به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « paul tillich » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «paul tillich» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد موسوی مقدم*، سید اسحق حسینی کوهساری، حسین صدیقی
    یکی از مسایل مهم امروزی فلسفه دین که با دانش های زبان شناسی، کلام و تفسیر گره خورده است، مسیله ی «زبان دین» یا «زبان دینی» است. در عصر حاضر متفکران غربی نوعا با طرح نظریه‎هایی چون نمادانگاری، کارکردگرایی، تمثیل انگاری، و اسطوره پنداری زبان دینی را غیر شناختاری و فاقد بار معرفتی دانسته اند. در این میان، پل تیلیخ (1886 1965)، متکلم مسیحی آلمانی امریکایی، زبان دین را نمادین می داند. از نگاه وی، دین همان شناخت امر متعالی و پیوند قلبی با اوست و چون امر متعالی نامحدود و دست نایافتنی است گزاره‎های دینی نمی‎توانند با زبان عادی از آن سخن بگویند و ناچار زبان دین زبان نمادین خواهد بود. در مقاله حاضر، پس از تبیین و تحلیل دقیق نظریه نمادین پل تیلیخ، از چالش های فراوان این نظریه سخن گفته شده است؛ ابهام مفهومی، ابهام در نتایج، تناقض میان نظریه و عملکرد صاحب آن، خلط میان نماد و زبان نمادین، خلط مفهوم و مصداق وجود الهی، و به ویژه غیر معرفت بخش بودن گزاره‎های دینی از جمله این چالش‏هاست. افزون بر این، تفاوت‎ها به لحاظ بستر، آموزه ها، چالش‏ها، و راهکارها ‎میان فضای «کتاب مقدس» و «الهیات مسیحی» از یک سو و «قرآن» و «الهیات اسلامی» از سوی دیگر چنان عمیق و اساسی است که به فرض کارآمدی نظریه تیلیخ در الهیات مسیحی نمی تواند در ساحت قرآن کارایی داشته باشد.
    کلید واژگان: پل تیلیخ, زبان نمادین, نمادهای دینی, زبان قرآن}
    Seyyed Mohammad Musavi Moqaddam *, Seyyed Eshaq Hosseini Kuhsari, Hossein Seddiqi
    One of the important issues of today's philosophy of religion, which is tied to the knowledge of linguistics, theology, and interpretation, is the issue of "language of religion" or "religious language". In the present era, the western thinkers have usually considered religious language to be non-cognitive and devoid of cognitive load by proposing theories such as iconography, functionalism, allegory, and mythology. Meanwhile, Paul Tillich (1886-1965), a German-American Christian theologian, considers the language of religion to be symbolic. From his point of view, religion is the knowledge of the sublime and the heart's bond with it, and since the sublime is unlimited and unattainable, religious propositions cannot speak of it in ordinary language, and inevitably, the language of religion will be a symbolic language. In this article, after the detailed explanation and analysis of Paul Tillich's symbolic theory, the many challenges of this theory have been discussed; conceptual ambiguity, ambiguity in results, contradiction between theory and its owner's practice, confusion between symbol and symbolic language, confusion between concept and example of divine existence, and especially non-cognizableness of religious propositions are among these challenges. In addition, the differences in terms of background, teachings, challenges, and solutions between the space of "Holy Bible" and "Christian theology" on the one hand and "Qur'an" and "Islamic theology" on the other hand are so deep and fundamental. It is assumed that Tillich's theory is effective in Christian theology, it cannot be effective in the field of Qur'an.
    Keywords: Paul Tillich, Symbolic language, religious symbols, the language of the Qur', an}
  • سید جابر موسوی راد*

    پل تیلیخ خداوند را نه یک وجود، بلکه خود وجود و اساس وجود می داند و بر اساس این فرض که خداوند کاملا متعالی و فراتر از بشر است، امکان هرگونه سخن گفتن حقیقی از خداوند را منتفی می داند؛ وی صفات و اسمایی را که به خداوند نسبت داده می شود، صرفا نمادهایی می داند که اشاره ی حقیقی به خداوند نداشته و تنها راه هایی برای مواجهه با امر قدسی هستند. در سنت عرفان اسلامی نیز عارفانی چون امام خمینی دیدگاهی خاص پیرامون کیفیت سخن گفتن از خداوند دارند که باید به صورت مستقل در ضمن زبان دین بررسی شود؛ این دیدگاه از جهاتی به دیدگاه پل تیلیخ شباهت داشته و از جهاتی هم با آن متمایز است؛ امام خمینی معتقد است مرحله ی غیب الغیوب ذات الهی، کاملا متعالی و فراتر از بشر است و بشر در این مرحله، هیچ صفتی را نمی تواند به خداوند نسبت دهد؛ در عین حال، تنزه الهی مانع این نمی شود که انسان بتواند در مقام واحدی، راجع به خداوند سخن گفته و تمام صفات و اسماء کمالی را به خداوند نسبت دهد. این مقاله با هدف مقایسه ی بین دیدگاه پل تیلیخ و نظریه ی عرفانی امام خمینی پیرامون زبان دین، ضمن استفاده از روش تحلیلی و تطبیقی، وجوه اشتراک و تفاوت این دو نظریه را بررسی کرده و نهایتا برتری ها و مزایای دیدگاه عرفانی امام خمینی نسبت به دیدگاه پل تیلیخ را نشان می دهد.

    کلید واژگان: امام خمینی, پل تیلیخ, زبان دین, خداوند, عرفان}
    Seyyed Jaaber Mousavirad *

    Paul Tillich holds that God is not a being, but "being itself" and "the foundation of being". Given the transcendence of God, he negates the possibility of any sort of speaking of God. He maintains that the attributes and names attributed to God are only symbols do not refer literally to God, but they are only ways to encounter with God. In the Islamic tradition, some mystics like Imam Khomeini has a particular view on the quality of speaking of God which must be reviewed independently. This view is, to some extent, similar to Paul Tillich's view, as it has some distinctions with it. Imam Khomeini holds that the hidden aspect of the essence of God is entirely transcendent, and no one can attribute any property to God in this level. Meanwhile, transcendence of God does not prevent us from speaking of God in another level called the al-Vahediat. In this level, humans can speak of God and attribute names and properties to God. Imam Khomeini believes that his view is a level between two extremes of not- speaking (al-Ta'atil) and anthropomorphism. Thus, he advocates this view according to the principles of theoretical mysticism.

    Keywords: Imam Khomeini, Paul Tillich, Religious Language, God, Mysticism}
  • امیرعباس علیزمانی*، محمود قاسمی قلعه بهمن

    عالمان الهیات مسیحی و اسلامی در طول هزاران سال تلاش کرده اند در برابر جریان های فکری و دینی، تبیینی قابل دفاع از آموزه ها و گزاره های دینی ارایه کنند. این پژوهش با بهره مندی از مقایسه دو سنت مسیحی و اسلامی در تحلیل زبان دینی و با بهره مندی از معنای صحیح روش نماداندیشانه پل تیلیش و رمز گرایانه ابن عربی، در صدد است سهم بسزایی در شناخت واقعیت دین و زبان دینی ایفا کند و پاسخی متناسب به این مسئله دهد که آیا در پرتو هر یک از این دو چارچوب فکری، دیگری را می توان بهتر فهمید و با برقراری مقایسه میان دو چارچوب فکری و نظام معرفتی، الگوی جامع و کلان دیگری ارایه کرد؟ در این زمینه با مفهوم کاوی معنای اصیل و حقیقی نماد، رمز و تاویل به ضرورت نمادگرایی و رمز گرایی در زبان دین دست یافته و مرز و محدوده اصیل و حقیقی تاویل در آنها را به روشنی مشخص ساخت. ظرفیت تنسیق و صورت بندی نوین از عرفان ابن عربی و مواجهه عرفان ابن عربی با پرسش های نوینی از سوی مکتب فکری الهیاتی فلسفی پل تیلیش ، تمهیدی است از برای فحص از دستیابی به پاسخ ابن عربی در این زمینه معرفتی است؛ با دلالت پژوهی و علت کاوی به کار رفتن نمادها و رمزها در زبان دینی، مواجهه متن پژوهانه بهتری با متون مقدس صورت یافته و از پیدایش شبهات پیرامون آنها حذر شود. برای پاسخ به این مسیله، روش پژوهش، مقایسه متوازن مبتنی بر تحلیل منطقی مفاهیم است.

    کلید واژگان: زبان دینی, ابن عربی, پل تیلیش, زبان نمادین, رمز, وحی, شریعت}
    Amirabas Alizamani *, Mahmoud Ghasemighalebahman

    Christian and Muslim theologians have tried to present a defendable explanation of religious teachings and statements in response to the theoretical and religious courses for thousands of years. Comparing the Christian and Islamic traditions in the analysis of religious language and profiting from the correct meaning of Paul Tillich’s symbolic-thinking method and Ibn-Arabi’s ramzgara’i (symbolistic) method, this research intends to play a great role in understanding the reality of religion and religious language. It will also find a suitable answer to the following questions: can each of the two intellectual frameworks be better understood with the help of the other; and comparing the two intellectual frameworks and cognitive systems, can we present another comprehensive and major pattern? Studying the original meaning and concept of symbol, ramz and esoteric interpretation, this research will show the necessity of symbolism and ramzgara’i in language of religion and will clarify the real and original limits and bounds of esoteric interpretation. A good preparation to find Ibn-Arabi’s answer in the mentioned cognitive field, is to have a new organization and formulation of his mysticism and regard its confrontation with the new questions posed by the intellectual theological-philosophical school of Paul Tillich. Researching the implication and the reasons of using symbols and ramz in religious language, we will have a better text-research confrontation with the holy texts and will avoid the formation of its surrounding doubts. The method of such research is to have an equal comparison on the basis of the logical analysis of concepts.

    Keywords: Religious Language, Ibn-Arabi, Paul Tillich, Symbolic Language, Esoteric Interpretation, Ramz, Revelation}
  • محمد مهدی فلاح

    تاملات پل تیلش درباب عقل، وحی، فرهنگ و شخص مسیح تاثیرات فراوانی روی اندیشه‌های الهیاتی و فلسفی معاصر گذاشته و مسیرهای جدیدی در تاملات الهیاتی گشوده است. تیلیش درباب خدا نیز تصور ویژه‌ای دارد که از نوشته‌های اولیه او در آلمان تا آثار متاخرش در آمریکا، زوایای مختلف این مفهوم پرداخته شده ‌است. او تلاش می‌کند تا با طرح تحلیلی از مفهوم خدا، الهیات را با شرایط نوینی که جهان از سر می‌گذراند تطبیق دهد و در این مسیر نقدهای خود به نظریاتی را که در الهیاتی سنتی و معاصر دیده می‌شود مطرح سازد. در این مقاله تلاش می‌شود درباب تصور ویژه تیلیش از خدا سخن به میان آورده شود و روشن گردد که بنا به چه مقتضیاتی او به چنین مواجهه‌ای با این مفهوم رسیده‌ است. از منظر تیلش، چهار تعبیر از خدا قابل ملاحظه است که در این مقاله معرفی آنها و نشان دادن ارتباط میان آن‌ها مورد نظر است. به ‌نظر می‌رسد که تصور تیلیش از خدا متکی به مبانی روش‌شناختی، هستی‌شناختی و زبان‌شناختی است که در ابتدا مروری بر آن‌ها صورت خواهد گرفت. در نهایت نسبت به تاثیری که تصور تیلیش از خدا روی تاملات دیگر او، خصوصا در حوزه فرهنگ، دارد اشاراتی صورت خواهد گرفت.

    کلید واژگان: خدا, خود-هستی, هستی شناسی}
    Muhammad Mahdi Fallah

    Paul Tillich is known as one of the prominent contemporary theologians. His reflections on reason, revelation, culture, and Christ had a great impact on theological and philosophical thoughts and have opened up new horizons in theological thinking. From his early works in Germany until his later works in the USA, Tillich had a special notion about God and has engaged with its different dimensions. He attempts to analyses the concept of God in accordance with the new conditions of the world, and through this attempt express his critic to the traditional and contemporary theological thesis about God. In this article, we illustrate Tillich’s notion of God and the implications that lead him toward this kind of encountering the subject under discussion here. Among Tillich’s works, there can be found four terms attributed to God and in this article, we will discover the relationship between these terms. It seems that Tillich’s notion of Gods relies on methodological, ontological, and linguistic foundations which will be reviewed at the starting of this article. Eventually, we will mention the impact of Tillich’s notion of God in his other reflections, especially in the realm of culture.

    Keywords: Paul Tillich, God, Being-itself, Ontology, Ultimate Concern}
  • Stephen R. Palmquist *

    After briefly recounting a strange, quasi-mystical experience I had while first reading Immanuel Kant’s Critique of Pure Reason</em>, I devote most of this article to exploring various similarities between theories Kant developed and ideas more commonly associated with Paul Tillich. Hints are drawn from Chris Firestone’s book, Kant and Theology at the Boundaries of Reason</em>, which argues that my interpretation of Kant echoes themes in Tillich’s ontology. Among the themes whose Kantian roots I explore are Tillich’s theories of: God as the Ground of Being; faith as ultimate concern; courage as the proper life-choice in the face of the anxiety that naturally arises out of an honest response to the human situation, given our fundamental alienation from the divine; the crucial role of cultural symbols in bringing faith into historically realistic expressions; political forms as ideally self-negating; and love as a gift that we must express with power and justice in order to be efficacious. After considering whether Kant influenced Tillich more than Tillich ever admitted, I conclude by wondering if my own effort to develop an “affirmative” interpretation of Kant’s theory of religion may have itself had a hidden influence from my prior reading of Tillich.

    Keywords: Immanuel Kant, Paul Tillich, faith as ultimate concern, courage, symbols, selfnegating politics, love as gift}
  • صرف الوجود و مسئله ی زبان نمادین (بررسی نظریه ی نمادگرایی تیلیش)
    شیما شهریاری*
    پل تیلیش یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان و الاهی دانان مسیحی در قرن بیستم است. او نظریه ی جدیدی را در باب سخن گفتن از خدا طرح کرده است که امروزه به نظریه ی نمادگرایی مشهور است. او در این نظریه نشان می دهد که نمی توان به نحو حقیقی در باب خدا سخن گفت و زبان دین، زبان نمادهاست. تیلیش نظریه ی نمادگرایی خود را بر مبنای پیش فرض های هستی شناختی اش مبتنی می کند. بنابر مبنای هستی شناختی او هرچند خدا به عنوان صرف الوجود و وجود متعال از انسان متمایز است؛ اما انسان در هستی با خدا سهیم است و از همین روست که انسان در عین بیگانگی با خداوند یگانه است. لازمه ی چنین پیش فرضی بهره گیری از نمادهای دینی در سخن گفتن از خداست. تیلیش برای پیش برد این دیدگاه خود ابتدا ویژگی های نمادها را نشان می دهد و سپس نمادهای دینی را تعریف و مراتب آن ها را بیان می کند. او در پایان نشان می دهد که نمادهای دینی از ویژگی دوگانه ای بهره مند هستند که همزمان دو ساحت متفاوت را در مقابل ما می گشایند؛ زیرا با تمسک به این نمادها از یک سو می توان خدا را وجود متعال و به کلی دیگر معرفی کرد و از سوی دیگر می توان با او رابطه ی وجودی و شخصی برقرار نمود.
    کلید واژگان: پل تیلیش, نظریه ی نمادگرایی, صرف الوجود, نمادها, نمادهای دینی}
    Being Itself and Symbol's Language
    Shima Shahriyari*
    Paul Tillich is one of the most influential Christian philosophers and theologians in the twentieth century. His new theory about speaking of God is known as the theory of symbolism. He shows in this theory that we cannot speak of God literally because religious language is the language of symbols. Tillich established his symbolism theory on his ontological assumptions. According to them, although God as a being-itself and transcendent being is different from any human, but the human participates in existence with God. This assumption requires using of religious symbols in speaking of God. For assert this view, Tillich shows at the first the properties of symbols and then defines the religious symbols. Finally he argues that religious symbols have two features that face us with two different aspects, because with using these symbols we can introduce Gad as being itself and the wholly other on the one hand and we can contact with him personally on the other hand.
    Keywords: Paul Tillich, Symbolism theory, being itself, symbols, religious symbols}
  • علی عسگری یزدی، مسلم احمدی
    پل تیلیش (1886 - 1965) متکلم مسیحی آلمانی است که زبان دین را نمادین می داند. به این معنا که حوزه دین سرشار از نمادهای دینی استو نماد دینی را نمادی می داند که بیانگر دلبستگی واپسین باشد. از دیدگاه تیلیش، تمام گزاره های دینی نمادین هستند مگر یک گزاره که «خدا خود هستی است» و هر چیز دیگری غیر از این گزاره درباره او بگوییم، نمادین است. تیلیش معتقد است خدا یک وجود در میان سایر وجودات نیست، بلکه خدا خود وجود است و نمی توان او را در کنار سایر موجودات، موجود دیگری شمرد، چرا که لازمه موجود بودن خدا در میان سایر موجودات، محدودیت و متناهی بودن اوست. نگارندگان در این مقاله، ضمن تبیین این نظریه آن را نقد می کنند و نتیجه می گیرند که شاید بتوان گفت بیان نمادین در دین و به تبع آن در قرآن وجود دارد، اما نه اینکه کل زبان دین، نمادین باشد. چرا که علاوه بر اشکال های وارد شده بر نظریه تیلیش و نقض نظریه های خودش در عمل، هدف ارسال رسل و انزال کتب، هدایت همگانی مردم است و این صورت نمی گیرد مگر اینکه عموم مردم توان فهم سخن خداوند را داشته باشند. از این رو حکمت حدوث دین اقتضا می کند زبان هدایت، زبان فراگیر، آشکار و فهم شدنی برای عموم باشد.
    کلید واژگان: بهره مندی, پل تیلیش, دلبستگی واپسین, زبان نمادین, سلب و ایجاب, نمادهای دینی}
    Ali Asgariyazdi, Moslem Ahmadi
    Paul Tillich (1965-1886) was a German Christian theologian who sees the symbolic language of religion. That is the realm of religion is full of religious symbols. Religious symbol is an icon who represents the last attachment. On Tillich''s view، all religious statements are symbolic statements، except that «the existence of God». He believes God is existence itself not a being among the others. In this article the author explains his theory and critique it. So he concludes that even there is some symbolic expressions in religious text، especially in the Holy Quran، but that does not mean totally the language of religion، is the symbolic language.
    Keywords: Paul Tillich, religious symbol, the last attachment}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال