به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the argument of the truthful » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the argument of the truthful» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد محمدی پیرو
    معیار برهان صدیقین از نگاه صدرالمتالهین این است که از اصل وجود آغاز شود. چیزی غیر از واجب تعالی اصل وجود نیست. بنابراین در این برهان استدلال از ذات به ذات صورت می گیرد. گرچه ظاهر این تعبیر مصادره به مطلوب است، در واقع چنین نیست؛ زیرا پس از نظر به اصل وجود می فهمیم که اصل وجود با واجب یکی است و استدلال از ذات به ذات صورت گرفته است؛ نه اینکه از قبل، وجود واجب مفروض باشد تا مستلزم تناقض و مصادره گردد. این استدلال، برهان «لم» نیست، چون واجب علت و سببی ندارد تا مشمول ملاک این گونه براهین شود. این در صورتی است که معیار «لمیت» را علیت خارجی بدانیم. ازاین رو می توان آن را برهان شبه «لم» دانست؛ از این جهت که افاده یقین می کند. همچنین می توان از راه تعمیم برهان «لمی» به علیت های تحلیلی، این برهان را نیز «لمی» دانست و ازآنجاکه علیت تحلیلی نیز علیت حقیقی است، «لم» بودن آن نیز حقیقی خواهد بود.
    کلید واژگان: برهان صدیقین, اثبات واجب الوجود, اصل وجود, حقیقت وجود, استدلال از ذات به ذات}
    Ahmad Muhammadi Peyrow
    For Mulla Sadra, the criterion for “the argument of the truthful” is that it should start from the origin of existence. The origin of existence is nothing except the Almighty Necessary-Being. Thus, in such an argument, reasoning is from essence for essence. Although this seems to beg the question, in fact it is not, because when we look at the origin of existence, we see that the origin of existence is the same as the Necessary-Being and the reasoning is from essence for essence. Indeed, the Necessary-Being has not been assumed in advance to necessitate contradiction and beg the question. This reasoning is not a priori demonstration, because Necessary-Being has no cause to be liable to the rules of such arguments. This is true if external causality is considered the criterion for “a priori argument”. Therefore, we may consider it “semi a priori” since it leads to certainty. Besides, one may extend the a priori argumentation to analytic causes and consider this type of reasoning as a priori as well; and since analytic causality is also true causality, its being a priori will also be a true one.
    Keywords: the argument of the truthful, proving the Necessary, Being, the origin of existence, reasoning from essence for essence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال