به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « disaster » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «disaster» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حسام الدین حسینی*

    اساس نظام وجودی و آفرینش عالم بر مبنای فیض رحمانی خداوند متعال استوار است و این بدان معنی است که رحمت اصل و اساس وجود بخشی به عالم است و همه پدیده ها چه نیک و چه بد (البته با نگاه ظاهربینانه) مبنایی رحمانی دارد بنا بر این تمام مصایب و سختی ها و مشکلات دنیوی و تمام نعمت های بهشتی و عذاب های اخروی بر اساس رحمانیت الهی شکل گرفته یا شکل می گیرد. دلایل تنزیهی ذات حق متعال و برهان لطف و نظم و هماهنگی جهان بیانگر آن است که اساسا شر عدمی است و ارسال رسل و تشریع دین در جهت ارایه سبکی از زندگی است که انسان و سایر مخلوقات در شرایطی به سر برند که دایما از فیض رحمانی حق متعال بهره مند شوند. بر این اساس بلایا معنایی نخواهند داشت مگر اینکه خودساخته باشند که آن هم در جهت عبرت گرفتن و بازگشت به سوی رحمت رحمانیه حق متعال جل و علا است.

    کلید واژگان: رحمانی, عقلانی, بلایا, قرآنی}
    Seyed Hesamaldin Hosseini *

    The basis of the existence system and the creation of the world is based on the merciful grace of God Almighty, and this means that mercy is the essence and basis of the existence of a part of the world, and all phenomena, whether good or bad (of course, from an outward perspective) have a merciful basis. All worldly sufferings and hardships and all heavenly blessings and hereafter torments are or will be formed on the basis of divine mercy. The reasons for the punishment of the nature of the supreme right and the proof of grace and order and harmony of the world show that basically evil is non-existent and the sending of messengers and the legislation of religion is aimed at providing a way of life that humans and other creatures can live in conditions that are constantly blessed by the merciful grace of the right. May the Almighty benefit. Based on this, calamities will have no meaning unless they are self-made, which is in order to learn a lesson and return to the mercy of the Most High.

    Keywords: Merciful, rational, disaster, Quranic}
  • عباسعلی منصوری*

    مساله سعادت برای ابن سینا و سایر فیلسوفان مسلمان از مسایل اصلی فلسفه محسوب می شود که هم به صورت مستقیم آن را بررسی نموده و هم اساسا غایت فلسفه را رسیدن به کمال و رستگاری می دانند.یکی از پرسش های مهم در بحث سعادت این است که مولفه ها و عوامل دخیل در نیل به سعادت کدامند و نسبت این عوامل از حیث میزان تاثیرگزاری چگونه است؟ از آنجایی که معمولا عوامل دخیل در سعادت را ذیل دو عامل کلی تر به نام نظر و عمل تقسیم بندی می کنند. پرسش محوری این مقاله این است که دیدگاه شیخ در مورد میزان تاثیر و اهمیت این دو عامل چیست. مباحث شیخ در مساله سعادت حکایت از این دارد که وی نقش نظر را مهمتر از عمل می داند. این نوشتار قصد دارد اولا با ذکر شواهد کافی نشان دهد که این نکته صرفا برداشت نویسنده مقاله نیست بلکه متون برجای مانده از شیخ آن را تایید می کنند و ثانیا علت و چرایی برتر بودن نظر بر عمل را تحلیل و بررسی کند. اما از آنجایی که پاسخ به این مساله مستلزم فهم ماهیت سعادت از نگاه ابن سینا است، ابتدا چیستی سعادت از نگاه ابن سینا را بررسی نموده ایم.اما در پاسخ به هدف اول -یعنی اثبات این مدعا که ابن سینا نظر را مهمتر از عمل می داند- در متن مقاله نه شاهد که دلالت بر برتری نظر بر عمل در نیل به سعادت دارند، احصا گردیده است. و پاسخ به این پرسش که چرا ابن سینا نظر را در نیل به سعادت مهمتر از عمل می داند، به فهم دو نکته مبنایی در فلسفه شیخ بر می گردد:1- مبانی انسان شناسی ابن سینا 2- تعریف ابن سینا از چیستی و ماهیت سعادت. توضیح و تفصیل این دو مبنا در بخش پایانی مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: ابن سینا, سعادت, شقاوت, نظر, عمل, لذت}
    Abbas Ali Mansouri *

    Responding to the question requires an understanding of the nature of happiness in the view of Ibn Sina.Avicenna considers enjoyment the nature and essences of happiness. Therefore’ he often begins the debate of happiness from the debate of enjoyment. However Avicenna’s aim in the definition of happiness is not absolute enjoyment, but he means the extreme kind of enjoyment (i.e. intellectual enjoyment). Here the meaning of the theory is Theory Reason Practical and the meaning of action is Morality. He in the comparison between the shares of thought and practice believes that although both (thought and practice) are effective in human happiness, the real happy person is the person who has reached the perfection in both aspects, but he does not regard their share equal and places the importance on the effect of thought. He believes that the role of practice in human happiness is not positive (i.e. ethical acts do not have independent importance. Priority of thought, from the perspective of Avicenna, refers to his anthropological foundations and his definition of the nature and essence of happiness.

    Keywords: Avicenna Theory, Practice, Joy, Happiness, Disaster}
  • مسعود اسماعیلی*
    مسئله بلایا و دردها و رنج‏های انسان در دنیا مورد توجه عارفان بوده و دیدگاه های مهم و بدیعی از آنها در این زمینه ارایه شده که کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند. ابن‎عربی به عنوان یکی از برجسته ترین و موثرترین عارفان مسلمان در این زمینه بیانات و آرای گسترده ای دارد که شایسته گزارش و بررسی است. وی هم در جهات نظری این موضوع سخن گفته و هم در جهات عملی آن که در این نوشتار به جهات نظری و معرفتی آن می پردازیم. مسئله مورد بحث در این نوشتار این است که بلا و درد و رنج در دنیا، از منظر هستی شناختی، چگونه قابل تحلیل است. در این زمینه به سه محور در آثار ابن‎عربی بر می خوریم: مفهوم شناسی، حقیقت بلا و درد و رنج، حکمت‏ها و اهداف حصول بلا و درد و رنج. در مفهوم شناسی، وی به دو مفهوم «خیر و شر» و «بلا» می پردازد. در بحث حقیقت بلا وی دو نگاه وجودشناشناختی و خداشناختی (جهان شناختی) را مطرح کرده است که درمجموع حقیقت بلا و شر، یا به جهتی عدمی در اعیان ثابته است، ارجاع می‏شود یا به وجهی وجودی در اسماء الهی قهری و جلالی. در مورد نحوه سازگاری این دو رای می‎توان هر دو دیدگاه را به نحو معقولی به دیگری برگرداند. حکمت‏ها و اهداف نهفته در حصول بلایا و دردها و رنج‎ها نیز از دیگرمحورهایی است که ابن‎عربی در این موضوع به آن پرداخته و در این زمینه به دو مفهوم امتحان و گناهان اشاره کرده است.
    کلید واژگان: بلا, اعیان ثابته, اسماء الهیه, امتحان, ابن‎عربی}
    Masoud Esmaeili *
    The issue of human disasters and pains and sufferings in the world has been considered by mystics and their important and innovative views have been presented in this field that have been less studied. Ibn Arabi, as one of the most prominent and influential Muslim mystics, has extensive statements and opinions in this field that deserve to be reported and studied. He has spoken both in the theoretical aspects of this issue and in the practical aspects, which in this article we will deal with the theoretical aspects. The issue discussed in this article is how disaster and suffering in the world are analyzed from an ontological perspective. In this regard, we come across three bases in Ibn Arabi's works: semantics, the truth of disaster and suffering, the philosophy and goals of creation of disaster and suffering. In semantics, he deals with the two concepts of "good and evil" and "disaster". In discussing the truth of disaster, he has proposed two ontological and divinity (cosmological) views, which in general, the truth of disaster and evil, is either referred to as non-existent in the Fixed lords (al- aayan -al- sabetah), or as an existential aspect in the Divine glorious names. Regarding the compatibility of these two views, both views can be reasonably returned to each other. Philosophies and hidden goals in achieving disasters, pains and sufferings are also among the other axes that Ibn Arabi has dealt with in this regard and in this regard he has pointed out the two concepts of divine experiment and sins.
    Keywords: Disaster, Tribulation, Fixed Essences (al- aayan­-al-sabetah), Divine Names, Divine Experiment, Ibn Arabi}
  • علی اصغر محمدزاده*
    این مقاله از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول اثبات می شود که نزول بلا یا نعمت از طرف خداوند بر بندگان علل متفاوتی دارد. در برخی موارد این علل با یکدیگر در تضاد هستند و نمی توان آنها را در یک مورد جمع کرد. در این خصوص شش علت برای ابتلا به مصایب و دو علت برای نزول نعمت بر بندگان از طرف خداوند در آیات و روایات یافت شده است. در بخش دوم اثبات می شود که به دلیل وجود تضاد در ادله نزول بلا و نعمت، نسبت دادن ابتلا به مصیبت یا نزول نعمت در یک فرد، به علت مشخص به صورت یقینی از نظر اخلاقی موجه نیست و این نسبت که  قطعا خداوند به این دلیل خاص، نعمت یا مصیبت را نازل کرده، صحیح نیست. در خصوص اثبات این مطلب، دو دلیل اخلاقی ارایه شده است؛ یکی بر پایه نااخلاقی بودن دروغ بستن به فعل خداوند و دیگری بر پایه نااخلاقی بودن تهمت زدن به بندگان.
    کلید واژگان: بلا, مصیبت, نعمت, دروغ, تهمت}
    Aliasqar Mohammadzadeh*
    This article comprises two parts: in the first part, it is proved that there is a variety of causes for the descent of divine disasters or blessings on servants. In some cases, these causes are in conflict with one another and cannot be aggregated into one case. In this regard, there are six causes for suffering from calamities and two causes for the descent of God’s blessings on the servants in Koranic verses and traditions. The second part proves that, due to the contradiction in the proofs of the disasters and blessings, the attribution of suffering from calamities or the descent of blessings on a person to a specific cause is certainly not morally justified, and the attribution that God certainly for this particular reason sends down the blessings or calamities is not right. There are two moral reasons for proving this: one is based on the immorality of lying about God and the other is based on the immorality of slandering the servants
    Keywords: disaster, calamity, blessing, lie, slander}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال