به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « social system » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «social system» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حسین فخرزارع *

    بحث از فلسفه نظام اجتماعی، فراتر از سطح توصیف دغدغه مند تحلیل های مفهومی و کاوش های نظری است تا با صورت بندی کلی مباحث، شالوده های حقیقی تاملات در باره جامعه و اجتماع را پی ریزی کند و به نوعی فهم اجتماعی برسد. این مباحث عمدتا موضوعات را به بنیادهای اصلی آن پیوند داده و مفاهیم را در شبکه ای منسجم تبیین کرده است و ظرفیت آن را دارد که با نگاهی کلی نگر و عقلانی در صدد پاسخ گویی به چیستی نظام اجتماعی اسلام، اهداف، مبانی، روش و جایگاه آن برآید. این مبحث، از یک سو، یک مقوله مهم فلسفی درباره اجتماع به مثابه نظام معرفتی را مورد لحاظ قرار می دهد و از دیگرسو، سامانه ای قلمداد می شود که معمولا توسط حاکمیت، از طریق نهادها اجرا و اعمال می شود. درواقع باید و نبایدها از یک نظام معرفتی اخذ شده و چارچوب ها در نظام اجرایی دنبال می شود. در این مقاله که از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده، سعی بر این است یافته های بحث حدالامکان با توجه به ادبیات درون دینی در زمینه های گستره، اهداف، مبانی، منابع و روش شناسی کشف نظام رفتارهای اجتماعی صورت بندی شود.

    کلید واژگان: نظام اجتماعی, فلسفه نظام اجتماعی, امت, نظریه, نظام}
    Seyyed Hossein Fakhrzare*

    The discussion of the philosophy of the social system is beyond the level of the concerned description of conceptual analyses and theoretical explorations to establish the real foundations of reflections on society and community and reach a kind of social understanding. These discussions have mainly linked the issues to its main foundations and explained the concepts in a coherent network and can respond to what is the social system of Islam, its goals, foundations, method, and position with a comprehensive and rational view. This topic, on the one hand, considers an important philosophical category about society as an epistemic system, and on the other hand, it is considered a system that is usually implemented and applied by the government through institutions. The dos and don'ts are taken from an epistemic system and the frameworks are followed in the executive system. This article, which uses the qualitative content analysis method, tried to formulate the findings of the discussion as much as possible according to the intra-religious literature in the fields of scope, goals, foundations, sources, and methodology of discovering the system of social behaviors.

    Keywords: social system, Philosophy of Social System, Community, Theory, system}
  • یوسف صادقی *، حسین خنیفر
    در اواخر سده بیستم دولت ها برای حل مشکلات مختلفی که با آنها روبه رو بودند، به سبک جدیدی از مدیریت دولتی روی آوردند که با عناوینی مانند مدیریت گرایی و مدیریت دولتی نوین شهرت یافت. اما زمان زیادی نگذشت که انتقادها به این روش مدیریت دولتی نیز وارد شد و مشخص شد که سبک مدیریت دولتی مبتنی بر فلسفه اقتصادی بازارمحور و شیوه های مورد استفاده در بخش خصوصی، نه تنها ادعاهای اولیه خود را برآورده نمی کند و تعارض هایی در آن وجود دارد، بلکه پیامدهای ناگواری نیز به همراه دارد که ناشی از فلسفه اصلی مدیریت گرایی یعنی اقتصاد سرمایه داری است. بنای اصول رفتاری بر اساس اقتصاد بازارمحور و قبول ارزش های فلسفی این سبک مدیریت توسط دولت و دولتمردان، به ناچار آنها را مبلغ و نماد همان باورها و پیش فرض ها خواهد کرد که در تعارض آشکار با اهداف و گزاره های دولت دینی است. روش تحلیل مقاله استفاده گسترده از متون موثق در خصوص موضوع و مطالعه کتابخانه ای وسیع برای شناخت اصول بنیادین اصول مدیریت دولتی نوین و مقایسه تحلیلی آن با اصول دولت دینی است. از طرفی پیش فرض ها و پیامدهای تشکیل دولت دینی نیز با استفاده از مطالعه کتابخانه ای وسیع تحلیل شده است. در پایان محقق سعی کرده است که با استفاده از روش تحلیلی و نگاه از منظر فلسفه دولت دینی پیامدهای فرهنگ ساز مدیریت گرایی را برشمرد و نشان دهد که استفاده از اصول غیردینی مستتر در سبک مدیریت دولتی نوین هرچند غیرعمدی باشد، شاید اثرات مخربی و دین گریزانه را در جامعه به همراه داشته باشد و حتی به استحاله دینی از طریق بی اعتمادی مردم به دولت دینی منجر شود.
    کلید واژگان: دولت دینی, مدیرت دولتی نوین, مدیریت گرایی, فرهنگ, نظام اجتماعی}
    Yousef Sadeghi *, Hossein Khanifer
    In the late twentieth century the government started to try a new style in management in order to solve the various problems they faced which became known as managerialism and new public management.Soon after it was criticised and showed that not only did this method of govermental management which is based on market-oriented philosophy,and mehtods used in private section satisfy its claim and have some conflicts,too but also have some adverse effects which derives from capitalist economy that is the main principle of management. The behavioral principles based on market - oriented economy and acceptance of the values of the philosophical management style by the government and governors makes them to be a symbol of those beliefs and theories which are in obvious conflict with the goals and postulates of religious government.
    Analysis article method, is content analysis with extensive use of authentic texts on the subject of extensive study library for recognition of the fundamental principles of modern public administration and comparative analysis with the principles of religious government. On the other hand presuppositions and implications of religious government has analyzed by using an extensive library of study is analyzed.Finally, the researchers haz tried by using the analytical methodology and government philosophy from the perspective of religious extremism try to express the cultural consequences of managerialism and to show that the use of non - religious principles contained in the new government management style , though that involuntary , can have devastating effects in community
    Keywords: New public management, managerialism, religious government, culture, social system}
  • سید حسین فخرزارع*
    فهم هر پدیده، از جمله درک یک نظام ناگزیر از بحث روش کشف و تولید و تبیین آن می باشد. این امر زمانی که با تکیه بر دغدغه مندی ساخت نظام اجتماعی از کتاب وحی باشد، اهمیتی مضاعف می یابد. روش تحلیل در یک نظام تا به عنوان یک مسئله اساسی مورد پی جویی قرار نگیرد، ترسیم درست از نظام نیز ناممکن می باشد. روش شناسی حلقه اتصال میان فلسفه و نظریه هایی است که تمام ابعاد ذهنی و عینی نظام را به‏طورمنطقی و به شکل پازلی کامل در کنار هم قرار دهد. قرآن با توجه به ذخیره های فراوانش رویکرد جامعی ارائه می دهد که روش شناسی ناظر به واقع از آن استکشاف می شود. تعلیل به جامعیت این ذخیره ها درواقع استشهاد به جامعیت روش شناختی آن نیز می باشد که دارای ویژگی های خاصی است. این نوشتار پیوستگی سازواره عناصر کلی نظام را با تاکید بر متدلوژی کشف و بازتولید نظام اجتماعی مورد بحث قرار می دهد.
    کلید واژگان: روش شناسی, نظریه, نظام, نظام اجتماعی, مبانی نظری}
    Seid Hosein Fakhrezare *
    The discussion and elaboration of the method of discoverity and investigation and production is inevitable in understanding any phenomenon including comprehension of a system. This point would be much more important in the case of striving to form a social system deduced from a Holy Book. If the method of investigation in a system is not researched as a basic issue, a correct sketch of the system would not be possible as well. Methodology is the interconnection between philosophy and the theories which logically form all the subjective and objective aspects of a system and puts them as a puzzle together. The Holy Quran, with its extensive resources, presents a comprehensive approach based on which the realistic methodology is deduced. The comprehensiveness of these resources results in the comprehensiveness of this methodology as well which has special characteristics. I will study the continuity of the systematic elements of the general system in this article stressing on the methodology of investigation and reproduction of a social system.
    Keywords: methodology, theory, system, social system, theoretical principles}
  • سیدمهدی اعتمادی فرد*
    اختیار اعمال انسانی از یک سو و ضرورت های الهیاتی ناشی از قدرت و علم خداوند از جنبه دیگر، دو سویه نزاع میان متکلمان بوده که براساس نوع تقریر ارتباط بین آنها، سه رویکرد کلامی میان مسلمانان ظهور کرده است. امامیه در مقایسه با اشاعره و معتزله، رویکردی بینابین را برگزیده که ضمن حفظ سویه های ارادی عمل، نظام مندی برآمده از قدرت خداوند نیز نادیده گرفته نمی شود. در این مقاله با ارزیابی اجمالی شرایط تاریخی و اجتماعی این نظریات، امکانات فهم جامعه شناسانه در خصوص جایگاه «اختیار» و حدود آن بررسی می شود. شرایط مدرن و فهم جامعه شناسانه معطوف به آن، صورت بندی جدیدی را از وضعیت اراده پیش نهاده است. در چنین وضعیتی، اجبار اجتماعی، محصول اراده های افراد پرشماری است که به یکدیگر معطوف شده اند و این پدیده برای تحقق حداکثری، خصلتی مستقل و اجباری می یابد. قواعد الزام آور فرهنگی موجب می شوند تا اراده امکان تحقق یابد. گرچه گونه معرفت جامعه شناختی نمی تواند در خصوص غایات الهیاتی ضرورت بخش در حوزه انسانی بحثی به میان آورد، صورت بندی جامعه شناختی برای تبیین کیفیت تحقق نظم اجتماعی در شرایط معاصر، ضمن حفظ خصلت اراده مندی کنش انسانی، به تقریر بهتر مسئله در میان متکلمان نیز یاری می رساند و مزایای رویکرد امامیه را در زمینه وضعیت بینابین اختیار و جبر، در مقایسه با رویکردهای اشاعره و معتزله تبیین می کند.
    کلید واژگان: آزادی, اختیار, جامعه پذیری, جبر, قواعد فرهنگی, نظام اجتماعی, واقع گرایی تحلیلی}
    Seyyed Mehdi Etemadifard*
    Free will of human actions on the one hand and on the other hand, the divine necessities originated form Gods power and knowledge have been two sides of a conflict among the theologians that based on the type of asserting the relation among them, three theological approaches have been emerged among the Muslims. In comparison to Asharites and Mutazilah, Imamiyeh has adopted an intermediate approach in which in addition to maintaining the free will aspects of actions, the ordered system derived from the power of God has not been ignored. Briefly evaluating the historical and social conditions of these theories in this paper, features of sociological understanding about position of free will and its limits are analyzed. Modern conditions and sociological understanding directed to it have put forward a new formulation from the status of free will. Under such conditions, social compulsion is the result of many individuals free will which are directed toward each other and to realize maximization, this phenomenon captures an independent and compulsory trait. The cultural binding rules will result in realization of free will. Although such sociological knowledge does not have the capacity to bring up a discussion about theological goals essential to human realm, while maintaining the feature of free will of human activity, to illustrate the quality of realization of social order in the contemporary conditions, this sociological formation will help the theologians to have a better statement of the issue. Also, in comparison to the approaches of Asharites and Mutazilah, it will explicate the merits of Imamiyeh approach about the intermediary situation of free will and fatalism.
    Keywords: Freedom, Free Will, Sociability, Fatalism, Cultural Rules, Social System, Analytic Realism}
  • کاظم قاضی زاده، حسن خیری، معصومه قنبرپور
    منظور از نظام اجتماعی بحث درباره پدیده های اجتماعی است که در خصوص زیست اجتماعی انسان وچگونگی تحقق اهداف وبقای زندگی اجتماعی صحبت می کنند.
    امروزه با گسترش حرکتهای اسلام خواهی وگرایش به تشکیل حکومت اسلامی از یک سو ورویارویی تمدن اسلامی با تمدن غربی در اداره اجتماع، شناسایی وتقویت مبانی نظام اجتماعی اسلام ضروری است.
    از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) جامعه به موازات تکامل فرد،رشد وتکامل می یابد و ازمهمترین مبانی هستی شناسی نظام اجتماعی قرآن کریم می توان به اصل توحید وسلسله مراتبی بودن، غایتمندی ووجود روابط متقابل در جهان هستی و تبعیت تشریع از تکوین اشاره نمود. قرآن کریم قانون نسبیت علم را رد وبر کاشفیت علم از واقعیت جهان تاکید نموده است وحس،عقل،قلب،وحی،تاریخ،وقوانین اجتماعی، از ابزار معرفتی نظام اجتماعی محسوب می شود.
    در این تحقیق سعی شده است هر یک از این مبانی با محوریت قرآن کریم وتفسیر المیزان به روش توصیفی – تحلیلی و شیوه ی کتابخانه ای مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: نظام اجتماعی, قرآن, هستی شناسی, معرفت شناسی, علامه طباطبایی(ره)}
    Kazem Ghazizadeh, Hasan Khiyri, Masoomeh Ghanbarpoor
    The social system is to discuss the social phenomena of human social life and and it speaks on how to achieve goals and stay in public life.Nowadays, with the proliferation of Islamic movements and tendency to form and establish the Islamic state on the one hand and encountering Islamic civilization and Western civilization in the administration of the community, on the other hand identifying and strengthening foundations of the Islamic social system is necessary.From Allameh Tabatabai's point of view the evolution of man is parallel to the evolution of society, ontological social system of Quran can be hierarchical principle of monotheism, and it focues on reciprocal interactions in the universe and to follow the development of legislation is mentioned.The Holy Quran rejects the law of relativity and has emphasized on the discovering the reality of the world of science, Sense, wisdom, heart, inspiration, history, and social rules, are the tool for definying social laws.In this research, we studied each of these principles based on the Holy Quran and Al Mizan interpretation books.
    Keywords: social system, Quran, ontology, epistemology, Alame Tabatabai}
  • سیدکاظم سیدباقری
    مقاله حاضر به هستی شناسی فلسفه سیاسی در حکمت متعالیه می پردازد. ضمن تبیین مفهوم ها، کوشیده ایم تا با پردازش مبانی نظری هستی شناختی صدرایی اثر آن مبانی بر فلسفه سیاسی صدرایی را مورد بررسی قرار دهیم. مبانی نظری هستی شناختی صدرایی عبارتند از: اصالت وجود، مراتب داشتن آن، پویایی و دگرگونی همیشگی و اینکه هستی، نظامی معقول و هدفمند دارد؛ سپس تاثیر این مبانی بر فلسفه سیاسی صدرایی را در موردهایی مانند: نظام اجتماعی معقول، نظام اجتماعی هدفمند، پویایی جامعه انسانی، جامعه انسانی با اختیار و نیازمندی جامعه انسانی به قانون عادلانه، جست وجو کردیم. براساس این منظومه فکری، اگر جامعه سیاسی در جهت «وجود برتر» با پیروی از «پیام برتر» گام بردارد، مسیری مطلوب خواهد یافت.
    کلید واژگان: هستی شناسی سیاسی, فلسفه سیاسی, حکمت متعالیه, اصالت وجود, وجود دارای مراتب, حرکت جوهری, نظام اجتماعی, خردگرایی, اختیار, قانون}
    Seyyed, Kazem Seyyed, Baqeri
    The present article studies ontology of the philosophy of politics in the transcendental wisdom. After explaining the terms, I have tried to develop the theoretical bases of Sadra’s ontology and investigate its effect on Sadra’s philosophy of politics. The theoretical bases of Sadra’s ontology are as follows: priority of being, different grades of being, permanent change and activeness, and the reasonable and meaningful system of the universe. Then the effect of these bases on Sadra’s philosophy of politics is studied in the following cases: a reasonable social system, a meaningful social system, activeness of human society, the free will of human society, and the need of a human society to a just law. According to this intellectual system, if the political society moves towards the ‘noble being’ by obeying the ‘best message’ it has a suitable path.
    Keywords: political ontology, philosophy of politics, the transcendental wisdom, the priority of being, different grades of being, change in the essence, social system, rationalism, free will, law}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال