به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « desire » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «desire» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حامد موانیه ئی*، علی نقی باقرشاهی، فاطمه موسوی
    در این مقاله می خواهیم به مفهوم میل در فلسفه دلوز و گاتاری پرداخته و از رهگذر آن به درک هستی شناسی دلوز نائل شویم. آن ها در صورت بندی مفهوم «میل» در پی پاسخ به مسئله جهان آشوب ناک انسان معاصر هستند. جهانی که برای تاب آوری اش، انسان معاصر در پی پناه بردن به انواع و اقسام راه های فرار است. دلوز و گاتاری برای پاسخ به چرایی این وضعیت و ترسیم راه های گریز از آن، دست به خلق نظام مفهومی جدیدی با محوریت مفهوم «میل» می زنند. در این متن تلاش بر آن داشتیم تا از منظر دلوز گاتاری مفهوم میل را در پیوند با مفهوم «آپاراتوس» فوکو-آگامبن واکاوی کرده و درنهایت به درکی نوین از مفهوم «رخداد» به مثابه راه گریز او از تنگنای پسامدرن نزدیک شویم. مفهومی که دلوز آن را ذیل مفهوم «توان زندگی» در واپسین نوشتارش گنجانده و بدین سیاق نظرگاهی غریب و با این حال آشنا از توان زندگی را به ما عرضه می دارد.
    کلید واژگان: آپاراتوس, توان, دلوز, سوسیوس, گاتاری, میل}
    Hamed Mavaniehei *, Alinaqi Baqershahi, Fatemeh Mousavi
    In this article, we want to think about the concept of desire in the philosophy of Deleuze and Guattari, and through it, to understand Deleuze's ontology of the concept of "event". In formulating the concept of "desire", they are looking for an answer to the problem of the chaotic world of contemporary man. A world where for its resilience contemporary man seeks refuge in all kinds of ways of escape. Deleuze and Guattari create a new conceptual system centered on the concept of "desire" in order to answer the why of this situation and draw ways to avoid it. In this text, we tried to analyze the concept of desire from their point of view in connection with the concept of "Apparatus" by Foucault-Agamben and Finally, we should approach a new understanding of the concept of the event as its escape from the relativistic postmodern challenge. An understanding that Deleuze included in the concept of "life power" in his last writing and in this context, he offers us a strange and yet familiar view of "life".
    Keywords: Apparatus, desire, Event, Power, Deleuze, Guattari}
  • احمد عابدی آرانی، حمید احتشام کیا*
    تبیین عمل با توسل به عناصر شناختی و انگیزشی عامل مانند شناخت، میل، قصد و... از مهم ترین مباحث مطرح در حوزه فلسفه عمل است. پرسش اصلی در این مقاله بررسی ویژگی هایی است که رفتار آدمی را به عمل تبدیل می کند. تعریف عمل و تعیین عناصر اساسی آن، به هم وابسته اند. این بدان معناست که مشخص کردن عناصر اساسی عمل، همان معیارهایی هستند که رفتاری را به عمل تبدیل می کنند. در سنت فکر غربی، باور، میل و اراده، عناصر تعیین کننده برای تبیین عمل محسوب شده اند و حال آنکه در سنت فکر اسلامی بیشتر بر مفهوم قدرت، اختیار و اراده تاکید شده است. تحلیل مفاهیم یادشده از منظر فیلسوفان و متکلمان اسلامی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در دستور کار قرار گرفت و نتیجه آن ارجاع مولفه های یادشده به مولفه علم شد آن هم علم به معنای علم عملی. براساس تبیینی که علامه طباطبایی دراین باره ارائه داده است نه مفهوم قدرت و نه میل و نه اختیار و نه حتی اراده که این مفهوم علم عملی است که نقش اساسی در تبیین عمل و تمییز آن از رفتار را بر عهده دارد.
    کلید واژگان: قدرت, اختیار, علم عملی, اراده, میل, عمل}
    Ahmad A’Bedi A’Rani, Hamid Ehtesham-Kia *
    Explaining actions through cognitive and motivational components such as cognition, desire, intention and etc. is amongst the most important issues in the philosophy of action. The main goal of this research is studying the qualities that convert Man’s behavior into action. Defining action and explaining the basic factors involved in it are two interconnected issues, i.e. the identified factors involved in action exactly correspond the criteria (qualities) which convert behavior into action. In Western intellectual tradition belief, desire and will are the most critical factors determining action while in the Islamic intellectual tradition more emphasis is laid on the concepts of might, choice and will. The present study examined the aforementioned concepts in the views of Islamic philosophers and theologians in the light of Allamah Tabatabaei. It was concluded that knowledge, above all, practical knowledge is the most critical factor involved in Man’s action. According to Allamah Tabatabai, compared to might, desire, will and choice, it is the practical knowledge that carries the most critical role in determining action and distinguishing it from behavior.
    Keywords: Might, Choice, practical knowledge, will, Desire, Action}
  • فاطمه سادات کتابچی*، کرامت ورزدار
    مسیله اساسی این پژوهش بررسی و واکاوی تعریف «قصد/عمد» در فلسفه ی دیویدسن و صدرالمتالهین و هدف از آن تمایز «کنش قصدی» از «غیرقصدی» است. روشن شدن ماهیت این کنش و تعریف دقیق آن، در حکمت عملی و علومی همچون فقه، حقوق و اخلاق حایز اهمیت است؛ زیرا موضوع این علوم، «کنش قصدی» یا همان «عمل» است. دیویدسن «قصد» را یک حالت ذهنی مستقل نمی داند و آن را به «علیت باور و میل در نسبت با انجام یک عمل» تحویل می کند؛ بنابراین یک فعل، قصدی است اگر و تنها اگر معلول میل و باور عامل باشد. صدرالمتالهین نیز در باب «قصد» تحویل گراست اما برخلاف دیویدسن «کنش قصدی» را عملی ناشی از «اراده و آگاهی مرتبه دوم عامل به غرض فعل» می داند. نتایج این پژوهش که بر اساس روش توصیفی - تحلیلی و از طریق تحلیل لوازم منطقی مفهوم «قصد» به دست آمده است نشان می دهد تعریف دیویدسن بخاطر اشکالاتی همچون «عدم تحویل میل به اراده» و «اشکال انحراف در سلسله ی علی» مانع اغیار نیست؛ در نتیجه تعریف صدرالمتالهین از «قصد» و «کنش قصدی» قابل دفاع تر از تعریف وی است.
    کلید واژگان: قصد, کنش قصدی, باور, میل, آگاهی درجه دوم}
    Fatemeh Sadat Ketabchi *, Keramat Varzdar
    The basic issue of this research is to examine and analyze the definition of "intention" in the philosophy of Davidson and Mulla Sadra, and its purpose is to distinguish "intentional action" from "unintentional". Clarifying the nature of this action and its precise definition is important in practical wisdom and some sciences such as jurisprudence, law, and ethics; because the subject of these sciences is intentional action. Davidson does not consider "intention" to be an independent mental state and reduces it to "the causality of belief and desire in performing an action"; therefore, an action is an intention if and only if it is the effect of the desire and belief of the agent. Mulla Sadra is also reductionist about "intention", but unlike Davidson, he considers an intentional action as an action resulting from "the will and the Second-order awareness of the agent for the purpose of the action". The results of this research, which were obtained based on the descriptive-analytical method and through the analysis of the logical requirements of the concept of "intention", show that Davidson's definition, due to facing problems such as "non-reduction of desire to will" and "deviant causal chain"; does not prevent others. As a result, Mulla Sadra’s definition of "intention" and "intentional action" is more defensible than his definition.
    Keywords: Intention, Intentional action, belief, desire, Second-order awareness}
  • زهرا فلاحی*، مریم خوشنویسان
    فلاسفه، مبادی علمی و شوقی و عملی را آغاز افعال انسان برمی شمارند. از دیدگاه علامه طباطبایی اراده، در فرآیند فعل، مبدیی مستقل از مبادی علمی و شوقی است. این پژوهش با روش تحلیلی، توصیفی به نوآوری علامه در این زمینه می پردازد. فارابی و ابن سینا با اعتقاد به فاعلیت بالعنایه، منشا اصلی فعل را علم دانسته، شوق و اراده را به عنوان لازمه ی علم، مبادی فعل می دانند. ملاصدرا با اعتقاد به فاعلیت بالتجلی، علم اجمالی در عین کشف تفصیلی را به عنوان منشا اصلی فعل تحلیل کرده و اراده را به عنوان لازمه ی شوق، مبدء فعل می داند. به این ترتیب که با شدت یافتن شوق، اراده حاصل می شود و اراده از جنس شوق است. علامه علم و شوق را منشاهای اصلی فعل نمی داند. از دیدگاه ایشان، وجود، منشا فعل است. علم و شوق، صفات ذاتی هستند، نه فعلی. به عنوان علت ناقصه در تحقق فعل تاثیر می-گذارند، اما علت تامه، وجود بوده و با اراده به مرحله ی عمل می رسد، پس از دیدگاه علامه، اراده، منشا اصلی در تحقق فعل است.
    کلید واژگان: اراده, مبادی فعل, شوق, علم, ادراکات اعتباری, علامه طباطبایی}
    Zahra Fallahi *, Maryam Khoshnevisan
    Philosophers consider perceptual, passionate and practical origins as the beginning of Human action according to Allama, The will in the process of the action is independent of perceptual and passionate origins. The research deals with Allama's innovation in this field with a descriptive analytical method. AlFarabi and Avesina believe in the efficacy of alanayyah and consider perception as the main origin of action. Desire and will are considered as a requirement for the perception Central believe in the oficacy of manifestation. Sadra analyzed abstract perception while discovering details as the main origins of the action and he sees will as a requirements of perception and desire as the origins of action. ln this way with the intensity of desire will is a type of desire. Allama does not consider perception and desire as the main origins of the action from his point of view existence is the origin of the action perception and desire are inherent qualities not actual as an imperfect cause the affect the realization of the action but the perfect cause is existence and it reach the stage of action with Will. According to Allama the real is the main origin in the realization of the action.
    Keywords: will, origins of action, Desire, Perception, credite perception, Allama Tabatabai}
  • محمد اصلانی*

    مسیله این مقاله بررسی تمایز میان توسل «حقیقی» و «اعتباری» است. این پژوهش به روش توصیفی  تحلیلی میان این دو نوع از توسل تمایز قایل شده است. یافته‏ های این تحقیق نشان می‏دهد: توسل حقیقی و اعتباری حداقل از دو وجه اصلی با هم تفاوت دارند: 1) در توسل حقیقی، موجد و برانگیزاننده‏ «واسطه»، خداوند متعال است؛ درحالیکه در توسل اعتباری، موجد و برانگیزاننده‏ «واسطه»، انسان است. 2. در توسل حقیقی، در نفس مراجعه به واسطه، مفهوم تقرب به متقرب درج نشده، و مومن و کافر چنین توسلاتی دارند؛ درحالیکه در توسل اعتباری، در نفس مراجعه به واسطه، مفهوم تقرب به متقرب مندرج است. مهمترین نتیجه‏ تحقیق عبارت است از: «تمایز نهادن میان توسل حقیقی و اعتباری» است؛ این تمایز، ضمن تبیین دقیق معنا و مفهوم توسل، برخی از معضلات ناشی از خلط این دو قسم از توسل را نیز مرتفع خواهد کرد.

    کلید واژگان: توسل, حقیقی, اعتباری, واسطه, میل و رغبت, تقرب}
    Mohammad Aslani*

    The problem of this article is to examine the distinction between a "true" appeal and a "mentally regarded" appeal. This research has made a distinction between these two types of appeals using a descriptive-analytical method. The findings of this research show that real and mentally regarded appeals differ from each other in at least two main ways: 1) In real appeals, the originator and motivator of the "intermediary" is God Almighty; While in mentally regarded one, the originator and motivator of the "intermediary" is the human being. 2. In the true appeal, in the very reference to the intermediary, the concept of closeness is not included in the closed being, and both believer and unbeliever enjoy such appeals; while in the mentally regarded, in the very reference to the intermediary, the concept of closeness has been included in the closed being. The most important result of the research is: "to make distinction between a true appeal and a mentally regarded appeal". This distinction, while explaining the meaning and concept of appeal, will also solve some of the problems caused by the confusion of these two types of appeal.

    Keywords: Appeal, Tawassul, True, Mentally Regarded, Mediary, Desire, Closeness}
  • حسین نیازبخش*، اصغر واعظی
    ارتباط بین اخلاق و مابعدالطبیعه ابن جبیرول که به نوعی ارتباط بین دو رساله «ینبوع الحیاه» و «اصلاح الاخلاق» است، از طریق مفهوم «شوق» میسر می شود. جهان نوافلاطونی ابن جبیرول از دو قوس صعود و نزول یعنی تبدیل وحدت به کثرت و بازگشت کثرت به وحدت تشکیل شده است. شوق هم علت نزول و هم علت صعود است. انسان مرتبه ای است که از آن، صعود آغاز می شود. به همین دلیل، او باید شوق نزولی را به صعودی بدل کند. اخلاق آن چیزی است که به انسان کمک می کند تا با حاکم کردن شوق صعودی بر شوق نزولی، به سمت غایت یعنی امر نامتعین یا وحدت محض حرکت کند. اخلاق از طریق تنظیم طبایع حواس و تعادل خلق ها انسان را در مسیر صعود قرار می دهد. در واقع، انسان به علت نفس حیوانی و شوق نزولی خود در تشخیص غایت خود اشتباه کرده و امور متعین و جزیی را متعلق شوق و غایت خود می داند. این امر سبب خروج نفس از تعادل و گرایش به خلق های متعدد می شود. این خلق ها خود، عامل دوری بیشتر انسان از غایتش یعنی امر نامتعین می شوند. اخلاق این خلق ها را به تعادل می رساند تا انسان بار دیگر به امر نامتعین شوق پیدا کرده و به صعود میل یابد.
    کلید واژگان: ابن جبیرول, اخلاق, شوق, سعادت, خلق}
    Hussein Niazbakhsh *, Asghar Vaezi
    The connection between ethics and metaphysics has always been an important problem in Neoplatonism. This question is also raised in the philosophy of Ibn Gabirol (the Jewish Neo-Platonist philosopher). Ibn Gabirol tries to connect ethics and metaphysics by the concept of ‘desire’. For him, the world consists of two movements: procession and reversion, i.e. the transformation of unity into multiplicity and the return of multiplicity into unity. Desire is both the cause of procession and the cause of reversion. “Human being” is the level from which the reversion begins. For this reason, he must turn “descending desire” (procession) into “ascending desire” (reversion). It is ethics that helps an individual, in his movement towards happiness, to make the ascending desire dominate the descending desire, that is, the ‘the pure indeterminate’ or ‘First unity’. But how can ethics do it? Ethics leads man towards his ascending desire through adjusting the natural dispositions. Man, because of his animal soul and his descending desire, confuses the determined things for the pure indeterminate as the object of his happiness. This causes the soul to go out of balance and tends to move toward multiple natural dispositions. These natural dispositions themselves cause a person to move further away from happiness. Ethics puts a person on the path of happiness through balancing natural dispositions.
    Keywords: Ibn Gabirol, Ethics, desire, happiness, natural disposition}
  • راضیه مظفری*
    هدف
    از این پژوهش، شناسایی شاخصه های فردی و اجتماعی حیات طیبه با توجه به آمال پیامبران و مومنان است.
    روش
    این تحقیق از حیث هدف، کاربردی است و از روش توصیفی - تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای انجام شده است.
    یافته ها
    ازآنجاکه پیامبران و مومنان حقیقی از راه یافتگان به حیات طیبه به شمار می روند، دعاها و آرزوهای فردی و اجتماعی آنان می تواند بیانگر شاخصه های فردی و اجتماعی حیات طیبه باشد. آرزوهایی که به بعد اجتماعی حیات مومنین تعلق دارد، با توجه به برخی آیات و روایات، به طور اتم و اکمل در جامعه آرمانی عصر ظهور تحقق خواهد یافت.
    نتیجه گیری
    با توجه به آرزوهای بیان شده از لسان انبیا و اولیا در قرآن، شاخصه های فردی و اجتماعی حیات طیبه به ترتیب عبارتند از: دریافت حکمت و پیوستن به صالحان، عبودیت حقیقی، برخورداری از هدایت الهی و...؛ نق اقتصاد، امنیت پایدار و فراگیر، سلب قدرت دشمنان و پیروزی بر آنان، تزکیه امم و... .
    کلید واژگان: قرآن, حیات طیبه, آرزو, انبیاء و اولیاء}
    Razieh Mozaffari *
    Aim
    The purpose of this research is to identify the individual and social characteristics of the good life according to the wishes of the prophets and believers.
    Method
    This research is practical in terms of its purpose and is carried out using the descriptive-analytical method and using library resources.
    Results
    Since the prophets and true believers are among those who have reached the path to the good life, their individual and social prayers and wishes can express the individual and social characteristics of the good life. The wishes that belong to the social dimension of the believers' lives, according to some verses and traditions, will be fully realized in the ideal society of the advent era.
    Conclusion
    According to the wishes expressed by the prophets and saints in the Qur'an, the individual and social characteristics of the righteous life are: receiving wisdom and joining the righteous, true worship, enjoying divine guidance, etc.; economic growth, stable and comprehensive security, taking away the power of the enemies and winning over them, purification of the nations, etc.
    Keywords: qur'an, good life, desire, prophets, saints}
  • حسین نیازبخش*، اصغر واعظی

    اگوستینوس معتقد است بیشتر لذات و امیال انسان (جز عشق به خدا) بد و شرهستند. او در سه مرحله علت این شر بودن را توضیح می دهد. در مرحله اول، غفلت و اشتباه معرفتی انسان را علت این انحراف می داند. در مرحله دوم تحت تاثیر پولس رسول، گناه نخستین آدم و هبوط انسان به زمین را علت شر بودن امیال و لذات معرفی می کند و در مرحله سوم نیز، طمع ذاتی انسان را که حتی پیش از هبوط نیز در او وجود داشته، علت شر بودن لذات و امیال می داند. به نظر می رسد اگوستینوس این سه مرحله را در طول هم بیان کرده است؛ به این معنی که طمع ذاتی انسان (که در وجود هر انسانی از بدو آفرینشش نهفته است) باعث هبوط او به زمین شد و همین هبوط نیز باعث تکثر لذات شر و بد و سپس خطای معرفتی در پیدا کردن میل، جهت و لذت واقعی گردید. در نتیجه، وجود نوعی طمع در ذات انسان که به معنی فراروی از حد خود است، علت اصلی و اولیه انحراف در لذت و میل است و دو امر دیگر بعد از این عامل و به سبب آن، پدیدار می شوند. در نتیجه به این مسیله می پردازیم که از نظر اگوستینوس، در طبیعت انسان (حتی قبل از گناه اصلی) دو میل وجود دارد: الف) میل به سعادت و اطاعت از خدا  ب) طمع. اولی خوب و دوم شر است و این دو نوعی ناهماهنگی در ذات انسان به وجود می آورد.

    کلید واژگان: اگوستینوس, میل, لذت, طمع, گناه نخستین}
    Hussein Niazbakhsh *, Asghar Vaezi

    “According to “Confessions,” what is the root of the pessimistic view of St. Augustine and other first Christian philosophers on desire and pleasure, and why does this philosopher think that pleasures are evil?” This article is going to provide some insights about this question.Augustine believes that “the delight of loving God” is the one and only real pleasure, and all other earthly pleasures are considered as evil. But why are earthly pleasures evil? Augustine explains this from three different aspects: At first glance, it seems that Augustine blames some ignorance or perceptual (or cognitive) limitation for the deviation of pleasure and desire. Although this theory is consistent with some parts of “Confessions,” it is not consistent with the other parts. Augustine believes that even the pleasures and desires of children are evil. This clearly shows that in his philosophy, the evil of physical pleasure is not related to perceptual errors or ignorance. It seems that even the instincts are evil, and Augustine thinks these basic desires (instincts) are not perceptual. According to Confession’s text, Augustine believes in “original sin” and considers it as the cause of the deviation of the desires and pleasures of human beings. This Christian doctrine says that everyone is born sinful. Original sin is the guilt of disobedience to God passed on from Adam and Eve to all subsequent generations. Because of this disobedience, human pleasures and desires also became sinful. Although this theory justifies the issue in many cases, it cannot cover all the problems. If Augustine attributes the evil of human pleasure and desire only to the “original sin,” then he must always regard human desires and “needs” as evil. But he emphasizes in book 10th of “Confessions” that some prophets, such as “Noah” and “John the Baptist,” would eat any meat they wanted to satisfy their needs and never deviated, but “Esau” deviated once he consumed lentils. “greed” can be cited as the cause of the diversion of desires and pleasures. According to the holy Bible, the snake first seduced Eve, and then Eve seduced Adam to eat the forbidden fruit. What the snake did with Eve was nothing except arousing his greed. In fact, Adam and Eve became sinful due to their greed. It is clear that what caused them to be exiled from Eden was the desire (greed) they had before the descent and original sin. It should be noted that the above three answers are all the causes of deviation, but each one is itself the cause of another. In other words, human greed is the cause of the original sin, and the original sin is the cause of ignorance, error, and deviation of pleasure and desire. And these three causes (on three different levels) explain the deviation in our pleasures, inclinations, and desires.

    Keywords: Augustine, greed, Original Sin, Desire, Pleasure}
  • الهام احمدی، مریم بختیاریان*

    با توجه به این که محور اصلی اندیشه های لیوتار عدالت و آزادی است، برداشت وی از هنر نیز می تواند مایه های سیاسی قابل تاملی داشته باشد. به نظر لیوتار، حاکمیت فرا روایت های مدرن در وضعیت پسامدرن پایان یافته است، چراکه فرا روایت ها خود، عامل برخی بی عدالتی ها و نابسامانی ها واقع شده اند. برای مقاومت در برابر کلیت فراروایت ها لیوتار، بحث میل را مطرح می کند که می تواند به صورت های متفاوت تحت عنوان مشترک هنر، نمود یابد. هنر به دلیل گرایش به کودک واری یا ناانسان می تواند از قید گفتمان های مدرن رها باشد. یعنی، انسانی که مانند نوزاد هم چون یک لوح سفید در خدمت هیچ نظام ایدیولوژیک بخصوصی با اهداف خاص نیست و فقط دارای نیازها و اهداف طبیعی و اصیل است؛ موجودی که درون هر انسان بالغ و نا بالغی وجود دارد. اکنون هنر با تمایل به این موجود به سان یک رخداد است و رخداد، واقعه ای است که با هیچ نظام از پیش تعریف شده ای سازگار نیست؛ به همین دلیل توانایی به چالش کشیدن نظام حاکم را دارد و می تواند تفارق را آشکار سازد و بدین سان می تواند شیوه های پیشین تبیین را از بین ببرد. به این ترتیب، هنر می خواهد با داروی های جدید، جهانی عادلانه پدید آورد. در این برداشت، دیگر هنر نمی تواند مبلغ و یا مکمل سیاست گذاری ها باشد. این نوشتار پس از مطالعه، ترجمه و تحلیل آرای لیوتار و شارحان وی تلاش دارد تا نقش سازنده ی هنر و رابطه ی آن با سیاست و به تبع آن عدالت را روشن سازد.

    کلید واژگان: هنر, سیاست, میل, امر ناانسانی, رخداد, زیباشناسی, لیوتار}
    Elham Ahmadi, Maryam Bakhtiarian *

    As justice and freedom are the pivots of Jean-Francois Lyotard’s thoughts, what he thinks of art can be a significant reply to the relation of art and politics. According to Lyotard the ruling power of metanarratives of modern societies has been over in post modern ones, since the metanarratives are problematic themselves and they cause some injustices. In order to resist against the metanarratives, Lyotard proposed desire. According to Lyotard desire can appear as different forms, a common thing such as an art. As Lyotard puts it, art is free of modern discussions and negotiations because of intending to be childlike or unconditional inhuman. In the other words human is like a newborn baby without being under any pedagogical method, like a white plate without any drawing on it, without any allegiance to any ideology with specific aims. It has natural needs and aims. This creature exists inside of every mature and immature human. Now art is like an event and wills this creature. What is meant by event is an occurrence which is not compatible with any predefined systems acquiring to reflective judgment being able to challenge the ruler system and manifest the differences. Accordingly, it eliminates the previous methods of explanation and wants to create a fairer world by prescribing new remedies. From this point of view, art cannot support and be the complement of policy making. After having studied, translated, and analyzed Lyotard's opinions and his commentator, this paper aims at clarifying this relation.

    Keywords: art, Politic, Desire, The Inhuman, Event, Differed Phrase}
  • Zahra Khazaei *
    Whether we are free agents or not and to what extent depends on factors such as the necessary conditions for free will and our definition of human agency and identity. The present article, apart from possible alternatives and the causality of the agent regarding his actions, addresses the element of inclination as a necessary condition for free will. Therefore, an analysis of these conditions determines that even though in some circumstances the range of alternatives the agent can choose is very limited or the agent chooses an action without having the inclination to choose it; however, this does not make the agent forced; rather, free will has levels and every individual possesses a certain extent of it in different conditions. Just the fact that the ultimate choice is made by the agent himself and has voluntarily performed the act himself ultimately is sufficient for being free. As a result, even though the influence of external factors on human actions cannot be disregarded; however, because the action is ultimately not outside his control, accordingly, there is neither such a thing as a compelled agent and nor are our actions left to luck. The character of the agent that is voluntarily formed through our actions plays a determinant role in our choices and actions due to the epistemic and motivational components they possess.
    Keywords: free will, free agent, possible alternatives, causality, character, luck, desire}
  • Mohsen Javadi *
    The relation of causal necessity with free will has been a source of great debate in the history of philosophy and theology. However, in recent years, it has also been discussed in the science of Usul al-Fiqh. After explaining the compatibility of causal necessity with free will, Ākhūnd Khurāsānī speaks of the 'shattering of his pen.' Two interpretations have been given for this statement. Muḥaqqiq Iṣfahānī considers the theory of compatibility that Khurāsānī presented as being correct. However, he interprets the 'shattering of the pen' to be a reference to another matter, i.e., the problem of the recompense of an agent in the case where causal necessity is accepted. His explanation of the aforementioned compatibility and the permissibility of the recompense of sinners has been evaluated in this article. On the contrary, Muḥaqqiq Na'ini considers the 'shattering of the pen' to be a reference to the problem of the conflict between causal necessity and free will. He says that aside from the popular preliminaries of free will, such as knowledge and intention (which are the products of causal necessity), there is a need for something that he calls 'talab'-a noetic action that stems from the governance of the soul. He considers this talab to fall outside the scope of causal necessity. This paper seeks to examine the views of these two illustrious students of Ākhūnd Khurāsānī so that the various Usuli dimensions of this discussion can be clarified.
    Keywords: free will, intention, desire, casual necessity, Muḥaqqiq Iṣfahānī, Muḥaqqiq Na'ini}
  • علی اکبر احمدی افرمجانی*، سهیلا منصوریان

    هربرت مارکوزه فیلسوف فرانکفورتی و عضو موسسه مطالعات تحقیقات اجتماعی، تلاش کرده است تا مفهوم عقل از منظر هگل را با تعریف جدیدی ارایه دهد. او در نگاه متفاوت خود با اضافه کردن روانکاوی درصدد است تا نشان دهد که مقوله شناخت و خودآگاهی بدون پرداختن به بخش های پنهان ذهن میسر نمی شود. او با مدد از روانکاوی فرویدی به این مسئله می پردازد که بخش مهم شناخت میل است که توسط سیستم استبداد و دیکتاتوری در تاریخ سرکوب شده است به همین دلیل اجازه تغییر به سوژه و جامعه عموما داده نمی شود. برای مارکوزه ساحت زیبایی شناسی و هنر (تا حدی به عنوان عنصری زنانه) بخش هایی هستند که به ناخودآگاه روان مربوط شده و از طریق آنها می توان به شناخت بخش های مغفول و موقعیت میل فردی پرداخت و به آزادی نزدیک شد. بررسی مورد مطالعاتی ای چون کمال الملک از فرهنگ ایرانی با توجه به تمام زوایایی که مارکوزه آن را شرح می دهد مثال بسیار خوبی است. هنرمندی که با دیدن تغییر در جهان مدرن غرب، تغییر نمی کند و برعکس در برابر آن مقاومت نیز می کند و اتفاقا به خودآگاهی مورد نظر مارکوزه نایل نمی شود. همین مسئله موضع مارکوزه را با پیچیدگی جدیدی روبه رو می کند که فراروی از نظر مارکوزه-فورید را ضروری می داند. این نوشتار تلاش می کند تا ناکافی بودن هر کدام از دیدگاه های فلسفی و روانکاوی را با توجه به مثال گفته شده بکاود و بگوید میل سوژه درگیر ناخودآگاه، خیلی پیشتر از دوره بلوغ اش در عنفوان کودکی مصادره شده و وی از هرگونه حرکتی عقیم و ناتوان است. در این روایت جدید مشخص می شود که مفهوم عقل به بازیابی ای فراتر از صرف تحقق زیبایی شناسی مدنظر مارکوزه و به نوعی مواجهه با تروما نیاز دارد و بن بست های آن از آنچه که هگل، مارکوزه و فروید می پندارند جدی تر و عمیق تر بوده و راه حلی انضمامی و البته غیرشعاری طلب می کند.

    کلید واژگان: فروید, مارکوزه, منفیت, میل, کمال الملک}
    Ali Akbar Ahmadi Aframjani *, Soheila Mansourian

    Herbert Marcuse, a Frankfurt philosopher, has tried to redefine the concept of reason from Hegel's point of view. In his different view, he tries to show that the category of cognition and self-consciousness is not possible without addressing the hidden parts of the reason by adding psychoanalysis. He argues that it is an important part of recognizing desire and has been suppressed by the system of dictatorship in history. For Marcuse, the field of aesthetics and art are the parts in which the psyche is manifested, through which one can recognize the neglected parts and the position of individual desire and approach freedom. A case study of Kamal al-Molk of Iranian culture is a very good example, given all the angles that Marcuse describes. An artist who does not change when he sees change and, on the contrary, resists it and does not happen to achieve the self-consciousness that Marcuse wants. This poses a new complexity to Marcuse's position. This article tries to explore the inadequacy of each of the philosophical and psychoanalytic views according to the given example to say that the desire of the subject involved in the individual subconscious is confiscated long before puberty in childhood. He is barren and incapable of any movement. In this new narrative, it becomes clear that the concept of reason has a recovery beyond the mere realization of Marcuse's intended aesthetics, and that its implications are more serious and profound than what Hegel, Marcuse, and Freud thought.

    Keywords: Freud, Marcuse, Desire, Negation, kamal-ol-Molk}
  • محدثه مرجانی، اصغر فهیمی فر

    هدف اصلی این پژوهش، واکاوی اندیشه‌های راجر اسکروتن(1944-2020)، فیلسوف بریتانیایی، در قلمرو زیبایی‌شناسی تحلیلی است. اسکروتن به طور خاص از پروژه نقادی قوای عقلانی کانت، و بصیرت‌های ویتگنشتاین در قلمرو زبان و معانی تاثیر پذیرفته است. بدین‌منظور ضمن گزارشی مختصری از منظومه فکری وی، گام‌هایی که وی در بسط زیبایی‌شناسی تحلیلی(در دو بخش داوری زیبایی‌شناختی و دسته‌بندی زیبایی) برداشته، استخراج شده است. این پژوهش با استناد به منابع کتابخانه‌ای مرتبه اول، و با استفاده از روش تحلیل مفهومی صورت پذیرفته است. از منظر اسکروتن، زیبایی‌‌‌‌شناسی هسته فلسفه است و اهمیت آن امروزه از سایر شاخه‌های فلسفه بیشتر است، حتی اگر به خاطر این رشته مرکزی به سایر شاخه‌ها وابسته باشد. مهمترین نتایج این پژوهش عبارتند از بازسازی و به‌کارگیری دو مفهوم علقه فاقد علقه و دوگانه غایت-ابزار، تنقیح اقوال مشهور برای سنجش زیبایی (لذت، مرتبه، التفات، دلیل/داوری، توصیف ابژه و حکم دسته اول) و نظریه‌های زیبایی‌شناسی، رابطه امر مقدس، زیبایی و امیال در زیبایی انسانی، به‌کارگیری تمایز فهم و تبیین در زیبایی طبیعی، عقل عملی در زیبایی روزمره و تمایز فانتزی-خیال و الگوی تعلق/همخوانی در زیبایی هنری.

    کلید واژگان: راجر اسکروتن, زیبایی شناسی تحلیلی, علقه فاقد علقه, غایت-ابزار, تخیل, میل, امر مقدس}
    Mohadeseh Marjani, Asghar Fahimifar

    The main purpose of this research is to explore the thoughts of British philosopher Roger Scruton in the scope of aesthetics. Scruton was particularly influenced by Kant's project of critique of rational faculties, and Wittgenstein's insights into the realm of language and meaning. For this purpose, the steps he has taken in the development of analytic aesthetics (in two parts of judgment of beauty and beauty areas) have been extracted. This study was conducted using first-order library resources using conceptual analysis method. According to Scruton, aesthetics is the core of philosophy and is more important today than other branches of philosophy, even if it is dependent on other branches because of this central discipline. The most important results of this study are the reconstruction and application of two concepts of Disinterested interest and Means-End dualism, The elementary platitudes in aesthetics (pleasure, rank, attention, reason / judgment, description of object and first-hand judgments of beauty), the relationship between sacred, beauty and desires in human beauty, distinction of understanding and explanation in natural beauty, practical reason in everyday beauty and differentiation of fantasy-imagination and pattern of belonging or fitting in artistic beauty.

    Keywords: Roger Scruton, Analytic Aesthetics, Disinterested interest, Means-End, imagination, desire, Sacred}
  • مجتبی ارشدی بهادر*

    «امید» یکی از مهم‌ترین نیازهای روانی و ریشه در کمال‌جویی فطری انسان دارد. امید یعنی انتظار رسیدن به امر مورد علاقه‌ای که اسباب آن فراهم است و از تحقق آن لذت و شادی حاصل می‌شود. امید نقش مهم و اثرگذاری در جنبه‌های مختلف زندگی دارد. آنچه معنویت اسلامی به آن توجه دارد، تقویت روحیه و ایجاد انگیزه از طریق «امیدواری» است که نتیجه‌اش رسیدن به یکی از جنبه‌های مهم زندگی انسان، یعنی سعادت حقیقی است. این پژوهش با روش تحلیلی و با گردآوری مطالب به‌صورت کتابخانه‌ای به دنبال تامین این هدف است که نشان دهد که دین اسلام به‌عنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسان‌ها، تامین نیازهای بشری را در راستای هدف غایی یعنی قرب الهی می‌داند. حاصل اینکه، معنویت اسلامی، براساس آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم السلام عناصر و عوامل امیدآفرین همسو با هدف غایی را مورد توجه قرار داده و انسان‌ها را به سوی امیدی حقیقی که باعث رسیدن به آن سعادت حقیقی است، رهمنون می‌سازد.

    کلید واژگان: امید, دین, معنویت, اسلام, آرزو, روان شناسی}
    Mojtaba Arshadi Bahador*

    "Hope" is one of the most important psychological needs that is rooted in human innate perfection. Hope means waiting to achieve the desired matter that its means are provided and man rejoices and delights in its realization. Hope plays an important and influential role in various aspects of life. Strengthening the spirit and creating motivation through "hope" that brings man to happiness, which is the most important aspect of human life, are the most important aspects of Islamic spirituality. Using an analytical-deskresearch method, this paper shows that the religion of Islam, as a comprehensive and complete religion and in accordance with the nature of human beings, considers the provision of human needs in line with the ultimate goal, which is nearness to God. The findings indicate that Islamic spirituality, based on the Holy Quran and the traditions of the ahl al-Bayt (PBUT), considered the hopeful elements and factors in line with the ultimate goal and it leads people to true hope, which leads to true happiness.

    Keywords: hope, religion, spirituality, Islam, desire, psychology}
  • هاشم قربانی*

    در این جستار به روش تطبیقی و با تحلیل مولفه های ارتباطی، محتوایی، باورمندی، انگیزشی و گرایشی دعا، به تمایز «دعا» در فرهنگ اسلامی با «خواستن» در قانون جذب پرداخته می شود. دعا استوار بر مولفه هایی است که خواستن و ایمان از ارکان آن است، اما مهمترین مفهوم در قانون جذب خواستن است. یافته های پژوهش، عمدتا ناظر بر ناهم سانی یا ناسازواری دعا / خواستن و ایمان / باور، در اسلام و قانون جذب است. دعا، بر بنیادهای وجودشناختی واقع گرایانه و قابل دفاع به لحاظ عقلانی استوار است و به لحاظ معرفت شناختی، محتوایی ممتاز را پی جویی می کند و هدف آن، ارتقای وجودی انسان است. نیاز فطری، فقر هستی شناختی، آگاهی زایی معرفت شناختی، عشق تعالی بخش و کمال خواهی وجودی و زندگی اخلاقی از بنیادها و لوازم دعا در اسلام محسوب می شود. اما در قانون جذب، هم از حیث وجودشناختی انتقادهای جدی بر بنیادهای «خواستن» قابل طراحی است و هم از لحاظ هدف و ابعاد کمال خواهی قابل دفاع نیست.

    کلید واژگان: دعا, خواستن, تعالی, آموزه های اسلامی, قانون جذب}
    Hashem Qorbani*

    In this study, by a comparative method and analyzing the components of communication, content, belief, motivation and tendency, semantic relationship of prayer, du`aʿ, in Islamic culture and "desire" in the law of attraction is discussed. Prayer is based on the components of which desire and faith are the pillars, but the most important concept in the law of attraction is desire. As understood by the findings of the study, prayer/desire and faith/belief may not be taken to be in agreement in Islam and the law of attraction. Prayer is based on rationally realistic and defensible ontological foundations, and epistemologically viewing, it seeks superior content and its goal is to promote human existence. Instinctive need, ontological poverty, knowledge`s state of being agent for awareness, transcendence-giving love, existential perfection-seeking and moral life are viewed as the foundations and requisites of prayer in Islam. But in the law of attraction, serious critiques against the foundations of "desire" can be proposed. In addition, it may not be defensible in terms of the purpose and dimensions of perfection-seeking.

    Keywords: Prayer, Du`aʿ, Desire, Transcendence, Islamic Teachings, Law of Attraction}
  • سجاد ممبینی*، مسعود گلچین

    مفهوم هرمنوتیک سوژه در نزد فوکو، فضا را برای شکل تازه ای از مطالعات خود، واکاوی نسبت حقیقت و سوژه، و توسعه معرفت به مکانیسم های مراقبت نفس فراهم آورد. از نظر فوکو، هرمنوتیک سوژه برخلاف تکنولوژی های سنتی خود، شکل ساده ای از یک کردار مراقبت نفس برای دست یابی به قسمی تعالی اخلاقی نیست؛ بلکه سراسر سامانه علوم انسانی، ادبیات مدرن و دانش های همبسته آنها را صورت بندی و فرآوری می نماید. در اینجا دیگر نه اجباری بیرونی برای افشا و در معرض تاویل قرار دادن خود، بلکه قسمی میل مرضی به تخلیه مکنونات درونی به مثابه یک متن، و در پیشگاه امر نمادین قابل تشخیص است. این اشتیاق مفرط و انحرافی به امر نمادین که مفصل بندی منفعلانه ای از میل سوژه را هدف گذاری می کند، می تواند به مثابه امری مرضی، سمپتوم شناسی گردد. در پژوهش حاضر، پنج سمپتوم بالینی شامل درون نگری، وجه نارسیسیستی، مازوخیستی، وسواسی و زنانگی زبان در هرمنوتیک خود مورد نظر فوکو و در چارچوب مبانی روانکاوی فرویدی، شناسایی گردید. سمپتوم هایی که همگی سویه ای نوروتیک داشته و حاکی از آنند که می توان هرمنوتیک خود را در کلاسه بندی اختلالات میل، در دسته نوروزها قرار داد. اختلالی که ویژگی بنیادی آن مغلوب شدن اید (ناخودآگاهی) به مثابه مکان هندسی اصل لذت، در برابر اصل واقعیت و نمودهای خارجی آن (فرهنگ، اخلاق، قانون و..) است.

    کلید واژگان: هرمنوتیک خود, سمپتوم شناسی, میل, اختلالات مرضی, نوروز, فوکو}
    sajad mombeini *, masoud golchin

    The hermeneutic of the self concept in Foucault’s workprovided a condition for a new form of his study, an analysisof the relationship between truth and the subject, and the development of knowledge into the mechanisms of self-care. For Foucault, the hermeneutics of the subject, unlike its traditional technologies, is not a simple form of an act of self-care to achieve some degree of moral excellence; rather, it formulates and processes the entire humanities system, modern literature, and related sciences. Here it is no longer an external coercion to reveal and interpret oneself, but a kind of morbid desire to empty the inner secrets as a text, and in the presence of the symbolic. This excessive and deviant longing for the symbolic, which targets passive articulation of the subject's desire, can be symptomatic as a pathological thing. In the present study, five clinical symptoms including introspection, narcissistic aspect, masochism, obsession and femininity of language were identified in Foucault's hermeneutics of the subject and within the framework of Freudian psychoanalytic principles. Symptoms that all have neurotic aspects and indicate that hermeneutics can be placed in the category of neuroses in the classification of desire disorders. A disorder whose fundamental characteristic is the defeat of the ego (unconsciousness) as the geometric location of the principle of pleasure, against the principle of reality and its external manifestations (culture, ethics, law, etc.).

    Keywords: hermeneutics of the self, symptomatology, desire, pathological disorders, neurosis, Foucault}
  • سهیلا منصوریان*، علی اکبر احمدی
    بازتفسیر فلسفه هگل بر اساس میل و منفیت کار جدیدی است که سعی می کند فلسفه ایده آلیستی را با رویکردی روانکاوانه و بر اساس سوژه فردی بازخوانی کند. از لابه لای اندیشه هگل، ایده جذاب میل و ضرورت منفیت به عنوان ارکان اصلی خودآگاهی شکل می گیرد ولی به خاطر اصالتی که وی برای مقولات کل و جمع قایل است آن را نسبت به فرد جزیی چندان وفادارانه روایت نمی کند و این فضای خالی را برای تفسیرهای دیگر نزد مفسران باقی می گذارد. همین مقوله است که به نقطه عطفی برای رویکرد انتقادی مکتب فرانکفورت تبدیل می شود تا ارتباط ناموفق سوژه هگلی با جهان را دوباره برقرار کند و سعی کند به کاستی های آن بپردازد. در این مقوله مشخص می شود که ارتباط فاعل با جهان اطرافش بر اساس میل و عواطف شکل می گیرد و ادامه مسیر خودآگاهی تا رسیدن به یک سوژه موثر و انقلابی نیازمند نگاهی مبتنی بر این دو مفهوم است. چالش پیش رو موضوع این مقاله را شکل و نشان می دهد که چطور حفره موجود در اندیشه هگل راه را برای حضور ضروری هنر باز می کند تا جایی که به جای پایان هنر بار دیگر آغاز آن اعلان شود. با این نگاه است که ما نیاز به بازخوانی ناخودآگاه، تخیل و رویاهای خود داریم تا بتوانیم  مجددا از روی سر به روی پاها بازگرداننده شویم.
    کلید واژگان: میل, منفیت, هگل, مارکوزه, زیبایی شناسی}
    Soheila Mansourian *, Aliakbar Ahmadi Aframjani
    The reinterpretation of Hegel's philosophy on the basis of desire and negativity is a new work that seeks to reinterpret idealist philosophy with a psychoanalytic approach based on the individual subject. From Hegel's thought, the fascinating idea of ​​the desire and necessity of negativity is formed as the main pillars of self-consciousness, but because of the originality he attaches to the concept of absolute, he does not narrate it very faithfully to the individual; Leaves room for other interpretations with commentators. This category becomes a milestone for the Frankfurt School's critical approach to re-establishing the Hegelian subject's failed connection with the world and trying to address its shortcomings. In this category, it is clear that the subject's relationship with the world around him is formed based on desire and emotions, and the continuation of the path of self-consciousness to reach an effective and revolutionary subject requires a view based on these two concepts. The present challenge shapes the subject of this article and shows how the absolute in Hegel's thought opens the way for the necessary presence of art to the point where, instead of the end of art, its beginning is announced again. By adopting this view that we need to re-read our unconsiousness, our imagination, and our fantacies so that we can return from head to our feet again.
    Keywords: Desire, negation, Hegel, Marcuse, Aesthetic}
  • نازی سنگ سفیدی، ابراهیم استاجی*، علی عشقی سردهی
    آثار ادبی را از جهت موضوع می توان در چهار دسته جای داد: حماسی، تعلیمی، نمایشی و غنایی. درخواست وتقاضا که در شعر شاعران از دوره های آغازین شعر فارسی تا دوره معاصر به صورت های گوناگون جلوه نموده است، از زیرشاخه های ادبیات غنایی به شمار می رو. تقاضا و درخواست در شعر شاعران به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند: 1) مادی، 2) غیر مادی (معنوی). در این پژوهش بر آن بوده ایم تا به شیوه ی توصیفی- تحلیلی، مفهوم تقاضا و طلب معنوی را در قصاید مدحی برجسته ترین شاعران سبک خراسانی آسیب شناسی نماییم. تقاضا و طلب معنوی در این دوره را می توان در دو بخش با اهداف متعالی ( مانند دعا) یا با اهداف شخصی( مانند طلب جاه و مقام) طبقه بندی کرد. دعا و نیایش، اصلی ترین هدف متعالی تقاضا و طلب است که در شعر سبک خراسانی جایگاه ویژه ای دارد و کمتر آثاری است که در آن شاعر و نویسنده به ستایش و توصیف خداوند نپرداخته و ضمن آن نیایش هایی بیان نکرده باشد. به طور کلی تقاضا و طلب معنوی در آثار شاعران این دوره عبارتند از: دعا و شریطه، تقاضا و طلب وصال معشوق، تقاضا و طلب جاه و مقام، تقاضا و طلب اخلاقیات، تقاضا و طلب سایر موارد معنوی.
    کلید واژگان: تقاضا, طلب, دعا, شریطه, وصال معشوق}
    Nazi Sang Sefidi, Ebrahim Estagi *, Ali Eshghi Sardehi
    The literary works can be classified into four categories: epic, educational, dramatic and lyrics. The demand and the desire that manifests in poetry from the beginning of Persian poetry to the contemporary period in various forms, is one of the subcategories of lyrical literature . Demand and desire in poetry is classified into two general categories: 1) material, 2) immaterial (spiritual). This a descriptive-analytical paper aiming at pathology of the concept of spiritual demand and desire in the poetry of the most prominent poets of Khorasani style. Spiritual demand and desire in this course can be classified into two parts with transcendental goals (such as prayer) or for personal purposes (such as position). Prayer is the main purpose of the transcendent demand and desire, which has a special place in Khorasani style poetry and there are fewer works in which the poet and the writer did not praise and describe God and have not expressed their prayers. In general, spiritual demand and desire in the works of poets of this period include prayer, the demand and desire of beloved joining, the demand and desire for position, the demand and desire for morals, the demand and desire for other spiritual matters.
    Keywords: demand, desire, prayer, beloved joining}
  • محسن کریمی قدوسی، اسماعیل سلطانی بیرامی
    یکی از بهترین ویژگی های اخلاقی از نظر قرآن کریم، تقوای الهی است که نقش محوری در سعادت ابدی انسان دارد. حالت مطلوب آن، زمانی است که به صورت یک ملکه نفسانی درآید. پیدایش این ملکه در انسان متوقف بر طی مراحل متعدد و متوالی، و به اصطلاح یک فرایند است. این مقاله با جمع آوری، دسته بندی و تحلیل آیات به روش تفسیر موضوعی، سعی دارد فرایند دستیابی به تقوا را کشف کرده، گام های اصلی و پی در پی برای رسیدن به ملکه تقوا را از نقطه شروع تا پایان شناسایی کند. این گام ها شامل «تحصیل علم»، «تحریک میل»، «انجام و استمرار عمل» می شود. آگاهی انسان نسبت به متعلق تقوا و وسیله پرهیزگاری، مقصد و مسیر حرکت را برایش روشن می کند. شکوفا شدن انفعالات و احساسات متعالی انسان، انگیزه سیر و سلوک در مسیر تقوای الهی را فراهم می سازد و در نهایت، رفتار اختیاری، که شامل ایمان (جوانحی) و عمل صالح (جوارحی) است، با تکرار و استمرار، منجر به تحصیل نتیجه مطلوب، یعنی ملکه تقوا، می شود.
    کلید واژگان: تقوا, ملکه تقوا, فرایند, علم, میل, عمل, قرآن کریم}
    Mohsen Karimi Qodousi, Ismail Soltani
    From the perspective of the Holy Quran, divine piety is one of the best moral attributes which plays a pivotal role in the eternal bliss of man. the ideal state is when this virtue becomes a mental habit or faculty. The emergence of this faculty in man follows a number of successive stages or so-called a process. By collecting, categorizing and analyzing the verses using the method of thematic interpretation, this paper attempts to discover the process of achieving piety, and identifies the main and sequential steps to reach this faculty from the beginning to the end. These steps include "gaining knowledge", "stimulating the desire" and "doing and continuing the action." Man’s knowledge of the virtue of piety and the means of piety make the destination and the path clear for him. Flourishing mans’ lofty reactions and emotions creates motivation for setting off a mystical journey on the path of divine piety. Finally, repetition and continuity of optional actions, which include (spiritual) faith and (physical) right deeds, lead to achieving a favorable result, that is, the faculty of piety.
    Keywords: piety, faculty of piety, process, knowledge, desire, action, the holy Quran}
  • روح الله دارایی، طوبی کرمانی
    از جمله مسائل عمده فلسفه عمل، تبیین نحوه تحقق افعال ارادی انسان است. از بررسی آراء صدرالمتالهین که در منظومه فکری خود، چیستی و کارکرد خیال را با رویکردی نو مطمح نظر قرار داده است، بر می آید که با توجه به سریان علت غایی و نیز نقش علی خیال و متخیله نسبت به اعمال، میتوان تبیینی علی و عقلانی از افعال ارادی و ابدان اخروی ارائه کرد. با مقایسه دیدگاه ملاصدرا و نظریه دیویدسون، معروف به نظریه دوگانه «باور میل» ، میتوان دریافت که این نظریه در تبیین افعال ارادی انسان، جامع و مانع نیست؛ چرا که بواسطه بیتوجهی به نقش علی خیال و متخیله نسبت به افعال ارادی، تبیینی جامع از اعمالی که متاثر از خیال و متخیله بوده اند، ارائه نکرده است. همچنین این نظریه، باور را از مبادی تمامی اعمال برشمرده است در صورتیکه باور تصدیقی، جزو مبادی تمامی اعمال بشمار نمی آید. علم النفس فلسفی نزد ملاصدرا عنوانی کلی برای مباحثی میباشد که در آن از عوارض و افعال نفس بحث شده و آنچه را که فلسفه عمل مینامیم، ذیل آن قرار میگیرد. ملاصدرا تلاش کرده با بسط و تعالی نظریه قوا به نظریه شئون نفس و با اتکاء به آراء خاص وجودشناختی نظیر «اتحاد عاقل و معقول، اتحاد مراد و مرید و اتحاد متخیل و متخیل» ، «نظریه تشکیک» و «حرکت جوهری نفس» ، و نیز اعتقاد به سریان علیت و از آنجمله سریان علت غایی در جهان هستی، نظریه یی منسجم و مستدل و دربردارنده رابطه نیت، عمل و عامل ارائه کند.
    کلید واژگان: خیال, متخیله, میل, حالات ذهنی, علم النفس}
    Roohallah Daraei, Tuba Kermani
    One of the main problems of the philosophy of act is the explanation of the quality of the realization of human voluntary acts. A study of the ideas of Mulla Sadra, who has dealt with the whatness and functions of imagination following a new approach in his school of philosophy, reveals that, given the diffusion of the final cause and causal role of imagination and the imaginal faculty in acts, we can present a causal and rational explanation of voluntary acts and other-worldly bodies. A comparison of Mulla Sadra’s view and Davidson’s theory, known as the dual theory of “belief-desire”, indicates that this theory fails to provide a comprehensive explanation for the human voluntary actions. This is because, through ignoring the causal role of imagination and the imaginal faculty in voluntary acts, it has not provided an all-inclusive account of the acts that are influenced by imagination and imaginal faculty. Moreover, this theory considers belief to be one of the basic elements of all acts while affirmative belief does not have this function for all acts. For Mulla Sadra, philosophical psychology is a general title for the discussions about the accidents and acts of the soul, and what we call the philosophy of act is a sub-category of this discipline. He has tried to present a consistent and well-reasoned theory including the intention-act-agent relation through expanding and promoting the theory of faculties to the theory of the modes of the soul based on his own specific ontological theories, such as “the union of the intellect and the intelligible”, “the union of the object of desire and the willing”, “the union of imagination and the imagined”, “the theory of gradation”, “the trans-substantial motion of the soul”, and the belief in the diffusion of causality, including the spread of the final cause in the world of being.
    Keywords: imagination, imaginal faculty, desire, mental states, psychology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال