به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « inference through the best explanation » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « inference through the best explanation » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • زهرا فیاض بخش*، علی مطهری، علی لاریجانی
    فطرت، اصلی حیاتی در جهان بینی اسلامی است. تاثیرات متعدد آن در مباحث فلسفی از جمله فلسفه دین، فلسفه اخلاق، فلسفه تاریخ، معرفت شناسی و مسئله شناخت، فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست حکایت از جایگاه و اهمیت آن دارد. از این رو شهید مطهری از اصل فطرت به عنوان «اصل مادر» در فرهنگ و معارف اسلامی یاد کرده و در آثار گوناگون خود به بررسی آثار و لوازم فطرت در انسان پرداخته است و آن را در ادامه حرکت جوهری عمومی هستی می داند. با این حال وی گذشته از استناد به آیات و روایات، کمتر به اثبات عقلی اصل فطرت پرداخته است بلکه به ذکر روش کلی آن (که به زعم نگارنده می توان آن را بر مبنای الگوی استنتاج بهترین تبیین دانست) اکتفا نموده است. در این پژوهش تلاش شده است به روش توصیفی-تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها، ابتدا چیستی فطرت و فطریات انسانی بررسی شود و سپس وجود فطرت در انسان ثابت گردد؛ به این نحو که توجیهات مختلفی که برای وجود گرایش های انسانی در انسان مطرح شده است، مورد تحلیل قرار بگیرد و تبیین شود. سپس کوشش شده است برخی از آثار و نتایج فطرت بررسی گردد؛ از جمله استدلال فطرت در خداشناسی، تاثیر فطرت در معرفت شناسی و مسئله شناخت، فلسفه اخلاق، فلسفه تاریخ، فلسفه تعلیم و تربیت و جامعه شناسی.
    کلید واژگان: اثبات فطرت, استنتاج بهترین تبیین, شهید مطهری, فطرت, نتایج فطرت}
    Zahra Fayaz Bakhsh *, Ali Motahari, Ali Larijani
    Fitrah (human nature) is a vital principle in the Islamic worldview. Its numerous impacts in various philosophical discussions, including the philosophy of religion, ethics, history, epistemology and the problem of knowledge, educational philosophy, legal philosophy, and political philosophy, indicate its significance and importance. Mortaza Motahari referred to fitrah as the "mother principle" in Islamic culture and teachings, and in his various works, he examined the effects and implications of fitrah in humans, considering it a continuation of the general essential movement of existence. However, beyond citing verses and hadiths, he rarely focused on the rational proof of the principle of fitrah, more so providing a general methodology (which, according to the author, can be based on the model of inference to the best explanation). This research, using a descriptive-analytical method and by gathering and analyzing information, first examines the essence of fitrah and human innate qualities, then aims to establish the existence of fitrah in humans. Different justifications for the existence of human tendencies in humans are analyzed to identify the correct explanation. Subsequently, some of the effects and outcomes of fitrah are explored, including the argument of fitrah in theism, the impact of fitrah on epistemology and the problem of knowledge, ethics, the philosophy of history, educational philosophy, and sociology.
    Keywords: Fitrah, Proof Of Fitrah, Inference To The Best Explanation, Outcomes Of Fitrah, Mortaza Motahari}
  • کرامت ورزدار*، فاطمه سادات کتابچی

    مسیله اصلی این پژوهش سنجش قوت برهان ابن سینا در اثبات وجود نفس در جانداران و هدف از آن بازسازی این برهان و نشان دادن ناکارآمدی آن در اثبات نفس گیاهی است. بوعلی در ابتدای نفس شفا برهانی عام را برای اثبات نفوس در تمامی جانداران اقامه می کند. این برهان، همان برهان اثبات صورت نوعیه در همه اجسام است که به اثبات نفس به مثابه صورت نوعی اجسام جاندار تخصیص خورده است. ازنظر ابن سینا، ازآنجاکه مبدا ویژگی های پنج گانه، یعنی حس، حرکت ارادی، تغذیه، رشد و تولیدمثل، صورت جسمی اشیاء نیست؛ پس به ناچار در برخی از اجسام مبدیی به نام نفس وجود دارد که صورت نوعیه یا همچون صورت نوعیه آن هاست و مبدا ویژگی های پنج گانه به شمار می رود . این برهان که از سنخ استنتاج از طریق بهترین تبیین است، به دلیل بررسی نکردن تمامی شقوق و رد آن ها تام نیست. نگارندگان ابتدا این برهان را براساس تقریر خواجه نصیر طوسی و صدرالمتالهین بازسازی می کنند و پس از نشان دادن ناتمامیت این دو تقریر، برای دفاع از این برهان، بازسازی مختار خود را براساس بررسی تمامی شقوق محتمل بیان می کنند. باوجوداین، این برهان براساس ابتناء به برخی از مبانی فیزیکی باطل شده در رد مزاج به عنوان مبدا حرکت، توانایی اثبات نفس گیاهی را ندارد.

    کلید واژگان: ابن سینا, اثبات نفس, ادراک, استنتاج از طریق بهترین تبیین, صورت نوعی}
    Keramat Varzdar *, fateme sadat ketabchi

    The primary focus of this research is the critical analysis of Avicenna's argument for demonstrating the existence of the soul in living beings. The objective is to reconstruct this argument and expose its inadequacy in proving the presence of a soul in plants. Avicenna's argument, as presented in the opening sections of the 'Book of Soul' in his al-Shifa, revolves around establishing the existence of souls in all living entities, equating it with proving the form of the species in all bodies. Avicenna asserts that the five essential characteristics—sense, voluntary movement, nutrition, growth, and reproduction—do not originate from the physical form of objects. Therefore, he posits the existence of a source, referred to as the soul, in certain bodies. This soul is considered the form of their species or similar to it, serving as the origin of these five characteristics. However, Avicenna's argument, grounded in inference through the best explanation, remains incomplete due to a lack of comprehensive exploration of all possible avenues and neglecting potential objections. The authors initially reconstruct Avicenna's argument by drawing on interpretations by Nasir al-Din al-Tūsi and Sadr al-Mutallahin. Subsequently, after highlighting the limitations of these two interpretations, they offer their independent reconstruction, considering all possible divisions. Nevertheless, this argument falls short in proving the existence of a soul in plants, primarily due to objections regarding certain invalidated physical foundations that reject temperament as the source of movement.

    Keywords: soul, proof of soul, form of the species, inference through the best explanation, cognition, Avicenna}
  • احسان سیم چی زاده، عباس یزدانی*

    معجزه همواره به عنوان یکی از ادله حقانیت ادیان به خصوص وجود خداوند به کار رفته است. در این نوشتار سعی کرده‎ایم به این پرسش پاسخ دهیم که معجزه به عنوان دلیلی بر وجود خدا، تا چه میزان از لحاظ منطقی و معرفت‎شناختی موجه است. به عبارت دیگر آیا معجزه به تنهایی و بدون در نظر گرفتن مسایل مربوط به گواهی‎های تاریخی و با فرض وثاقت ادله تاریخی، یا با فرض درک بی واسطه، می‎تواند وجود خداوند را برای مخاطب بی‎طرف اثبات کند یا خیر؟ روش این تحقیق توصیفی-تحلیلی است که از طریق مطالعه، بررسی و تحلیل ذهنی مفاهیم، گزاره‎ها و استدلال ها انجام می‎گیرد. در این مقاله پیش از تلاش برای پاسخ به پرسش اصلی، به تدقیق مفهوم معجزه و نقد تعریف مشهور دیوید هیوم (نقض قانون طبیعت) پرداخته شده و پس از جمع بندی بحث تعریف، با بیان مقدمه‎ای پیرامون انواع دلیل و استدلال تلاش می‎شود اولا انواع استدلال‎هایی که معجزه ممکن است در قالب آن‎ها به عنوان دلیلی برای اثبات خدا در نظر گرفته شود مورد بررسی قرار گیرد، ثانیا ناتوانی معجزه در اثبات وجود خدا به عنوان استدلالی قیاسی نشان داده خواهد شد و ثالثا استنتاج بهترین تبیین به عنوان قالب استدلالی مناسب برای معجزه در جهت اثبات خدا مطرح می شود و موانع آن مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

    کلید واژگان: معجزه, دلالت معجزه, قانون طبیعت, خدا, اثبات}
    Ehsan Simchizadeh, Abbas Yazdani*

    Miracles have often been used as evidence for the existence of God. In this article, we attempt to answer the question of how miracles can be epistemologically justified as a proof of God's existence. In other words, can a miracle alone prove God's existence to an impartial audience, without taking into account the issues related to historical evidence and by either assuming the reliability of historical evidence or assuming direct perception? Before addressing the main question, we discuss the concept of miracle and critique David Hume's famous definition (Violation of natural law) and then present our preferred definition. Next, we provide an overview of the types of reason and argument. First, we examine the types of arguments in which the miracle may be considered as a proof of God. Second, we demonstrate the inability of the miracle to prove the existence of God as a deductive argument. Third, we propose the inference to the best explanation as the most suitable argumentative form for miracles to prove God and review its challenges. The method of this research is descriptive-analytical, which involves the study, review and analysis of concepts, propositions and arguments.

    Keywords: Miracle, Violation of natural law, The existence of God, Inference to the best explanation}
  • سید محمدمهدی اعتمادالاسلالمی بختیاری *

    مطابق با تیغ اکام، مفروضات نباید بیش از ضرورت افزوده شوند. اگرچه این تجویز اصلی همه پذیر را پیش می نهد، توجیه آن بحث برانگیز است. به سخن دقیق تر، چه دلیلی داریم که تیغ اکام راهنمای صدق باشد؟ پژوهش پیش رو قصد دارد تا این مساله را در چارچوب نظریه ساختارهای دیالکتیکی، منطبق بر دیدگاه بتس، واکاوی کند. در این راستا، نخست آن اندازه از نظریه بتس که بحث ما در گروی فهم آن است، توضیح داده می شود. سپس تبیین می کنیم که چرا نظریه بتس به جای رویکرد رایج بیزگرایی مبنای مواجهه ما قرار گرفته است. در گام بعد استدلال می شود دست کم در وضعیت هایی که از پیچیدگی حداقلی برخوردارند، تا تیغ اکام به میان نیاید دیگر ملاک هایی که رقیب بالقوه آن به شمار می آیند، نقشی ایفا نمی کنند. پس از آن نشان می دهیم که در وضعیت های یادشده برتری این ملاک ها تنها در درجه توجیه بالاتر قریب الوقوعی شاهد در پرتو فرضیه نمود می یابد در حالی که برتری تیغ اکام، افزون بر آن، بالاتر بودن درجه توجیه پسین فرضیه مربوط را نیز در پی دارد. به نظر می رسد یافته اخیر می تواند تا حدودی تیغ اکام را توجیه کند. این یافته زمانی برجسته تر می شود که می بینیم در چنین شرایطی با وجود اختلاف بیشتر مقبولیت اولیه فرضیه هایی که تیغ اکام ملاک انتخاب میان آن هاست، سرانجام فرضیه ای که مقبولیت اولیه کمتری دارد درجه توجیه پسین بالاتری را به دست می آورد.

    کلید واژگان: تیغ اکام, سادگی, ساختار دیالکتیکی, درجه توجیه, مزیت های تبیین گر, استنتاج بهترین تبیین}
    Seyyed Mohammadmahdi Etemadoleslami Bakhtiari *

    According to Ockham’s razor, assumptions must not be unnecessarily multiplied. While this principle is widely accepted, its justification is controversial. More precisely, we don’t know whether Ockham’s razor is truth-conducive. The present paper aims to address this problem within Betz’s theory of dialectical structures (2012). First of all, I give a brief explanation of this theory. Here, the essential elements of Betz’s theory, which pertains to my discussion, are highlighted. Secondly, I explain why Betz’s theory is favored over the Bayesian framework. In the next step, it will be argued that, at least in the minimal complex positions, potential rivals for Ockham’s razor don’t discharge their functions unless Ockham’s razor is considered as a criterion. The fourth step amounts to the evaluation of Ockham’s razor and its rivals in the minimal complex positions. It is shown that each rival only represents an increase in the degree of justification of the likelihood of evidence given the hypothesis whereas Ockham’s razor increases the degree of justification of the likelihood of evidence given the hypothesis as well as the posterior degree of justification of the respective hypothesis. This justifies to some extent Ockham’s. Moreover, while the ratio between prima facie plausibility of two competitive hypotheses in the case of Ockham’s razor is greater than those of the potential rivals, the hypothesis with lower prima facie plausibility receives higher posterior degree of justification.

    Keywords: Ockham’S Razor, Simplicity, Dialectical Structure, Explanatory Virtues, Inference To The Best Explanation}
  • عباس یزدانی*
    آیا تبیین های خداناباورانه می توانند جهان و انسان را تبیین کنند؟ آیا استدلال های قیاسی خداباورانه می توانند تبیین معقولی از جهان ارایه نمایند؟ بسیاری از فیلسوفان دین معاصر براین باورند که استدلال های قیاسی بر اثبات وجود خدا نامعتبرند، چون یا از نظر صورت قیاسی، نامعتبرند یا مبتنی بر یک یا چند مقدمه کاذب یا غیریقینی هستند. از این رو، به استدلالات غیرقیاسی در باب وجود خدا روی آوردند. هدف این نوشتار بررسی و ارزیابی یکی از این استدلال های جالب توجه جدید، یعنی استدلال استقرایی سویینبرن است. روش این تحقیق کتابخانه ای و استدلالی است که از طریق مطالعه، بررسی و تحلیل ذهنی مفاهیم، گزاره ها و استدلال ها انجام می گیرد. ادعای سویینبرن این است که تبیین های انسان انگارانه و ماده انگارانه نمی توانند جهان و انسان را تبیین کنند. در مقابل، وی سه استدلال از وجود جهان، وجود قوانین علمی و قوانین فرایند تکامل؛ برای وجود خدا به عنوان سه استدلال استقرایی تاییدی استفاده می کند و از انباشت آنها خداباوری را به عنوان استنتاج بهترین تبیین نتیجه می گیرد. نتیجه چنین استدلالاتی این است که خداباوری می تواند بهترین تبیین نهایی جهان باشد. همچنین نشان داده خواهد شد که این گونه استدلال ها با چالش های کمتری مواجه بوده و می توانند احتمال وجود خدا را به مراتب افزایش دهند.
    کلید واژگان: خداباوری, سوئینبرن, استدلال استقرائی, خداناباوری, استنتاج بهترین تبیین}
    Abbas Yazdani *
    Can atheistic explanations scientifically explain the world and humans? Can theistic deductive arguments provide a rational explanation of the world? Many philosophers of contemporary religion believe that deductive arguments for the existence of God are invalid because they are either deductively invalid or based on one or more false or uncertain premises. Hence, they turned to non-analogical arguments about the existence of God. The purpose of this paper is to examine and evaluate one of these interesting new arguments, the Swinburne inductive argument. This research paper is a library-based theoretical analysis that is done through the concepts, propositions, and arguments. Swinburne claims that humanistic and materialistic explanations cannot explain the world and humans. In contrast, he has three arguments for the existence of the universe, the existence of scientific laws, and the laws of the process of evolution; He uses the existence of God as three affirmative inductive arguments and concludes the accumulation of theism as the best explanation. The result of such arguments is that theism can be the ultimate explanation of the world. It will also be shown that such arguments are less challenging and can greatly increase the likelihood of God's existence.
    Keywords: Theism, Swinburne, inductive argument, inference to the best explanation}
  • صمد حسینی، عباس یزدانی*
    مطابق با تلقی نیوداروینیست های ماده گرا، حیات و همه امور مربوط به آن صرفا نتیجه عملکرد قوانین مادی بوده و هیچ عامل غیرمادی یا ماورایی در ایجاد آن دخالتی نداشته است. از این رو، برای ارایه تبیینی جامع و نهایی درباره جانداران نیز تنها کافی است قوانین مادی را بشناسیم و همه امور را به این قوانین فرو بکاهیم. تامس نیگل، فیلسوف ذهن و از مخالفان ماده گرایی، با استدلال هایی نظیر نامحتمل بودن پیدایش حیات از ماده بی جان، غیر ضروری بودن عملکرد قوانین فیزیکی، وجود آگاهی و فروکاست ناپذیری آن به امور فیزیکی و نهایتا ناکارآمدی نظریه انتخاب طبیعی در تبیین عقل، به نقد نیوداروینیسم ماده گرایانه می پردازد. اما دیدگاه خداباورانه را نیز با این استدلال که اولا باعث ایجاد دوگانگی و شکاف تبیینی میان امر ذهنی و امر فیزیکی می شود و ثانیا این دیدگاه نیز همچون دیدگاه ماده گرایان تبیین را به نقطه نهایی نمی رساند، مورد نقد قرار می دهد. در مقابل،  پیشنهاد وی فرضیه همه جاندار انگاری است که مدعی ارایه فهمی طبیعی، ضروری، جامع و در عین حال غیرمادی از طبیعت است. هدف این مقاله که به روش تحلیلی- انتقادی انجام پذیرفته است، در وهله اول، نقد نیوداروینیسم ماده گرایانه با بهره بردن از آراء انتقادی نیگل، و در وهله دوم، استدلال بر این نکته است که بر اساس اصل استنتاج بهترین تبیین، خداباوری در مقایسه با ماده انگاری و فرضیه نیگل، تبیین قابل قبول تری است.
    کلید واژگان: نئوداروینیسم مادی, همه جاندار انگاری, خداباوری, استنتاج بهترین تبیین, تامس نیگل}
    Samad Hoseini, Abbas Yazdani *
    According to materialist neo-Darwinists, life and all things related to it are merely the results of the operation of material laws, and no immaterial or transcendental factor has been involved. Therefore, in order to provide a comprehensive and ultimate explanation of living things, it is enough to know the material laws and reduce everything to these laws. Thomas Nagel, a prominent philosopher of the mind and one of the opponents of materialism, argued that the existence of life from inanimate matter was improbable, that physical laws are not self-sufficiency, that consciousness existed and that it could not be reduced to physical matters, and then natural selection theory can not explain reason. But he also critiques materialist neo-Darwinism. But it also criticizes the theistic view, arguing that it firstly creates a dilemma and explanatory gap between the mental and the physical, and secondly that it does not, as the materialists’ view, bring the explanation to an end. In contrast, he proposes the theory of panpsychism for the constitutive aspect of his view and natural teleology for its historical aspect. The purpose of this analytical-critical article is, firstly, to critique materialist neo-Darwinism using Nagel's critical views, and secondly, to argue that, based on the principle of inference of the best explanation, theism in A comparison with Nagel's materialism and the panpsychistic hypothesis is a more plausible explanation.
    Keywords: Material neo-Darwinism, panpsychism, theism, inference of the best explanation}
  • حسین اجتهادیان*

    بسیاری از تعارض های علم و دین، مبتنی بر تعارض میان تبیین علمی از یک سو و تبیین دینی یا متافیزیکی از سوی دیگر هستند. اغلب دانشمندان علوم طبیعی مدعی هستند که وقتی ما تبیین چیزی را در علم یافتیم همه تبیین های دیگر بی فایده می شوند و تبیین های متافیزیکی و دینی را متعلق به دوره پیش از علم مدرن می دانند. بعضی از فیلسوفان علم، منطق تبیین علمی را منطق استنتاجی می دانند و بسیاری نیز مدعی هستند که هدف ما در علم یافتن بهترین تبیین است و یافتن بهترین تبیین به معنای تضعیف یا رد تبیین های رقیب است و لذا تبیین های دینی و متافیزیکی را بی اعتبار می سازد. اوج این استدلال را می توان در نزاع تکامل داروینی و ایده خلقت در الهیات دید. هدف ما در این مقاله بررسی منطق استدلال هایی است که از قدرت تبیین کنندگی نظریه ها برای ترجیح یک متافیزیک یا جهان بینی بر دیگری استفاده می کنند. در این مقاله پس از معرفی بعضی از خطاها در استدلال های مبتنی بر تبیین، نشان خواهم داد که توسل به تبیین علمی نمی تواند رابطه علم و دین را به تعارض جدی بکشاند.

    کلید واژگان: تبیین دینی, تبیین الهیاتی, تبیین علمی, استنتاج از راه بهترین تبیین, علم و دین}
    Hossein Ejtehadian *

    The main challenge between science and religion often is based on challenge between scientific explanation and religious or metaphysical explanation. Most of scientists hold that when we find the explanation of an event in science then all other explanation will be useless. Generally, there are two views about explanation. The deductive-nomological model (or D-N model) characterizes scientific explanations primarily as deductive arguments with at least one natural law statement among its premises. The second view is inference to the best explanation (IBE). IBE uses various measures of explanatory power to compare competing hypotheses and then make an inference to the best explanation. For instance, the foundation of evolutionary argument against intelligent design is that the scientific explanation makes other explanation invalid. In this article I will show the weakness of this reasoning. Our aim in this article is to examine the logic of evolutionary reasoning against the intelligent design arguments, which is based on the implications of scientific explanation.

    Keywords: Scientific explanation, Theological Explanation, Inference to the Best Explanation, Science, Religion}
  • امیر متشرعی، مصطفی تقوی*

    ون فراسن با مطرح کردن استدلال گروه بد، نقدی مهم به استنتاج به قصد بهترین تبیین وارد کرده و واقع گرایی علمی را با چالش مواجه ساخته است. گذشته از واقع گرایی علمی و با توجه به اتکای روش های علمی امروز به استنتاج به قصد بهترین تبیین، این نقد در سطحی عمیق تر تهدیدی جدی برای اعتبار کاوش علمی ایجاد می کند. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا با توجه به ساختار جامعه علمی، راهی برای مقابله با این تهدید ارایه دهیم. برخی ویژگی های ساختاری جامعه علمی معاصر باعث محدود شدن کاوش علمی به علم برآمده از سنت غربی و محرومیت آن از امکانات نظری موجود در سنت های گوناگون شده است. ادعای اصلی مقاله این است که برای توسعه علم، توجه به سنت های گوناگون می تواند راه مناسبی جهت گسترش کاوش علمی و مقابله با تهدید مذکور در پیش روی جامعه علمی قرار دهد. در بخش اول نشان خواهیم داد که استدلال گروه بد از چه رهگذری اعتبار کاوش علمی را مورد تهدید قرار می دهد. در بخش دوم درخصوص ارتباط تنگاتنگ میان علم و سنت بحث می کنیم و سپس وضعیت این ارتباط را در جامعه علمی معاصر مورد بررسی قرار می دهیم. بخش نهایی به مطرح کردن ایده کثرت گرایی درخصوص بهره مندی از امکانات نظری سنت های گوناگون در کاوش علمی، به عنوان راه حل پیشنهادی برای مقابله با این تهدید اختصاص یافته است.

    کلید واژگان: استنتاج به قصد بهترین تبیین, سنت های غیرغربی, انحصارگرایی علمی, کثرت گرایی علمی}
    Amir Motesharei, Mostafa Taqavi *

    Having offered the “argument from bad lot”, Bas van Fraassen has raised an important criticism on the Inference to the Best Explanation (IBE) and challenged scientific realism. Regardless of scientific realism, and given the reliance of today's scientific methods on IBE, this criticism poses a deeper threat to the validity of scientific enquiry. In this article, we will try to provide a way to deal with this threat, according to the structure of the scientific community. Some structural features of the contemporary scientific community have caused the scientific enquiry to be limited to the science derived from the Western tradition and deprived it of the theoretical opportunities of various traditions. The main claim of this article is that paying attention to different traditions together to produce science is a good way to expand scientific enquiry and deal with the mentioned threat. In the first section, we will depict how the argument from bad lot threatens the validity of scientific enquiry. In the second section, we discuss the close relationship between science and tradition, and then examine the status of this relationship in the contemporary scientific society. The final section is devoted to proposing the idea of pluralism regarding the use of the theoretical opportunities of different traditions in scientific enquiry, as a proposed solution to counter this threat.

    Keywords: inference to the best explanation, Non-Western Traditions, Scientific Monopoly, Scientific Pluralism}
  • مسعود الوند، مرتضی حاجی حسینی*، امیراحسان کرباسی زاده

    ظهور منطق های غیرکلاسیک در برابر منطق کلاسیک موجب از بین رفتن فرض پیشینی بودن معرفت منطقی شده بطوریکه منطق دانها از ترجیح یک نظریه منطقی بر نظریات دیگر سخن می گویند و مدلی برای گزینش معقول میان آنها ارایه کرده اند. روش شناسی استنتاج به بهترین تبیین از جمله مدلهای گزینش معقول میان نظریات علمی است و در این نوشتار نشان می دهیم که نظریات منطقی از ویژگی های لازم برای کاربست این روش شناسی در حوزه منطق برخوردارند. به ویژه نشان می دهیم که منطق دانها، چنانکه کارنپ می پنداشت، در گزینش نظریات منطقی آزاد نبوده، سازگاری یک نظام منطقی با شواهد پذیرفته شده و نظام دیگر با آن شواهد شرط گزینش معقول است. مسئله تفاوت معنای ادات ربط در منطق های مختلف یکی از مسایلی است که مقایسه پذیری منطق ها را به چالش می کشد و در این نوشتار ضمن معرفی یکی از راه حلهای این مسئله آن را به گونه ای ترمیم می کنیم که از گزند نقدها در امان بماند.

    کلید واژگان: تفاوت معنایی ادات منطقی, روش شناسی استنتاج به بهترین تبیین, معرفت پیشینی, منطق کلاسیک, منطق غیرکلاسیک}
    Masoud Alvand, Morteza Haji Hoseini *, Amir Ehsan Karbasizedeh

    Since the emergence of non-classical logics in the twentieth century, the assumption that logical knowledge is a priori has been challenged. Currently, logicians speak of preferring one logical theory over another and presenting a model of rational choice. “Inference to the best explanation” is a proposed model for the rational selection among scientific theories, and in this paper, we show that logical theories have the necessary features to apply such a methodology in the field of logic. Particularly, we show that such preferential treatment is not merely a liberal choice of a logical language, as Carnap supposed, but the inconsistency with some accepted evidence leads logicians to choose a logic theory that is compatible with that evidence. The Meaning variances of the logical constants are one of the issues that challenge the commensurability of logic theories. Having explained different solutions to this problem, we try to defend the best one in a way that avoids criticism.

    Keywords: Logic, Classical Logic, Non-Classical Logic, A Priori Knowledge, Inference to the Best Explanation}
  • محمدجواد اصغری

    «استنتاج بر پایه بهترین تبیین» یکی از روش های استدلال در علم است. بر اساس این روش، دانشمند در صدد است با توجه به داده هایی که از یک حادثه در اختیار دارد و مجموعه فرضیات محتمل، «بهترین تبیین» را انتخاب کند. سویین برن فیلسوف دین معاصر تلاش کرده است از این روش بر اثبات وجود خداوند استدلال کند. وی در مواجهه با رخدادهای مختلفی همچون «وجود عالم»، «نظم عالم»، «معجزات انبیا»، «تجارب دینی» و مانند آن، بهترین تبیین را برای این امور، «وجود خداوند» می داند و تلاش می کند این مطلب را به اثبات برساند. از آن جا که این روش از دیدگاه این فیلسوف یکی از مهم ترین روش های تبیین معقول بودن اعتقاد و باور به گزاره وجود خداوند است، در این پژوهش در صدد آن هستیم تا در ابتدا به روش توصیفی تحلیلی استدلال مزبور را تقریر کنیم و پس از آن بر اساس مبانی فلسفه اسلامی، ارزیابی مناسبی را از این روش استدلالی ارایه دهیم.

    کلید واژگان: وجود خدا, استنتاج بر پایه بهترین تبیین, اصل سادگی, تبیین, سوئین برن}
    MohammadJawad Asghari

    “Inference to the best explanation” is one way for argumentation in science. On this way, regarding the date available of an event and the collection of possible suppositions, the scientist tries to choose “the best explanation”. Swinburne, the contemporary philosopher, tried to use this way to prove the existence of God. In encounter to different events such as “the universe existence”, the order of the world”, “the prophets’ miracles”, “religious experiences” and the like, he sees “the existence of God” as the best explanation for them, and tries to prove it. Because, from the viewpoint of this philosopher, this way is one of the most important ways to explain the reasonability of belief in the proposition of “God exists”. in this research we attempt to firstly explain this argument in a descriptive-analytic way and then give a proper evaluation of this argument way on the bases of Islamic philosophy.

    Keywords: the existence of God, inference to the best explanation, the principle of simplicity, explanation, Swinburne}
  • رضا محمد علیزاده*، سید محمود موسوی
    استنتاج بهترین تبیین، به تازگی به عنوان استنتاجی جدید در عرض استقراء و قیاس توسط چارلز پیرس در توجیه بسیاری از نظریات علمی ارایه شده است. هدف این نوشتار انجام مقایسه ای میان این نوع استنتاج و تجربه از دیدگاه ابن سیناست. در این مقایسه سعی شده است به تمامی شباهت ها و تفاوت های موجود میان تجربه و استنتاج بهترین تبیین پرداخته شود و در کنار آن به برخی عیوب هر کدام از این دو نیز اشاره شود؛ ازجمله شباهت های این دو استنتاج می توان به مقدمه مضمر موجود در هر دو استنتاج و نیز استقرایی بودن و واقع گرایی هر دو استنتاج و نیز معیار بودن تبیین علی در هر دو استنتاج اشاره کرد و از تمایزات میان این دو استنتاج می توان به معیارهای انتخاب تبیین بهتر همچون سادگی و جذابیت و تطابق در استنتاج بهترین تبیین اشاره کرد که در تجربه به آنها اعتنایی نشده است. درعین حال که کارآمد بودن این معیارها موردتردید است. علاوه بر این، از این تمایزات می توان به شروط و قواعدی که ابن سینا بر تجربه افزوده است، اشاره کرد؛ چراکه در استنتاج بهترین تبیین، هیچ اشاره ای به قاعده غیاب های هم زمان یا عدم مغالطه اخذ مابالعرض به جای مابالذات نشده است.
    کلید واژگان: استنتاج بهترین تبیین, تجربه, استنتاج, استقراء, علیت}
    Reza Mohammad Alizadeh *, Seyyed Mahmoud Moosavi
    The inference of the best explanation is a type of non-deductive inference that was coined by Charles Sanders Peirce in his work on the logic of science. He introduced it as a new type of inference along with the already familiar inductive type and syllogism. Thus, the present inquiry aims to compare between this type of non-deductive inference with experience based on Avicenna's view. During this comparison, we seek to reveal all similarities and differences between experience and the inference of the best explanation. Also, we highlight some weak points of them. Their similarities are the presence of implicit premises and the scale of accounts of causality. Their differences are namely the best account's scales including simplicity, attraction and competitive in inferring the best explanation, which aren't considered in experience. However, the practicality of the scales is a matter of doubt. The other difference is the conditions and regulations added by Ibn Sina. Because In absentia and the absence of essential and accidental fallacies were not discussed in the inference of the best explanation.
    Keywords: Inference of the best explanation, Experience, Inference, induction, Causality}
  • میرسعید موسوی کریمی، سیدمحمدمهدی اعتمادالاسلامی بختیاری *
    طبق رویکرد رایج به استنتاج بهترین تبیین (IBE) ، فرضیه ای که بهترین تبیین را برای پدیده های در دست بررسی ارائه می دهد، احتمالا صادق است. یکی از مهم ترین چالش های پیش روی این نحوه استدلال” ایراد ولتر “ است. مطابق این اشکال، دلیلی نداریم که ملاک های انتخاب بهترین تبیین، موسوم به مزیت های تبیین گر، محتمل ترین تبیین- یعنی تبیینی که نسبت به دیگر تبیین های رقیب از احتمال صدق بیش تری برخوردار است- را به دست دهند. هدف اصلی این نوشتار، واکاوی ملاک های احتمالاتی مرتبط با IBE در مواجهه با ایراد ولتراست. به بیان دقیق تر، در پی آنیم که چنان چه ضابطه های احتمالاتی ارائه شده برای ارزیابی فرضیه های تبیین گر، ملاک انتخاب بهترین تبیین قرار گیرند، آیا این اطمینان وجود خواهد داشت که محتمل ترین تبیین به دست آید؟ در این راستا، ملاک های احتمالاتی مرتبط با IBE را در سه دسته ملاک های معطوف به قضیه بیز، ملاک های معطوف به نظریه تایید و ملاک های معطوف به مزیت های تبیین گر بررسی می کنیم. این واکاوی نشان می دهد که هیچ یک از ضابطه های ارائه شده از پس تحدید بهترین تبیین - به گونه ای که محتمل ترین تبیین را به دست دهد- بر نمی آیند.
    کلید واژگان: استنتاج بهترین تبیین, تبیین, احتمال, بیز, تایید, مزیت های تبیین گر}
    Bakhtiari*
    According to a favored version of inference to the best explanation (IBE), the hypothesis that provides the best explanation for a group of observed phenomena is probably true. One of the key objections against this line of thought is Voltaire’s objection. According to this objection, we have no reason to believe that the explanatory virtues, as the criteria for selecting the best explanation, provide the likeliest explanation. In this paper, we address probabilistic criteria which are subject to Voltaire’s objection in IBE. To be exact, we scrutinize this question: considering proposed probabilistic criteria for assessing the explanatory hypotheses as the criteria for selecting the best explanation, is it justified to think of the best explanation as the likeliest one? Dealing with this question, the probabilistic criteria will be analyzed in three group: criteria based on Bayes’ theorem, criteria based on confirmation theory and criteria based on explanatory virtues. We argue that none of these criteria can determine the best explanation which provides the likeliest one.
    Keywords: Inference to the Best Explanation, Explanation, Probability, Bayes, Confirmation, Explanatory Virtues}
  • جواد اکبری تختمشلو*، مهدی گلشنی

    ون فراسن از زمان نگارش کتاب تصویر علمی، رئالیسم علمی را به باد انتقاد گرفته و تجربه گرایی برساختی خود را به عنوان جایگزینی مناسب برای آن ارائه نموده است. او با تمسک به این آموزه تجربه گرایی که «تجربه، یگانه منبع ما برای شناخت جهان می باشد» هر گونه آگاهی از سطح مشاهده ناپذیر جهان طبیعت را ناممکن اعلام می کند. ون فراسن اعتقاد رئالیست ها به صدق (تقریبی) نظریه های علمی را فاقد هر گونه مبنای معرفتی به شمار می آورد و در این مورد فقط باور به کفایت تجربی این نظریه ها را مجاز و معتبر می شمارد. در این مقاله عناصر محوری تجربه گرایی برساختی و نوع تقابل آن با رئالیسم علمی به بحث، بررسی و ارزیابی گذاشته می شود. نتیجه بررسی های این مقاله حکایت از آن دارد که نکات و استنادات ون فراسن در رد رئالیسم و دفاع از مواضع مختار خویش به گونه ای نیستند که بتوان آنها را فراهم کننده توجی هات لازم و کافی برای جایگزینی رئالیسم علمی با تجربه گرایی برساختی در نظر گرفت.

    کلید واژگان: ون فراسن, تجربه گرایی برساختی, رئالیسم علمی, تبیین, مستقیما مشاهده پذیر, ابزارهای علمی}

    Since the publication of Scientific Image¡ van Fraassen has criticized scientific realism and¡ instead¡ introduced constructive empiricism as an appropriate alternative. Adhering to the tenet of empiricism that ‘experience is our only source of information about the world’¡ he considered acquiring any knowledge of the unobservable level of the world as impossible. According to van Fraassen¡ the realistic belief in the (approximate) truth of scientific theories has no epistemic basis; and¡ in this case¡ he only allowed belief in the empirical adequacy of these theories. The present assay explains and examines the key elements of constructive empiricism and contrasts it with scientific realism. We will indicate that van Fraassen’s argumentation in rejecting realism and defending his position is not able to provide the necessary and sufficient justifications for the replacement of scientific realism with constructive empiricism

    Keywords: van Fraassen, constructive empiricism, scientific realism, inference to the best explanation, directly observable, scientific instruments}
  • رضا علیزاده ممقانی*

    تبیین به عنوان یکی از اهداف اصلی پژوهش های علمی همواره در کانون توجهات فیلسوفان علم قرار داشته است. استنتاج از بهترین تبیین یکی از الگوهای پیشنهادی مطرح در مورد مساله ی تبیین است. نوشتار حاضر گزارشی است تحلیلی در مورد الگوی مزبور، همراه با شرح انتقادی چند روایت اصلی آن. سپس ارایه رهیافتی واقع گرایانه به موضوع، به همراه یک جمع بندی و راه حل معرفت شناختی عرضه می شود

    کلید واژگان: تبیین, استنتاج از بهترین تبیین, واقع گرایی علمی, استدلال حدسی, باور پیش زمینه}

    Explanation is one of the main purposes of scientific research thatphilosophers of science have paid attention on it. Inference to the BestExplanation (I.B.E) is one the explanation models for this aim. Here,firstly, a detailed account of I.B.E model is presented, accompanying witha few critical explications on it; secondly, we take a realistic approachtowards the topic in question; finally, we propose an epistemologicalsummary and solution to the problem

    Keywords: Explanation, inference to the best explanation, scientificrealism, abduction, background belief}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال