به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "religiosity" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «religiosity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سهراب مروتی، مهدی اکبر نژاد، کبری ستایش *

    دین ارمغان بزرگ الهی است که به دست برگزیدگان خداوند به آدمیان ارزانی شده و از آن پس، از چنان حضور گسترده و عمیقی برخوردار بوده که حیات انسانی رنگ و بوی دینی یافته است.در بحث دین ودینداری مقوله های فراوانی مطرح است. اما از آن جا که دینداری با حقیقت وجود انسان و زندگی وی پیوند دارد این پژوهش بر اساس رویکردی نو حقیقت دین و دینداری را مورد بررسی قرار داده، ابعاد و مولفه های دینداری را تحلیل نموده است. در نهایت با توجه به این که کارکردهای دینداری از مباحث مهم در رابطه با این مقوله هستند با رویکرد درون دینی به تبیین کارکردهای ارزشمند دینداری بر زندگی فردی دینداران پرداخته  شده است.دین ارمغان بزرگ الهی است که به دست برگزیدگان خداوند به آدمیان ارزانی شده و از آن پس، از چنان حضور گسترده و عمیقی برخوردار بوده که حیات انسانی رنگ و بوی دینی یافته است.در بحث دین ودینداری مقوله های فراوانی مطرح است. اما از آن جا که دینداری با حقیقت وجود انسان و زندگی وی پیوند دارد این پژوهش بر اساس رویکردی نو حقیقت دین و دینداری را مورد بررسی قرار داده، ابعاد و مولفه های دینداری را تحلیل نموده است. در نهایت با توجه به این که کارکردهای دینداری از مباحث مهم در رابطه با این مقوله هستند با رویکرد درون دینی به تبیین کارکردهای ارزشمند دینداری بر زندگی فردی دینداران پرداخته  شده است.

    کلید واژگان: دین, دینداری, عرصه های دینداری, کارکردهای فردی.
    Sohrab Morovati, Mehdi Akbarnejad, Kobra Setayesh *

    Religion is a great divine gift that is given to humans by God's chosen ones, and since then, since there is an influence and depth in it, human life has acquired a religious color. But since religiosity is connected with the truth of human existence and his life, this research has examined the truth of religion and religiosity based on a new theory, and analyzed the components of religiosity. Finally, due to the fact that functions of important topics related to this category with intra-religious religion have been explained to explain the valuable functions of religiosity for the individual lives of religious people.Religion is a great divine gift that is given to humans by God's chosen ones, and since then, since there is an influence and depth in it, human life has acquired a religious color. But since religiosity is connected with the truth of human existence and his life, this research has examined the truth of religion and religiosity based on a new theory, and analyzed the components of religiosity. Finally, due to the fact that functions of important topics related to this category with intra-religious religion have been explained to explain the valuable functions of religiosity for the individual lives of religious people.

    Keywords: Religion, Religiosity, Areas Of Religiosity, Individual Functions
  • عطیه زندیه، معصومه عامری*

    سیدحیدر آملی به عنوان یکی از پیشگامان عرفان شیعی، از دین حنیف یا اسلام سخن می گوید که حقیقت واحد تمام ادیان است. وی برای این دین واحد الهی، در وهله اول و برای اهل آن، در مرتبه ثانی مراتبی قایل است؛ لذا به اعتباری دین را به دو بخش «ظاهر» و «باطن» و به اعتباری دیگر به سه بخش «شریعت»، «طریقت» و «حقیقت» تقسیم می کند. این مقاله در نقد و بررسی اعمال این تقسیم بندی در تمامی حوزه های مرتبط با دین مانند مراتب دین ورزی، مراتب دین ورزان، مقامات علمای دینی و منابع معرفت دینی برآمده است. دغدغه سید حیدر این است که با ذومراتب نشان دادن دین و دین ورزی، میان اندیشه های شرعی یا فقهی و عرفانی و همچنین میان شیعیان دوازده امامی و عرفای راستین، هماهنگی و آشتی برقرار کند. بر این اساس در این مقاله به این نکته می رسیم که حقیقت دین، حقیقتی واحد است با مراتب تشکیکی و طولی که غیر قابل انفکاک از یکدیگرند و هر مرتبه، مکمل مرتبه دیگر است. روش تحقیق در این مقاله از این جهت که به موضوعی اندیشه ای و معرفتی می پردازد و به روش استدلال و تحلیل عقلانی مبادرت می ورزد، بنیادین و نظری است.

    کلید واژگان: سیدحیدر آملی, دین, شریعت, طریقت, حقیقت
    Atieh Zandieh, Masoumeh Ameri *

    Degrees of Religion and Religiosity based on Sayyid Ḥaydar Āmulī’s OpinionsAs one of the pioneers of Shīʿī ʿirfāni, Sayyid Ḥaydar Āmulīspeaks of the ḥanīf religion or Islam, which is the unit truth of all religions. According to his opinion, this unit of divine religion, in the first place, and its religious people, in the second place, has a hierarchy; Therefore, On the other hand, this religion can be divided into two parts the outward (ẓāher) and the inner (bāṭen) and on the other hand, it is divided into three parts sharī'ah, ṭarīqa and ḥaqīqa. This paper aims to criticize and investigate the application of this division in all areas related to religion, such as levels of religiosity, levels of religious people, authorities of religious scholars, and sources of religious knowledge. Sayyid Ḥaydar Āmulī’s concern is to establish harmony and reconciliation between sharī'ah or fiqh and ʿirfān, as well as between the Twelve Imams of Shia and the true sapients (ʿārifīn), by showing the different levels of religion and religiosity. Based on this, in this article, we come to the point that the truth of religion is a unity truth with levels of gradation and length that are inseparable from each other and each level complements the other level. The method of the research in this article is fundamental and theoretical in that it deals with a thought and epistemological issue and uses the method of rational reasoning and analysis.

    Keywords: Sayyid Ḥaydar Āmulī, Religion, Religiosity, Sharī'ah, Tarīqa, Haqīqa
  • روح الله پورمطهری*، وحید سهرابی فر
    در تحقیق حاضر، دیدگاه مصطفی ملکیان درباره سازگاری عقلانیت و دینداری سنتی بررسی شده است. بدین ترتیب که نخست تعریف عقلانیت و اقسامش از منظر وی بیان می شود، سپس دو برداشت از دینداری، از نگاه او را توضیح می دهیم: دینداری سنتی و دینداری سنجش گرانه. پس از آن، سازگاری عقلانیت با هر یک از این دو دینداری را بررسی می کنیم. ملکیان به لحاظ واقع گرایانه و عمل گرایانه، عقلانیت و دینداری سنتی را با هم ناسازگار می داند؛ اما نوع دیگری از دینداری را پیشنهاد می کند که ذیل «دینداری سنجش گرانه» می گنجد و آن را «معنویت» می نامد. به عقیده وی، عقلانیت نه تنها با معنویت سازگار است، که اساسا آن را اقتضا می کند. در نظریه «عقلانیت و معنویت» ملکیان، فقط آن دسته از آموزه های نظری متون مقدس دینی پذیرفته می شوند که یا عقل به طور قطعی تاییدشان می کند یا رجحان معرفتی دارند یا گرچه نه به سودشان و نه به سود نقیضشان رجحان معرفتی وجود ندارد، باور به آنها پیامدهای سودمندی برای فرد دارد. همچنین، فقط به آن بخش از آموزه های عملی دینی عمل می شود که عمل کردن به آنها به کاهش درد و رنج فرد کمک می کند.
    کلید واژگان: عقلانیت, دینداری, دینداری سنتی, مصطفی ملکیان, عقلانیت و معنویت
    Ruhollah Purmotahhari *, Vahid Sohrabifar
    In the present study, Mostafa Malekian's view on the compatibility of rationality and traditional religiosity is examined. Hence, first the definition of rationality and its types is expressed from his point of view, and then we explain two conceptions of religiosity from his viewpoint: traditional religiosity and critical religiosity. Next, we discuss the compatibility of rationality with either of these two religiosities. Realistically and pragmatically, Malekian finds rationality incompatible with traditional religiosity, but he proposes another kind of religiosity, which fits under "critical religiosity" and calls it "spirituality". In his view, rationality is not only compatible with spirituality, but essentially requires it. In Malekian's theory of "rationality and spirituality", only those theoretical teachings of the religious scriptures are accepted which either the intellect affirms definitively or have an epistemological preference, or although there is no epistemological preference for their own benefit or their opposite, their acceptance has beneficial consequences for the individual. Moreover, only that part of the practical religious teachings is practiced, which helps to reduce one's suffering.
    Keywords: Rationality, Religiosity, Traditional Religiosity, Mostafa Malekian, Rationality, Spirituality
  • صدیقه بحیرایی، اکبر اعتباریان خوراسگانی *

    هدف این پژوهش بررسی و تعیین تاثیر خانواده، دین مداری و پایبندی به ارزش های سنتی (نفی مدرنیزاسیون) بر متغیر اخلاق کار کارکنان شرکت پتروشیمی شهر ایلام بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، تبیینی از شاخه پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شرکت پتروشیمی شهر ایلام بود که با استفاده از جدول حجم نمونه کوهن و کرجسی و مورگان 226 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسش نامه استفاده شد. اخلاق کار با پرسش نامه سی پتی (1990)، مدرنیزاسیون و خانواده با پرسش نامه محقق ساخته، دین مداری با پرسش نامه خلاصه شده گلزاری (1379)، به ترتیب با ضرایب پایداری 82/0، 81/0، 79/0 و 76/0 برحسب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. نتایج تحلیل داده ها از طریق آزمون رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد خانواده بر مبنای دین مداری و پایبندی بر ارزش های سنتی تقریبا 40 درصد تغییرات اخلاق کار کارکنان را پیش بینی می کند. همچنین خانواده، دین مداری و نفی مدرنیزاسیون اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر اخلاق کار دارد.

    کلید واژگان: اخلاق کار, خانواده, دین مداری, مدرنیزاسیون
    Sedigheh Bahiraie, akbar etebarian *

    Present research is conducted to determine the impact of family, religiosity and commitment to traditional value (modernization negation) on employees’ work ethic in Ilam Petrochemical Company. It is an applied study in terms of its purpose while in terms of methodology, it is survey-type explanatory one. Its population consists of all staff (n = 226) in Ilam Petrochemical Company determined by sample volume table of Cohen and Krejcie & Morgan. A questionnaire is used to collect relevant data. Work ethic with C. Petty’s inventory (1990), modernization and family with structured questionnaire, religiosity with Glozari’s summarized questionnaire (2000) were measured by Cronbach’s alpha and stability ratios of 0.82, 0.81, 0.79 and 0.76 respectively. The results from data analysis by regression test and path analysis indicate that based on religiosity and commitment to traditional values, family forecasts almost 40% of changes in employees’ work ethics. Likewise, family, religiosity and modernization negation have direct and indirect impacts on work ethics.

    Keywords: Work ethic, family, religiosity, modernization
  • سید مسعود زمانی*
    مسیله این نوشتار امانیسم است و نسبت اش با علوم انسانی و دینداری، دربرابر این توهم در ایران که امانیسم را مبنای انسان شناختی علوم انسانی می داند و ناسازگار با دین. از سه معنای تاریخی، لفظی و ایدیولوژیک، معنای تاریخی همان پدیده معروف است در ایتالیا و اروپای دوره نوزایی. معنای لفظی مترادف انسانی است و در معانی ثانوی بی شماری می آید، ازجمله درین معنای ایدیولوژیک که انسان در عالم جای خدا را می گیرد. ولی علوم انسانی از امانیسم تاریخی برآمده اند، از studia humanitatis (مطالعات انسانی) که به صورت های مختلف در اروپا رایج بوده اند. این معنا با جعل لفظ امانیسم در قرن 19 یعنی در عصر ایدیولوژی فراموش می شود. همین بعدا باب معانی بی شمار ایدیولوژیک امانیسم ازجمله معنای سکولار یا دینی آن را می گشاید،. نامه درباره امانیسم هایدگر را همچون متن مرجع شاهدی است بر فهم تاریخی-عمومی اروپاییان از آن تا نیمه قرن بیستم. از لحاظ فلسفی نیز نامه مهمترین نقد امانیسم است.
    کلید واژگان: امانیسم, رنسانس, نوزایی, علوم انسانی, دینداری, ایدئولوژی, هایدگر
    Seyed Masoud Zamani *
    The following treats humanism and its problematical relation to humanity, religiosity and its ideological meanings, against this ideological illusion that humanism is the replacement of God by human being, that which is considered as the anthropocentrical foundation of humanities. It specifies humanism firstly as the historical phenomena in Italian at the beginning of modern time. Secondly, its literary signification as "human" and "humanity", will be debated, that which is used in countless usages. It includes the third ideological meaning as in Enlightenment, that centralizes the mankind place in the world in opposite to God.Humanities, nevertheless, emerge from Humanism as historical phenomena, i.e. from studia humanitatis and its different synonyms as unofficial pedagogic program that was widespread in Europe. It would be factually forgotten with making the termini "Humanism" and "Renaissance" in 19th century, in so-called "the age of Ideology". Thus, it would be opened up with countless ideological meanings of humanism in future, including its secular or religious meaning.Heidegger's Letter on Humanism as a Reference Text will be first discussed as certification for European common historical understanding of Humanism until middle of 20th century, thereupon as the philosophically most important critique on humanism.Also, humanism is in no way the anthropocentrical foundation of humanities, but they are only historically intertwined. Moreover, Humanities hasn't developed in contrary to natural sciences since the middle of 19th century unlike to common belief.
    Keywords: Humanism, Renaissance, Human Sciences, Religiosity, Ideology, Heidegger
  • مهشید تجربه کار*، اهدا غروی رودسری، میلاد حسنی ساطحی، سمیه پوراحسان
    هدف

    هدف از انجام این پژوهش، پیش بینی معنای زندگی بر اساس هوش اخلاقی و دینداری در بین دانشجویان پسر دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال 1397 بود.

    روش

    جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دانشجویان پسر دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و حجم نمونه نیز 300 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه معنای زندگی استگر، پرسشنامه هوش اخلاقی لینک و کیل و پرسشنامه دینداری گلاک و استارک بود.

    یافته ها

    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین معنای زندگی با هوش اخلاقی(36/0) و دینداری(19/0) رابطه وجود دارد. همچنین هوش اخلاقی و دینداری در مجموع 3/15 درصد از تغییرات مربوط به معنای زندگی را پیش بینی می کنند.

    نتیجه گیری

    پیشنهاد می شود به منظور افزایش معنای زندگی در افراد، به خصوص دانشجویان، زمینه ارتقای هوش اخلاقی و دینداری آنان فراهم شود تا از مشکلات روان شناختی احتمالی در آینده پیشگیری شود.

    کلید واژگان: معنای زندگی, هوش اخلاقی, دینداری
    Tajrobehkar M*, Qeravi Roodsari E, Hasani M, Poor ehsan S
    Aim

    The meaning of life is one of the most important issues that has always been discussed and given that it is only human being who cares about the meaning of life, it shows the importance of addressing this issue, so the purpose of this prediction study is the meaning of life based on moral intelligence and religiosity among male students of Shahid Bahonar University of Kerman in 2018.

    Method

    The population of the study was all male students of Shahid Bahonar University of Kerman who were selected through available sampling method and the sample size was 300. Data were collected using the Steger Meaning of Life Questionnaire, the Lennik & Kiel Ethical Intelligence Questionnaire, and the Glock & Stark Religion Questionnaire.

    Results

    The results showed that there is a relationship between meaning of life and moral intelligence (0.36) and religiosity (0.19). Also, moral intelligence and religiosity account for 15.3% of all changes in meaning of life.

    Conclusion

    Therefore, it is suggested that in order to increase the meaning of life in individuals, especially students, it is necessary to promote their moral intelligence and religiosity in order to prevent possible psychological problems in the future.

    Keywords: meaning of life, moral intelligence, religiosity
  • عبدالله ولی نژاد *، اصغر میرفردی
    در این پژوهش، رابطه بین سرمایه اجتماعی و دینداری در بین دانشجویان دانشگاه یاسوج مورد مطالعه قرار گرفته است. روش، پیمایشی و حجم نمونه 400 نفری از دانشجویان با روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای چندمرحله ای، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای ساختمند و دیگران ساخته بوده که اعتبار آنها توسط صاحب نظران و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین میزان دین داری و میزان سرمایه اجتماعی وجود داشت. نتیجه این پژوهش، نشان داد که سرمایه اجتماعی با متغیری چون دین که قابلیت انسجام بخشی را داراست، از هم افزایی قابل توجهی برخوردار است و تقویت هر یک به تقویت دیگری می انجامد.
    کلید واژگان: دین داری, سرمایه اجتماعی, دانشجو, دانشگاه یاسوج
    Abdullah Valinejad *, Asghar Mirfardi
    In this research, the relationship between social capital and religiosity among the students of Yasouj University has been studied. The survey method was used and the sample size included 400 students selected through multistage cluster random sampling. The data gathering tool was a structured pre-existing questionnaire whose validity was confirmed by experts and whose reliability was also evaluated using Cronbach's alpha coefficient. The results showed that there was a direct and significant relationship between the amount of religiosity and the amount of social capital. The result of this research showed that social capital has a significant synergy with the variable of religion, which has a cohering ability, and each of them strengthens the other.
    Keywords: religiosity, social capital, student, Yasouj University
  • احسان ساده، زین العابدین امینی سابق، علیرضا نوبری
    معنویت در سازمان ها می تواند بستر مناسبی برای رشد همه جانبه فردی و سازمانی ایجاد نماید. معنویت مبتنی بر ارزشهای اسلامی را می توان به برخورداری افراد درون سازمان از اعتقاد و گرایش به خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) ، ائمه اطهار (ع) و احکام و ارزشهای اسلامی و التزام عملی آنها به تکالیف دینی تعبیر کرد. یکی از آثار مورد انتظار از وجود معنویت مبتنی بر ارزشهای اسلامی در سازمان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است که آن عبارت است از مجموعه از فعالیتهایی که برای دیگران و سازمان مفید است اما ماوراء وظایف اصلی فرد بوده و فرد این رفتار را بدون چشم داشت انجام می دهد. هدف این پژوهش بررسی نقش و معنویت سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی در شرکتهای تولیدی با تمرکز بر صنعت تجهیزات پزشکی است. در این تحقیق تعداد 4 شاخص برای معنویت سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی وتعداد 7 شاخص برای رفتار شهروندی سازمانی با مطالعه ادبیات موضوع شناسایی گردید. برای بررسی روابط درونی بین شاخصهای تحقیق از نظر خبرگان و روش دیمتل استفاده گردید. نتایج این تحقیق بر نقش بی بدیل دینداری و معنویت فردی به عنوان یک عامل علی که دارای بیشترین درجه تاثیر گذاری بر سایر شاخصها و همچنین بیشترین درجه اهمیت می باشد تاکید می نماید. همچنین نتایج بر اهمیت و ضرورت توسعه و ارتقای شاخصهایی چون مثبت اندیشی، هم سویی با ارزشها، امانتداری، کار با معنا و احساس همبستگی در سازمانها صحه گذاری نمود.
    کلید واژگان: معنویت سازمانی, ارزشهای اسلامی, دینداری, شهروندی سازمانی, روش دیمتل
    Ehsan Sadeh, Zine ol, Abedin Amini Sabegh, Alireza Nobari
    One of the consequences for organizational spirituality based on the Islamic values is organizational citizenship behavior which is doing those actions that are more than routine tasks but are useful for others and the organization without any expectation. The aim of this study is to explore the interrelationships among organizational spirituality criteria based on Islamic values and organizational citizenship behavior in medical devises industry using DEMATEL technique. For this purpose, in the first step, 11 criteria were identified including 4 criteria for organizational spirituality and 7 criteria for organizational citizenship behavior. DEMATEL technique was applied based on the opinions of the 22 experts. Results advocated the important role of Religiosity and individual spirituality in improving organizational citizenship behaviors. Further the results confirmed the significance of positive thinking, alignment with values, trusteeship, work with meaning and sense of solidarity in the organization.
    Keywords: Organizational Spirituality, Islamic Values, Religiosity, Organizational Citizenship, DEMATEL
  • انسیه ماهینی، فاخته ماهینی، مژده علیزاده شیرازی
    هدف پژوهش بررسی رابطه و تاثیر متقابل دینداری و معناداری زندگی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد واحد بوشهر بود که به روش پیمایشی انجام شد. داده ها از طریق پرسش نامه دینداری شجاعی زند (1384) و معناداری زندگی سراج زاده و رحیمی (1392) با ضریب پایایی به ترتیب 83/0 و 79/0 جمع آوری شد. حجم نمونه 328 نفر به روش در دسترس بود و داده ها با آزمون های همبستگی و رگرسیون تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد دینداری با معناداری زندگی ارتباط مثبت و مستقیم دارد. اخلاقیات در دینداری بیشترین همبستگی را با معناداری زندگی داشته و هدف در معناداری بیشترین همبستگی را با دینداری دارد. تاثیر متقابل دینداری و معناداری زندگی بر یکدیگر نیز تایید شد. بیشترین تاثیر مربوط به اخلاقیات بر ارزش و کمترین مربوط به شرعیات بر ارزش است. برای تاثیر متقابل بیشتر دینداری و معناداری زندگی می بایست دینداری از سطح اسلام به ایمان ارتقا یابد.
    کلید واژگان: دینداری, معناداری زندگی, اخلاقیات, اعتقادات, ایمان
    Ensiyeh Mahini, Fakhteh Mahini, Mozhdeh Alizadeh Shirazi
    The study was performed to find the relationship between religiousness and meaningfulness of life among BS students of Bushehr Islamic Azad University. Data were collected through the Shiaee Zand Religious Questionnaire (2005) and the meaningfulness of life Serajzadeh and Rahimi (2013) with a reliability coefficient of 0.83 and 0.79 respectively. The sample of the study inluded 328 people and its Data were analyzed by correlation and regression tests. Findings showed that religiousness had a positive and direct relationship with meaningful life. Ethics in religiosity and the goal in the meaningfulness had the highest correlation with meaningfulness of life and religosity respectively. The mutual effect of religiosity and meaningfulness of life on each other was also confirmed. The greatest impact in ethics was on value and the least in lawful laws on the matters related to justice. To increase the interrelationship between religiosity and meaningfulness of life, religiosity should be promoted from the level of Islam to faith.
    Keywords: Religiosity, Meaningfulness of Life, Morality, Beliefs, Faith
  • سحر سپاسی*، حسن حسنی
    زمینه
    معنویات به عنوان برجسته ترین عامل هویت یک فرد، به موقعیت های اجتماعی فرد نیز نفوذ خواهد کرد. هنجارهای اجتماعی معنوی، گزارش های مالی شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه باورهای معنوی مدیران با رفتار اخلاقی مدیران در گزارشگری مالی می باشد.
    روش
    روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی، در بررسی رابطه از نوع توصیفی- همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می دهند که ابتدا 205 نفر از آنها از طریق نمونه گیری حذفی انتخاب شدند و در نهایت تعداد 110 نفر از آنها به پرسشنامه ارسالی پژوهش پاسخ داده و به عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب گردیده و در طی سال های 1388 لغایت 1393 آزمون شده است. داده های مورد نیاز با استفاده صورت های مالی شرکت ها و پرسشنامه جمع آوری و در تجزیه و تحلیل آنها از روش رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان دهنده این است، باورهای معنوی مدیران بر گزارشگری مالی رابطه مثبت دارد و منجر به این می شود که مدیران با درجه اعتقادات معنوی و دینداری بالا صورت های مالی با کیفیت تری را گزارش کنند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش بیانگر آن است که هنجارهای اجتماعی معنوی مکانیزمی برای کاهش تضاد نمایندگی بوجود می آورد و همچنین زمانیکه نظارت بیرونی بر روی شرکت ها کم است، به عنوان مکانیزمی برای نظارت بر رفتار گزارشگری شرکت ها عمل می کند.
    کلید واژگان: اخلاق, گزارشگری مالی, معنویات
    Background
    Spirituality is one of the distinct factors of a person's characteristics and influences person's social situations. Spiritual norms will also influence corporate's financial reporting. The purpose of current study is to review the impact of Spirituality on financial reporting irregularities.
    Method
    This is a descriptive-correlation study. Statistical population of the research is all companies listed in Tehran Stock Exchange that had accounting restatements during 2007 -2012. Among 205 questionnaires, just 110 cases were completed. A questionnaire performed for gathering information. Data were analyzed by multiple regression analysis.
    Result
    Results show that spirituality attitudes of managers have positive impact on financial reports and it leads to qualified reports.
    Conclusion
    Result of the study indicates that spiritual social norm is a mechanism for reducing conflict of interest and in the absence of external monitoring acts as a good monitoring tool for companie's reporting behavior.
    Keywords: Ethics, Financial Reporting, Religiosity
  • محمدباقر آخوندی*
    هدف این مقاله استخراج ابعاد دینداری از آیات قرآن است که از طریق تحلیل محتوای کیفی و نظریه زمینه ای، میسر شده است. یافته ها نشان می دهد ایمان و عمل صالح دو بعد اساسی دینداری اند و انسان با آن دو از قوه به فعل یا از نقص به کمال ارتقا می یابد. با درونی شدن بعد نظری دین، ایمان شکل می گیرد و ظاهر می شود و مبتنی بر آن، بعد دوم دینداری، یعنی عمل صالح، بروز می کند. رابطه ای تنگاتنگ و لازم و ملزومی بین ایمان با عمل صالح برقرار است، اما همواره ایمان مقدم بر آن است؛ چراکه عمل صالح ثمره و میوه ایمان است. به دلیل همین پیوستگی اگر ایمان شکل گیرد، به طور قطع عمل صالح ظهور خواهد کرد و عمل صالح نیز فقط از ایمان برمی خیزد. بر این مبنا انسان موجودی صاحب اختیار و دارای حق انتخاب است که خود، مسئول ساختن خویش با دو بعد ایمان و عمل صالح است.
    کلید واژگان: دینداری, ابعاد دینداری, ایمان, عمل صالح
    Mohammadbaqer Akhoondi *
    The aim of this article is to extract dimensions of religiosity in Quranic verses which is made possible by analyzing the qualitative contents and Grounded theory. Findings show that faith and good deeds are two fundamental dimensions of religiosity and by them man gets promoted from potentiality to actuality or from deficiency to perfection. By internalizing the theoretical dimensions of religion, the formed faith appears and accordingly the second dimension of religiosity namely good deeds will appear. Although, there is a close and interdependent relationship between faith and good deeds, faith is constantly prior to it, because the good deeds are the result of faith. Due to this bond, if faith forms, the good deeds certainly will appear only from faith. On this basis, man is a creature with authority and the right to choose who is responsible for his development by two dimensions of faith and good deeds.
    Keywords: Religiosity, Religiosity Dimensions, Faith, Good Deeds
  • محسن نیازی، محسن شاطریان، محمد امین پاک زمان *
    یکی از مسائل اساسی جوامع در حال گذار، مسئله تغییرات دینداری از بعد نسلی است. در تبیین این مسئله، بیشتر تحقیقات صرفا مبتنی بر رویکردهای ساختاری و کلان می باشند. این تحقیق علاوه بر توجه به رویکرد کلان، با تاکید بر پدیده های خرد دامنه، مانند خانواده و از طریق مقایسه خانواده های روحانی و غیرروحانی، در پی بررسی سهم مولفه های دینی خانوادگی در تبیین تفاوت نسلی از حیث دینداری است. در این پژوهش، از روش پیمایش و تکنیک پرسش نامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. از میان کلیه خانواده های روحانی و غیرروحانی شهر قم، که دارای حداقل یک فرزند 18 تا 29 سال بودند، تعداد 390 نفر پدر و یک فرزند آن، به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. یافته ها نشان می دهد علاوه بر رابطه معنادار تفاوت نسلی با متغیرهای توافق دینی والدین و درک از اهمیت دینداری برای پدر و اجتماعی کردن دینی، تفاوت نسلی از حیث دینداری در خانواده های روحانی، به طور معناداری کمتر از خانواده های غیرروحانی است.
    کلید واژگان: تفاوت نسلی, دینداری, خانواده, روحانی, جامعه پذیری دینی
    Mohsen Niazi, Mohsen Niazi, Mohsen Shaterian, Mohammad Amin Pakzaman Qomi*
    Generational religious changes are among the fundamental issues in transitional societies. Explaining this issue, most research works are based solely on macro-structural approaches. In addition to studying the macro approaches, the present research emphasizes on the minor range phenomenon such as family, and through comparing clerical and non-clerical families, seeks to expound the role of family- religious components in explaining the generational difference in terms of religiosity. In this research, the survey method and questionnaire technique were used to collect data. From among all the clerical and non-clerical families in Qom, with at least one child between 18 to 29 years old, 390 fathers and one of their children were selected through multistage cluster sampling. The research findings show that, in addition to the significant relationship between generational difference and variables of parents’ religious compatibility, father’s knowledge of the importance of religion, and religious socialization, in clerical families, the generational difference in terms of religiosity is significantly lower than that of non- clerical families.
    Keywords: generational differences, religiosity, family, clerical, religious socialization
  • رضا طاهری*، مجتبی زروانی
    تخالف و توافق میان عقل و شرع، موضوع معارضه ابن رشد و غزالی است. در مقاله پیش رو، اختلافات و مشابهت های فکری غزالی و ابن رشد ترسیم شده است تا درجه اعتبار آرای هریک روشن شود و کوشش های آن دو در ابطال یا اقبال به فلسفه در عرصه دین به محک نقد گذاشته شود. ازسویی به بررسی علل ساختاری و معده به وجودآورنده مناظره ابن رشد و غزالی نیز پرداخته شده است. از علل ساختاری می توان به جریان نوگرایی معتزله اشاره کرد که تکامل آن به وسیله رشد فلسفه مشاء به واسطه ابن سینا صورت گرفت. ابن سینا فلسفه مشاء را با مشرب افلاطونی درآمیخت که این علت ساختاری، خود علتی معده محسوب می گردد تا ابن رشد به معارضه با غزالی برخیزد. علت معده ایجاد این معارضه نیز شرایط سیاسی اجتماعی عصر ابن رشد بوده است که با فلسفه سر مخالفت داشته اند؛ بنابراین ابن رشد مورد ایذای ابنای زمان شد و به نوعی با انتقاد از آرای غزالی، به دفع اتهام از خود مجبور شد. درحقیقت منازعه غزالی و ابن رشد، هم منشا سیاسی اجتماعی داشت و هم منشا عقیدتی که ناشی از دو ساختار و بنیاد ایمان گرایی و عقل گرایی است که در جهان اسلام به عنوان دو طیف دامنه دار، حیات یافته بودند.
    کلید واژگان: عقل و دین, غزالی, ابن رشد, فلسفه, دیانت, برهان, تصوف
    Reza Taheri*, Mujtaba Zarvani
    Al-Ghazali and Averroe's controversy deals with whether or not religion is compatible with reason. Having illustrated the intellectual differences and similarities of al-Ghazali and Averroes, the author has examined the efforts of the two thinkers in welcoming or rejecting philosophy in the field of religion. He has also dealt with the grounds and reasons for that controversy between them. One of those reasons is the fact that the Mutazelite movement of modernism flourished in Avicenna's peripatetic philosophy. Avicenna mingled peripatetic philosophy with Platonic approach which as some structural ground paved the way for Averroes to oppose al-Ghazali. It can also be said that the socio-political circumstances of Averroe's time opposing philosophy occasioned that conflict. Accordingly, Averroes was being disturbed by the people of his time; therefore, by the criticism of al-Ghazali he tried to defend himself against the raised allegations. As a matter of fact, al-Ghazali and Averroe's controversy was occasioned both by a socio-political cause and religious doctrines in originated from the two structures of fideism and rationalism as two long-lasting opposing schools in the world of Islam.
    Keywords: al-Ghazali, Averroes, philosophy, religiosity, proof, theosophy
  • محمد امینی*، وجه الله قربانی زاده
    هدف
    با توجه به اینکه شناخت یک موضوع، مقدم بر تلاش برای تحقق آن موضوع است،این پژوهش درصدد شناسایی و معرفی برخی از مولفه های دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب است.
    روش
    در پژوهش حاضر، داده های متون و سخنرانی های رهبر انقلاب پیرامون دانشگاه اسلامی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی،تجزیهو تحلیل شده و تلاش بر این بوده که چارچوب موضوع تدین و تعالی معنوی در دانشگاه اسلامی استخراج و تدوین شود.
    یافته ها
    دستاوردهای تحقیق حاکی از آن است که «تدین و تعالی معنوی» یکی از مولفه های اصلی دانشگاه اسلامی و خود مشتمل بر 12 مولفه فرعی ذیلاست: خداجویی دین مدار، معرفت توحیدی، حضور هدایتگر روحانیت، استهداء و استمداد از پروردگار، خواندن مدبرانه قرآن و دعا، تعهد به مبانی، نماز، پرهیز از دنیاپرستی، حجاب، ایمان به قضا و قدر الهی، امربهمعروف و نهی از منکر، انتظار.
    نتیجه گیری
    دانشجو و دانشمند اسلامی در پی علم اند و علم، حقیقتی بی منتهاست که خالق متعال، عالی ترین مرتبه و نیز مبدء آناست. براین اساس و مبتنی برتحلیل بیانات رهبری، همه فعالیتهای جوینده علم، در مسیر تدین به طور هم سو و هم افزا رو به سوی مبدء متعال دارند.این اساسی ترین مولفه معنوی در دانشگاه اسلامی است که «تدین و تعالی معنوی» ناظر به توضیح این مهم است
    کلید واژگان: دانشگاه اسلامی, رهبر انقلاب, تحلیل محتوای کیفی, تدین, معنویت, خداجویی
    Mohammad Amini *, Vajhollah Ghorbanizadeh
    Objectives
    To understand an issue well and thoroughly is superior to an attempt to investigate that. The present study is to describe the fundamental variables in Islamic University according to Supreme leader.
    Method
    The present study is a qualitative one since the data is qualitative in nature. And also the study is a primary research.
    Results
    The finding s of the study point out that spiritual perfection is one of the Islamic universities traits which consist of 12 components: religion-orientated God seeking, believing in God oneness, leading role of clergies, to want help of God, the holy book-the Koran- reading and interpretation, commitment to the principles. Prayers, avoiding materialism, Hejab, believing in Ghaza and Gadar( destiny and providence), promotion of good and prevention of evil , Entezar (waiting for Imam Mahdi).
    Conclusion
    The authors of the research conclude Islamic students and scientists long for knowledge, and science is an endless fact that the great creator is the highest level and the origin of that fact. Therefore, according to the Leader all the students and scientists activities should be in accordance with the origin of perfection, and this is the most important spiritual components of an Islamic university
    Keywords: islamic university, supreme leader, qualitative content analysis, religiosity, spirituality, god seeking
  • سیدعلی طالقانی
    به ادعای برخی روشن فکران معاصر، عقلانیت و معنویت از نیازهای غیرقابل چشم پوشی بشر است، در حالی که دین داری نه تنها از نیازهای بشر نیست، که خود مانعی است بر سر راه تامین برخی از آن ها. دین داری با عقلانیت قابل جمع نیست، و چون نمی توان از عقلانیت چشم پوشید، لاجرم باید از معنویت دین دارانه دست شست. در این مقاله کوتاه، تنها به بررسی یک بخش از این ادعا می پردازیم: ادعای امتناع جمع دین داری و عقلانیت. توضیح خواهیم داد که دین داری، به معنی عام کلمه، نسبت به عقلانیت و عدم عقلانیت خنثاست؛ اگرچه دین داری، مستلزم اطاعت محض هست، مستلزم اطاعت کورکورانه و بی مبنا نیست؛ و آنچه با عقلانیت ناسازگار است، اطاعت کورکورانه و بی مبناست و نه اطاعت محض.
    کلید واژگان: عقلانیت, معنویت, دین داری, اطاعت, روشن فکری
    Seyed Ali Taleghani
    According to the claim of some contemporary intellectuals rationality and spirituality are among the non-ignorable needs of mankind; while religiosity not only is not a human need, but also is an obstacle against the encounter of some human needs. Religiosity is not consistent with rationality; and, because one cant give up rationality, inevitably one must put aside the religion-based spirituality. In this concise article, only one part of this claim is examined: the claim of inconsistency of religiosity with rationality. It will be explained that religiosity in its universal meaning, is neutral in relation to rationality and irrationality. Although religiosity demands complete obedience, it does not demand a blindly and unreasoned obedience. What is inconsistent with rationality, is a blindly and unreasoned obedience, not a complete obedience.
    Keywords: rationality, spirituality, religiosity, obedience, intellectualism
  • محمد امین خوانساری، مسعود آذربایجانی
    غزالی از جمله اندیشمندان اسلامی و در پی احیای علوم دین بوده و در احیاء علوم الدین سعی داشته است تا طرحی احیاگونه برای دینداران زمانه خویش ارائه کند. در این پژوهش هدف این بوده است که آثار دینداری، با تکیه بر نظرات و آرای روان شناختی غزالی بیان شود. به همین منظور، تاملات غزالی در چهار ربع عبادات، عادات، مهلکات و منجیات از احیاء علوم الدین ذیل آثار گوناگون معرفتی، معنوی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی طرح شده است. دینداری معرفت اندیشانه درگرو پاسخ به دغدغه های وجودی و تفسیری است. منجیات دین، برای دینداران علاوه بر رفع مهلکات به ایجاد احساسات مثبت عاطفی کمک می کنند. اخلاق جایگاه وسیعی درحوزه دینداری دارد. دینداران در حیاتشان باید همواره بکوشند که فضائل اخلاقی را کسب و از رذائل دوری کنند. در اندیشه غزالی، دین سعادت دنیوی و اخروی دینداران را تامین می کند.
    کلید واژگان: آثار دینداری, احیاء علوم الدین, انتظار بشر از دین, دین, دینداری, روان شناسی دین, غزالی
    Mohammadamin Khansari, Masood Azarbayjani
    Al-Ghazali was one of the Islamic scholars who was concerned to revival of religious teachings. In Ihya’ ‘Ulum al-Din، he tried to provide a pattern in this regard for the believers of his time. In this article، authors Attempt to discuss effects of religiosity with emphasis on psychological views of al-Ghazali. For this purpose، al-Ghazali’s ideas which has been expressed in four parts of Ihya’ ‘ulum al-din as ‘Ibadiyyat، ‘Adat، Munjiyat and Muhlikat has been debated under the titles of epistemic، spiritual، emotional، moral and social effects of religiosity. Knowleldge based religiosity، depends on the answers to existential and Interpretative questions. For Believers، Saviors of religion (Munjiyat)، In addition to the elimination of evils (Muhlikat)، help to create positive emotional feelings. Ethics has a crucial role in religiosity. Believers in their lives، must try to acquire moral virtues and avoid moral vices. In al-Ghazali’s thoughts، religion provides happiness for believers both in this world and in hereafter.
    Keywords: religion, Religiosity, al, Ghazali, Ihya ulum al din, the benefits of religion, Psychology of Religion, Human expectation from religion
  • محمد جواد هاشمی*
    تحلیل ذاتی و عرضی در دین از مباحث مهم فلسفه دین و کلام جدید است که پیامدها و نتایج بسیاری دارد. از زمان طرح این مسئله، همواره موافقان و مخالفانی بوده اند که به تبیین زوایای گوناگون آن پرداخته اند. در این مقاله به امکان سنجی تقسیم دین و دین داری به ذاتی و عرضی از نگاه علامه طباطبایی می پردازیم. ایشان از جهتی وجود ذاتی و عرضی دین را تایید و از جهتی دیگر، آن را رد می کند. وی با ارائه تعریفی از «دین» و «ذاتی و عرضی» بر آن است که دین دارای ذاتیات و عرضیات می باشد؛ ذاتی دین، طلب تسلیم در برابر پروردگار و عرضی آن، دستورات و شرایعی است که تسلیم در قالب آنها محقق می گردد.
    کلید واژگان: ذاتی, عرضی, دین, دین داری, علامه طباطبایی
    Mohammadjavad Hashemi*
    The study of essential and accidental elements in religion is known an important discussion in philosophy of religion and modern theology entailing lots of consequences and results. From the statement of this problem، there have always been pros and cons on this issue explicating different aspects of it. The paper deals with feasibility of division of religion and religiosity to essential and accidental elements from Allameh Tabatabaie’s viewpoint. He confirms the essential and accidental existence on the one hand، and on the other hand، he rejects it. Proposing definitions of “religion” and “essential and accidental elements”، he believes that religion has essentials and accidentals: religion’s essentials demand submission to God، and its accidentals include instructions and religious teachings through which submission is occurred.
    Keywords: Essential, Accidental, Religion, Religiosity, Allameh Tabatabaie
  • حسن فرج زاده دهکردی*، محمد اسمعیلی کجانی
    زمینه
    ضرورت رعایت اصول و موازین اخلاقی در تصمیم گیری های حسابداران باعث شده است، مطالعه عوامل موثر بر تصمیم گیری اخلاقی حسابداران از اهمیت فراوانی برخوردار باشد. هدف این مطالعه، بررسی رابطه مادی گرایی، دینداری ظاهری و باطنی و قضاوت اخلاقی با تصمیم گیری اخلاقی دانشجویان حسابداری است.
    روش
    روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان رشته حسابداری دانشگاه های شهر تهران است و نمونه این مطالعه متشکل از 259 دانشجوی رشته حسابداری است که به روش تصادفی از جامعه آماری انتخاب شده اند. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمع آوری شده است. در ابتدا داده های تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی پیکربندی شده و در نهایت با بکارگیری روش رگرسیون، فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که؛ هر سه عامل مادی گرایی، دینداری ظاهری و باطنی و قضاوت اخلاقی افراد، رابطه معناداری با گرایش اخلاقی آنان دارد. در حالی که، قضاوت اخلاقی و دینداری باطنی با گرایش اخلاقی افراد رابطه مستقیم دارند، دینداری ظاهری و مادی گرایی با گرایش اخلاقی رابطه معکوس دارند.
    نتیجه گیری
    با توجه به رابطه مستقیم گرایش اخلاقی افراد با دینداری باطنی و قضاوت اخلاقی، و اهمیت رفتار اخلاقی حسابداران، به نظر می رسد، ترویج و توصیه اصول و موازین اخلاقی مبتنی بر آموزهای دینی در کتب درسی این رشته می تواند باعث افزایش پایبندی دانشجویان حسابداری به اصول اخلاقی شود.
    کلید واژگان: مادی گرایی, دینداری, تصمیم گیری اخلاقی, قضاوت حرفه ای
    H. Farajzadeh, Dehkordi*, M.E. Kejani
    Background
    The necessity of complying with ethics principles in accountants’ decision making process makes it very important to study the factors influencing ethical accountants’ decision making. This study is aimed at examining the potential relation between materialism، outward and inward religiosity and accountants’ ethical decision-making.
    Methods
    This is a descriptive and correlation research. The statistical population of the survey consists of all accounting students in universities located in the city of Tehran. A sample composed of Two hundred and fifty nine accounting students were selected randomly from the population. Data were collected using a standard questionnaire. Firstly، data were assembled using factor analysis and then hypotheses were tested using regression method.
    Results
    The results show that all three factors including materialism، outward and inward religiosity and the ethical judgment of people are significantly related with accounting students’ ethical orientations. While، ethical judgment and inward religiosity are directly related to ethical orientations، “outward religiosity” and “materialism” are inversely related to it.
    Conclusion
    Considering the direct relationship between people’s ethical orientations and their inward religiosity and ethical judgment، as well as the importance of ethical behavior of accountants، it seems that، the propagation of ethical principles grounded on religious teachings in the accounting syllabus may improve the commitment of accounting students to their ethics principles.
    Keywords: Materialism, Religiosity, Ethical Judgment, Professional Judgment
  • رضا برنجکار، مهدی نصرتیان اهور
    اعتقادات از جمله مهم ترین بخش های هر دین به شمار می آید؛ زیرا فقه و اخلاق پس از اثبات اعتقادات قابل پایه ریزی است. به همین جهت در میان متکلمان بحث های بسیار دقیق و عمیقی در تعیین نوع شناخت اعتقادات صورت گرفته است. یکی از این بحث ها، امکان یا عدم امکان تقلید در اعتقادات است. به راستی آیا در اعتقادات می توان تقلید کرد؟ در صورت امکان، محدوده آن کجاست؟ در پژوهش پیش رو به این مطلب مهم پرداخته شده و هدف از آن دستیابی به جمع بندی ای صحیح در باب امکان تقلید در اعتقادات، و تبیین حدود کاربست آن است. در مقاله حاضر از روش توصیفی تحلیلی بهره گرفته می شود. لذا نخست به نقل و توصیف دیدگاه های مطرح و ادله آنها، و سپس به نقد و بررسی آنها پرداخته خواهد شد. به نظر می رسد که در اعتقادات فرعی می توان تقلید را جایز دانست؛ هرچند که در آنها نیز وظیفه اولیه، استدلال و رجوع به نقل قطعی است.
    کلید واژگان: تقلید, تدین, استدلال, اعتماد
    Reza Berenjkar, Mahdi Nasiriyan Ahur
    As fiqh and morality cannot be established without proving the beliefs, beliefs are among the most important issues of every religion. There have been long and heated discussions among theologians about the means for recognizing the beliefs. One of these discussions is related to the possibility or impossibility of imitation of beliefs i.e. referring to a religious authority. The question that arises is can one refer to religious authority and act according to his verdicts? If possible, to what extend? The following paper seeks to come to correct conclusions as to whether or not imitation of beliefs is possible and demonstrate its limits. Using a descriptive-analytical approach, the paper first discusses and then criticizes the leading views and proofs given in this regard. It seems that imitation regarding secondary religious teachings is allowed, provided that one uses reasoning and refers to authentic traditions.
    Keywords: imitation, religiosity, reasoning, belief
  • یاسمن فرشادفر، محسن نیازی
    امروزه مفهوم امنیت اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های نظم و ثبات نظام اجتماعی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. احساس امنیت، به ویژه برای زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این میان، دین به عنوان مظهر همبستگی اجتماعی نقش اساسی در ارتقای احساس امنیت اجتماعی ایفا می کند. بر این مبنا، هدف اساسی این مطالعه، بررسی رابطه بین میزان دین داری و احساس امنیت اجتماعی زنان در جامعه مورد مطالعه می باشد.
    این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و برای جمع آوری داده های پژوهش از تکنیک پرسش نامه همراه با مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان واقع در سنین فعالیت ساکن در مناطق شمال و جنوب شهر تهران می باشد. یافته های تحقیق رابطه بین میزان دین داری و احساس امنیت را نشان می دهد. یافته ها حکایت از رابطه معنی دار بین میزان دین داری و احساس امنیت در بین زنان مناطق شمال و جنوب تهران دارد.
    کلید واژگان: دین, دین داری, امنیت, امنیت اجتماعی, زنان
    Yasaman Farshadfar, Muhsen Niyazi
    As one of the most important components of the order and stability of social system, the idea of social security is of special interest to thinkers today. The sense of security is of particular importance, particularly for women, who form half of the society. In the meantime, religion which represents a symbol of social solidarity plays a fundamental role in promoting the sense of social security. The main aim of the present paper is to study the relationship between religiosity rate and sense of social security among the women in question.This study is a social survey, in which a questionnaire and interview for gathering data. The statistical population includes all the women in the stage of liveliness who live in northern and southern Tehran. The research findings explain the relationship between religiosity rate and sense of security. They make explicit that there is a significant relationship between religiosity rate and sense of security among the women living in northern and southern Tehran.
    Keywords: religion, religiosity, security, social security, women
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال