به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hidden syllogism » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hidden syllogism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قدرت الله قربانی
    استقراء و تجربه از مسائل مهم فلسفه علم در جهان معاصر است که در فلسفه ابن سینا و پوپر همواره مورد توجه بوده است. ابن سینا با استناد به مواردی چون اخذ ذاتی، قاعده اتفاقی و قیاس خفی، تلاش نمود تا تجربه را از استقراء جدا کند و برای آن یقین و کلیت مشروط خاصی را لحاظ کند؛ ضمن اینکه تقسیم او از استقراء به تام و ناقص نیز اهمیت خاص خود را دارد. پوپر با نظر به مشکل عدم امکان استنباطات کلی در استقراء، تلاش نمود با طرح اصل انتقال و نشان دادن همسانی نگرش منطقی و روانشناسی گری، مشکل استقراء را حل کند و سپس با معرفی معیار ابطال پذیری، معیاری کلی و تجربی برای تایید نظریات علمی ارائه دهد. شباهت دیدگاه ابن سینا و پوپر، مواجهه نقادانه با مسئله استقراء و تجربه و تلاش برای تبیین ابعاد معرفتی آنها در علم و زندگی عملی بشر است، اما درنهایت ضمن اینکه هر دو، روش علمی را در تجربه و استقراء محدود نمی کنند، پوپر درحالی تجربه را بعنوان یکی از معیارهای تفکیک علم از غیر علم می داند که برای تجربه هیچ مبنای محکمی درنظر نمی گیرد، ولی ابن سینا تاکید دارد که تجربه از بدیهیات اولیه است و بنابراین در شکل گیری مجموعه معرفت بشری نقش مهمی دارد. در نوشتار حاضر، با تبیین و تحلیل تطبیقی دیدگاه های ابن سینا و پوپر درباب تجربه و استقراء، تلاش می شود توانمندهای رویکرد ابن سینا نشان داده شود.
    کلید واژگان: استقراء, تجربه, قاعده اتفاقی, اصل انتقال, قیاس خفی, ابطال پذیری}
    Qodrat Allah Qorbani
    Experience and induction are of the basic issues of contemporary philosophy of science that have been considered by Ibn Sina and Popper’s philosophies. Ibn Sina by referring to some principles including essential derivation, the accidental rule and the hidden syllogism, tries to separate experience from induction, and consider for experience a kind of conditioned certainty and universality. Moreover, his division of induction into complete and incomplete ones has its specific significance. Popper, by considering the problem of impossibility to obtain universal inferences through induction, tries to resolve the problem of induction by introducing the principle of transference indicating equality of logical approaching and the principality of psychology. He, then, through theory of Falsification, renders a universal and empirical criterion for testing empirical theories. Popper and Ibn Sina’s resemblance is their critical approach to the problems of experience and induction by struggling for explaining their epistemic aspects in sciences and practical human life. But finally although they both have not restricted scientific method to experience and induction, but some differences can be found among them. Popper, while, has regarded the experience as a criterion for separating science from non-science, but does not consider any authentic base for it. Ibn Sina, however, believes that experience is one of self evidences which played an effective role in growth of human knowledge. In this paper, by comparative explaining and analyzing Ibn Sina and Popper’s viewpoints concerning induction and experience, has been tried to show merits and efficacies of Ibn Sina’s points of view.
    Keywords: induction, experiment, accidental rule, principle of transition, hidden syllogism, falsification}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال