جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "hakim sabzevari" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «hakim sabzevari» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
از منظر عرفانی، همه اسماء الهی در مقام کمون و بطون، اسم ذات اند. مسئله تحقیق حاضر بررسی و تعیین صفت قدرت الهی، از نظر صفت ذات یا صفت فعل بودن آن است. اگر بپذیریم قدرت از صفات ذات است، باید این مسئله را حل کنیم که صفت ذات همیشه باید ظهور داشته باشد در حالی که قدرت در همه زمان ها ظهور ندارد. شبهه ای که گاه از نظر عرفانی اینگونه پاسخ داده شده که صفت قدرت می تواند صرفا وجود داشته باشد ولی در کمون و بطون مانده است. ملاهادی سبزواری به علت تمایلات عرفانی مورد دوم را می پذیرد. این پژوهش بر اساس منابع کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی نظریه ملاهادی سبزواری را تقریر و تبیین کرده است. یافته های تحقیق حاضر حاکی از آن است که حکیم سبزواری در مسئله «قدرت الهی» مبتنی بر تعریف لزوم مختار بودن در فعل یا ترک فعل، به یکی از دو مشکل موجبیت خدا یا انقلاب در ذات بر نمی خورد بلکه با نگاه عرفانی، به قدیم بودن تجلی ذاتی یعنی قدیم بودن صفات چهارگانه حیات و علم و قدرت و ربوبیت می رسد و این قدم ذات است نه قدم فعل.
کلید واژگان: قدرت الهی, صفات ذات, صفات فعل, اراده و اختیار, حکیم سبزواریFrom a mystical point of view, all the Divine Names are the Names of the Essence. The problem of the present research is to investigate and determine the Attribute of Power, in terms of the Essence Attribute or action Attribute. If we accept that Power is one of the Attributes of Essence, we must solve the problem that the Attribute of Essence must always appear, while Power does not appear at all times. A doubt that is sometimes answered from a mystical point of view is that the Attribute of Power can simply exist, but it has remained in the depth covered. Molla Hadi Sabzevari accepts the second case due to his mystical tendencies. This research has presented and explained Sabzevari's theory based on library sources and descriptive and analytical method. The findings of the present research indicate that Hakim Sabzevari, in the issue of "Divine Power" based on the definition of the necessity of being free to act or refrain from acting, does not deal with one of the two problems of God's approval or revolution in Essence, but with a mystical view, the ancientness of manifestation. Essence means the oldness of the four Attributes of life, Knowledge, Power and Lordship, and this is the Essence, not the Action.
Keywords: Divine Power, Attributes Of Essence, Attributes Of Action, Will, Choice, Hakim Sabzevari -
شناخت حقیقت هستی و چگونگی دست یابی به این شناخت از دلبستگی های دیرینه بشر بوده است. برخی با ابزار خرد برخی با تجربه اعم از تجربه بیرونی و یا عرفانی در این عرصه گام نهاده اند. برونداد این تلاش ها، پیدایش مکاتب مختلف فکری خردگرا، تجربه گرا و شهودگرا بوده است. حاج ملاهادی سبزواری، شارح حکمت متعالیه صدرایی، در بررسی مسائل هستی شناسی، در آثار گوناگون خود، روش های عقلی، نقلی و ذوقی را بکار برده است. مساله و هدف اصلی این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده این است که وی به کدام روش دلبستگی ویژه داشته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که سبزواری در بررسی مسائل فلسفی، همچون «اصالت وجود، بداهت وجود، اعاده معدوم» و سایر مسائل فلسفی در آثاری مانند شرح منظومه، حواشی اسفار، حواشی شواهد الربوبیه و شرح الاسماء الحسنی به ساحت برهان اکتفا نکرده است، بلکه با روش ذوقی و عرفانی میان این مسائل فلسفی و مسائلی همچون عشق خداوند به موجودات، تجلی، فیض مقدس و وحدت وجود پیوند برقرار کرده است. سبزواری بر اساس نظریه عرفانی «لا تکرار فی التجلی» معتقد است که دو صورت یا دو حرکت متحقق در تجلی از حیث «تعاقب زمانی و مکانی» عینا همانند همدیگر نیستند. عشق نیز نقشی بنیادین در آفرینش دارد و اصولا عشق، سرچشمه آفرینش است.
کلید واژگان: هستی شناسی عرفانی, حکیم سبزواری, عرفان, تجلیThere is an ancient eager to know the truth of Being and to find an appropriate method for receive it appealing to reasoning or experience whether be experimental or mystical. Emerging rationalism, empiricism and intuitionism and so on has been the result of that efforts. Mulla Hadi Sabzevari, the famous commentator of Motaalieh School, has used several methods to analyze ontological issues and the article would focus on them, with a descriptive analytical procedure, to find which of them he most interested in. Research findings show that he did not satisfied to rational reasoning method even when he is engaging with philosophical issues in his works such as Description of Manzumah, Commentaries on Asfar, Commentaries on Shavahed al-Robubiah and Description on Divine Names and so on. Rather, Sabzevari with the help of a tasteful mystical method has connected the philosophical issues with issues Love also plays fundamental role in creation and it is essentially the main source of creation.
Keywords: Hakim Sabzevari, Mystical ontology, Manifestation, Mysticism -
بیش از دویست سال از تاریخ تالیف کتاب شرح منظومه، اثر برجسته فیلسوف مهم حکمت متعالیه، حاج ملاهادی سبزواری (1289 1212ق) میگذرد. طی این دویست سال، این کتاب همواره یکی از مهمترین متون درسی حوزه های علمیه و مراکز فلسفی در ایران و جهان بوده و هست و هیچ اثری، چه با سبک و سیاق خود منظومه و چه با سبک و سیاقی دیگر، تا بحال نتوانسته جای آن را بگیرد. آنچه باعث شهرت و ماندگاری این کتاب شده، در درجه اول، شخصیت علمی و معنوی برجسته مولف آن است، و در درجه بعد، بیان مطالب در قالب نظم برای نخستین بار، جامعیت نسبت به همه مسایل، اشتمال بر آراء مختلف، نوآوری و ابتکار، ایجاز غیرمخل، تدریس مکرر توسط مولف، تصنیف حواشی و شروح متعدد بر آن، و وجود مدرسان برجسته در طی این دویست سال. در این مقاله ضمن پرداختن به جایگاه کتاب شرح منظومه در بین آثار مشابه، و امتیازات و علل ماندگاری آن در مراکز آموزشی، گزارشی از سرگذشت این کتاب و چگونگی تدریس آن در ایران و جهان ارایه شده و مدرسین برجسته آن را در ادوار مختلف و مراکز آموزشی متعدد را معرفی نموده ایم.
کلید واژگان: حکیم سبزواری, شرح منظومه, ارجوزه, تاریخچه, مدرسان, عوامل ماندگاریMore than two hundred years have passed since the authorship of the book "Sharh Manzomeh" by the eminent philosopher of great wisdom, Haj Molla Hadi Sabzevari (1289-1212 AH). During these two hundred years, this book has always been one of the most important textbooks in the philosophical centers of Iran and the world, and no other work, either in the style of this book or in any other style, has been able to take its place. What made this book famous and lasting is primarily the outstanding scientific and spiritual personality of its author, and in the next degree, expressing the contents in the form of order for the first time, comprehensiveness to all issues, including different opinions, innovation and initiative, appropriate brevity, repeated teaching by the author, numerous margins and explanations, and the presence of outstanding lecturers during this It has been 200 years. In this article, while dealing with the position of "Sharh Manzomeh", its prominent features and the reasons for its persistence in educational centers, we have discussed the history of this book and how it is taught in Iran and the world, and we have introduced its prominent teachers in different periods and numerous educational centers.
Keywords: Hakim Sabzevari, Sharh Manzomeh, Arjozeh, History, Lecturers, Persistence Factors -
احیای مسیله اتحاد عاقل و معقول در حکمت متعالیه و اقامه دلیل های نو از سوی حکیم سبزواری، از سویی گویای روند رو به تصاعد خردورزی است و از سویی نشان دهنده تعلق خاطر حکمای اسلامی به واکاوی مبادی و مقاصد معرفت و شناخت انسانی است. مبادی مسیله اتحاد، در ادوار پیشاصدرایی، بیش از همه از سوی ابن سینا، واکاوی شده، و در حکمت متعالیه این مبحث به تعالی و تفوق رسیده است. حکیم سبزواری با غنی سازی همان پیش نهاده ها، با بار معنایی متعالی به اقامه برهان هایی بر مسیله اقدام کرده است. برهان تضایف یکی از براهین مسیله است که در آن انگاره «تجرد عاقل و معقول» و نسبت سنجی مفهومی بین آن دو نقش اساسی دارد. برخی از پژوهندگان، به طرح شبهات به این برهان ها دست یازیده و مسیله اتحاد را به کلی بی بنیان معرفی کرده اند. واکاوی شبهات یکی از این مقاله ها بر این برهان،پس از تبیین عناصر اصلی در دلالت برهان و نقش موثر آن در اثبات مسیله اتحاد، مورد اهتمام این نگاشته است.کلید واژگان: حکیم سبزواری, اتحاد عاقل و معقول, تجرد عاقل, تجرد معقول, برهان تضایفThe revival of the issue of intelligence and intelligible in transcendental wisdom and novel reasoning by Hakim Sabzevari, on the one hand, manifests an ascending trend in rationality; on the other hand, it shows the Islamic sage’s absorption in principles and purposes of human knowledge. During the periods before Sadra, principles of the unity issue had been investigated, mainly by Ibn Sina, and had reached sublimity. Hakim Sabzevari has reasoned for the issue by fortifying the same suggestions with transcendental meaning. Correlation is one of the arguments for the matter that is based on the abstraction of and conceptual and existential relation of intelligence and intelligible. Some researchers have cast doubt on this argument and claimed the issue of unity has no grounding. The investigation of the doubts posited by an article, after explaining the vital elements of the argument’s reasoning, and its role in proving the issue of unity, are the main focuses of this article.Keywords: Hakim Sabzevari, unity of intelligence, intelligible, abstraction of intelligence, intelligible, argument of correlation
-
سبزواری یکی از حکمای تاثیر گذار دوره قاجار است. ویژگی روش حکمی سبزواری که در روش تاویلی او نیز تاثیر گذار بوده است، همراهی حکمت متعالیه و حکمت اشراق است. وی در یک تغییر روشی در صدد است تا با تفسیر باطنی و تاویل روشمند آراء و مبانی این دو جریان حکمی و فلسفی حقیقت مورد نظر حکیمین متاله (سهروردی و صدرا) را بدون اندک ناسازگاری و تعارض و در عین هماهنگی و هارمونی ارایه کند. لذا از ویژگیهای مهم تاویلات حکمی سبزواری، تلفیقی روشمند از مبانی حکمت متعالیه و حکمت اشراق است. مساله پژوهش، بررسی تاویلات جامع(وجود شناختی و معرفت شناختی) بر اساس مبانی نوری و وجودی منسجم از آب به عنوان نخستین از مطهرات و تاویلات مشابه از سایر مطهرات(آفتاب و آتش)، ارایه مصادیق عینی رویکرد جمع و تلفیق علوم اسلامی در نزد حکیم سبزواری است. نتایج این پژوهش: تاویلات حکمی سبزواری از آب در عین اینکه جامع حکمتین اشراق و متعالیه است به باطن احکام شرعی و علم فقه نیز نظر دارد و به نحوی جمع بین حکمت عملی و نظری محسوب می شود. به این ترتیب و به نحو ضمنی امکان قابلیت حکمت (حکمت اسلامی) در معنای عام به مثابه پل ارتباط علوم اسلامی و انسانی معاصر نیز بررسی می شود.کلید واژگان: حکیم سبزواری, تاویلات حکمی, حکمت عملی, حکمت نظری, مطهرات, آب, آفتاب, آتشSabzevari is one of the influential philosophers of the Qajar period. The characteristic of Sabzevari's philosophical method, which has also been influential in his interpretive method, is the accompaniment of transcendent philosophy and the illuminative philosophy. In a change of method, he seeks to present the truth desired by the philosophers (Suhrawardi and Sadra) without any slight inconsistency and conflict, but in consistency and harmony, by esoteric interpretation and methodical interpretation of the views and principles of these two philosophical currents. Therefore, one of the important features of Sabzevari's philosophical interpretations is a methodical combination of the principles of transcendent philosophy and the illuminative philosophy.The problem of research is the study of comprehensive interpretations (ontological and epistemological) based on coherent light and existence principles of water as the first of the purifications and similar interpretations of other purifications (sun and fire). Results of this research Sabzevari's philosophical interpretations of water, while being comprehensive of transcendent philosophy and the illuminative philosophy, also look at the inner rules of Sharia and the science of jurisprudence and are considered as a combination of practical and theoretical philosophy. In this way, and implicitly, the possibility of the potentiality of philosophy (Islamic philosophy) in the general sense as a bridge between contemporary Islamic sciences and humanities is also examined.Keywords: Hakim Sabzevari, philosophical interpretations, practical philosophy, theoretical philosophy, purifications, water, Sun, fire
-
حکیم سبزواری در فضای حکمت متعالیه و با مبانی مسلم متعالی و گذر از چارچوب مماشات با مبانی فلاسفه پیشین، به اقامه براهینی در اثبات اتحاد عقل و عاقل همت گماشته است. برخی مبادی و مواد این براهین به ظاهر، نه محتوا، همان مبادی و مواد حکمای پیشین است. یکی از عوامل وقوع در شبهات برای برخی نوپژوهان غفلت از همین مطلب است. از جمله براهین حکیم سبزواری بر اتحاد عاقل و معقول برهان «ماده و صورت» است که وی در اقامه آن، از یک سو به مبادی هستی شناختی ماده و صورت و نفس نظر دارد و از دیگر سو، نگره علم النفس صدرایی را زیربنای تتمیم این برهان قرار داده است. مقاله ای در جهت مخدوش نمایی همه ادله حکیم سبزواری اتهاماتی را به نگارش سپرده و حکیم را متهم به «خلط فاحش» در تشخیص مطالب ابتدایی فلسفه نموده است. در این راستا در مردودنمایی برهان ماده و صورت، به دو اتهام عمده روی آورده است. از سویی حکیم را به کاربرد قیاس تمثیلی به جای قیاس برهانی متهم کرده و از دیگر سو به ایراد مصادره به مطلوب محکوم پنداشته است. واکاوی نشان می دهد این برهان بر اتحاد تام است و آن مقاله هم در مقام گزارش دچار تحریف شده، هم در مقام داوری به اتخاذ مواضع غیرمنطقی منحرف گشته است.
کلید واژگان: حکیم سبزواری, اتحاد عاقل و معقول, ماده و صورت, تمثیلHakim Sabzevari in the atmosphere of transcendent wisdom and with the transcendent indisputable principles and passing through the framework of appeasement with the principles of previous philosophers, has tried to establish an argument to prove the unity of reason and the wise. Some of the principles and materials of these arguments are apparently, not the content, the same principles and materials of the previous scholars. One of the causes of suspicion for some novices is the neglect of this matter. One of Hakim Sabzevari's arguments on the rational union of the argument of "matter and form" is that in establishing it, on the one hand, he refers to the ontological principles of matter, form and soul, and on the other hand, Sadra's view of psychology underlies the completion of this argument. have given. Hakim Sabzevari has written an article in order to distort all the arguments and accuses Hakim of "gross sputum" in recognizing the basic contents of philosophy. In this regard, in rejecting the argument of matter and form, he has turned to two main accusations. On the one hand, he accused Hakim of using allegorical analogy instead of argumentative analogy, and on the other hand, he condemned the expropriation as desirable. An analysis shows that this argument is based on complete unity, and that the article has been distorted both in the position of the report and in the position of the judge, which has deviated from irrational positions.
Keywords: Hakim Sabzevari, the union of the wise, the reasonable, matter, form, allegory -
اصالت وجود از محوری ترین اصول هستی شناخت در حکمت متعالیه و عرفان نظری است. مخالفان و معارضان در رویارویی با وحدت وجود طرق گوناگونی را پیموده اند. معارضه با اصول زیربنایی به نظر آنان کارسازترین گزیر بوده و اصالت وجود از این رهگذر تامین کننده اغراض آنان است. حکیم سبزواری چهار دلیل بر اصالت وجود بر محور وحدت گرایی در هستی شناسی اقامه کرده، که از سوی آن مخالفان، با اتهام دور و مصادره به مطلوب مخدوش انگاشته شده است. برخی از دانش پژوهان نیز به حمایت از این شبهه برخاسته و اتهامات معارضان را تام پنداشته اند. منشا بروز این شبهه به شمار آوردن این ادله، در تراز ادله مستقیم بوده است. شارحان و مدرسان حکمت متعالیه این ادله را با توجه به اعمال روش خلف در آنها، تام دانسته اند. تامل و دقت کافی در صورت منطقی و محتوای استدلال ها، نشان می دهد این ادله مستحکم و متین است و مفاد آنها وافی به مقصود بوده و شبهه دور و مصادره به مطلوب هرگز روایی ندارد.
کلید واژگان: اصالت وجود, اصالت ماهیت, توحید ذاتی, توحید صفاتی, توحید فعلیThe primacy of existence is one of the most central principles of Ontological in Transcendental wisdom and Thoretical Mysticism. Theistic arguments for the primacy of existence and the evaluation of the fallacy of circle vicious circle and confiscation of the petitio principle. Opponents have opposed monotheistic in various ways. Opposition to the basic principles is, in their view, the most effective way, and the primacy of existence serves their purposes. Hakim Sabzevari has presented four reasons for the primacy of existence based on monotheistic in Ontology, by which the opponents have been accused of circle vicious and (begging the question) petitio principia. Some scholars have also come out in support of this fallacy and considered the accusations of the opponents to be complete. The source of this fallacy has been the counting of these evidences in the level of direct evidences. The commentators and teachers of Transcendental wisdom have considered these arguments to be complete due to the application of the method of absurdity in them. Adequate reflection on the logical form and content of the arguments shows that these arguments are strong and solid, and their contents are true to their purpose, and the fallacy of reasoning in a circle vicious and petitio principia is never valid.
Keywords: Hakim Sabzevari, Primacy of Existence, Essentialism, The Unity of Divine Essecne, The Attributive Monotheism, The Unity of the Divine action -
قاعده الواحد یکی از قواعد و اصول اساسی و مهم در فلسفه اسلامی محسوب می شود و مفاد آن، این است که از علت واحد، تنها یک معلول واحد و یگانه صادر می شود. علی رغم اینکه حکیمان و فیلسوفان بسیاری این قاعده را پذیرفته اند، اما برخی از متکلمان آن را انکار کرده اند. تعیین مجرای این قاعده از جمله مسایل ضروری در پیرامون این قاعده قلمداد می شود. با توجه به عبارات و کلمات ملاصدرا می توان چنین گفت که وی موضعی دوگانه نسبت به این مهم اتخاذ کرده است. وی در برخی از عبارات خود، از اختصاص این قاعده به حق تعالی سخن گفته و در برخی دیگر، مجرای این قاعده را اعم از خداوند دانسته است؛ به گونه ای که حتی در مقام اثبات عقول، از این قاعده بهره برده است. وجود این قبیل عبارات در میان کلمات و سخنان ملاصدرا سبب بروز انتقاداتی از سوی حکیم سبزواری در این باره شده است. وی سه انتقاد نسبت به دیدگاه ملاصدرا مطرح کرده و در نهایت معتقد است که این قاعده اختصاصی به حق تعالی ندارد و شامل سایر واحدهای غیر حقیقی نیز می شود. نگارندگان با روش تحلیلی تطبیقی، سعی در بررسی انتقادات حکیم سبزواری نموده و نشان داده اند که می توان میان عبارات دوگانه ملاصدرا جمع نمود.
کلید واژگان: قاعده الواحد, واجب الوجود, واحد غیر حقیقی, ملاصدرا, حکیم سبزواریThe rule of unity is one of the basic and important rules and principles in Islamic philosophy. The implication of this rule is that for a single reason, only a single disabled issue is issued. Although many sages and philosophers have accepted this rule, some theologians have denied it. Determining the channel of this rule is considered as one of the necessary issues around it. Considering the words and phrases of Mulla Sadra, it can be said that he has taken a double position on this important issue. In some of his expressions, he spoke of attributing this rule to the Almighty, and in others, he considered the channel of this rule to include God, in such a way that he even used this rule as a proof of reason. The existence of such phrases in the words and speeches of Mulla Sadra has caused criticism from Hakim Sabzevari in this regard. He makes three criticisms of Mulla Sadra's view and concludes that this rule is not specific to the Supreme Being and includes other unrealistic units. The author has tried to study the criticisms of Hakim Sabzevari by analytical-comparative method and has shown that it is possible to combine Mulla Sadra's double expressions.
Keywords: Rule of Unity, Obligation of Existence, Unreal unit, Mulla Sadra, Hakim Sabzevari -
فصلنامه اندیشه دینی، پیاپی 76 (پاییز 1399)، صص 97 -118
میرداماد با کامل ندانستن نظام های فلسفی پیش از خود (سینوی و اشراقی)، نظامی نوین به نام حکمت یمانیه را تاسیس کرده است و به تصریح خود میرداماد، از ارکان مهم این نظام، وعاء دهر است. وی از این نظریه در مباحث جهان شناسی و خداشناسی، مانند چگونگی پیدایش جهان، موجودات زمانمند، مکانمند و نیز تبیین چگونگی علم تفصیلی پیشین واجب الوجود به موجودات استفاده می کند. با وجود اهمیتی که میرداماد برای وعاء دهر قایل است، پس از وی، حتی ملاصدرا، شاگرد بی واسطه ی میرداماد، نیز به این نظریه بی اعتنایی کرده است. در نوشتار حاضر با روش بررسی و تحلیل آثار میرداماد و مقایسه ی آن با آرای ملاصدرا، به تبیین چرایی مطرح شدن وعاء دهر در آرای میرداماد پرداخته ایم و سپس ایرادهای ملاصدرا به آن را تشریح کرده ایم تا در خلال مقایسه ی میان آرای این دو اندیشمند، ایرادهای این نظریه و نیز علت روی گردانی ملاصدرا از وعاء دهر آشکارتر شود. در پایان نیز به بیان تلاش های حاج ملاهادی سبزواری برای آشتی دادن وعاء دهر میرداماد با مبانی حکمت متعالیه پرداخته ایم.
کلید واژگان: وعاء دهر, حکمت یمانیه, میرداماد, معاد جسمانی, صدور کثرات, حکیم سبزواریMirdamad, by rendering incomplete the philosophical systems of his predecessors (Sinai and Ishraghi), initiated the establishment of a new system called the wisdom of Yamaniyeh (Hekamt-e Yamaniyeh), and according to Mirdamad himself, one of the important pillars of this system is “VeaaDahr”. He used this theory in the discussions of cosmology and theology, such as how the universe came into being, temporal and spatial beings, as well as how the previous detailed knowledge of the necessity of existence approached to explaining the beings. Despite the importance that Mirdamad attached to “VeaaDahr”, even his successor and disciple, Mulla Sadra, did not welcome this theory. In this article, by examining and analyzing Mirdamad's works and comparing them with Mulla Sadra's views, we have explained why “VeaaDahr” was raised in Mirdamad's views and then elaborated on Mulla Sadra's objections to it, so that while comparing the views of these two thinkers, we might as well clarify the reasons why Mullah Sadra repudiated “VeaaDahr”.
Keywords: VeaaDahr, Wisdom of Yamaniyeh, Mirdamad4. Issuing Plurality, Hakim Sabzevari, Bodily Resurrection -
مبحث صفات یکی از مباحث مهم خداشناسی بوده و حکیم سبزواری بر اساس اصول و قواعد فلسفی به تبیین مسایل آن بر اساس «عینیت صفات حق با ذات او و با یکدیگر» و «تشکیک در صفات» و «اشتراک معنوی بین صفات» پرداخته و تفکرات و اشکالات برخی فرقه های کلامی و اهل حدیث را مورد نقد قرار داده است. حکیم سبزواری نظریه نیابت ذات از صفات حق و نیز اشکال کلینی مبنی بر زیادت اراده حق تعالی از ذات را پاسخ گفته است. به نظر حکیم سبزواری، اصول بیان شده مبتنی بر قواعد فلسفی «بسیط الحقیقه کل الاشیاء و لیس بشیء منها»، قاعده «واجب الوجود بالذات واجب الوجود من جمیع الجهات» و قاعده امکان اشرف می باشد. حکیم سبزواری اشکال کلینی را بر مبنای تشکیک در صفات کمالیه حق تعالی پاسخ داده است. همچنین در نقد نظریه نیابت ذات از صفات بر مبنای قاعده امکان اشرف، ذات را واجد صفات به نحو اتم و اعلی و اشرف می داند. به نظر حکیم سبزواری عدم تفطن به این اصول و قواعد فلسفی موجبات فهم نادرست از رابطه صفات و ذات را فراهم آورده است.
کلید واژگان: معتزله, کلینی, نیابت ذات از صفات, حکیم سبزواری, تشکیک صفات, عینیت صفات, اشتراک معنوی صفات
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.