به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نوصدرایی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نوصدرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی سعیدی*، سید عبدالمجید حسینی زاده، سید علی علم الهدی، حسین هوشنگی

    مسئله ناواقع نمایی زبان قصص قرآن، توسط نواندیشانی مانند محمداحمدخلف الله طرح گردیده است. در این مقاله باروش تحلیلی-توصیفی ضمن اشاره به رویکرد ناواقع نما به زبان دین و گزاره های تاریخی متون دینی در جهان غرب، به تبیین دیدگاه احمدخلف الله پرداخته و سپس با تکیه بر آراء متفکران نوصدرایی مانند علامه طباطبایی، استاد مطهری، آیت الله مصباح، آیت الله جوادی آملی این دیدگاه مورد ارزیابی قرارگرفته است. یافته های تحقیق بر آن است که دیدگاه خلف الله با سیره عقلا و ادله عقلی مانند برهان حکمت تنافی دارد و هم چنین با آیات ناظر به اوصاف قرآن (مانند حکیم، عزیز، فرقان) و آیات ناظر به اهداف قرآن صریحا تعارض دارد. مضاف بر اینکه قصص قرآن دارای اوصاف ثبوتی و سلبی مانند وصف حق هستند، که نافی مدعای خلف الله در ناواقع نمایی قصص قرآن است و ظهور در واقع نمایی آنها دارند.

    کلید واژگان: قصص, اسطوره, زبان دین, واقع نمایی, خلف الله, نوصدرایی}
    Mehdi Saeedi*, Seyyed Abdolmajid Hosseinizadeh, Seyyed Ali Alamolhoda, Hossein Hooshangi

    The symbolic attitude of the language of Quranic stories has been raised by modern thinkers such as Mohammad Ahmad Khalafallah. In this article, in an analytical-descriptive way, while pointing to the unrealistic approach to the language of religion and the historical propositions of religious texts in the Western world, the view of Ahmad Khalfatullah has been critically viewed firstly and, then, relying on the views of neo-Sadrian thinkers such as Allameh Tabatabai, Shahid Motahhari, Ayatollah Mesbah, and Ayatollah Javadi Amoli.  This view has been evaluated. Findings of the research show that the view of Khalafallah is in conflict with the  manner of those of reason and rational arguments such as the argument of wisdom and also is in clear conflict with the verses referring to the attributes of the Qurchr('39')an (such as Hakim, Aziz, Furqan) and the verses referring to the aims of the Qurchr('39')an. In addition, the stories of the Qurchr('39')an have both positive and negative attributes, such as the description of the truth, which negates the claim of Khalafallah on the stories of the Qurchr('39')an and clearly proves their realistic state.

    Keywords: Stories, Myth, Language of Religion, Verisimilitude, Khalafallah, Neo-Sadrians}
  • منی ساعدی، سعید ارجمندفر

    انسان برترین مخلوق خداوند و موجودی با دو بعد مادی و معنوی است. بعد روحانی او قابلیت رشد، تعالی و رسیدن به کمال مطلوب را دارد. رسیدن انسان به کمالی که خداوند برایش در نظر گرفته است در گرو میزان معرفت و شناخت انسان از خداست. انسان برای شناخت خداوند باید عالم غیب و ماورا را بشناسد. براساس فلسفه نوصدرایی انسان همیشه در حال حرکت و خروج از قوه به فعل است به گونه ای که اگر حرکت صعودی خود را ادامه دهد به تمام جهان و موجودات آن عالم می شود. باور و عدم باور به ماورای الهی تاثیر مستقیمی در شکل گیری عقاید و باورهای انسانی و تعالی او دارد. به همین دلیل پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای مبانی حکمت نوصدرایی را در تحلیل رابطه انسان و ماورای الهی بررسی می کند.

    کلید واژگان: انسان, حکمت, نوصدرایی, ماورا, رابطه انسان و ماورای الهی, مبانی حکمت نوصدرایی}
  • محمدعلی اکبری، نفیسه فیاض بخش*
    این پژوهش به بررسی آرا و آثار حکمای نوصدرایی مبتنی بر نصوص دینی در خصوص«ضرورت اسکان اولیه آدم(ع) در بهشت» اختصاص دارد. پژوهش از نوع استنادی و شیوه آن تحلیل و تبیین محتواست. دیدگاه این حکما چنین بوده که آدمیت باید سیر خود را از مقام برزخ نزولی آغاز و لزوما با عبور از کثرت عالم ماده، زندگی تکاملی و حرکت صعودی را با اراده و اختیار خود به سوی وحدت عالم عقل آغاز کند لذا طبق بیان قرآن، حضرت آدم(ع) سیر زمینی شدن خود را از بهشت برزخی آغاز کرد، در آن موقف بهشتی؛ تعلیمات اولیه از قبیل اسمای الهی، حقیقت مقام خلیفه اللهی و مسجود فرشتگان شدن را برای زندگی زمینی آموخت؛ همچنین با وساوس شیطانی و دشمنی سرسخت ابلیس با مقام انسانیت آشنا شد؛آنگاه با این آموختگی و دارایی به زمین هبوط داده شد. پس حضور آدم در بهشت، بنا به مصلحتی کمالی و عظیم است که باید در موطن ملکوت این عالم مستقر و سپس هبوط داده شود. این حکایت، چیزی جز تفسیر مقام انسانیت نیست و آن شامل مقام آدمیت و لازمه انسانیت در تمام انسان هاست، نه شخص حضرت آدم(ع) و بهشت برای آدم نوعی خودیابی بوده و تنزل از آن، قرار گرفتن در ریل تکامل است، چرا که لازمه هر صعودی، هبوط خواهد بود.
    کلید واژگان: آدم(ع), برزخ اولیه, ملاصدرا, نوصدرایی, هبوط}
    Mohammad Ali Akbari, Nafiseh Fayyazbakhsh *
    The present study attempts to investigate the Neo-Sadraian philosophers’views based on religious texts regarding the "necessity of the early settling of Adam (AS)" in Heaven. This research is of the citation kind and its methodology consists of analyzing and explaining the content. These philosophers maintains that an individual must start out his journey from the descending Barzakh, and necessarily, by traversing the plurality of the material world, voluntarily begin the evolutionary and ascending life toward the unity of the world of reason. Therefore, according to the Qur'an, Adam (AS) began the course of his earthly life began from the Paradise of Barzakh. In that heavenly place, he was presented with elementary teachings for his earthly life such as the Divine Names and the truth of becoming the successor of Allah and being worshiped by the angels. He also became acquainted with the demonic provocations and extreme hostility of the devil with the state of humanity. Therefore, the presence of Adam in Paradise is an introduction to perfection that must be established in the land of angels and then fallen down into the material world. This narration is nothing but an interpretation of the humanity's position, which includes the authority of humanity, as the prerequisite to humanity in all human beings, not just in the Prophet Adam (AS). And Paradise for Adam was a kind of self-discovery, and falling from Paradise was setting off on the path to evolution because the introduction to any ascent is a downfall.
    Keywords: Neo-Sadraian's Philosophers, Adam (AS), Humanity, First Paradise, Downfall}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال