به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « mahdi hairi » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «mahdi hairi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسحاق طاهری سرتشنیزی*
    این مقاله نزاع کربن و حائری پیرامون اطلاق فیلوسوفی و تئوسوفی بر فلسفه اسلامی در محافل غربی را می کاود؛ از نظر کربن و پیروانش اطلاق فلسفه به معنای غیردینی و مصطلح آن در غرب بر فلسفه اسلامی رسا نیست و با بخش مهمی از آموزه های آن در تعارض است. بدین منظور واژه تئوسوفی نظر به معنا و موارد کاربرد آن از آغاز فلسفه در یونان تاکنون ترجیح دارد. در طرف مقابل، حائری که فلسفه اسلامی را در اصل هلنیکی و کار فیلسوفان مسلمان را شرح و تفسیر فلسفه ارسطو و ارائه استشهادات قرآنی و روایی می داند، بین گونه های مختلف فلسفی به نوعی همگونی قائل است. بر این اساس، از نظر وی عنوان فیلوسوفی به همان معنایی که بر فلسفه های غربی اطلاق می گردد بر فلسفه اسلامی نیز صادق است و تئوسوفی چنین اعتباری را ندارد. این قلم نه ادله حائری را کافی می داند و نه فلسفه اسلامی را در برابر فلسفه هلنیکی قرار می دهد. در فلسفه اسلامی مایه های استوار یونانی، حفظ و افزون بر آن، ابداعات فراوانی نیز بر آن افزوده شده است. از این رو مقاله آوانویسی «حکمت اسلامی» را ارجح می داند.
    کلید واژگان: تئوسوفی, سوفیا, فیلوسوفی, حکمت الهی, فلسفه اسلامی, حسین نصر, هانری کربن, مهدی حائری, توشیهیکو ایزوتسو}
    Eshaq Taheri Sarteshnizi*
    The present paper is concerned with the study of a controversy over the application of the term theosophy to Islamic philosophy. From the point of view of Corbin and his followers, the application of the term philosophy in its current secular meaning to the Islamic philosophy is misleading and in contradiction with some significant elements of this philosophy and its teachings. They prefer the term theosophy due to its meaning and application since the beginning of the Hellenic philosophy. On the other hand, Ha’iri considers Islamic philosophy similar to Hellenic philosophy and from his point of view Islamic philosophers have provided commentaries on and interpretations of Aristotle’s philosophy along with Quranic references and narratives. On this basis, for him the term philosophy rather than theosophy is applicable to the Islamic tradition in philosophy. The present paper argues for the insufficiency of Ha’iri’s reasoning and Corbin’s reasoning for distinguishing between Hellenic philosophy and Islamic philosophy. The conclusion is that the Islamic philosophy is substantially based on the Hellenic philosophy but it includes a lot of innovatory additions. For this reason it is more appropriate to use the transliterated form of ‘Al-Hikmah al-Ilahiyyah’ or ‘Islamic Hikmah’ to refer to Islamic philosophy.
    Keywords: theosophy, Sophia, philosophy, Islamic philosophy, Hikmah al Ilahiyyah, Islamic Hikmah, Henry Corbin, Mahdi Hairi, Hossein Nasr, Toshihiko Izutsu}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال