به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "the ones who tend to reason" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «the ones who tend to reason» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی the ones who tend to reason در مقالات مجلات علمی
  • علی ربانی گلپایگانی
    مهم ترین دیدگاه پلنتینگا این است که اعتقاد به خداوند در عین این که اعتقادی است کاملا معقول و منطقی ولی به هیچگونه استدلال عقلی نیاز ندارد. یعنی از اعتقادات واقعا پایه است؛ برخلاف دلیل گرایان الاهیات عقلی که می کوشند بر وجود خداوند برهان اقامه کند و بر این باورند که هیچ دینی مقبول نیست مگر آن که معقول باشد و هیچ دینی معقول نیست مگر آن که توسط قراین و دلایل تایید شود. آنان اعتقاد دارند که به جز اولیات و وجدانیت که اعتقاد واقعا پایه هستند، دیگر اعتقادات آنگاه ارزش عقلانی دارند که به اعتقادات یاد شده بازگردند. پلنتینگا معیار و مبنای یاد شده را ناتمام دانسته و نقض هایی را بر آن وارد کرده است. سپس معیار دیگری را در تشخیص اعتقادات پایه پیشنهاد می کند و آن اینکه: هر اعتقادی که در قبول آن به دلیل نیاز نباشد، اعتقاد پایه است. پلنتینگا بر اساس روش یاد شده، اعتقاد به خدا را برای فرد دیندار اعتقاد پایه می داند. زیرا اگر فرد دیندار اعتقاد پایه می داند. زیرا اگر فرد دیندار دریابد که اعتقاد او از سنخ اعتقاداتی است که پذیرش آن ها منوط به استنتاج آن ها از سایر اعتقادات نیست، اعتقاد وی، اعتقاد واقعا پایه خواهد بود. در ادامه نقدهای مطرح بر این نظریه، طرح و بررسی شده است.
    کلید واژگان: اعتقاد به خدا, اعتقادات پایه, معرفت شناسی اصلاح شده, مبناگروی حداکثری, بداهت ذاتی, فطرت, دلیل گرایان
    Ali Rabani Golpayegani
    Plantinga’s most important view is that while believing God is a completely rational and logical belief, but it doesn’t need any rational reasoning. This means that it is one of the real fundamental beliefs. Unlike some who tend to reason– rational theology- who try to make demonstration for God’s existence, and believe that no religion is acceptable unless it is rational and no religion is rational unless it is stressed by context and reason, they believe that except axioms and the sensa which are the real basic beliefs, the other beliefs are only rationally valuable when they are referred to the mentioned beliefs. Plantinga identifies the mentioned basis and criterion unfinished and has pointed out some of its defects. He then suggests another criterion for identifying basic beliefs, that is: any belief that doesn’t need any reason to accept it, is a basic belief. According to the mentioned criterion, Plantinga regards believing God as a basic belief for a religious person. Because if a religious person realizes that his belief is from the kind of beliefs that accepting them is not based on deducing them from other beliefs, his belief will be a real basic belief. In the rest of the article, other criticisms of this theory is mentioned and investigated.
    Keywords: believe in God, basic beliefs, corrected epistemology, maximal foundational, essential evidence, concluding beliefs, innate disposition, the ones who tend to reason
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال