به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « criteria of knowledge » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « criteria of knowledge » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمد کاظم رضازاده جودی *
    معرفت به واجب تعالی از برترین معرفت های انسانی است. نحوه این معرفت، همواره مورد توجه و بحث بوده است.معرفت حصولی،یکی از دو نوع معرفت است که از طریق مفاهیم ذهنی ،آگاهی به اشیاء حاصل می شود.درحکمت متعالیه معرفت به اشیاء براساس معیارهائی چون رابطه وجودی میان دوشی،معلول بودن مدرک و مرتبه وجودی آن پدید می آید. پرسش اساسی این است که انطباق این معیارها بر معرفت حصولی به واجب تعالی چگونه است؟ ملاصدرا با طرح سطوح مختلف معرفت به واجب، مانند معرفت به ذات ، صفات و افعال، معرفت حصولی به واجب را در برخی از این سطوح به کلی نفی می کند در این مقاله، در بخش نخست ابتدا معیارهای سه گانه حصول معرفت میان دو شیءتبیین و آگاهی به واجب براساس هریک از آنها بررسی می شود و دربخش دوم، دلایل نفی علم حصولی به ذات واجب مانند: وجود خاص ،صرافت ذاتی و نامتناهی بودن حق ، و امکان معرفت حصولی به صفات و افعال الهی مطرح شده است.
    کلید واژگان: واجب تعالی, معرفت حصولی, معیارهای معرفت, ذات, صفات, افعال ملاصدرا}
    Mohammad Kazem Reza Zadeh Joudi *
    Knowing God is the hiest level of human knowledges. The mode of this knowledge has always been notable and controversial subject. The acquired knowledge is one of the two kinds of knowledge in which by the mental concepts the knowledge of objects can be achieved. In Transcendental theosophy, Knowledge of thing, has been On the basis of criteria such as the existential relationship between Two objects, Perceived thing should be an effect and depends on its existential degree. Accordingly, the basic question is, How is the acquired knowledge to the necessary Being ? Mulla Sadra, by representing different levels of knowledge of God such as essence, attributes and acts, rejects the acquired knowledge in certain levels. In this article, at the first section, three criteria for obtaining acquired knowledge between two objects has been Explained. in the second part, the reasons for rejecting the acquired knowledge to God’s nature such as :God's specific being, essential simpility & his infinity , And the possibility of acquired knowledge of divine attributes and acts has been taken into consideration.
    Keywords: necessary Being, acquired knowledge, criteria of knowledge, essence, attributes, acts, Mulla Sadra}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال