جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « worldliness » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »
تکرار جستجوی کلیدواژه «worldliness» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یکی از آفتهای دینداری، تحریف در محتوای دین است. قرآن مجید و روایات معصومان مهمترین منبع دین هستند که همواره مورد سوءقصد بدخواهان واقع شدهاند. به دلیل اعجاز بیانی، آیه حفظ، آیه عدم ورود باطل در قرآن و همچنین به دلیل اهتمام ویژه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، اهلبیت علیها السلام و مسلمانان بر نگهداری آیات الهی، قرآن از تحریف لفظی مصون بوده؛ ولی از تغییر در محتوای آیات و مصادیق آنها در امان نمانده است. حکام جور برای تنزیه خود و صحیحسازی ایده و عملکرد خویش، دست به تحریف معنوی آیات و روایات نبوی زدند و مردم نیز به دلیل فاصله گرفتن از ثقل اکبر، از مطالب انحرافی استقبال کردند و خود را از معارف ناب اسلام محروم ساختند. پژوهش پیشرو به صورت توصیفی تحلیلی به مسئله تحریف معنوی و مصادیق آن پرداخته است. تحریف معنوی صورتگرفته در آیات و روایات تاثیر مهمی بر تغییر باور و شناخت مردم و در نهایت عمل آنها داشته است. تعصب، دنیاطلبی، حقد و کینه، تقدسزدایی از چهره پیامبر و منزلتبخشی به خلفاء، از جمله عوامل تحریف معنوی است.
کلید واژگان: تحریف معنوی, تغییر مصداق آیات, تغییر محتوای آیات, تحریف روایات, دنیاطلبی, معاویه}One of the problems with religiosity is the distortion of religion. The Holy Quran and the traditions of the infallible (PBUT) are the most important sources of religion that have always been attacked by malicious people. Although the Quran has been protected from verbal distortion because of its expressive miracle, God's promise to protect the Quran (15:9), the impossibility of the entrance of vain in the Quran, and the special attention of the Prophet, ahl al-Bayt (PBUT) and Muslims in preserving the divine verses, but the content of its verses and their examples has not been immune from distortion during the time. The tyrant rulers distorted the verses and traditions semantically in order to purify themselves and confirm their ideas and actions and the people welcomed the deviant content because of their distance from the ahl al-Bayt (PBUT), and thus they deprived themselves of the pure teachings of Islam. Using a descriptive-analytical method, this paper studies the issue of semantic distortion and its examples. Semantic distortion in the verses and traditions has had a significant impact on people's beliefs and knowledge and ultimately their actions. Prejudice, worldliness, hatred and malice, desecration of the Prophet and giving status to the caliphs are among the causes of semantic distortion.
Keywords: semantic distortion, changing the meaning of verses, changing the content of the verses, distortion of traditions, worldliness, Muawiyah} -
فصلنامه قبسات، پیاپی 95 (بهار 1399)، صص 61 -86معنویت گرایی جدید نه تنها در قالب فرقهها و نحله های بدیل ظهور می یابد، بلکه به عنوان یک فرهنگ جدید دینداری در میان دینداران نیز رواج دارد. دینداران متاثر از معنویت گرایی جدید بدون آنکه تعلقی به فرقه یا نحله خاصی داشته باشند، به نوعی معنویت خودساخته، التقاطی و درونی روی آورده، کمتوجه به دینداری نهادینه، به دنبال آرامش و رضایت باطن به «سبک شخصی خود»اند. با توجه به گسترش این جریان در میان دینداران خصوصا دینداران لیبرال مسئله تحقیق حاضر آن است که چگونه می توان جریان مذکور را تشخیص داد و مشخص کرد چه میزان یک دیندار وارد این گفتمان جدید شده است. با کمک گیری از تحقیقات جامعه شناختی درباره ادبیات گفتمانی معنویت گرایان جدید سعی خواهیم کرد نشانه هایی از این سبک جدید دینداری را شناسایی و زمینه را برای تشخصیص این پدیده بی شکل و صورت مهیا کنیم. در مقاله حاضر نشانه های گفتمانی معنویت جدید تحت دو عنوان کلی «درونگرایی» و «دنیاگرایی» طرح میشود و با کمکگیری از نظریه انفسی گرایی و همچنین نظریه پساماده گرایی به وجوه مختلف این نشانه ها پرداخته خواهد شد. تحلیل این نشانه ها غیر از آنکه می تواند به شناسایی معنویت جدید و تمایزات آن با گفتمان دینداری نهادینه کمک کند، بهطور ضمنی می تواند نشان دهد که یک دیندار متعلق به ادیان ابراهیمی با اقبال به این رویکرد جدید، در دینداری خود با چه چالش هایی روبهرو می شود. این چالش ها عمدتا برخاسته از ناسازگاری طرز فکر توحیدی/ تسلیمی (ادیان نهاینه ابراهیمی) با طرز فکر انفسی/ خودمختاری (معنویت گرایی جدید) است.کلید واژگان: معنویت جدید, پساماده گرایی, انفسی گرایی, دنیاگرایی, درون گرایی}Qabasat, Volume:25 Issue: 95, 2020, PP 61 -86New spiritualism is emerging not only in the form of alternative sects, but is also common among religious as a new culture of religiosity. The religious influenced by modern spiritualism, without belonging to any particular sect, They have resorted to a kind of self-made, eclectic and inner spirituality, and with little attention to institutional religiosity, they seek peace and inner satisfaction with their "personal style." Due to the spread of this trend among religious, especially liberal religious, the issue of the present study is how to identify this trend and explained how much a religious has entered into this new discourse. We will try, with the help of sociological research on the discourse of literature of the new spiritualists, to identify the signs of this new style of religiosity and provide the ground for identifying this unique and formless phenomenon. In the present article, the discoursiv signs of the new spiritual discourse are presented under the general headings of "introversion" and "worldliness", and with the help of the theory of self-centeredness as well as the theory of postmaterialism, various aspects of these signs will be discussed. Analyzing these signs, in addition to helping to identify new spirituality and differentiate it from the discourse of institutional religiosity, can implicitly show what challenges a religious belonging to the Abrahamic religions faces in this religiosity by accepting this new approach. These challenges stem mainly from the incompatibility of monotheistic / submissive thinking (the institutional Abrahamic Religions) with Individual / Autonomous Thinking (Modern Spiritualism).Keywords: New Spirituality, Postmaterialism, Self-Centeredness, Worldliness, Introversion}
-
این مقاله دیدگاه های علی شریعتی درباره شیعه را موضوع بررسی خود قرار داده، کار خود را بر دو کتاب «شیعه» و «تشیع علوی و تشیع صفوی» او متمرکز کرده است. شریعتی با توجه به دیدگاه جامعه شناختی خود کوشیده دین را بر اساس دید دنیایی تفسیر کند. بدین روی، نوع معانی او از «شفاعت» و «عدل» و مانند اینها غیر از معانی ارائه شده در روایات است. وی در بین ائمه اطهار علیهم السلام و اصحاب ایشان، بیشتر بر امامانی که قیام کردند نظر دارد و از بین اصحاب ایشان، بیشتر درباره ابوذر صحبت می کند و از اصحاب دیگر ایشان نامی به میان نمی آورد. گاهی هم بدون دلیل، مطالبی را بیان کرده است، بدون اینکه روایت یا آیه ای درباره اش ذکر کند. مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی این مطالب را تبیین کرده است.کلید واژگان: شریعتی, شیعه, دنیاگروی, عدل}This paper investigates Ali Shariti views of Shiism, focusing upon his two books of ''Shia'' and Alawite Shiism and Safavid Shiism. Relying on his sociological view, Shariti, seeks to investigate religion based on a secular viewpoint. Therefore, his conception of '' intercession'' and ''justice'' and certain other issues is different from the one offered in Islamic traditions. Among the infallible Imams (pbuh) and their followers, he has taken into serious consideration those Imams who have risen in revolt against the dictorship of the ruling class, and among Imam's followers he speaks more about Abuzar and makes no mention of other figures among Imam's followers. In certain occasions, he raises a topic for discussion without any reason with no reference to a verse or tradition as evidence. The present paper has explained the subject in question using analytical-descriptive method.Keywords: Shariti, Shiism, worldliness, justice}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.