به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « and materialism » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «and materialism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عباس مهدوی*

    یکی از استدلال ها به نفع دوگانه انگاری و علیه مادی انگاری استدلال تصورپذیری است. طبق استدلال تصورپذیری کریپکی، اگر جهان زامبی تصوپذیر باشد، وجود زامبی ها به لحاظ متافیزیکی ممکن است. از این رو، آگاهی غیرفیزیکی است. به اصل تصورپذیری کریپکی اعتراض شده است که با پدیده ضرورت پسینی کریپکیایی سازگار نیست. از این رو، استدلال تصورپذیری صرفا حاکی از آن است که جهان زامبی منطقا ممکن است، اما امکان منطقی مستلزم امکان متافیزیکی نیست. چالمرز برای پاسخ گویی به این اعتراض از ایده معناشناسی دوبعدی گرا بهره می گیرد. ضرورت پسینی کریپکیایی آن چیزی را که بروفق مفهوم اولیه تصورپذیر است، به لحاظ متافیزیکی غیرممکن نمی سازد. چالمرز می کوشد صورت بندی جدیدی از استدلال کریپکی علیه ماتریالیسم براساس ایده دوبعدی گرایی به دست دهد. در نهایت، استدلال تصورپذیری کریپکی را با استدلال تصورپذیری چالمرز مقایسه می کنم.

    کلید واژگان: کریپکی, چالمرز, استدلال تصورپذیری, دوبعدی گرایی, تابع مفهوم اولیه, تابع مفهوم ثانویه, مادی انگاری}
    Abbas Mahdavi*
    Introduction

    Arguments in favor of dualism (and against materialism) typically seek to move from the epistemological distinction of physical facts and the facts of consciousness (conscious mental states) to the metaphysical distinction of physical processes and consciousness. These arguments often accept that epistemological premise requires ontological results. The idea of conceivability is one of these types of arguments. According to this argument, it is conceivable that there is an organ called a zombie that is the same as the conscious being in all physical matters, but is completely devoid of conscious mental states. In this article, I intend to compare Kripke's (1980) conceivability argument with Chalmers' (1997; 2010)'s conceivability argument. According to Kripke's argument, if "pain" and " the firing of cfibers" are the same, then this identity must be necessary. But this identity is possible, so one can imagine a possible world in which pain occurs without any brain state at all (the world of pain apart from the body), and one can imagine a possible world in which " the firing of cfibers" occurs without any pain (zombie world). As a result, in those possible worlds, " the firing of c-fibers" is not. One of the objections to Kripke's argument is that the principle of conceivability is incompatible with the phenomenon of Kripke's posterior necessity. According to the objection through a posteriori necessity, there is a difference between the conceivable (logical possibility) and the (metaphysical) possibility. The conceivability argument merely shows that the zombie world is logically possible, but the logical possibility of the zombie world is quite different from its metaphysical possibility; For conceptual possibility, mere conceptual coherence (or impossibility) suffices, but we need something more to show that the zombie world has a metaphysical possibility. Chalmers seeks to respond to this objection with the idea of twodimensional semantics. Chalmers, of course, tries to formulate the same Kripke's conceivability argument against materialism based on the idea of two-dimensional semantics. He argues that we can go from epistemological premise (logical possibility) to ontological conclusions (metaphysical possibility). To do this, we need an intermediary. We must first infer justified epistemologies (ideas of conceivable things) from epistemological premise (ideas of necessary and possible things), and then arrive at ontological conclusions from justified premise. He clings to the idea of two-dimensional semantics for the connection between epistemological and modal premise.

    Methods of Study

    In this article, first-hand and original sources have been used and an attempt has been made to obtain the desired results by using the method of conceptual analysis and the conventional method of philosophical reasoning.

    Findings

    In this article I have shown that 1) Chalmers formulates Kripke's argument based on the idea of two-dimensionalism. 2) Kripke's argument was based entirely on the identity of conscious states and physical states, while Chalmers relied on the concept of supervenience of facts about consciousness on physical facts. 3) Chalmers, unlike Kripke, does not rely on essentialism about phenomena. 4) Chalmers argues that Kripke's arguments against token identity are not conclusive, but that arguments against type identity work. 5) Chalmers, unlike Kripke, tries to justify the transition from the primary conceivability to the primary possibility. But Kripke takes this transfer for granted.

    Conclusion

    Both Kripke (1980) and Chalmers (1997; 2010)'s argument are based on the assumption that conceivability requires possibility. In other words, both resort to the logical possibility of separating physical states from phenomenal states. Keywords: Kripke, Chalmers, The Idea of Two-Dimensional Semantics, conceivability Argument, Dualism, and Materialism.

    Keywords: Kripke, Chalmers, The Idea of Two-DimensionalSemantics, Conceivability Argument, Dualism, and Materialism}
  • سید حسین میرجلیلی*

    ابن خلدون پیشگام اندیشه اقتصادی مدرن در قرن چهاردهم میلادی است.این مقاله به ارزیابی چهار ادعا در مورد اندیشه های اقتصادی ابن خلدون می پردازد. اول، این که اندیشه های اقتصادی ابن خلدون با اندیشه های بعدی پیوستگی ندارد. دوم، این که اندیشه های وی اندیشه اقتصادی اسلام است. سوم این که ابن خلدون مبدع نظریه ارزش مبتنی بر کار است. چهارم اینکه وی پیشگام مارکس در تحلیل ماتریالیستی تاریخ است. در این مقاله ادعاهای یادشده با استفاده از روش تحلیلی مورد ارزیابی قرار می گیرد و   نشان داده می شود که اندیشه های اقتصادی ابن خلدون از طریق مکتب سالامانکا به اندیشه های اقتصادی اسکاتلندی (کلاسیک) منتقل شده است. لذا از پیوستگی برخوردار است.اندیشه های اقتصادی ابن خلدون، اندیشه های اقتصادی اسلام نیست، بلکه تحلیل اقتصاد مسلمین در یک جغرافیای محدوداست. همچنین ابن خلدون مبدع نظریه ارزش مبتنی بر کار و ماتریالیسم تاریخی نمی باشد.

    کلید واژگان: اندیشه اقتصادی, ابن خلدون, اقتصاد اسلامی, اقتصاد اسکولاستیک, مکتب سالامانکا, ماتریالیسم تاریخی}
    Seyed Hossein Mirjalili *

    Ibn Khaldun is pioneer of modern economic thought in the fourteenth century AD. A number of researchers have claimed that his economic ideas has no associations with later economic thoughts. They also claimed that his economic ideas are economic thought of Islam and he is the originator of the labor theory of value and historical materialism before Marx. In this article the mentioned claims are investigated and shown that according to the evidences, it seems that the economic ideas of Ibn Khaldun transferred to Scottish (classical) thinkers through school of Salamanca . Ibn Khaldun's economic ideas is not economic thoughts of Islam, but an analysis of the economy of Muslims. Ibn Khaldun also is not the originator of labor theory of value and historical materialism.

    Keywords: Economic Thought, Ibn Khaldun, Islamic economics, Scholastic Economics, School of Salamanca, Historical Materialism}
  • محمد مهدی حاتمی، رضا صادقی *

    ماتریالیسم حذف گرا تبیین رفتار بر اساس حالت های ذهنی را نمی پذیرد و تاکید دارد که رفتار انسانی را صرفا باید بر اساس رویدادهای عصبی تبیین کرد. طرفداران این دیدگاه برای کنار گذاشتن باور به حالت های ذهنی، آن را دیدگاهی عرفی می نامند که در برابر علم عصب شناسی قرار دارد. مقاله پیش رو با تحلیل مبانی معرفتی ماتریالیسم حذف گرا نشان می دهد که این دیدگاه نوعی انحصارگرایی وجودشناختی است که در تبیین سرشت ذهن، ناتوان است. همچنین استدلال خواهد شد که با انکار وجود حالت های ذهنی نه تنها جایی برای روان شناسی به عنوان یک حوزه معرفت بخش علمی و کاربردی باقی نمی ماند، بلکه جایی برای مفاهیم محوری علوم اجتماعی نیز نمی ماند. روان شناسی علمی با فرض وجود اشخاص در زیست جهانی اجتماعی پیش می رود و این فرض که اساس تشکیل روان شناسی علمی است نمی تواند فیزیکالیستی تعبیر شود. ادعای ایجابی مقاله این است که صرفا با تعامل دو علم روان شناسی و عصب شناسی است که امکان فهم دقیق هویت انسان فراهم می شود. باور به حالت های ذهنی غیرمادی هیچ منافاتی با علم عصب شناسی یا سایر علوم تجربی ندارد و تعریف انسان بر اساس نفس مجرد، مبنای وجودشناختی بی بدیل و منسجمی برای دفاع از روان شناسی علمی است.

    کلید واژگان: ماتریالییسم هدف گرا, فیزیکالیسم, دوگانه انگاری, تقلیل گرایی, قیاس ناپذیری, نفس غیرمادی}
    Mohammad Mehdi Hatami, Reza Sadeqi

    The eliminative materialism does not accept behavior explanation based on mental states and puts emphasis that human behavior should be explained just based nervous events. The supporter of this view, for the rejection of belief in mental states, call folk view which is against neuroscience. The following article, through the analysis of the epistemological basics of eliminative materialism, shown that this view is somehow an unreasonable monopoly of ontology. It will also be arguing that with defying the existence of mental state, not only there will be no space for psychology as a scientific and practical section, there is also no place for the key concepts of social sciences. Scientific psychology goes forward with assuming the existence of individuals in the social world of life and assumption which is the formation of psychology is scientific cannot interpreted in a physicalist way.Theaffirmative claim of this article is the fact that human nature can be understood deeply just through the interaction of psychology and neuroscience. Belief in immaterial mental states is not against neuroscience or other experiments sciences and definition based onimmaterial soul is an unmatchedand coherent ontological basis to defend scientific psychology.

    Keywords: Eliminative materialism, Dualism, Reductionism, incommensurability, immaterial soul}
  • ظاهر یوسفی، سید حسین شرف الدین
    عصر جدید با ظهور و درخشش انسان به معنای مدرن آن، در عرصه معرفت شناخته می شود. اندیشه و تکاپوی شناختی انسان تعیین کننده آرایش معرفتی این عصر است و همه مقولات علم مدرن به نوعی بر محور و مدار انسان می چرخد. نظریه ماتریالیسم تاریخی مارکس، علاوه بر مبانی هستی شناختی، مبنای انسان شناختی پررنگی دارد و بر مبنای تلقی خاصی از انسان پی ریزی و صورت بندی شده است. مارکس، وجهی از هستی اجتماعی انسان؛ یعنی «کار» را محور و مبنای تحلیل دیالکتیکی خود قرار داده که هم مادی و هم اجتماعی تاریخی است. بر اساس نظر مارکس، جهان انسانی، یعنی همه نماد ها و نمود ها، اشکال آگاهی و نهادهای اجتماعی تاریخی، با همه اشکال و صور مختلف آن، صرفا محصول و برایند عمل و کار انسانند؛ جلوه ها و تبلوراتی که در هر مرحله از تاریخ به گونه ای عینیت یافته و مختصات هر دوره تاریخی و اجتماعی را شکل داده است. این نوشتار، ضمن تقریر اجمالی نظریه ماتریالیسم تاریخی مارکس، سعی دارد مهم ترین مفروضات انسان شناختی آن را مورد بررسی تحلیلی و انتقادی قرار دهد.

    کلید واژگان: ماتریالیسم, ماتریالیسم تاریخی, مبانی انسان شناختی, ازخودبیگانگی, کمونیسم, کارل مارکس}
    Zaher Yousefi, Seyyed Hossein Sharafeddin
    The modern age is known as the age of the emergence and prominence of human being, in the modern sense, in the realm of knowledge. The human knowledge and thought determines the epistemic makeup of this era, and all the categories of modern science somehow pivot on human. Besides ontological foundations, Marx's theory of historical materialism has a strong anthropological foundation, and is based on a particular conception of mankind. Marx regards a form of man’s social existence, i.e. "work", as the basis of his dialectical analysis, which is both material and social-historical. According to Marx, the human world, that is, all symbols and manifestations, forms of consciousness and historical- social institutions, in all their various forms and shapes, are merely a product and a function of human’s action and work; they are manifested at any stage of history in a way and have shaped the coordinates of each historical and social period. While presenting a brief review of Marx's theory of historical materialism, this paper tries to study analytically and critically the most important anthropological assumptions
    Keywords: materialism, historical materialism, anthropological foundations, self-alienation, communism, Karl Marx}
  • سهند ستاری*

    هانری لوفور با بسط مفهوم فضا و ماتریالیسم دیالکتیکی، بحث درباره ساختار دیالکتیک سه گانه را پیش می کشد. لوفور با انتقاد از دیالکتیک هگلی و مارکسی، تلاش آنها را در رفع تقابل های دوتایی ناکام می داند. پس می کوشد شکل تقابل های دوتایی را به ترکیبی سه تایی تغییر دهد؛ به عبارتی بهتر تقابل های دوتایی را محدود کند. او با بسط محتوا نشان می دهد معرفت ما از طریق محدودسازی محتوا و شکل اجتماعی محدود شده است. پس هر آموزه ای از جمله ماتریالیسم دیالکتیکی نیز برآمده از چنین محدودیت سازی است. از این رو، تفسیر ماتریالیسم دیالکتیکی را بسط می دهد و بر این باور است که دیالکتیک را باید در ساختاری سه بعدی بنا کرد. او با «تولید فضا» و مبانی محدودسازی محتوا در ماتریالیسم دیالکتیکی، دیالکتیک سه گانه را مطرح می کند که نتیجه نقد او بر منطق صوری، هگل گرایی و منطق دیالکتیک هگل است. لوفور با همین استدلال می کوشد دیالکتیک را به واقعیت مادی اجتماعی گره بزند و این امر را «با» و «در» فضا صورت می دهد. او فضا را در دیالکتیک سنتی مکمل تاریخ و زمان می کند تا از این طریق زمینه های مادی تولید فضا را به میانجی ساختار سه تایی دیالکتیک فضا دنبال کند. از همین روی در این مقاله، پس از نقد منطق صوری و منطق دیالکتیکی هگل از لزوم محدودسازی محتوا خواهیم گفت که از طریق فضا صورت می گیرد. سپس با طرح دیالکتیک سه تایی، «تولید فضا» را بر اساس دیالکتیک سه گانه فضا نشان خواهیم داد. این مقاله در پی آن است تا نخست نظریه دیالکتیک سه گانه و سپس دیالکتیک سه گانه تولید فضا را معرفی کند. لوفور با این نوآوری از دیالکتیک فضا-زمان سخن می گوید و مفهوم فضا را در کانون نظریه اجتماعی و سیاسی معاصر قرار می دهد.

    کلید واژگان: منطق دیالکتیکی, محدودسازی محتوا, نفی نفی, تولید فضا, ماتریالیسم دیالکتیکی, دیالکتیک سه گانه}

    Developing the concept of space and dialectical materialism, Henri Lefebvre brings up triadic dialectic. He suggests that, in the past as in the present, our knowledge has been constrained by the limitation of the content and the social form. Hence, pinpointing the pitfalls of Hegelian-Marxian dialectics and formal logic, Lefebvre argues for the role of space in limiting our knowledge. In principle, his insistence on dialectics brings forth the third term as being the result of the dialectic and its product, relinquishing the binarism of the two in favor of a tripartite schema. Comprehending the notion of the third term proves to be central in understanding Lefebvre’s work. By this approach, Lefebvre tries to link dialectics to social material reality in and with the space. He supplements the space with history and time in traditional dialectics to seek the material contexts of the production of space in between three-dimensional dialectic of space. In this paper, I give a critique of formal logic and Hegelian dialectics first, and then I try to demonstrate the necessity of limitation of content by virtue of the “space”. Then, through proposing the theory of triadic dialectic, I illustrate “the production of space” on the basis of the three-dimensional dialectic of space. It is by this invention that Lefebvre is able to talk about the dialectics of space-time, to centralize the concept of space in the contemporary social political theory.

    Keywords: dialectical logic, limitation of the content, negation of negation, production of space, dialectical materialism, three dimensional dialectics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال