به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islamic sciences » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic sciences» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد عرب صالحی، فریده پیشوایی *

    «توحید اجتماعی» که رویکردی نوین در فهم بنیادی ترین آموزه اسلام یعنی «توحید» بوده و مبانی نظری تحقق جامعه توحیدی را پشتیبانی می کند، کارویژه ها و کارکردهای مختلفی دارد که با توجه به اهمیتشان و نیز خلاء پژوهشی در این باره، پرداختن به آنها ضرورت دارد. ازجمله کارکردهای نظری توحید اجتماعی، تاثیر در علوم اسلامی و فلسفه آن بوده و این نوشتار با نگاه تحلیلی و بهره گیری از داده های کتابخانه ای و تمرکز بر فهم اجتماعی از آیات توحیدمحور عهده دار تبیین آن است. یافته های این مقاله که براساس رویکرد تحلیلی و روش کتابخانه ای سامان یافته، این فرضیه را ثابت می کند که غلبه گفتمان توحید اجتماعی بر فضای علمی حوزه و دانشگاه، با اثرگذاری بر موضوعات، غایات و اهداف علوم اسلامی مانند کلام و عرفان می تواند زمینه ساز تحول در این علوم باشد. به برخی از شواهد و مصادیق آن اشاره شده است. نتیجه اینکه با خوانش اجتماعی از توحید که ریشه در آیات قرآن دارد، علوم اسلامی می توانند با رویکرد جدید توحیدی و متناسب با نیازهای جوامع اسلامی معاصر بازنگری شوند.

    کلید واژگان: توحید اجتماعی, علوم اسلامی, نقش, علم کلام, علم عرفان, موضوعات, غایت}
    mohamad arabsailehei, Farideh Pishvaie*

    "Social monotheism" which is a novel approach to understanding the most fundamental doctrine of Islam, i.e. "monotheism", and supports the theoretical foundations of the realization of a monotheistic society, has various functions that need to be addressed due to their significance and the lack of research in this regard. Among the theoretical functions of social monotheism is its impact on Islamic sciences and their philosophy, which this article seeks to explicate, taking an analytical view, using library data, and focusing on a social comprehension of monotheistic verses. The findings of this article which is based on an analytical approach and the library method, prove the hypothesis that the dominance of the social monotheism discourse over the academic atmosphere of seminaries and universities, by influencing the topics, goals, and objectives of Islamic sciences such as theology and mysticism, may pave the way for transformation in these sciences and this article touches on its evidence and some instances. The result is that with the social reading of monotheism, Islamic sciences can be revised with a new monotheistic approach and in accordance with the needs of contemporary Islamic societies.

    Keywords: social monotheism, role, Islamic sciences, foundations, topics, goal}
  • افلاطون صادقی*
    علم منطق با پیشینه ای به عمر تفکر بشریت، بوسیله اندیشمند یونانی ارسطو (322-384 ق.م) تدوین شد و شارحان اولیه او آن را در نه بخش و تحت عنوان «ارگانون» درآوردند. این اثر در صدر اسلام توسط مسحیان سریانی به تدریج به زبان عربی ترجمه شد. کندی، فارابی و بویژه ابن سینا منطق نه بخشی ارسطویی را با دلیل منطقی به دو بخش تبدیل نموده، با تغییر جایگاه ابواب و مطالب منطق بر اساس دلایل علمی، افزایش و تحولات مباحث مربوط به بخش مقولات، قضایا، نقیض و عکس قضایا، و ده ها مورد دیگر تحولی بنیادی در منطق ایجاد نمودند. غزالی در تدوین منطق خود به دو بخشی از پیروان ابن سینا است، اما او در اصل یک متکلم و یک فقیه اسلامی است و با این نگرش به منطق روی می آورد. او در تعامل بین منطق ارسطویی و فقه و اصول اسلامی، منطقی با الفاظ، مفاهیم، و مثال های کاربردی علوم اسلامی واصول فقهی با استدلالی کردن اصول فقهی بویژه قیاس فقهی ارائه می کند. آثار منطقی و اصولی غرالی متفاوت با ثار گذشتگان است، زیرا علاوه بر استفاده از واژه های مطرح در علوم اسلامی که مفاهیم منطقی را تغییر می دهد، قیاس و استدلال را اساس منطق می داند و به استخراج قیاس از قرآن پرداخته و استدلال را به عنوان تنها وسیله فهم قرآن معرفی می کند. این مقاله درصدد است تا با روش توصیفی-تحلیلی به تشریح این تعامل بپردازد.
    کلید واژگان: غزالی, منطق ارسطویی, تعامل, علوم اسلامی, فقه, اصول فقه}
    Aflatoon Sadeghi *
    The science of logic, with a history as long as human thought, was compiled by the Greek thinker Aristotle (322-384 BC) in separate books, and his early commentators divided it into nine parts under the title "Organon" and this work in the beginning of Islam was gradually translated into Arabic by Syriac Christians. Kennedy, Farabi and especially Avicenna converted Aristotle's nine-part logic into two parts with logical reasoning. By changing the position of chapters and content of logic based on scientific reasons, increasing and changing the topics related to categories, theorems, contradictions and reverse theorems, and dozens of other cases, they created a fundamental transformation in logic. Al-Ghazali is a follower of Ibn Sina in compiling his logic into two parts, but he is essentially an Islamic theologian and jurist, and he approaches logic with this attitude. In the interaction between Aristotelian logic and jurisprudence and Islamic principles, he presented logic with words, concepts, and practical examples of Islamic sciences and jurisprudence principles, and gave it a logical direction by reasoning and rationalizing the principles of jurisprudence, especially jurisprudence analogy. Gharali's logical and principled works are different from the works of the past, because in addition to using words in Islamic sciences that change logical concepts, he considers analogy and reasoning as the basis of logic, and he extracts analogy from the Qur'an and uses reasoning as the only means of understanding of the Qur'an. This article tries to describe this interaction with a descriptive-analytical method.
    Keywords: Ghazali, Aristotelian Logic, Interaction, Islamic Sciences, Jurisprudence, Principles Of Jurisprudence}
  • Muhammad Legenhausen *
    This article provides a brief background of how Comparative Theology is understood today, to point out features of how it is practiced that are responsive to issues peculiar to contemporary Catholicism, and to suggest how a version of CT might be developed that is more consistent with Islamic traditions of thought on related issues. In order to accomplish this last goal, a brief introduction to the traditional “Islamic sciences” is provided. It will be suggested that an Islamic Comparative Theology (ICT) can be understood as a multidisciplinary field that draws on several Islamic sciences, as well as research in religious studies. I argue in favor of a blurring of the distinction between Comparative Religion and Comparative Theology, and point out that relevant discussions are to be found across a variety of traditional Islamic sciences, but that it would be advantageous to collect these discussions together and to augment them with information gleaned from both secular and Islamic approaches to the teachings of Muslim thinkers about theological issues, broadly understood, in comparison with what is found in non-Islamic traditions in such a manner to enrich our own understandings of the issues and those with whom we engage in dialogue.
    Keywords: comparative theology, Religious Studies, Comparative Religion, theology, Confessional, Normative, Islamic sciences, Illāhīyāt, Kalām, Supersessionism, objectivity}
  • قاسم ترخان*
    هدف

    نوشتار حاضر با هدف پاسخ به این پرسش که آیا در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی، شاهد تغییر ماهیت و بنیادهای این علوم خواهیم بود، یا صرفا با حفظ ماهیت، تغییراتی در هویت آنها پدید می آید؟ و در نهایت، ترجیح دیدگاه تاسیس بر دیدگاه تهذیب، انجام شد.

    روش

    در گردآوری اطلاعات، از روش کتابخانه ای و در استنتاج دیدگاه، از روش توصیفی تحلیلی و در کارکردها و برایندها، از روش اجتهادی بهره برده است.

    یافته ها

    ضمن نقد دیدگاه یگانه انگار، دیدگاه دوگانه انگار بر اساس دلایلی مورد پذیرش قرار گرفت.

    نتیجه گیری

    اولا: عناصر ماهیت ساز این علوم از عواملی مانند گزاره های کلامی اثر می پذیرند و برایند آن، اسلامیت این علوم است؛ لذا اسلامیت به ماهیت علوم انسانی مرتبط است. ثانیا: پذیرش نظریه تناسق در ملاک تمایز علوم و اقتضایات ارتباط سه سطحی مولفه های علم، می تواند توجیه مناسبی را برای پذیرش این مدعا ارایه کند. از سویی در بحث علم دینی، معنای دیسیپلین علم، محوریت دارد و از سویی دیگر، تاثیر گزاره های کلام شیعی بر مولفه های علوم انسانی از حیث قلمرو، حداکثری و از حیث میزان، بنیادین است؛ به گونه ای که چاره ای جز پیشنهاد عناصر ماهیت ساز جدید در علوم انسانی اسلامی وجود ندارد.

    کلید واژگان: علوم انسانی, تناسق, علم دینی, علوم اسلامی, مبانی کلامی}
    Ghasem Tarkhan *
    Objectives

     To answer the question whether in the process of production of Islamic humanities, we will see a change in the nature and foundations of these sciences, or only by maintaining the nature, changes in their identity will occur? Finally, the preference of the founding view over the refinement view is one of the aims of this article. 

    Method

    In collecting information, the author of the article has used the library method and in inferring the point of view, has used the descriptive-analytical method and in his functions and results, has used the ijtihad method.

    Results

    While criticizing the monotheistic view, the dualistic view was accepted for some reasons.

    Conclusion

    First: the nature-building elements of these sciences are influenced by factors such as theological propositions and the result is the Islamism of these sciences, so Islamism is related to the nature of the humanities; Second: The acceptance of the theory of Harmony (Tanasogh) in the criterion of the distinction of sciences and the requirements of the three-level relationship of the components of science can provide a good justification for accepting this claim. On the one hand, in the discussion of religious science, the meaning of the discipline is central, and on the other hand, the effect of the propositions of Shiite theology on the components of humanities In terms of territory, is maximum and in terms of quantity, is fundamental, so that There is no choice but to propose new nature-building elements in the Islamic humanities.

    Keywords: humanities, harmony, religious science, islamic sciences, theological principles}
  • علی کربلایی پازوکی، محمدرضا میرهادی تفرشی
    هدف
    دین و انبیا برای انسان سازی، هدایت، تربیت و سعادت انسان آمده اند واز طرفی، موضوع علوم انسانی نیز انسان و مسائل فردی و اجتماعی اوست. از این رو، معارف قرآنی با مسائل علوم انسانی در بسیاری از موضوعات دارای مرز مشترک است. از این رو، هدف این نوشتار، یافتن رابطه معنادار بین علوم اسلامی و علوم انسانی از منظر شهید مطهری بوده است.
    روش
    پژوهش حاضر با نگاه کیفی از روش توصیفی با تحلیل محتوا به شیوه کتابخانه ای استفاده کرده است.
    یافته ها
    1. تمام علومی که در رشد و تعالی انسان و برآورده کردن نیازهای لازم جامعه اسلامی موثرند، اگر دارای ماهیت از اویی و به سوی اویی باشند، از باب فریضه در زمره علوم اسلامی قرار دارند. 2. استاد مطهری در بعضی از حوزه ها از جمله تعلیم و تربیت، اخلاق، جامعه و تاریخ، حقوق زنان و مسائل خانوادگی، رهبری و سیاست و حتی اقتصاد، هر چند محدود، به تولید علوم انسانی اسلامی پرداخته اند. 3. علوم انسانی غرب به دلیل شکل گیری در بستر اندیشه های مادی و طبیعت گرایانه، با محوریت تجربه و عقل ابزاری و جهت گیری سکولار با اهداف امانیستی، علوم انسانی مورد نظر اسلام نیستند.
    نتیجه گیری
    علوم انسانی اسلامی مورد نظر شهید مطهری دارای ماهیت توحیدی، فطرت گرا، مستند به منبع وحی و سنت و آرای اندیشمندان اسلامی اند و از داده های عقل کلی و شهودی و وحی، افزون بر داده های علوم تجربی و آماری مدد می جویند.
    کلید واژگان: مطهری, علوم اسلامی, علوم انسانی, ماهیت, فطرت, توحید}
    Ali Karbalaee Pazooki, Mohammad Reza Mirhadi Tafreshi
    Objectives
    Religion and prophets aimed at making human’s personality and guidance, happiness and training. The present research intends to find a meaningful relationship between islamic and human sciences from martyr Motahari’s point of view.
    Method
    The method of this research is qualitative sight using descriptive method with content analysis with library method for answering the question of relationship between Islamic sciences and human sciences from martyr motahari,s perspective.
    Results
    1- Islamic science isn’t limited to idiomatic islamic science but is effective in human’s development and meets the needs of society, if they have the nature of, some one to some one, they will be in the group of islamic science. 2- Motahary’s perspective is to produce islamic human sciences in some subjects like education and training, morality ,society and history ,women’s right and family matters, leadership and policy and even economy.3- the human sciences of west goes to the way of secular with the targets of physical and humanism and is limited to an experimental method in this reason that it had been formed in the context of naturalistic ideas.
    Conclusion
    Human sciences and islamic sciences from Martyr Motahari’s perspective has monotheism fact, nature- oriented fact and it is documented with the source of the revelation and tradition and votes of islamic thought and methodically , in addition to natural science and statistical, it seeks help from rational, intuitive and revelation.
    Keywords: motahary, islamic sciences, human sciences, ipseity, nature, monotheism}
  • احمد قرایی سلطان آبادی
    هدف
    رهیابی به ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگ و علوم اسلامی در روزگار معاصر و نیز بهره گیری شایسته از آنها برای تمدن سازی و سازگاری هرچه کامل تر با حرکتهای نوین جهانی.
    روش
    توصیف وتحلیل مسئله بر اساس واقعیت علوم انسانی و اسلامی و نیز بررسی و تطبیق نظرات موافق و مخالف اسلامی سازی علوم.
    یافته ها
    فرایند اسلامی کردن علوم با وجود تفاوتهای جزیی آن با بومی سازی علم، نیازمند شناخت دقیق ضرورتها و چالش های مسیر و اجتناب از انحصارنگری در رفع و حل آنهاست.رهیافت حاصل از آن فرایند، با وجود عدم مقبولیت نزد برخی صاحب نظران، از حیث مبانی نظری و روش های عملیاتی، بر وجود نوعی وحدت غایت شناسانه ومناسبات معنادار میان دانش های اسلامی، دلالت داردکه در صورت بازنگری در نگرشها و ذهنیت های مسبوق به آن در ناحیه اندیشمندان مسلمان، شاید بتوان میزان سازگاری و ناسازگاری آن دانشها را با دستاوردهای علمی تمدن غرب سنجید وگستره جدیدی از معرفت شناسی را بر روی طالبان حقیقت گشود.
    نتیجه گیری
    فرایند اسلامی کردن علوم به فرض قرارگرفتن در مسیر درست آن؛ یعنی عدم تفکیک بین صورتهای یک علم و پرهیز از انحصارطلبی در ناحیه دانشمندان آن علم، نتایج مهمی چون: تعامل سازنده علم و دین، شکل گیری مطالعات بینرشته ای، عرضه الگوهای معرفتی کارامد و ارزش آفرین با تکیه بر جهان بینی الهی، همپایی و هماهنگی با رشد و توسعه یافتگی سایر علوم، رواج نظامهای هماهنگ در حوزه های کاربردی جامعه اسلامی،کاهش خلاهای معرفتی و در نتیجه، زایش بایسته های پژوهشی نوین را به دنبال خواهد داشت.
    کلید واژگان: اسلامی سازی, علوم, بومی سازی, علوم انسانی, علوم اسلامی}
    Ahmad Gharaei Soltan Abadi
    Objectives
    Approaching to the capacities and capabilities of Islamic culture and sciences in the contemporary era and enjoying them well for civilization-building and more complete adaptation to the global new movements have necessitated provision of contexts and thinking in new knowledge of the Islamic Human Sciences.
    Method
    Description and analysis of the problem based on the realities of Humanities and Islamic Human Sciences and comparison of supporting and opposing comments about Islamicizationof sciences.
    Results
    The process of Islamicizationof sciences، in spite of its minor differences with the localization of knowledge، requires accurate understanding and cognition of requirements and challenges and avoiding monopolistic views in resolving them. Despite the lack of acceptance by some experts and scholars in terms of theoretical foundations and operational methods، the approach resulted from this process implies the existence of some sort of teleological unity and significant relationship between the Islamic areas of knowledge. If the preceded attitudes and mentalities among the Islamic scholars about this issue are revised، the extent of compatibility and incompatibility of these areas of knowledge with the scientific achievements of the West can be measured and a new insight of epistemology can be opened to reality-seekers.
    Conclusion
    In fact، the process of Islamicizationof sciences- if it is done in the right path and considering the separation between different statements of a science and monopolistic views among the scholars and experts of that sciences- will bear important results such as constructive interaction of science and religion، development of interdisciplinary studies، provision of efficient and value-creating cognitive patterns based on divine worldview، establishment of a harmony with growth and development of other sciences، promotion of coordinated systems in applied fields of Islamic society، reduction of cognitive gaps، and generation of new research necessities
    Keywords: islamicization, sciences, localization, humanities, islamic sciences}
  • Alireza Piroozmand*
    This article firstly exposes the speeches of the Grand Ayatollah Abdollah Javadi-Amoli – the learned master, philosopher, theosophist, Faqih, and prominent interpreter of the holy Quran- as the prologue for the study on his thought. In this exposition, the pillars and the results are segregated. The pillars are as: 1. Study of religion; 2.Study of Science; 3.Study of philosophy; 4.Study of intellect The results are as: The meaning of Science as being Islamic based on the aforementioned principles; identifying the responsibilities in relation with the sciences of the modern era. The evaluation of Javadi-Amoli’s thoughts is conducted in this form; through this evaluation some questions are raised and the truthfulness of the proposed principles and the results are dependent on the answers. In this article the reading is presented that shows two completely different theories could be taken from his thoughts; based on one theory most of the available sciences is Islamic without any serious changes and based on the other theory most of the available sciences need fundamental changes. According to the writer of this article, one of these two theories is totally acceptable and the other theory has serious problems and ambiguity in the principles and consequences.
    Keywords: Islamic sciences, study of religion, study of science, study of philosophy, study of intellect}
  • Nasrollah Aghajani
    Hasan Hanafi who is among the contemporary Egyptian intellectuals has his own intellectual and epistemological foundations borrowed from schools such as Husserl’s phenomenology, Marxism and socialism, relativism, pragmatism, empiricism, humanism and historicalcivilizational approach; and, relying these foundations, he studies the Islamic heritage. In this view, heritage is not something sacred, rather it is a historical development and a social evolution and there is no standard against which false and truth may be theoretically recognized within it. Hanafi’s historical approach has been intertwined with his Marxist approach and the result is a materialist interpretation of the fundamental principles of religion. His view to the West, human sciences and Islamic sciences is not something new and specific to him; rather, its general spirit and main features are shared by many westernized intellectuals in the Islamic world and should be seriously and fundamentally criticized. The present article is aimed to do so.
    Keywords: Hasan Hanafi, Islamic sciences, modernity, intellectualism, West, Islamic heritage}
  • محمود متوسل آرانی
    اخلاق و فقه دو علم مشهور از علوم اسلامی است. دانشورانی به بیان وجوه اشتراک و افتراق اخلاق و فقه پرداخته اند؛ اما به نظر می رسد مهم ترین تفاوت، موضوع نیت و انگیزه باشد که در اخلاق، پایه و اساس است و در فقه، تنها در ابواب عبادات مطرح است؛ البته آنجا نیز، انگیزه اخلاقی متعالی تر از نیت فقهی است.
    اصولا فقه شرایط صحت عمل و اخلاق شرایط قبول عمل را بیان می کند. اولی ظاهر عمل را می بیند و به صحت یا بطلان حکم می کند و دومی باطن عمل را می نگرد که معیار سنجش آن میزان اخلاص در نیت و انگیزه است.
    تجری و قصد گناه در ترک محرمات و قتل کسی با انگیزه خصومت شخصی، درحالی که آن فرد، مهدورالدم باشد، از مصادیق این تفاوت است.
    کلید واژگان: علوم اسلامی, اخلاق, فقه, نیت و انگیزه}
    Mahmood Motavassel Arani
    Ethics and feqh are two Islamic sciences. Many scholars have tried to introduce their distinctions. It, however, seems that the most difference in the field lies in intention and motivation as basis in ethics but in feqh only in worships; though in this case also ethical motivation is of higher effect than feqhi intention. In fact, in feqh the conditions for the correctness of actions have been offered while in ethics the conditions of their being accepted. The former notices the appearance of action and thereof its being correct or incorrect; the latter, however, notices its depth as being a scale for purity of intention and motivation. Being of courage and intention to sin in leaving unlawfuls and in the case of kinlling somebody proposedly, when spilled in vain, can be counted as cases for the difference.
    Keywords: Islamic sciences, ethics, feqh, intention, motivation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال