جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "knowing" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «knowing» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی knowing در مقالات مجلات علمی
-
فصلنامه آینه معرفت، پیاپی 79 (تابستان 1403)، صص 88 -100حکمت بروز بیماری از مسائل پیچیده انسان در اعصار مختلف بوده است. در متون انسان شناسی سلامتی را برای تعالی انسان ضروری می دانند و بیماری را سدی برای پیشرفت بشر می شناسد. اما در روایات اسلامی به سازنده بودن بیماری اشاره شده است. این مقاله به تحلیل تاثیر بیماری بر تعالی انسان با نظر به فلسفه متعالیه همت گماشته است تا گامی در جهت غایت شناسی بیماری باشد. بنابراین به روش کتابخانه ای و با در نظر داشتن اصول فلسفی، حکمت متعالیه به تحلیل اثر یا اثرات بیماری بر انسان می پردازد. این تحقیق روشن می سازد که برخلاف نظر بسیاری از پزشکان و فلاسفه که بیماری را مخل رشد و تعالی انسان معرفی می کنند؛ بر اساس اصول حکمت متعالیه بیماری می تواند یکی از مهم ترین ابزار صعود و تعالی نفس انسان باشد. به عبارتی بیماری در همان نقش هایی که برای تعالی انسان مضر به نظر می رسد، می تواند یاری گر ارتقای او باشد. بر این اساس بیماری می تواند حداقل بر علم آموزی، عبادت، ذکر، تفکر و رای، درک لذات، کنترل تشویش و اضطراب اثراتی مفید داشته باشد و حتی بهتر از سلامتی انسان را متنبه نموده، تعالی بخشد.کلید واژگان: بیماری, حکمت متعالیه, تعالی, علم, عبادت, تفکرAyeneh Marefat, Volume:24 Issue: 79, 2024, PP 88 -100The occurrence of illness has been a complex issue for humanity throughout the ages. Philosophical psychologies consider health essential for human growth and development, viewing illness as an obstacle to human progress. However, Islamic traditions emphasize the constructive nature of illness. This research delves into the analysis of illness's impact on human spiritual growth from the perspective of Transcendent Philosophy, aiming to contribute to the understanding of illness' ultimate purpose. Through a library-based approach and considering the philosophical principles of Transcendent Philosophy, this study examines the effects of illness on humans. Contrary to the views of many physicians and philosophers who perceive illness as a hindrance to human growth and development, based on the principles of Transcendent Philosophy, illness can be one of the most important tools for the ascension and spiritual growth of the human soul. In other words, illness, in the very roles that seem detrimental to human growth, can aid in its advancement. Accordingly, illness can have beneficial effects on at least learning, worship, remembrance, thought and judgment, experiencing pleasure, and controlling anxiety. It can even, better than health, awaken humans and lead to their spiritual growth.Keywords: Illness, Transcendent Philosophy, Ascension, Knowing, Worship, Thought
-
It is usually, and without much disagreement, regarded that ‘knowing one’s own consciousness’ is strikingly and fundamentally different from ‘knowing other things’. The peculiar way in which conscious subjects introspectively know their own consciousness in their immediate awareness is of immense importance with regard to the understanding of consciousness insofar as it has a direct bearing upon consciousness’ fundamental existence. However, when it comes to the understanding of consciousness, the role of consciousness’ introspective knowledge is rather downplayed or not given much importance with regard to its ontology. With this in the background, the whole purpose of this paper is, first, to make the rather obvious point that the very existence of consciousness in its most fundamental form is constituted by this introspective knowledge of it or its epistemic dimension, whereby its ontology gets its epistemological or epistemic nature. Second, it aims to strengthen the explanatory gap argument by appealing to our enhanced understanding of consciousness in terms of its epistemic ontology.Keywords: Consciousness, Knowing, Knowledge, Introspection, Epistemic, Ontology
-
«فوسیس» یکی از مهم ترین واژگان فلسفی ارسطو است، تا جایی که می توان آن را پایه و موضوع شناخت، از دید وی دانست. این واژه رامی توان در فلسفه او از دو دریچه شناخت انسانی و شناخت راستین نگریست، و بسته به این که موضوع کدام یک از این دو باشد، مفهومش متفاوت خواهد بود. بررسی فوسیس در نسبت با دانش انسانی، به پیوند آن با یکی دیگر از واژگان مهم فلسفه ارسطو؛ یعنی لوگوس، و در پی آن، به پیوند شناخت و شهرزیستی در زندگی انسانی ره می برد، و از رهگذر این پیوندها دانسته می شود. اما بررسی آن در نسبت با شناخت راستین، فراتر از پیوندهای یادشده، به حقیقت راستین چیزها ره می برد. با نگاه آموزه هایی از فلسفه ارسطو، می توان گفت که نه تنها انسان می تواند با گذر از زیست انسانی به زیست خدایی، حقیقت راستین چیزها را دریابد، [بل]که داشتن چنین دریافتی، پیش شرط هرگونه رویارویی و پژوهش درباره چیزها است. به همین رو، می توان گفت انسان، از پیش، با حقیقت آشنا است.کلید واژگان: ارسطو, فوسیس, لوگوس, شناخت, شهرزیستیUndoubtedly, Physis is one of the most prominent philosophical terms of Aristotle in the way that it can be seen as the basis for knowing from his point of view. Unfortunately, the neglect of some of Aristotle's teachings about the concept, has caused a lot of false judgment and perceptions about the philosopher. According to the author, one of the most important lessons is the close relationship of this concept with another key concepts of his philosophy, the Logos, forgetting that it was due to some of the contradictions and conflicts in the philosophy of Aristotle especially in the realm of knowledge. Detailed in this close relationship leads to another neglected doctrines of Aristotle's philosophy, the relationship of cognitive propositions and truth with political considerations. We shall show, by providing a reading of Aristotle's philosophy, which considers the relationships, that it can open the way for the elimination of some of the difficulties and conflicts that have been attributed to his thought. Therefore, in this study we examine the relationship between knowledge and Politics, through rereading relationship physis and logos in Aristotle's thinking.Keywords: Physis, Knowing, Public beliefs, logos, politics
-
صدرالمتالهین شیرازی، معمار و طراح حکمت متعالیه، ازجمله فلاسفه ای است که بیش از دیگران به تبیین و تحلیل مفاهیم دینی اهتمام داشته است. علم غیب از مفاهیم کلیدی در منظومه اعتقادی مسلمین است. ملاصدرا تنها فیلسوفی است که به این مسئله مهم نگاه ویژه نموده، با مبانی و استدلال های فیلسوفان گذشته و با تکیه بر اصول مستدل مکتب فلسفی خویش مانند اصالت وجود، حرکت جوهری، وجود ذهنی، اتحاد عاقل و معقول، قوس نزول و صعود استکمال نفس را کاویده، تبیین و تحلیلی فلسفی عرفانی متمایز از رویکردهای دیگر ارائه کرده است. در این جستار برآنیم امکان بازیابی به عالم غیب و اطلاع از حقایق آن عالم را که از آن با نام علم غیب یاد می شود از نگاه این مکتب بررسی، تحلیل و وجوه امتیاز آن را با دیگر مکاتب فلسفی بنمایانیم.
کلید واژگان: علم غیب, حکمت متعالیه, نفوس فلکی, اصالت وجود, حرکت جوهری, وجود ذهنی, عاقل و معقول, نزول و صعودThe architect and founder of transcendental Philosophy, sadr ad-Din Muhammad Shirazi, is among the philosophers who has made more attempts to analyze and illustrate the religious concepts. The knowledge of the unseen is a key concept in Muslims belief system. Mulla Sadra is the only philosopher who has had a special attention to this concept. Based on the previous philosophers principles and reasoning and also reliance on logical principles of his own philosophical school such as essentiality of existence, substantial departure, mental existence, and unity of knowing and the known by which he has explained the upward arc and downward arc for human soul, Mulla Sadra has introduced a philosophico-mystical analysis distinct from the other approaches. Retrieving to the knowledge of the unseen and getting to know its facts which is called the unseen knowledge, this paper intends to analyze this school and to reveal its merits in comparison to other philosophical schools.Keywords: Knowledge of the Unseen, Transcendent Philosophy, Heaven Souls, Essentiality of Existence, Substantial Departure, Mental Existence, Knowing, the Known, Upward Arc, Downward Arc -
چگونگی رابطه نفس و مکتسباتش همواره مورد توجه فلاسفه بوده است. در این میان نحوه حصول علم و کیفیت تاثیر فعل و خلق بر نفس از وجوه مهم خودشناسی در حکمت متعالیه است. تحقیق در این مسایل بر پایه مبانی ای چون اصالت وجود، حرکت جوهری نفس، اتحاد عاقل و معقول و حدوث جسمانی نفس استوار است. ملاصدرا اثبات می کند که حقیقت نفس هر انسان حاصل تروح (روحانی شدن) خصوصیات علمی و ملکات عملی و رسیدن به مرتبه اعلای نفس او است؛ همانگونه که حصول ملکات مختلف، خود مبدا فاعلی صدور اعمال و صور علمی جزیی در مراتب نازل است.
کلید واژگان: خودشناسی, حرکت جوهری, اتحاد عاقل و معقول, حدوث جسمانی, تروح اعمالPhilosophy, Volume:9 Issue: 1, 2011, PP 39 -52One aspect of self-knowledge is consisted of interaction between soul and actions، ethics and knowledge. According to Sadrā''s opinion، soul is united with its acquired knowledge and long-term dispositions. The main Principles of the theory include: nivocal of Entity، (Principality of Existence) and its Gradation) Substantial Motion of Soul،Identity of the Knower and the Known،bodily Contingency،Unity of Soul and Human Body، Reciprocal Causation of Soul and Body. Based on mentioned premises، every human reality at first is in the lowest rank of existence. By conjunction of substantial motion، the soul intensifies until reaches perfections while all result degrees are just the ranks of a single reality. The highest level of soul has all acquired perfections in simple form، whereas the lowest rank (material body) is affected by habits and states of soul.). Middle ranks also are common in impression and impressionability from each other. Therefore، relationship between soul and action is conceived in three species: 1. The presence of mental forms of actions in the soul extent. 2. The presence of habits in soul essence. 3. Incarnation and ideation of long-term dispositions at appropriate forms in physical body.Keywords: self, knowing, substantial movement, unification of Knower, known, corporal contingency, spiritualization of acts -
مقاله حاضر، بر آن است تا یکی از مسایل مهم در حوزه دین پژوهی یعنی سازگاری وجود خدا با مسئله شر را مورد تحقیق قرار دهد. هر چند که مسئله شر از قدیم میان اندیشه وران دینی مورد بحث بوده اما امروزه، این مسئله شکل تازه ای به خود گرفته است. برخی از ملحدان از جمله هیوم، مسئله شر را نافی وجود خدا می دانند و به ناسازگاری وجود خدا و شر قایل هستند. در این نوشتار، استدلال هیوم مورد نقادی قرارگرفته و اثبات شده است که اگر خدا که عالم، قادر مطلق و به طور کامل خیرخواه است، جهت کافی اخلاقی و منطقی برای رخداد شر داشته باشد، می توان به سازگاری وجود خدا و مسئله شر حکم کرد. وجود شر قلیل لازمه جهان مادی است و خلقت جهان مادی بدون لازمه آن محال است و قدرت به محال های ذاتیه تعلق نمی گیرد. بنابراین محال است که خدا عالم ماده را که خیر کثیر دارد، بدون لازمه آن خلق کند. زیرا مانند آن است که عالم ماده، عالم ماده نباشد و این بهترین جهت کافی اخلاقی و منطقی برای رخداد شر است.
کلید واژگان: شر, خدا, علام مطلق, قادر مطلق, خیرخواه مطلق, اختیار, عالم مادهIn this article we will study one of the important questions of religious-studies which is the consistency of God’s existence and the problem of evil. Although the problem of evil has been discussed by religious scholars in the past, but it has taken a new form today. Some atheists such as Hume believe that the problem of evil denies God’s existence and the two ideas are inconsistent. Hume’s reasoning is criticized in this article and it is proved that if God, who is all-knowing, absolutely powerful and completely well-wisher, has enough moral and logical reasons for occurrence of evil, we may conclude that God’s existence is consistent with the evil. Existence of a small amount of evil is the essential of this material world and the creation of this world without its essential is not possible; and the essentially impossible matters do not take place even by an absolute power. Therefore it is impossible for God to create this world which includes a great amount of goodness without its essential because in that case the world of materials should not be the world of materials anymore! This is the most sufficient moral and logical reason for the occurrence of evil.Keywords: evil, God, all, knowing, the absolute power, the completely well, wisher, will, the world of materials
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.