به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "social reality" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «social reality» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی social reality در مقالات مجلات علمی
  • عطااله صالحی*، مهدی بالوی
    قانون دلیل و راهنمای رفتار انسان است، ازاین رو یک رویه اجتماعی هنجاری می باشد؛ اما یک هنجار بایستی واجد چه شرایطی باشد که به آن بگوییم قانون و نسبت آن با اخلاق چیست؟ آیا معیار قانون بودن، منشا آن است یا محتوای آن؟ در پاسخ، مکتب حقوق طبیعی و اثبات گرایی حقوقی دو نظریه رقیب دیرین هستند. مکتب حقوق طبیعی که توصیه ای و باید انگار است بر محتوا اما اثبات گرایی که توصیفی و توضیحی است بر منبع قانون تاکید دارد. البته محتوا نزد حقوق طبیعی ابتدا مبتنی بر دین بود؛ اما امروزه متوجه حقوق بشر فردی به عنوان موضوع و قرارداد اجتماعی به عنوان فرایند شده است. فضای مفهومی اثبات گرایی حقوقی از ترکیب دو تز واقعیت اجتماعی و تفکیک پذیری شکل گرفته و نظریه تفکیک منکر هرگونه ارتباط مفهومی و محتوایی بین قانون و اخلاق است. ولی دورکین با نقد نظریه تفکیک، اثبات گرایی را به دو اردوگاه متخاصم نرم و سخت تقسیم نمود و اثبات گرایی نرم نظریه تفکیک را به میزانی کنار گذاشت؛ اما آیا اثبات گرایی نرم با ادعای اقتدار قانون و کارکرد هدایتی آن سازگار است؟ آیا اخلاق کشفی یا ابداعی مولفه وجودی و ضروری قانون است یا سنجه ارزیابی آن؟ در این مقاله پرسش های مذکور مورد واکاوی قرار می گیرد تا از این رهگذر موضع اثبات گرایی حقوقی سخت و نرم کشف گردد.
    کلید واژگان: قانون, اخلاق, واقعیت اجتماعی, اثبات گرایی حقوقی نرم, اثبات گرایی حقوقی سخت
    Ataollah Salehi *, Mahdi Balavi
    The law is the reason and guide for human behavior; therefore, it is a normative social practice. But what conditions should a norm have to be called a law and what is its relationship with morality? Is the criterion of being a law, its origin or its content? In response, the school of natural law and legal positivism are two long-standing competing theories. The school of natural law, which is a recommendatory and prescriptive, emphasizes the content, but the positivism, which is descriptive and explanatory, emphasizes the source of the law. Of course, at first, the school of natural law looked for content in religion, but today, individual human rights as the subject and social contract as the process has noticed. The conceptual space of legal positivism is formed by the combination of two theses of social reality and separability, and the separation theory denies any conceptual and content relationship between law and morality. but, Dworkin, by criticizing the separation theory, divided positivism into two opposing camps, soft and hard, and the soft positivism abandoned the separation theory to some extent. But is soft legal positivism compatible with the claim of the authority of the law and its guiding function? Is discovered or invented morality an essential and existential part of the law or is it a criterion for its evaluation? In this article, the mentioned questions are analyzed in order to discover the position of hard and soft legal positivism.
    Keywords: Law, moral, social reality, soft legal positivism, hard legal positivism
  • سید مجید صابری فتحی*

    برای واقعیت همواره در فیزیک کلاسیک مفهومی واقع گرایانه وجود داشته است. از این منظر، گزاره واقعیت فیزیکی وجود خواهد داشت حتی اگر هیچ ناظری وجود نداشته باشد؛ گزاره ای صحیح و با معنی بوده است. یکی از انقلاب های مکانیک کوانتومی به چالش کشیدن مفهوم «واقعیت» است. به گونه ای که در تعبیر مرسوم مکانیک کوانتومی توسط مکتب کپنهاگ «خواص اجسام میکروسکوپی» وابسته به ناظر است و وجود «واقعیت» مستقل از ادراکات حسی انسان رد می شود. ازاین رو، این نوع دیدگاه ها، دیدگاه هایی انسان محور هستند و واقعیت در آنها امری بیناذهنی است. از طرف دیگر، طبق نظر سرل واقعیت اعتباری امری بیناذهنی است و بدون فکت های فیزیکی محض نمی توان فکت های نهادی داشت. ازاین رو، در این مقاله پس از مطالعه و نقد دیدگاه های مکتب کپنهاگ و همچنین پوزیتیویسم علمی، نشان داده می شود که واقعیت اعتباری متاثر از واقعیت در فیزیک است. به عبارت دیگر، در این مقاله تاثیر فیزیک مدرن (مکانیک کوانتومی) بر ذهن عامه نشان داده می شود که یکی از تاثیرات آن به وجود آمدن «فراواقعیت» است.

    کلید واژگان: واقعیت, مکانیک کوانتومی, عینیت, واقع گرایی, فراواقعیت, ذهن
    Seyed Majid Saberi Fathi*
    Introduction

    The concept of reality is one of the challenges we are concerned about nowadays in the philosophy of physics. In fact, this challenge has risen with the advent of quantum mechanics, a challenge that frustrated Einstein with quantum mechanics, of which he was a co-founder, and led him to consider it incomplete (EPR, 1935). According to Einstein, due to this "incompleteness", quantum mechanics -in addition to the standard variables- needs complementary variables that are hidden. These kinds of hidden variables theories are not discussed here. The purpose of this paper is to study the concept of reality in standard quantum mechanics that considers its dominant interpretation, i.e. the Copenhagen interpretation with the principal contribution of Bohr and Heisenberg. This interpretation is very close to logical positivism and the Vienna circle; but it is not. Therefore, in this article, we will examine the views of Bohr and Heisenberg and scientific positivism and their interpretation of "reality." There are elements of reality that are not affected by our knowledge, they have been criticized by empiricist and positivist philosophers, who believe that in any case "physical reality" cannot be more than what we know about it and we are talking about it. This interpretation of "reality" which is based on intersubjectivity, in the second half of the twentieth century, has been influential in other sciences from chemistry to literature and has become a paradigm, also it has affected the human mind. In modern social science "construction of social reality" can be made by something that everyone knows or a "collective intentionality". In reality, this criterion leads humans to the creation of "hyperreality" -a valid forgery or a copy without origin- instead of "reality". "hyperreality" is defined as the conscious inability to distinguish between "simulation" and "reality", especially in advanced postmodern industrial societies, where reality and imagination are entangled and indistinguishable (Baofu, 2009).

    Method of Study: 

    A comparative method has been used between physics and social science to show how the concepts and paradigms in physics could affect the human mind.

    Findings

    As a result of this research, base of some misconceptions in the modern era have been extracted and also shown their effects, for example, bliss is misunderstood, and a high rate of suicide in modern countries is a consequence of it.

    Conclusion

    Although quantum mechanics has had experimental successes, its interpretations have fundamental and unanswered problems, and these two (experimental successes of quantum mechanics and interpretations) are two completely independent and separate things that it is wrong to equate them. This mistake has led to the authenticity of anti-realist philosophies. Thus, "weak objectivity" has become the criterion of all reality. The requirement of weak objectivity is communicable", that is, the reality is intersubjective. Hence, in science, "communicability" is the measure of existing scientific reality. Regarding this definition of scientific reality, for example, the media can construct a "social reality" in what is made as "collective intentionality" which is not real, it is a "hyperreality".

    Keywords: Reality, Quantum Mechanics, Objectivity, Intersubjectivity, Social Reality, Mind, Hyperreality, CollectiveIntentionality
  • علی اکبر ناسخیان، محمدحسین وفائیان*

    نهاد به‏مثابه واقعیتی اجتماعی و عامل انسجام بخش کنش های مشترک میان افراد جامعه، علاوه‏بر آنکه تاکنون، موضوع بررسی های جامعه شناختی و اقتصادی واقع شده، در تحلیل های هستی شناسانه ازسوی برخی فیلسوفان معاصر نیز موردنظر بوده است. فارابی به‏مثابه اندیشمندی که برای امر اجتماعی و جامعه در تحلیل های فلسفی خود، اهمیت فراوان قایل بوده، فیلسوفی است که با عرضه نظریه خاص خویش درحوزه انگاره های عمومی توانسته در خوانشی دوباره، مبانی و بسترهایی را برای بحث درخصوص تحلیل هستی شناسانه نهاد و پاسخ گویی به پرسش مطرح شده درباره چرایی اشتراک کنش های مردم جامعه به دست دهد. در این پژوهش کوشیده ایم با واکاوی نظریه انگاره های عمومی فارابی و لوازم آن و همچنین بررسی مفهوم «نهاد» به ‏مثابه واقعیتی اجتماعی، نسبت میان این دو مقوله را تبیین کنیم. طبق دیدگاه فارابی، نهادها همان انگاره های عمومی ای هستند که نیازهای طبیعی یا معقولات قدسی را توسط صورت های محسوس محاکات می کنند و آن ها را مقدمه ای برای رفتار قرار می دهند و به تبع آن، اعتباریاتی جدید را به وجود می آورند.

    کلید واژگان: فارابی, هستی شناسی واقعیت اجتماعی, نهاد اجتماعی, انگاره عمومی
    Aliakbar Nasekhian, MohammadHossein Vafaiyan *

    The institution as a social reality and the source of coherence in common actions between members of society, in addition to being the subject of sociological and economic studies, has also been the subject of ontological analysis by some contemporary philosophers. Farabi, as a thinker who cares about society in his philosophical analyzes, is a philosopher who, by presenting his own theory in field of "public images" has been able to re-read the foundations and grounds for discussing ontological analysis of institution and answering the question of why the actions of people in the society are shared. This study seeks to explain the relationship between Farabi's theory of "public image" and its accessories, as well as examining the concept of "institution" as a social reality. According to Farabi's view institutions are the same public images that imitate the natural needs or sacred intellects in tangible forms, using them as a prelude to behavior and consequently creating new credential.

    Keywords: Farabi, ontology, Social Reality, Social Institution, Public Image
  • محمد پزشگی*

    مسئله بودگی «واقعیت اجتماعی» برای این حکمت، به امکان تاسیس علم انسانی متناسب با فلسفه اسلامی باز می گردد. در واقع پرسش از امکان تاسیس علم انسانی مزبور (به نوعی)، به چالش کشیدن ظرفیت حکمت متعالیه به مثابه یک نظام فلسفی کامل است؛ به گونه ای که عدم امکان تاسیس علوم انسانی بر اساس آموزه های آن، به منزله نقص نظام فلسفه اسلامی تعبیر خواهد شد. هدف این مقاله، توضیح مفهوم و اهمیت «واقع گرایی» برای کلیت حکمت متعالیه است. مدعای این نوشته آن است که «واقع گرایی» اهمیتی اساسی در هستی شناسی، معرفت شناسی و نظام ارزشی حکمت مدنی متعالیه دارد؛ به طوری که تبیین واقع گرایانه امر اجتماعی تبدیل به یک مسئله اساسی در حکمت مدنی شده است. این نوشتار نشان می دهد که چگونه مسئله بودگی «واقعیت اجتماعی» برای حکمت مدنی، به امکان تاسیس علم انسانی متناسب با حکمت متعالیه باز می گردد. به همین منظور، در مقاله حاضر از روش اسنادی استفاده شده است و تلاش شده از سخنان بزرگان این حکمت، برای مدعای مقاله مستنداتی ارایه گردد. یافته های مقاله می تواند برای بررسی موضوعاتی مانند ارایه نظریه واقع گرایی در امور اعتباری یا تبیین ظرفیت حکمت متعالی برای تاسیس علوم انسانی به کار گرفته شود.

    کلید واژگان: واقع گرایی, واقعیت اجتماعی, حکمت متعالیه, تاسیس علم انسانی, نظریه واقع گرایی در امور اعتباری
    Mohammad Pezeshgi *

    Whether there is “social reality” for Sadra's transcendental civil theosophy rests on the possibility of founding human science in conformity with the Islamic philosophy. In fact, to ask whether it is possible to found the above human science challenges the capacity of transcendental theosophy as a prefect system of philosophy. Were the answer negative, it would be construed as some deficiency in the Islamic system of Philosophy. In his article, the author aims to explain the concept and weight of “realism” for the whole transcendental theosophy. The author claims that “realism” has a main significance in ontology, epistemology, and the system of values in the transcendental civil theosophy. Thus, the realistic explanation of social affairs is developed into a main issue in civil philosophy.     The method of the research is to make reference to library and to quote from the masters of this theosophy as the document for what is claimed. The findings might be used for matters such as proposing realistic view on the products of consideration or the capacity of transcendental theosophy for founding of humanities

    Keywords: Realism, Social Reality, transcendental theosophy, founding human science, the realist theory in the products of consideration
  • حسن خیری
    در این نوشتار پارادایم اسلامی در خصوص ماهیت انسان، ماهیت علم و داده های آن،واقعیت اجتماعی، با مراجعه به قرآن و روایات و اندیشه های صاحب نظران اسلامی در مقایسه با اثبات گرایی، تفسیرگرایی و انتقادگرایی مورد بررسی قرار گرفته است. انسان در این رویکرد دارای ساحت هایی است که دین، جهت دهی و هماهنگ سازی آنها را عهده دار است. حس، عقل، شهود و وحی ابزارهای شناخت بوده و شناختی که از حواس آدمی حاصل می شود، زمینه ساز تحقق معرفت تحلیلی است. ژانسان دارای سرمایه های بالقوه و بالفعل درونی است و محیط زیست آدمی نیز سرمایه های زیستی فرهنگی، اجتماعی متفاوتی در اختیار انسان قرار می دهد و از این گذر، هویت آدمی شکل می گیرد. در خصوص واقعیت اجتماعی در پارادایم دینی، هم به عامل با اراده و کنشگر فعال و هم به وجود ساخت های اجتماعی و فضای منبعث از آنها و تاثیر آنها بر فرد توجه می شود.
    کلید واژگان: پارادایم, دین, اثبات گرایی, تفسیرگرایی, انتقادگرایی, ماهیت انسان, ماهیت علم, واقعیت اجتماعی
    Hasan Kheiri
    After reviewing the Islamic paradigm with regard to the nature of man, the nature of knowledge and relevent issues, and social reality and referring to the Quran, the narrations of the Prophet and the Infalliables and the views of Muslim thinkers, the author compares the Islamic paradigm with the posivistic, hermeneutic and critical paradigms. The Islamic paradigm has some areas, and the orientation and harmony of these areas are governed by religion. Senses, intellect and intuition are the tools of acquiring knowledge, and the knowledge gained through human senses help in the achievement of analyticalknowledge. Man has inner potential and actual capacities and his own environment provides him with various environmental, cultural and social wealth and these factors contribute to defining the identity of a person.Our view regarding social reality in religious paradigm should observe the vital factors and social structures, the atmosphere they creat and their effect on the individual.
    Keywords: paradigm, religion, positivism, hermeneutics, critical approach, the nature of man the nature of knowledge, social reality
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال