به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « scientific knowledge » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «scientific knowledge» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هما یزدانی، علی پایا*، لطف الله نبوی

    چکیده در مقاله حاضر با اتخاذ سنت کالونیسم و معرفت شناسی اصلاح شده، ادعای مانعیت گناهان انسانی از فعلیت صحیح عقل و عاملیت فیض الهی در تقویت قوای شناختی را بررسی می کنیم. شاید پیش از این و ذیل بحث نقش عوامل غیرمعرفتی در شکل گیری معرفت، به تاثیر شناختی گناه نیز پرداخته شده باشد. اما اختصاص این موضوع به رشد معرفت علمی، تا آنجا که مورد اطلاع است، تازگی دارد. این بررسی در بستر پروژه استفان مورونی، دین پژوه معاصر آمریکایی، پیش خواهد رفت. او می کوشد با مرور نقادانه آراء متالهان برجسته مسیحی، مدلی را برای این تاثیر ترسیم کند. در نهایت نشان خواهیم داد که از منظر عقلانیت نقاد، محصول مورونی با کوشش او برای تبیین اثر گناه بر علوم طبیعی همخوانی ندارد. زیرا آنچه به عنوان معرفت علمی مسیحی معرفی کرده غالبا از جنس آگاهی فناورانه است نه علم، و این عالم است که تحت تاثیر گناه قرار می گیرد نه مدعای علمی او.

    کلید واژگان: ایمان, گناه, فیض, عقل, اثر شناختی, معرفت علمی}
    Homa Yazdani, Ali Paya *, Lotfollah Nabavi

    In this study, we shall assess the claim concerning the negative effect of sin and positive effect of grace on proper function of reason and cognitive faculties through the lens of the Calvinist tradition and the Reformed Epistemology. Although the noetic effect of sin has already been discussed probably by tracing the role of the non-epistemic factors in acquiring knowledge in general, approaching the issue by focusing on ‘scientific knowledge’ is novel and, to the best of my knowledge, has not been attempted before. This study will be developed by means of an evaluation of Stephen Moroney’s project. Through a critical survey of the views of a number of prominent Christian theologian, he tries to develop a model for the cognitive influence of sin. In our review of his work from the canons of Critical Rationalism, we shall try to show that Moroney's conclusions are inconsistent with his explanation of the effect of sin on the natural sciences. Our main arguments are as follows: what Moroney describes as scientific knowledge from a Christian point of view is more a technological awareness rather than scientific knowledge proper. Furthermore, it is the scientist who is affected by sin and not his scientific claim.

    Keywords: faith, sin, grace, Reason, Noetic effect, Scientific Knowledge}
  • محسن دنیوی *
    آنچه همیشه درباره پوزیتیویست های منطقی مورد توجه بوده است، وجوه معرفت شناختی و روش شناختی آنها بوده است. حال قصد داریم با توجه به چالش موریس شلیک و حلقه وین با متافیزیک، وجه هستی شناختی اندیشه او را بازسازی کنیم. شلیک شناخت ما از «واقعیت» ، و همچنین «جهان خارج مستقل از ما» را به دو قلمرو شناخت عرفی یا شناخت مورد نیاز در زندگی روزمره و شناخت علمی تفکیک می کند. او با تکیه بر این تفکیک نشان می دهد که چگونه مکتب پوزیتیویسم منطقی در هیچیک از این دو قلمروی شناختی، نیازمند مواجهه متافیزیکی با واقعیت و جهان خارج نیست. در این مقاله اولا به این مساله خواهیم پرداخت که تصور او از واقعیت و جهان مستقل از ما به عنوان مقولاتی هستی شناختی چه بوده است؟ ثانیا، این تلقی از واقعیت بر روش شناسی و معرفت شناسی پوزیتیویسم منطقی چه تاثیری داشته است؟
    کلید واژگان: واقعیت, شلیک, رئالیسم, پوزیتیویسم, داده بلاواسطه حسی}
    Mohsen Donyavi *
    Moritz Schlick divides our knowledge of reality and independent external world into two domains of conventional knowledge needed in everyday life, and scientific knowledge. Relying on this division, he shows how logical positivism is not in need of metaphysical confrontation with reality and external world in either of these realms.
    The present article studies Moritz Schlick’s academic trend and the turning points of his scientific life, from the tradition of philosophical physicists to succession of Ernst Mach, and to his association with Vienna Cycle; and meanwhile attempts to answer the question of what has been his image of reality and independent world as ontological issues? What always has been taken into consideration about logical positivists is limited to their epistemological and methodological aspects. Here we intent to reproduce the ontological aspect of Schlick’s thoughts, taking into account the challenge that he and the Vienna cycle pose to metaphysics
    Keywords: Reality, Concepts, Scientific Knowledge, general theory of knowledge, Tradition of Philosophical Physicists}
  • مهدی قوام صفری
    موضوع اصلی این مقاله بررسی چیستی نوس است. در این مقاله برای آشکار شدن چیستی نوس نخست روشن می شود که هم دانش علمی دو گونه است: برهان پذیر و برهان ناپذیر، هم نوس در آثار ارسطو با دو وجه نظر و به دو معنای درهم تنیده آمده است. از یک منظر نوس دانش علمی برهان ناپذیر، و از منظر دیگر نوس هکسیس و ملکه ی معرفتی نفس است که در چشم ارسطو از این حیث سه کارکرد ویژه ی اصلی دارد: تحصیل اصولی که دانش علمی بر آن ها مبتنی است، درک کلیات در جریان ادراک حسی بالفعل، درک گزاره های کلی در جریان استقرا (اپاگوگه). این بدان معناست که نوس به مثابه خاستگاه دانش علمی برهان پذیر هم خود فرایند فراچنگ آوردن دانش علمی برهان ناپذیر است هم نتیجه ی نهایی آن فرایند. به نظر می رسد درک درست نکته ی اخیر ابهام های موجود در باب چیستی نوس را از بین می برد.
    کلید واژگان: نوس, هکسیس, ملکه ی معرفتی, اپیستمه, دانش علمی, دانش علمی برهان ناپذیر, اصول نخستین}
    Mahdi Ghavam Safari
    Corresponding to the division of the scientific knowledge to demonstrable and indemonstrable knowledge in Aristotle’s philosophy، the concept of nous has two interwoven senses. Besides nous as the demonstrable scientific knowledge، it is also regarded as the hexis of the soul. There are three specific functions of this latter sense: i) acquiring principles on which the scientific knowledge is based; ii) understanding universals in actual sense perception and iii) conceiving universal propositions during induction (epagoge). Nous as the origin of acquiring demonstrative knowledgeis، thus، both the process of acquiring demonstrable knowledge and its final result. The illumination of this point، it seems، can throw light on some of the common ambiguities about nous.
    Keywords: Nous, Scientific knowledge, Indemonstrable knowledge, Epistemic hexis, First principles}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال