به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "genetic engineering" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «genetic engineering» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی genetic engineering در مقالات مجلات علمی
  • Wesley Osemwegie, Anthony Asekhauno *

    .It is apt and usual to cogitate and ratiocinate man and human rights; it is less so about or with (other) animal rights; and much more less and lesser so with/about “plant rights” and (possibly) the rights of cloned/the artificially intelligent agents’. This condition is unfair and not ideal because man, other animals, plants, and other human manipulations (AI) from nature constitute varying levels of being; therefore, they possess varying levels of rights. Hence there is need to espouse the nature/levels of being, on the one hand, and to adumbrate the nature/types of rights and as related to being as such—which is the imperative of this article. Dwelling on the cornucopia of literature/and common biological (and other) features in nature as basis for analysis, this article, first, seeks to establish that man, other animals, plants, and other human manipulations from nature constitute varying levels of being; and second, argues that each level of being as such possesses some rights associated with it. It argues further that either all beings have rights, or they don’t. The work concludes that if one accepts that all the levels of being possess rights (accordingly including plant, cloned and AI agents), then one has certain obligation to all levels of being; but accepting either poses the most existential and ontological threat to humanity and all of nature.

    Keywords: Genetic Engineering, Artificial Intelligence, existentialism, ontology, being, rights
  • رمضان علی تبار
    انسان موجودی است که می تواند در طبیعت و خلقت تصرفاتی داشته باشد. تصرفات وی، انواع و انحاء گوناگون دارد که از جمله آن، دخل و تصرف در ژن موجود زنده است. این کار ذیل دانش مهندسی ژنتیک صورت می پذیرد. مهندسی ژنتیک به مجموعه روش هایی گفته می شود که با انتقال ژن از ماده وراثتی (مولکول دی. ان. ای) که حامل ژن های جدید یا ترکیبی نو از ژن هاست، به سلول میزبان، تغییراتی در ژن میزبان می دهد، به گونه ای که میزبان هم واجد ویژگی های وراثتی مورد نظر می شود و هم می تواند این ویژگی ها را به نسل بعد منتقل کند. کار این دانش در حقیقت نوعی دخل و تصرف در طبیعت و خلقت یا دست کاری حیات می باشد. مهندسی ژنتیک از این زاویه، با انواع ابهامات و چالش ها (فلسفی، کلامی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و…) مواجه است که پرداختن به آنها نیازمند مبانی و زیرساخت های مختلفی است که ازجمله مهم ترین آن، مبانی انسان شناختی می باشد. مسئله انسان و انسان شناسی از سه منظر با مهندسی ژنتیک و مسئله تراریخته (محصول مهندسی ژنتیک) در ارتباط است: یکی انسان به عنوان فاعل و عامل تصرف؛ دوم انسان به مثابه بخشی از موضوع مهندسی ژنتیک (موضوع تصرف) و جنبه سوم، انسان به عنوان مصرف کننده محصولات تراریخته. با توجه به نسبت و مناسبات انسان شناسی و مهندسی ژنتیک، دراین باره سوالات مختلفی مطرح است؛ ازجمله اینکه دخالت ها و تصرفات بشر در طبیعت و خلقت از چه سنخی است؟ قلمرو تصرفات بشر تا کجاست و چه پیامدهایی (تکوینی و غیر تکوینی) دارد؟ آیا تغییرات یا اصلاح ژن انسانی، در ابعاد دیگر انسانی نظیر ذهن، شناخت، صفات نفسانی، فطرت و رفتارها نیز اثرگذار است؟ در مقاله حاضر سعی شده با توجه به مبانی انسان شناختی دینی، به مسائل یادشده پاسخ داده شود.
    کلید واژگان: انسان, مبانی انسان شناختی, مهندسی ژنتیک, فاعلیت انسان, مسئولیت
    Ramazan Alitabar
    Man is a being who can manipulate nature and creation. His manipulations are various in kind and type amongst which is manipulating the genes of living organisms. This manipulation is subsumed under genetic engineering which is a set of methods that are used to change the genetic makeup of the target cell through transfer of new or synthetic genes from DNA in a way that the target cell not only inherits newly received characteristics but also transfers them to the next generation. In this way, genetic engineering is aimed at manipulating and interfering the life and nature. Therefore, from this angle, this science is faced with a variety of (philosophical, theological, juridical, legal, ethical, etc.) ambiguities and challenges delving into which requires sophisticated theoretical underpinnings on top of which is anthropological foundations. Man and anthropology are associated with genetic engineering and genetically engineered products: First, Man is the agent and doer of the manipulation. Second, Man is, in part, the patient of genetic engineering and third is that Man is the consumer of transgenic products. Considering the aforesaid issues, a variety of questions are framed such as what is the type of human’s interference and manipulation in nature and creation, what is the boundary of this manipulation and interference and what consequences are associated with it and finally does these genetic changes and modifications influence other dimensions of human beings such as mind, cognition, nature and behavior? The current research is an attempt to answer these questions using anthropological and religious underpinnings.
    Keywords: Agency of Human, Anthropological Foundations, Genetic Engineering, Man, Responsibility
  • مهدی غیاثوند
    آیا در مورد علوم به طورکلی و علومی چون مهندسی ژنتیک به‏طورخاص می توان تعبیر «غیراخلاقی» را به کار برد؟ پاسخ این مقاله به این پرسش منفی است. این پاسخ بر اساس تحلیل مبانی متافیزیکی و علم شناختی علوم و به‏ویژه دانش بحث‏برانگیزی چون مهندسی ژنتیک ارائه شده است. علاوه بر این در این مقاله تلاش شده است ابعاد گوناگون این مسئله از نظرگاه فلسفی واکاوی شود. درنهایت نیز تلاش شده است علاوه بر به‏بحث‏گذاشتن بنیادهای فلسفی و نگرانی های روزافزون در باب توانایی آدمی در دستکاری ژنتیکی و ایجاد موجودات تراریخته، تصویری از مهندسی ژنتیک چونان دانشی غیراخلاقی، ضداخلاقی و یا اخلاق مدار ترسیم شود.
    کلید واژگان: مهندسی ژنتیک, دوگانگی واقعیت و ارزش, علم خنثی, علم مستقل, علم بی طرف
    Mahdi Ghiasvand
    Is it possible to use the term " non-ethical" in general science and sciences such as genetic engineering, in particular? In this article, the answer to this question is a negative one. This answer is based on the analysis of the metaphysical and cognitive science foundations of science and, in particular, controversial science such as genetic engineering. In addition, this paper attempts to analyze the various aspects of this issue from a philosophical point of view. Finally, in addition to discussing philosophic foundations, and increasing concerns about human ability in genetic manipulation and the creation of transgenic organisms, depict a picture of genetic engineering as a non-ethical, unethical or ethical Knowledge.
    Keywords: Genetic engineering, Dichotomy of Reality, Value, Neutral science, Independent science, Non-partisan science
  • دکترابوالفضل کیاشمشکی، مهدی نکویی سامانی
    در این مقاله «پیامدهای کلامی تصرفات بشر در خلقت» بررسی می شود و این موضوع از آن جهت دارای اهمیت و در خور پژوهش است که برخی از تصرفات بشر در مخلوقات الهی، موجب بروز شبهات وچالش های کلامی گوناگونی شده است. پس از اشاره به نمونه هایی از تصرفات بشر، پیامدهای کلامی این گونه تصرفات، بررسی وتحلیل و بر اساس مبانی و پیش فرض-های فلسفی و کلامی به شبهات پاسخ داده می شود. بر اساس یافته های این پژوهش، دامنه تصرفات بشر هر چقدر هم که گسترده و مخرب و مفسده آمیز باشند، با اصول اعتقادی مبرهن نظیر اصل فاعلیت مطلق الهی و تدبیر عام و فراگیر خداوند و حکیمانه و غایت مند و احسن بودن خلق الهی، تعارض و مغایرتی ندارند. چون منطقا فاعلیت بشر تابع مشیت و تدبیر عام و حکیمانه و قوانین وسنن تکوینی الهی است و خارج از این قوانین و نظام الهی امکان تحقق ندارد، لذا فرض دخالت بشر در خلق و تدبیر الهی و غایات مخلوقات یا مخدوش نمودن نظام احسن و نیز فرض امکان نابودی شرایط حیات در زمین، طبق مبانی و پیش فرض های مورد اشاره، منتفی است.
    کلید واژگان: خلقت الهی, تصرفات بشر, مهندسی ژنتیک, شبیه سازی, پیامدهای کلامی, حکمت, نظام احسن
    Abolfazl Kiashemshaki, Mehdi Nekoii Samani
    The present article is the study of the theological consequences of man’s interference with creation. This topic is of significance because of the fact that some of man’s interferences with creation have given rise to various theological doubts and challenges. With reference to samples of man’s interference, the theological consequences of such interferences are analyzed and the doubts are dealt with according the outcomes of the present study. Based on the outcomes, irrespective of how widespread, destructive and evil these interferences can be they do not breach the uncontested belief principles such as the divine absolute agency, the common comprehensive divine order and the purposefulness, wiseness and superiority of divine creation. The reason is that man’s agency is subordinate to divine existential laws and traditions, His providence and common divine order. They are not realizable outside the sphere of these laws and traditions. Therefore, the supposition of man’s interference with creation, divine order, and creation destinations or the possibility of disturbing the order or destructing the conditions of life on earth is not valid.
    Keywords: divine creation, man's interference, genetic engineering, cloning, theological consequences, theology, superior order
  • حسن رهنما*، فروغ سنجریان
    زمینه
    دانش امروزی بشر به چنان پیشرفتی دست پیدا کرده است که در حوزه های مختلف علمی از پزشکی تا کشاورزی و صنعت قادر به دستورزی ژنتیکی و خلق موجودات جدید با اهداف مختلف می باشد. بنابراین، امروزه به عصری وارد شده ایم که با دستورزی کدهای ژنتیکی موجودات مختلف و یا مهندسی موجودات کاملا جدید، تعامل ما با جهان طبیعت در حال تغییر است.
    همانند هر فناوری نوظهور، نگرانی، ترس و جنبه های اخلاقی در مهندسی ژنتیک هم مطرح است. برخی از این نگرانی ها مبنای درستی داشته و مربوط به مخاطرات احتمالی و جنبه های احتیاطی این فناوری است در حالی که سایر نگرانی ها نتیجه اطلاعات نادرست، تعصبات مذهبی، یا هیجانات اجتماعی می باشد. بسیاری از مخالفان از این نگرانند که استفاده از این فناوری جدید در زندگی گیاهان و جانوران و حتی انسان دخالتهای ناروائی بکند و یا آثار سوئی بر سلامت انسان و محیط زیست بگذارد. با توجه به جوان بودن این فناوری و امکانات فراوانی که در جهت بهبود شرایط و اوضاع زندگی بشری به همراه دارد، ارزیابی دقیق جنبه های اخلاقی می تواند آینده دوران مهندسی ژنتیک را بیمه نماید. در صورتی منافع مهندسی ژنتیک بیش از مخاطراتش خواهد بود که نظارت کافی بر روی آن صورت گرفته و نگرانی های اخلاقی مربوط به آن از جمله کرامت، پیامدهای خطرناک، و عدالت مورد توجه باشد.
    نتیجه گیری
    قانونگذاران و مسوولان ذیربط نباید قوانینی وضع نمایند که بی دلیل به کارگیری مهندسی ژنتیک را محدود نماید. این فناوری نباید به طور کامل ممنوع و یا متوقف شود بلکه باید به طور عادلانه ای مدیریت شود تا جامعه از مزایای بیشمار آن بهره مند گردد.
    کلید واژگان: اخلاق زیستی, ارتقای ژنتیکی, تراریخته, ژن درمانی, مهندسی ژنتیک
    H. Rahnama *, F. Sanjarian
    Background
    We are on the verge of being able to transform, manipulate, and create organisms for any number of productive purposes. From medicine, to agriculture, and industries, we are within reach of an age when manipulating the genetic codes of various organisms, or engineering entirely new organisms, promises to alter the way we relate to the natural world. As with any revolutionary technology, anxieties, fears, and moral objections to the promise of genetic engineering abound. Some are well-grounded and suggest caution,while others are the product of misinformation, religious prejudice, or hysteria.Many having this attitude are afraid that the use of the new technology amounts to an inadmissible interference with the life of animals, plants and humans. Given the relative youth of the technology and the tremendous possibilities it offers for improvement of the human condition, as well as the environment in general, careful consideration of ethical implications now can help inform and ensure the future of the genetic engineering era.Provided that it is appropriately regulated, bearing in mind ethical concerns relating to dignity, harmful consequences, and justice, its potential benefits outweigh its harms.
    Conclusion
    Legislators and other responsible decision-makers should not implement regulations that unduly restrict implementation of genetic engineering. The technology should not be completely banned or prohibited, but managed justly to ensure a stable and equitable social structure.
    Keywords: Bioethics, Genetic engineering, Genetic enhancement, Gene therapy, Transgenic
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال