به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « knowledge of essence » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «knowledge of essence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیرحسین منصوری نوری، عین الله خادمی*، عبدالله صلواتی

    پژوهش حاضر در پی تلاش برای پاسخ گویی به این پرسش است که «آیا در نظام اندیشه فخر رازی شناخت ذات حق امکان پذیر است یا خیر؟». روش تحقیق این جستار، تحلیلی-انتقادی است، بنابراین داده ها بر اساس یک سیر منطقی چیده شده و سپس تجزیه و تحلیل و در پایان نقد می شوند. اهم نتایج به دست آمده عبارت اند از فخر رازی پس از نفی امکان شناخت مفهومی و صورتمند از خدای متعال، با طرح مسئله امکان رویت، در پی نظام شناختی جدیدی است که با سیر بر اساس آن بتواند به معرفت ذات الهی نایل شود. در گام نخست او با روشی عقلانی، که تا حدی گرایش های عرفانی در آن دیده می شود، با دلایلی هشتگانه امکان شناخت ذات را اثبات می کند. هرچند نقدهایی بر دلایل او وجود دارد و گاهی برخی از دلایل با پیشداوری و به شکل ذوقی تحلیل می شود، اما در مجموع امکان شناخت از سوی فخر قابل پذیرش به نظر می رسد. شواهدی وجود دارد که فخر رازی در آثار متاخر خود روش عرفانی را ترجیح داده و در گام دوم طریق عرفانی را در پیش گرفته و پس از بیان دلایل راهکار چهار-مرحله ای طلب، تزکیه، مشاهده نیستی خود و فنا را برای وصول به ذات و معرفت نسبت به آن ارایه می دهد.

    کلید واژگان: معرفت ذات, شناخت صورتمند, تزکیه, فنا, فخر رازی}
    Amirhosain Mansourinouri, Ainallah Khademi *, Abdollah Salavati

    The present study seeks to answer the question "Is it possible to know the divine essence in the system of Fakhr-e-Razi thought?" Organized and the most important results are: Fakhr-e-Razi, after denying the possibility of conceptual and formal knowledge of the Almighty God, by raising the issue of the possibility of seeing, seeks a new cognitive system, according to which one can achieve the knowledge of the divine essence. In the first step, he proves the possibility of knowing the essence with eight reasons. Although there are criticisms of his reasons and some of which are analyzed with prejudice and subjectively, but in general, the possibility of knowing by Fakhr seems acceptable. There is evidence that Fakhr-e-Razi, in his later works, preferred the mystical method and in the second step, took the mystical method and after stating the eight reasons, offers the four stages of seeking, purifying, observing one's non-existence, and annihilation as solutions for attaining the essence and acquiring knowlege about it.

    Keywords: Knowledge of Essence, Formal Knowledge, Purification, Annihilation, Fakhr Razi}
  • مستانه بیرانوند، محمدرضا شمشیری*، مهدی دهباشی

    علم الهی جزو مسایل مهم در حوزه خداشناسی است که تحلیل آن مورد اختلاف اندیشوران قرار گرفته و دیدگا‌ه‌های متعددی در تقریر آن ارایه شده است. در همین زمینه ابوالبرکات بغدادی در کتاب معروف «المعتبر فی الحکمه» به نقد و ارزیابی دیدگاه ابن‌سینا پرداخته است. از رهگذر این جستار مشخص می‌شود که این دو در پذیرش علم حضوری خدا به ذاتش و علم به اشیای موجود مجرد اتفاق‌‌نظر دارند، اما علم الهی به اشیای معدوم (علم پیش از ایجاد) و علم به اشیای مادی متغیر اختلاف دارند که در این جستار به تقریر و ارزیابی هر دو دیدگاه پرداخته شده است.

    کلید واژگان: علم الهی, علم به ذات, علم به اشیا, ابن سینا, ابوالبرکات}
    Mastana Beyranwand, MuhammadReza Shamshiri *, Mahdi Dehbashi

    The divine knowledge is among the important issues in the sphere of theology, whose analysis has been disagreed upon by various thinkers and numerous views have been presented in explaining it. In this regard, Abul-Barakat Baghdadi – in his famous book entitled al-Muʿtabar fil-Ḥikma – has reviewed and analyzed Avicenna's view. From this inquiry, it becomes clear that these two thinkers share the view of accepting God's intuitive knowledge of His own essence as well as His knowledge of existing immaterial things; however, they disagree on the divine knowledge of non-existent things (knowledge before generation) as well as knowledge of material mutable things. Here, we have dealt with explanation and evaluation of both views.

    Keywords: divine knowledge, knowledge of essence, knowledge of things, Avicenna, Abul-Barakat}
  • سعیده سادات شهیدی *
    ابن سینا در باب امکان شناسایی ذات اشیاء دو گونه سخن گفته است: در مواردی معرفت به ذات اشیاء و یافتن فصول محصل آنها را امری ممکن و درعین حال سخت و دشوار دانسته و در مواردی دیگر معرفت به ذوات و یافتن فصول آنها را امری ناممکن و دایره شناسایی انسان را محدود به ادراک لوازم و اعراض شیء دانسته است. برای رفع این تعارض باید به مبانی وجودشناختی و معرفت شناختی بوعلی سینا توجه کرد. یافته این تحقیق آن است که از یک سو طیف فاعل های شناسا از حیث نیل به مراتب معرفتی حس و تخیل و یا ارتقا به مرتبه تعقل و از سوی دیگر بساطت یا ترکیب متعلق شناخت در فلسفه شیخ الرئیس، طیفی از انسان ها را تشکیل می دهد که امکان شناسایی ذات اشیاء برایشان محال یا ممکن است. نیل به مرتبه شناخت عقلی از سویی و ترکیب بیشتر در متعلق شناخت از سوی دیگر، ادراک را ممکن می سازد و بازماندن در مرتبه حس و خیال و هم چنین بساطت متعلق شناخت، به امتناع ادراک منتهی می شود.
    کلید واژگان: شناخت ذات, تعریف حدی, تخیل, تعقل, بساطت, ترکیب, ابن سینا}
    Saeideh Sadaat Shahidi*
    Ibn Sina holds two radically different views towards the possibility of knowing the essence of things; in some of his writings, he argues in a way that he believes the knowledge of the essence of the things is possible, though it contains difficulties. In some other, on the contrary, he states human knowledge is limited to the accidents and attributes of things. So there is no possibility of knowledge of the essence. In order to shed light on this controversial issue, one should focus on the ontological and epistemological basis of Ibn Sina philosophy. Thus, the findings of the research reveal, on one hand and based on Ibn Sina philosophy, the subjects are classified according to their achievement of the epistemological degree of the realms of sense, imagination, and intellect. And on the other, the ability of simplicity or composition of the subjects shows the number of people who succeed in knowing the essence of things or fail in it. In other words, the access to the higher degree of intellectual knowledge and the ability of composition lead to make the knowledge of essence possible, while remaining in the degree of the sense or imagination and simplicity of subject cause fail in knowing the essence.
    Keywords: Knowledge of essence, Nominal Definition, Imagination, Intellect, Simplicity, Combination, Ibn Sina}
  • حسین صابری ورزنه
    در این نوشتار به بررسی سیر نظریه مثل افلاطونی در آرای اندیشمندان اسلامی پرداخته شده است. نظریه مثل افلاطونی، از وجوه مختلف هستی شناسانه، معرفت شناسانه، علم النفسی، اخلاقی، زیبایی شناسانه و خداشناسانه اهمیت فراوانی دارد. از زمان افلاطون تا کنون، هم در میان فلاسفه اسلامی و هم در میان فلاسفه غربی، مساله مثل افلاطونی، مورد بحث، تایید و انتقاد فراوان واقع شده است. بررسی محتوایی تاریخی دیدگاه های اندیشمندان اسلامی از جمله فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، محقق دوانی، میرداماد و ملاصدرا نشان می دهد که اولا نظریه مثل افلاطونی نزد اندیشمندان مسلمان هم دچار جرح و تعدیل های بسیار و به برخی وجوه، پذیرفته شده و جنبه های اخلاقی و زیبایی شناسانه آن مورد نظر قرار نگرفته است؛ ثانیا ادله آن ها در رد یا اثبات نظریه مثل ناتمام است؛ و ثالثا فیلسوفان اشراقی (به معنای عام) و عرفان گرا رغبت بیش تری به پذیرش آن نشان داده اند.
    کلید واژگان: مثل افلاطونی, علم و معرفت, ماهیت, مفارقت, کلی}
    Hosein Saberi Varzaneh
    Visiting professor، University of Tehran، Farabi branch This paper seeks to study the history of Platonic ideas in the works of Islamic thinkers. The theory of Platonic ideas is of great ontological، epistemological، psychological، ethical، theological، and aesthetic significance. Since the time of Plato himself the issue of Platonic ideas has been subjected to an abundance of discussions، verifications and critiques، both by the western and the Islamic philosophers. A historical content analysis of the views of the Islamic thinkers including Farabi، Avicenna، Sheik Shahabeddin Suhrawardi، Mohaqeq Davani، Mirdamad، and Mulla Sadra، indicates that، firstly، the theory of Platonic ideas has both undergone numerous adjustments and modifications by the Muslim thinkers and has been adopted selectively and its ethical and aesthetic aspects have not been given any attention by them. Secondly، their reasons for the rejection or the substantiation of the theory of ideas are insufficient and، thirdly، the illuminist and mystic philosophers (in the general sense of the words) have shown more interest to accept it.
    Keywords: Platonic ideas, science, knowledge, essence, separation, universal}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال