به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "reflective equilibrium" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «reflective equilibrium» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی reflective equilibrium در مقالات مجلات علمی
  • Richard Swinburne *

    Moral realism is the doctrine that some propositions asserting that some action is ‘morally’ good (obligatory, bad, or wrong) are true. This paper examines three different definitions of what it is for an action to be ‘morally’ good (with corresponding definitions for ‘morally’ obligatory, bad, or wrong) which would make moral realism a clear and plausible view. The first defines ‘morally good as ‘overall important to do’; and the second defines it as ‘overall important to do for universalizable reasons’. The paper argues that neither of these definitions is adequate; and it develops the view of Cuneo and Shafer-Landau that we need a definition which is partly in terms of paradigm examples of morally good actions, which they call ‘moral fixed points’. Hence the third and final definition is that an action is morally good if it is ‘overall important to do because this follows from a fundamental universalizable principle, belonging to a system of such principles which includes almost all the moral fixed points; when a suggested fundamental principle is one which would be shown to be very probably true by the exercise of reflective equilibrium over many centuries’.

    Keywords: moral realism, universalizability, Cuneo, Shafer-Landau, moral fixed points, reflective equilibrium
  • حسن محیطی اردکانی*
    همواره بحث بر سر منشا ارزش اخلاقی یکی از مهم‏ترین و چالش برانگیزترین مباحث در میان فیلسوفان اخلاق بوده و سبب تقسیم مکاتب اخلاقی به واقع گرا و غیرواقع گرا گشته است. عرف گرایی ثبوتی، یکی از اقسام غیرواقع گرایی است. دایره شمول عرف گرایی ثبوتی، تمام مکاتبی را دربردارد که عرف را به‏ عنوان منشا ارزش اخلاقی معرفی می کنند. دیدگاه عدالت اجتماعی جان رالز یکی از دیدگاه های مهم در فلسفه اخلاق شمرده می شود که درباره عرف گرا بودن یا نبودن آن تردید وجود دارد. برخی بر واقع گرا بودن دیدگاه رالز تاکید دارند و عرف گرا بودن آن را نفی می کنند، ولی برخی دیگر بر غیرواقع بودن دیدگاه وی از نوع عرف گرایی اصرار می ورزند. در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به برخی از دلالت های عرف گرایانه دیدگاه رالز اشاره شده، همچنین دیدگاه یادشده بنا بر احتمال عرف گرا بودن ارزیابی انتقادی شده است.
    کلید واژگان: عرف, عرف گرایی, رالز, اخلاق, نظریه اخلاقی, پرده جهل, موازنه تاملی
    Hasan Muhiti Ardakani *
    The question of the origin of moral values has always been among the most important and challenging questions for moral philosophers dividing moral schools into realist and non-realist. Positive secularism is a branch of non-realist school of thought. It includes all schools that regard common parlance as the origin of moral values. John Rawl's theory of social justice is an important theory in moral philosophy. It is not clear whether or not it is secular in nature. Some consider it as realist negating that it is secular whereas others term it as non-realist and secular. Using a descriptive – analytic methodology, this study alludes to some of the secular implications of Rawl's theory. It critically assesses this theory if it happens to be a secular one.
    Keywords: common parlance, secularism, Rawls, ethics, moral theory, veil of ignorance, reflective equilibrium
  • شهلا اسلامی*

    سنت قرارداد اجتماعی در تاریخ فلسفه ی سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار است. نظریه پردازان کلاسیکسنت قرارداد اجتماعی، مثل لاک، روسو و کانت، قرارداد اجتماعی را برای برقراری مرجعیت سیاسی به منظور غلبه بر مشکلات زندگی در وضعیت بی قانونی امری لازم می دانستند. جان رالز در نظریه عدالت خودرویکرد تاز های به نظریه قرارداد اجتماعی دارد. او طرف های قرارداد یای را برای انتخاب اصول عدالت فرضمی کند که به تعیین اصول اخلاقی که نهادهای سیاسی جامعه را شکل می دهد، می پردازند. طرف های قرارداددر دیدگاه رالز در موقعیتی فرضی به نام موقعیت اولیه قرار دارند. این افراد آزاد، برابر و عقلانی اند و در پرده جهل هستند؛ به این معنا که از خصوصیاتی مانند جنسیت، جایگاه اجتماعی، جهت گیری مذهبی و برداشتنام می برد که اصول عدالت و « تعادل تاملی » خود از امر خیر ناآگاه هستند. رالز در این موقعیت از فنی به نامداوری های سنجیده ی ما را با هم هماهنگ می کند. در موقعیت اولیه، طرف های قرارداد دو اصل عدالت، یعنی اصل آزادی و اصل برابری را انتخاب م یکنند. مفهوم موقعیت اولیه تفسیری از دیدگاه کانت درباره اصلآزادی اراده و امر مطلق است. توصیف این موقعیت است که فرد را قادر م یسازد ، هنگام عمل به اصول انتخاب شده در این موقعیت، طبیعت ذاتی خود را به عنوان انسان آزاد و خودآیین نشان دهد. بنابراین رالز ازقرارداد اجتماعی برای مشروعیت بخشیدن به مرجعیت سیاسی استفاده نمیکند، بلکه او با استفاده ازموقعیت اولیه مفهومی از طبیعت انسان را ارایه م یکند که لیبرال ها همواره از آن سخن گفته اند؛ فرد آزادشده، فردی که از هرگونه فشار اجتماعی، سنتی و یا سیاسی رها شده است.

    کلید واژگان: رالز, قرارداد اجتماعی, موقعیت اولیه, پرده ی جهل, تعادل تاملی

    The social contract tradition has a particular significance in the history ofpolitical philosophy. The classic theoreticians of social contract, such asLock, Rousseau, and Kant, have considered the political authority asinevitable in order to prevail over life difficulties in disordered (social)situation.John Rawls takes a new approach to social contract in his theory ofjustice. He assumes that contracting parties would choose the principles ofjustice which intend to determine the moral principles. Such principles, inturn, constitute the social institutions of society. In Rawls’ view,contracting parties are assumed to be in a hypothetical situation calledoriginal position. These persons as free, equal, reasonable and rationalcitizens, are in veil of ignorance; that is, they are not aware of anycharacters as gender, social status, religious orientation, and even theirconception of the good. In this situation, Rawls suggests a technique,called “reflective equilibrium”, which orchestrates our principles ofjustice and considered judgments. In original position, contracting partieschoose the two principles of justice, i.e. the principles of liberty andequality. The concept of original position is an interpretation of Kant’sview on the principle of freewill and categorical imperative. Describingthis situation enables one to reveal his essential nature as a free andautonomous human being.Rawls, thus, dose not use social contract to legitimate political authority;but, using original position, he presents a concept of human nature whichthe liberals, always, talk about it: a liberated human who is freed of anysocial, political and traditional stress.

    Keywords: Rawls, social contract, original position, veil of ignorance, reflective equilibrium
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال