جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "infallible" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «infallible» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
اطیب البیان فی تفسیرالقرآن، نوشته آیت الله سیدعبدالحسین طیب، متوفی تیرماه1370(هشتم محرم 1411ق) تفسیری شیعی و به زبان فارسی است. هر چند از نظر مولف، برخی اخبار تفسیری، مفید یقین نمی باشد و... حجیت اخبار آحاد در غیر احکام نیز از نظر وی معلوم نیست؛ با این حال در جای جای این تفسیر روایات وارده از ائمه معصومان علیهم السلام به گونه ای گسترده به چشم می خورد و مفسر، ذیل بعضی آیات، شان نزول و قصه های مربوط به آن را ذکر و از بیان روایات نامعتبر پرهیز می کند. وی در تفسیر آیات ظاهرالدلاله که شامل نصوص و ظواهرند، به همان ظاهر اکتفا می کند و در بیان آیات غیرظاهر الدلاله و برای دستیابی به باطن آیات قرآن از بیانات خاندان نبوت و عصمت و طهارت بهره می برد و چنانچه در ابتدای کتاب تفسیری خود ذکر می کند، روایات وارده از معصومان را منبعی معتبر برای تفسیرخود قرارداده و از روایاتی که موافق با ظاهرآیه هستند در بیان معنای واژگان یا بیان مراد آیه و نیز در تفسیر و بخصوص طرح مباحث کلامی استناد می کند. روایات تفسیری ظاهرا متعارض با آیه از نظر ایشان شامل مصادیقی از مفهوم آیه، حمل بر معنای باطنی تاویل)، تقیید، تخصیص و تبیین آیه هستند. با این همه معتقد است که در بیشتر موارد روایات تفسیری ناظر به مصادیقی از مفهوم آیه است و به روایات تفسیری به عنوان رافع ابهام و مبین متشابهات استناد می نماید و در مجموع آنچه از بررسی کتاب اطیب البیان به دست می آید این است که مرحوم طیب را نمی توان در زمره مفسران روایی محض محسوب نمود. برخورد مفسر با روایات و رویکردهای خاص وی نسبت به روایات تفسیری و روایات کلامی موضوع مورد بحث و بررسی در این مقاله است.
کلید واژگان: اطی, ب البیان, روای, ات تفسیری, حجی, ت اخبار در غی, ر احکام, معص, ومAtyab-ol-Bayan in interpretation of Quran is a Shiite interpretation of the holy Quran in Persian which was written by Ayat-ol-Allah Seyed Abdolhossein Tayeb who passed away in June, 1991. Although the author maintains that some of the interpretational narrations are not authoritative, and he even casts doubt on the validity of the narrations for issues other than religious orders; yet, he abundantly refers to narrations of the infallible Imams (PBUT) and sometimes mentions the reason behind revelation of some of the verses and the related stories, while ignoring the ones deemed invalid. In his interpretation of the straightforward and easy-tounderstand verses, which include appearances and clear provisions, he is satisfied with the appearance, while in interpreting more complicated verses he takes advantage of narrations of the Ahl-ol-bayt and the Holy Prophet's progeny to achieve the essence of meaning of verses of the Holy Quran. As he mentions at the beginning of his interpretational work, narrations from the infallible Imams are used as valid sources for his interpretation and he refers to narrations which are compatible with the appearance of verses to describe the meaning of words or intended purpose of verses and also to raise theological discussions in interpretation. He maintains that the interpretational narrations that are apparently in contradiction to verses, include indicators of concept of verses, hermeneutics, restrictions, particularizations and delineation of verses; however, he believes that in most cases interpretational narrations represent indicators of concept of verses and refers to them as resolver of ambiguity and delineator of similar verses. It is concluded that the late Tayeb could not be considered as a merely narration-oriented interpreter. The way he deals with narrations and his specific approach towards interpretational and theological narrations are the subject of discussion in the present paper.
Keywords: Atyab-ol-Bayan, interpretational narrations, validity of the narrations for issues other than religious orders, infallible, indicators, essence of meaning, theology -
اغلب متکلمان، عصمت را موهبت الهی دانسته اند که به معصوم افاضه شده است و دیگران توان بهره گیری از این موهبت را ندارند. برخی آن را ناشی از علم روشن و تردیدناپذیر دانسته، برخی دیگر ملکه ای دانسته اند که از ارتکاب گناه بازمی دارد. به این دسته برداشت ها از عصمت، ایراد ها و انتقادهای جدی وارد است؛ مسائلی چون ارتباط عصمت و اختیار، ارزشمندی مقام عصمت و تفاوت معصومان با مردم دیگر، پرسش هایی را به دنبال دارد که هیچ یک از دیدگاه های رایج توان پاسخ گویی آنها را ندارد. از دید این مقاله، عصمت از گناه امری اختیاری است و هرکس توان رسیدن به این مقام را دارد؛ اما عصمت از خطا و اشتباه، امری غیراختیاری و لازمه مقام نبوت یا امامت است. خداوند پس از انتخاب پیامبر یا امام، او را از خطا نیز مصون می دارد تا در بیان دین الهی دچار اشتباه نشود. به نظر نگارنده، این دیدگاه تنها دیدگاهی است که به اشکالات مطرح شده پاسخ شفاف دارد.کلید واژگان: عصمت, عدالت, اختیار, معصوم, لطف, موهبت, علمInfallibility is most often regarded by Muslim theologians as divine gift bestowed to special men so that others do not enjoy this God-given gift. According to some theologians infallibility is rooted in flawless and indubitable knowledge. Still another group of theologians take it to be a human disposition (habitus) which prevents man from sins. These accounts of infallibility are subject to serious objections and criticisms. Such questions as relation between infallibility and free will, value of this status and distinction of the Infallible Imams with ordinary people cannot be properly answered by any of these views. The author of the article is of the view that infallibility from sins is the matter of freedom and every man can attain this status. As to the infallibility from mistake and error is something different and is deserved for the holy Prophets and Imams. Having chosen some as prophet or Imam, God makes them immune from wrong-doing so much so that they do not make any mistake in proclamation of divine faith. Only this view of infallibility can meet the challenges and provide proper and clear response.Keywords: infallibility, justice, free will, grace, bestowal, knowledge, infallible
-
It is probable to make a mistake in apocalypse, intuitive insight and its interpretation. As the occurrence of some theoretical and practical mistakes in theosophy and the contradictions among the theosophist's intuitions have challenged the validity of apocalypse and intuition, it seems important and necessary to have a criteria for distinguishing the true revelations from the false ones. Acknowledging the existence of error and mistakes and contradiction in different stages of apocalypse and intuition, the aim of this study is to introduce and investigate the most important criteria that have been stated in the theosophists literature for distinguishing the true revelations from the false ones.Keywords: Insight, Apocalypse, Intuition, Quran, Theorem, Infallible, Educator, Professor
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.