به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « knowledge of ethics » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «knowledge of ethics» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حامد حسینیان *

    ایمان فرایندی است که از مقدمات و بسترهای زمینه ساز شروع می شود و در نقطه ای به عزم ایمان منجر می شود و از آن پس شدت می گیرد. از آن رو که تبیین فرایند ایمان در قرآن از بایسته های قرآن پژوهان و دین شناسان است، در این مقاله تلاش شده است بسترهای ایمان ساز و نقش آنها بررسی شود. بدین منظور، با دقت تمام، آیات قرآن بررسی شد و هرچه در بیان قرآن به عنوان مقدمه ایمان برای مومنان ذکر شده بود، جمع آوری گردید. این مقدمات پس در چهار دسته زمینه های اخلاقی، معرفتی، ایمانی و کرداری جای گرفت. مطابق یافته های پژوهش، ایمان افزون بر معرفت، نیازمند بسترهای اخلاقی و رفتاری است و هر نهادی زمینه پذیرش ایمان را ندارد. همچنین هر مرحله از ایمان نیز در افزایش مراتب بعدی ایمان نقش زمینه ای دارد و برای رسیدن به ایمان مطلوب، ضروری است.

    کلید واژگان: ایمان, قرآن, زمینه های ایمان, معرفت, اخلاق, کردار}
    Hamed Hosseinian*

    Faith is a process that begins with backgrounds and underlying contexts, and at some point it leads to the determination of faith and after that, it intensifies. Since the explanation of the process of faith in the Quran is one of the essentials of the Quranic scholars and theologians, this article has attempted to study the faith builders’ contexts and their role. For this purpose, the verses of the Quran were carefully studied and everything that was mentioned in the Qur'an as a preparation to the faith was gathered. These preparations fall into the four domains of ethical, epistemic, religious, and behavioral. According to the findings of the study, faith in addition to knowledge requires ethical and behavioral contexts and not every character has the ground for accepting faith. Each stage of faith also plays a key role in furthering the next level of faith and is essential to attaining the desired faith.

    Keywords: Faith, Quran, Areas of Faith, Knowledge, Ethics, Deeds}
  • ابراهیم رضایی*، جعفر شانظری
    در فلسفه ملاصدرا انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. انسان تنها موجود ممکنی است که دارای حد وجودی مشخص و معینی نبوده و مراتب وجودی او متناظر و مطابق با عوالم و مراتب وجودی آن است. اصول و قواعد تاسیس این نظام فلسفی از قبیل اصالت وجود، تشکیک در وجود و به ویژه دو اصل حرکت جوهری و اتحاد عالم و معلوم و همچنین مراحل تکوین نفس و نسبت آن با بدن می تواند مبنای فلسفه زیست محیطی را شکل دهد که به واسطه آن بتوان راهکارهایی برای تبیین نسبت انسان و طبیعت ارائه نمود و براساس آن بحران زیست محیطی که طبیعت از آن رنج می برد، مدیریت شود. در نظام فلسفی حکمت متعالیه، طبیعت به عنوان مرتبه ای از مراتب وجود به تناسب بهره ای که از وجود دارد؛ واجد علم، ادراک و شعور است بنابراین تعامل انسان با این موجود زنده به کلی با آنچه در فلسفه زیست محیطی مبتنی بر فلسفه غرب تعریف شده، متفاوت است. تبیین و تحلیل معنای انسان و طبیعت در فلسفه ملاصدرا و بیان نسبت آن دو از اهداف اصلی این مقاله است.
    کلید واژگان: انسان, نفس, طبیعت, وجود, معرفت, اخلاق, فلسفه زیست محیطی}
    Ibrahim Rezaii *, Jafar Shanazar
    In Mulla Sadra's philosophical system, human being enjoys a specific stance. He is the only contingent being with existential degrees corresponding and conforming to existential degrees and worlds. Mulla Sadra's environmental philosophy can be regarded as based on the principles and rules founding the system, including fundamentality and gradation of existence, particularly the principles of substantial motion and union of the knower and the known, as well as the stages of creation of soul and its relation with body. Such a philosophy can help us to provide ways to explain the relationship between man and nature, according to which environmental crises occurred to the nature can be managed. In the philosophical system of transcendent theosophy, nature is the manifestation and disclosure of a being continually influencing it in its creation and duration, endowed with knowledge, apprehension and consciousness according to its share in the being, and represents the hidden interior and exterior aspects of reality of existence. Therefore, man's interaction with nature as a living thing is totally different from that which is defined in environmental philosophy based on West's philosophy, which believes in an existential unity between man and nature. The present paper seeks to explain and analyze the meaning of man and nature in Mulla Sadra's philosophy and elaborate on their interrelation.
    Keywords: man, soul, nature, existence, knowledge, ethics, environmental philosophy}
  • علی اکبر علیزاده* محمد محمدرضایی
    درباره این موضوع که آیا اخلاق در مقام اجرا وعمل وابسته به دین است؟ و به عبارت دیگر، آیا برای اخلاقی عمل کردن، غیر از علم به اخلاق، دلیل و انگیزه دیگری لازم است وآیا آن انگیزه، انگیزه دینی است یا باید باشد و یا اینکه لزوما نباید انگیزه دینی باشد و انگیزه های دیگر نیز کافی اند؟ دیدگاه های مختلفی مطرح شده است که در مجموع می توان آنها را به دو دیدگاه موافق ومخالف دسته بندی کرد. دیدگاه مخالف که از آن کانت وپیروان اوست، معتقدند نه تنها دین نمی تواند هیچ کمکی به اخلاقی شدن اعمال بکند، بلکه دخالت دین به آن آسیب نیز می رساند از طرف دیگر، دیدگاه موافق مدعی است که تنها دین می تواند این خلا موجود بین علم و عمل را پر کند. آنها معتقدند خداباوری علاوه براینکه التزام آدمی به ارزش ها را تقویت کرده وگسترش می دهد، می تواند ارزش های نوی را نیز به وجود آورد. این دیدگاه را هم می توان در میان فلاسفه اخلاق غربی پیدا کرد و هم در میان فلاسفه اخلاق اسلامی.
    کلید واژگان: ضمانت اجرایی, مقام اجرا, علم به اخلاق, عمل به اخلاق, انگیزه, نیت, انگیزش اخلاقی, عاطفه داری, بی عاطفگی, خداباوری}
    Ali, Akbar Ali, Zadeh*, Mohammad Mohammad, Rezai
    There are different perspectives regarding the following questions: does ethics depend on religion in practice? In other words, other than being aware of ethics, do we need any extra motivation to practice ethics? Is this motivation, religious motivation or it is should not necessarily be religious motivation and other motivations are enough as well? The perspectives regarding these subjects may be mainly divided into two groups: accordant and opponent views. The 'opponent' view, which belongs to Kant and his followers, believes not only religion does not help human to have ethical deeds, rather it harms it as well; on the other hand the 'accordant' view believes it is only religion which can compensate the existing gap between knowledge and practice. They believe not only believing in God reinforces and increases human's commitment to ethical values, rather it creates new values as well. This perspective has some defenders among Western ethical philosophers and Islamic ethical philosophers.
    Keywords: executive guarantee, in practice, knowledge of ethics, motivation, intention, ethical motivation, empathetic, insensibility, believing in God}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال