به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بانک داری بدون ربا » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بانک داری بدون ربا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی خطیبی

    با گذشت حدود چهل سال از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، هنوز بسیاری به موفقیت نظام بانکی در رابطه با حذف ربا تردید دارند. ازاین رو برخی از محققان در طول سالیان متمادی به دنبال بازنگری در قانون عملیات بانکی بدون ربا بودند و یکی از اهداف خود را در کنار ارتقاء کارآمدی نظام بانکی، حذف ربا معرفی کرده اند. گویا تلقی ایشان آن است که ناکارآمدی نظام بانکی و وجود شبهه ربا در عملیات بانک داری بدون ربا به خاطر نقایص قانون فعلی است و با تغییر و اصلاح قانون، هر دو مشکل حل خواهد شد. در تحقیق حاضر به روش تحلیلی توصیفی مشکل دوم، یعنی وجود شبهه ربا بررسی شده و نتایج آن نشان می دهد عوامل متعددی هم چون کاستی های قانون عملیات بانکی بدون ربا، وجود اشکال در محتوای آئین نامه های اجرایی و بخش نامه ها، مشکلات مربوط به محتوای قراردادها، عملکرد نامطلوب مدیران و کارکنان و مشتریان بانک، پیچیدگی قراردادهای ترکیبی (مورد استفاده در بانک داری بدون ربا) نسبت به قرض ربوی، محدودیت های ذاتی نهاد بانک به عنوان بستری برای تحقق بانک داری بدون ربا هرکدام به نوعی زمینه ساز بی اعتمادی عمومی بوده اند. اما آنچه بیش از همه موثر بوده، عامل چهارم یعنی عمل کرد ضعیف متصدیان و مشتریان بانک است که آن هم به دلیل فقدان آگاهی لازم نسبت مفاد قراردادها و همچنین فقدان انگیزه کافی نسبت به اجرای دقیق آن است. پیشنهاد می شود مسئله آموزش مشتریان و متصدیان بانک و برنامه ریزی برای ارتقاء فرهنگ رعایت قانون و شرع در قراردادهای بانکی باید در متن قانون گنجانده شده و بانک مرکزی یا نهاد دیگری عهده دار جریان آموزش در کشور باشد.

    کلید واژگان: بانک داری بدون ربا, ربای قرضی, حذف ربا, بانک داری اسلامی}

    Even though about forty years have passed since the approval of the usury-free banking operation law, many still doubt the success of the banking system in relation to the elimination of usury. Therefore, in addition to improving the efficiency of the banking system, some researchers have been looking for a review of the usury-free banking law for many years and have introduced the elimination of usury as one of their goals. It seems that they believe that the inefficiency of the banking system and the existence of usury in banking operations without usury is due to the shortcomings of the current law, and by changing and amending the law, both problems will be solved. Using an analytical-descriptive method in this research, the second problem, that is, the existence of the suspicion of usury, has been investigated. The results show that several factors such as the shortcomings of the law of interest-free banking operations, the existence of problems in the content of executive statutes and circulars, problems related to the content of contracts, the unfavorable performance of bank managers and employees and customers, the complexity of combined contracts (used in usury-free banking) compared to usury loans, the inherent limitations of the bank institution as a basis for the realization of usury-free banking, each of them have been the basis of public mistrust. But what has been most effective is the fourth factor, which is the weak performance of the bank's operators and customers, which is due to the lack of necessary knowledge about the provisions of the contracts and also the lack of sufficient motivation towards its accurate implementation. It is suggested that the issue of training customers and bank operators and planning to promote the culture of compliance with the law and Sharia in banking contracts should be included in the text of the law and the central bank or another institution should be in charge of the training process in the country.

    Keywords: usury-free banking, loan usury, elimination of usury, Islamic banking}
  • محمد جواد توکلی*
    علی رغم گسترش ادبیات نظری و تجربی بانک داری اسلامی، اقتصاددانان مسلمان عمدتا به صراحت به تعریف بانک داری اسلامی و مولفه های آن نمی پردازند. اهمیت تعریف بانک داری اسلامی زمانی روشن می شود که بخواهیم مولفه های محوری در ارزیابی عملکرد بانک های اسلامی را تشریح کنیم. سوال اصلی مقاله این است که آیا بین دو رویکرد فقه حکومتی و غیرحکومتی در تعریف بانک داری اسلامی و مولفه های آن تفاوتی وجود دارد؟ در رویکرد فقه غیرحکومتی، تحقق بانک داری اسلامی متکی بر تطبیق احکام منصوص فقهی باب معاملات بر فعالیت های بانک اسلامی است. در مقابل، براساس رویکرد فقه حکومتی که نوعی فقه سیستمی است، تحقق بانک داری اسلامی علاوه بر اینکه مشروط به رعایت ضوابط منصوص فقهی است، نیازمند تامین شرایط سیستمی نظام مالی اسلامی است. یافته های مقاله که به روش تحلیلی توصیفی سامان یافته نشان می دهد: درحالی که ضوابط منصوص بانک داری اسلامی به روش اجتهادی متعارف استنباط می شوند، شرایط سیستمی با روش کشفی از تحلیل ادله و احکام فقهی استخراج می شوند. در چارچوب رویکرد فقه حکومتی، بانک داری اسلامی علاوه بر لزوم تعیین ضوابط منصوصی همچون حذف ربا و رعایت فقه قراردادها، می باید ضوابط سیستمی همچون لزوم تابعیت سود از ضمان را نیز تامین نماید.
    کلید واژگان: بانک داری اسلامی, بانک داری بدون ربا, معیارهای بانک اسلامی, فقه حکومتی, روش کشفی}
    Mohammad Javad Tavakoli*
    Despite the development of theoretical and empirical literature about Islamic banking, Islamic economists have not seriously considered the question of defining Islamic banking and its components. The importance of Islamic banking becomes clear when we want to explain the central components for evaluating the performance of Islamic banks. The main question of this paper is whether or not there is a difference between the approach of governmental fiqh and that of non-governmental fiqh to defining Islamic banking and its components. According to the approach of non-governmental fiqh, the realization of Islamic banking depends on applying the established fiqhi rules of trading to the banking transaction of Islamic bank. Contrarily, according to the governmental fiqhi approach, which is a kind of systemic fiqhi, the realization of Islamic banking is not only conditional upon observing the established fiqhi rules, but it also needs to fulfill the systemic conditions of the Islamic financial system. The findings show that the established rules of Islamic banking are inferred through the common ijtihadi method, whereas the systemic conditions are extracted by analyzing the fiqhi proofs and fiqhi precepts. With respect to governmental fiqh, in addition to the necessity of establishing fiqhi rules and regulations, such as elimination of usury and honoring fiqhi contracts, Islamic banking should guarantee the systemic rules, such as the necessity of dependence between profit and bail.
    Keywords: Islamic banking, usury, free banking, Islamic banking standards, governmental fiqh, deductive method}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال