به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "imaginary world" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «imaginary world» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی imaginary world در مقالات مجلات علمی
  • حسین رهنمائی*

    «تجربه نزدیک به مرگ» از موضوعات مورد علاقه اندیشمندان علوم تجربی، فیلسوفان و الهی دانان است. روان شناسان با ارائه مدلهای انتظار، تولد و مسخ شخصیت در پی تحلیل این تجربیات برآمده اند. فیزیولوژیست ها آن را توهمات ناشی از ترشح هورمون ها، آسیب ناحیه مغزی، تغییرات فشار خون و علل مشابه دانسته اند. هریک از نظریه ها ایراداتی دارند. مسئله تحقیق در این نوشتار مقایسه دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامی در مورد این تجربیات و مقایسه آن با نظرات فیزیکالیست هاست. روش تحقیق این نوشتار مبتنی بر گردآوری اطلاعات فلسفی عرفانی از روش کتابخانه ای و داده پردازی از روش توصیفی تحلیلی ومقایسه انتقادی با دیدگاه فیزیکالیست هااست. یافته های این تحقیق گویای امکان تشبیه این تجربیات با شهود عرفانی و درنتیجه بهره برداری از معیارهای عرفانی و فلسفی برای ارزیابی آنهاست. امکان استناد به این تجربیات برای اثبات حیات پس از مرگ، ابتناء نصایح اخلاقی و عرفانی برآنها در عین پذیرش امکان خطا و احتراز از استنباط فقهی مبتنی بر آنها از دیگر یافته های این تحقیق هستند.

    کلید واژگان: تجربه, مرگ, روان شناسی, فیزیولوژی, فلسفه اسلامی, عرفان اسلامی, عالم مثال
    Hossein Rahnamayi*

    NDE is one of the topics of interest to thinkers of experimental sciences, philosophers and theologians. Psychologists have sought to analyze these experiences by presenting models of expectation, birth and personality transformation. Physiologists have considered it as hallucinations caused by the release of hormones, damage to the brain region, changes in blood pressure and similar causes. Each of the theories has flaws. The problem of research in this article is to compare the views of Islamic philosophy and mysticism on these experiences and compare them with the opinions of physicists. The research method of this article is based on the collection of mystical and philosophical information from the library method and data processing from the descriptive-analytical method and a critical comparison with the view of physicalists. The findings of this research indicate the possibility of comparing these experiences with mystical intuition and as a result of using mystical and philosophical criteria to evaluate them. The possibility of referring to these experiences to prove life after death, accepting moral and mystical advice on them while accepting the possibility of error and avoiding jurisprudential inferences based on them are other findings of this research.

    Keywords: Experience, Death, Psychology, Physiology, Islamic Philosophy, Islamic Mysticism, Imaginary World
  • غلامعلی مقدم *

    تبیین نحوه ادراک از مهم‏ترین مباحث معرفت‎شناسی در مکاتب فلسفی است. مثل افلاطون، تجرید ارسطو، مواجهه ابن‏سینا، انشا و مشاهده ملاصدرا، عنوان کلی سبزواری و... نمونه‏هایی از تلاش برای تبیین نحوه ادراک در نفس انسانی بوده‏اند. در دوره اخیر علامه طباطبایی دیدگاهی متفاوت در ادراک حسی ارایه کرد. به نظر علامه حصول ادراک حسی، مسبوق به شهود حقایق مثالی به علم حضوری است. واقعیت مساوق وجود است و ماهیت اعتباری اضطراری است که از جهت ارتباط نفس با مقدمات طبیعی حاصل شده است. عرفا نیز با تاکید بر وجود واحد مطلق، تعینات و ماهیات را حاصل نسبت و اعتبار معرفی کرده‏اند. در این مقاله به روش تحلیلی، دیدگاه علامه را تقریر کرده و نزدیکی ایشان به مبانی عرفانی در هستی‏شناسی و معرفت‏شناسی را نشان داده‏ایم. علامه در این نگاه علم حصولی را نه مرتبط با ماهیت خارجی یا حدود وجود مادی که در مواجهه حضوری با وجود، تبیین نموده و از این رهگذر به نگاه عرفان نظری نزدیک شده است.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, ادراک حسی, عالم مثال, شهود مثالی
    Gholam-Ali Moghaddam*
    Introduction

    Perception issues are one of the most important topics in epistemology in various philosophical schools in the recent period, Allameh Tabatabai offered a new perspective on perception, which is based on specific principles and with specific results. According to Allameh, epistemology is based on intuition of rational truths but because of communicate with the Material preliminaries It is called Imaginary knowledge.

    Methodology

    The present article is a theoretical research, so in this article, the library research method has been used. The steps in this method are determining the problem, formulating a brief and detailed plan, referring and collecting sources and information, writing and summarizing, analyzing and processing data, and presenting the desired result. Therefore, the focus of this article is on library research methods. According to this method, after preparing the research plan, various sources have been collected from existing libraries and software, then the detailed research plan is prepared and its important chapters are identified. Then, various philosophical and mystical sources are referred and research papers are prepared. Then, the final analysis and writing of different chapters of the article are performed and the desired results are inferred and argued during the research. . Based on this method, Allameh's view on the issue of sensory perception has been explained. Also, the analytical-comparative method has been compared with the view of mystics on this issue, and the closeness of Allameh's view to mystics has been proven in terms of principles.

    Findings

    Allameh Tabatabai has moved against other philosophers in explaining the quality of sensory perception. Famous philosophers explained sensory perception using the external nature of objects whose imagination are produced in the mind, but Allameh explained the nature of sensory perception without using it. In this particular view, Allameh Tabatabai has crossed philosophical principles and approached special mystical principles. According to Allameh, in his view, close to mystical principles, he has not interpreted the universe according to the levels of existence. Rather, he has explained the universe with the theory of the emergence and ventricle of the existence. In this theory, Allameh, like mystics, has spoken about the inclusion and encirclement of existential worlds and their presence together. This proves the closeness of Allameh's view to the mystical view Contrary to the philosophical view, Allameh Tabatabai discusses the precedence of present knowledge, which is one of the foundations of Allameh's epistemology in the realization of sensory perception, and it can be considered as arising from the same view of Allameh's mystical ontology. The popular view considers nature as the mediator of perception, which is the criterion of the correspondence between the mind and the outside. According to Allameh, the beings of the higher world belong to the sensory perceptions, which are the cause of these material and natural beings and have all their perfections. According to Allameh, the sensory perception of the material world is the same as the presence perception of the reality of these objects in the higher world. Allameh's view is close to mystical intuition in this respect.

    Conclusion

    Allameh Tabatabai has a special point of view in explaining sensory perception. In this view, it has crossed the common philosophical foundations and approached the mystical foundations in ontology and epistemology

    Keywords: Allameh Tabataba'i, Imaginary, Sensual Perception, Intellectual Intuitions, Imaginary Intuitions, Knowledge by Presence, Imaginary World
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال