به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « jacques derrida » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «jacques derrida» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حانیه زنده باد، محمدمنصور فلامکی*، عبدالکریم رشیدیان، شادی عزیزی

    کتاب دگرگونی آرمان ها در معماری مدرن 1750-1950، اثر پیتر کالینز را می توان به عنوان یکی از رفرنس های مهم در تاریخ تیوری معماری نام برد که درآن کالینز تلاش می کند با بهره گیری از تفاوت آرای تاریخ کلاسیک و مدرن در فصل های مختلف کتاب و با فرض میان رشته ای بودن علم معماری، به قیاس آن با دیگر رشته های تخصصی بپردازد . به خصوص در فصل قیاس با علم «زبان شناسی» و پیوند آن با واژه «فصاحه» در مبانی بلاغت و کلام، مخاطب را به برداشت تازه ای از پیرامون معماری حول مبانی «زبان» می رساند . امری بینارشته ای که بنیادی تاریخی-ساختاری دارد و چنان که از تحلیل هایش برمی آید فراتر از نظر معماری صرف به گستره فراگیر بینامتن این رشته با دیگران اشاره دارد . در نوشتار پیش رو نگارندگان تلاش می کنند که ضمن خوانشی انتقادی (از یک کتاب)، ابعاد تفکر کالینزی را حول کلید واژه مفهومی «فصاحه» با استناد به استراتژی دکونستروکسیون دریدایی برگرفته از متن های ساختاری سوسوری، در قیاس زبان با معماری، ساختارگشایی کند و به این سوال پاسخ دهد که چرا در مصادیق معماری و فصاحت، همانند ترکیب واژگان در زبان، دلالت به متن مطرح می شود؟ و چگونه این «تفاوت»، در شیوایی معماری موثر است؟ مطابق آنچه از فحوای متن کتاب مذکور در این پژوهش انتقادی، بازخوانی می شود، فارغ از نتایج مشترک استنباط شده از اشارات صریح یا در لفافه و ابهام کالینز، نقد این کتاب بزرگ، با هدف مطالعات مهم در زمینه های رابط و میان رشته ای، راهگشاست .

    کلید واژگان: پیتر کالینز, «دگرگونی آرمان ها در معماری مدرن 1750-1950», فصاحه, فردینان دوسوسور, ژاک دریدا}
    Hanieh Zendehbad, Mohammad Mansour Falamaki *, Abdolkarim Rashidian, Shadi Azizi

    Only difference exist in the language. It should not be unheeded that it is the difference which usually determines affirmative phrases where difference is counterbalanced in their intermediacy: but in the language only differences devoid of affirmative phrases exist. In the language, considering sign or signified, no concept or vocal could be found which had existed prior to the language, in lieu, only vocal or conceptual differences, engendered by the grammatological scheme, could be descried. The concept or the essence which the sign enfolds carries less significance than other signs which are encompassing it. The mere proof of this claim is that by changing its adjacent words, the value of a term could be altered and this is achieved without implementing a change in its own meaning or voice. What is of import in the post-structural critic of philosophers effected by de Saussure is his debased organization of though and not a sign-based one regarding the narrative of construction.

    Keywords: peter collins, changing ideals in modern architecture 1750-1950, linguistic, Eloquence, Ferdinand de Saussure, Jacques Derrida}
  • ناهید شهبازی مقدم، سارا وظیفه شناس
    ژاک دریدا (Jacques Derrida) در مهمترین و مبنایی ترین اثر خویش تحت عنوان در باب علم نوشتار(Of Grammatology) مفهوم «خشونت بنیادی»(arche-violence) را مطرح می کند. از دیدگاه دریدا خشونتی که به مفهوم متداول آن در جامعه می بینیم ریشه در نوعی خشونت انتزاعی و کلی دارد که دریدا از آن به عنوان «خشونت اولیه» یاد می کند. دریدا منشاء خشونت تجربی در تمامی اشکالش را در زبان می یابد؛ خشونت اساسی که جزء لاینفک زبان است از طریق ایجاد تفاوت و تقابل های دوگانه (oppositional poles) عمل می کند و این تضادها و تقابل ها با تاثیر بر تمامی نظام های معنایی و تفسیری، خشونت رایج در جامعه را بنیان نهاده اند. مقاله حاضر در پی آن است که با الهام گرفتن از نظریه خشونت بنیادی دریدا و برخی دیدگاه های فمینیستی متاثر از نظریات وی، منشاء خشونت و تجاوز علیه زنان را مورد بحث قرار دهد. در این مطالعه تاکید بر آن است که خشونت علیه زنان نشات گرفته از زبان و فرهنگ مبتنی بر آن است و مطالعه ی موردی خشونت و تجاوز از دیدگاهی روانشناسانه تا حد زیادی مانع از ریشه یابی و ارائه راهکار برای این معضل فردی و اجتماعی می شود.
    کلید واژگان: ژاک دریدا, خشونت بنیادی, تقابل های دوگانه, خشونت علیه زنان, فالوس, محوری}
    Nahid Shahbazimoghadam, Sara Vazifehshenas
    In his seminal work, Of Grammatology, Jacques Derrida puts forward the notion of arche-violence. In Derrida’s view, the physical acts of violence all originate in a general, abstract violence which Derrida calls it the “first violence.” He claims that violence, in all its forms and manifestations, begins with language. This originary violence is an indispensable part of language functions by bringing difference into play, which in turn constructs oppositional poles. These differences and oppositions by influencing all interpretive systems establish violence in society as we understand it. The aim of this paper is to draw on Derrida’s arche-violence and the feminist discourses being inspired by his theories in order to explore the root causes of violence and oppression against women. Accordingly, the main concern of the present study is that violence against women has its root in language and the culture originating from that, and investigating individual cases of violence from a psychological perspective actually hinder finding the proper solution to this individual and social issue.
    Keywords: Structure of Violence, Jacques Derrida}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال