به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « principality of existence » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «principality of existence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدجواد رضائی ره*، امیر اوسطی

    از زمان میرداماد تا کنون، اصالت وجود یا ماهیت، به منزله ی یکی از مسائل مهم و موثر در سنت فلسفه ی اسلامی تلقی شده است. غالب فیلسوفان و مروجان فلسفه در ایران، اصالت وجود را پذیرفته اند و نقطه ی مقابل آن را باطل دانسته اند. برخی نیز اصالت ماهیت را پذیرفته اند. در این مقاله با بررسی مبادی تصوری و تحریر محل نزاع، به این نتیجه رسیده ایم که اصالت وجود یا اصالت ماهیت، حقیقتا مسئله ای فلسفی نیست و نزاع دو طرف، نزاعی لفظی است؛ به این معنا که دو طرف، تلقی واحدی از مبادی تصوری بحث و نیز از محل نزاع ندارند. آن وجودی که اصالت وجودی آن را اصیل می داند، همان چیزی نیست که اصالت ماهیتی حکم به اعتباریت آن نموده است و در طرف مقابل، آن ماهیتی که اصالت ماهیتی آن را اصیل دانسته، همان ماهیتی نیست که اصالت وجودی آن را اعتباری می داند. ماهیت در نزد موافقان اصالت ماهیت، ماهیت موجود است نه ماهیت من حیث هی. ماهیت موجود نیز در نزد او عبارت از متن واقعیت خارجی مجعول است، نه ماهیتی که متحد با وجود شده است. همچنین وجودی که موافقان اصالت ماهیت، آن را اعتباری می دانند، مفهوم اعتباری عام بدیهی است نه وجود به معنای متن واقع مبدا اثر و اثر مبدا. پس از تبیین مدعا و اقامه دلیل بر لفظی بودن نزاع، اشکالات وارد شده بر لفظی بودن نزاع را مطرح کرده و پاسخ داده ایم.

    کلید واژگان: اصالت وجود, اصالت ماهیت, ماهیت موجود, نزاع لفظی}
    Mohammad Javad Rezaeirah*, Amir Osati

    The principality of existence or quiddity has been considered one of the important and influential problems in the tradition of Islamic philosophy since the time of Mīrdāmād until this day. Most philosophers have accepted the principality of existence and rejected its opposite view, and some have accepted the principality of quiddity. In this paper by examining the conceptual foundations and analysing the subject in dispute, we have reached to the conclusion that the principality of existence or quiddity is not really a philosophical problem, and the dispute between the two parties is a verbal dispute and the disputants are talking past each other. The proponents and the opponents of the principality of existence do not mean the same thing by “existence”. Similarly, the proponents and the opponents of the principality of quiddity do not mean the same thing by “quiddity”. Quiddity for the proponents of the principality of quiddity is the existent quiddity, not quiddity qua quiddity. And the existent quiddity for them is the external reality, not the quiddity which has been unified with existence. Likewise, the existence deemed fictitious by the proponents of the principality of quiddity is the general self-evident concept of existence, not existence in the sense that is the external reality which is a cause of an effect or an effect of a cause. After explaining the claim and providing proof that the dispute is verbal, some objections have been raised and answered.

    Keywords: Principality Of Existence, Principality Of Quiddity, Existent Quiddity, Verbal Dispute}
  • روح الله سوری*، سید حسین اکبرپور غازانی
    یکی از مسایل ذیل اصالت وجود، تبیین کثرات عالم بود که برای توجیه آن، نظریه تشکیک وجود مطرح شد. در حکمت متعالیه، علاوه بر انواع سه گانه کثرت به بعض ذات، خارج ذات و تمام ذات، معیار چهارمی برای توجیه برخی کثرات مطرح شد: اختلاف به تمام ذات در عین اشتراک به تمام ذات یا اختلاف به شدت و ضعف. اندیشمندان صدرایی در تبیین این معیار دچار اختلاف شدند. علامه طباطبایی معتقد است برخی کثرات عالم واقع با این معیار قابل توجیه نیست. وی با طرح ملاک جدید «عینیت مابه الامتیاز و مابه الاشتراک» معتقد است اگر اختلاف وجودات به اختلاف مراتب و شدت و ضعف بازگردد، تشکیک طولی وگرنه عرضی است. استاد مصباح نیز سخن علامه را مردود دانسته و معتقد است اگر مصادیق یک مفهوم رابطه علی معلولی داشته باشند، آنگاه آن مفهوم به نحو تشکیکی بر آن ها حمل می شود؛ در غیر این صورت، تشکیک عرضی ای وجود ندارد و چنین کثراتی متباین به تمام وجودند.
    کلید واژگان: اصالت وجود, تشکیک عرضی, تشکیک طولی, مابه الامتیاز مابه الاشتراک, علی- معلولی, علامه طباطبایی, استاد مصباح}
    Rouhollah Souri *, Syed Husain Akbarpour
    One of the issues under the subject of principality of existence has been the pluralities of the universe for whose explanation the theory of gradation of existence was proposed. In the transcendental philosophy, in addition to the three types of plurality (part of essence, out of essence, and the whole essence), a fourth criterion was proposed for justification of some pluralities: difference in the whole essence while sharing the whole essence, or difference in strength and weakness. Sadraʾid thinkers (followers of Mulla Sadra) disagreed in explaining this criterion. Allameh Tabataba’i believes that some pluralities of the real universe is not justifiable with this criterion. By proposing the new criterion of ‘objectivity of distinguishing factor and common factor’, he believes if the difference of beings returns to the difference in their orders and their strength and weakness, the gradation is longitudinal; otherwise, it is transverse. Master Mesbah rejects Allameh’s statements and believes if instances of a concept have a cause-effect relationship, then that concept is attributed to them in gradational form; otherwise, there is no transverse gradation and such pluralities are different by all their existence.
    Keywords: principality of existence, transverse gradation, longitudinal gradation, distinguished factor, common factor, Cause-Effect, Allameh Tabataba’I, Master Mesbah}
  • حمید عاشوری*، سید محمد موسوی، هادی ایزانلو
    از میان فلاسفه، افرادی همچون شیخ اشراق و علامه حلی و پیروانشان قایل به اصالت ماهیت بودند و طبیعتا وجود را معقول ثانی دانستند، اما با ظهور حکمت متعالیه و قول به اصالت وجود انتظار می رفت که قایلین به این دیدگاه، وجود را معقول ثانی قلمداد نکنند. اما مشاهده می کنیم که ملاصدرا و پیروان وی در حکمت متعالیه باز هم وجود را معقول ثانی می دانند. هدف این پژوهش پاسخ به این مساله است که آیا این دو دیدگاه تهافت و تضادی دارند یا خیر، و اگر تضادی وجود دارد، وجه جمع و توجیه عبارات ملاصدرا به چه صورت است. طبیعتا روش ما در این پژوهش توصیفی و تحلیلی است. با توجه به عبارات ملاصدرا و جمع بندی نهایی از دیدگاه او، اولا شکی نیست که او قایل به اصالت وجود بوده است ودر عین حال وجود را معقول ثانی فلسفی قلمداد کرده است، و ثانیا از نگاه نگارندگان با توجه به اینکه ملاصدرا علاوه بر خارجی دانستن اتصاف معقولات ثانی فلسفی، عروضشان را نیز خارجی می داند، اساسا تهافت و تضادی باقی نمی ماند و نیازی به دست برداشتن از هیچ یک از دو دیدگاه ملاصدرا نیست.
    کلید واژگان: اصالت وجود, معقول ثانی فلسفی, اتصاف و عروض خارجی, ملاصدرا}
    Hamid Ashouri *, Seyed Mohammad Musawy, Hadi Izanloo
    Among philosophers, figures like Sheikh Ishrāq, Allamah Ḥillī, and their followers believed in the principality of quiddity (māhiyyah) and naturally considered existence to be a secondary intelligible. However, with the emergence of transcendent philosophy and the endorsement of the principality of existence, it was expected that proponents of this perspective would not categorize existence as a secondary intelligible. Nevertheless, we observe that Mullā Ṣadrā and his followers in transcendent philosophy still consider existence as a secondary intelligible. The aim of this research is to answer whether these two perspectives are conflicting and contradicting each other or not. In case of a contradiction, how does Mullā Ṣadrā reconcile and justify his statements. Naturally, our method in this research is descriptive and analytical. Based on Mullā Ṣadrā's statements and making a final conclusion of his viewpoint, we could say that, firstly, there is no doubt that he endorses the principality of existence and concurrently consider existence as a secondary intelligible. Secondly, from the perspective of the writers, based on the fact that Mullā Ṣadrā not only acknowledges the attribution of the secondary philosophical intelligibles to be external, but also considers their occurrence as external, there is essentially no fallacy or contradiction remaining. Hence, there is no need to reject any one of Mullā Ṣadrā's ideas.
    Keywords: principality of existence, Philosophical Secondary Intelligible, External Attribution, Occurrence, Mullā Ṣadrā}
  • محمد نجاتی، مصطفی مومنی*، یاسر سالاری، فاروق طولی

    ملاصدرا در مسیله اصالت وجود با نفی قسم مفهومی وجود، وجود لابشرط مقسمی را دارای وحدت مصداقی و تکثر فردی می داند. حقیقت وجود دارای وحدت جمعی و انبساطی است و لذا مبنای اصالت وجود و موضوع فلسفه قرار می گیرد. در نگاه ادق، وجود لابشرط مقسمی علاوه بر افراد خارجی خود، مقسم تقسیمات مفاهیم ذهنی و حتی عدمی و هر آنچه که بهره ای از وجود داشتن دارد، نیز می گردد. ملاصدرا در بحث اعتباریت ماهیت، دو نگرش متفاوت به نحوه وجود ماهیت بشرط شیء دارد. حاصل این بحث، تفکیک اصالت وجود به دو معناست؛ در معنای اول، اصل حقایق خارجی و آنچه عالم خارج را پر کرده، وجود لابشرط مقسمی است و ماهیت یا همان حدود و قیود حقیقت لابشرطی وجود به تبع متحقق می گردد. در نگرش دوم و نهایی، صدرا با نفی هر گونه تمایز خارجی وجود و ماهیت، اعتباریت ماهیت را به معنای ذهنیت صرف آن لحاظ کرده و وجود ماهیت را تابعی از وجود نفس و اذهان انسانی و اعتبارات آن می داند.

    کلید واژگان: اصالت وجود, اعتباریت ماهیت, حقیقت وجود, فلسفه}
    Muhammad Nejati, Mustafa Momeni *, Yaser Salari, Farouq Touli

    Mullā Ṣadrā in the issue of principality of existence with the negation of the conceptual part of existence considers the nonconditioned as a source of division to have extensional unity and individual plurality. The truth of existence has collective and expansionary unity and it is the basis of the principality of existence and the subject of philosophy for this reason. He has two different attitudes towards the existence of the positive condition in the discussion of the validity of the nature of his own. The separation of the principality of existence in two meanings is the result of this discussion In the first sense, the root of external realties and what fills the external world is the existence of the nonconditioned as a source of division, and the nature or the ranges of the truth of the unconditioned of existence are consequently realized. Ṣadrā in the second and final view considers the validity of nature as a mere mentality by rejecting any external distinction of existence and nature and considers the existence of nature as a function of the existence of the soul and its human minds and its mental aspects.

    Keywords: Principality of existence, Validity of nature, Reality of existence, philosophy}
  • قاسم بهلول زاده*
    تبحر علامه حسن زاده آملی در حل مناقشات علمی و تجمیع نظرات مکاتب علمی در مسیر نیل به حقیقت، می تواند کمک بسزایی در فهم و تفسیر صحیح از اصالت وجود و معنای اعتباریت ماهیت و امتداد آن در عصر حاضر داشته باشد. نوشته حاضر با واکاوی آثار علامه به روشی توصیفی تحلیلی، علاوه بر تنظیم مقدمات مهم در فهم معنای اعتباریت و اسناد وجود به ماهیت، دو جمع را برای معنای موجود بودن و موجود نبودن ماهیت قابل طرح می داند: در جمع اول، اسناد موجودیت به ماهیت به واسطه در عروض و حکم به نبودن به سبب صحت سلب از آن است؛ در جمع دوم، ماهیت به حسب وجود رابطی یا همان ربطی معدوم و به حسب وجود رابط، یعنی مفاد کان ناقصه، موجود است. در پایان نیز در ضمن دو نکته اساسی، به توضیح وجود مجازی ماهیت یا همان حکم عرفانی آن، از دیدگاه استاد حسن زاده آملی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: اصالت وجود, اعتباریت ماهیت, وجود مجازی ماهیت, علامه حسن زاده آملی}
    Ghasem Bohloulzadeh *
    Allameh Hassan-zada’s skill in resolving scientific disputes and reconciling the views of scientific schools in the way to achieve truth can assist us greatly in understanding and rightly interpreting the principality of existence and the meaning of conventionality of quiddity and its extension in the present time. The present article explores Allameh’s works in a descriptive-analytical way, adjust the important preliminaries in understanding the meaning of conventionality and predication of existence on quiddity, and regards two overall meaning for existence and non-existence of nature. First, predicating existence on quiddity is through medium of accidents and judging non-existence due to the rightness of its negation. Second, quiddity is non-existence in terms of relational existence, and is existent in terms of the existence of relation, i.e. the imperfect ‘to be’ (kāna nāqiṣa). Finally, we have explained the figurative existence of quiddity or its mystical judgment in Allameh Hassan-zada’s view.
    Keywords: principality of existence, conventionality of quiddity, figurative existence of quiddity, Allameh Hassan-zada Amoli}
  • مرتضی عرفانی*، حسن رهبر

    پژوهندگان در این نگاشت بر این باورند که نزاع اصالت وجود یا ماهیت نه تنها لفظی نیست بلکه یک چالش متافیزیکی مهم میان اصالت وحدت با اصالت کثرت محسوب می شود که  هریک از این دو اصل می تواند نتایج کلامی متفاوتی را در پی داشته باشد. پیرامون انتساب اصالت ماهیت به سهروردی در بین محققان معاصر سه دیدگاه مهم را می توان از هم تفکیک کرد: نخست، دیدگاهی که  انتساب اصالت ماهیت به شیخ اشراق را نفی می کند و حتی وی را مبتکر اصالت وجود می داند. دوم، نظرگاهی که این انتساب را به صراحت نفی نمی کند اما براساس شواهدی از اصالت وجود در سخنان او، چنین می انگارد که روح حکمت اشراق اصالت وجودی است. سوم، دیدگاه آیت الله جوادی آملی و برخی محققان دیگر که نظام حکمت سهروردی را مبتنی بر اصالت ماهیت و کثرت و از این رو در مقابل نظام اصالت وجود صدرایی ، که مبتنی بر وحدت وجود است، می پندارد. نگارندگان در این پژوهش با روشی تحلیلی انتقادی، بر پایه مطالعه آثار سهروردی و سهروردی پژوهان، می کوشند ضمن نقادی دیدگاه های سه گانه، وجوه برتری نظرگاه آیت الله جوادی آملی را تبیین نمایند و ادله خود بر رد دیدگاه های دیگر را به منصه ظهور رسانند.

    کلید واژگان: اصالت ماهیت, اصالت وجود, سهروردی, وحدت, کثرت, آیت الله جوادی آملی}
    Morteza Erfani *, Hassan Rahbar

    The authors of this article believe that the conflict between the Principality of existence or Essence is not only verbal but also an important metaphysical challenge between the Originality of Unity and the Originality of Plurality, each of which can have different theological consequences. Regarding the attribution of the the Principality of Essence to Suhrawardi among contemporary scholars, three important views can be distinguished: First, a view that denies the attribution of the Principality of Essence to Sheikh Ishraq and even considers him the originator of the Principality of Existence. Second, a view that does not explicitly deny this attribution, but based on evidence of the Principality of Existence in his words, concludes that the Principality of Existence is the basis of Suhrawardi''s philosophy. Third, the view of Ayatollah Javadi Amoli and some other scholars who consider the system of Suhrawardi''s philosophy based on the Principality of Essence and plurality and therefore contrast it with Mulla Sadra''s philosophical system, which is based on the unity of existence. In this article, the authors use a critical analytical method, based on the study of the works of Suhrawardi and his researchers, while criticizing the three views, to explain the superiority of Ayatollah Javadi Amoli''s point of view and to present their arguments for rejecting other views.

    Keywords: Principality of Essence, principality of existence, Suhrawardi, Unity, plurality, Ayatollah Javadi Amoli}
  • حمید عرب مختاری*، مهدی منصوری

    اصالت وجود به مثابه ستون فقرات فلسفه صدرایی است. حکمت متعالیه از سایر مکاتب فلسفی از این جهت که فلسفه وجودشناسانه به طور آگاهانه است، ممتاز می شود. آنچه شاکله حکمت صدرایی را مدیریت می کند و در سراسر حکمت متعالیه به منصه ظهور رسیده، اندیشه وجودی و اصالت وجود است. از این رو فرق دارد که اندیشه ماهوی بر زندگی حکمفرما باشد یا اندیشه وجودی؛ چراکه اندیشه ماهوی بریده شده از وجود، آدمی را به تکاثر می کشاند؛ اما اندیشه وجودی، انسان را متاله و کوثری تربیت می کند. بنابراین هم بر تک تک افراد و هم بر اجتماع است که به «وجود» بازگردند. با وجود نوشته های فراوان در باب اصالت وجود، به جایگاه این بحث در زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت رجوع به وجود کمتر پرداخته شده است. از این رو جا دارد که به صورت جداگانه از اندیشه وجودی بحث شود.

    کلید واژگان: اصالت وجود, اندیشه وجودی, حکمت متعالیه, فلسفه صدرایی, فلسفه وجودشناسانه}
    Hamid Arab Mokhtari *, Mahdi Mansouri

    Principality of existence serves as the backbone of Mulla Sadra’s philosophy. The transcendental philosophy is distinctive from other philosophical schools for the fact that it is consciously an ontological philosophy. What manages the structure of Mulla Sadra’s philosophy and is manifested all throughout the transcendental philosophy is the existential thought and principality of existence. Thus, it makes a difference whether the essential thought governs the life or the existential thought, because the essential thought cut from the existence leads the man towards rivalry in wealth. But the existential thought nurtures the man as a divine and abundance-centered being. Thus, it is an obligation both for individuals and for society to return to the ‘existence’. In spite of ample writings about the principality of existence, there is not enough discussion on the individual and social life and the importance of returning to existence. Therefore, it is worth discussing separately on existential thought.

    Keywords: principality of existence, existential thought, Transcendental philosophy, Mulla Sadra’s philosophy, ontological philosophy}
  • حسین عباسی*
    اصالت وجود و اعتباریت ماهیت را می توان رکن اصلی حکمت متعالیه دانست. این اصطلاح تفاسیر مختلفی دارد که هر یک را شاید بتوان ناظر به تبیین گوشه ای از ابعاد این معنا دانست. از این رو در این نوشته سعی شده است در ضمن نقد یکی از این تفاسیر (تفسیر استاد غلامرضا فیاضی)، تبیینی که به نظر می رسد به واقع نزدیک تر است ارایه شود. بدین جهت در این نوشتار با تبیین مبانی استاد فیاضی و جمع بندی نظریات ایشان درباره این اصل، هشت مبنا تبیین، و نقدهایی درباره آنها بیان شده است و در ضمن این نقدها بخشی از مبانی معنایی که به نظر صحیح تر است نیز تبیین شده است. همچنین دلیل ایشان برای نظر خود مبنی بر اعتباریت ماهیت با تبیین ویژه ای که دارند نیز بررسی و نقد شده و در ادامه مهم ترین لازمه این تبیین که به نظر می رسد صحیح نیست، تبیین و نقد شده است. از این رو در این نوشتار سعی شده است در ضمن ارایه نقدهایی به تبیین مذکور، مطالبی عرضه شود که محققان در حکمت متعالیه بدان وسیله بتوانند ثمره بیشتری از این مکتب فلسفی به دست آورند و به عمق هستی شناسی حکمت متعالیه نزدیک شوند.
    کلید واژگان: غلامرضا فیاضی, حکمت متعالیه, اصالت وجود, اعتباریت ماهیت, مفاهیم فلسفی, حیثیت تقییدیه}
    Huseyn Abbasi *
    Principality of existence and conventionality of quiddity can be considered as the main pillars of transcendental philosophy. This term has various interpretations each of which can be regarded as related to one dimension of that meaning. Thus, in the present article, we have attempted to review one of these interpretations (that of Master Gholam-Reza Fayyazi), and offer an explanation that seems to be closer to reality. Accordingly, in this article, we have stated Master Fayyazi’s foundations and offered a summary of his opinions regarding this principle to explain eight foundations and critiques about them, while explaining some part of semantic foundations that seems to be more correct. Besides, we have also investigated and reviewed the reason he has offered for his opinion on conventionality of quiddity with his special statement. We have continued with explaining and reviewing the most essential consequence of that statement, which seems not to be right. Therefore, in this article, we have attempted, while offering critiques of that statement, to present points for researchers in the transcendental philosophy to enable them to gain more of that philosophical school and come closer to the ontological depth of transcendental philosophy.
    Keywords: Golam-Reza Fayyazi, Transcendental philosophy, principality of existence, conventionality of quiddity, philosophical concepts, conditional mood}
  • محمود آهسته*
    تبیین رابطه ذات و صفات الاهی همواره یکی از دغدغه های متکلمان و فیلسوفان اسلامی بوده است. در این میان دوانی صفات کمالی را انفکاک ناپذیر از ذات می داند و با دلایل بسیار، می کوشد عینیت ذات و صفات الاهی را اثبات کند. او در این مسئله تاکید می کند که تمام اوصاف واجب به علم الاهی ارجاع داده شود و صراحتا معتقد است تمام صفات الاهی در سایه علم واجب تفسیر می شود. از سوی دیگر، صدرای شیرازی نیز به عینیت صفات و ذات معتقد است و از طریق قواعدی همچون اصالت وجود و بسیط الحقیقه، مبانی عینیت ذات و صفات را تبیین و بررسی کرده است. آنچه دیدگاه دوانی و صدرای شیرازی را در این مسیر متمایز می کند و بر آن اساس تبیین ها و دلایلشان متفاوت می شود، اعتقاد دوانی به اصالت ماهیت و اصالت وجودی بودن صدرا است. همین می تواند مبنا و پیش فرض مسئله رابطه ذات و صفات واجب در اندیشه دوانی و صدرای شیرازی قلمداد شود. نگارنده با مطالعه و دقت در آثار مختلف دوانی و صدرای شیرازی، دیدگاهشان را بررسی کرده است. تحلیل و بررسی دیدگاه دوانی و صدرالدین شیرازی و مقایسه مبانی آن دو هدف مقاله حاضر است.
    کلید واژگان: ذات و صفات الاهی, اصالت وجود و بسیط الحقیقه, جلال الدین دوانی, صدرالدین شیرازی}
    Mahmud Ahesteh *
    Explaining the relationship between the divine essence and the divine attributes has always been one of the concerns of Islamic theologians and philosophers. In the meantime, Dawani considers the attributes of perfection inseparable from the essence and tries to prove the objectivity of the divine essence and attributes with many reasons. As for this issue, he emphasizes that all the attributes of the necessary being should be referred to the divine knowledge, and he explicitly maintains that all the divine attributes are interpreted in the light of the necessary being's knowledge. On the other hand, Sadr al-Din Shirazi also believes in the objectivity of attributes and essence and has explained and studied the principles of objectivity of essence and attributes through rules such as the principality of existence and the simplicity of truth. What distinguishes Dawani and Sadra Shirazi's views on this issue, and based on which their explanations and reasons differ, is Dawani's belief in the principality of quiddity and Sadra's belief in the principality of existence. This can be considered as the basis and presupposition of the issue of the relationship between the essence and attributes of the necessary being in the thought of Dawani and Sadr al-Din Shirazi. This article examines the views of Dawani and Sadra Shirazi by studying and reflecting on their various works. The purpose of this paper is to analyze the views of Dawani and Sadr al-Din Shirazi and to compare their principles.
    Keywords: Divine essence, attributes, Principality of Existence, Simplicity of Truth, Jalal al-Din Dawani, Sadr al-din Shirazi}
  • سردار دکامی*، محمد سعیدی مهر، رضا اکبریان

    گاهی تصور یک مسئله فلسفی مهم تر و دشوارتر از تصدیق آن است، و مسئله اصالت وجود از جمله این مسایل است. در این مقاله به بررسی برخی از معانی تصوری این مسئله پرداخته ایم. هم چنین به بررسی دو تحریر از محل نزاع، و نیز در پرتو ادله اصالت وجود به بررسی برخی معانی تصوری دیگر پرداخته ایم. تحریر محل نزاع که مسئله مهمی در این زمینه است، در کتب ملاصدرا ذکری از آن به میان نیامده است، اما کسانی مانند سبزواری و طباطبایی و... به آن پرداخته اند. در این میان مدرس زنوزی تحریر جامع و دقیقی از محل نزاع این مسئله به دست داده است. برخی بر این نحوه تحریر انتقاداتی وارد کرده اند و ما به آنها پاسخ داده-ایم. در این مقاله به معانی ماهیت، وجود، اصالت، حد در محل نزاع پرداخته شده است. نیز به مسایلی از قبیل این که پدیده های شخصی یا نوعی در این مسئله مورد نظر است پرداخته شده است.

    کلید واژگان: ملاصدرا, اصالت وجود, ماهیت, تحریر محل نزاع, معانی تصوری}
    Mohammad Saeedimehr, Reza Akbarian

    sometimes, imagination of philosophy issue is more important and more difficult than its judgment, and principality of existence issue is from these issues. in this article, we have surveyed to some of imagination meanings of this issue.also we have surveyed to two explanation of disputable point; and we have surveyed with reasons of principality of existence to some of imagination meanings. explanation of disputable point, which is an important issue in this field, is not mentioned in Mullah Sadra's books. But people like Sabzevari, Tabatabai and others have paid it. In the meantime, modares Zunuzi has written a comprehensive and precise explanation of disputable point on the issue. Some have criticized this and we have responded to them. In this article, the meanings of the quiddity, existence, imagination meanings, and limitation of the dispute are discussed. It addresses issues such as whether there are personal or some kind of phenomena in this issue.

    Keywords: molla sadra, principality of existence, quiddity, explanation of disputable point, imagination meanings}
  • علی بابایی*، سید مختار موسوی

    محقق است که صدرالمتالهین در آثار خود، سه مرتبه سیر فلسفی اصالت ماهیت (یا مبنای قوم) اصالت وجود وحدت تشکیکی و اصالت وجود وحدت شخصی را تجربه کرده است. می‌بایست متناسب با این سه مرتبه از سیر، در مباحث تابع نیز تحولاتی صورت گرفته باشد؛ توجه به این تغییر، گره بسیاری از مسایل مربوط به دیدگاه حقیقی صدرالمتالهین و سازگاری یا ناسازگاری آموزه‌های درون‌نظامی صدرا را می‌گشاید. براساس پژوهش حاضر، در موضوع «زمان» نیز دیدگاه‌هایی بر مبنای هر سه سیر صدرالمتالهین مطرح شده و متناسب با هر سیری تحولی در مبحث زمان و مسایل پیرامونی آن روی داده است. این تحولات در چند حیطه تعریف زمان، امر ماهوی یا وجودی بودن زمان، برهان اثبات وجود زمان، امر متواطی یا مشکک بودن زمان، علت مباشر زمان، و حیطه سریان زمان و وجوه اشتراک و تفاوت آنها در سه مرتبه به نحو مطالعه تطبیقی درون‌سیستمی بررسی شده است.

    کلید واژگان: زمان, صدرالمتالهین, مراتب, وحدت شخصی, اصالت وجود, وحدت تشکیکی, اصالت ماهیت}
    Ali Baba'ie*, Sayyid Mukhtar Musawi

    Mulla Sadra has experienced, in his works, three stages of philosophical journey: principality of quiddity, the principality of existence of gradational unity, and the principality of existence of personal unity. There must have been changes in the dependent discussions in proportion to these three stages of journey. Considering this change would resolve many issues related to Mulla Sadra's true view and the consistency or inconsistency of the doctrines inside Mulla Sadra's system. According to the present study, some views have been offered on 'time' based on the three journeys of Mulla Sadra, and in line with each journey, some evolutions have occurred regarding the time and the related discussions. These evolutions have been studied in the following spheres in three stages in the form of an intra-system comparative study. These spheres are as follows: definition of time; the essential or existential being of the time; the argument for proving the existence of time; the univocal or gradational nature of time; the direct cause of time; the running sphere of time, and their common and different points.

    Keywords: time, Mulla Sadra, stages, personal unity, principality of existence, gradational unity, principality of quiddity}
  • مجتبی شیخ*، محمد محمدرضایی، یحیی کبیر
    مسئله این مقاله ضمن بررسی چند تفسیر اصلی از اصالت وجود، تفسیر دیدگاه ملاصدرا با روش راوی سوم است. طبق این تفسیر آنچه در اصالت وجود اصل است، تمایز ذهن و عین یا ماهیت و وجود و تفاوت احکام هر یک و رابطه آن ها است. با این حال ملاصدرا مدعای خویش را در قالب قضیه «وجود موجود است» بیان می کند و این قضیه را از سنخ حمل شایع صناعی می داند. در تفسیر این مقاله از دیدگاه ملاصدرا سه گزاره اصلی درون مایه اصالت وجود وی می باشد: وجود مصداق دارد، ماهیت در خارج مصداق ندارد و ماهیت به عرض وجود و مجازا در خارج مصداق دارد. این سه گزاره به صورت کلی در سایر تفاسیر نیز مطرح می شود، اما شرح هر کدام متفاوت است. اما تمایز اصلی تفسیر این مقاله، آن است که ماهیت اساسا امکان صدق بر خارج را ندارد.
    کلید واژگان: ملاصدرا, اصالت وجود, ماهیت, صدق}
    Mojtaba Sheikh *, Mohammand Mohammadrezai, Yahya Kabir
    .
    In addition to a study of the major interpretations of the "principality of existence", (ʾIṣāla al-wujūd) this article studies Mullā Ṣadrā's view through the third person narration method. According to this method, the main point in "principality of existence" is the distinction, the rules and the relation of existence and quiddity. Mullā Ṣadrā describes his view in the form of the proposition, "Existence exists", and he claims that this proposition is a "common technical Predication." This proposition can be interpreted as follows: 1. Quiddity has instantiations in the external world. 2. Quiddity does not have any instantiation in the external world. 3. Quiddity, primarily, does not have any instantiation in the external world, but it has instantiations through existence. There are many explanations for each of the three interpretations. The major point of this article is that it is not possible for quiddity in-itself to exist in the external world.
    Keywords: Mullā Ṣadrā, Principality of existence, quiddity, predication}
  • حمیدرضا بدر*، سید حجت حسینی، غلامرضا فیاضی

    برخی حکمای معاصر درباره مبحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و مبحث اقسام معقولات اظهارنظر کرده‌اند، اما در منظومه آرای ایشان، انسجام میان این دو مبحث جای تامل دارد. ازجمله این افراد می‌توان علامه طباطبایی و شهید مطهری را نام برد. در این نوشتار، ماحصل این دو مبحث به طور خلاصه از منظر این دو حکیم تشریح و ارتباط این دو نظریه در منظومه فکری ایشان بررسی شده است. به‌طورکلی از عدم هماهنگی این دو نظریه، انفکاک مبحث «صدق» از «تحقق عینی» حاصل می‌گردد که بی‌توجهی به این نتیجه، انفکاک معرفت‌شناسی از هستی‌شناسی را نتیجه می‌دهد. در این مقاله علاوه بر بررسی نظرات حکمای مذکور، ارتباط میان مبحث «صدق» و «تحقق عینی» تبیین شده و از ارتباط این دو مبحث با یکدیگر، در منسجم کردن نظریه اصالت وجود با مبحث اقسام معقولات استفاده گشته است. در پایان دسته‌بندی جدیدی از اقسام معقولات ارایه شده است.

    کلید واژگان: تحقق عینی, اصالت وجود, صدق, معقولات اولی, معقولات ثانیه فلسفی}
    HamidReza Badr*, Sayyid Hujjat Husseini, GholamReza Fayyazi

    Some of the contemporary philosophers have commented on two subjects: (1) the principality of existence and the conventionality of quiddity; and (2) various types of intelligibles. However, the consistency between these two discussions needs to be scrutinized in the array of their views. Among those persons, we may name Allama Tabataba’i and Martyr Mutahhari. In the present article, we have shortly expounded the concluding views of those two philosophers and investigated the relationship between the two views for them. Generally, the separation of ‘veracity’ from ‘objective realization’ is resulted from the inconsistency between those theories; and ignoring this would result in separation of epistemology from ontology. In this article, in addition to investigating the opinions of the abovementioned philosophers, we have explained the relationship between the two discussions of ‘veracity’ and ‘objective realization’, and have used this in making the theory of principality of existence consistent with the discussion of types of intelligibles. At the end, we have presented a new classification of the types of intelligibles.

    Keywords: objective realization, principality of existence, veracity, the primary intelligibles, the secondary philosophical intelligibles}
  • محمدرضا ارشادی نیا*

    فلسفه اسلامی با مبانی هستی شناخت، اساسی ترین پایه های الهیات عقلانی را پایه ریزی کرده است. تشکیک و تردید در این اصول، لطمه جبران ناپذیری بر الهیات به معنای اخص وارد می سازد و آن را وارد مسیر دیگر با نتایج دگرگون می سازد. در بین همه اصول محوری هستی شناخت، اصالت وجود نقش برجسته، نمایان و بی بدیل دارد. حکمت متعالیه با شناخت نقش موثر این اصل، به تثبیت آن پرداخته است. مخالفان با آن، بر اثر برخی نتایج ناسازگار با پیش فرض هایشان، همانند وحدت وجود، به خدشه و القاء شبهه در ادله آن روی آورده اند. عمده ترین شبهه، اتهام دور و مصادره به مطلوب از سوی طیفی به ظاهر نامتجانس اعم از فلسفه ستیزان و برخی تفکیک گرایان با روش جدل گرایانه است. در این فرصت به چهار دلیل، عطف توجه خواهد شد که در مظان این شبهه قرار گرفته است. این ادله عبارت اند از: برهان خیریت وجود، برهان مبتنی بر تفاوت آثار وجود خارجی با وجود ذهنی، برهان مبتنی بر امتناع تشکیک در ماهیت، و برهان حرکت اشتدادی. با طرح مفاد و مطلوب این ادله، محتوای شبهه نیز نسبت به آن ها محک زده خواهد شد. واکاوی نشان از این دارد که شبهه زایی ناشی از عدم توجه کافی به مبادی این ادله است.

    کلید واژگان: هستی شناسی, اصالت وجود, اعتباریت ماهیت}
    MuhammadReza Ershadinia *

    Islamic philosophy, with its foundations of ontology (ontological), has established the most basic foundations of rational theology. Uncertainty and gradation in these principles inflicts irreparable damage on theology in a special (more peculiar) sense and transforms it into another path with transformative consequences. Principality of existence has a prominent, visible and irreplaceable role among all the central principles of ontology. Transcendent Wisdom has established this principle by recognizing its effective role. Opponents of it have, as a result of some inconsistencies results with their presuppositions, such as the unity of existence, distorted and induced doubt in its proofs. The main doubt is the accusation of circle doubt and circular reasoning by a seemingly heterogeneous spectrum, including anti-philosophers and some separatists (gradationists) in a polemical method. In this opportunity, attention will be paid to four reasons that are in this doubt. These reasons are: the argument of the goodness of existence, the argument based on the difference between the effects of external existence and the mental existence, the argument based on the refusal (impossibility) of doubt in gradation the quiddity and the argument of intensified (intensifying) motion. By presenting the contents of these arguments, the content of the doubt will also be tested against them. The analysis shows that the skepticism is due to insufficient attention to the principles of these arguments.

    Keywords: Principality of existence, Validity of quiddity, Ontology}
  • محمد حسین زاده*
    دیدگاه ملاصدرا درباره اصالت وجود به صورت های مختلفی تفسیر شده است. در تفسیر رایج از نظریه اصالت وجود، ماهیت امری کاملا ذهنی و وابسته به فاعل شناسا است و چون در واقعیت خارجی حاضر نیست، نمی تواند به نحو حقیقی از واقعیت خارجی حکایت کند. تفسیر استاد عبودیت که بسط و شرح تفسیر آقا علی مدرس زنوزی است در عین حال که بر ذهنی صرف بودن ماهیت تاکید می کند و ماهیت را شبح وجود می داند، حکایت ماهیت از وجود را حکایتی حقیقی معرفی می کند. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی عبارت های صدرالمتالهین را بررسی کرده و نشان داده است که تفسیر مذکور، نمی تواند تبیین مناسبی از دیدگاه ملاصدرا در مساله اصالت وجود باشد. ملاصدرا تحت تاثیر عرفا، ارتباط حق تعالی و تعینات خلقی را بین وجود و ماهیت ترسیم کرده و در به تصویر کشیدن این رابطه از تعبیرات عرفا از جمله خیال و شبح و حکایت بودن مخلوقات نسبت به حق تعالی استفاده کرده است. برخلاف برداشت آقا علی مدرس و استاد عبودیت، این قبیل واژگان در معنای هستی شناسانه به کار رفته اند نه معنای معرفت شناسانه؛ از این رو، نمی توان با تمسک به آنها ماهیت را در دیدگاه صدرا، امری کاملا ذهنی و وابسته به فاعل شناسا تفسیر کرد.
    کلید واژگان: اصالت وجود, ماهیت, اعتباری, حکایت, ملاصدرا, آقا علی مدرس}
    Mohammad Hosseinzadeh *
    Mulla Sadra's view of the principality of existence has been interpreted in various ways. In the prevailing interpretation of the theory of the principality of existence, the quiddity is purely subjective, and since it is not present in external reality, it cannot literally represent external reality. The interpretation of Obudiyyat - which is the explanation of the interpretation of Agha Ali Modarres Zenozi - while at the same time emphasizing the subjectivity of quiddity and recognizing quiddity as an image, introduces quiddity's representation as a true indication. This paper, with a descriptive-analytic approach, examines Mulla Sadra's statements and shows that this interpretation cannot be a proper explanation of Mulla Sadra's view of the principality of existence. Mulla Sadra, influenced by the mystics, depicted the relationship between God and the creatures between existence and quiddity and used the mystic's words to depict the relationship, including image, fantasy and Representing the creatures from God. Contrary to Zenozi and Obudiyyat's understanding, such words have been used in the ontological rather than the epistemological sense; hence, they cannot be interpreted as a purely mental object in Sadra's view.
    Keywords: Principality of Existence, quiddity, Ideality, Representation, Mulla sadra, Aga Ali Modarres}
  • محمد فارسیات

    مسئله نحوه تحقق معانی فلسفی در حکمت متعالیه از فروع مسئله اصالت وجود و اعتباریت معناست. صدرالمتالهین با طرح مسئله اصالت وجود و اعتباریت معنا ثابت کرد که هویت‌های خارجی از سنخ حقیقت وجودند و محال است که معنا در خارج یافت شود. ازاین‌رو وی بر این باور است که موجودیت معانی از جمله معانی فلسفی در خارج، عبارت است از صدق آنها بر هویات خارجی. با توجه به اینکه صدرالمتالهین هویت‌های خارجی را از سنخ معنا نمی‌داند، بر این باور است که تباین مفاهیم و معانی لزوما منجر به تعدد در مصداق نمی‌شود و ممکن است که مفاهیم و معانی متعدد بر هویت واحدی صدق کنند. لازم است یادآوری کنیم هرچند صدرالمتالهین صدق مفاهیم و معانی متعدد را بر هویتی واحد ممکن می‌داند، لکن وی با طرح نظریه انفکاک‌پذیری عرض از معروض توانست منحاز بودن و زیادت خارجی اعراض متحد با معروض را نیز ثابت کند.

    کلید واژگان: مفاهیم فلسفی, مفاهیم ماهوی, معنا, حقیقت وجود, اصالت وجود و اعتباریت معنا, عرض}
    Muhammad Farsiyat

    How the philosophical meanings are realized in transcendental philosophy is subsidiary to the principality of existence and conventionality of meaning. By posing the ideas of principality of existence and conventionality of meaning, Mulla Sadra proved that external identities are of the type of truth of existence and that the meaning is impossible to be found in external world. Therefore, he maintains that the existence of meanings, including the philosophical meanings, in the external world is their verifying external quiddities. Considering the fact that Mulla Sadra does not know the external quiddities to be of the meaning type, he thus believes that the contrast of concepts and meanings would not necessarily lead to multiplicity of instances and it is possible that multiple concepts and meanings refer to one single quiddity. It is necessary to mention that although Mulla Sadra regards it possible for multiple concepts and meanings to refer to one single quiddity, by putting forward the idea that accident is separable from what it belongs to, he could prove that the accidents are externally supper added to what they belong to.

    Keywords: philosophical concepts, essential concepts, meaning, truth of existence, principality of existence, conventionality of meaning, accident}
  • محمد هادی رحمانی*

    تشکیک به معنای تمایز در میزان بهره مندی از حقیقتی واحد و بازگشت وجه اشتراک به وجه امتیاز می باشد ملاک اتحاد تشکیک طولی حقیقت وجود و ملاک تمایز آن مراتب وجود در شدت و ضعف است. تشکیک عرضی در بین حقایقی مطرح می شود که یک رتبه وجودی دارند و ازلحاظ شدت و ضعف یک سان اند، اما با یکدیگر تمایز دارند؛ تمایز در این مقام به معنای ماهیات و تشخیص افراد است. ازآنجا که اصالت با وجود است، همه اقسام تمایز باید به وجود بازگردد؛ ازاین رو، تشکیک عرضی نیز به وجود باز می گردد که این نوشتار چگونگی بازگشت آن را براساس مبانی گوناگون اعتباریت بیان می کند.در تشکیک طولی ملاک تمایز مراتب وجود، و در تشکیک عرضی حدود وجود (در تمایز نوعی) و تشخص وجود (درتمایز افراد) است که درواقع هردو به وجود باز می گردد. البته باید این ملاک را براساس اقوال مختلف تشکیک یعنی تشکیک عامی، خاصی و خاص الخاصی نیز تطبیق کرد تا با یکدیگر اشتباه نشوند.

    کلید واژگان: اصالت وجود و اعتباریت ماهیت, تشکیک, تشکیک عرضی, تشکیک عامی, خاصی و خاص الخاصی}
    Mohammad Hadi Rahmani*

    Gradation means distinction in the level of enjoying a single truth and return of ‘sharing mode’ to ‘distinctive mode’. The criterion for unity is longitudinal gradation of truth of existence, and the criterion for its distinction is the orders of existence in intensity and weakness. Transverse gradation is applied in truths with an existential rank that are equal in intensity and weakness, but are distinguished. Here, distinction means individuals’ nature and distinction. Since existence has principality, all types of distinction must return to existence. Thus, transverse gradation returns to existence, and this article explains how it returns according to various tenets of conventionality. In longitudinal gradation, the criterion for distinction is orders of existence, and in transverse gradation, the criterion is the limits of existence (in typical distinction) and individuation of existence (in individuals’ distinction). Both of them, in effect, return to existence. Of course, this criterion must be adjusted on the basis of various views on gradations, i.e. general gradation, specific gradation and specific of specific gradation, so that they are not confused.
     

    Keywords: principality of existence, conventionality of quiddity, gradation, transverse gradation, general gradation, specific gradation, and specific of specific gradation}
  • عباس نیکزاد

    یکی از مباحث اساسی در فلسفه، مبحث اصالت وجود یا ماهیت است. این مبحث را زیر و رو کننده فلسفه دانسته اند. صدراییان به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت عقیده دارند. صدرالمتالهین نخستین فیلسوفی است که این مبحث را در صدر مباحث هستی شناسی نشاند و آن را پایه ای برای حل مسائل دیگر قرار داد. این گروه برای اثبات مدعای خویش به ادله ای تمسک کرده اند. مهم ترین ادله آنان بر محور حمل است؛ یعنی با تکیه بر حمل، ادله ای اقامه کرده اند که به زعم آنها بر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت دلالت دارد؛ چنان که برخی از مهم ترین آثاری که بر قول به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت بار کرده اند، مربوط به حمل است. در این نوشتار به بررسی هم آن ادله و هم این آثار مرتبط با حمل می پردازیم. به نظر نگارنده بر هر دو بخش این بحث، نقدهای جدی وارد است.

    کلید واژگان: اصالت وجود, اعتباریت ماهیت, حمل, حمل اولی, حمل شایع, واسطه در عروض}
    Abbas Nikzad

    One of the basic issues in philosophy is the principality of existence or quiddity. It has been regarded as a breakthrough in the philosophy. The proponents of Mulla Sadra (Sadraids) believe in principality of existence and conventionality of quiddity. Mulla Sadra was the first philosopher who put this issue at the top of the discussions on ontology, making it the foundation for resolving other issues. To prove their claim, his proponents have adduced some reasons, the most important of which is based on the axis of ‘attribution’. That is, with a reliance on attribution, they have offered arguments that denote the principality of existence and conventionality of quiddity. In this regard, some of the effects they claim for the belief in principality of existence and conventionality of quiddity are related to ‘attribution’. In the present article, we study both the arguments presented and the effects related to the attribution. For the author, there are serious critics regarding both parts of the discussion.

    Keywords: principality of existence, conventionality of quiddity, attribution, primary attribution, ordinary attribution, medium in accidents}
  • علی صادقی نژاد*، مهدی منفرد
    دیلتای یکی از فیلسوفان زندگی است که متن حیات را بررسی کرده است. نگاه وی به «تجربه زندگی» قرابت های بسیاری با اندیشه حیات و زندگی در حکمت متعالیه ملاصدرا دارد. مقصود این نوشتار از «تجربه زندگی» اصطلاح «تجربه زیسته» در فلسفه دیلتای نیست، بلکه مقصود هر نوع نگاه زمانی به زندگی است که فعالیت های انسان را در طول زمان بررسی می کند. بررسی اهداف و سیر کلی این دو فیلسوف و ویژگی های تجربه زندگی، نشان دهنده نوعی قرابت و همداستانی در این مسئله است که می توان میان اندیشه این دو متفکر، تطبیق کرد. تاریخ و زمانمندی، احساس، تجربه و نحوه ادراک، اموری هستند که در این نوشتار به آنها پرداخته خواهد شد. سیلان زندگی، درک فعالانه، مشترک و بی واسطه از زندگی، مهم ترین نقاط همسویی این دو فیلسوف شناخته می شوند؛ یعنی نفس در طی حرکت و سیلان در زندگی، با نوعی سرشاری از ارزش ها همراه است که با عمل ارادی خود، برای تکامل خود را تعیین و بدن مثالی خود را متعین می کند.
    کلید واژگان: اصالت وجود, تجربه زندگی, حرکت جوهری, دیلتای, ملاصدرا}
    Ali Sadeghi Nejad Saryazdi *, Mahdi Monfared
    Dilthey is one of the philosophers of life who has examined the text of life. His view of the "experience of life" has many similarities with the thoughts of life in Mulla Sadra's transcendentalist wisdom. The term "life experience" is not meant by the term "lived experience" in the Diltian philosophy, but the purpose of any kind of time-to-life perspective that examines human activity over time. The study of the goals and the general course of these two philosophers and the characteristics of the experience of life illustrates a kind of affiliation in this matter that one can think of between these two thinkers. The date and time, feeling, experience and perception are the things that are discussed in this article. The flood of life, the active, common, and immediate understanding of life, is also recognized as the most important points of the two philosophers; That is, the self during the movement and the flood in life with a kind of exaltation of values, is associated with its volitional act, for the purpose of its evolution, and the body defines its own example.
    Keywords: life experience, substantial motion, principality of existence, Dilthey, Mulla Sadra}
  • علی مناف زاده
    اثبات اصالت وجود در حکمت متعالیه، که اصالت هم زمان وجود و ماهیت را باطل می داند، به معنای اعتباریت ماهیت است. اما براهین ملاصدرا در اثبات اصالت وجود تنها تا اثبات موجود بودن ماهیت به حیث تقییدی وجود پیش می رود و عبارات ملاصدرا در بیان موجودیت ماهیت، گوناگون و گاه متضاد است که موجب تفاوت در تقریرهای مختلف از اعتباریت ماهیت نزد مقررین حکت صدرایی شده است. با این حال، دقت در مبانی حکمت متعالیه و پذیرش آن مبانی به عنوان مبادی تصوری و تصدیقی موثر در محل بحث، به این مهم رهنمون می شود که مراد از حیثیت تقییدی در موجودیت ماهیت نزد صدرالمتالهین، موجودیت به حیث تقییدی نفادی وجود است که حظی از تحقق، هرچند تحقق غیر اصیل، برای ماهیت دارد و هیچ گاه به معنای ذهنی محض بودن ماهیت یا موجود بودن ماهیت به حیث اندماجی وجود نیست.

    کلید واژگان: اصالت وجود, اعتباریت ماهیت, مفهوم, حیث تقییدی, صدق, خارجی بودن صادق}
    Ali Manaf, Zade
    Proving the principality of existence in Mulla Sadra’s philosophy, which regards both the principality of existence and that of quiddity as invalid, is equal to conventionality of quiddity. However, Mulla Sadra’s arguments in proving the principality of existence go on just up to proving the existence of quiddity in respect of conditional mood of existence, and Mulla Sadra’s statements on the quiddity’s existence are various and sometimes contradictory, which leads to a variety of accounts of conventionality of quiddity for the expositors of Mulla Sadra’s philosophy. Nevertheless, scrutiny of the bases of transcendental philosophy and accepting those bases as the conceptual and affirmative bases effective in the discussion leads to the fact that by conditional mood in subsistence of quiddity for Mulla Sadra, we mean subsistence in the conditional annihilation mood of the existence which enjoys somewhat realization, although non-original realization; and never means absolute mentality of quiddity or existence of quiddity in the inclusive mood of existence.
    Keywords: principality of existence, conventionality of quiddity, conditional mood, verity, externality of veracious}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال