به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « گرایش » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «گرایش» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یونس حسنی

    براساس بینش توحیدی، آفرینش انسان دارای هدف نهایی است و همه تلاش های او باید در راستای نیل به آن، جهت گیری شود. کمال نهایی انسان عبارت است از شکوفایی همه استعدادها و ظرفیت های ذاتی، معنوی او که در پرتو انتخاب ارادی و حرکت اختیاری فعلیت پیدا می کند و در کاربرد قرآن، از آن نقطه نهایی کمال، با عناوین «فوز»، «فلاح» و... تعبیر شده است. مسیله پژوهش حاضر این است که آیا، از منظر قرآن کریم، کمال نهایی در افراد، مرتبه پذیر بوده و دارای درجات مختلف است یا نه؛ تحقیق پیش رو با هدف پاسخ گویی به این مسیله با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته است. حاصل پژوهش این است که با توجه به مفاد آیات، ذومراتب بودن علم و معرفت به عنوان بعد بینشی، و تقوا و عمل صالح به عنوان بعد توانشی، و محبت، ایمان و گرایش به خیر و فضیلت اخلاقی در بعد گرایشی، و نیز مرتبه پذیری لذت های روحی و معنوی، خوف و رجاء، اطمینان و رضا در بعد احساسی و انفعالی انسان، عامل مرتبه پذیری کمال نهایی مترتب بر این ابعاد است.

    کلید واژگان: کمال نهایی, بینش, گرایش, توانش, انفعال, مراتب کمال}
  • طاهره حاجی رحیمی*، محمدعلی محیطی اردکان

    با توجه به وجود رابطه طولی علی معلولی بین اعتقادات، گرایش ها و رفتارهای انسان، اعتقادات انسان در گرایش ها و رفتارهای او تاثیرگذار است. اعتقاد به توحید در خالقیت از این مساله مستثنا نیست. نوشتار حاضر، با روش توصیفی تحلیلی در مقام بیان چگونگی تاثیر اعتقاد به توحید در خالقیت بر اخلاق اجتماعی از منظر علامه مصباح (ره) است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که اعتقاد به توحید در خالقیت ابتدا در ساحت بینشی انسان تاثیر می گذارد، به گونه ای که همه انسان ها را در خلقت، از یک مبدا دانسته و ارزش ذاتی رفتارهای اختیاری را قرب الهی می داند. تغییر بینش، تغییر در گرایش را به دنبال دارد؛ زیرا بینش ها علت گرایش ها هستند. از این رو، شخص به رفتارهایی گرایش پیدا می کند که مناسبت بیشتری با بینش او نسبت به ارزش ذاتی داشته باشد. در نتیجه، در رفتار با دیگران به گونه ای عمل خواهد کرد که به هدف نهایی نزدیک تر شود.

    کلید واژگان: توحید در خالقیت, اخلاق اجتماعی, بینش, گرایش, رفتار, علامه مصباح(ره)}
  • محسن زندی *، اسمعیل سلطانی بیرامی

    باور به خدای متعال، نخستین اصل از اصول اعتقادی دین مبین اسلام و از عوامل اصلی نیل انسان به کمال و سعادت ابدی است. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که باور به خدای متعال، چه نقشی در کمال گرایشی انسان دارد. نگارندگان این نوشتار که به روش نقلی تحلیلی به این مسیله پرداخته‌اند و با استناد به آیات قرآن کریم و به روش تفسیر موضوعی به این نتیجه رسیده‌اند که خداباوری می‌تواند در موارد متعددی در امیال و گرایش‌های انسان باورمند به خداوند، اثرگذار باشد و او را در مسیر نیل به سعادت ابدی یاری‌کند؛ آن موارد عبارتند از: تعدیل غریزه جنسی، تعدیل مال‌دوستی، عطوفت و مهربانی پدر و مادر نسبت به فرزندان و بالعکس، تسلیم شدن در برابر حق، محبت و دوستی، جهت‌دادن به خوف و رجاء، ایجاد اطمینان و آرامش روانی.

    کلید واژگان: خداباوری, آثار خداباوری, کمال انسان, گرایش, کمال گرایشی}
  • علیرضا محمدی، علی پایا*
    دو مکتب ریالیسم انتقادی و عقلانیت انتقادی به راهبری روی باسکار و کارل پوپر از تاثیرگذارترین مکاتب فلسفی و فکری در قرن بیستم و تاکنون بوده اند. علیت در تبیین و توضیح حوادث و رویدادهای طبیعی و اجتماعی نقش دارد. از دیدگاه مکتب ریالیسم انتقادی، علیت ناظر به رابطه بین حوادث انضمامی- یعنی علت و نتیجه- نیست، بلکه به «نیروهای علی» یا «قابلیت های موضوعات و یا روابط»، یا به شکل کلی تر به شیوه های عمل یا «ساز و کارهای» آنها مربوط می شود. در مکتب عقلانیت انتقادی، خوانش گرایشی از علیت وجود دارد و هرگونه تعین گرایی رد می شود. از این منظر ما در جهانی از گرایش ها زندگی می کنیم که مسیر آینده از روی گذشته قابل ردیابی نیست و آینده گشوده و باز است و همچنین علیت یک جانبه، علیت خطی دکارتی و نیز علیت نیوتنی رنگ می بازد. مقاله حاضر به بررسی و واکاری علیت از منظر این دو مکتب و موارد مشترک و متفاوت این دو می پردازد.
    کلید واژگان: رئالیست انتقادی, عقلانیت انتقادی, علیت, گرایش, ظهور}
  • مهاجر مهدوی راد *
    دعا در مذهب شیعه و کاتولیک جایگاه ویژه ای دارد. اهمیت دعا در این دو مذهب و آثار سازنده آن و نقش مهم گرایش ها در نیل به کمال از یک سو، و اهمیت بحث تطبیقی بین این دو مذهب از سوی دیگر، نویسنده را بر آن داشت که به بررسی تاثیر دعا بر گرایش ها، که یکی از ساحت های وجودی بشر است، از نظر شیعه و کاتولیک بپردازد و وجوه تشابه و تمایز بین آنها را بیان نماید. روش بحث توصیفی تحلیلی است. دعای شیعه خواندن خدا و میل و رغبت به اوست. کمال نهایی شیعی قرب الهی است. دعای کاتولیک صعود ذهن به سوی خدا و طلب امور خیر است و کمال کاتولیکی تشبه به مسیح. دعا با تاثیر بر گرایش های متعالی انسان زمینه ساز نیل به کمال است. به فعلیت رساندن کمال طلبی، حقیقت جویی، و خداجویی از جمله وجوه اشتراک این دو مذهب، و محوریت معرفت بخشی روح القدس، اعطایی بودن محبت و امید، تاکید بر فرزندی خدا و امید در دعای کاتولیک؛ و نیز تمرکز بر معرفت بخشی از طریق محتوا به عنوان زمینه گرایش ها، اکتسابی بودن محبت و امید، تاکید بر عبودیت انسان، و توازن بین خوف و رجا در دعای شیعی، از جمله وجوه افتراق تاثیر دعا بر گرایش ها از نظر شیعه و کاتولیک است.
    کلید واژگان: دعا, کمال, گرایش, شیعه, کاتولیک}
    Mohajer Mahdavirad *
    Prayer has a special status in the Shiite and Catholic religions. The importance of prayer in these two religions and its constructive effects, and the important role of tendencies in achieving perfection on the one hand, and the importance of comparative discussion between these two religions, on the other hand, led the author to examine the effect of prayer on tendencies, one of the existential aspects of man, from the perspective of Shiism and Catholicism and express their similarities and differences. The research method is descriptive -analytical. The prayer of the Shiites is to call God and desire for him. The ultimate perfection of a Shiite is nearness to God. The Catholic prayer is the ascension of the mind to God and the pursuit of goodness, and the Catholic perfection is similarity to Christ. Actualizing perfection, truthfulness, and seeking God are some of the common points of these two religions. On the other hand, some of the differences in the influence of prayer on tendencies from the point of view of Shia and Catholicism include focus on receiving spiritual knowledge from the Holy Spirit, granting of love and hope, emphasis on being the son of God, and hope in Catholic prayer, and also focus on giving knowledge through content as the context of tendency, acquisition of love and hope, emphasis on human’s servitude to God, and the balance between fear and hope in Shiite’s prayer.
    Keywords: prayer, perfection, tendency, Shiite, Catholic}
  • حبیب الله حلیمی جلودار
    هدف از آموزش دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها، ارتقای سطح اعتقادات و پایبندی های دینی دانشجویان به موازات رشد علمی آنها در فضای دانشگاه است. متبلور کردن رفتارهای مذهبی و پدیداری خصیصه های مطلوب شخصیتی، می تواند نشان موفقیت در فرایند تعلیم و تربیت باشد. هدف این تحقیق، سنجش میزان گرایش دانشجویان دانشگاه مازندران به دروس معارف اسلامی از حیث ابعاد شناختی، احساسی و آمادگی عملی و بررسی عواملی است که بر گرایش آنها تاثیرگذار است.
    روش
    این پژوهش با روش کمی و به صورت پیمایشی، با استفاده از تکنیک پرسشنامه در میان 447 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انجام شده است. سنجه های گرایش به دروس معارف اسلامی از اعتبار صوری و ضریب پایایی کافی(ضریب آلفای 0.77) برخوردار بوده است.
    یافته ها
    میانگین گرایش دانشجویان به دروس معارف اسلامی برابر با 3.02 و در سطح متوسط است. بیشترین میزان، به جنبه احساسی و کمترین میزان، به جنبه شناختی گرایش دانشجویان اختصاص دارد. عملکرد اساتید معارف در نظر 40.4 درصد از دانشجویان، در سطح قوی و کیفیت متون آموزشی معارف اسلامی در نظر 48.3، در سطح متوسط ارزیابی شده است. همچنین هر دو عامل از تاثیر بالایی بر میزان گرایش دانشجویان به دروس معارف اسلامی برخوردارند.
    نتیجه گیری
    ارتقای محتوای آموزشی افزایش گرایش دانشجویان به دروس معارف اسلامی، مهم و ضروری به نظر می رسد
    کلید واژگان: گرایش, دروس معارف اسلامی, عملکرد اساتید, متون آموزشی}
    Habib Allah Halimijeloudar
    The target of teaching Islamic theology lesson in universities is to strengthen belief level and university students’ religious bounding along with their scientific growth on universities and developing religious behavior and visibility of feasible characters’ could be the sign of success on teaching and education procedures.
    Objectives
    The target of this study is to evaluate the rate of mazandaran university students’ tendency to Islamic theology lesson from recognition, sensation, practical preparedness dimensions and examining factors influential on their tendency.
    Method
    This study has been conducted by measurement and quantity method by the aid of questionnaire technique among 447 university students of Mazandaran University and by multi-phase cluster sampling. Tendency measures to Islamic theology lesson do have facial credibility and enough stability coefficients (alpha coefficient: 0.77).
    Results
    The mean tendency of university students to Islamic theology is equal to 3.02 and is in intermediate level. The most amounts are for sensational aspect and the least one for recognition aspect of university students. Professors performance for 40.4%of university students are strong and Islamic theology lesson quality are intermediate for 48,3% of university students view. Also, the two factors do have the most influence on university student’s tendency to Islamic theology lesson.
    Conclusion
    The author of the article concludes in order to improve educational contents, increasing university students tendency to Islamic theology lesson is required
    Keywords: tendency, islamic theology lesson, professor's performance, educational contents}
  • قاسمعلی کابلی*، علی وطنی
    هدف
    هدف نوشتار حاضر، شناسایی نوع نگرش و میزان گرایش دانشجویان دانشگاه پیام نور گرگان به عرفانهای نوظهور بوده است.
    روش
    این تحقیق از نوع توصیفی بوده که به روش پیمایشی اجرا شده است.
    یافته ها
    تحلیل آماری داده های استخراج شده نشان داد 1/44 درصد دانشجویان احساس خود را نسبت به عرفانهای نوظهور ناخوشایند و تنفرآمیز بیان کرده اند. 5/48 درصد دانشجویان از وجود عرفانهای نوظهور آگاهی داشته، که از این میزان 3/33 درصد آگاهی خود را از وجود عرفانهای نوظهور از طریق برنامه های تلویزیون داخلی کسب کرده اند. همچنین 3/3 درصد دانشجویان در عرفانهای نوظهور سابقه عضویت داشته اند و 7/96 درصد تا به حال هیچ عضویتی در این گروه ها نداشته اند.
    نتیجه گیری
    دیدگاه های نظری و تجربی ارائه شده، قادر به تبیین مولفه مورد سنجش در بین جامعه آماری نمی باشد؛ زیرا غلبه رویکرد خاص گرایی در فضای ساختار فرهنگی و اجتماعی منتج از شیوه های اجتماعی کردن، نشانگر امعان نظر و عمل دانشجویان دانشگاه پیام نور در سطح هنجاری به لایه های بنیادین فرهنگی است؛ اگر چه نباید به این میزان خوشبین بود و اکتفا کرد. بر همین اساس، انتظار است دانشگاه و مدیران فرهنگی جامعه با آینده پژوهی نسبت به تحولات و تغییرات فرهنگی و اجتماعی، در راستای مصون سازی سرمایه های انسانی در مواجهه با هجمه فرهنگی، برنامه جامع تمهید و بستر اقدام عملی را محقق سازند.
    کلید واژگان: ارزیابی, پیام نور, دانشجویان, عرفانهای نوظهور, گرایش, گرگان, نگرش}
    Kabouli Gh.A.*, Vatani, A
    Objectives
    The main goal of the present research is to analyze the type of view point and the attitude of gorgan payame noor university students toward new established Gnosticisms.
    Method
    The method of the present study is descriptive and survey method. Statistical community of the research included 6117 university students in 91-92 academic years. Classified random sampling is used and the reliability of the research is through crunbach Alfa test and SPSS 16.
    Results
    The results of the survey indicate that 44/1% students express hatred and negative feeling against new Gnosticisms.48/5% students are aware of new established Gnosticisms which 33/3% of them receive the news and information about new established Gnosticisms by domestic television programs. 3/3% students have experiences the membership of such Gnosticism groups. 96/7% of students have not participated in any kind of such groups.
    Conclusion
    The author of the research concludes the mentioned theories fail to clarify the components among statistical community. The article then suggests a comprehensive plan for university professors and cultural managers to find a way in protecting human capitals against cultural attacks.
    Keywords: evaluation, payame noor, university students, attitude, new established Gnosticisms, view point, gorgan}
  • وحید یوسفی لویه، مجید یوسفی لویه
    تحقیق حاضر به منظور شناخت علمی وضعیت موجود اینترنت و کاربران آن در بین دانشجویان سراسر کشور و همچنین بررسی عوامل مرتبط با (مؤثر بر) گرایش آنها به اینترنت با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دختر و پسر دوره روزانه دانشگاه های سراسر کشور در سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل داده اند. تعداد 2500 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در پژوهش شرکت داده شدند. نتایج نشان داد:1. پاسخگویان به طور متوسط 6 ساعت در هفته و از 9 سایت بازدید می کردند.2. در حال حاضر بیشترین مورد استفاده دانشجویان از خدمات اینترنتی به ترتیب عبارتند از: ارسال E-Mail، دانلود فیلم و موسیقی، فعالیت علمی، جستجوی وب، سرگرمی و خواندن اخبار.3. سایتهای علمی، خبری، بازی و سرگرمی،جامعه مجازی و خدماتی، بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده اند.4. پنج عامل اول گرایش دانشجویان به اینترنت، فعالیت علمی، جلب توجه دیگران، نیاز به پیشرفت (در زمینه های مختلف علمی، اقتصادی و...)، ارضای نیاز جنسی، نیاز به کنجکاوی و ماجراجویی است.
    کلید واژگان: اینترنت, گرایش, گروه مرجع, هنجار ذهنی, روابط اجتماعی}
  • خسرو باقری، زهره خسروی
    در مقاله حاضر، نظر بر آن است که انسان در دیدگاه اسلام، به طور اساسی بر حسب مفهوم عاملیت، قابل صورت بندی است. عمل و عاملیت آدمی در این دیدگاه، مبتنی بر سه پایه اصلی است که از آنها به عنوان مبانی شناختی، گرایش و ارادی سخن می رود. دیدگاه عاملیت با این توضیح، به منزله سخت هسته ای است که باید در هر گونه نظریه پردازی روان شناختی، جامعه شناختی و نظیر آن، مورد اعتنای اساسی قرار گیرد. ...
    کلید واژگان: عاملیت, اسلام, نظریه انتقادی, هابرماس, پسخوراند, شناخت, گرایش, اراده}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال