به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "corporal contingency" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «corporal contingency» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی corporal contingency در مقالات مجلات علمی
  • حمید رضا عبدلی مهرجردی، فروغ السادات رحیم پور*
    تبیین چگونگی ارتباط نفس و بدن از بحث هایی است که پس از پذیرش دوگانگی آن دو مطرح می شود. یکی از انواع ارتباط بین نفس و بدن، پذیرش علیت بین آن دو و تاثیر و تاثر بین آنهاست. ملاصدرا بدن را علت مادی نفس می داند و پس از آن به اثرگذاری متقابل نفس و بدن اشاره می کند؛ در حالیکه فاستر فقط به جهت دوم می پردازد. فاستر، از حامیان دوگانه انگاری دکارتی، راهکاری برای مشکل اختصاص علی ارایه می کند و وحدت ذهن و بدن را تبیین می نماید. مشکل اختصاص علی یک نفس خاص به بدن خاص، در فلسفه ملاصدرا با مبانی جسمانیه الحدوث و وحدت نفس و بدن، منتفی می شود و این وجه کارآمدی دیدگاه صدرایی است. از نگاه ملاصدرا، نفس و بدن دو روی یک وجود واحدند؛ اما فاستر آرایش های نفسانی را ضامن اتحاد آنها می داند. نحوه این ارتباط در فلسفه ملاصدرا به نوعی یگانگی می رسد که بهتر می تواند تاثیر و تاثر متقابل آن دو را توضیح دهد؛ اما این مسیله همچنان برای فاستر، بی پاسخ خواهد ماند. ملاصدرا مسیله را وجودشناسانه می کاود و فاستر به تبیین معرفت شناختی اکتفا می کند. از اهداف مقاله، بررسی میزان کارآمدی راهکارهای ارایه شده از سوی این دو فیلسوف است.
    کلید واژگان: ملاصدرا, جان فاستر, ذهن, نفس, ترکیب اتحادی, جسمانیه الحدوث
    Hamid Reza Abdoli Mehrjardi, Forough Rahimpour *
    Explaining how the soul and body relate is one of the issues that arises after accepting the duality of the two. One type of relationship between the soul and the body is the acceptance of causality between the two and the impact between them. Mulla Sadra considers the body as the material cause of the soul and then refers to the interaction of the soul and the body; While Foster only deals with the second aspect. Foster, a follower of Cartesian dualism, offers a way for the problem of casual pairing and explains how a mind and a body are united. This problem of casual pairing of a specific soul to a specific body is eliminated in Sadra's philosophy with principles of corporal contingency and the unity of soul and body and this is the effectiveness of Sadra's view. According to Sadra, soul and body are two sides of the same being; but Foster, introduces psychophysical arrangement for the unity of them. The way of this connection in Sadra's philosophy leads to a kind of unity that can better explain the interaction of them; but that will remain unanswered for Foster. Mulla Sadra explores the problem ontologically, and Foster suffices with an epistemological explanation. Examining the effectiveness of the solutions presented by them is one of the aims of this article.
    Keywords: Mulla Sadra, John Foster, mind, soul, organic composition, corporal contingency
  • سید محمد موسوی
    چگونگی رابطه نفس و مکتسباتش همواره مورد توجه فلاسفه بوده است. در این میان نحوه حصول علم و کیفیت تاثیر فعل و خلق بر نفس از وجوه مهم خودشناسی در حکمت متعالیه است. تحقیق در این مسایل بر پایه مبانی ای چون اصالت وجود، حرکت جوهری نفس، اتحاد عاقل و معقول و حدوث جسمانی نفس استوار است. ملاصدرا اثبات می کند که حقیقت نفس هر انسان حاصل تروح (روحانی شدن) خصوصیات علمی و ملکات عملی و رسیدن به مرتبه اعلای نفس او است؛ همانگونه که حصول ملکات مختلف، خود مبدا فاعلی صدور اعمال و صور علمی جزیی در مراتب نازل است.
    کلید واژگان: خودشناسی, حرکت جوهری, اتحاد عاقل و معقول, حدوث جسمانی, تروح اعمال
    Mohammad Mousavi
    One aspect of self-knowledge is consisted of interaction between soul and actions، ethics and knowledge. According to Sadrā''s opinion، soul is united with its acquired knowledge and long-term dispositions. The main Principles of the theory include: nivocal of Entity، (Principality of Existence) and its Gradation) Substantial Motion of Soul،Identity of the Knower and the Known،bodily Contingency،Unity of Soul and Human Body، Reciprocal Causation of Soul and Body. Based on mentioned premises، every human reality at first is in the lowest rank of existence. By conjunction of substantial motion، the soul intensifies until reaches perfections while all result degrees are just the ranks of a single reality. The highest level of soul has all acquired perfections in simple form، whereas the lowest rank (material body) is affected by habits and states of soul.). Middle ranks also are common in impression and impressionability from each other. Therefore، relationship between soul and action is conceived in three species: 1. The presence of mental forms of actions in the soul extent. 2. The presence of habits in soul essence. 3. Incarnation and ideation of long-term dispositions at appropriate forms in physical body.
    Keywords: self, knowing, substantial movement, unification of Knower, known, corporal contingency, spiritualization of acts
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال