به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وجود خاص » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وجود خاص» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید علی طاهری خرم آبادی*

    فیلسوفان و متکلمان پیش از صدرالمتالهین در باره جایگاه هستی شناختی وجود دیدگاه های متنوعی داشتند. توجه به آرای آنان برای فهم اصالت وجود صدرائی بسیار مهم است. از سوی دیگر فیلسوفان و متکلمان در مواضع مختلفی به این مسئله پرداخته اند و در برخی موارد نوعی ناسازگاری ظاهری نیز به نظر می رسد. در آثار معاصر در باره این دیدگاه های متنوع بررسی مستوفایی یافت نمی شود. این مقاله در پی آن است که بر این مسئله پرتوی بیافکند. فیلسوفان مشائی وجود را موجود می دانستند و به احتمال زیاد آن را عرض قلمداد می کردند. شیخ اشراق و طرفدارانش بر این عقیده انتقاد کردند و وجود را معقول ثانی و غیر موجود دانستند. بسیاری فیلسوفان و متکلمان بعدی نیز در این مسئله دیدگاه سهروردی را ترجیح دادند. برخی متکلمان، در عین انکار عرض بودن وجود، آن را موجود در خارج اما هم مصداق با ماهیت دانستند. به عقیده آنها دیدگاهشان در برابر انتقادات سهروردی مصون است. بنا به این دیدگاه برای اینکه وجود، موجود باشد لازم نیست عرض در ماهیت باشد. مشکل دیگر مرتبط با این مسئله این بود که فیلسوفان معتقد بودند مفهوم عام وجود دارای افراد خارجی است و آنها را وجود های خاص می نامیدند. این دیدگاه با معقول ثانی بودن وجود ناسازگاری دارد و محقق لاهیجی در صدد رفع تعارض برآمده است. بنا به راه حل لاهیجی وجود، خارجی است اما موجود در خارج نیست. این راه حل خالی از اشکال نیست.

    کلید واژگان: وجود, موجود, ماهیت, وجود مطلق, وجود خاص}
    Seyed Ali Taheri Khoramabadi*

    Philosophers and theologians before Mullā Ṣadrā had diverse views about the ontological status of existence. Paying attention to their opinions is very important to understand Mullā Ṣadrā's doctrine of ontological priority of existence. On the other hand, philosophers and theologians have dealt with this issue in different positions, and in some cases, there seems to be an apparent inconsistency. In contemporary works, there is no comprehensive examination about these diverse views. This article seeks to shed light on this issue. Peripatetic philosophers considered existence to exist and most likely considered it to be an accident. Suhrawardī and his followers criticized this opinion and considered existence as a secondary intelligible and non-existent. Many later philosophers and theologians also preferred Suhrawardī's viewpoint. While denying that existence is an accident, some theologians considered it to exist outside but to be identical with quiddity. They thought that their view is immune to Suhrawardī's criticisms. According to this opinion, for existence to exist, it does not need to be an accident to quiddity. Another related problem was that philosophers maintained that the universal concept of existence has external instances called particular beings. This is incompatible with existence being a secondary intelligible. ʿAbd-al-Razzāq Lāhījī tried to resolve the inconsistency. According to Lāhījī's solution, existence is external, but does not exist in external reality. This solution can be criticized.

    Keywords: existence, existent, quiddity, absolute being, particular being}
  • حسین عشاقی*
    از مهم ترین نزاع های میان عارف و فیلسوف اختلافی است که بر سر ماهیت «واجب الوجود بالذات» است. عارف و فیلسوف - هر دو - ماهیت واجب را همان وجود او قرار می دهند و واجب را مانند ممکنات دارای دو جنبه وجود و ماهیت متفاوت نمی دانند؛ بلکه می گویند ماهیت واجب عینا همان وجود اوست؛ اما عارف و فیلسوف بر سر این وجودی که عین ماهیت واجب است، به اختلاف گراییده‏اند. عرفا می گویند وجودی که همان ماهیت واجب بالذات است، «وجود» لابشرطی است که از هر گونه تقیدی رهاست و فیلسوفان بر این باورند وجودی که همان ماهیت واجب بالذات است، وجود خاصی است که به دلیل خصوصیت واجب الوجودی از سایر حقایق وجودی متمایز است. به نظر می رسد دراین‏باره دیدگاه فلاسفه مخدوش و دیدگاه عرفا معقول و مقبول است و براهینی بر اثبات آن آورده شده یا می توان اقامه کرد.
    کلید واژگان: عارف و فیلسوف, واجب الوجود بالذات, ماهیت واجب, وجود لابشرط, وجود خاص, وجود و ماهیت}
    Hosain Oshaghi*
    One of the most important debates between a mystic and a philosopher is on the essence of "necessary being on itself"; they both believe the essence of the necessary being is its existence and believe a necessary being, unlike possible beings, does not have two aspects of existence and essence; rather they say the essence of a necessary being is exactly the same as its existence. But mystics and philosophers disagree on the existence which is identical with the essence of necessary. Mystics say the existence which is identical with the essence of the necessary on itself is a "labeshart" (non_conditioned) existence which has no determination and philosophers believe the existence which is identical with the essence of the necessary on itself is a special being which is, because of the characteristics of a necessary being, distinctive from other realities. The idea of philosophers seems to be false and the view of mystics is logical and acceptable and it has – or may have - some proofs.
    Keywords: Mystic, philosopher, Necessary being on itself, The essence of necessary}
  • محمود هدایت افزا*، حسن قنبری
    می دانیم در مساله فلسفی «اصالت وجود یا ماهیت»، فارغ از پیش فرض های برخی اهل نظر و با لحاظ یای مانعه الخلو، چهار حالت متصور است. غالب اندیشمندان مسلمان در این باره نظریه ای را مطرح داشته و بعضی از آنان نیز به سود دیدگاه خود دعوی برهان نموده اند؛ لیکن ورود ایشان به این مساله، حکایت از عدم اتفاق نظر پیرامون مبادی تصوری و تصدیقی مربوطه دارد. در این میان، اطلاقات متعدد مفاهیم «وجود» و «ماهیت» از جمله مهم ترین مبادی تصوری مساله مزبور است. در نوشتار پیش رو با تکیه بر اطلاقات «وجود» در نزد متفکرانی که آگاهانه به این مبحث ورود نموده اند و تحلیل و مقایسه آنها با یکدیگر به لحاظ تاثیرپذیری و تطبیق؛ نشان داده می شود که نزاع اصالت یا اعتباریت وجود، مساله ای برهان پذیر نیست تا با اثبات یک نظریه، سایر نظرات را از میدان برون راند، بلکه سرنوشت این مساله صرفا بر تلقی اولیه هر اندیشمندی از مفهوم «وجود» ابتنا دارد.
    کلید واژگان: وجود خاص, فارابی, وجود حقیقی, ابن عربی, وجود اسمی, ملاصدرا, ماده, شیخ احسائی}
    Mahmoud Hedayatafza*, Hasan Qanbari
    As we take it for granted, regardless of some taken presuppositions and with respect to bringing the “exclusive or” into play, three modes are perceivable for the philosophical question of “the principality of existence or quiddity”. Some Muslim thinkers have sorted out a theory in this regard and others have argued for their own adopted view; while the mode thinkers have taken to stride in the debate at hand shows their disagreement lied based on a priori principles. Naturally, the concept of “existence” and “quiddity” can be considered as the most fundamental conceptual origins of the debate in question. In this article, adopting the method related to history of philosophy and on the basis of ascriptions of “existence” –to which some thinkers have given meticulous thought-, some outstanding analyses and comparisons in terms of thinkers’ exchanges have been accomplished. This research findings are as follows: Firstly, the concept of “existence” should not be called the most known thing per se as it does possess various ascriptions.
    Secondly, as the dispute concerning the principality or abstractedness of existence is not a matter of demonstration, one cannot argue merely for one theory so to simultaneously undermine other ones. However, this question entirely relies upon the primary perception each thinker has taken for “existence”.
    Thirdly, since some ascriptions of “existence” imply its concrete composition with quiddity, it’s no longer intelligible to simultaneously speak of the abstractedness and principality of the two sides.
    Keywords: Al, Farabi, Particular Existence, Real Existence, Ibn Arabi, Nominal Existence, Concrete Composition, Shaykh al Ahsaei, Allameh Semnani}
  • مستانه کاکایی، حسن عباسی حسین آبادی*
    موجود نخستین اصل شناخت و به طریق اولی، موضوع مابعدالطبیعه است. لفظی که در وجودشناسی ابن سینا به تبع ارسطو نقش کلیدی دارد ، «موجود» است. موضوع فلسفه « موجود به ماهو موجود و عوارض ذاتی آن» است. مفهوم «موجود» مفهوم عامی است که حاکی از مطلق واقعیت است و تنها مفهومی است که دربرگیرنده همه چیزهاست. از نظر ابن سینا می توان موجودی را در خارج تصور کرد که صرف وجود و بدور از ماهیت است (خداوند)؛ می توان موجودی را در خارج در نظر گرفت که مرکب از «وجود» و «ماهیت» است (مخلوقات). بنابراین ابن سینا با مفهومی به عنوان «موجود» سروکار دارد که از اصل واقعیت حکایت می کند و می تواند ماهوی و غیر ماهوی باشد. درباره خداوند «وجود محض» است و درباره مخلوقات مرکب از وجود و ماهیت و «موجود» است. بنابراین وجود در اندیشه ابن سینا در پنج معنا بکار می رود: وجود خاص؛ وجود اثباتی؛ فعل وجود دادن؛ فعل بودن و وجود رابط. وجود یا به معنای اسمی بکار می رود بر سرشت اشیاء و موجودات اطلاق می شود (وجود خاص) یا به معنای عام دلالت دارد که صفت مشترک میان موجودات است ( وجود اثباتی) یا به معنای «فعل وجود دادن » است که دررابطه با وجودبخشی خداوند به مخلوقات بکار می رود یا به معنای «فعل بودن» است به معنای عارض بودن وجود بر ماهیت که در آن منشایت آثار خارجی مدنظر است یا در حمل میان موضوع و محمول به صورت رابط لحاظ می شود. در این نوشتار ضمن گذار از موجود به وجود، معانی پنج گانه وجود را بررسی می کنیم.
    کلید واژگان: موحود, وجود خاص, وجود عام, اشتراک معنوی, وجودشناسی}
    Hasan Abasi*, Hossain Abadi, Mastaneh Kakaiy
    Existence is the first recognition and the first issue in metaphysics. Avicenna also follows Aristotle in Ontology and uses of "being" (Maujud). The Subject of metaphysics is, “being as is being”. The concept of "being" is common sense. Speaks the absolute truth. It is a concept that encompasses all things. Thus can be thought of "Being" outside, that is, Ipsum Being, and isn’t Quiddity (God). Can be thought of "Being" outside, that is, Component of Existence and Quiddity. Thus, Avicenna’s concept of "being" is dealing with the reality of the story, and can be substantive and non-substantive. About God’s "mere presence", and creation, is the component of quiddity and of being. Therefore, Being as used by Avicenna has five different meanings: the particular existence, the general existence, act of existence, act of being, and conjunction of being. Existence is either used as a noun, a meaning that refers to the Nature of Things, or refers to the general or common attribute of creatures, or implies an "act of existence" which infers of the existence of God's creatures, or used to mean the "act of being", which is considered origin (Manshayt) and of foreign root, or in terms of transport between subject and predicate is an interface. In this paper, with the passing of existence to being, we consider the five senses
    Keywords: Being, Particular Existence, General Existence, Univocal, Ontology}
  • محمد باقر قمی
    ابن سینا همواره از تمایز و تقابل دو نوع وجود، وجود خاص و وجود اثباتی، سخن می گوید که خود مبنای تمایز ماهیت و وجود است. به همین جهت، مسئله مشهور تمایز میان ماهیت و وجود به نوعی در خصوص این تمایز نیز مطرح می شود. مسئله آن است که آیا وجود خاص اساسا وجود است؟ این در واقع مسئله ای است در خصوص ماهیت: آیا در درک ابن سینایی از ماهیت، معنایی از وجود حاضر است؟ این جستار تلاش می کند تا بر اساس ارتباط وجود خاص با معانی وجود اثباتی، وجود قابلی، شیئیت و ماهیت، این نکته را تبیین کند که تمایز وجود خاص از وجود اثباتی در فلسفه ابن سینا در واقع تمایزی میان دو وجه از وجود در معنای یونانی آن است؛ تمایزی که مبنای تمایز وجود و ماهیت است و در فلسفه یونانی چندان مورد تاکید قرار نمی گیرد.
    کلید واژگان: وجود, وجود خاص, وجود اثباتی, ماهیت}
    Mohammad Bagher Ghomi
    Ibn Sina speaks repeatedly of the distinction between the specific (khas) being and the positive (ijabi) being; a distinction on the basis of which is his distinction of being and essence. Thence, the famous problem of the distinction of being and essence is applicable to this distinction too. The difficulty is this: if the specific being is 'being'? This is indeed a problem about essence: is there any sense of being present in Ibn Sina’s understanding of essence? Based on the relation of the specific being to positive being, possible being, thingness, and essence, this paper is trying to explain that the distinction between specific and positive being in Ibn Sina is, indeed, a distinction between two aspects of being in its Greek sense; a distinction on the basis of which is the famous distinction of being and essence and has not been focused on in Greek philosophy.
    Keywords: Being, Specific (Khas) Being, Positive (Ijabi) Being, Essence}
  • مستانه کاکایی*، حسن عباسی حسین آبادی
    وجود نخستین اصل شناخت و به طریق اولی، موضوع مابعدالطبیعه است. ابن سینا به تبع ارسطو در وجودشناسی از «موجود» استفاده می کند. وجود برای ابن سینا برخلاف ارسطو، از مقولات و عرض نیست و اطلاقات گوناگون دارد و به پنج معنا بکار می رود: وجود خاص، وجودعام، «فعل وجود دادن»، «فعل بودن» و وجود رابط. توماس آکوئینی از واژه esse)) برای «وجود» بهره می گیرد و در کتاب های مختلف خود معانی برای آن می آورد که می توان آن ها را در هفت مورد جمع نمود: «فعل محض وجود»، «فعلیت وجود»، رابط قضایا، وجود به معنای ماهیت، وجود به معنای مقولات، وجود بالعرض و ذاتی و وجود بالقوه و بالفعل. وجود در معانی «فعل بودن» در ابن سینا با معنای «فعلیت بودن» در توماس با هم یکی هستند اما با دو بیان متفاوت. «وجود خاص» در ابن سینا نیز با «وجود به معنای ماهیت» و «وجود در مقولات» توماس جای بررسی و مطابقت دارد. بر این اساس، در این نوشتار برآنیم ضمن بررسی تطبیقی معانی وجود از دیدگاه این دو اندیشمند بزرگ، تفاوت ها و تشابه آن ها را بیان کنیم.
    کلید واژگان: وجود, فعلیت وجود, وجود خاص, وجود عام, موجود}
    Mastaneh Kakai*, Hassan Abbasi Hossein Abadi
    Being is the First Principle of knowledge which is the subject of metaphysics. Avicenna also follows Aristotle in his Ontology and using of "existent" (Maujud). Avicenna, contrary to Aristotle, has not regarded the being as a category or accident. Accordingly, being has been applied in five senses: being in particular, being in general, act of effusion of being, act of being and as a copula in the propositions. Thomas Aquinas has used (esse) for the "existence". In his books, he has explained the various meaning of being. They can be classified in seven senses: being in itself, act of being, as a copula in propositions, as the quiddity, as a category, as essential and accidental being and as the being in potentiality and actuality. The definitions of "act of being" of Avicenna and Aquinas’" act of being" are the same, but with two different expressions. Avicenna’s being in particular can be overlapped with Aquinas’ being as the quiddity and a category. Then, in this paper we attempt to compare the meanings of being between two great thinkers finding their similarities and differences.
    Keywords: Esse, Act of Being, Being In Particular, Being In General, Being}
  • حسین محمدخانی
    جلال الدین محمد بن اسعد دوانی(908-830) یکی از برجسته ترین متفکران اسلامی مکتب شیراز است که پرداختن به اندیشه های او می تواند کمک زیادی در شناخت بیشتر این مکتب و تاثیر آن بر فلسفه اسلامی داشته باشد.
    بی شک مهم ترین اندیشه های محقق دوانی را می توان در نظریات وجودشناسی جستجو کرد. وی در این خصوص با دو رویکرد به بحث می پردازد: 1. اساس دیدگاه وحدت وجودی (ذوق تاله)، وجود را منحصر در ذات خداوند دانسته، آن را حقیقت وجود و وجود خاص معرفی می کند و معتقد است سایر موجودات تنها در پرتو انتساب به آن وجود خاص موجود می شوند. بر این اساس اشتراک موجودات را اشتراک نسبی می داند یعنی اشتراک در وجود از جهت نسبتی که با وجود دارند. در وجود ذهنی معتقد است صورت علمی غیر از حقیقت است و در علیت، معلول را شان و تجلی علت می خواند؛ 2. در خصوص موجودات خارجی (با نگاه استقلالی)، با بنا نهادن فلسفه اش بر موجودات ممکن، موجود خارجی را شیء متشخص دانسته که نمی توان در آن وجود را از ماهیت متمایز کرد لذا قاعده فرعیه را در خصوص رابطه وجود و ماهیت جاری نمی داند و معتقد است مجعول بالذات ماهیت موجوده است چراکه هر چه به عنوان مجعول، لحاظ شود ماهیتی از ماهیات است.
    این مقاله درصدد است نقش وحدت وجود در اندیشه های وجودشناسی دوانی را ارزیابی کند، از این رو به بیان مباحث مربوط به وجود و ماهیت، جعل، وجود ذهنی و علیت می پردازد.
    کلید واژگان: وحدت وجود, وجود خاص, وجود مطلق, ماهیت موجوده, تجلی و تشان}
    Hossein Mohammadkhani
    Jalal al-Din Dawani is one of the prominent Islamic scholars of the school of Shiraz whose thoughts can greatly help our acquaintance with this school and its impact on Islamic philosophy. No doubt Dawani’s most important thoughts can be sought out in his anthological theories. He sets forth two approaches in this respect which are as follows:1.With regard to the unity of being, he ascribes existence to the essence of God and believes that all other beings acquire existence through ascription to that particular existence. On this basis, he considers communion of beings as relative communion which means communion in entity. With regard to the mental being, his belief is that the scientific form is different from the true being and with regard to causality he defines effect as dignity and manifestation of the cause.2.With regard to outside beings, he bases his philosophy on contingent beings whose existence cannot be distinguished from their essence. On this basis, he rejects the applicability of the incidental rule to the relation between existence and essence.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال