به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "muslim theologians" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «muslim theologians» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی muslim theologians در مقالات مجلات علمی
  • عزالدین رضانژاد*، محمدباقر صداقت، سید علی داعی نژاد

    وحی قرآنی به جهت آنکه اساس و زیر بنای معرفت دینی و تعالیم اسلامی می‏باشد، مبدا فاعلی آن از اهمیت والایی برخوردار است؛ زیرا اگر الهی بودن آن مورد شک و تردید قرار گیرد، معرفت بخشی آن زیر سوال خواهد رفت. برخی نواندیشان، الهی بودن وحی قرآنی را به چالش کشانده و قایل به بشری بودن وحی قرآنی شده‏اند. برای باسابقه جلوه دادن دیدگاه خود فاعل بشری داشتن  را به برخی از متکلمان سنتی نیزنسبت داده‏اند. از این رو ضروری است که فاعلی وحی قرآنی از دیدگاه متکلمان سنتی و آراء جدید با تکیه به منابع دینی بررسی گردد.این نوشتار با روش تحلیلی، توصیفی و تطبیقی در صدد بررسی دیدگاه‏های متکلمان اسلامی که تفسیر سنتی از وحی دارند و آراء جدید با اتکا به منابع دینی است که آیا از متکلمان سنتی کسی قایل به بشری بودن وحی قرآنی هستند؟ بعد از بررسی دیدگاه‏ها به این نتایج رسیده است که متکلمان سنتی بر الهی بودن وحی قرآنی اتفاق دارند. آیات و روایات نیز بر آن دلالت دارند و بشری بودن وحی قرآنی با منابع دینی سازگاری ندارد.

    کلید واژگان: وحی قرآنی, فاعلیت الهی, متکلمان اسلامی, آراء جدید
    Ezzedine Rezanejad *, MohammadBagher Sadaghat, Seyyed Ali Daeinejad

    The Quranic revelation is the foundation and basis of religious knowledge and Islamic teachings. Thus, the efficient origin of this revelation holds paramount importance. If its divine nature comes under doubt, its enlightening role would be questioned. Some modern thinkers have challenged the divine nature of Quranic revelation and believe in its human origin. In order to show that their standpoint has a history, they have even attributed human agency to certain traditional theologians. Therefore, it is necessary to examine, based on religious sources, the efficient origin of Quranic revelation from the perspectives of both traditional theologians and modern thinkers.Using analytical, descriptive, and comparative approach, and based on religious sources, this paper aims to investigate the views of Muslim theologians, who hold a traditional interpretation of revelation, and the opinions of modern thinkers. It determines whether any of the traditional theologians asserts the humanness of Quranic revelation or not. After examining the standpoints, it has been concluded that traditional theologians unanimously affirm the divine nature of Quranic revelation. Moreover, verses and narrations also indicate the divine aspect, rendering the human origin incompatible with religious sources.

    Keywords: Quranic revelation, divine agency, Muslim theologians, Modern thinkers
  • روح الله آدینه، مجید ملایوسفی، اکرم مرسلی

    بحث جزء لایتجزی در میان متفکران مسلمان از قرن اول تا قرن ششم هجری، یکی از مهم ترین و موثرترین نظریه ی کلامی در جهان اسلام است. این نظریه در جهان اسلام با رویکرد کلامی نخستین بار به دست متکلمان معتزلی به وجود آمده و بعدها اشعریان هم آن را پذیرفتند. بر اساس این نظریه عالم حاصل اجتماع و افتراق اجزاء خرد است. با توجه به شواهد تاریخی منشاء اقتباس این نظریه نه فقط از یونان باستان بلکه از آراء هندی از جمله: فرقه های بودایی سوترانانیکا، ایباشیکا، در دین جین و مکتب نیایا نیز بوده و سه دیدگاه عمده در خصوص جزء لایتجزی مطرح شده است: در دیدگاه اول که نگرش غالب متکلمان اعم از معتزلی و اشعری اینکه جواهر فرد فاقد کمیت اند و مانند نقطه ی هندسی، متحیز اند. در دیدگاه دوم معتزلیان بصری معتقدند جسم از اجزاء لایتجزایی تشکیل شده که دارای بعد و امتدادند. دیدگاه سوم که مختص محمد بن زکریای رازیست، وی اصل همه ی مواد را هیولا می داند و هیولی اولی همان جزء لایتجزی است که امکان فساد و تغییر در اجسام و در نتیجه خلقت جهان را شامل می شود. این سه دیدگاه مختلف دارای وجه تشابه و افتراق اند.

    کلید واژگان: جزء لایتجزی, جوهر فرد, زکریای رازی, متکلمان مسلمان, نظریه ی اتمیزم
    Rohollah Adineh, Majid Mollayosefi, Akram Morsali

    The discussion of atom among Muslim thinkers from the first century to the sixth century of Hijri is one of the significant and effective theological theories in the Islamic world. This theory was first introduced by the Mu'tazili thinkers with a theological approach in the Islamic world and later the Ash'aris acknowledged it as well. According to this theory, the world is the result of polycentricity and scatteration of individual and small components. According to the historical evidence, the origin of the adaptation of this theory is not only from ancient Greece, but also from Hindi opinions such as: Sutrananika, Ibashika Buddhist groups, in Jain religion and the Nyaya school, and three major viewpoints have been proposed regarding the atom: the first viewpoint, which is the predominant attitude of the scholars including Mu'tazili and Ash'ari, is that indivisible component has no quantity and is place-oriented like a geometric point. In the second view, Mu'tazili Basri theologians believe that the body is made up of place-oriented components that have dimension and extension. In the third view, which is specific to Muhammad bin Zakariyyā, it is considered that the origin of all substances to be hylomorphic, and the first hylomorphism is the atom that includes the possibility of distortion and change in bodies and as a result the creation of the world. These three different views have similarities and differences.

    Keywords: atom, indivisible component, Zakariyyāʾ al-Rāzī, Muslim theologians, theory of atomism
  • زهره بهاری*، محمدتقی یوسفی، مجتبی رستمی کیا

    در روش شناسی بنیادین، مبادی هستی شناختی،روش شناختی، معرفت شناختی،ارزش شناختی و... مورد بررسی قرار می گیرند. در این مقاله ابتدا، پاسخ دوازده تن از متکلمین اسلامی به نظریه داروین بررسی شده،  سپس مسئله اصلی این مقاله، که ظرفیت و مزایای روش شناسی بنیادین است، با دو روش شناسی عمده دیگر یعنی « روش شناسی ایان باربور» و « روش شناسی احد فرامرز قراملکی» با روش کتابخانه ای و تحلیلی، مقایسه شده اند. یافته مهم این روش شناسی نسبت به دو روش شناسی دیگر « جامعیت»، «شفافیت»، « دوری از تاویل گرایی»، « دوری از تقلیل گرایی» و زمینه سازی برای ایجاد یک « سیستم شناخت» و « پیش بینی جهت شناخت و تولید علم» است که می تواند در جای گذاری مبانی الهی به جای الحادی در نظریه تحول انواع داروین به کار آید.

    کلید واژگان: روش شناسی, بنیادین, کاربردی, سیستمالوژی, تحول انواع, متکلمان مسلمان
    Zohreh Bahari*, Mohammadtaqi Yousofi, Mojtaba Rostami Kia

    In fundamental methodology, ontological, methodological, epistemological and ethical principles are examined. This article first examines the response of twelve Islamic theologians to Darwin’s theory; then main issue of this paper, which is the capacity and benefits of fundamental methodology, with two other main methodologies, namely Ian Barbour and Ahad Faramarz Qaramaleki‘s methodologis and methodology have been studiec comparatively with the library and analytical method. The important finding of this methodology in comparison with the other two mentioned lies in "comprehensiveness", "transparency", "Avoidance of Interpretation", "Avoidance of Reductionism" and forming the basis for establishing a "cognitive system" and "Forecasting for Recognition and knowledge Production". Such being the case, it can be used to place Divine foundations in place of atheists in Darwin’s theory of evolution.

    Keywords: Methodology, Fundamental, Practical, Systematics, Evolution of Types, Muslim Theologians
  • یدالله دادجو*
    وحی عبارت است از تفهیم سریع، رمزی و نهانی حقایق و معارفی از جانب خداوند به برخی از بندگان برگزیده خویش که از طرقی غیر از راه های شناخته شده معرفت همانند شیوه های حسی، تجربی، عقلی و کشف و شهود عرفانی به دست می آید. در نظر متکلمان مسلمان، وحی پدیده ای است که تکامل بشر بدان بستگی داشته و همچنین برای حفظ و بقای نوع انسانی و جلوگیری از فساد و ظلم و هرج و مرج و اختلال نظام معاش زندگی انسان از اهمیت بی بدیلی برخوردار است. ازاین رو، لزوم و ضرورت دارد، چنان که قرآن کریم و روایات معصومان: نیز بر اهمیت، ضرورت و جایگاه وحی تاکید دارند. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، درصدد اثبات لزوم و ضرورت وحی از منظر اندیشمندان مسلمان به ویژه متکلمان اسلامی است. ازاین رو، هیچ وجهی برای انکار آن باقی نمی ماند و با وجود عقل نیز لزوم و ضرورت وحی مورد خدشه واقع نمی شود، بلکه عقل نقش تاییدکننده برای وحی و نبوت را ایفا می کند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, ضرورت وحی, متکلمان مسلمان, احادیث
    Yadollah Dadjo*
    Revelation is a fast, coded and mysterious way of imparting realities by God to some of His chosen servants. Revelation comes in some ways other than the common methods of acquiring knowledge; like; sensation intellectual reasoning, experiment and mystical intuition. According to Muslim theologians’ view, revelation is a phenomenon, on which the perfection of man depends and which has a paramount importance for ensuring the continuity of human life and preventing corruption, injustice, anarchy and disturbance in the existing order of man. Hence, as it is stressed in the holy Quran and the narrations of the infallible Imams, revelation is a real necessity. Using a descriptive- analytical method, this paper seeks to prove the viewpoint of Muslim thinkers, especially Muslim theologians about the necessity of revelation. Therefore, there is no room for denying it and intellectual reasoning dispels any doubt about the necessity of revelation, rather reason performs confirms the belief in revelation and prophethood.
    Keywords: the holy Quran, the necessity of revelation, Muslim theologians, Hadith
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال