به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « sensory perception » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «sensory perception» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی اسدی *

    یکی از مسایل مهمی که در فلسفه صدرایی مغفول مانده، «بعد چهارم افزایشی» است. بر اساس «دیدگاه افزایشی زمان» آینده معدوم است ولی هر کدام از زمانهای گذشته و حال، ثابت در جای خود قرار دارند. اندیشمندان مسلمان گرچه بتصریح متوجه چنین تقریری نبوده اند، اما لازمه برخی سخنان فلاسفه صدرایی درباره تجرد ادراک حسی و خیالی و حافظه، همین دیدگاه است؛ هنگامیکه چیزی را ادراک حسی/ خیالی میکنیم، این ادراک درست بهمان صورت پدید آمدن خود، در ذهن باقی میماند. در این مقاله نشان خواهیم داد که درواقع این دیدگاه ارتباطی به تجرد ندارد و در صورت درستی ادله تنها میتواند «بعد چهارم افزایشی» را اثبات کند. در این راستا، پیشینه بعد چهارم افزایشی را در فلسفه های پیشاصدرایی نیز بصورت انتقادی بررسی خواهیم کرد؛ بویژه این ادعای سهروردی را که محتوای چهاربعدگروی افزایشی را بصراحت به برخی نسبت داده است: «چون هر یک از حرکتها موجود شده اند، پس کل حرکتها نیز موجود شده و آنها اجتماع در وجود دارند».

    کلید واژگان: بعد چهارم افزایشی, تجرد ادراک, ادراک حسی, ادراک خیالی, حافظه}
    Mahdi Assadi *

    One of the important problems that has remained untouched in Sadrian philosophy is the incremental fourth dimension. The basis of the incremental view of time is the non-existent future, while the past and present have their fixed places. Muslim philosophers have not directly addressed this idea; however, it seems to be necessary for demonstrating some statements of Sadrian philosophers about the immateriality of sensory and imaginal perceptions and memory. When we perceive something using our senses or imagination, the perception remains in our mind exactly in the same way that it had appeared. This paper is intended to illustrate that this view is, in fact, unrelated to immateriality and, in the case of admissibility of its arguments, can only prove the incremental fourth dimension. In line with this approach, the author has critically examined the literature of this dimension in pre-Sadrian philosophers, particularly Suhrawardī’s claim as to attributing the idea of the incremental fourth dimension to some thinkers. Suhrawardī maintains that, as each of the motions has come into existence, all motions have come into existence, and they share the feature of being in existence with each other.

    Keywords: incremental fourth dimension, immateriality of perception, sensory perception, imaginal perception, memory}
  • مجتبی رحمانیان کوشککی، محسن حیدری، سید محمد موسوی

    دیدگاه مشهور اینست که مفاهیم فلسفی یی مانند وجود، وحدت، علیت و ضرورت، هیچگونه مابازایی در خارج ندارند و حتی بفرض اینکه این مفاهیم در خارج مابازاء داشته باشند نیز انسان توان درک آنها را ندارد، زیرا مواجهه انسانها با دنیای محسوسات از طریق حواس است و حواس نیز تنها توان درک کیفیات محسوس اشیاء را دارند و حتی قادر به درک تمام عوارض هم نیستند. با پذیرش این دو مطلب، راه انتزاع مفاهیم فلسفی از واقعیات محسوس خارجی بطورکلی بسته بنظر میرسد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، بر اساس برخی از مبانی حکمت متعالیه ازجمله تقرر و ثبوت مفاهیم فلسفی در خارج، نحوه وجود نفس و کیفیت ادراک آن درصدد اثبات این مطلب است که مفاهیم فلسفی، مستقیم و بدون واسطه از خارج و از دل ادراکات حسی بدست می آیند. اگرچه این نظریه در آثار صدرالمتالهین وجود ندارد اما مبانی فلسفی وی، زمینه و بستر چنین تبیینی را بخوبی فراهم میکند.

    کلید واژگان: معقول ثانی فلسفی, مفاهیم فلسفی, ادراک حسی, ذهن, حکمت متعالیه, ملاصدرا}
    Mojtaba Rahmanian Koushkaki, Mohsen Heidari, Seyyed Mohammad Musawy

    The common view is that philosophical concepts, such as existence, unity, causality, and necessity, have no objective existence and, even if they have, Man is not capable of perceiving them. This is because Man’s encounter with the world of sensibles is through the senses, which can only perceive sensible qualities of objects and are not even capable of perceiving all accidents. Based on these two points, the abstraction of philosophical concepts from external sensible realities seems to be totally impossible. Following a descriptive-analytic method and based on some of the principles of the Transcendent Philosophy, including the subsistence and affirmation of philosophical concepts in the outside and the quality of the existence of the soul and the quality of perceiving it, this study is intended to demonstrate that philosophical concepts are attained directly and without any intermediary from the heart of sensory perceptions. Although this theory does not exist in Mullā Ṣadrā’s works, his philosophical principles fittingly provide the context for such an explanation.

    Keywords: Philosophical secondary intelligible, philosophical concepts, Sensory perception, mind, The Transcendent Philosophy, Mullā Ṣadrā}
  • مریم طهماسبی، سید عباس ذهبی*، احمد بهشتی، بابک عباسی

    چگونگی رویت شیء و رخ دادن خطاهای حسی از پرسشهای پیشرو در هر نظام معرفتی ازجمله در معرفتشناسی طوسی است. اهمیت این مسیله به این دلیل است که حواس و داده هایشان آغازگر فرایند تحقق یافتن معرفتی یقینی نسبت به اشیاء هستند. در این مقاله سعی میشود در بخش اول، دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره نحوه ابصار بررسی گردد؛ سپس در بخش دوم با تمایز نهادن میان احساس و ادراک حسی و بررسی قوای ادراکی چگونگی و محل وقوع خطا ازنظر وی تبیین گردد. بنابر یافته های تحقیق در بخش اول، طوسی را باید از فیلسوفان معتقد به خروج شعاع دانست اما نه خروج به معنای رایج آن. بر همین اساس خطای حسی نیز از منظر او معنا ندارد. لکن این به معنی نفی خطاهای ادراکی نیست. در بخش دوم، این نظر طوسی با لحاظ دو رویکرد سلبی و ایجابی بررسی میشود. او در نگاه سلبی معتقد است خطا در مرحله احساس بصری، رخ نمیدهد و بنابراین محسوس به معنای داده های حس که از طریق اندامهای حسی حاصل میشود عاری از خطا است؛ زیرا ابصار به واسطه خروج شعاع محقق میشود. در رویکرد ایجابی نظر وی این است خطا به ادراک حسی و داوری عقل بازمیگردد و تحت تاثیر قوه خیال رخ میدهد. به تعبیر دیگر منشا وقوع خطا، در تطبیق دادن محسوس با واقعیت خارجی است که این امر در حیطه فعل عقل است. بدین ترتیب گرچه عقل در معرض لغزش و خطا است اما این مسیله به معنایبیاعتباری معرفت نخواهد بود.

    کلید واژگان: ابصار, احساس, ادراک حسی, خطای حسی, خروج شعاع, نصیرالدین طوس}
    Maryam Tahmasebi, Abbas Zahabi *, Ahmad Beheshti, Baabak Aabbaasi

    How to see the object and the occurrence of sensational errors is one of the leading questions in any epistemological system, including Tusi's epistemology. The importance of this case in the opinions of Islamic philosophers is due to the fact that the senses and their data initiate the process of realizing certain and true wisdom about objects. Questions around this case just like the other philosophic matters have always been a great worry for Nasir-Aldin Tousi and he's tended and paid attention to them in his works. This article tries to express how sensational errors occur in his opinion by considering differences between emotions and sensational cognition. The negative aspects of Tousi's vision towards things expresses that errors do not occur among feeling that is related to outward attention, because visions are limited to getting placed in the middle of the sight. But the positive aspect of  his opinion expresses that errors are just related to sensational knowledge and the judgments made by the wisdom which is earned under the influence of the imaginary power. In the other words, the stems of errors in the senses and sensational matters are in tangible matching with the outward reality that this action is just placed among the borders of wisdom.

    Keywords: view, sensory perception, Sensory error, Radius exit, Nasir al-Din al-Tusi}
  • مهدی زمانی*
    این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و بهره گیری از مقایسه و تطبیق، به تحلیل نقش مولفه «توجه» در ادراک حسی از منظر ملاصدرا می پردازد. ملاصدرا در باب ادراک حسی تقریرهای گوناگونی دارد. در همه این تقریرها نقش توجه به عنوان ویژگی اساسی نفس انکارناپذیر است. این نقش گویای ویژگی فعال نفس در ادراک حسی و سایر فرایندهای نفسانی است که بر اساس مبانی خاص ملاصدرا درباره نفس و حقیقت ملکوتی آن استوار است. نظریه ملاصدرا را درباره توجه می توان بر دو اساس تبیین نمود. الف) نظریه تعدد قوای نفس و ب) نظریه وحدت قوا و اعتقاد به مراتب نفس. بر اساس دیدگاه نخست که به دیدگاه مشاییان نزدیک تر است، توجه به منزله نوعی صافی محدود کننده و گلوگاه عمل نموده و در فرایند ادراک و تجرید از ورود بسیاری از داده ها از یک مرحله به مرحله بعد جلوگیری می کند. بر اساس دیدگاه دوم که بر پایه مبانی خاص حکمت صدرایی استوار است نفس بر طبق درجه قوت خود از منبع توجه برای اعمال خاص خود استفاده می کند. در این تبیین توجه همانند منبع نوری است که گاه بی اختیار و گاه به اراده نفس بر اموری بازتاب یافته و آن ها را روشن و برای نفس حاضر و معلوم می سازد. دامنه این بازتاب و گستردگی و ژرفای آن به قدرت و توان نفس و مرتبه آن بستگی دارد. مدل توجه از منظر ملاصدرا با مدل های ارایه شده در نظریات جدید روان شناسان شباهت ها و تفاوت هایی دارد و امتیاز آن این است که توجه را در همه فرایندهای درون آدمی نشان می دهد.
    کلید واژگان: توجه, حکمت متعالیه, ملاصدرا, ادراک حسی}
    Mehdi Zamani *
    The present article, adopting a comparative descriptive-analytical method, deals with the role of "attention" in sensory perception from Molla Sadra's point of view. Mulla Sadra has presented various interpretations of sensory perception. In all these interpretations, the role of attention as a fundamental characteristic of the soul is undeniable. This role expresses the active feature of the soul in sensory perception and other processes, which is based on Mulla Sadra’s specific principles underlying his view of the soul and its divine nature. Mulla Sadra's theory of attention can be explained using two bases: a) the theory of multiplicity of powers of the soul and b) the theory of the unity of powers and belief in the levels of the soul. According to the perspective of the powers of the soul which is closer to the peripatetic views, attention acts as a kind of limiting filter and a bottleneck in the process of perception and abstraction, which prevents a lot of data from moving across the stages. Based on the levels of the soul, and the specific principles of Sadra's wisdom, the soul uses the source of attention for its specific actions according to its power. In this explanation, attention is like a source of light that reflects on things sometimes involuntarily and sometimes voluntarily through the will of the soul to make them clear and presentable to the soul. The model of attention presented by Mulla Sadra has similarities with and differences from the latest models proposed by psychologists. The main advantage of this model is that it highlights attention in all in- human processes.
    Keywords: attention, Transcendent Wisdom, Mulla sadra, sensory perception}
  • نرگس نظرنژاد، مریم عسگری*

    موریس مرلوپونتی پدیدارشناس فرانسوی قرن بیستم است. پدیدارشناسی او، پدیدارشناسی ادراک حسی است. وی در تلاش است تا بتواند ذات ادراک حسی انسان را به عنوان سوژه ای بدن مند توصیف کند. در این پژوهش میان رشته ای، پدیدارشناسی مرلوپونتی برای توصیف ادراک حسی انسان امروزی در فضای مجازی به کار گرفته می شود. سوژه بدن مند کنونی علاوه بر برقرار کردن روابط حضوری و فیزیکی با سایر افراد، از فناوری های دیجیتالی زیادی استفاده می کند و با استفاده از ابزارهای هوشمند و نرم افزارهای متنوع، زندگی مجازی خود را بر بستر اینترنت شکل می دهد و بازسازی می کند. سوژه بدن مند مدرن کنونی، روابط مجازی گسترده ای را با دیگر سوژه ها برقرار کرده و اعیان متعددی را ادراک می کند. معناهایی که سوژه بدن مند از طریق زندگی مدرن خود در فضای مجازی از اعیان و سایر سوژه های بدن مند در این فضا دریافت می کند، علیرغم گستردگی فراوانی که دارند، مبهم و غیرشفاف هستند.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی, موریس مرلوپونتی, فضای مجازی, ادراک حسی, مطالعات میان رشته ای, سوژه بدن مند, ارتباط}
    Narges Nazarnejad, Maryam Asgari*

    Maurice Merleau-Ponty is a 20th century French phenomenologist. Merleau-Ponty's phenomenology is a phenomenology of sensory perception and he is trying to describe the essence of human sensory perception as an embodied subject. In this interdisciplinary study, we use Merleau-Ponty's pheno- menology to describe the sensory perception of contemporary human beings in cyberspace. In addition to establishing physical relationships with other people, the current embodied subject creates extensive virtual relationships with other subjects on a virtual platform on the Internet. According to Merleau-Ponty's phenomenology, the embodied subject in virtual relationships faces multiple relations in cyberspace and percept too many objects. The meanings that the embodied subject receives through his modern life in cyberspace from the objects and other embodied subjects in this space are ambiguous and opaque, despite their great extent.

    Keywords: phenomenology, Maurice Merleau-Ponty, cyberspace, sensory perception, interdisciplinary studies, embodied subject, relationship}
  • Sajjad Dehghanzadeh *, Fatemeh Ahmadian, Zeinab Mirhosseini
    The main challenge of present paper is analytical comparing the “Criterion of Valid Cognition” from viewpoints of Epicureanism and Charvaka (Lokayata) philosophy, the largest exponent of Indian materialism,. The new findings of the research show that the whole construction of ontology, ethics, and infidelity of Charvaka is logically based on its epistemology. In this philosophy, any intangible existence is denied, and the only knowledgeable subject-matter is assumed to be the material world. So here firstly, the acquisition of the truth is possible solely by sensory instruments, and secondly, every ‘should’ and ‘should not’ that it is in contrary to the principle of material pleasure is negated. It can be said that the Charvaka’s philosophers consider Cognition as the ‘true and perceptible belief, but not reasonable one’, and they intensely questioned the validity of Inference, Testimony and Analogy. In contrast, the Epicurean philosophers seem to agree with the definition of Cognition as the ‘true and justifiable conviction’. In spite of believing in the originality of matter and regarding the ‘clarity of sensory perception’ as the criterion of truth, Epicureans consider also Inference, General Concepts and Emotions as the resources of cognition. Epicureanism’s epistemology is entirely rational, but that of Charvaka is irrational, empirical, contradictory, sense-based and contrary to Reality.
    Keywords: Charvaka, Epicureans, Valid Cognition, Materialism, Sensory Perception}
  • محمدحسین مختاری*

    مساله ادراک حسی از جمله مسایل مهم در مباحث نفس و علم است. حس، محسوس و احساس در اندیشه فیلسوفان یونان باستان از زمان افلاطون به‏صورت جدی مطرح بوده است. ارسطو شاگرد و منتقد افلاطون تبیین استاد از ادراک حسی را کافی نمی‏دانست، از این رو در مجموعه آثار خود به‏ویژه در دو اثر درباره نفس و حس و محسوس به تبیین ادراک حسی پرداخته است. فیلسوفان مسلمان نیز به ادراک حسی توجه کرده‏اند. ابن‏سینا و ملاصدرا در کتب مختلف خود به ادراک حسی اشاره کرده‏ و کیفیت و انواع آن را مورد بررسی قرار داده‏اند. برای هر سه فیلسوف نفس و قوای آن در تبیین ادراک اهمیت ویژه‏ای دارد و ادراک حقیقی را از آن نفس می‏دانند. آنها قوا را به ظاهری و باطنی تقسیم می‏کنند. ارسطو، ابن‏سینا و ملاصدرا قوای ظاهری را همان حواس پنج‏گانه و از بین قوای باطنی آنچه برای تبیین ادراک حسی مهم است را حس مشترک می‏دانند. در این مقاله با توجه به گستردگی که بحث ادراک حسی دارد تنها به سه مساله خواهیم پرداخت: 1 اهمیت، جایگاه و تعریف ادراک حسی؛ 2 بررسی حواس ظاهری؛ 3 معرفت‏بخشی حواس. می‏توان گفت مباحث ابن‏سینا و ملاصدرا نسبت به ارسطو در این زمینه‎ها گستردگی بیشتر و نظم بهتری دارد. با توجه به سه محور یاد شده برآنیم تا به بررسی ادراک حسی از دیدگاه ارسطو، ابن‏سینا و ملاصدرا بپردازیم و اختلافات و شباهت‏های این سه اندیشمند در موارد پیش‎گفته را بیان کنیم.

    کلید واژگان: ادراک حسی, حس, محسوس, نفس, احساس}
    Mohammda Hossein Mokhtari *

    Sensory perception is one of the most important issues in the field of the self and knowledge. Senses, perceptible and sensation have been seriously discussed in the thought of ancient Greek philosophers since Plato. Aristotle, a pupil and critic of Plato, considered his explanation of sensory perception insufficient. Thus in his collection of works, especially in the two on the self, senses and perceptible, he addressed the explanation of sensory perception. Muslim philosophers have also taken note of sensory perception. Ibn Sina and Mulla Sadra have referred to it in different books and examined its quality and types. For all three philosophers, the soul and its faculties are particularly important in explaining perception, and they regard true perception belonging to it. They divide human faculties into the internal and external. Aristotle, Ibn Sina, and Mulla Sadra know the five senses as external forces, and the common sense, among the internal faculties, as an important elucidation for sensory perception. Considering the extent of the discussion of sensory perception, this paper addresses only three issues: 1) the importance, position, and definition of sensory perception; 2) the study of external senses; 3) informativity of senses. Ibn Sina and Mulla Sadra's arguments can be said to be broader and more orderly than those of Aristotle are. Regarding the above three axes, this paper examines the sensory perception from the viewpoint of Aristotle, Ibn Sina and Mulla Sadra and illustrate the differences and similarities of their views.Keywords: Sensory perception, Sense, Perception, Self, Feeling

    Keywords: Sensory perception, Sense, Perception, Self, Feeling}
  • پیام آقاسی*، عزیزالله افشار کرمانی
    ملاصدرا و هگل هر دو ادراک حسی را آغاز شناخت می دانند. با این تفاوت که ملاصدرا برای شناسایی، مراحل حسی، خیالی و عقلی قایل است و ادراک کلی را پس از گذر از ادراک حسی و خیالی ممکن می داند یعنی ادراک کلی، آخرین مرحله شناخت است. ولی هگل از همان آغاز، شناسایی را به واسطه مفاهیم کلی می داند و تعارض میان جزییت و کلیت در این ادراک را عامل ارتقاء ادراک به مرحله بعدی می داند. مقایسه ادراک حسی در ملاصدرا و هگل نشان می دهد که پذیرفتن مبانی مختلف در حوزه های منطق، طبیعت و انسان، چگونه می تواند شروع از نقطه واحد را به سرانجام های متفاوت برساند. ادراک حسی در هگل سرآغاز کشف تضاد در فعالیت ادراکی آدمی است که این تضاد، در وحدت شناسایی و هستی پایان می یابد. اما پیشرفت آگاهی در فلسفه صدرا در ارتباط آدمی با واقعیت و گذر از مراتب پایین هستی به مراتب بالاتر و تعالی و بسط مرتبه وجودی آدمی است.
    کلید واژگان: ادراک حسّی, ملاصدرا, هگل, آگاهی}
    Payam Aghasi *, Azizolah Afshar Kermani
    Mulla Sadra and Hegel both regard sensory perception as the beginning of cognition. However, Mulla Sadra considers sensory, imaginary and rational stages for identification and considers the general perception after passing through the sensory and imaginary perception, that is, the general stage of cognition. But Hegel, from the outset, sees cognition through general concepts, and considers the conflict between detail and generality in this perception to be a factor in promoting perception to the next level. The comparison of sensory perception in Mulla Sadra and Hegel shows how accepting different foundations in the fields of logic, nature, and man can lead to the beginning of a single point to different ends.Sensory perception in Hegel is the beginning of the discovery of the conflict in human perceptual activity that ends in the unity of cognition and existence. But the advance of consciousness in Sadra's philosophy is in relation to man with reality and the passage of the lower existence to the higher and the higher transcendence and expansion of the existential level of the human being.
    Keywords: Sensory perception, Mulla sadra, Hegel, Consciousness}
  • سیدمحمدحسین نقیبی*، عبدالله نصری

    هنگام ادراک حسی دو مرحله اتفاق می افتد، یکی تاثیرپذیری عضو حسی و دیگری ادراک نفس است مرحله اول مادی و مرحله دوم مجرد است. براساس اتحاد نفس و بدن، نفس به تاثرات مادی که در اعضای حسی واقع می شود علم دارد و این علم، از سنخ علم حضوری است برخی از شارحین حکمت متعالیه همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری به این دیدگاه گرایش دارند از لوازم معرفت شناختی این نظریه، توانایی بر تبیین علت پیدایش برخی از خطاهای حس است همچنین این دیدگاه، بنایی معرفتی در جهت دفاع از نظریه واقع گرایی غیرمستقیم در ارتباط با متعلق ادراک حسی می باشد که بزرگان حکمت اسلامی بدان گرایش دارند. پذیرش حضوری بودن علم به تاثر مادی عضو حسی، با قول به حصولی بودن ادراک حسی قابل جمع است. ابن سینا و صدرا قایل به حصولی بودن ادراک حسی اند، در نقطه ی مقابل سهروردی و سبزواری قایل به حضوری بودن آنند. طبق دیدگاه اخیر، نفس خود خارج را می یابد، بنابراین عدم تطابق ادراک با خارج متصور نیست این در حالی است که هنگام مواجهه ابزار حسی با خارج، در برخی موارد صورت غیرمطابق با واقع بر نفس پدیدار می گردد، در نتیجه نمی توان قایل به حضوری بودن ادراک حسی شد.

    کلید واژگان: علم حضوری, ادراک حسی, تاثر مادی, خطای حسی, واقع گرایی, معرفت شناسی}
    Sayyed MohammadHosain Naghibi *, Abdolah Nasri

    During the sensory perception, two stages occur, one is the sensation of the sensory member and the other is the perception of the soul. The first stage is material and the second stage is single. Based on the union of the soul and the body, the soul has knowledge of the material influences that are present in the senses, and this science is of the nature of knowledge. Allameh Tabatabai and Martyr Motahhari tend to this viewpoint on the epistemological properties of this theory, the ability to explain the cause of the emergence There are some sensory errors. The acceptance of the presence of science in the material affection of the sensory member is commensurate with the promise of the acquisition of sensory perception. Ibn Sina and Sadrà believe in the achievement of sensory perception, they consider themselves to be in front of Suhrawardi and Sabzevari. According to the recent viewpoint, it finds its own soul, so the inaccuracy of perception can not be realized externally, while in the face of an external sensory instrument, in some cases the face appears inconsistent with the self, thus, it can not be The presence of sensory perception

    Keywords: Introspection, Sensory Perception, material affection, sensory error, Epistemology}
  • سیدعلی طاهری خرم آبادی *
    از زمان دکارت و طرح استدلال های شکاکانه، دانش به جهان خارج یکی از دغدغه های فیلسوفان معرفت شناس غرب بوده است . این پرسش در فلسفه اسلامی سنتی مسئله نبوده است و در دوران اخیر و پس از آشنایی فیلسوفان مسلمان با فلسفه جدید غرب، برخی فیلسوفان اسلامی متاخر برای پاسخ به «شکاکیت درباره جهان فیزیکی»، در صدد اثبات وجود جهان مادی برآمده اند . تاملات آنها درباره موضوع به دو راهبرد متافیزیکی منتهی شده و آنها یا از راه توسل به «اصل علیت» و یا از راه «ضرورت مطابقت ادراک های حسی با اشیای فیزیکی» بر وجود جهان خارج استدلال کرده اند . این مقاله نشان می دهد که هیچ کدام از این استدلال ها نمی توانند مدعاهایشان را اثبات کنند . به علاوه حتی اگر استدلال های ایشان در اثبات نتیجه مورد نظر موفق باشند ، استدلال معروف و قوی «از راه جهل» به نفع شکاکیت در برابر این استدلال ها مقاوم است .
    کلید واژگان: شئ فیزیکی, ادراک حسی, علیت, مطابقت ضروری, استدلال از راه جهل}
    Seyed Ali Taheri Khurramabadi *
    Since Descartes and the presentation of Skeptical arguments, our knowledge of the external world is one of the concerns of Western epistemic philosophers. This concern was not an issue in traditional Islamic philosophy and in recent times and after the Muslim philosophers became acquainted with modern Western philosophy, some contemporary Islamic philosophers sought to prove the existence of the external world in response to “skepticism regarding the physical world”. Their reflections regarding this topic resulted in two metaphysical strategies: they proved the external world wither through the principal of causality or through “the necessity of conformity between sensory perceptions and physical objects”. This article shows that neither of these arguments can prove their claim; apart from this, even if their arguments were successful in proving the results, the strong and famous argument “from ignorance” which is in favor of Skepticism, is resistant against these arguments.
    Keywords: physical object, sensory perception, causality, necessary conformity, argument from ignorance}
  • داود میرزایی، علی سلمانی *، رضا ماحوزی
    دیدگاه کریستین ولف درباره ادراک حسی که چارچوبی لایب نیتسی دارد، اساس استتیک او را برمی سازد. او با توجه به ماهیت واضح ولی مغشوش ادراک حسی در این چارچوب، مفهوم کمال و لذت را تبیین می کند و از همین معبر ره به تعریف زیبایی می برد. به این ترتیب، از نظر او، کمال همانا توافق یا هماهنگی کثرات یا انبوهی از اشیاء یا اجزای آن هاست؛ لذت، حاصل شهود کمال در اشیاء است؛ و زیبایی هم عبارت است از کمال شی‏ء از آن حیث که برای ایجاد لذت در ما مناسب است. با این اوصاف، در این مقاله قصد داریم ماهیت ادراک حسی نزد او و رابطه ادراک حسی، کمال و لذت را با زیبایی در استتیک او بکاویم تا مشخص شود چگونه علم استتیک به طور عام از دل مباحث معرفت شناختی و به طور خاص از بطن ادراک حسی بیرون می آید. در نهایت ، با در نظر داشتن این مهم که خود او مستقیما داعیه نظریه مستقلی در حوزه استتیک نداشته، نقد و نظری بر لوازم مربوط به استتیک او خواهیم داشت تا حدود و ثغور نظریه عقل گرایانه مفرط او در برخورد با مسائلی چون دایره شمول زیبایی، مراتب زیبایی و اختلاف نظرهای ذوقی مشخص شود.
    کلید واژگان: کریستین ولف, ادراک حسی, کمال, لذت زیبایی}
    Davoud Mirzaei, Ali Salmani *, Reza Mahoozi
    Christian Wolff's view regarding sensory perception – which is formed on a Leibnizian framework – forms the base of his aesthetics. He explains the concept of perfection and pleasure according to the clear but disordered essence of sensory perception that is present in this framework and through this very path guides towards the definition of beauty. Thus, according to him, perfection is the consistency or accordance of diversity or the abundance of things or their parts; pleasure is the result of the intuition of the perfection present in things; and beauty is the perfection of a thing from the aspect of it being suitable in creating pleasure in us. Therefore, in this article we intend to explore the essence of sensory perception according to him and the relation between it, perfection and pleasure with beauty in his aesthetics so that it becomes clear how aesthetics emerges from the heart of epistemological discussions in general and from the depths of sensory perception in particular. Finally, while keeping in mind the important fact that he did not directly claim to have an independent theory in the field of aesthetics, we will critique and give our views in regards to the requisites connected to his aesthetics so that the limits of his extreme rationalist views in dealing with issues such as the extent that beauty covers, the levels of beauty and the difference of views in relation to taste and liking become clear.
    Keywords: Christian Wolff, sensory perception, perfection, pleasure, beauty}
  • زهرا رسولی، محمد کاظم علمی*
    بحث خلاقیت نفس انسان در رشته ها و حوزه های مختلفی چون روان شناسی و تعلیم و تربیت - به ویژه از جنبه شیوه های پرورشی آن در انسان - مورد توجه واقع شده است. در فلسفه و عرفان اسلامی نیز این بحث در دو حوزه معرفت شناسی، کرامت و اعجاز مطرح می شود. ملاصدرا با توجه به اصول نفس شناسی و معرفت شناسی ویژه خود هم جنبه معرفت شناختی و هم خلاقیت را در حوزه اعیان خارجی بحث کرده است. وی در حوزه معرفت شناسی خلاقیت بر این باور است که هرچند خلاقیت نفس از جنبه های خداگونگی انسان است، اما خداوند ابداع و خلق از نیستی می کند؛ حال آنکه نفس انسان در همه مراحل ادراک حسی، خیالی و عقلی از مواد، وسایط و ابزار استفاده می کند و خلاقیت و ابداع نفس به معنا و کاربردی که برای خداوند لحاظ می شود، درباره انسان صادق نیست. این پژوهش بر آن است که این جنبه معرفت شناختی خلاقیت را در ادراکات حسی، خیالی و عقلی با استناد به عبارات خود ملاصدرا در مهم ترین آثارش بررسی و تحلیل کند و در پایان برخی فایده های مهم آن را - نظیر اثبات مقدمات معاد جسمانی و تحقق سعادت و کمال حقیقی انسان - با وصول به مرتبه عقل، به‏اجمال بیان کند.
    کلید واژگان: خلاقیت, ادراک, ادراک حسی, ادراک خیالی, ادراک کلیات}
    Zahra Rasuoli, Mohammad Kazem Elmi *
    The creativity of human's soul is discussed in different fields such as psychology, education and upbringing – especially regarding the methods of increasing creativity in human being. This discussion is mentioned in Islamic mysticism and philosophy as well in the two fields of epistemology and miracles. Considering his special principles for egology and epistemology, Molla-Sadra has discussed the two aspects of epistemology and creativity for external objects. Regarding the epistemology of creativity, he believes, although soul's creativity is one of the Godlike aspects of human being, but God invents and originate from non-existence while human's soul uses material, intermediates and tools in all the levels of his sensory, imaginary and rational perceptions; and the meaning of soul's creativity used for God is not true with respect to human being. This research will try to study and analyze this epistemological aspect of creativity in sensory, imaginary and rational perceptions using Molla-Sadra's words in his outstanding writings and will briefly explain some of its important uses – such as proving the introductions of corporeal resurrection and fulfillment of human's real perfection and prosperity - when it reaches to the level of reason
    Keywords: Creativity, Perception, Sensory perception, Imaginary perception, Perception of general matters}
  • مصطفی مومنی*، جهانگیر مسعودی
    معرفت شناسی به مثابه یک دانش و شاخه علمی در فلسفه اسلامی مطرح نبوده است ولی به فراخور مباحث وجودشناختی از مباحث ( به اصطلاح امروزی) معرفت شناسی نیز سخن می گفتند. هر چند رویکرد عقل گرایی و تجربه گرایی دارای ملاک های چندی است ولی قدر مسلم این است که این بحث و تقسیم از مباحث جدید معرفت شناسی است و چنین اصطلاحاتی، با رهیافت مطرح در معرفت شناسی، در تفکر فلاسفه اسلامی رایج نبوده است. در عین حال این مسئله در باب تفکرشان قابل طرح است که بر کدام طریق بوده اند: تجربه گرایی یا عقل گرایی؟ آنچه معروف و مشهور است این است که آن ها فیلسوفانی عقل گرایند و ابن سینا نیز چنین است. در این تحقیق چهار ملاک برای عقل گرا یا تجربه گرا بودن بیان شده است: 1- وجود و عدم ادراکات فطری 2- به لحاظ ابزار کسب معرفت 3- به لحاظ خاستگاه تصدیق4- وجود و عدم تصدیقات ترکیبی پیشینی؛ سپس با مراجعه به عبارات ابن سینا، عقل گرا یا تجربه گرا بودن دستگاه معرفتی وی را بر اساس هر معیار بررسی کرده و در نهایت این فرضیه را قوت بخشیده است که، نه بطور کلی بلکه در اکثر ملاک ها وی به تجربه گرایی متمایل تر است تا عقل گرایی! لذا می توان به جمع این دو دیدگاه؛ یعنی «اصالت عقل و تجربه» در تفکر ابن سینا رای داد.
    کلید واژگان: ابن سینا, عقل گرایی, تجربه گرایی, معرفت فطری, ادراک حسی}
    Mostafa Momeni *, Jahangir Masoudi
    Despite this fact that epistemology has not been regarded as a science and branch in Islamic philosophy, Islamic philosophers spoke about the ontological debates on the topic of so-called modern-epistemology. Although the approach of rationalism and experientialism has several criteria, it is undeniable that this discussion and division are among the new topics of epistemology and such terms, with the approach in epistemology, have not been popular in the thinking of Islamic philosophers. Nevertheless, it is possible to think about their way of thinking: experimentation or rationalism. The fact that is well-known is that they are rational philosophers, and Ibn-e Sina does the same. In current study, four criteria for rationality or experimentation are expressed: 1. the existence and the lack of intrinsic perceptions, 2. the means of acquiring knowledge, 3. the origin of attestation, and 4. the existence and absence of a priori certifications. Then, by referring to Ibn-e-Sina's statements, the rationale or experimental nature of the epistemic instrument examined him according to each criterion which leads to strengthening the hypothesis that, not in general, but in most of its criteria, it is more inclined to experientialism than rationalism Therefore, it is possible to sum up these two views, namely, the "authenticity of reason and experience" in Ibn-e Sina's thinking.
    Keywords: Ibn-e Sina, rationalism, experientialism, natural knowledge, sensory perception}
  • جواد پارسایی *، حسین غفاری
    اولین مرتبه علم حصولی که برای انسان حاصل می شود، علم حسی است. علم حسی زمینه پیدایش علم خیالی، وهمی و عقلی است؛ ازاین رو بحث از کیفیت پیدایش علم حسی دارای اهمیت است. از آنجا که علم حسی از طریق حواس ظاهری برای انسان حاصل می شود، این سوال مطرح می شود که در فرآیند پیدایش ادراکات حسی، بدن و ابزار و آلات بدنی چه نقشی را ایفا می کند؟ آیا بدن دارای نقش اصیل و بالذات است یا اینکه نقش بدن و امور بدنی ابزاری و بالعرض است؟ ابن سینا و ملاصدرا در مباحث علم النفس و علم و ادراک دارای مبانی خاصی هستند که سبب تفاوت دیدگاه آنها در این مسئله شده است. در این نوشتار ابتدا به برخی از مبانی ابن سینا و ملاصدرا در این مسئله پرداخته شده است و در ادامه دیدگاه این دو فیلسوف در مورد نقش بدن در پیدایش علم حسی مورد تبیین و بررسی قرار گرفته است و این نتیجه به دست آمده که از نظر ابن سینا ادراکات حسی، مادی و منطبع در مغز است؛ ازاین رو بدن و امور بدنی نقش اساسی و اصیلی در پیدایش ادراکات حسی دارد، اما از نظر ملاصدرا علم و ادراک حسی مجرد از ماده است و بدن و امور بدنی نقش ابزار و علت معده را ایفا می کند.
    کلید واژگان: علم حسی, نقش بدن, ادراکات حسی, مادی, مجرد, ابن سینا, ملاصدرا}
    Javad Parsaee *, Hossein Ghafari
    The first level in acquired knowledge which is achieved by human beings, is sensory knowledge. By sensual knowledge, the imaginary and rational knowledge are made. Hence, discussion on the quality of sensual perception is important. Since the sensory knowledge is provided by external senses, the question arises about the process of emergence of perceptions, what role does the body and its faculties play? Do the body and its faculties have played a role in itself or by accident? Ibn Sina and Mulla Sadra's discussion on psychology and knowledge and perception has certain principles which lead to the different views on this issue. first of all, in this paper Mulla Sadra and Avicenna’s elements on the question have been explained and then their approach to the body role in appearance of sensual knowledge has been taken into consideration. As a result, according to Avicenna’s sensual perception is material and done by the brain, therefore, the body and its faculties have the main role in emergence of the perception, but according to Mulla Sadra, sensual perception is immaterial entirely, and body and its faculties are regarded as an instrument and preparatory cause.
    Keywords: Sensory perception, role of body, material, immaterial, Avicenna, Mulla Sadra}
  • ابوالحسن حسنی*
    ادراک حسی یکی از مسائل بسیار مهم در معرفت شناسی است. مسئله اصلی این مقاله بررسی ماهیت و اعتبار ادراک حسی در چارچوب حقیقت گرایی است. در این مقاله از برخی یافته های وحیانی بهره گرفته شده است. گرچه امروزه این یافته ها چندان پنهان نیستند که استناد به وحی در آنها ضروری باشد، اما یکی از اهداف مقاله نشان‏دادن این نکته است که اگر متفکران مسلمان به این یافته ها توجه می کردند، بیش از هزار سال پیش به یافته های این مقاله می توانستیم دست یابیم. در این مقاله هم از ماهیت ادراک حسی و هم اعتبار آن تحلیلی جدید ارائه شده است. شاید جذاب ترین یافته مقاله این نکته باشد که بدون انکار شخصی‏بودن مفاهیم شخصی، آنها را حاصل تجرید دانسته و عقل را عامل این تجرید شمرده است. نویسنده تلاش کرده است دو موضوع را به اثبات برساند: نخست اینکه ادراک حسی عبارت است از ادراک امری طبیعی با واسطه اندام حسی در حین تاثیر آن امر طبیعی بر یکی از اندام حسی ؛ دیگر اینکه ادراک حسی مسبوق به ادراکی اجمالی پیشین از همان شیء محسوس است. در این ضمن، تحلیلی جدید از اقسام مفاهیم نیز ارائه شده است.
    کلید واژگان: ادراک, ادراک حسی, مفهوم شخصی}
    Abolhasan Hasani *
    Sensory perception is one of the most important issues in epistemology. The main issue of this paper is to examine the nature and validity of sensory perception in the context of truthfulness. In this article, some revelatory findings have been used. Although today these findings are not so much hidden as citation for revelation is necessary, but one of the aims of the paper is to show that if the Muslim thinkers were paying attention to these findings, we could achieve the findings of this article more than a thousand years ago. In this paper, a new analysis of the nature of perceptual perception and its validity is presented. Perhaps the most fascinating finding of the article is that, without denying the personalities of personal concepts, they are considered as the result of abstraction, and reason is the agent for this abstraction. The author attempts to prove two things: first, sensory perception is the perception of the natural object through the sensory organs during its natural effect on one of the sensory organs; second, the sensory perception, in the sense of the preliminaries, of the same object is perceptible Is. Sensory perception is precedented to previous brief perception of the same object. Meanwhile, a new analysis of the types of concepts is presented.
    Keywords: Perception, Sensory perception, Personal concept}
  • عبدالله صلواتی*، شهناز شایان فر
    در تلقی نگارنده، ادراک شنیداری متافیزیکی، به عنوان یکی از محمولات فلسفی، ادراکی است که عامل غیر مادی و غیر فیزیولوژیک به مثابه تمام کننده ادراک شنیداری در آن حضور دارد. در آثار فیلسوفان مسلمان به طور عام و در آثار ملاصدرا به طور خاص، درباره ادراک شنیداری متافیزیکی به عنوان یکی از راه های شناخت، مباحث مستقل و منسجمی مطرح نشده است. پژوهش مستقلی نیز در این باره صورت نگرفته است.
    جستار حاضر در صدد آن است که بر اساس امکانات درونی فلسفه ملاصدرا و اقوال پراکنده او در این زمینه، مولفه ها و مختصات ادراک شنیداری متافیزیکی را مورد واکاوی قرار دهد. پرسش های محوری این پژوهش عبارت است از: چه سطوح و معانی ای از ادراک شنیداری متافیزیکی در آثار ملاصدرا مطرح شده است؟ چگونه می توان با استفاده از امکانات درونی فلسفه ملاصدرا تبیینی وجودی از سطوح غیر متعارف شنیدن متافیزیکی انسان ارائه داد؟
    نتیجه به دست آمده از این جستار اینکه از آثار ملاصدرا می توان سه سطح ادراک شنیداری متافیزیکی و پنج ویژگی برای این ادراک استخراج و استنباط نمود. همچنین، بر اساس امکانات درونی فلسفه ملاصدرا می توان ویژگی دیگری با عنوان «شهود خدا در هر شنیده ای» را نیز رصد کرد که در قالب دو تقریر اثبات شده است.
    کلید واژگان: ادراک شنیداری, ادراک شنیداری متافیزیکی, ادراک حسی, ملاصدرا}
    Abdollah Salavati*, Shahnaz Shayan Far
    According to the authors, metaphysical auditory perception, as one of the philosophical Predications, is a perception in which immaterial agent presents as the complimentary of the auditory perception. There are no coherent and independent discussions in the Muslim philosophers’ works in general and Mulla Sadra particularly on the metaphysical auditory perception as one of the ways of understanding. So far, Independent research has not been written in this field. At this query based on interior possibilities of Mulla Sadra’s metaphysics and his scattered sayings - component and elements of metaphysical auditory perception has been considered. The main questions, in the research are: What meanings and levels of metaphysical auditory perception, have been proposed in Mulla Sadra’s philosophy? How can we explain unusual levels of metaphysical auditory perception by using his own metaphysics? Some achievements of the query include: in Mullasadra’s theosophy, three levels of metaphysical auditory perception and five features of the perception can be found and concluded. Also, accordingly another characteristic entitled "God witnesses on all hearings" in metaphysical auditory perception has been observed and approved in two approaches.
    Keywords: Auditory Perception, Metaphysical Auditory Perception, sensory perception, Mulla Sadra}
  • محمدحسن فاطمی نیا، عسکری سلیمانی امیری
    این پژوهش درباره یکی از احکام هستی شناختی ادراک حسی است. نگاه هستی شناسانه به ادراک حسی احکامی دارد؛ از آن جمله (که شاید مهم ترین آن نیز به شمار می آید)، مجرد یا مادی و فیزیکی بودن ادراک است و از بین انواع ادراک، ادراک حسی به دلیل ارتباط مستقیم با خارج، بیشتر در مظان مادی و فیزیکی بودن است؛ لذا در این پژوهش می کوشیم نظریات مادی بودن ادراک حسی را رد کنیم. برای رسیدن به مقصود، مسئله را از دو دیدگاه حصولی و حضوری بررسی کرده ایم، و برای جلوگیری از اطاله، از سویی دیدگاه موسسان سه مکتب مشاء، اشراق و حکمت متعالیه و از سوی دیگر دیدگاه روان شناسان احساس و ادراک را محور قرار داده ایم و از امور دیگر چشم پوشی کرده ایم. حاصل این تتبع آن است که قول ابن سینا و روان شناسان و فیزیولوژیست ها در ادراک حسی به مادی بودن آن می انجامد و به دلیل نقدهای فراوان، مردود است، و قول اشراقیون که قایل به حضوری بودن ادراک حسی اند و قول پیروان صدرالمتالهین که به حصولی بودن ادراک حسی معتقدند، هر دو به تجرد ادراک مزبور می انجامد و مورد تاییدند.
    کلید واژگان: ادراک حسی, فیزیکی, مجرد, مغز, ذهن, هستی شناسی علم}
    Muhammad Hassan Fatemi, Nia, Askari Soleymani Amiri
    The present study deals with one of the ontological rules of sensory perception. Ontological look at sensory perception has certain rules. Among them (or even the most important one) is the abstract or material nature of perception, and among various types of perception, sensory perception –due to its direct relation to the outside world– is more liable to being material and physical. In this study, thus, we attempt to reject the views claiming that sensory perception is material. To do so, we have investigated the issue from two aspects: acquired and intuitive. To observe brevity, we have focused on the views presented by the founders of three schools of Peripatetic, Illumination and Transcendental philosophy on the one hand, and the views of psychologists of sensation and perception on the other, disregarding other issues. The results show that the views of Ibn Sina, psychologists and physiologists on sensory perception lead to its material nature and is rejected by many critiques, while the views of Illuminationists (regarding sensory perception as intuitive) and the followers of Mulla Sadra (regarding it as acquired) both lead to the abstract nature of sensory perception and are authorized and confirmed.
    Keywords: Sensory Perception, Physical, Abstract, Brain, Mind, Ontology of Knowledge}
  • فروغ سادات رحیم پور، فاطمه زارع
    وقوع خطا در ادراک حسی، به کرات برای همگان رخ می دهد و رمز گشایی از کیفیت و منشا وقوع آن می تواند در بسیاری از مسائل معرفت شناسی موثر باشد. با مراجعه به آثار فلاسفه ای هم چون خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی روشن می شود که هر دو فیلسوف معتقدند ادراک حسی حاصل تاثیر امر محسوس در اندام قوه حسی است. به گفته خواجه و همچنین علامه، خطای در احساس امکان پذیر نیست بلکه منشا وقوع خطا در ادراکات حسی را باید در تطبیق دادن محسوس با واقعیت خارجی جست وجو کرد که این امر در اصل از شئون عقل به شمار می رود، منتهی ادراک حسی از شرایط حصول حکم عقلی است. از نظر علامه، ادراکات حسی به علم حضوری برمی گردد و این، می تواند تاکیدی بر خطاناپذیری ادراک حسی باشد، ولی تصریحی در این مورد در آثار خواجه دیده نمی شود.
    کلید واژگان: خطا, ادراک حسی, خواجه نصیرالدین طوسی, علامه طباطبایی}
    Forough Rahimpour, Fatemeh Zareh
    Error occurs frequently in everyone's sensory perceptions, and decoding the error quality and origin could influence many issues in epistemology. Reading the works Allameh Tabatabaei and Khajeh Nasir al-Din Tusi, one finds out that both philosophers believe that sensory perception is the effect of sensible on the sensory organ. In Khajeh and Allama's words, error in sensation is impossible. The origin of sensory perceptions errors has to be traced back to the correspondence of sensible with external reality which is itself a task fulfilled by human reason, though according to Khajeh and Allameh, sensory perception is among the conditions of rational judgment. Sensory perceptions, Allameh argues, have to be traced back to presential knowledge and this is an indication of their essential infallibility. However there is no sign of this view in Khajeh's works.
    Keywords: Error, Sensory Perception, Khajeh Nasir al Din Tusi, Allameh Tabatabaei}
  • مجتبی جلیلی مقدم*
    ادراک حسی که از اساسی ترین و چالش برانگیزترین مسائل فلسفه و معرفت شناسی است، جایگاه نوینی در اندیشه افلاطون ایده آلیست و عقل گرا می یابد. در معرفت شناسی افلاطون، معرفت حقیقی خطاناپذیر بوده و به حوزه مثل یا هست ها که لایتغیرند تعلق می گیرد. درحالی که ادراک حسی نه تنها خطاپذیر است، بلکه به جهان محسوس متغیر تعلق دارد و ازاین رو، نمی تواند معرفت حقیقی باشد.
    در این نوشتار برآنیم تا امکان و نقش آفرینی ادراک حسی در اندیشه افلاطون را بررسی کنیم و این کار مستلزم نگاهی تحلیلی به معرفت شناسی و هستی شناسی افلاطون می باشد. حاصل مقاله آنکه ادراک حسی به دلیل بهره مندی جهان محسوس از عالم مثل و قرار گرفتن میان وجود و عدم، همچنین ذی نفس بودن و اندام های حسی صرف نبودن انسان به عنوان فاعل شناسا و یادآوری بودن علم، نه تنها ممکن است، بلکه مقدمه ای برای معرفت حقیقی است.
    کلید واژگان: وجود, مثل, نفس, معرفت, محسوس, ادراک حسی}
    Mojtaba Jalili Moghadam*
    Sensory perception, which is one of the most fundamental and controversial issues in philosophy and epistemology, assumes a new position in Plato’s idealistic and intellectualistic view. In Plato’s epistemology, real knowledge is unmistakable and within the area of platonic archetypes, which are unchangeable. However, sensory perception is not only mistakable, but it belongs to the changing perceptible world; therefore, it cannot be considered as true knowledge.This paper seeks to investigate the possibility and role of sensory perception in Plato’s thought; a question which requires a close outlook towards Plato’s epistemology and ontology. The research results show that sensory perception is not only possible but it also constitutes an introduction to true knowledge because the perceptible world enjoys the world of ideas and has a position between existence and nonexistence, man as having a soul rather than mere sensory organs, as a knower and science as a recollection.
    Keywords: existence, platonic archetype, soul, knowledge, perceptible, sensory perception}
  • ناصر مومنی
    صدرالمتالهین از چند زاویه به ادراک حسی نگریسته است و از این رو، دیدگاه هایی را ارائه داده است که ناسازگار به نظر می رسند. محور بحث این پژوهش نخست تحلیل ارتباط این آراء و دیگر بررسی و تبیین سازگاری یا ناسازگاری آنها است. بنابراین مباحث آن در دو گام مورد بررسی قرار می گیرد. در گام اول نظریه معروف انشایی بودن احساس مطرح گردیده و سعی شده است تا چند تلقی فکری از ملاصدرا به عنوان عوامل تاثیر گذار بر طرح این اندیشه معرفی شود. همچنین نظریه وجود بودن این ادراک ها مطرح شده است و پس از اشارت به برخی از مبانی این نگرش، لوازم احتمالی آن، مانند: حل اشکالات وجود ذهنی، اتحاد مدرک و مدرک، مطابقت ادراک با عوالم و حضوری بودن علم، مورد بررسی قرارمی گیرد. با نگاه عمیق به این تلقی از احساس، آشکار می شود که این لوازم هر یک خود یک نظریه اند و دیگر دیدگاه ها را در پی دارند. بنابراین نوعی همبستگی و تلازم بین این اندیشه ها وجود دارد. درگام دوم به طور روشمند، سازگاری و یا ناهمخوانی نظریه هایی همچون انشایی بودن ادراک حسی، افاضه آن از عالم امر، مشاهده صورت های مثالی به هنگام احساس و تنزل نفس در این مقام، مورد بررسی قرار می گیرد. چگونه ممکن است ادراکی، هم در اثر خلاقیت و فعالیت نفس ایجاد شود، هم از سوی واهب افاصه گردد، هم نتیجه مشاهده طبایع غیرجسمانی از طریق حواس مثالی و عقلی باشد و هم با تنزل نفس ادراک کننده به مرتبه طبیعت و حواس جسمانی حاصل شود؟ اینها عمده مسائلی است که به طور مستند مورد بررسی قرار گرفته اند و درباره آنها داوری می شود.
    کلید واژگان: ادراک حسی, انشاء نفس, وجود بودن احساس, افاضه, حواس غیر جسمانی, تنزل نفس}
    N. Momeni
    Sadr-ol-Motaalehin has looked at the sensory perception from multiple perspectives and, therefore, presented inconsistent views. The aim of this research is to analyze the relation between these ideas. Thus, his discussions are studied in two steps. First, his famous view, that is, the creativity of the percipience, is considered and it is tried to introduce some thoughts of Mulla Sadra as influencing parameters on this view. Also, his theory that considers these perceptions as Being is introduced and, after pointing to some of its fundamentals, probable accessories of it such as: solving the problems of subjective being, unity of the perceiver and the perceived, the conformity of the perception with the Worlds and self-evident Knowledge are investigated. After looking deeply into this attitude, it is revealed that each of these accessories is also a theory by itself and leads to other views. Therefore, there is a kind of solidarity and concomitance between these ideas. In the second step, compatibility or incompatibility of theories such as Emanation (Efaze) from the World of Command, observation of Ideal Forms and Descent of the Soul in this position is investigated systematically. How is it possible that one perception is created simultaneously out of the creativity of the Soul, emanated by Donor, being the result of observation of the incorporeal characters (Tabaye) through the Ideal and intellectual senses and created with the descent of Perceiver Soul to the level of Nature and the corporeal senses? These are the main issues studied in this research in detail.
    Keywords: sensory perception, creativity of the soul, sense, is, being, fundamentals, accessories, emanation, incorporeal senses, descent of the soul, incompatibility, solidarity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال