به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اعتقادات مردم » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اعتقادات مردم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابوالقاسم فاتحی، محمد جواد ابوالقاسمی
    این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی و با روش کتابخانه ای، با هدف بررسی برخی از مهم ترین وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم تدوین یافته است. پرسش اساسی این است که، مهم ترین وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم چیست؟ در پاسخ به این سئوال، از زمان تشکیل حکومت در اسلام تاکنون، دیدگاه های متفاوت و گاه متضادی مطرح شده که ریشه همه آنها در دو دیدگاه عمده خلاصه می شود: دیدگاهی که اسلام را مساوی با دین، و دولت و جهاد را ابزاری برای گسترش دین و دولت هردو می داند و دیدگاهی که اسلام را مساوی دین و جهاد (توامان) می داند و دولت را ابزار گسترش جهاد و دین مطرح کرده است. نقطه مشترک دو دیدگاه این است که، دولت در برابر فرهنگ، دینی مردم مسئول نقطه افتراق آن دو این است که دیدگاه اول، دولت و دین را دارای منشا الهی می داند اما دیدگاه دوم، به اعتبار اینکه دولت پدیده ای تاریخی و بشری است و باید به صورت ابزار در خدمت دین و فرهنگ باشد، خاستگاه و منشا دولت را لزوما دینی نمی داند.
    کلید واژگان: دولت دینی, وظایف, دین, اعتقادات مردم}
    Abul-Qasem Fatehi Muhammadqasemi
    The present article uses a descriptive-analytical method as well as lipary survey to investigate some of the most important duties of religious state before people's religion and beliefs. The main question is as follows: "What is the most important duty of the religious state before people's religion and beliefs?" There have been different – sometimes opposite – views in answering this question, all of which rooted in two major views: (a) the view regarding Islam as equal to religion and the state and the holy war as tools for expansion of both religion and state; and (b) the view regarding Islam as equal to both religion and the holy war (simultaneously) and the state as the tool for expansion of religion and the holy war. The common point of the two views is that the state is responsible before people's religious culture, and the distinction between them is that the former regards a divine origin for both the state and religion but the latter does not necessarily believe in a divine origin for the state due to the state being a historical and human phenomenon which must be a tool at the service of religion and culture.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال