به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « epistemology of ethics » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «epistemology of ethics» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجید زمانی علویجه*، سید احمد فاضلی

    اثرگذاری عوامل نا معرفتی بر فرایند شکل گیری معرفت یکی از جدی ترین پرسش هایی است که ذهن معرفت شناسان را به خود درگیر ساخته است. مقصود از عوامل نا معرفتی عوامل روان شناختی، جامعه شناختی و... است که می توانند بر فرایند معرفت اثر داشته باشند. آیا در نفس شناسی سینوی می توان از اثرگذاری عوامل نا معرفتی بر معرفت سخن به میان آورد؟ بله، در اندیشه ی بوعلی معرفت بیش از هرچیز تحت تاثیر عوامل روان شناختی است؛ او با طرح عامل شوق، و تلاش برای تبیین ارتباط آن با آگاهی، نوعی معرفت شناسی روان شناختی هستی شناختی را پیش می نهد؛ زیرا هم واره عوامل روان شناختی اثرگذار بر معرفت را هستی شناسانه تحلیل می کند. بوعلی از «شوق موثر بر آگاهی» به عنوان یکی دیگر از عوامل نا معرفتی موثر یاد می کند و از پیوند بین «شوق» و «ادراک» تبیینی هستی شناختی به دست می دهد که وابسته به سرشت «شوق» و «ادراک» است. در این نوشتار با نگرشی پدیدارشناختی روی کرد بوعلی نسبت به عوامل نا معرفتی موثر برمعرفت واکاوی شده و دریافته آمده که: (یک) عوامل نا معرفتی در جهت بخشیدن به آگاهی و روند شکل گیری معرفت اثرگذاراند. دو) تا زمانی که شوقی پدید نیاید، و یا با احساس امری شوق برانگیز مواجه نشویم؛ حرکتی عینیت نمی یابد، یعنی حرکت پیرو شوق است. شوق سرشت هستی شناختی مستقلی دارد و، نمی توان آن را ذیل نیروهای مدرک یا محرک تعریف کرد. شوق به آگاهی قوام می بخشد و آن را متعین می سازد، و نیروی مدرک را در صدور احکام مرتبط با حسن و قبح یاری می رساند. معرفت شناسی بوعلی خالی از سویه های طبیعی نیست؛ اما، در این پژوهش با اپوخه ی ابعاد طبیعی، عوامل روان شناختی صرفا از جهت هستی شناختی ملاحظه شده و از عبارات ابن سینا تفسیری پدیداری به دست داده شده است. تفسیر برگزیده، کیفیت ظهور معرفت و نحوه ی پیوند آن را با عوامل روان شناختی مدنظر قرار می دهد و با اثبات تقدم نیروی مشوق بر نیروی مدرک، الگویی از معرفت شناسی هستی شناختی روان شناختی سینوی استنباط شده است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی اخلاق, روان شناسی اخلاق, معرفت شناسی روان شناختی هستی شناختی, هستی شناسی ادراک, علم النفس الفلسفی}
    Majid Zamani Alavijeh *, sayed ahmad fazeli

    The impact of non-epistemological factors on the process of knowledge formation is a fundamental question that has captivated the attention of epistemologists. These factors, encompassing psychological, sociological, and other influences, play a significant role in shaping the knowledge formation process. Can we discuss the influence of non-epistemological factors on knowledge in Avicenna’s psychology? According to Avicenna, knowledge is primarily under the sway of psychological factors. He advocates for a psychological-ontological epistemology by introducing the factor of passion in the knowledge formation process and endeavors to elucidate its connection with consciousness. Avicenna consistently engages in ontological analyses of psychological factors affecting knowledge. This paper employs a phenomenological approach to analyze Avicenna’s perspective on effective non-cognitive factors, yielding the following

    findings

    (1) non-epistemological factors play a crucial role in directing consciousness and the knowledge formation process; (2) movement only occurred when passion arises or when we confront with the sensation of excitement, as every movement follows a passion. Passion possesses an independent ontological nature and cannot be defined solely under the perceiving or motivating powers. Passion imbues coherence to consciousness, determining and reinforcing the perceiving power to make judgments related to the good and the bad. Avicenna's epistemology is not devoid of natural aspects, but this research, putting the natural factors in parenthesis, considers the psychological factors solely from an ontological standpoint. A phenomenological interpretation is derived from Avicenna’s expressions, emphasizing the quality of knowledge emergence and its connection with psychological factors. By establishing the superiority of the motivating power over the perceiving power, a model of ontological-psychological epistemology in Avicenna's philosophy is deduced.

    Keywords: Epistemology of Ethics, Moral Psychology, Psychological-Ontological Epistemology, Ontology of Perception, Philosophical Psychology}
  • حسین احمدی*
    شناخت گرایی اخلاقی یکی از مباحث فلسفه اخلاق و معرفت شناسی اخلاق محسوب می شود و محقق طوسی در زمره شناخت گرایان اخلاقی قرار می گیرد؛ زیرا وی اولا به راه های گوناگون شناخت واقعیت هم چون عقل، شهرت، تجربه و وحی و الهام اشاره دارد؛ ثانیا به حدوسط به عنوان معیار شناخت پرداخته است؛ ثالثا برهان پذیری جملات اخلاقی عقلانی را می پذیرد و رابعا به مطلق گرایی اخلاقی پای بند است؛ با توجه به شناخت گرا بودن محقق طوسی و این که تمام شناخت گرایان اخلاقی، وحدت گرای اخلاقی محسوب می شوند، محقق طوسی نیز در زمره وحدت گرایان اخلاقی قرار می گیرد. اما به نظر می رسد محقق طوسی در تبیین برهان پذیری جملات اخلاقی، رابطه حقیقی میان اعطای نعم الهی و وجوب شکر را برهانی نکرده است و با ادعایی به نتیجه رسیده است که می توان این رابطه را نتیجه رابطه علی معلولی قلمداد کرد که میان فعل اخلاقی و نتیجه آن وجود دارد، یعنی هر فعل اخلاقی مانند شکرگزاری سبب سعادت بخشی و به کمال رسیدن انسان می شود و این وجوب شکرگزاری خدا مبین رابطه علی و معلولی میان شکر خدا و سعادت حاصل از آن برای شکرگزار خواهد بود؛ پس اگر پرسیده شود چرا شکر منعم واجب است، پاسخ داده می شود برای کسب سعادت و کمال، این شکرگزاری واجب است.
    کلید واژگان: محقق طوسی, فلسفه اخلاق, معرفت شناسی اخلاق, شناخت گرایی اخلاقی, مطلق گرایی اخلاقی}
    Hossein Ahmadi *
    Moral cognitivism is one of the topics of moral philosophy and epistemology of ethics and Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī is among the moral cognitivists because: first, he refers to various ways for knowing the reality such as reason, fame, experience, revelation and intuition; second, he deals with the middle term as a criterion for knowledge; third, he accepts the demonstrability of the rational moral statements; and fourth, he adheres to moral absolutist. Since he is a moral cognitivist and given that all moral cognitivists are considered moral monists, Ṭūsī is also considered a moral monist; it seems, however, that Ṭūsī, in explaining the demonstrability of moral statements, has not proved the real relationship between the granting of divine blessings and the necessity of gratitude, and has come to the conclusion by claiming that this relationship can be considered the result of a causal relationship between moral act and its result; that is, every moral act, such as thanksgiving, causes happiness and perfection of human beings, and the obligation of thanking God shows the causal relationship between gratitude and the resulting happiness for the grateful person. Therefore, if it is asked why thanksgiving is obligatory, the answer is that this thanksgiving is obligatory because it can lead to happiness and perfection.
    Keywords: : Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī, Moral Philosophy, Epistemology of ethics, Moral Cognitivism, Moral absolutism}
  • حسین احمدی *

    مشهور دیدگاه اخلاقی ایجی را مانند دیگر اشاعره در زمره نظریه امر الهی می‌دانند؛ اما وی، حسن و قبح اخلاقی را منحصر در حسن و قبح به معنای استحقاق مدح و ذم شارع نمی‌داند و به معنای نقص و کمال و مصلحت و مفسده داشتن نیز می‌پذیرد، بنابراین، می‌توان وی را بر اساس معنای حسن و قبح شرعی، غیرواقع‌گرا و بر اساس معنای حسن و قبح عقلی، واقع‌گرا معرفی کرد. او ارتباط منطقی میان معانی حسن و قبح اخلاقی قایل نیست، اما برهان‌پذیری را در حسن و قبح عقلی می‌پذیرد. به نظر می‌رسد وی راه شناخت معانی گوناگون حسن و قبح اخلاقی را بیان نکرده است و دلیل او بر ارتباط منطقی نبودن میان معانی یادشده، مخدوش به نظر می‌رسد زیرا او اجبار الهی را دلیل این عدم ارتباط می‌داند درحالی‌که می‌توان با ابتنای اراده تشریعی خدا بر اراده تکوینی وی، ارتباط منطقی را تبیین کرد.

    کلید واژگان: هستی شناسی اخلاق, معناشناسی اخلاق, معرفت شناسی اخلاق, قاضی عضدالدین ایجی, فلسفه اخلاق}
    hossein ahmadi *

    The Famous thinkers, explains Īji's view of ethics, like other Ash'arites, as one of divine command theory, But he does not consider moral good and evil to be limited to the meaning of the merit of praising the Shari'a and blame, sometimes also means perfection and imperfection or expediency and corruption. According to Īji's moral ontology, it can be attributed to him that he is realist based on the promise to reason good and evil and he is subjectivist based on the promise to religious good and evil. Although he does not make a logical connection between good and evil moral meanings, he accepts Argument ability for meaning of reason good and evil. his reason for not communicating logically between these meanings, which is God's compulsion, seems invalid because, if explained logically, God's legislative will is based on God's creative will, and it will not be forced by a non-god.

    Keywords: Ontology of ethics, Semantics of ethics, Epistemology of ethics, Azod al'Dīn Īji's, Moral Philosophy}
  • حسین احمدی، حسن محیطی
    معرفت شناسی اخلاق از مبادی اخلاق، و شناخت گرایی و ناشناخت گرایی اخلاقی از دیدگاه های مهم معرفت شناسی اخلاقی است. شناخت گرایی اخلاقی به نظریه ای اطلاق می شود که امکان شناخت برخی احکام اخلاقی ثابت و مبتنی بر خارج را معتقد باشد. احکام اخلاقی، زمانی ثابت هستند که یا واقعیت عینی داشته و یا بر واقعیت عینی مبتنی باشند؛ به طوری که مفاهیم و گزاره های اخلاقی تنها بر نظر و عقیده نفسانی شخص یا گروهی مبتنی نباشند. فارابی با تعیین راه های شناخت در زمره شناخت گرایان اخلاقی قرار گرفته و راه های متعددی را برای شناخت احکام اخلاقی معرفی نموده است. فارابی به برهان پذیری جمله های اخلاقی و وجود بدیهیات اخلاقی معتقد است و نسبیت گرایی اخلاقی را برنمی تابد. به نظر می رسد دیدگاه فارابی در مباحث معرفت شناسی اخلاق به تکمله هایی نیاز دارد؛ مانند تبیین عقلانی برای مستقل بودن تقوا از وحی و الهام و برای بدیهی بودن گزاره های اخلاقی.    
    کلید واژگان: معرفت شناسی اخلاق, شناخت گرایی اخلاقی, مطلق گرایی اخلاقی, جمله اخلاقی, راه شناخت اخلاقی, فارابی}
    Hussein Ahmadi, Hasan Mohiti
    The epistemology of ethics is one of the foundations of morality. and cognitivism and moral non-cognition as one of the most important views of moral epistemology. Ethical cognition refers to a theory that believes in the recognition of some fixed and external moral sentences in the epistemology of ethics. Moral sentences are fixed when they have either objective or definite facts or are based on objective and stable reality. To determine the value of recognition, the type of recognition path is determined in epistemology. This research seeks to provide the epistemology of al-Farabi’s ethics with a new regularity, interstitial way. Moral cognitivism includes Farabi because he Introduces recognition ways and introduces several ways to understand moral judgments. Farabi believes in the Argument of ethical sentences and the existence of moral self-evident judgments and Rejects ethical relativism.
    Keywords: Epistemology of ethics, Moral cognitivism, Moral absolutism, Moral sentence, Moral recognition ways, Farabi}
  • فرامرز محمدی پویا، سعید ضرغامی همراه، یحیی قائدی، علیرضا محمودنیا
    هدف از پژوهش حاضر تبیین بایسته های اخلاق باور میباشد. برای این منظور از روش تحلیل مفهومی برای تحلیل اخلاق باور و نائل آمدن به بایسته های آن استفاده شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که ایده اخلاق باور، مستلزم اعتقاد به بایسته هایی است. بهعبارت دیگر برای ادعای اخلاق باور باید معتقد بود که شکلگیری باورها امری ارادی میباشد(ارادهگرایی) و باورهای یک فرد با دیگر باورهای او و همچنین با باورهای افراد جامعه در ارتباط بوده(ارتباط شبکهای باورها) و افزون بر آن، باور با عمل در ارتباط بوده و بر فعل متعاقب خود اثر میگذارد(فعل متعاقب باور)، لذا قبل از شکلگیری یک باور، باید به تحقیق و بررسی همه جانبه پرداخته(وظیفه گرایی) و نتیجهی این تحقیق و بررسی باید فراهم آمدن دلایل و قراین لازم و کافی برای شکلگیری یک باور و یا رد آن باشد(قرینهگرایی)، همچنین این دلایل و قراین باید در حیطه آگاهی صاحب باور بوده و او قادر به تبیین ادلهی خود باشد(درونگرایی).
    کلید واژگان: اخلاق باور, معرفتشناختی, اخلاق, بایسته های اخلاق باور}
    Faramarz Muhammadi Pouya, Saeed Zarghami Hamrah, Yahya Ghaedy, Alireza Mahmmudnia
    The aim of this study is specify the ethics of belief prerequisites. For this purpose, used from the conceptual analysis method for analyze the ethics of belief Prerequisites. The findings of this study show that the idea of the ethics of belief necessary to Prerequisites. In other words, for claim of the ethics of belief must belief that formation of believes is voluntary (Volitionalism) and anybody’s believes with others his believes and with another people believes is connect(Believes network connection) and moreover, belief with action to be related and its impact on the subsequent action(The action subsequent conviction), So before the formation of a belief should investigation about it (Deontology), and result of this study should be provide necessary and sufficient reasons and evidence for formation or reject a belief (Evidentialism), and these reasons and evidence must be in the domains of knowledge, and he be able to explain his reasons (Internalism).
    Keywords: The ethics of belief, Epistemology, Ethics, The ethics of belief prerequisites}
  • معصومه سلیمان میگونی، رهام شرف، محمد سعیدی مهر
    نظریه اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از مهم ترین و قابل تامل ترین نظریات در حوزه اخلاق فلسفی اسلامی است. در این نوشتار، نظریه اخلاقی وی را از منظر معرفت شناسی اخلاق که خود یکی از شاخه های اصلی فرااخلاق است بررسی می کنیم. مسئله ابتدایی، امکان معرفت اخلاقی در نظریه اوست. با توجه به اینکه وی حسن و قبح افعال را عقلی می داند، می توان نتیجه گرفت که معرفت به درستی یا نادرستی، احکام اخلاقی را امکان پذیر لحاظ می کند. دومین مسئله ، روش توجیه احکام اخلاقی است. بر مبنای یافته های این پژوهش، وی درباره توجیه گزاره های اخلاقی، تعریف گرای طبیعت گرا است. درنهایت نیز با توجه به اهمیت مسئله نسبی گرایی در معرفت شناسی اخلاق، مطلق یا نسبی بودن نظریه اخلاقی خواجه نصیر ارزیابی خواهد شد. بر اساس مبانی اصلی نظریه اخلاقی وی می توان نتیجه گرفت که وی نسبی گرایی اخلاقی را رد می کند و کلیت و جهان شمولی احکام اخلاقی را می پذیرد.
    کلید واژگان: خواجه نصیرالدین طوسی, معرفت شناسی اخلاق, هستی شناسی اخلاق, معناشناسی اخلاق, توجیه, ناطبیعت گرایی, شهودگرایی}
    Masoumeh Soleyman Migouni, Roham Sharaf, Mohammad Saeedimehr
    Khajeh Nasiroddin Tusi’s ethical theory is one of the most important and noteworthy theories about Islamic philosophical ethics. In this paper we analyze his ethical theory from an ethical epistemology perspective−which is itself one of the main branches of meta-ethics. The primary issue in his theory is the possibility of ethical epistemology. According to the fact that he believes the good and evil actions are rational¡ it can be concluded that knowledge will make the ethical precepts possible correctly or incorrectly. The second issue is the method of justifying ethical precepts. According to the findings of the study¡ about justifying the ethical propositions¡ he is a naturalist in terms of definition. At the end¡ due to the significance of relativism in epistemology of ethics¡ absoluteness or relativity of Tusi’s ethical theory will be evaluated. Based on the main principles of his ethical theory it could be concluded that he rejects ethical relativism and accepts the generality and universality of ethical precepts.
    Keywords: Khajeh Nasiroddin Tusi, Epistemology of Ethics, Oncology of Ethics, Semantics of Ethics, Justification, Non Naturalism, Intuitivism.}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال