به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "meybodi" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «meybodi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی meybodi در مقالات مجلات علمی
  • سید مجتبی جلالی*، حسن سعیدی، سعید صفی شلمزاری

    از ساحت های مورد اشاره در قرآن مفهوم خزاین است که به عنوان سرچشمه جهان خلقت معرفی شده ودر حیطه قدرت خداوند متعال است. در این پژوهش با روش توصیفی-تطبیقی به چگونگی بررسی مفهوم خزاین و تحلیل تطبیقی ابعاد هستی شناختی آن از دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان و رشیدالدین میبدی در کشف الاسرار پرداخته شده است. در خصوص علمی یا عینی بودن خزاین، یافته های تحقیق نشان می دهد که خزاین الهی متشکل از دو عالم علم و عین است که این مطلب در نظریه علامه طباطبایی مشهود است، اما نگاه یک وجهی به خزاین در تفسیر میبدی (اکتفا به ساحت عین)، مشهود است. در حوزه ی خزاین و مراتب هستی، علامه طباطبایی خزاین را منبع اعلای فیض الهی دانسته که تنزل از آن بصورت توالی از مبدا اعلی بر اساس رابطه علی و معلولی است، حال آنکه از نظر میبدی، خزاین ناظر برعلم خداوند بر ادار ه ی امور و احاطه ی به فیوضات و مراتب عوالم و نفس در حوزه ی توانایی و اختیار انسان است، منتها ورودی به کیفیت استقرار نظام مراتبی و نحوه افاده ی فیض ندارد.

    کلید واژگان: خزائن, طباطبایی, میبدی, علم, عین, مراتب عالم
    Seyyed Mojtaba Jalali*, Hassan Saeedi, Saeed Safi Shalamzari

    One of the concepts mentioned in the Qurchr('39')an is that of khaza`in, which is introduced as the source of the world of creation and is within the power of God Almighty. In this descriptive-comparative study, the concept of khaza`in and its ontological dimensions has been studied analytically and comparatively from the perspective of Allameh Tabatabai in Al-Mizan and Rashid al-Din Meybodi in Kashf al-Asrar. Regarding the ilmi and/or `ayni nature of khaza`in, the research findings show that divine khaza`in consist of two worlds of ilmi and `ayni, which is evident in Allameh Tabatabaichr('39')s theory, but a one-sided view of khaza`in in Meybodichr('39')s commentary (taking the realm of `ayn only), it is obvious. In the realm of treasures and levels of existence, Allameh Tabatabai considers khaza`in as the supreme source of divine grace, the degradation of which is in the form of a sequence from a higher origin based on a causal relationship, while in the latter view, khaza`in oversee Godchr('39')s knowledge of managing affairs and surrounding the graces and levels of the worlds and the soul in the realm of human ability and authority, but there may not be found any reference to the quality of the establishment of the hierarchical system and the way of expressing grace.

    Keywords: Khazain, Tabatabai, Meybodi, Ilm, `Ayn, Grades of the World
  • مسلم مظفری، بهجت سادات حجازی*، احمد امیری خراسانی

    بعضی از متشابهات در عناصر و اجزای داستان حضرت آدم(ع) راجع به عصیان آدم، رابطه هبوط آدم با خلافت او، پیمان الهی و اسماء الهی است. پرسش های مطرح شده در زمینه کشف حقیقت این عناصر متشابه در ذهن مخاطب و برداشت ها و تاویل های ارایه شده، ضرورت واکاوی هرمنوتیکی این موضوع را آشکار می کند. میبدی و گنابادی با رویکرد عرفانی از مضامین متشابه، نمادین و رمزگونه داستان آدم رمزگشایی کرده اند؛ ولی واکاوی هرمنوتیک سنتی یا مدرن در متن هر مفسر درخور تامل است. علت انتخاب این دو تفسیر برای این پژوهش این است که هر دو با تاکید بر شیوه تفسیر عرفانی و با بهره گرفتن از زبان رمزی به روشنگری عناصر مبهم این داستان مبادرت ورزیده اند و اصولا میان درک مفاهیم متافیزیک و انتزاعی و تفسیر عرفانی که زبان رمزی و ادبی دارد، سنخیت بیشتری وجود دارد. از منظر هرمنوتیکی، میبدی و گنابادی ضمن بیان معانی متعدد اسماء و کلمات الهی، با بیان ژرفناکی و اسرارآمیزبودن آنها راه مخاطبان را برای ارایه تاویل های دیگر فراهم کرده اند و بر مبنای هرمنوتیک مدرن، دستیابی به معانی نهایی را غیرممکن می دانند؛ هرچند به صراحت این موضوع را بیان نکرده اند. گنابادی در تفسیر عرفانی متشابهات داستان آدم(ع)، بیشتر با رویکردی اجتهادی و استدلالی و میبدی با رویکردی ذوقی و با لحنی عارفانه و عاشقانه ورود پیدا می کنند. این پژوهش به شیوه تحلیل کیفی محتوای متن به سامان رسیده است.

    کلید واژگان: داستان حضرت آدم(ع), میبدی, گنابادی, کشف الاسرار, بیان السعاداه فی مقامات العباده, هرمنوتیک
    Moslem Mozaffzri, Bahjat-Al Sadat Hejazi *, Ahmad Amiri Khorasani

    Some similarities in the elements and components of the story of Adam (AS) are about Adam's rebellion, the relationship between Adam's descent and his caliphate, the divine covenant, and the divine names. The questions that arise in the mind of the audience and interpretations reveal the need for a hermeneutic analysis of this issue. Meybodi and Gonabadi have deciphered the similar, symbolic, and cryptic themes of Adam's story with a mystical approach. The reason for choosing these two interpretations  is that both of them by using  mystical interpretation and  the cryptographic language have tried to clarify some ambiguous elements of this story. The story of Adam is full of secrets and mysteries addressed  in  past commentary books with different interpretations. The Quranic interpretations choose various approaches such as rational, narrative, ijtihad, mystical, etc. Among them, mystical interpretations in terms of hermeneutic approach and the use of symbolic language have been more powerful and attractive in clarifying the semantic ambiguities of the verses. Among these interpretations,  the interpretation of Meybodi’s Kashf-al asrar and Gonabadi’s Bayan-al Saadat fi maghamat-al Abadat could be mentioned In the present study, we deal with the interpretable elements of the story of Adam (AS) in the above-mentioned works. In this qualitative study, the data were collected using the content analysis method. From a hermeneutic point of view, Meybodi and Gonabadi, while expressing various meanings of the divine names and words, by expressing their depth and mystery have provided the audience with a way to offer other interpretations and, based on modern hermeneutics, consider the final meanings impossible. However, they have not explicitly stated this. In the mystical interpretation of the similarities of the story of Adam (AS), Gonabadi takes an approach which focuses on  ijtihad and reasoning while  Meybodi uses  a tasteful approach  with a mystical and romantic tone. Both commentators have tried to find an interpretation of Adam's rebellion or infallibility, but in all the verses of Adam’s story, it seems that the prohibition of eating the fruit of the tree was for the sake of guidance and benevolence. Meybodi considers the divine names as subtle points or the secrets of God which have been entrusted in the heart of Man by the command of God, and no other being is worthy of carrying the divine trust. Yet,  Gonabadi believes that the divine names are in Adam’s intelligence. In the Holy Qur'an, a combination of traditional and modern hermeneutic approaches can be seen. In similar verses, on the one hand, the knowledge of the intention of the author, who is God, is important;  on the other hand, it is not possible to reach the final meanings because the celestial text originates from a vast and infinite source of knowledge which is not limited.

    Keywords: the Story of Adam, Meybodi, Gonabadi, Kashf-al asrar, Bayan-al Saadat fi maghamat-al Abadat, hermeneutic
  • علیرضا جوانمردی ادیب، مقصود محمدی، مهدی نجفی افرا
    قاضی کمال الدین میبدی و صدرالمتالهین شیرازی هر دو بر طبیعیات و الهیات هدای هالحکمه ابهری شرح نگاشته اند و در اغلب موارد به نقد و نظر نسبت به دیدگاه های موجود در باب مسائل مطرح شده پرداخته اند. از جمله این مسائل، مسئله صادر نخستین است که میبدی با تکیه بر «جهات اعتباریه (سلوب و اضافات) بعنوان منشا صدور کثرات از واجب تعالی» و نیز «صدور افعال از نفس بدون واسطه بدن» ، بر صادر نخستین بودن «عقل» اشکال نموده و معتقد است نفس نیز میتواند بلاواسطه از مبدا اول صادر شود. ملاصدرا در رد مبادی استدلال میبدی میگوید: اولا، «تحقق سلوب همچون تحقق اضافات در صدق قضایای سالبه متاخر از تحقق واجب تعالی است» و ثانیا، «نفس تا زمانی که نفس است با قوه و ضعف همراه است و در افعال و تصرفات خویش نیازمند به بدن است». این بیان ملاصدرا در باب عدم صلاحیت نفس برای صادر نخستین بودن، بیش از آنکه با رویکرد و مبانی حکمت مشائی در باب نفس، یعنی «روحانی هالحدوث و روحانی هالبقاء» بودن آن هماهنگ باشد، با رویکرد و مبانی حکمت متعالیه، «جسمانیه الحدوث و روحانی هالبقاء» بودن نفس، هماهنگ است.
    کلید واژگان: صادر نخستین, عقل, نفس, ابهری, میبدی, ملاصدرا, شرح هدایه الحکمه
    Alireza Javanmardi Adib, Maghsoud Mohammadi, Mahdi Najafi Afra
    Both Qadi Kamal al-Din Meybodi and Mulla Sadra have written comments on the chapters of Tabi‘iyyat and Ilahiyyat of Abhari’s Hidayah al-hikmah and have often provided their own critical views of the existing ideas regarding the discussed problems, one of which is the problem of the first emanated. Meybodi has objected to considering the “intellect” as the first emanated relying on “the mentally-posited (negations and additions) modes as the origins of the emanation of multiple things from Almighty Necessary” and the “emanation of acts from the soul without the mediation of the body”. He believes that the soul can be directly emanated from the first origin. When rejecting Meybodi’s reasoning, Mulla Sadra states, “Initially, the realization of negations, similar to additions, regarding the truth of negative propositions is posterior to the realization of Almighty Necessary”, and “Secondly, the soul, as such, is accompanied by weakness and strength and needs the body in activity and disposition.” This view of Mulla Sadra about the soul’s not being qualified for being the first emanated is more consistent with the approach and principles of the Transcendent Philosophy as to the soul’s being “corporeally originated and spiritually subsistent” than with the approach and principles of the Peripatetic philosophy as to the soul’s being “spiritually originated and spiritually subsistent.”
    Keywords: first emanated, intellect, soul, Abhari, Meybodi, Mulla Sadra, Sharh al-hidayah al-hikmah
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال