به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « damage » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «damage» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مسلم غلامی، کیومرث کلانتری درونکلا*، ایرج گلدوزیان، حمیدرضا اسماعیلی
    زمینه

    موارد زیادی اتفاق می افتد که متهم استحقاق بازداشت را نداشته و بدون رعایت شرایط و ضوابط قانونی بازداشت و یا بر اثر اشتباه قضایی زندانی می گردد. در چنین مواردی جبران خسارت فرد بازداشت شده بی گناه از موضوعات مهمی است که بررسی آن به دلیل نقض حقوق اساسی افراد امری ضروری است. بنابراین هدف تحقیق حاضر بررسی رویکرد اخلاق اسلامی در برابر جبران خسارت زندانی بی گناه و بررسی تطبیقی این موضوع در نظام حقوقی ایران و آمریکاست.

    نتیجه گیری

    در اسلام، قاعده ای موسوم به قاعده «لاضرر و لاضرار فی الاسلام»‏ وجود دارد که به استناد آن کسی حق ضرر رساندن به دیگری را ندارد، و اگر ضرری برساند، مسیول جبران خسارت آن خواهد بود. قاعده لاضرر در رابطه با مجازات یک فرد بیگناه نیز صدق می کند و نظام قضا و دولت می بایست خسارت وارد بر فرد بی گناه را  جبران کنند. در حقوق ایران مکانسیم جبران خسارت ایام بازداشت در مواد 255 تا 261 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392پیش بینی شده است. اما امکان جبران خسارت ایام بازداشت، در دو صورت امکان پذیر است؛ یکی در صورت صدور حکم برایت و دیگری با قرار منع تعقیب متهم که از محل صندوق اعتباری مقرر در ماده 260 آن قانون پرداخت می گردد. در حقوق آمریکا نیز جبران خسارت ناشی از بازداشت برعهده دولت است با این تفاوت که در حقوق ایران درصورتی که بازداشت بر اثر اعلام مغرضانه جرم، شهادت کذب و یا تقصیر مقامات قضایی باشد، دولت پس از جبران خسارت می تواند به مسیول اصلی مراجعه کند اما در حقوق آمریکا دولت در قبال جبران خسارت مسیولیت کامل داشته و قاضی عامل زندانی بی گناه هیچ مسولیتی ندارد.

    کلید واژگان: اخلاق اسلامی, خسارت, بازداشت غیرقانونی, زندانی بی گناه}
    Background

    There are many cases in which the accused does not deserve to be detained and is detained without observing the legal terms and conditions or imprisoned due to a judicial error. In such cases, compensation for an innocent detainee is an important issue that needs to be addressed due to the violation of the fundamental rights of individuals. Therefore, the purpose of the present study is to investigate the approach of Islamic ethics against compensation of innocent prisoners and a comparative study of this issue in the Iranian and American legal systems.

    Conclusion

    In Islam, there is a rule called “no harm in the law of Islam" according to which no one has the right to harm another, and if he causes harm, he will be responsible for compensation. The no-harm rule also applies to the punishment of an innocent person, and the judiciary and the government must compensate the innocent person. In Iranian law, the mechanism of compensation for the days of detention is provided in Articles 255 to 261 of the Code of Criminal Procedure adopted in 2013. However, it is possible to compensate for the days of detention in two ways; one in case of acquittal and the other with a restraining order against the accused, which will be paid from the credit fund provided in Article 260 of that law. In American law, compensation for detention is the responsibility of the government, with the difference that in Iranian law, if the detention is due to a biased declaration of a crime, false testimony or fault of judicial authorities, the government can refer to the principal after compensation, but in US law The government has full responsibility for damages, and the presiding judge has no responsibility.

    Keywords: Islamic ethics, Damage, Illegal detention, Innocent prisoner}
  • علیرضا شریفی، محمد مولودی، فرزاد حیدری
    مسئولیت مدنی ناشی از مزاحمت در حقوق مالی یکی از حوزه های مهم مسولیت مدنی است. افراد از طریق تصرفاتی که در ملک خود انجام می دهند و یا در جریان اجرای حق خود، ممکن است باعث ایجاد مزاحمت و ورد ضرر به غیر گردند. این بحث محل تلاقی حقوق اموال و مسولیت مدنی است. ازسوی مالک حق هرگونه تصرف وانتفاع در ملک خود را دارد (ماده 30 ق.م) ازطرفی دیگر حق مالکیت، محدود به این حق طبیعی وقانونی است که به مالکیت دیگری خسارتی وارد نشود (ماده 132 ق. م و اصل 40 ق.ن ا) قانون مدنی راجع به مسئولیت مدنی مالک حکم صریحی ندارد؛ شرایط وارکان آن را نیز بیان ننموده است؛ لذا با بررسی تطبیقی موضوع   به  روش  تحلیلی – توصیفی  این نتیجه  حاصل  شد که تصرف زاید بر متعارف اگربا عث ایجاد مزاحمت درحقوق مالی و زیان همسایه گردد، خواه مورد نیاز متصرف باشد یا مورد نیاز وی نباشد، موجب مسئولیت مدنی متصرف است. ومطلق بودن حق، متعارف بودن فعل ورفع حاجت، رافع مسئولیت نیست. ودر هرحال قاعده  لاضرر بر روابط ناشی از مجاورت وهمسایگی  حاکم است و  تصرفات  متصرف  تاحد عرفی  ناشی از مجاورت قابل تحمل  است. برای اینکه مصادیق خاص دستورهای اخلاقی را به دست آوریم به دین نیازمندیم و این وحی است که می تواند دستورهای مبتنی بر باور و اعتقاد را در مورد خاصی با حدود خاص و شرایط و لوازمش تبیین کند.

    کلید واژگان: اندیشه دینی, تصرف, مزاحمت, حقوق مالی, ضرر, مسئولیت مدنی}
    Alireza Sharifi, Mohammad Moloodi, Farzad Heidari
    Civil liability from nuisance in property laws is one of the major areas in civil liability. People may cause nuisance or inflict harms to the latter through exercising their rights of occupation in properties. This subject matter is the area at which property rights and civil liability converge. On the one hand, the proprietor reserves an unlimited right of occupation in his/her property (Article 30 of the Civil Law). On the other hand, the right to property is restricted to this natural and legal right that the latter's property receives no damage (Article 132 of the Civil Law, and Principle 40 of the Islamic Code). The Civil Law does not have an explicit decree as to the civil liability of the proprietor and has not enumerated its provisions or elements either. Therefore, by comparative study of the subject, and via the analytical-descriptive method, it was concluded that the extra occupation of the reasonable would have the result of civil liability, if it would create nuisance in the property law and damage to the neighbor, whether it is intended or unintended for the proprietor. The absoluteness of the right, reasonableness of the act and satisfaction of needs shall not remove liability. However, the rule of "Prohibition of Detriment" governs the relations arising from vicinity and neighborhood, and the occupation by the occupier is customarily endurable by the vicinity law.
    Keywords: Occupation, Nuisance, Property Laws, Damage, Civil Liability}
  • محمد جعفری مجد، غفور خوئینی

    طبیعت و محیط زیست در متون دینی، حق همه انسانها در همه دورانهاست. بنابراین در مقابل حق استفاده ای که خداوند برای انسان در محیط زیست و طبیعت قایل شده است، وظیفه‏ای نیز بر عهده او گذاشته است که آن، حفظ و حمایت و بهره‏برداری صحیح از محیط زیست است؛ زیرا هدف خداوند از در اختیار گذاشتن طبیعت برای انسان این است که جهت رفاه، آسایش و تکامل خود از آن بهره‏مند شود. بنابراین، اگر در استفاده از این امکانی که در اختیار او قرار گرفته، زیاده‏روی کند، بر خلاف آن هدف متعالی اقدام کرده که نتیجه‏اش به خطر افتادن حیات خود او و دیگران و بازماندن از سیر تکاملی در مسیر سعادت دنیا و آخرت خواهد بود. اولا با توجه به ماهیت و تحول مفهوم خسارت زیست محیطی به نظر می رسد که اعمال قواعد عام و سنتی روش های جبران خسارت زیست محیطی در حوزه حقوق محیط زیست چندان کارایی ندارد و از این رو تدوین نظام جبران خسارت خاص زیست محیطی با رویکرد روش های نوین لازم است. ثانیا گسترش آلودگی های مختلف، تغییر آب و هوا، تحلیل لایه ازن، کاهش تنوع زیستی و تعداد بی شمار معضلات زیست محیطی که حیات انسان ها را در کره خاکی تهدید می کنند و کیفیت حیات را به شدت تقلیل داده اند واقعیت انکار ناپذیر است که جامعه بین المللی سخت با آن دست به گریبان است. هدف این مقاله روش های جبران خسارات زیست محیطی در نظام حقوقی ایران است. تا از این رهگذر کمک اندکی به حقوق زیست محیطی کشورمان صورت بگیرد .

    کلید واژگان: خسارت, میط زیست, جبران, حقوق, طبیعت}

    Nature and Environment in religious texts, the right all peaple in all time. Thus. In contract to human rights that Allah has placed in the Environment , he has also undertaken the task. That s it, protect and proper utilization of the Environment for god s purpose for man is the welfare and development of their own benefit. So, if the use of those facilities that are at his disposal, not indulgence, in contrast to the noble goal Resulting in a risk his own life and others and the evolution of happiness in this word and the next in line will stay open. First, given the nature and evolution of environment damage seems that traditional methods of applying general rules and compensation damage in the area of environmental law does n t work. Therefore, determination of specific environmental compensation system is necessary to approach new methods. Second spill of climate change and of the ozone layer, loss of biodiversity and numerous environmental problems that human life on the planet delimited. And quality of life have drastically reduced. The fact is undeniable that the international community is grappling with difficult. The purpose of this paper is to compensate for environmental damage in the Iranian legal system. this way our country has done little to environment rights.

    Keywords: damage, Environment, compensation, rights, nature}
  • ناصر قاسمی، فلورا حیدری
    محیط زیست به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی گردیده است که امروزه علت عمده آن را ناشی از دخالت های انسان در روند تغییرات طبیعی آن می دانند. تخریب منابع طبیعی و کاهش ثروت های ملی در کشور در نتیجه افزایش جمعیت که موجب پدید آمدن اختلالاتی در زندگی اجتماعی و تحمیل آثار آن بر محیط-زیست شده است و هم چنین، پیامدهای ناشی از آن همچون محدودیت های منابع اولیه، منجر به ارایه راهکارهای مدیریتی گردیده است که از آن جمله می-توان به گسترش فرهنگ اخلاق زیست محیطی اشاره کرد. در همین راستا فنون و روش های علوم محیط زیست گسترش یافت که از این میان می توان به همراهی اخلاق زیست محیطی با مسوولیت مدنی واردکنندگان خسارت بر محیط زیست اشاره نمود که می تواند در جهت حفاظت از محیط زیست و جبران خسارات زیست محیطی مورد توجه و اجرا قرار گیرد. هم چنین، در زمینه محیط زیست به عنوان ابزاری جدید محسوب می شود که در جهت پیشگیری از خسارات زیست-محیطی اقدام می کند و از وقوع خسارات در آینده نیز جلوگیری خواهد کرد. به عبارت دیگر، پذیرش مسوولیت مدنی در اخلاق زیست محیطی، حفاظت از محیط-زیست را هدف قرار می دهد و چارچوبی جدید و نو برای حل بحران های زیست-محیطی ارایه می نماید. این مقاله ضمن توصیف اخلاق زیست محیطی با مسوولیت مدنی تلاش دارد که فرآیندی جدید برای حفاظت از محیط زیست ارایه دهد.
    کلید واژگان: اخلاق, اخلاق زیست محیطی, حفاظت, خسارت, مسوولیت مدنی}
    Naser Ghasemi, Flora Heidari
    Abstract Environment will change day by day which as we know are due to human interferences. Destruction of natural resources and decreasing national wealth in country is due to population increase that has created numerous difficulties for social life and imposed adverse impacts on the environment and its associated problems of limitation of primary resources, what is needed are guidelines on management that include of spreading the culture of environmental ethics. Therefore, techniques and methods of environmental sciences were developed. One of these popular methods is to combine environmental ethics and civil liability in order to compensate environmental damages. Meanwhile, it is considered as a new instrument for the environment, which acts to prevent damages and will prevent damages in the future as well. On the other hand, acceptance of civil liability in environmental ethics can aim at protection and development of the environment and present a new framework for solving the environmental crises. This research, describes the environmental ethics with together civil liability, Proposes a new process for protecting of environment.
    Keywords: ethics, environmental ethics, protection, damage, civil liability.}
  • مصطفی جعفر طیاری دهاقانی، هادی صادقی
    معرفت با موانع و آفاتی مواجه است که ازجمله آنها گناه است. از آیات و روایات چنین برمی آید که محرومیت از دستیابی به معرفت، زوال و وارونگی آن از آثار سوء و تبعات منفی گناهان است. گناه باعث می شود انسان با یک چرخش معکوس، نیک را بد و بد را نیک و افعال زشت خود را زیبا بپندارد.
    درباره چگونگی وارونگی معرفت، تبیین های مختلفی قابل ارائه است. براساس معارف اسلامی شیطان از طریق نفوذ در عواطف و احساسات در افکار تصرف می کند و با به کارگیری ابزار ادراکی به تدبیر باطن فرد می پردازد و معارف و حقایق را وارونه جلوه می دهد.
    انجام مکرر گناه باعث می شود قوه عاقله به اسارت هوای نفس درآید و ابزار دست شیطان شود. در این حالت، قوه واهمه و خیال در جایگاه عقل قرار می گیرند و آدمی دچار مغالطه بینشی می گردد و امر باطل، موهوم و خیالی را حق می انگارد که این همان وارونگی شناخت است.
    کلید واژگان: معرفت, آفت, گناه, وارونگی, قرآن}
    Mostafa Jaafartayyari Dehaqani, Hadi Sdeqi
    There are some obstacles on the way of knowledge of which one can refer to sin. As is understood in Quranic verses and traditions, privation of knowledge, its destruction and conversion is due to the consequences of sins. Sin would lead to human heart conversion due to which virtue seems to be vice and vice to be virtue. There can be presented different explanations on this conversion. On the Quranic teachings, penetrating human feelings and affections, sin brings about changes in thoughts and, using perceptive faculty begins to devise one`s inner life and converse the truths. Insisting on sin would cause human reason to be replaced with imagination. In this way, fallacy happens and true knowledge turns to be nothing.
    Keywords: Knowledge, damage, sin, conversion, quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال