به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "sensory" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «sensory» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی sensory در مقالات مجلات علمی
  • احمد ابراهیم زاده*، محمدمهدی گرجیان

    در حل مسئله حجیت غیری شهودات عرفانی و تعمیم آن ها در حق غیرعارفان یکی از راهکارهای مطرح شده بهره گیری از تواتر آن ها است. بر اساس این راهکار چنین ادعا می شود که برخی از مشهودات عرفان نظری را می توان از قبیل متواترات دانست که به دفعات و توسط عارفان مختلفی شهود و گزارش شده اند. این راهکار که در فلسفه ملاصدرا نیز به تبع سهروردی موردتوجه قرار گرفته، از جهاتی می تواند از بهترین راه حل ها در حل مسئله یادشده تلقی شود، اما بااین حال، حتی در پژوهش های اخیر حوزه فلسفه عرفان و دین هم تفاصیل و جزئیات آن به صورت کامل مورد بررسی قرار نگرفته اند. از این رو این نوشتار درصدد آن است تا بر پایه تحقیقی نظری و با روش داده پردازی توصیفی-تحلیلی استدلال به تواتر را به صورتی منطقی صورت بندی کرده، مهم ترین اجزا و پیش فرض های آن را موردتوجه قرار داده و اصلی ترین چالش هایی را که ممکن است در این محورها ایجاد مانع کنند، متذکر شود. بر اساس یافته های این پژوهش مراحل لازم برای دستیابی به هدف موردنظر شامل این مباحث است: اثبات حجیت ذاتی شهود، امکان ثبوتی اشتراک در تجربه های عرفانی، اثبات وقوع این اشتراک نظر (در دو بخش فرعی تر وجود مقتضی و رفع مانع)، اثبات تحقق تواتر با شروط لازم و کافی آن در مسئله، حجیت و اعتبار خود تواتر، و در نهایت اثبات کارآیی تواتر معتبر در حل مسئله موردنظر. با این تفاصیل اگر ادعای تواتری در یک شهود عرفانی بتواند از مراحل فوق به موفقیت عبور کند در حق غیرعارفان نیز حجت بوده و برای آن ها نیز معتبر خواهد بود.

    کلید واژگان: تواتر شهود عرفانی, فلسفه عرفان, نقل, خبر حسی و حدسی, ساخت گرایی
    Ahmad Ebrahimzadeh *, Mohammadmahdi Gorjian

    One proposed solution to address the validity of mystical experiences for non-mystics is to emphasize their frequency (tawatur). This approach suggests that certain mystical claims can be considered valid due to multiple reports from different mystics. This solution, which has been considered in Mulla Sadra's philosophy after Suhrawardi, can be seen as one of the best approaches in addressing the mentioned issue. However, even in recent research in the field of philosophy of mysticism and religion, the details of this solution have not been fully investigated. This article aims to logically formulate and elaborate on this solution using an analytical-descriptive approach, discussing key components, assumptions, and challenges. The necessary steps to achieve this goal can be outlined in six stages: first, examining the inherent validity of mystical experiences for the mystic themselves; second, establishing the possibility of sharing in mystical experiences; third, proving the occurrence of this sharing through the existence of an effective cause and the absence of obstacles; fourth, demonstrating the frequency (tawatur) of mystical experiences with necessary and sufficient conditions; fifth, discussing the authenticity and validity of tawatur; and finally, demonstrating the effectiveness of authentic tawatur in solving the problem of generalizing mystical experiences. In conclusion, if the claim of tawatur in a mystical experience successfully passes through these stages, it can be considered valid for non-mystics as well.

    Keywords: Tawatur In Mystical Experience, Philosophy Of Mysticism, Testimony, Sensory, Speculative Testimony, Constructivism
  • مهدی منصوری*، احمد واعظی
    در میان متکلمین و مفسران و فلاسفه، اختلافات بسیاری در تبیین کیفیت نزول وحی وجود دارد. از جمله این تبیین ها، دیدگاه ملاصدرا است که با استفاده از شیوه برهانی و استمداد از متون دینی و عرفان به عنوان روش عام خود در حکمت متعالیه توانسته است تبیینی ارایه دهد که با ظواهر متون دینی سازگار باشد. او پنج مرحله برای تبیین نزول وحی در نظر می گیرد که عبارت است از: وحی بلاواسطه، وحی عقلی، وحی مثالی، وحی حسی و طبیعی به پیامبر و وحی حسی و طبیعی به مردم. از دیدگاه او نزول ملک بر نبی به معنای تجافی ملک نیست، بلکه به معنای تجلی بوده و از طرفی همراه با ارتقاء نبی می باشد. بر نظر ملاصدرا در مراحل وحی و تبیین او از نزول، اشکالات متعددی وارد شده است که در این نوشتار، پس از توضیح مراحل و معنای نزول، به آنها پاسخ می دهیم.
    کلید واژگان: وحی, کیفیت نزول وحی, ملائکه, وحی عقلی, وحی مثالی, وحی حسی و طبیعی, ملاصدرا
    MAHDI MANSOORI *, Ahmad Vaezi
    There are many controversies among theologians, philosophers and exegetes of the Qur'an on how revelation comes down. One of such efforts is Mulla Sadra's view in which he makes use of demonstrative reasoning, religious texts, and mysticism as a general method in order to present an explanation compatible with the apparent meaning of religious texts. He considers five phases for revelation: immediate, intellectual, imagined, sensory, and natural revelation for holy prophet, and sensory and natural for people. In his view, when the angel of revelation comes down to the prophet it does not mean that he abandons his place, rather he manifests himself while the prophet is elevated high, as well. There are a few objections raised to Mulla Sara's view and explanation answered by the authors after the meaning and phases of revelation have been explained.
    Keywords: revelation, that how revelation comes down, Angels, intellectual revelation, imagined revelation, sensory, natural revelation, Mulla Sadra
  • ابراهیم رستمی*

    در این پژوهش به تحلیل دیدگاه استاد فیاضی پرداخته شده است. صدرالمتالهین با توجه به قاعده بسیط الحقیقه و از طریق اثبات کمالات وجودی موجودات ممکن در ذات حق تعالی، به تبیین علم حضوری خداوند به موجودات در مقام ذات می پردازد. استاد فیاضی معتقد است که این دیدگاه دارای اشکالاتی است. اشکال مبنایی آن است که تفسیر ملاصدرا از تشکیک وجود، مستلزم تناقض است و اشکال بنایی این است که این دیدگاه از اثبات علم خداوند به ممکنات معدوم و ممتنعات، ناتوان است. نگارنده پس از تبیین وحدت مفهومی، تشکیکی و شخصی وجود، به این نتیجه دست یافته که اشکال مبنایی مذکور وارد نبوده و استدلال صدرالمتالهین بر علم حضوری خدا، مبتنی بر وحدت تشکیکی وجود است، در حالی که اشکال مبنایی در ارتباط با وحدت شخصی وجود است. در مورد اشکالات بنایی، بیان شده که هرچند اثبات این نحوه از علم حضوری برای خداوند به لحاظ روش شناسی دارای ضعف هایی است، اما رای نهایی صدرالمتالهین، همان علم اجمالی در عین کشف تفصیلی است که به صورت علم حضوری است. در ادامه، نظریه استاد فیاضی درباره علم حصولی پروردگار به آفریدگان قبل از آفرینش، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: علم پیشین الهی, صدرالمتالهین, علم حضوری, فیاضی, علم حصولی
    Ebrahim Rostami*

    In this research, the views of Professor Fayyazi have been analyzed. Sadr-ol-Mote'allehin, according to the rule of indivisible entity and by proving the existential perfections of possible beings in the essence of the Almighty Supreme Being, explaining the knowledge by presence of God (immediate apprehension, intuitive knowledge) in the position of essence. Professor Fayyazi believes that this view has its drawbacks. The basic drawback is that Mulla Sadrā’s interpretation of the systematic ambiguity of existence becomes contradictory and the structural drawback with this, is that, this view is incapable of proving God’s knowledge of the contingent things which annihilated (nonexistent) and the impossibilities capable soul. For each of the two theories, there is evidence in his works. The most important result of accepting the activity of the soul, according to the rule of “the doer (producer) and the giver of the object, that does not lack it”, is the acceptance of the possession of forms by the soul in the rank before issuance (emanation) and activity. Such a conclusion leads us to a similar theory but more accurate in the field of soul perception, which is the mystical theory of soul development (unveiling). On the other hand, talking about the capability of the soul in relation to illusory and sensory forms leads us to have the power (potentiality) of the soul, its departure from the power to actuality in the process of perception consequently, the materiality of the human soul and also the materiality of sensory and illusory perceptions. The results which are inconsistent with some of Ṣadra’s other principles. Therefore, it seems that the first theory in partial perceptions is closer to the correct opinion and has more acceptable philosophical results.

    Keywords: Sensory, illusory perceptions (partial, potency), Capability of the soul, Self-activity, Self-development (unveiling)
  • محمدحسن قدردان قراملکی، علی قدردان قراملکی
    هر علمی دارای روش یا روش هایی است که به وسیله آن به اهداف خود می رسد، برخی از علوم تک روشی و برخی دیگر چند روشی اند. درباره تک یا چند روشی بودن علم کلام از سوی مذاهب مختلف کلامی دیدگاه های مختلفی ارایه شده است، مثلا اهل الحدیث روش نقلی و معتزله روش عقلی را برگزیدند. اما رجوع به قرآن نشان می دهد که برای تبیین آموزه های دینی باید از روشگان مختلف استفاده کرد. نویسنده در این مقاله نشان خواهد داد که علم کلام باید باید از تمام روشگان ممکن مثل: نقلی شامل قرآن و روایات، عقلی شامل عقل و حتی اصول قطعی فلسفی، تجربی و حسی، شهودی استفاده کند، این ادعا بر خلاف ادعای برخی است که علم کلام را دارای روشگان مشخص مثل رویکرد اخباری یا تجربی می انگارند.
    کلید واژگان: علم کلام, کلام, روش, عقلی, نقلی, عرفانی, شهودی, حسی, آفاقی, فطرت, قرآن
    Mohammad Hasan Ghadrdan Gharamaleki, Ali Ghadrdan Gharamaleki
    Each science has the method or means by which it achieves its goals, There are some sciences of a single method, like philosophy, and some are some other methods. The Science of the theology, which is responsible for explaining religious doctrines and answers to doubts, Various views have been presented on the one or more methods of theology of theology from different theological religions, For example, the Ahl al-Hadith selected the narrative method and the Mutazilites chose the rational method. But referring to the Quran shows that to explain religious teachings, we must use different methods.
    The author in this article will show that must use the science of the theology of all possible methods, example: narrative iIcludes Quran and Traditions, rational includes reason and even definitive philosophical principles, experimental and sensory, intuitive. This claim is in contradiction to the claims of some who regard the science of the theology as certain metaphors as quoted and experimental.
    Keywords: Science of the theology, Theology, Method, rational, narrative, mystical, intuitive, sensory, factual, natural, Quran
  • عین الله خادمی
    مسکویه در آثار مختلفش، تعاریف متعددی از لذت– از قبیل راحت از درد، بازگشت به حالت طبیعی – ارائه داده است و برای آن اقسام مختلفی – از قبیل طبیعی و غیر طبیعی، فعلی و انفعالی، تام و ناقص، محمود و مذموم، حسی و عقلی، حقیقی و غیر حقیقی – عرضه کرده است. پرسش اساسی این جستار عبارت است از اینکه چگونه مسکویه ابعاد مختلف مساله لذت را تحلیل و تبیین می کند؟ هدف از جستار حاضر، تحلیل ابعاد مختلف مساله لذت از دیدگاه مسکویه است. دستاوردهای این پژوهش عبارتند از: طرح تشکیکی لذات جسمانی و روحانی از سوی ابن مسکویه، تاثر شدید او از شریعت مقدس اسلام در تحلیل لذت و عدم استحکام تعاریف او از لذت در نسبت با تعاریف ابن سینا.
    کلید واژگان: لذت, حسی, عقلی, تام, ناقص, طبیعی, غیر طبیعی, مسکویه
    In various works, Meskavayh gives numerous definitions for enjoyment - such as pain relief, backing to normal posture. He also refers to divisions of it- such as natural and unnatural, actual and passive, total and partial, good and bad, sensory and rational, real and unreal. The central question of this paper is the manner of analyzing and explanation of all aspects of enjoyment in Meskavayh‘s works. The purpose of the present paper is to analyze different aspects of the problem of enjoyment in the view of Meskavayh. Results of this study are: physical and spiritual pleasures analogical design by Ibn Meskavayh, The strong influence of Sharia Islam on his definition of pleasure and lack of strength in his definition of pleasure in relation to the definition of Avicenna.
    Keywords: Meskavayh, pleasure, sensory, rational, total, partial, natural, unnatural
  • عین الله خادمی
    سهروردی در رسائل و مکتوبات مختلف خویش، تعاریف مختلفی برای لذت ارائه کرده است. این تعاریف از جهت کمیت و کیفیت قیودی که در آن به کار رفته با یکدیگر متفاوت هستند. وی معتقد است میان لذت و نور ارتباط وثیقی وجود دارد. سهروردی در برخی آثارش، لذت را به حسی (جسمانی) و روحانی، و در برخی مکتوبات دیگرش، آن را به بدنی و قدسی تقسیم می کند و در برخی مواضع دیگر از لذت سرمدی سخن می گوید. او از جهت دیگر لذت را به حسی و عقلی و لذت حسی را به ظاهری و باطنی تقسیم می کند و معتقد است لذات باطنی بر لذات ظاهری و در نهایت لذات عقلی بر لذات حسی برتری دارند و این وجوه برتری را با دو شیوه مشایی و اشراقی تبیین کرده است. همچنین معتقد است لذت امری متواطی نیست، بلکه مشکک است. در این مقاله، ماهیت لذت و انواع آن را از دیدگاه سهروردی می کاویم.
    کلید واژگان: لذت, حسی, قدسی, سرمدی, عقلی, ظاهری, باطنی, سهروردی
    'Einollah Khademi
    In his different books and treatises, Sohrewardi proposes different definitions for pleasure. These definitions differ with each other in terms of the quality and quantity of the qualifications used in them. He believes that there is strong relationship between pleasure and light. In some of his works, Sohrewardi divides pleasure into sensory (physical) and spiritual pleasures, and in some others into bodily and heavenly pleasures. He refers to eternal pleasure in other occasions. On the other hand, he divides pleasure into sensory and intellectual and the latter into external and internal, and believes that internal pleasures are superior to external ones, and intellectual pleasures are superior to sensory ones. He explains these aspects of superiority by using peripatetic and illuminative methods. He also believes that pleasure is not univocal but equivocal. The present paper investigates the nature and types of pleasure in Sohrewardi's view.
    Keywords: pleasure, sensory, heavenly, eternal, intellectual, external, internal, Sohrewardi
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال