به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امام علی(ع) » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «امام علی(ع)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی نوری*، محمدجواد عنایتی راد، سید حسین سید موسوی

    در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، و استفاده از منابع کتابخانه ای، مساله نقد سیف الدین آمدی (551 631 ق) -متکلم برجسته اشعری در نفی و رد عصمت امام علی× بررسی شده است. در کتاب ابکار الافکار فی اصول الدین هفت فعل و ترک فعل با عنوان «الزام» به امام× نسبت داده و نتیجه گرفته اند که لازمه آن الزامات، فقدان عصمت است. یافته های پژوهش نشان می دهد هر هفت الزام آمدی هیچ خدشه ای به عصمت امام× وارد نمی کند. آمدی اهل جدل و مغالطه است، تسلطی به تاریخ و حدیث ندارد و از روایات ضعیف بهره برده، او در پژوهش بی طرف نیست و متعصبانه به دنبال اثبات پیش فرضهای خود می باشد. اشکالاتی مانند پذیرش حکمیت، بیعت، همکاری با خلفا و برخورد با قاتل زبیر و... دارای پاسخ و توجیه هستند و هیچ منافاتی با عصمت ندارند.

    کلید واژگان: حکمیت, ابکارالافکار, عصمت, امام علی(ع), الزام, سیف الدین آمدی}
    Ali Nouri*, Mohammad Javad Enayati Rad, Seyyed Hossein Seyed Mousavi

    In this article, the problem of Sayfuddin Amidi's (551-631 A.H.) - a prominent Ash'ari theologian - criticism has been investigated in the denial and refutation of the infallibility of Imam Ali. In the book Abkar al-Afkar fi Usul al-Din, seven cases of doing and living as obligation have been attributed to Imam (a) and concluded that the requirement of those obligations is the absence of infallibility. The findings of the research show that none of the seven requirements may be taken as being against the infallibility of Imam (a). Amidi is a person of polemics and fallacies, he does not have mastery of history and hadith and he used weak narrations, he is not impartial in his research and fanatically seeks to prove his presuppositions. Issues such as accepting arbitration, pledging allegiance, cooperating with caliphs and dealing with the killer of Zubair, etc., may not be taken as being in conflict with infallibility.

    Keywords: Hakamiyyat, Arbitration, Abkar Al-Afkar, Infallibility, Imam Ali, Requirement, Sayfuddin Amidi}
  • سید حامد عنوانی *، سید محمد مرتضوی، وحیده فخار نوغانی

    آخرین ترفند نظام سلطه برای به زانو درآوردن انقلاب اسلامی، جنگ اقتصادی است. مقام معظم رهبری برای خنثا سازی این حربه مولفه هایی را برای اقتصاد مقاومتی طراحی و ابلاغ کرده است. ازآنجاکه الگوی عملی نظام اسلامی، حکومت علوی است و با فرض اینکه امام علی(ع) در حکومت خویش با سیاستی الهی به تدبیر معیشت مردم زمان خویش پرداخته است؛ این تحقیق در پی پاسخ به این سوال است که مولفه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی چگونه و تا چه اندازه در کلام و سیره امیر مومنان (ع) تبیین یافته است؟ بررسی های انجام شده به روش استنادی تحلیلی در نهج البلاغه نشان می دهد که مولفه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، از قبیل: عدالت اجتماعی، تکیه بر ظرفیت داخلی، مبارزه با فساد اقتصادی، رویکرد جهادی، خود کفایی در نیازهای اولیه، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، به طور چشم گیری مورد اهتمام امام علی(ع) بوده است. با ترسیم مبانی اعتقادی مولفه های اقتصاد مقاومتی گام بلندی به سوی نهادینه شدن گفتمان علوی، با هدف فرهنگ سازی آن در بین آحاد مردم برداشته می شود؛ تا بدین طریق مسئولان اجرایی کشور به دلیل مسائل اقتصادی، خود را ناگزیر به دست کشیدن از اهداف ایدئولوژیک و انقلابی نپندارند.

    کلید واژگان: اقتصاد مقاومتی, امام علی (ع), عدالت اجتماعی, اصلاح الگوی مصرف, مبارزه با فساد اقتصادی}

    The last trick of the domination system to bring the Islamic revolution to its knees is the economic war. To neutralize this tactic, the Supreme Leader has designed and announced components for a resistance economy. Since the practical model of the Islamic system is the Alawite government and assuming that Imam Ali (PBUH) in his government managed the livelihood of the people of his time with a divine policy; This research seeks to answer the question, how and to what extent are the components of resistance economy explained in the words and life of Amir al-Mominan (PBUH)? Using a citation-analytical method in Nahj al-Balagha, the research shows that the communicated components of resistance economy, such as: social justice, relying on internal capacity, fighting economic corruption, jihadist approach, self-sufficiency in basic needs, management and reforming the consumption pattern, as Vision has been the concern of Imam Ali (PBUH). By drawing the religious foundations of the components of the resistance economy, a big step is taken towards the institutionalization of the Alawi discourse, with the aim of culturalizing it among the people; In this way, the country's executive officials do not feel compelled to give up their ideological and revolutionary goals due to economic issues.

    Keywords: resistance economy, Imam Ali, social justice, consumption pattern reform, fight against economic corruption}
  • سید محمد مظفری*

    محی الدین ابن عربی، مقام ویژه ای برای امیرالمومنین (ع) قائل است؛ او منزلت امام را فراتر از همه آحاد امت اسلامی و حتی فراتر از انبیای دیگر دانسته و ایشان را با القابی مانند سید عالمیان، پیشوای عالم، سر انبیاء، نور عالم، نزدیک ترین مردم به پیامبر (ص) و قسیم بهشت وجهنم خوانده است. او براین باور است که امام علی (ع) همراه و ملازم با حق بوده و فهم ویژه قرآن به ایشان عطا شده است و بر سایر خلفا برتری دارد. در این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی و میان رشته ای، همه مقامات یاد شده و ویژگی های ممتاز و جایگاه حقیقی و حقوقی امام علی (ع) در اندیشه ابن عربی مورد واکاوی قرار گرفته است. حاصل پژوهش اینکه مقام شامخی که شیخ برای امام علی (ع) قائل است جز برای حضرت ختمی مرتبت (ص) برای هیچ احدی چنین عظمت و منزلتی قائل نیست. او در واقع امامت باطنی وجایگاه حقیقی امام را که بسا رفیع تر از امامت ظاهری است، آشکارا پذیرفته است و در پاره ای از آثار خود از امامت ظاهری آن جناب نیز سخن گفته و آن را در مواردی به صورت غیر مسقیم و با کنایه بیان کرده است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), منزلت امام علی, سرالانبیاء, باب علم نبوی, امام العالم, امامت باطنی, ابن عربی}
    Mohammad Mozaffari *

    Mohi al-Din Ibn Arabi has a special position for Amir al-Mu'minin (a.s.). He considers the dignity of Imam (a.s.) above all the members of the Islamic Ummah and even beyond other prophets, Seyyed al-Alamian, leader of the world, head of the prophets, light of the world, the closest people to the Prophet. He believes that Imam Ali (a.s.) is the companion of the truth, the infallible, the Qasim of heaven and hell, he has been granted a special understanding of the Qur'an and is superior to other caliphs. In this article, all the mentioned authorities and other distinguished features of that Imam, Ibn Arabi's explanation and approach regarding the real status and legal position of Imam Ali (AS) have been analyzed and it has been concluded that the position of Shamkhi that the Sheikh holds for Imam Ali (AS) does not hold such greatness and dignity for anyone except Hazrat Khatami (PBUH). In fact, he has openly accepted the inner imamate of Imam (a.s.), which is much higher than the outward imamate, and in some of his works, he has also spoken about the outward imamate of that noble, and in some cases he has expressed it indirectly and ironically.

    Keywords: Imam Ali, the dignity of Imam Ali, the chief prophets, the chapter on prophetic knowledge, Imam al-Alam}
  • محمد غفوری منش*، حمید حمیدیان
    نهج البلاغه یکی از منابع مهم اسلامی است و تبیین کلام امام علی(ع) نقش مهمی در معرفی شخصیت آن حضرت دارد. این مقاله با هدف تحلیل حکمت «المراه عقرب حلوه اللسبه» و حکمت «المراه شر کلها و شر ما فیها انه لابد منها» نگارش یافته است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با چشم پوشی از سندیت و شان صدور، به بررسی نسخه ای، ترجمه ای و زبانی این دو روایت و نظرات شارحان همت گماشته است. آن گاه با در نظر گرفتن محکمات و تکیه بر مباحث زبان شناسی، جهت دستیابی به خوانشی صحیح تلاش کرده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که امام علی(ع) همواره ارزش ویژه ای برای زنان قایل بوده و دو حدیث مذکور، جهت پایبندی به مسیولیت ها و در مقابل گرفتاری های زندگی صادر شده اند. دریافت های نادرست از این دو روایت ریشه در عوامل گوناگون، از جمله نبود ترجمه های دقیق، بی توجهی به جایگاه کلی زنان در نهج البلاغه و به مخصوص اهتمام نداشتن به مباحث زبانی دارد.
    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, کلمات قصار, زبان شناسی}
    Mohammad Ghafoorimanesh *, Hamid Hamidian
    Nahj al-balāgha is a significant Islamic source containing the words of Imam ʿAlī, which play a major role in introducing his character. This article aims to analyze two sayings in Nahj al-balagha: "Woman is a scorpion whose sting is sweet" and "Woman is evil, all in all, and the worst of it is that one cannot do without her." Employing the descriptive-analytical method, irrespective of the reliability of their chains of transmission, this article examines the versions, translations, and linguistic features of these two sayings, along with the views of commentators. By considering clear and non-ambiguous doctrines and relying on linguistic issues, it seeks to attain accurate readings of these two statements. Research findings indicate that Imam ʿAlī consistently held a special value and respect for women. However, the issuance of the above two hadiths pertains to commitments for responsibilities and against the problems in life. Inaccurate interpretations of these two hadiths stem from various factors, including a lack of precise translations, ignorance of the general status of women in Nahj al-balagha, and a lack of understanding of linguistic issues.
    .
    Keywords: Imam ʿAlī, Nahj al-Balagha, Sayings, Linguistics}
  • رضا بنی اسدی، فاطمه قوه ندوشن

    ابن تیمیه به استدلال عقلی علامه حلی بر امامت امام علی (ع) که با استفاده از لزوم عصمت امام ارایه داده، نقدهایی وارد کرده است. وی ضمن اینکه به طور کلی، انتصاب الهی امام را پذیرا نیست، به دنبال آن، بحث عصمت امام را نیز رد کرده، قبول ندارد. در واقع، اشکالاتی که ابنتیمیه بر عدم لزوم عصمت در امام گرفته، به انکار اصل مساله امامت به معنایی که مورد نظر شیعه است، بازگشت میکند؛ چراکه با پذیرش امامت به معنای مورد نظر شیعه، گریزی از پذیرش عصمت و به دنبال آن، امامت امام علی (ع) وجود ندارد. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی نگارش یافته است و درصدد بیان مساله استحکام و قوت استدلال علامه حلی بر امامت امام علی (ع) است و در واقع، به این پرسش پاسخ می دهد که آیا اشکالات ابن تیمیه بر دلیل اول عقلی علامه حلی بر اثبات امامت امام علی (ع) وارد است؟ با تامل در اشکالات ابن تیمیه، به استدلال عقلی علامه حلی بر امامت امام علی (ع) معلوم می شود نظرات او مردود است که تثبیت استدلال علامه و در نتیجه، اثبات امامت امام علی (ع) و به تبع آن، سایر امامان شیعه را در پی دارد.

    کلید واژگان: امامت, امام علی(ع), عصمت, علامه حلی, ابن تیمیه}
    Reza Baniasadi, Fatemeh Ghoveh Nadooghan

    Ibn Taymiyyah criticized Allama Helli's rational argument about the Imamate of Imam Ali (a.s.), which he presented using the necessity of Imam's infallibility. While he generally does not accept the divine appointment of the Imam, he also rejects and does not accept the argument of the Imam's infallibility. In fact, Ibn Taymiyyah's objections to the necessity of infallibility in the imam return to the denial of the principle of Imamate in the sense intended by the Shia; Because by accepting the Imamate in the intended sense of the Shia, there is no escaping the acceptance of infallibility and, following it, the Imamate of Imam Ali (a.s.). This article is written in a descriptive-analytical way and aims to express the issue of the strength and power of Allameh Helli's argument on the Imamate of Imam Ali (a.s.), and in fact, it answers the question whether Ibn Taymiyyah's objections to the first rational argument of Allameh Helli prove Imam Ali's Imamate. (A) Is it included? By reflecting on the problems of Ibn Taymiyyah, it is clear from Allama Helli's rational argument on the Imamate of Imam Ali (a.s.) that his opinions are rejected, that the confirmation of Allamah's argument and, as a result, the proof of the Imamate of Imam Ali (a.s.) and, consequently, other Shia imams follow has it.

    Keywords: Imamate, Imam Ali (a.s.), Ismat, Allameh Helli, Ibn Taymiyyah al-shiah}
  • محمدعلی جابری*، احمد عابدی

    مسیله تحقیق در این پژوهش بررسی وجود یا عدم وجود ملازمه میان قرایت شیعی حدیث غدیر با کوتاهی حضرت رسول (ص) در اعلان جانشینی امیرالمومنین (ع) است. به گمان برخی از اهل سنت پذیرفتن دلالت حدیث غدیر بر جانشینی علی (ع) نشان از اهمال کاری حضرت رسول (ص) در اعلان و تثبیت جانشینی خویش دارد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی است. یافته های تحقیق در این پژوهش نشانگر این است که حضرت رسول (ص) پیش از رویداد غدیر از راه های گوناگون برتری حضرت امیر (ع) بر سایر صحابه، و شایستگی ایشان را برای خلافت به مردم گوشزد کرد. ایشان همچنین در رویداد غدیر نیز با استفاده از قرینه های مقامیه و مقالیه فراوان، جانشینی امیرالمومنین (ع) را اعلان کرد و راه هرگونه بهانه جویی را بست. ایشان پس از رویداد غدیر نیز کوشید تا از راه های گوناگون موانع را از سر راه خلافت علی (ع) بزداید و با مکتوب کردن عهد وصیت، خلافت ایشان را تثبیت کند.

    کلید واژگان: غدیر, شیعه, خلافت, حضرت رسول (ص), امام علی (ع)}
    MohammadAli Jajaberi*, Ahmad Abedi

    The research question in this study is to examine the existence or non-existence of the connection between the Shiite reading of Ghadir Hadith and the claimed negligence of the Prophet (s) to announce the succession of Amir al-Mu'minin (a). According to some Sunnis, accepting the Hadith of Ghadir on the succession of Ali (a) shows the negligence of the Prophet (s) in announcing and confirming his succession. The research method in this article is descriptive-analytical. The research findings of this research show that before the Ghadir incident, the Prophet (s) informed the people of the superiority of the Amir (a) over other companions and his worthiness for the Caliphate in various ways. He also announced the succession of Amir al-Mu'minin (a) in the Ghadir event, using many authority figures and articles, and closed the way for any excuses. After the Ghadir incident, he tried to remove the obstacles from the path of Ali's caliphate in various ways and to establish his caliphate by writing a will.

    Keywords: Ghadir, Shia, Caliphate, Hazrat Rasool (s), Imam Ali (a)}
  • روح الله شاکری زواردهی، محمدصادق اردلان*
    سالیان متمادی این مسیله اخلاقی مطرح است که چگونه می توان بین عدالت و مصلحت ارتباط برقرار کرد؛ برهمین اساس، عدالت و مصلحت از موضوعات شاخصی است که در کلام امام علی× به آن پرداخته شده است. تعاریف مختلفی از عدالت مانند «یضع الامور مواضعها»، «إعطاء کل ذی حق حقه» در کلام حضرت بیان گردیده و امام× با عباراتی مانند «صلاح الرعیه بالعدل» به مصلحت عدالت بنیان اشاره نموده است. از طرف دیگر، موانع اخلاقی مختلفی در راه اجرای عدالت اجتماعی وجود دارد. در این پژوهش تلاش شده تا با روش توصیفی تحلیلی ترابط عدالت امام علی× و مصلحت با رویکردی اخلاقی مورد کاوش قرار گیرد. از یافته های این پژوهش این است که عدالت، مقوم اخلاق و سبک زندگی اسلامی بوده و حیات اجتماعی بدون عدالت امکان پذیر نخواهد بود. علاوه بر آن، در تهافت میان عدالت و مصلحت، عدالت با در نظر گرفتن مصلحت مقدم می گردد.
    کلید واژگان: عدالت, موانع اخلاقی عدالت, مصالح اخلاقی, امام علی (ع), دوگانه عدالت و مصلحت}
    Roohollah Shaker Zaardehi, Mohammadsadegh Ardalan*
    There has been a long-lasting problem in ethics: how can one think of justice and goodness as consistent? Imam Ali also explores the connection between them. Whereas he defined justice as “putting things in their places” or “giving everyone his own right”, he referred to the common good as “what is achieved by justice” to show that the common good depends on justice. On the other hand, there are a variety of moral obstacles in the path of promoting social justice. Using a descriptive-analytic method, this study seeks to explore ways of connecting justice and the common good from Imam Ali's moral standpoint. As a result of the research, it was found that the Islamic lifestyle and ethics are constituted by justice, and that social life is impossible without it. Moreover, when conflict arises between them, justice overrides goodness.
    Keywords: Justice, moral obstacles of justice, moral goodness, Imam Ali, conflict between justice, goodness}
  • امیرعباس مهدوی فرد، رضا زمانی، معصومه عزیزی خادم

    «امید» حالتی درونی است که ارتباط محکمی با چگونگی نگرش آدمی به مبدا، مقصد، سلوک و مشی گزینشی او در زندگی دنیوی و وصول به سعادت درحیات واپسین دارد، این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، با بررسی خاستگاه امید و نقش آن در کمال انسان، در پی دست یابی به سیر و سلوکی برخاسته از سخنان امیرالمومنین علیه السلام است که انسان را به تعالی روح و سعه وجودی رسانده و سبب بهبود سبک زندگی او شود. اگر آدمی با«خودشناسی» و«خود ارزیابی» و «شناخت واقعیت جهان»، از«افتقار وجودی» خویش و سایر مخلوقات آگاه شود، امید خود را تنها در خداوند تعالی محصور نموده و با«حسن ظن» به او در دهش هر نعمت یا بازداری از آن، عالی ترین مرحله کمال یعنی مقام«رضا» در وجودش ظهور می یابد، و آن گاه که به مقام رضا واصل گردد، در برابر شرایط زیست فردی و اجتماعی از زندگی لذت بخش همراه با آرامش بهره مند خواهدبود.

    کلید واژگان: امام علی(ع), امیدواری, خودشناسی, افتقار وجودی, رضا}
  • فهیمه مغفرت*، عباسعلی فراهتی

    اولین فردی که پس از قرآن کریم و رسول خدا(ص)، در ساحت علم کلام، سخن به میان آورده و مباحث کلامی را مطرح و بیان نموده و کلامش سرچشمه این علم گشته است، امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) است. با بررسی دیدگاه های مختلف دانشمندان به ویژه دانشمندان اهل تسنن و بررسی تاریخی شرایط زمانی خلفای سه گانه از اعترافات اهل سنت و معتزله می توان به تایید این مدعا دست یافت. امامان معصوم (علیهم السلام)، از اولین شاگردان علوم الهی و کلامی امیرالمومنین (علیه السلام) به شمار می آیند و پس از آنها شاگردانشان یعنی دانشمندان و متکلمان مسلمان هستند. سوای اندیشمندان شیعه که در اثرپذیری آنها از امام(ع) تردیدی نیست، در این مقاله با بررسی آثار دانشمندان و متکلمان مسلمان از اهل سنت و معتزله و اشعریون، به اثرپذیری مستقیم یا غیرمستقیم آنان از آموزه های وحیانی امیرالمومنین امام علی (علیه-السلام) پرداخته شده است. با بررسی دیدگاه های متکلمان اهل سنت همچون جاحظ بصری، ابوالحسن اشعری، قاضی عبدالجبار، فخر رازی و غزالی این نتیجه حاصل می شود که آنان در دیدگاه های کلامی خود وام دار امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) هستند.

    کلید واژگان: اثرپذیری, کلام اسلامی, امام علی(ع), دانشمندان مسلمان, نهج البلاغه}
    Fahimeh Maghferat *, Abbas Ali Farahati

    The first person, after the Holy Qur'an and the Messenger of God (PBUH), who spoke in the field of theology and raised and expressed theological topics, and his words became the source of this science, is Amirul Momineen Imam Ali (peace be upon him). By examining the different views of scholars, especially Sunni scholars, and examining the historical circumstances of the three caliphs from the confessions of the Sunnis and Mu'tazila, this claim can be confirmed. The infallible imams (peace be upon them) are among the first students of the theological and theological sciences of Amir al-Mu'minin (peace be upon them), and after them, their students are Muslim scholars and theologians. Except for the Shiite thinkers, who are influenced by Imam (a.s.), in this article, by examining the works of Muslim scholars and theologians from the Sunnis, Mu'tazila, and Ash'arites, their direct or indirect influence on the revealed teachings of the Commander of the Faithful, Imam Ali (a.s.) Assalam) has been investigated. By examining the views of Sunni theologians such as Jahiz Basri, Abul Hasan Ash'ari, Qazi Abdul Jabbar, Fakhr Razi, and Ghazali, the conclusion is reached that they are indebted to Amir al-Mu'minin Imam Ali (peace be upon him) in their theological views.

    Keywords: Effectiveness, Islamic Kalam, Imam Ali (PBUH), MuslimScholars, Nahj al-Balagha}
  • عزت الله سپه وند*

    ولایت از مفاهیم مشترک همه متفکران شیعی است. نگاهی تحلیلی به مفهوم ولایت در منظومه فکری ملاصدرا و تطبیق آن با اندیشه فردوسی در شاهنامه،  به خوبی رگه های مستمر این تفکر و پیوستار اندیشگی این دو حکیم مسلمان را نشان می دهد. تحلیل محتوای آثار این دو حکیم متاله، نشانگر این حقیقت است که در کنار روش غالبا استدلالی صدرالمتالهین و پیش کشیدن برهان هایی همچون قاعده امکان اشرف، فردوسی نیز با سه شیوه مختلف بیان صریح اعتقاد به ولایت علی (ع)، تمثیل مستقیم دریا و هفتاد کشتی و تمثیلات غیرمستقیم، به ویژه با ایجاد یک رمزگان اسطوره ای فراگیر در شاهنامه با طرح شخصیت هایی همچون فریدون و ایرج و کیقباد و کیخسرو و... به تبیین مبحث ولایت و تفسیر تمثیلی اعتقادات شیعی و ولایی خود بر اساس همان قاعده امکان اشرف پرداخته است. تفکیک ولایت و شهریاری صالحان از ولایت طاغوت و پادشاهی ناصالحان نیز بر مبنای همین قاعده، قابل تفسیر است.

    کلید واژگان: ملاصدرا, فردوسی, ولایت, امکان اشرف, امام علی (ع), فریدون, کیقباد, کیخسرو}
    Ezatollah Sepahvand *

    Velayat is one of the common concepts of all Shiite thinkers. An analytical look at the concept of guardianship in Mulla Sadra's system of thought and its adaptation to Ferdowsi's thought in Shahnameh, well shows the continuous traces of this thought and the continuity of thought of these two Muslim sages. Analyzing the content of the works of these two theological sages shows the fact that, in addition to the often reasoning method of Sadr al-Muta'allehin and presenting arguments such as the rule of possibility of Ashraf, Ferdowsi also uses three different ways of explicitly expressing his belief in Ali (as), direct allegory of the sea and seventy Wrestling, and indirect allegories, especially by creating a pervasive mythical crypt in Shahnameh with characters such as Fereydoun, Iraj, Kiqbad, Kaykhosrow, etc. to explain the issue of province and allegorical interpretation of his Shiite and provincial beliefs based on the same rule of Ashraf. The separation of the velayat and the kingdom of the righteous from the velayat of Taghut and the kingdom of the unrighteous can also be interpreted according to this rule.

    Keywords: Mulla Sadra, Ferdowsi, Velayat, Amkan Ashraf, Imam Ali (AS), Fereydoun, Kiqbad, Kaykhosrow}
  • طاهره اسلامی علی آبادی*، امداد توران، محمد غفوری نژاد

    پس از رحلت پیامبر اسلام، انتخاب خلیفه از طریق عده ای، انتصاب از طرف خلیفه قبلی و انتخاب از طریق شورا به عنوان سه مبنای نظری برای مشروعیت خلافت خلیفه، نزد بخش چشمگیری از مسلمانان پذیرفته شد. در تمام این دوران، امام علی (ع) و هواداران ایشان مبنای نظری دیگری درباره خلافت داشتند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با مطرح کردن شواهد و مستندات تاریخی و روایی در صدد است جریانی به نام «شیعیان اعتقادی» را در میان اصحاب امام علی (ع) نمایان کند و شاخصه های فکری آنها درباره مسیله امامت را بازیابد. یافته ها نشان می دهد در میان اصحاب امام علی (ع)، جریانی مهم و تاثیرگذار وجود داشته که به امامت امام علی (ع) بر اساس وصایت قایل بوده است. از دیگر نتایج پژوهش حاضر نشان دادن اصالت تاریخی اندیشه کلامی امامیه در باب امامت و نقد این دیدگاه ابن تیمیه است که شیعیان اعتقادی را در تعداد اندکی محدود کرده که امام با آنها مقابله کرده است.

    کلید واژگان: امام علی (ع), شیعیان اعتقادی, وصایت, علم, عصمت, مفترض الطاعه}
    Tahereh Islami Aliabadi *, Emdad Turan, Mohammad Ghafurinejad

    After the demise of the Prophet of Islam, the election of the caliph by a group of Muslims, the appointment by the previous caliph, and the election by the council as the three theoretical foundations for the legitimacy of the caliphate were accepted by a significant number of Muslims. Throughout this period, Imam Ali (AS) and his followers had a different theoretical basis for the caliphate. With a descriptive-analytical method and by presenting historical and narrative evidence and documents, the present study seeks to show a current called "Ideological Shiites" among the companions of Imam Ali (AS) and to restore their intellectual characteristics on the issue of Imamate. The findings show that there was an important and influential current among the companions of Imam Ali (AS) that believed in his Imamate based on the vicegerency of the prophet. Another result of the present study is to show the historical originality of the Imami theological thought about Imamate and to criticize Ibn Taymiyyah's view which has limited the ideological Shiites to a few people whom the Imam opposed.

    Keywords: Imam Ali (AS), Ideological Shiites, vicegerency, Knowledge, Infallibility, Moftaraz al-Taah}
  • المان آقام اغلان اف*، علیرضا میرزایی، محمدباقر قیومی

    خلافت علی (ع) بعد از عثمان، محل اتفاق مسلمانان است و علی (ع) تنها خلیفه ای است که مردم برای بیعت کردن به خانه اش هجوم بردند و اصرار کردند که با او بیعت کنند. ابن تیمیه، مانند دیگر اندیشمندان، به حوادث دوران خلافت علی (ع) توجه کرده و اصل خلافت حضرت را پذیرفته است. اما درباره حوادث دوران خلافت ایشان دیدگاه های متفاوتی را مطرح کرده است که نیاز به بررسی دارد. از باب نمونه، انعقاد خلافت آن حضرت را به دلیل همراهی اهل شوکت و تعدادی از امت درست دانسته اما سپس دچار تردید شده است. وی جنگ های رخ داده میان علی (ع) و مخالفان را از باب تلاش شخصی برای تثبیت حکومت دانسته است. در حالی که در سیره و گفتار علی (ع) و نیز در منابع تاریخی به تلاش آن حضرت برای تثبیت نظام خلافت به قصد اقامه دین پس از پیامبر (ص) اشاره شده و گزارش های تاریخی نیز برخلاف دیدگاه های وی است. در این نوشتار که با استفاده از روش کتاب خانه ای و با مراجعه به آثار ابن تیمیه گرد آمده، کوشیده ایم آرای کلامی و تاریخی ابن تیمیه را تجزیه و تحلیل کنیم. می توان گفت مبانی ابن تیمیه در این باب کاستی های روشنی دارد.

    کلید واژگان: امام علی (ع), ابن تیمیه, خلافت, بیعت}
    Elman Agham Oghlanof *, AliReza Mirzayi, MohammadBagher Ghayyumi

    The Caliphate of Ali (AS) after Uthman is the consensus of Muslims. Ali (AS) is the only caliph with whom people rushed to his house to pledge allegiance. Ibn Taymiyyah, like other thinkers, has paid attention to the events of the Caliphate of Ali (AS) and has accepted his Caliphate per se, but regarding the events of Ali's caliphate, he has put forward different views that need to be examined. For example, he considered the establishment of the Caliphate of Ali (AS) to be correct due to the support of the dignitaries and a number of ordinary people, but then he raised some doubts. He considered the wars that took place between Ali (AS) and the opposition as a personal effort to establish the government. However, according to the biography and words of Ali (AS) as well as historical sources, his attempt to establish the caliphate system was intended to revive the religion of Islam after the Prophet (S), and therefore historical reports are contrary to the views of Ibn Taymiyyah. In this article, we have seeks to analyze the theological and historical views of Ibn Taymiyyah by using the library method and referring to his works. As a result, it can be said that Ibn Taymiyyah's principles have clear shortcomings in this regard.

    Keywords: Imam Ali (AS), Ibn Taymiyyah, Caliphate, Allegiance}
  • ثریا برزگرنژاد، حمید حسینی*، علی حسین احتشامی

    مقوله «سبک زندگی» یک افزوده جدید در علوم اجتماعی و روا ن شناسی نوین است، لیکن عناصر اصلی سبک زندگی نمی تواند موضوع جدیدی باشد، آنچه نو و جدید به نظر می آید، روش های بررسی این مقوله است و نه عناصر اصلی و سازنده آن. موضوع سبک زندگی، همواره در طول تاریخ مد نظر و دغدغه صاحبان ادیان و مکاتب بشری بوده است، پیامبران الهی از طریق کتب آسمانی و حکما، عارفان، متکلمان، فقیهان وحتی ادیبان و مورخان و دیگر ارباب حرف وصنایع، در ضمن تبیین وشرح اصول مورد نظر خود در صدد انتقال نوع سبک زندگی ایده آل ومطلوب خود به شاگردان وخوانندگان خود بوده اند و این هدف مهم از طریق الگو سازی و تقلید صورت پذیرفته است، حتی در مواردی که تصریح به تقلید و الگوسازی از سوی مذهب و مکتبی نشده است، این کار خود به خود، صورت گرفته است. در این مقاله تلاش نویسنده بر این بوده است که با بررسی سخنان امام علی(ع) در قالب خطبه ها، نامه ها،حکمت های آن حضرت در کتاب شریف نهج البلاغه، برخی از عوامل سازنده و تاثیر گذار، همچنین برخی از موانع و عوامل بازدارنده سبک زندگی مطلوب و ایده آل از نگاه امام علی(ع) را بررسی و مورد تحقیق قرار دهم و در حد توان خود تلاش نموده ام لیکن از آنجاکه سخنان امام در باره سبک زندگی بسیار وسیع وگسترده است، بررسی همه آنها و ابعادشان در یک مقاله امکان پذیر نیست، امید است که محققان دیگر همت نمایند آنها را بررسی کنند.

    کلید واژگان: سبک زندگی, امام علی(ع), نهج البلاغه, زندگی مطلوب, عوامل سازنده زندگی مطلوب, عوامل بازدارنده زندگی مطلوب}
  • حمزه علی بهرامی*، محمد نجفی، حانیه صادقی
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف آشکارسازی جایگاه و نقش تفکر انتقادی در شکوفایی خودآگاهی فطری انجام شد.

    روش

    با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا تعریف و مفهومی مشترک، برگرفته از دیدگاه های گوناگون فلسفی، تربیتی و روان شناسی استخراج شد.

    یافته ها

    در راستای آشکارسازی جایگاه این معنای مشترک در کلام امام علی(ع)، مصادیقی چون خودانتقادی، نداشتن پیش داوری ذهنی، دوراندیشی و تجربه اندوزی، به عنوان مهم ترین اوصاف برای تفکر انتقادی شناسایی شدند که نیازمند مهارتهایی چون: حقیقت یابی، راه حل یابی و توانایی هجرت از گذشته بود.

    نتیجه گیری

    در نتایج پژوهش آشکار شد که مهارتهای سه گانه در تفکر انتقادی، نقش بسزایی در خودآگاهی فطری دارند و جزء جدایی ماپذیر آن محسوب می شوند؛ چراکه مفهوم خودآگاهی فطری، از مفهوم توانایی درک مطابق با واقع که در تفکر انتقادی مطرح شد، جدا نبود؛ بلکه اعم ازآن بود؛ به دلیل اینکه مبنا قرار گرفتن آگاهی های باطنی در تفکر انتقادی به شیوه امام علی(ع) عاملی اساسی برای شکوفایی خودآگاهی فطری محسوب می شود و در نهایت، دسترسی انسان را به حقیقت محض در توجه به ماورای واقعیات ممکن ساخته است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), تفکر انتقادی, خودآگاهی فطری, آگاهی های باطنی, حقیقت یابی}
    حمزه علی بهرامی *, Hanieh Sadeghi
    Objectives

    The aim of this study is to reveal the position and role of critical thinking in the flourishing of innate self-awareness based on the words of Imam Ali (as).

    Method

    Using descriptive-analytical method, first a common definition and concept was extracted from various philosophical, educational and psychological perspectives.

    Results

    In order to reveal the place of this common meaning in the words of Imam Ali (as), examples such as self-criticism, lack of mental prejudice, foresight and empiricism, as the most important attributes for critical thinking. , were identified as requiring skills such as fact-finding, solution-finding, and the ability to migrate from the past.

    Conclusion

    The results of the study revealed that these three skills in critical thinking have a significant role in innate self-awareness and are considered as an integral part of it. because the concept of innate self-awareness was not separated from the concept of the ability to comprehend reality, which was introduced in critical thinking; but it included; because the basis of esoteric consciousness in critical thinking in the manner of Imam Ali (as) has been considered as a fundamental factor in the flourishing of innate self-consciousness and ultimately has made it possible for human being to access to the pure truth by paying attention to the supernatural and metaphysics.

    Keywords: Imam Ali (as), critical thinking, innate self-awareness, esoteric consciousness, finding the truth}
  • فتحیه فتاحی زاده*، صدیقه کاشفی، محمد عترت دوست

    اگرچه تصور عده ای این است که «تعصب» از رذایل اخلاقی است، اما در آموزه های دینی از آن با دو کارکرد مثبت و منفی یادشده و تعصب به جا، مورد تمجید قرارگرفته و از فضایل اخلاقی دانسته شده است. به دلیل اهمیت صفات اخلاقی و تبیین کارکرد آنها، در این پژوهش تلاش شده با مراجعه به نصوص دینی، ماهیت صفت «تعصب» و گونه های آن، شناسایی و تبیین شود. به همین جهت با استفاده از روش «تحلیل محتوا» و تکنیک «تحلیل مضامین کیفی» به مطالعه یکی از مهم ترین و طولانی ترین خطبه های امام علی× موسوم به «خطبه قاصعه» پرداخته و گزاره های مرتبط با موضوع «تعصب» استخراج و تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد امام علی× در خطبه قاصعه، به صورت مفصل به مسئله تعصب و گونه های آن پرداخته و نقش این صفت در رشد یا سقوط آدمی را تبیین نموده اند. درنهایت، این مقاله کوشیده است با مبنا قرار دادن کلام ایشان، تصویر کاملی از مقوله «تعصب» ارایه دهد.

    کلید واژگان: امام علی(ع), تعصب, عصبیت, حمیت, خطبه قاصعه, تحلیل محتوا}
    Fat’Hiyeh Fattahizadeh*, Sediqeh Kashefi, Mohammad Etratdust

    Although some think that “bigotry” is a moral vice, it is mentioned with two positive and negative functions in religious teachings; and to-the-point bigotry is praised and regarded as a moral virtue. Due to the importance of moral attributes and explaining their functions, an attempt has been made in this study to identify and explain the nature of the attribute “bigotry” and its types by referring to religious texts. Therefore, using the method of “content analysis” and the technique of “analysis of qualitative themes”, this study deals with one of the most important and longest sermons of Imam Ali (AS) called “Qasi’ah (Disparagement) Sermon” and the statements related to “bigotry” were extracted and analyzed. Findings show that Imam Ali (AS) in the Qasi’ah (Disparagement) sermon discussed in detail the issue of bigotry and its types and explained the role of this attribute in the growth or fall of man. Finally, this article tried to provide a complete picture of “bigotry” based on his words.

    Keywords: Imam Ali (AS), bigotry, intolerance, fervor, Qasi’ah (Disparagement) Sermon, content analysis}
  • مریم خاتمی، علی شیخ الاسلامی*، رضا الهی منش، علی آقا نوری

    اساسی ترین پرسش اخلاق این است که: "چه کاری خوب است؟". سه پاسخ بنیادین به این پرسش در سه مکتب وظیفه گرا، نتیجه گرا و اخلاق فضیلت طبقه بندی شده است. از میان این سه گونه ی اخلاق، اخلاق فضیلت در دوره مدرنیسم مورد توجه پژوهش‏گران و اندیشمندان اسلامی و غیراسلامی بوده و به عنوان یک دیدگاهی فراتر از دو دیدگاه رایج (وظیفه ‏گرا و نتیجه‏ گرا)، مورد تدقیق دقیق قرار گرفته است؛  می توان گفت اخلاق فضیلت نظریه ای غالب نزد امام علی (ع) و عارفان است. برای مثال آنجا که امام (ع) در نهج البلاغه، حکمت 32 نقل شده: " فاعل الخیر خیر منه، و فاعل الشر شر منه (شهیدی،1378، ص122). و نیز در حکمت 198"و چون گفته ی خوارج را شنید که حکومت جز از آن خدا نیست، فرمود: سخن حقی است که بدان باطلی را خواهند . (شهیدی،1378،ص420). که مصداق اخلاق فضیلت می باشد. در این نوشتار تحقیقی شاخصه های فضیلت گرایی با بخشی از نظام اخلاقی نهج البلاغه مقایسه و فضیلت گرایی از منظر آن حضرت مورد بررسی قرار گرفته است.  در نهایت مشخص گردید وظیفه گرایی و نتیجه گرایی آن حضرت با آنچه در فلسفه مدرن شناخته می شود متفاوت است و از گفته های ایشان چنین استتناج می گردد که رویکرد اخلاق فضیلت گرا به نظر ایشان نزدیک تر است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج‏البلاغه, اخلاق, اخلاق فضیلت, عامل اخلاقی}
    reza elahimanesh

    In contemporary times, one of the major branches in ethics and philosophy of ethics is “virtue ethics". In general, the ethical question is: “What is good?” So far, three fundamental answers have been given to this question that in the three schools of Consequentialism, Deontologism, and ethics of virtue is classified. Of these three, Virtue ethics in the contemporary era has attracted the attention of Islamic and non-Islamic scholars and thinkers. This study attempts to examine how this type of ethics is reflected in the teachings of Imam Ali Based on the findings of the research, it can be said that the ethics of virtue is the dominant theory in viewpoints of Imam Ali and mystics. For example, where Imam Ali in Nahj al-Balaghah, Wisdom 32 says: “A good person is better than a good deed, and a bad person is worse than a bad deed”. In the manifestations of the ethics of virtue in the teachings of Imam Ali, the "justice" as the main virtue is emphasized. This research has been done with interpretive analytical method.

    Keywords: Imam Ali, Nahj al-Balaghah, ethic, virtue ethic, justice}
  • طاهره صالحی، محمد سعیدی مهر*
    از میان رویکردهای گوناگون در بررسی مسئله صلح و جنگ در سنت علوی، رویکرد الاهیاتی اهمیت خاصی دارد. در این مقاله ضمن استناد به مدارک و منابع تاریخی می کوشیم با نگاهی تحلیلی، مبانی و ریشه های الاهیاتی این مسئله را در سنت امام علی (ع) بکاویم. بنا بر نتایج این تحقیق، مهم ترین مبانی الاهیاتی صلح و جنگ در سنت علوی عبارت اند از: رحمت الاهی، شناساندن توحید، تقابل حق و باطل، تقابل هدایت و ضلالت، دفاع از آموزه های اسلام و سنت نبوی و فرمان الاهی مبنی بر مقابله با پیمان شکنان. نتیجه کلی این اصول، نوعی صلح گرایی (تقدم صلح بر جنگ) و اختصاص تجویز جنگ به مواقع اضطرار در سنت علوی است.
    کلید واژگان: مبانی الاهیاتی, جنگ, صلح, امام علی (ع)}
    Tahere Salehi, Mohammad Saedi Mehr *
    Among different approaches toward investigating peace and war in Alavi Tradition (including social, historical, legal and jurisprudential approaches), the theological approach has a critical importance. The current research has adopted an analytical view and relied on historical documents and sources to investigate the theological roots and foundations of peace and war in Alavi tradition. The findings revealed that most important theological foundations of peace and war in this tradition are divine mercy, introducing monotheism, contrast between truth and false (right and wrong), contrast between guidance and deviation and defending Islamic doctrines, prophetic tradition and divine order based upon confronting the reneger.  It is concluded that these principles show the priority of peace over war in Alavi tradition, where war is only permitted only under necessity.
    Keywords: Theological Bases, war, peace, Imam Ali (a)}
  • ناهید طیبی*

    علم غیب و صدور اخبار غیبی از امامان ((ع))، از مباحث کلامی شیعی است و اعتقاد شیعه به این آموزه انکارناپذیر در طول تاریخ تشیع، در مجامع علمی با اندکی قبض و بسط مطرح بوده است؛ اما برخی علمای اهل سنت نیز آن را می پذیرند. در این میان، دیدگاه ابن تیمیه (م 728) به جهت جایگاه علمی وی در جامعه اهل تسنن و اهمیت مقوله کلامی علم غیب در منازعات بینامذهبی و نیز نگاشته هایی در مورد اعلام پذیرش علم غیب امام علی (ع) از سوی ابن تیمیه، قابلیت بحث دارد. بر مبنای دستاورد مقاله حاضر، ابن تیمیه قایل به صدور اخبار غیبی از اصحاب پیامبر (ص) بوده که امام علی (ع) و نه دیگر ایمه (ع) نیز در شمار آنان است. او این آگاهی از اخبار غیبی را فضیلتی خاص و یا دلیلی بر امامت نمی دانست و آن را حتی به کاهنان، ساحران و مدعیان نبوت هم نسبت می دهد. گرچه منشا این علوم در اصحاب را شخص پیامبر (ص)، و سرچشمه علم غیب دیگران را جنیان و شیاطین می داند. مجموعه داده های موجود، اعتقاد ابن تیمیه به «صدور اخبار غیبی» از امام علی (ع)، و نه پذیرش علم غیب امام (ع) از سوی او بر می تابد.

    کلید واژگان: علم غیب, اخبار غیبی, امام علی(ع), اخبار غیبی امام علی(ع), ابن تیمیه (م 728)}
  • روح الله جعفری*، رضا الهی منش

    در برخی از بیانات امیرمومنان حضرت علی (ع) به چگونگی وجودی خداوند، که در عرفان اسلامی از او با عنوان «حقیقت مطلق وجود» و «حق مطلق» یاد می شود و از هر گونه تقید و محدودیتی منزه است، اشاره شده است. از آنجا که کتب عرفانی از بحث جامع نقلی استدلالی برآمده از نطاق و فحوای بیانات ویژه حضرت در باب «توحید صمدی» حق تعالی خالی اند، پژوهش حاضر مسئله چگونگی وجودی حق تعالی از بعد توحیدشناختی در نگاه عرفانی امام علی(ع) را با رویکرد اسنادی و به روش توصیفی تحلیلی برمی رسد. با توجه به یافته های پژوهش، می توان گفت که حضرت حق که مبدا هستی است، دارای «وجودی صمدی» و حضوری مطلق است؛ به گونه ای که هیچ مکان و مکانتی و هیچ مرتبه ای از مراتب از حضور او تهی نیست و حقیقت وجودی او تمام هستی را فراگرفته است. خدا با همه اشیا و اشخاص «معیت قیومیه» دارد و قوام هستی به او است.

    کلید واژگان: صمدیت, توحید صمدی, معیت قیومیه, امام علی (ع), وحدت وجود}
    Rouhollah Jafari *, Reza Elahimanesh

    In some remarks by Amīr al-Mu’minīn ‘Alī, there are references to the quality of God’s existence, which is referred to in Islamic mysticism as the “absolute reality of existence” and “absolute truth” transcending any constraints and limits. Since books of mysticism are void of comprehensive discussions based on transmitted evidence and arguments arising from speeches and implications of the Imam’s words concerning the Exalted God’s “Ṣamadī (absolute) Monotheism,” the present research considers the problem of the existential quality of the Exalted God from a monotheist standpoint in the mystical view of Imām ‘Alī with a documented and descriptive-analytic method. Given the findings of the research, we can say that God as the origin of being has a “Ṣamadī (absolute) existence” and is omnipresent such that there is no place or position or stage which is void of His presence, and His existential reality encompasses the whole being. God has “constitutive togetherness” (al-ma’īyya al-qayyūmīyya) with every object and every person, and the whole being is constituted by Him.

    Keywords: Ṣamadīyya (absoluteness), Ṣamadī (absolute) monotheism, constitutive togetherness, Imām ‘Alī, Unity of Being}
  • محسن حبیبی، علی یزدانی
    «حدیث حقیقت» که کمیل از امام علی (ع) نقل کرده، مضامین عالیه یی دارد و بزرگانی همچون سیدحیدر آملی بر آن شرح نوشته است. آملی در تفسیر فقره اول حدیث، یعنی «الحقیقه کشف سبحات الجلال من غیر اشاره» به این موضوع اشاره میکند که طبق این حدیث، حق تعالی در صور مظاهر ظهور دارد و در عین حال، این مظاهر معدومند. این جمله متناقض نما (پارادوکسیکال) است ولذا سید حیدر در پی حل آن برآمده است. از نظر او مظاهر و ماهیات در عدم خود ثابتند و به اسم «نور الهی» که همان وجود حق تعالی است، ظاهر میشوند. آنها دائما در عدمند و این اسم ظاهر الهی است که آن به آن، به آنها وجود میدهد وگرنه اگر دائما موجود باشند، وجود دادن به آنها تحصیل حاصل خواهد بود. او در پاسخ به این امر تناقض نما، از تمثیل دریا و موج بهره برده است. دریا در قالب موج نمود پیدا میکند، پس موج از جهتی هست و از جهتی نیست. با این توضیح سیدحیدر سعی کرده تناقض نمایی در فقره» اول حدیث را مرتفع سازد.
    کلید واژگان: حدیث حقیقت, تناقض نما, ثبوت, عدم, مظاهر, امام علی(ع), سیدحیدر آملی}
    Mohsen Habibi, Ali Yazdani
    The Hadith of Truth, which Kumayl has narrated from Imam Ali (a), contains some sublime points, and on which some prominent figures such as Seyyed Haydar Amuli have written commentaries. When commenting on the first part of the hadith, al-haqiqah …, Amuli mentions that, according to this hadith, Almighty Truth is manifested in the forms of the loci of manifestations, which are, nevertheless, non-existent. This statement appears paradoxical and, thus, Seyyed Haydar has tried to resolve it. In his view, manifestations and entities are fixed in their non-existence and appear in the name of divine light, which is the same existence of Almighty Truth. They are permanently in non-existence, and it is, in fact, the name of the divinely manifested that grants them existence at each moment. Otherwise, if they enjoy continuous existence, granting existence to them would mean the attainment of what they have already attained. In response to this paradoxical affair, Amuli benefits from the allegory of the sea and the wave. He explains that the sea appears in the form of the wave; hence, the wave exists in one respect and does not exist in another one. In this way, Seyyed Haydar tries to remove the paradox involved in the first section of the hadith.  
    Keywords: Hadith of Truth, paradoxical, affirmation, non-existence, manifestations, Imam Ali (a), Seyyed Haydar Amuli}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال