جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "religious realism" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «religious realism» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نوع نگرش به باورها و مدعیات دینی و نسبتی که آنها با انسان و جهان واقع دارند، ازجمله تاملات فیلسوفانه عصر حاضر درباب دین است. در بسیاری از آثار این تحلیل ها، به مفهوم واقع و نقشی که زبان و زمینه های اجتماعی در آن ایفا می کند، معطوف گشته و اختلافات نظری خاصی را سبب شده است. برخی فیلسوفان دین با پیوستن به طیف «ناواقع گرایان» و با تاثیرپذیری از آرای ویتگنشتاین، به گمان خود با این رویکرد، به دفاع از ایمان دینی در برابر انتقادات برخاسته اند. در این نگرش با تاکید بر ساحت عملی دین و نقش زبان در فهم پذیری آن، باورهای دینی اموری مربوط به ساحت درونی انسان دانسته شد که فقط در زندگی مومنانه مفید، مطلوب و معنادارند. این دیدگاه اگرچه در ظاهر تاییدکننده حیات ایمانی است، ناگزیر مستلزم انکار حقانیت دین می باشد و به همین دلیل به نام الحاد نقابدار نیز خوانده شده است. مقاله حاضر به توصیف و نقد مدعیات طرفداران این نظریه پرداخته است.کلید واژگان: ناواقع گرایی, رئالیسم دینی, زبان دین, ویتگنشتاینی ها, دین و شیوه زندگیThe typical approach to religious doctrines and their relation to the world and man is among modern intellectual contemplations on religion. In many of those works, such analyses refer to the concept of fact and the role played by the language and social grounds in it, bringing about special theoretical controversies. Having joined the school of irrealism and being influenced by Wittgenstein's ideas, some philosophers of religion came to supposedly defend the religious faith against criticisms through that approach. Highlighting the practical sphere of religion and the role of language in course of understanding religion, this approach has driven religious beliefs into the interior sphere of man's life, which can only bear meaning in the personal life of the faithful. This approach apparently confirms the faithful life; nonetheless, it denies the whole validity of religion; this is why it can be recognized as the masked atheism. In his effort, the author has gone to examine the claims of the followers of this theory.Keywords: irrealism, religious realism, religious language, the Wittgensteinians, religion, life style
-
این مقاله، پس از بیان مختصر چند نکته مقدماتی در خصوص ماهیت و نوع صورت بندی مسئله واقع گرایی/ناواقع گرایی، ابتدا به شرح و مقایسه دو نوع از انواع ناواقع گرایی دینی یعنی دیدگاه های دان کیوپیت و دی. زی. فیلیپس می پردازد. مستمسک کیوپیت برای ناواقع گرایی نوعی خوانش از آرای فلاسفه مدرن (خصوصا نیچه) و عزیمتگاه فیلیپس به سمت ناواقع گرایی فلسفه زبان متاخر ویتگنشتاین بوده است. بر اساس این مبادی، ناواقع گرایی این دو در پیوند با نفی متافیزیکی اندیشی و نوعی از نسبیت گرایی قرار گرفته و به هنگام مواجهه با حوزه دین سبب رد سویه های نظری دین و اصالت بخشی به جنبه های عملی و پراتیک آن شده است. پاسخ پل بدام به عنوان یک واقع گرا متوجه همین نکته اخیر بوده و کوشیده است نشان دهد که انجام دادن اعمال و مناسک دینی در غیاب جنبه های مفهومی و نظری ممکن نیست، و واقع گرایی در مورد متعلق عبادات عنصری اساسی است. در انتهای مقاله، تلاش شده تا ضمن نقد این انواع از ناواقع گرایی بحران های آن برجسته شود. همچنین نحیف بودن واقع گرایی بدام مسئله دیگری است که بدان اشاره شده است.کلید واژگان: واقع گرایی دینی, ناواقع گرایی دینی, نسبیت گرایی, کیوپیت, بدام, فیلیپسRealism/anti-realism controversy has always been crucial in the history of philosophy, so that it has affected all philosophical areas, including religious belief, in which admitting realistic/anti-realistic approach has a wide range of influences in all religious concepts. After shedding some lights on preliminary issues concerning the nature and kinds of formulation of realism/anti-realism controversy, the present study is aimed at analyzing and comparing two kinds of Anti-realism: Don Cupitts one which relies on his reading of modern philosophy (especially Nietzsches), and D. Z. Phillipss one which uses Wittgensteins later philosophy of language. Based on these foundations, they end with elimination of metaphysics and lead to one kind of relativism. So, application of these views on religious belief leads their attention to practical aspects rather than conceptual and theoretical ones. At this very point, Paul Badham, on the contrary, believes as a realist that performing rituals and prayers, in the absence of religious notions would be impossible, and having a realistic approach to the one who is worshiped (namely God), is an inherent part of religious practices. Finally, we show that these kinds of Anti-realism face with the problems which are insurmountable. Also, we will show that Badhams Realism is not strong enough to cope with Ani-realismKeywords: religious realism, religious anti, realism, relativism, Cupitt, Badham, Phillips
-
دان کیوپیت تلقی ای ناواقع گرایانه از خدا و ایمان دینی دارد. او بر این باور است که مفاهیم انسان و خدا در بستری تاریخی شکل می گیرند و ابتنایی بر عقلانیت و مابعدالطبیعه ندارند. از این رو، بر تحول مداوم این مفاهیم در طول تاریخ اندیشه ی دینی تاکید می کند. او بر این باور است که انسان خود ارزش هایش را انتخاب می کند و جهانش را بر این اساس می سازد. به زعم کیوپیت، گوهر دین احساس معنویتی است که کاملا جنبه ی شخصی دارد و از فردی به فرد دیگر تغییر می کند. چشم انداز هر فردی به عالم قوام دهنده ی تلقی و فهم آن فرد از ایمان به خدا است. بر این اساس، او عینیت و واقعیت خدا و دیگر مفاهیم اساسی دین را انکار می کند. از سوی دیگر، برایان هبلث ویت از معتقدان به واقع گرایی دینی است و کوشیده است ناواقع گرایی کیوپیت را به تفصیل بررسی و نقد کند. او انتقاداتی بنیادین به ناواقع گرایی دینی وارد می کند که مهم ترین آن ها نادیده انگاشتن مساله ی صدق و نیز انکار ارزش های اخلاقی عینی است. هبلث ویت ابتدا نقاط ضعف استدلال های ناواقع گرایانه ی کیوپیت و نحوه ی روایت او را از سیر اندیشه ی دینی در دوران جدید نشان می دهد و سپس، توضیح می دهد که باور به خدای عینی نه تنها با اندیشه ی مدرن ناسازگار نیست بلکه جزء ضروری آن است.
کلید واژگان: واقع گرایی دینی, ناواقع گرایی دینی, امر عینی, امر ذهنی, خداباوری کلاسیک, ایمان شخصی, منظرگرایی, ابداع ارزش هاDon Cupitt has a Non-Realistic view of God and religious faith. He holds that “human” and “God” are historical concepts which are not dependent on rationality and metaphysics. Hence, he emphasizes on the continuous evolution of these concepts in the history of religious thought. He believes that the man chooses his value himself and makes his world on this selection. In his view, spirituality is the substance of religion and has complete individual and personal characteristics. The perspective of every individual to the world is the foundation of his view and understanding of religious faith. But, Brian Hebblethwaite, who is a defender of religious realism, has tried to critique Cupitt’s Non-Realism in detail. He has some fundamental criticisms about Non-Realism in religion that amongst the most important of them is ignoring the importance of truth and denying the objectivity of moral values. He, at first, distinguishes the defects of Non-Realistic arguments of Cupitt and his version of the procedures of religious thought in modern world and then, explains how believing to objective God is not only consistent with modern thought but a necessary component of it.
Keywords: Religious Realism, Religious Non-Realism, The objective, The Subjective, Classical Theism, Individual Faith, Perspectivism, Inventing the Values
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.