به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « unity of divine essence » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «unity of divine essence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد اسماعیل سیدهاشمی، ذلیخا مجدانی
    توحید ذات و صفات باری تعالی از موضوعات مهم در الهیات، کلام، فلسفه و فلسفه دین ودغدغه متکلمان، فیلسوفان و عرفای ادیان ابراهیمی بوده است. در این مقاله تلاش بر این است که با نگاهی مقایسه ای ، نظرات دو فیلسوف و مفسر یهودی و مسلمان مورد بررسی وتحلیل قرار گیرد. این دو اندیشمند سعی کرده اند صفات الهی مطرح شده در کتاب آسمانی خود را به گونه ای توجیه کنند که با صرافت و بساطت ذات الهی منافات نداشته باشد.
    ابن میمون مفسر بزرگ یهودی برای حفظ بساطت ذات هرگونه صفت ایجابی برای خدا را نفی کرده است. وی انتساب این صفات به خدا را همچون انتساب جسمانیت به او محال دانسته و به الهیات سلبی روی آورده است و در نتیجه تمام صفاتی که در عهد عتیق به کار رفته اعم از صفات اخباری و صفات کمالی ایجابی را تاویل می نماید درحالیکه علامه طباطبائی بعنوان یکی از متفکران شیعی در عالم اسلام منافاتی بین توحید ذاتی و اسناد حقیقی صفات ایجابی جمالی و جلالی که در قرآن به خدا نسبت داده شده نمی بیند. در این مقاله مبانی و لوازم دو دیدگاه مورد مقایسه قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تورات, قرآن, توحید ذاتی, توحید صفاتی, صرافت ذات, ابن میمون, علامه طباطبائی}
    Seyyed Mohammad Esmaeil Seyyed Hashemi, Zoleykha Majdani
    The Unity of the Divine Essence and Attributes has always been one of most important topics in theology and an issue of high interest to theologians, philosophers and the mystics of Abrahamic Religions.
    The present article is an attempt to consider the viewpoints of one Jewish and one Muslim philosopher and to analyze them in a comparative manner with reference to the Old Testament and Quran. Maimonides, as a Jewish theologian, takes the view that as God is incorporeal no attribute dependent upon material constitution can be applied to His essence. So he considers the attribution of affirmative attributes to God in the Old Testament interpretative. While Allameh Tabatabaei, one of the Muslims thinkers, does not believe in the incompatibility of the unity of essence and the real ascription of attributes of affirmative eternal beauty and divine majesty to God in Quran. The present articles compares the basic principles and the requirements of these two viewpoints.
    Keywords: Torah, Quran, Unity of Divine Essence, Unity of Devine Attributes, Maimonides, Allameh Tabatabaei}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال