به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بدن » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « بدن » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدابراهیم نتاج*

    اعتقاد به معاد از اصول دین اسلام و جسمانیت آن از مسلمات دین است. بحث از معاد جسمانی، در حقیقت بحث از جسمیت یافتن عقاید و اعمال انسان در قیامت است. این مسئله از زمان پیدایش و نزول اسلام مطرح بوده است و علاوه بر قرآن کریم، بزرگان دین از پیامبر(ص) گرفته تا امامان، عالمان دینی و حتی برخی از فیلسوفان اسلامی در این خصوص تاکید کرده اند. در بین حکمای اسلامی، حکیم مدرس زنوزی و آیت الله جوادی آملی باتوجه به اینکه اصل معاد جسمانی را بر اساس قرآن و روایات و نیز اصول حکمت متعالیه می پذیرند اما دیدگاه مختص به خود را در این مسئله دارند. حکیم زنوزی معتقد است که بدن هر انسانی بعد از مرگ به سوی نفس خویش راجع است و در معاد بدن به نفس خواهد رسید و به همراه او باقی خواهد ماند، اما استاد جوادی آملی معتقد است اعمال انسان در مراتب بالاتر هستی باطنی دارند که به همراه نفس و با تناسب با آن عالم باقی می ماند و نه آنکه بدن به سوی نفس رجوع کند.

    کلید واژگان: معاد جسمانی, نفس, اعمال, بدن, تجسم اعمال, مدرس زنوزی, جوادی آملی}
    Mohamadebrahim Nataj *

    Belief in the resurrection is one of the principles of Islam and its physicality is one of the religious principles. The discussion of the physical resurrection is actually the discussion of the physicality of human thoughts and actions in the resurrection. This issue has been discussed since the beginning and descent of Islam, and in addition to the Holy Quran, religious leaders from the Prophet (PBUH) to imams, religious scholars and even some Islamic philosophers have emphasized on this issue. Among the Islamic scholars, Hakim Modares Zanouzi and Ayatollah Javadi Amoli, considering that they accept the principle of physical resurrection based on the Qur'an and hadiths, as well as the principles of transcendental wisdom, but they have their own unique point of view on this issue.Hakim Zanouzi believes that the body of every human after death is related to his soul and in the resurrection the body will reach the soul and will remain with him, but Professor Javadi Amoli believes that human actions have an inner existence in the higher levels that are with him. The soul remains in harmony with that world, and the body does not turn to the soul

    Keywords: Physical Resurrection, Soul, Actions, Body, Embodiment Of Actions, Madras Zenozi, Javadi Amoli}
  • عبدالرحمن صدیق محمد، عزیز جوانپور هروی*، محمدعلی ربی پور

    هدف پژوهش حاضر، پی بردن به ماهیت عقل و سرنوشت و سرانجام آن در معاد و ارائه معانی و تفاسیر مختلف درباره اثبات بقای عقل است که از گذشته موضوع بحث بوده است. بر همین اساس، این پژوهش با بررسی آیات قرآن به خصوص آیات مربوط به آفرینش و سرنوشت قطعی انسان و بررسی اقوال علما و فلاسفه به نگارش درآمده است. در جریان بررسی منابع، حتمی بودن عقل در وجود انسان در زندگی دوم (روز قیامت) با دلایل عقلی و نقلی با استناد به آیات قرآن کریم و الهام از شرح فلاسفه و علما اثبات شد. از دلایل نقلی آیه27 سوره ص و از ادله عقلی قانع کننده این است که خداوند انسان و جهان را بیهود نیافریده و عقل و منطق نمی پذیرد که ظالم و مظلوم در داوری مساوی باشند، پس قیامت و حساب برای هر انسان مکلفی حتمی است؛ بدین-ترتیب ثابت می شود که عقل در روز رستاخیز همراه انسان است، چرا که عدم وجود آن تکلیف و حساب را از او ساقط می کند و با از دست دادن آن، انسانیت و هویت شخص از بین رفته که اگر اینگونه باشد، قیامت و حسابرسی نخواهد بود و این بر اساس فرموده حق تعالی و عقل و منطق غیرممکن است. این پاسخ بازدارنده به سخنان منکرانی است که می گویند معادی وجود ندارد و انسان با مرگ از بین می رود و دچار فنای ابدی می شود. پس بر اساس نتایج کلی، عقل و معاد وجود دارد و عقل با مرگ از بین نمی رود و معاد برای تحقق عدالت در پاداش نیکوکاران و عقوبت ستمکاران است.

    کلید واژگان: عقل, وجود و عدم, بدن, معاد, فخر رازی, صدرالمتالهین}
    Abdulrahman Sadigh Mohammad, Aziz Javanpour Heravi *, Mohammadali Rabbipour

    The purpose of the present research is to understand the nature of reason and destiny and its end in resurrection and to present different meanings and interpretations about proving the survival of reason, which has been the subject of discussion since the past. Based on this, this research has been written by examining the verses of the Quran, especially the verses related to the creation and the definite destiny of man, and examining the sayings of scholars and philosophers. During the review of the sources, the certainty of reason in the existence of man in the second life (the Day of Resurrection) was proved with rational and narrative reasons by referring to the verses of the Holy Quran and inspiration from the descriptions of philosophers and scholars. One of the reasons cited in verse 27 of Surah S, and one of the convincing intellectual reasons is that God did not create man and the world in vain, and reason and logic do not accept that the oppressor and the oppressed are equal in judgment, so the resurrection and reckoning is a definite obligation for every human being; In this way, it is proved that reason is with man on the day of resurrection, because its absence removes responsibility and accountability from him, and by losing it, a person's humanity and identity are lost, and if this is the case, there will be no judgment and accountability, and this is impossible based on the sayings of the Most High, reason and logic. This is a deterrent answer to the words of the deniers who say that there is no resurrection and that man is destroyed by death and suffers eternal destruction. So, based on the general results, there is reason and resurrection, and reason does not disappear with death, and resurrection is for the realization of justice in the reward of the righteous and the punishment of the wicked.

    Keywords: Intellect, Existence, Non-Existence, Body, Resurrection, Fakhr Razi, Sadr Al-Mutalahin}
  • علیرضا مازاریان*
    فیلسوفان ذهن فیزیکالیست در قرن بیستم سیاهه ای دراز دامن از نظریاتی رنگارنگ در دفاع از تبیینی مادی از ذهن و رویدادها و حالات ذهنی پیش کشیدند. نظریات این همانی تنها پاره ای از این فهرست طویل بود. سول کریپکی، با طرح چند استدلال، نظریات این همانی و تبعا فیلسوفان ذهن فیزیکالیست را به چالش کشید. در این مقاله به بررسی مجزای نقدهای کریپکی بر دو نظریه «این همانی شخص و بدن» و «این همانی مصداقی» می پردازم. کریپکی علیه چند تقریر از نظریات مادی انگارانه این همانی در فلسفه ذهن استدلال آورده است: در نظریه نخست اعا می شود هر شخصی با بدنش این همان است؛ در دومی، هر رویداد یا حالت ذهنی جزیی (یا مصداق حالت ذهنی) با یک رویداد یا حالت فیزیکی جزیی (یا مصداق حالت فیزیکی) این همان دانسته می شود. دیدگاه های متمایز و متفاوت کریپکی درباره جهان های ممکن، دال های صلب و ویژگی های ذاتی در شکل گیری و پیش برد دوگانه انگاری ویژه او نقشی تعیین کننده دارد. من نخست به این پیش زمینه های مفهومی و بعد به استدلال های او می پردازم. سپس نقد مفصل و موشکافانه فلدمن را بر این دو تقریر، نقل، واکاوی و نقد می کنم. به نظر می رسد دفاع فلدمن از این همانی شخص- بدن در برابر نقد کریپکی، دست کم دو اشکال دارد و می کوشم با طرح یک استدلال شهودی و نیز یک مثال نقض آن دو اشکال را توضیح دهم. سپس به طرح جایگزین لویس و نظریه همتای او در برابر استدلال کریپکی و باز به نقدهای فلدمن می پردازم. پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا استدلال های دوگانه انگارانه کریپکی در برابر حملات مادی انگارانه فلدمن تاب و توانی دارند یا نه. خواهم کوشید نشان دهم از چه رو ادعاهای مادی انگارانه فلدمن در نقد استدلال های کریپکی صایب نیست و همچنان ضدمادی انگاری یا دوگانه انگاری از قوت تبیینی و جاذبه نظری برخوردار خواهد بود.
    کلید واژگان: ذهن, بدن, دوگانه انگاری, فیزیکالیزم, سول کریپکی, فرد فلدمن, نظریات این همانی}
    Alireza Mazarian *
    Physicalist Philosophers of the mind in the 20th century put forward a long list of various theories in defense of a materialistic explanation of the mind and mental events and states. Identity theories were only a part of this list. Saul Kripke, by proposing several arguments, challenged the identity theories and the physicalist philosophers of the mind. In this article, I will examine separately Kripke’s criticisms on the person-body identity and the token-token identity. I will analyze and criticize Feldman’s detailed criticism of these two versions. Then I discuss Lewis’s alternative scheme and his counterpart theory against Kripke’s argument and Feldman’s critiques. I will try to show why Feldman’s materialistic claims in criticizing Kripke’s arguments are not correct. IntroductionKripke has argued against several versions of physicalist identity theories on the mind-body issue. In the last decades of the 20th century, many analytic philosophers have written various papers in defense of or in criticism of his arguments. Among the most famous criticisms are those of David Lewis (1971) and Fred Feldman (1974), which I will try to answer in this article.BodyFeldman, in defense of the person-body identity and also against Kripke’s modal arguments, claims that based on a reading of materialism, ‘the property of being alive is an accidental property of the things that have it. Something can have it for a while, and then cease to have it, without thereby ceasing to exist’ (1974, p. 667). So entities (bodies) that were persons can exist even after death. Or in simpler words, bodies are alive in a contingent and accidental (and not intrinsic) way. And of course, sometimes they would not be such. In my view, the requirement of this claim would be that just as there can be two types of living and non-living bodies, there must also be two types of persons: a living person and a dead person! And it is also assumed that these two, that is, the living body and the living person, are the same, just as the dead body and the dead person are considered to be the same. My claim is that we intuitively and from a commonsensical point of view, accept that the body can be alive or dead, and in both cases, we intuitively accept that the body exists. But we consider being alive or at least having a mental state (such as any kind of consciousness) necessary and essential for being a person (personhood). So a person is alive as long as he or she is a person.I will also try to reinforce this point by offering two counter-examples. In the first counter-example, I try to show that accepting the last bit as a criterion for a person’s survival is based on strange things or leads to non-intuitive ideas. In the second case, I explain that the last bit of a person’s body may be gone, but intuitively we can still consider him a person because his mental states still exist somehow.I also design an ontological test to criticize Feldman’s claim. Since Feldman claims that a person is identical with his body, then as a rule he must accept that as long as there is a dead body in a special place, for example, in a room, exactly in that place a person (a dead person) also exists. A rival view (in defense of Kripke) is opposed to such restrictions; that is, we need not accept that when a person dies, in the exact same place and as long as his dead body exists, a person also exists at the very location. Based on this criterion or the ontological test, the materialist theory gives rise to many limitations as well as unwarranted consequences.Then I explain that Feldman tries to present and criticize various formulations of Kripke’s first argument. But he does not explain in any way what the personhood of an entity, for example, Descartes, depends on. Is it solely dependent on his body and physical properties? Or just dependent on his mind and mental properties? Or a mixture of both types of properties? How long is Descartes the same person as before? How can we know that Descartes (as a person) at time B is the same person as the previous Descartes, for example, Descartes at time A? How long is Descartes the same person as before and since when does that person no longer exist? I think such questions can help us understand why Feldman’s criticisms against Kripke are not so clear and mature; he does not sufficiently explain what he means by the person, and to the necessary extent, he does not clarify why his materialistic conception is superior to Kripke’s or why Kripke’s view against the person-body identity is insufficient or unacceptable.In defense of Kripke’s position about the token identity, it seems that some properties are involved in the individuation of pain, and therefore are intrinsic to pain. The phenomenological position of a pain is intrinsic to that pain. For example, a toothache cannot be a leg pain (the phenomenological position refers to the position where the pain is felt phenomenologically, even though there is no such physical injury in such a bodily location/position). But many relevant aspects of pain are not intrinsic to pains. For example, the physical output of a pain is not essential for it. For example, in the actual world, pains may cause persons to cry only as a contingent fact. It even seems that pain can occur a little earlier or later, or its intensity can vary a little and be the same pain. Thus all properties of pain are not essential to it. Now, why is the coexistence and co-occurrence of pain with C neural firing intrinsic to it?ConclusionThe claim that pain is individuated by C firing is actually without any reason, and on the other hand, Kripke has a good reason to show that C neural firing is not intrinsic to pain because a separation between the two is easily conceivable. Overall, it seems that Feldman’s claims are not correct, and he has not well illustrated the options available to Kripke. Lewis has also criticized Kripke’s argument based on his own metaphysical and semantic foundations (in the counterpart theory), which are not intuitive and acceptable to many. The foundations are, per se, doubtful. Therefore, Kripke’s anti-physicalist modal arguments are still thought-provoking and interesting.
    Keywords: mind, body, dualism, physicalism, Saul Kripke, Fred Feldman, identity theories}
  • ساسان یغمائی، محمد اکوان*، ان شاء الله رحمتی
    سرنوشت انسان پس از مرگ اهمیتی اساسی برای انسان ها دارد و هم در ادیان و هم نزد فلاسفه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ارتباط این موضوع با بحث معاد جسمانی بر اهمیت آن می افزاید. درباره نحوه زندگی انسان پس از مرگ دیدگاه های متفاوتی مطرح شده است، از جمله اینکه انسان در زندگی پس از مرگ از بدن بهره مند است. ملاصدرا و شیخ احمد احسایی از قایلان به این دیدگاه هستند. این پژوهش بر اساس روش تحلیل محتوا از طریق داده های کتابخانه ای، آثار ملاصدرا و احسایی را با رویکردی تطبیقی بررسی کرده است. ملاصدرا بر اساس مبانی فلسفی اش، چون اصالت وجود، تشخص وجود، حرکت جوهری و رابطه نفس و بدن، در تبیین عقلانی و فلسفی نحوه کیفیت بدن انسان پس از مرگ تلاش کرده است. احسایی نیز با طرح کالبدی چهارلایه برای انسان، از طرح عوالم و مراتب چندگانه که منجر به سیری نزولی و صعودی برای انسان می شود، در تبیین این موضوع بهره برده است. ملاصدرا و احسایی در نهایت در اینکه انسان در زندگی پس از مرگ از وجود بدن بهره مند است اشتراک نظر دارند، اما کیفیت این بدن در این دیدگاهشان متفاوت است. همچنین در هر دو دیدگاه عینیت بدن اخروی با بدن دنیوی مبتنی بر نوع خاصی از معنای عینیت است.
    کلید واژگان: ملاصدرا, احسایی, نفس, بدن, بدن اخروی}
    Sasan Yaghmaei, Muhammad Ekwan *, Enshallah Rahmati
    The fate of humans after death holds paramount significance, resonating deeply in both religious doctrines and philosophical discourse. Its intertwining with the concept of bodily resurrection adds to its importance. There are diverse perspectives regarding the nature of human postmortem existence, with some asserting the presence of a corporeal form in the afterlife. Advocates of this stance include Mullā Ṣadrā and Shaykh Aḥmad al-Aḥsāʾī. Employing a content analysis method using library data, this research conducts a comparative study of the works of Mullā Ṣadrā and al-Aḥsāʾī. Drawing upon his philosophical principles, such as the primacy of existence, individuation of existence, substantial movement, and soul-body relationship, Mullā Ṣadrā endeavors to furnish a plausible philosophical account of the nature of the human postmortem body. On the other hand, al-Aḥsāʾī posits a four-layered body for humans, utilizing the framework of multiple worlds and degrees that culminate in descending and ascending journeys. While both Mullā Ṣadrā and al-Aḥsāʾī affirm the presence of a body in the afterlife, they diverge in their explanations of its nature. Furthermore, both perspectives offer distinct interpretations of the afterlife body's identity in relation to the earthly body.
    Keywords: Mullā Ṣadrā, al-Aḥsāʾī, soul, Body, afterlife body}
  • کرامت ورزدار*، فاطمه سادات کتابچی
    مسیله ی اساسی این پژوهش، بررسی و تحلیل انتقادی براهین هفت گانه ی ابن سینا در رد این همانی «نفس» و «مزاج» و هدف از آن، نشان دادن ناتوانی این براهین در رد اینهمانی مزاج و نفس گیاهی و همچنین ناتمامیت چهار برهان از این براهین است. ابن سینا در آثار خود، هفت برهان در اثبات ناایهنمانی مزاج و نفس اقامه کرده است. بر اساس این براهین مزاج به ترتیب با 1) جامع و حافظ آن؛ 2) علت فاعلی و غایی آن؛ 3) مبدا حرکات جانداران در جهات متفاوت؛ 4) مقوم جوهری انواع جاندارن؛ 5) مدرک ادراکات حسی؛ 6) مدرک ادراکات عقلی و 7) مدرک خودآگاهی انسانی، نااینهمان است و از آنجا که نامزدی برای این امور هفت گانه جز نفس وجود ندارد؛ مزاج نااینهمان با نفس به مثابه تنها مصداق این امور است. بر اساس یافته های این پژوهش سه برهان اول بر اساس ابتنا بر مبانی فیزیکی باطل شده، در اثبات مدعا تام نیست و برهان چهارم نیز دچار مغالطه ی مصادره به مطلوب است. برهان پنجم، ششم، هفتم تام و قابل دفاع هستند؛ اما این براهین به دلیل تکیه بر تغایر «مزاج» با «مبدا ادراکات»، صرفا توانایی نشان دادن تغایر «مزاج» و نفس حیوانی و انسانی را دارند؛ در نتیجه مجموعه ی براهین هفت گانه ی بوعلی ، توانایی اثبات تغایر «مزاج» و «نفس گیاهی» را ندارد.
    کلید واژگان: نفس, مزاج, بدن, ادراک, ابن سینا}
    Keramat Varzdar *, Fatemeh Sadat Ketabchi
    Fateme Sadat Ketabchi[1]
    Introduction
    Ancient physical principles assert that all bodies are constituted of four fundamental elements, each possessing distinct qualities. The amalgamation of these elements engenders a unique attribute within bodies termed "temperament," divergent from the inherent qualities of the elemental components (Avicenna, 1383: 57; Suhrawardī, 1373: 198; Mulla Sadra, 1981, vol. 5: 320). Notably, the constitution of the "temperament" differs between living and non-living entities due to varying degrees of element combination, prompting a consideration: why not attribute the distinctive accomplishments of living beings to "temperament" rather than to the "soul"? In "De Anima," Aristotle recounts advocates of this notion and offers critique (Aristotle, 2011, 407b 25 - 408a 10). Aristotle distinguishes between the concepts of "soul" and "temperament," affirming their disparity (Ibid).
    In Avicenna's works, he formulates seven arguments to establish the non-identity of temperament and soul, based on criteria such as non-identity of temperament with its collector and maintainer, its active and ultimate cause, the involvement in the movements of living things, the composition as the constituent substance of living entities, the perceiver of perception, the perceiver of rational cognitions, and the self-aware nature in humans. These arguments uniquely position temperament as distinct from the soul, as there is no other candidate for these seven criteria except the soul.
    This research aims to critically examine and analyze Avicenna's seven arguments rejecting the identity of "soul" and "temperament," with the purpose of highlighting the limitations of these arguments in distinguishing temperament from the plant soul and the deficiencies in four of these proofs.
    Methods and Material
    The research methodology employed in this study is descriptive-analytical. This approach involves thoroughly referencing Avicenna's various works to furnish a comprehensive depiction of his arguments. Subsequently, a meticulous analysis of these arguments is conducted through logical formulation to assess their effectiveness in establishing the non-identity between soul and temperament.
    Results and Discussion
    The first argument posits that the opposition among the four elements leads to their repulsion and conflict, necessitating a factor beyond temperament for their combination and sustenance — namely, the soul (Tusi, 1375, Vol. 2: 302-301; Avicenna, 1404A, Vol. 2: 26). Similarly, the second argument identifies the purpose of elemental intermingling as the creation of temperament, raising questions about the cause behind this interaction. If temperament is the prime mover of elemental motion, it would imply self-creation, a logical impossibility (Avicenna, 1404B: 63). The third argument contends that living beings' temperament exists in two states: either at pure equilibrium or dominated by a single element's quality. However, it faces criticism due to flawed assumptions about nature's formation from four elements and their inherent locations (Avicenna, 1371: 150).
    The credibility of the first and second arguments is questioned due to outdated premises. Modern scientific discoveries reveal that bodies comprise numerous fundamental particles, each with distinct characteristics. Additionally, these particles do not inherently conflict; instead, certain particles, like electrons and protons, naturally attract one another due to opposite charges (Munowitz, 2005: 182). The third argument's foundation on the formation of nature from four elements and the assignment of inherent places to each element is also flawed.
    The fourth argument contends that the origin of life in living beings is essential because it is intrinsic to their essence, which is substance (Avicenna, 1404A, Vol. 2: 26; Bahmanyār, 1375: 728-725; Mulla Sadra, 1981, Vol. 8: 27). However, it falls prey to the fallacy of circular argument by assuming that living beings' species are inherently "substantive species."
    The fifth argument posits that sensory perceptions are not within the realm of temperament. This assertion is rooted in the observation that temperament doesn't fall into two definitive situations when confronted with sensory forms. It is argued that either temperament does not exhibit any passivity when engaging with perceptual forms, which would imply a lack of foundational conditions for perception (since sensory perception inherently involves passivity). Alternatively, if temperament becomes passive upon perceiving forms, it transforms into another temperament, thereby losing its status as the perceiver of perceptible forms (Tusi, 1375, vol.2: 301-301). Avicenna's sixth argument focuses on human rational perceptions and knowledge. He asserts that neither temperament nor any physical entity possesses the capacity to perceive intellectual forms. This conclusion leads to the impossibility of perceiving rational things through any physical body (Avicenna, 1382: 141-142). The seventh argument employs "self-awareness" to delineate the non-identity between the soul and temperament (Avicenna, 1404 A, Vol. 2: 13). This argument underscores the distinction between the self-awareness associated with the soul and the functions or properties of temperament, aiming to establish their fundamental differences.
    It appears that the fifth argument could be supported by accepting certain modifications, effectively demonstrating the discrepancy between temperament and the entity perceiving perceptions. However, Ibn Sina's assertion that plants lack sensory perceptions renders this argument ineffective in establishing the non-identity between the temperament of plants and the plant soul. Regarding the sixth and seventh arguments, if Ibn Sina's arguments for proving the separation of sensible forms from matter are comprehensive, these arguments might not only establish the separation of the human soul from matter but also highlight the distinction between the soul and temperament. However, these arguments primarily focus on demonstrating the variability of the human soul and temperament. As a result, the sixth and seventh arguments primarily just emphasize the non-identity between the human soul and temperament, rather than effectively addressing the non-identity between the animal and plant soul with temperament.
     
    Conclusion
    "The theory advocating the identity of soul and temperament found numerous proponents historically, gaining support from many theologians and scholars in the field of medicine. Avicenna aimed to refute the validity of this theory through his elaborate set of seven proofs, seeking to establish the distinction between the souls of plants, animals, and humans from the temperament of their respective bodies.
    In this research, it was revealed that the first three proofs are incomplete in proving the non-identity of the soul and temperament due to the fact that the principle of physical issues has been invalidated. The fourth argument is subject to circular argument. The last three proofs prove non-identity between temperament and soul; but these three proofs only reveal the difference between animal and human soul with temperament, and they do not have the ability to show the difference between plant temperament and soul.
     
     
    Keywords: Soul, temperament, body, perception, Avicenna}
  • مصطفی عزیزی علویجه*

    «حدوث جسمانی نفس» از جمله مباحث مشترک کلام اسلامی و حکمت متعالیه است. در کلام اسلامی، دو رویکرد تبعی و اصالی در این باب مطرح است؛ رویکرد تبعی، نفس را مشروط به حدوث مزاج معتدل در بدن، حادث دانسته و رویکرد اصالی، نفس را همچون دیگر اجسام و به نحو مطلق حادث می داند. دیدگاه حدوث اصالی نفس نیز نسبت به نحوه حدوث، تفسیرهای مختلفی ارایه کرده است؛ عرض بودن، یکسانی با هیکل محسوس، جسم لطیف بودن، جزء اصلی بدن، و جزء لایتجزا بودن نفس از آن جمله است. دلیل اصلی متکلمان بر حدوث مبتنی بر ناسازگاری قدم نفس با صفاتی چون قادر مختار بودن خداوند است. در مقابل، ملاصدرا معتقد به ناسازگاری میان حدوث زمانی نفس و تجرد ذاتی آن بوده و بر انگاره «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء» تاکید دارد. مسیله تحقیق، مطالعه تطبیقی و تحلیل دیدگاه کلام اسلامی و حکمت متعالیه در مسیله حدوث نفس است. تفاوت میان رویکرد کلامی و فلسفی به مبانی هستی شناختی و انسان شناختی آن دو بازمی گردد. نظریه حدوث جسمانی نفس در کلام و فلسفه، علاوه بر اشتراک در برخی لوازم، دارای پیامدهای متفاوتی همچون تفاوت در ملاک هویت شخصی است. در این مقاله با روش تحلیلی تطبیقی، حدوث جسمانی نفس از دیدگاه کلام اسلامی و حکمت متعالیه مورد واکاوی قرار گرفته و نقاط تلاقی و تمایز آن دو در مبانی و لوازم برجسته گردیده است.

    کلید واژگان: حدوث نفس, بدن, جسمانیه الحدوث, کلام اسلامی, حکمت متعالیه, حرکت جوهری}
    Mostafa Azizi Alvijeh *

    One of the common topics of Islamic theology and transcendent theosophy or al-ḥikmat al-muta’āliyah (Arabic: الحکمه المتعالیه) is the “physical creation of soul”. There are two incidental and original approaches in this regard In Islamic theology: the incidental approach considers the soul conditioned on moderate temperament in the body to be created (originated) and the original approach considers the soul like other bodies and considers it as an originated object in an absolute manner. The original view of the soul has also offered different interpretations about the mode of creation (origination): Being accident, sameness with perceptible (sensible) temple, being rarefied body (subtle body), the main part of the body and being indivisible part of soul. The main reason of theologians for creation based on the incompatibility of pre-eternity of the soul with attributes such as the Almighty and All-Powerful for God. In contrast, Mullā Ṣadrā believes in the incompatibility between the temporal contingency (temporal origin) of the soul and its innate immateriality and emphasizes the idea of “corporeality of creation and the spirituality of continuance” (Arabic: جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء). The research is a comparative study and analysis of Islamic theology and transcendent theosophy in the problem of createdness of the soul (temporality of the soul). The difference between theological and philosophical approaches goes back to the ontological and anthropological principles of them. The theory of the soul corporeality creation in theology and philosophy in addition to sharing in some essential concomitants has different consequences such as differences in the criterion of personal identity. The soul corporeality creation from the perspective of Islamic theology and transcendent theosophy by an analytical and comparative method has been analyzed in this article and the intersection points and their distinction are highlighted in the principles and essential concomitants.

    Keywords: Createdness of the soul (temporality of the soul), Body, Corporeality of creation (Arabic: جسمانیه الحدوث), Islamic theology, Transcendent theosophy or al-ḥikmat al-muta’āliyah (Arabic: الحکمه المتعالیه), Substantial motion}
  • عین الله خادمی

    «مرگ» بعنوان یکی از قطعیترین وقایع و یقینیترین امور در زندگی انسان، همواره مورد توجه اندیشمندان مختلف بوده و بویژه فیلسوفان جدید در بحث معنای زندگی، بدان توجهی خاص نشان داده اند. ابوالحسن عامری ازجمله اندیشمندان در سنت اسلامی است که دیدگاهش درباره مرگ از حیث تاریخی اهمیت بسیار دارد. توجه عمده عامری درباره مرگ به «روح حسی» معطوف است و مرگ را به زوال روح حسی از بدن تعریف میکند. او روح حسی را حلقه واسط میان نفس (بعنوان امر مجرد) و بدن (بعنوان امر مادی) میداند که هنگام مرگ بهمراه بدن زایل میشود، اما نفس ناطقه از بین نمیرود. میتوان گفت او در مجموع رویکردی طبی به مسیله مرگ داشته و در عین حال، از متون دینی نیز تاثیر پذیرفته است. عامری از حیث فلسفی و دینی، با دیدگاه معتزله درباره مرگ مخالفت کرده و برای فهم عمیقتر مرگ، از تنظیر و واژه «نزع» بهره برده است. او دلایلی نیز برای نامیرایی نفس ارایه کرده و در کنار آن، از «رویت» و انواعی که برای آن قایل است، برای فهم عمیقتر مرگ بهره میگیرد. عامری ترس از مرگ را یکی از موانع فهم عمیق مرگ دانسته و برای مواجهه دقیقتر با این مسیله، توجه به لذایذ در حد ضرورت، عنایت به عالم نورانی و تغییر نگرش نسبت به مرگ را ضروری میشمارد. عدم ورود به بحث انواع مرگ و بویژه مرگ ارادی را میتوان از نقاط ضعف بحث عامری درباره مرگ دانست.

    کلید واژگان: مرگ, روح حسی, بدن, نفس, ابوالحسن عامری}
    Einullah Khademi

    Death as one of the most definite and certain events in human life has always attracted the attention of numerous thinkers. Modern philosophers have shown special attention to it particularly in their discussion of the meaning of life. Abul-ḥassan al-‘Āmirī is one of the thinkers in the Islamic tradition whose view of death is of great historical significance. ‘Āmirī mainly pays attention to death while focusing on sensory soul and defines death as the annihilation and separation of sensory soul from the body. He considers sensory soul as the link between the soul (as an immaterial thing) and body (as a material thing) that is annihilated along with the body at the time of death. However, the rational soul is not destroyed. It can be said that ‘Āmirī had a medical approach to the problem of death and was influenced by religious texts at the same time. From the philosophical and religious aspect, ‘Āmirī rejected the M‘utazilites’ view of death and used the term nuz’ (dying) in order to provide a more profound concept and understanding of death. He also presents some arguments for the immortality of the soul and, at the same time, benefits from the concept of “vision” and its different types for a better perception of death. He believes that fear of death is one of the obstacles to a deep understanding of death and maintains that the attention to the necessary joys of life and luminous world and a change of view of death are critical for a more accurate encounter with this issue. One of the weak points of ‘Āmirī’s discussion of death could be lack of a focus on different types of death, particularly voluntary death.

    Keywords: death, sensory soul, body, soul, Abul-ḥassan al-‘Āmirī}
  • مصطفی عزیزی علویجه*

    تبیین پیوند نفس و بدن از دیرباز توجه اندیشمندان را به خود معطوف داشته است. در روایتی زیبا امیر مومنان علی علیه السلام رابطه روح و بدن را به پیوند میان "معنا و لفظ" تشبیه فرموده اند. در این نوشتار بر آنیم تا در پرتو نظریات مطرح در زبان شناسی و نشانه شناسی و نیز با روش تحلیلی عقلی و با رویکردی تطبیقی، این تشبیه را به عنوان یک فرضیه در باب رابطه نفس و بدن مورد واکاوی قرار دهیم. ازاین رو پرسش اصلی این تحقیق آن است که بنیان ها و احکام مشترک میان این دو پیوند (یعنی پیوند نفس و بدن از یک سو و پیوند معنا و لفظ از سوی دیگر) چیست؟ره آورد این پژوهش دست یافتن به احکام کلی مشترک میان لفظ و معنا و نفس و بدن می باشد؛ احکامی مانند اعتباری و حقیقی، تجرد و مادیت، ثبات و تغیر، بطون و ظهور، فناء و اندکاک، اصالت معنا و روح و تبعی بودن لفظ و بدن، انتقال زشتی و زیبایی هریک از لفظ و بدن و معنا و روح به یکدیگر، و لایه لایه بودن معنا و روح.

    کلید واژگان: روح, بدن, نفس, لفظ, معنا, تجرد}
    Mostafa Azizi Alavijeh *

    The exposition of the connection between the soul and the body has long attracted the attention of scholars. In a beautiful narration, Imam Ali (peace be upon him) likened the relationship between the soul and body to the connection between "meaning and word". In this writing, we aim to explore this analogy as a hypothesis concerning the relationship between the soul and body, utilizing prevalent linguistic and semiotic theories. An analytical, rational and comparative approach is employed. Hence, the primary question of this investigation is: What are the foundations and shared principles between these two connections (the connection between the soul and body on one hand, and the connection between meaning and word on the other)?This research aims to unveil the general principles shared between word and meaning, as well as soul and body. Principles that are explored include unreality and reality, immateriality and materiality, stability and change, inner and outer aspects, annihilation and subsistence, the originality of meaning and soul, and the subordination of word and body. Furthermore, the transfer of ugliness and beauty between each of word and body, meaning and soul to one another and the layered nature of meaning and soul are explored.

    Keywords: soul, Body, self, word, Meaning, Incorporeality}
  • محمدرضا نورمحمدی*

    صدرالمتالهین تجرد را بر دو قسم مثالی و عقلی دانسته و ازاین رو ادله تجرد نفس را به دو قسم تفکیک کرده است. در مقام اثبات تجرد عقلی، تکیه صدرالمتالهین بر دلایلی است که بر ادراک کلیات مبتنی اند. این ادله گرچه درست و قابل قبولند، اما به نظر او شامل عموم نفوس انسانی نمی شوند. بخش دیگری از ادله اثبات تجرد عقلی نفس، دلایلی از فیلسوفان پیشین است که در آنها سعی شده از طریق استقلال عقل از بدن و قوای بدنی، تجرد قوه عاقله اثبات شود. بدین معنا که: از راه عدم بروز ناتوانی های شناختی به موازات فرآیند پیر شدن بدن، یا با تکیه بر یکسان نبودن تاثیر تفکر بر نفس و بدن، و یا براساس استقلال برخی کارکردهای شناختی عقل از قوای بدنی، تجرد قوه عاقله انسان نتیجه گرفته شده است. حقیقت این است که این ادله علاوه بر اینکه از اثبات تجرد عقلی نفس ناتوانند، بر فهم عرفی یا تجربی سده های قبل استوارند و ازاین رو داوری نهایی درباره آنها منوط به بازتقریرشان براساس یافته های علوم شناختی است. البته دست کم برخی از این ادله می توانند در اثبات تجرد مثالی نفس به کار آیند.

    کلید واژگان: نفس, بدن, تجرد مثالی, تجرد عقلی, صدرالمتالهین}
    MohammadReza Noormohammadi *

    Mulla Sadra has categorized incorporeality into two types: imaginal incorporeality and intellectual incorporeality. Accordingly, he has differentiated the arguments for the incorporeality of the soul into two categories. In the context of proving intellectual incorporeality, Mulla Sadra relies on arguments grounded in the perception of universals. While these arguments are valid and acceptable, they do not apply universally to all human souls according to him.Another group of arguments for the intellectual incorporeality of the soul is presented by the previous philosophers. In these arguments, an attempt is made to prove the incorporeality of the faculty of reason through the independence of the intellect from the body and bodily faculties. This conclusion is made through different means such as: by negating the occurrence of cognitive disabilities concurrent with the aging process of the body, by relying on the unequal effects of thought on the soul and body, and by the independence of certain cognitive functions of the intellect from bodily faculties.The truth is that these arguments, apart from being inadequate in establishing the intellectual incorporeality of the soul, are rooted in the common understanding or experimental knowledge of previous centuries. Therefore, a final judgment regarding them depends on their reinterpretation based on the findings of cognitive sciences. However, some of these arguments can at least be applied in proving the imaginal incorporeality of the soul.

    Keywords: soul, Body, Ideal incorporeality, Intellectual incorporeality, Mulla Sadra}
  • عابدین درویش پور*

    مسیله ی نفس و چگونگی ارتباط آن با بدن، همواره یکی از مهم ترین دغدغه های عارفان وپزشکان بوده، و این ‏امر منشاء شکل گیری مباحث متعددی در حوزه پزشکی شده است.عرفان مکتب مبتنی بر کشف وشهود و ‏برخاسته از تهذیب وتزکیه نفس است که مبانی نظری آن در متون دینی و آثارعرفانی وادبی تجلی یافته ‏است.هدف از این پژوهش تبیین مولفه های اثر گذار سلامت نفس بر بدن در منظر مولوی‎ ‎است.‏این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و گردآوری داده ها بر اساس روش کتابخانه ای است که با تحلیل محتوا به ‏بررسی مولفه های اثرگذار نفس برسلامت بدن می پردازد.‏این پژوهش نشان می دهد؛ مولوی با الهام گرفتن از آموزه های دینی معتقداست ارتباط تنگاتنگی بین سلامت ‏نفس وبدن وجود دارد به نحوی که تغییر جزیی در سلامت هریک (نفس و بدن) بر سلامت دیگری تاثیر ‏می گذارد.بنابراین باید با مراقبت از نفس، از جسم خود نیز محافظت کرد زیرا سلامتی این دو به یکدیگر وابسته ‏است.درواقع عارف از رهگذر تزکیه نفس،تعادل و هماهنگی در ابعاد ظاهری و باطنی میان نفس وبدن را‎ ‎ممکن ‏می سازد. لذا جهت تصفیه درون و صیقل جان باید جسم را نیز به ریاضت کشاند تا هم زمان زمینه ساز کمال ‏سلامت روح و تن را فراهم آورد.براین اساس نفس دارای جامعیت و قوت وجودی است که بر بدن تاثیر و ‏تسلط دارد و دلایل این اثرگذاری نفس بربدن؛ مقام جانشینی،امتزاج معنوی نفس، و بدن ، مقام احدیت ، قدرت ‏سازنده نفس است. ‏

    کلید واژگان: مولوی, نفس, تزکیه, سلامت, بدن}
    Abdin Darvishpor ∗

    The problem of the soul and its relationship to the body has always been a central concern for mystics and doctors, leading to many debates in medicine. Mysticism is a school of thought rooted in discovery and intuition that arises from the refinement and purification of the soul. Its theoretical foundations are grounded in religious texts, as well as mystical and literary works. This research aims to explain the influence of the soul's health on the body's health from the perspective of Maulavi. The study employs a descriptive-analytical approach, gathering data through library research and content analysis to explore the components ot the soul that influence on body’s health. The findings reveal that Moulvi, drawing inspiration from religious teachings, posits a close tie between the soul's well-being and physical health. A minor shift in the state of either entity impacts the other’s health. Thus, caring for the soul inherently contributes to the body’s wellness, underscoring their interdependent nature. Mystics facilitate a balance and harmony between the soul and body's external and internal dimensions through self-cultivation. Accordingly, the purification of the inner self and soul refinement necessitates enduring physical hardships. This dual process lays the groundwork for the optimal health of both entities. The soul possesses a comprehensive and existential potency that exerts a commanding influence over the body. This dominance is attributed to several factors, including the state of substitution, the spiritual amalgamation of soul and body, the state of Oneness, and the soul’s constructive power.

    Keywords: Maulavi, soul, cultivation, health, body}
  • عین اله خادمی*
    درباره حقیقت انسان از گذشته های دور اندیشمندانی مانند فیثاغورس، سقراط، افلاطون، ارسطو و فلوطین اظهارنظر کرده اند. عامری نیز به عنوان اندیشمندی مسلمان درباره این موضوع به بحث پرداخته است. او ضمن بیان دیدگاه های مختلف درباره حقیقت انسان بر این باور است که در مرکبات، طبیعت وجود دارد که به آن ها صورت و خلقت می بخشد و در همه موجودات مادی منشا آثار و افعال خاصی است. ما با این حقایق تا هنگامی که درباره بدن انسان صحبت می کنیم، مواجه هستیم. بعدازاین با روح حسی مواجه می شویم. نفس ناطقه امری غیر از بدن و روح حسی است. او تغایر نفس و بدن را از طریق تغایر متعلق ‏ها، تمایز لذات، تفاوت در وضعیت پیری تبیین می‏ کند. همچنین از تمایز روح حسی و نفس ناطقه از طریق معرفت حسی، عقلی و تجربی سخن می‏گوید. او معتقد است که بدن و روح حسی فرع و نفس ناطقه در انسان حقیقت او را تشکیل می دهند. او برای نفس ناطقه ویژگی‏ هایی از قبیل خلقی بودن، دو حیثیتی بودن، الهی، عقلی و ذاتی بودن را برمی شمارد. * این پژوهش با حمایت مالی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طبق ابلاغ گرفت شماره 4923 مورخ 1402/03/06  انجام گردیده است
    کلید واژگان: حقیقت انسان, بدن, نفس ناطقه, ابوالحسن عامری}
    Ainallah Khademi *
    Thinkers such as Pythagoras, Socrates, Plato, Aristotle and Plotinus have commented on the truth of man since the past. Ameri has also discussed this issue as a Muslim thinker. While expressing different views about the truth of man, he believes that there is nature in citrus fruits, which gives them form and creation, and in all material beings it is the origin of certain works and actions. We face these facts as long as we talk about the human body. After this, we encounter the sensual soul. The speaking breath is a matter of feeling body and soul. He explains the difference between the soul and the body through the difference in belongings, the difference in pleasures, and the difference in the state of old age. He also talks about the distinction between the sensual soul and the intellective soul through sensory and intellectual knowledge, experience. He believes that the body and soul of the senses and the intellective soul in man constitute his truth. He enumerates characteristics such as naturalness, dual dignity, divine, intellectual and inherent nature for the intellective soul.
    Keywords: The truth of man, body, intellective soul, Abolhasan Ameri}
  • مریم نوربالا*، مهدی غیاثوند

    کیفیت حدوث نفس در بدن، یکی از مهمترین مسایل علم النفس فلسفی است. نظریه حدوث روحانی نفس مع البدن در بیان رسمی به ابن سینا انتساب یافته است. این نظریه بدین معناست که بعد از کامل شدن بدن، نفس مجرد به بدن تعلق می گیرد. اما سوال اینجاست که در اینصورت از ابتدای تشکیل نطفه تا مراحل رشد بدن جنین، چه نفسی این بدن ناقص را تدبیر می کرده است؟ حکمایی مانند فخررازی، ملاصدرا و شارحین نوصدرایی مانند حسن زاده آملی، معتقدند از نظر ابن سینا، نفس پدر تدبیر بدن را در آن مرحله به عهده داشته است که در اینصورت این نظر با اشکالات و نقدهایی مواجه خواهد شد. این پژوهش با نگاهی دوباره یه این نظریه با مهم شمردن نقش علم البدن سینوی و با استفاده از همان عبارات مورد استناد این حکیمان در طبیعیات شفا، می خواهد اثبات کند که مبدا حدوث نفس، در نطفه جنین ایجاد می شود. همچنین این پژوهش نشان می دهد که استفاده ابن سینا از مفهوم استکمال به عنوان حرکت تدریجی در توجیه کیفیت و مراحل رشد در انسان تنها با  تکامل در جوهر قابل تبیین می باشد. در نتیجه با استفاده از مبانی سینوی در طبیعت بدن و علم النفس تلاش می شود تا به اثبات فرضیه حدوث و تکامل جوهری در نفس و بدن جنین پرداخته شود تا با این خوانش از حدوث نفس، بتوان اشکالات وارد بر نحوه تدبیر جنین را رفع نمود.

    کلید واژگان: جنین, ابن سینا, حدوث نفس, علم البدن, بدن, تکامل جوهری}
    Maryam Noorbala *, Mahdi Ghiasvand

    The quality of soul’s origination in body is one of the most important issues in philosophy of mind. The theory of soul’s spiritual origination along with body, has been assigned to Avicenna in the official statement. Therefore, which soul will manage this imperfect body? Scholars such as Fakhr Razi, Mulla Sadra, and neo-Sadraian commentators such as Hassanzadeh Amoli believe that, according to Avicenna, father's soul was in charge of body at that stage.This study, by looking at this theory again, by considering important role of Avicenna’s body knowledge and using the same expressions quoted by these sages, in the Book of Healing, wants to prove how the origin of the embryo’s soul arises in the sperm. Also, in the justification of the quality of growth in humans, according to the Avicenna, the gradual movement called the concept of evolution has been used, which can be explained only by evolution in substance in the stages of growth. Using these principles, this article tries to prove the hypothesis of origination and substantial evolution in the embryo's soul and body, so that with this reading of the soul’s origination, to solve the problems affecting the way the embryo is managed by.

    Keywords: Embryo, Avicenna, Origination of Soul, Body, Substantial Evolution}
  • مصطفی عزیزی علویجه*

    شناخت چگونگی پیوند میان نفس و بدن از مسایل پیچیده در نفس شناسی است. نفس پژوهان بر پیوند دوسویه میان نفس و بدن تاکید دارند. در این پژوهش تلاش شده است سه گونه پیوند میان آن دو در قرآن کریم تحلیل شود: الف) - تاثیر حالت روحی در حالت بدنی (روحی - بدنی)، ب) - تاثیر حالت بدنی در حالت روحی (بدنی - روحی) و ج) - تاثیر حالت روحی بر حالت روحی دیگر (روحی  - روحی). آیات دال بر پیوند شناخت با اشک چشم، تاثیر گناه بر چهره و سیما، شنیدن آیات الهی و لرزه افتادن پوست، رابطه میان تقوای قلب با فروکشاندن صدا، از سنخ ارتباط روحی  - بدنی به شمار می آیند و آیاتی که بر پیوند میان جرم و سنگدلی و گناه و زنگار دل تاکید دارند، از سنخ ارتباط بدنی  - روحی هستند و آیات بیان کننده پیوند میان رحمت الهی و نرمی دل، تدبر و گشوده شدن قفل های دل، ناظر به پیوند روحی - روحی هستند. مبنای فلسفی این سه گونه تاثیر متقابل میان نفس و بدن را باید در دو نظریه «روحانیه الحدوث والبقاء» بودن نفس یا «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء» بودن آن جستجو کرد. در این تحقیق با روش تحلیل عقلی، آیات مربوط به هر یک از سه گونه پیوند، بازپژوهی و مبانی نفس شناسی آن تبیین شده اند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, نفس, بدن, روح, تاثیر متقابل, حکمت متعالیه, حکمت مشاء}
    Mostafa Azizi Alavijeh *

    Understanding the connection between soul and body is one of the complex issues in psychology. Psychologists emphasize the two-way connection between the soul and the body. In this research, an attempt has been made to analyze three types of links between the two in the Holy Quran: 1) the effect of the mental state on the physical state (spiritual-physical), 2) the effect of the physical state on the mental state (physical-spiritual), and 3) the effect of the mental state on another mental state (spiritual-spiritual). The verses indicating the connection between cognition and tears, the effect of sin on the face and appearance, hearing the divine verses and the trembling of the skin, and the relationship between the piety of the heart and lowering the voice, are among the signs of spiritual-physical connection. And the verses that emphasize the connection between crime and hardness of heart, and sin and rust of the heart, are a sign of physical-spiritual connection. The verses that express the connection between divine mercy and the softness of the heart, thoughtfulness, and the opening of the locks of the heart, refer to the spiritual-spiritual connection. The philosophical basis of these three types of mutual influence between the mental and physical states should be sought in the two theories of the soul’s ‘Spiritual temporarily and endurance’ and its ‘Physical temporarily and endurance’. In the present study, using the method of rational analysis, the verses related to each of the three types of links have been re-examined and their psychological foundations have been explained.

    Keywords: The Holy Qur'an, Soul, Body, spirit, Mutual Influence, transcendental philosophy, Peripatetic Philosophy}
  • احمد شه گلی*

    یکی از مسایل مرتبط با مرگ، مسیله ارتباط نفس با بدن، بعد از مرگ است. مسیله تحقیق این است که آیا بعد از مرگ بطور کلی ارتباط نفس با بدن قطع می شود و نفس هیچ گونه ارتباطی با بدن ندارد؟ در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، مسیله ارتباط نفس و بدن بعد از مرگ با رویکرد فلسفی و کلامی مورد تحقیق قرار گرفته است. نگارنده در این موضوع ضمن پذیرش قطع تعلق تدبیری نفس نسبت به بدن، نکات و ملاحظاتی بر اساس رویکرد فلسفی و دینی مطرح کرده است. یافته های تحقیق گویای آن است که حکم ارتباط نفس با بدن بعد از مرگ در انسان های مختلف، متفاوت است. در نفوس کامل، به جهت قوت نفس، ارتباط شدیدتر از نفوس ضعیف تر است و از طرف دیگر در زمان اولیه قطع تعلق نفس از بدن، به جهت انس نفس با بدن، این ارتباط شدیدتر است. در ساعت ها و روز های اولیه توجه نفس به بدن خیلی شدید است.

    کلید واژگان: ارتباط نفس و بدن, نفس, بدن, روح, مرگ, فلسفه, دین}
    Ahmad Shahgoli*

    One of the issues related to death is the relationship between the soul and the body after death. The question of the research is whether after death the connection between the soul and the body is cut off and the soul has no connection with the body? In this article, with the descriptive-analytical method, the problem of the relationship between the soul and the body after death has been investigated with a philosophical and theological approach. In this matter, while accepting the disconnection of the soul from the body, the author has put forward some points and considerations based on the philosophical and religious approach. The findings of the research show that the relationship between the soul and the body after death is not the same in different people. In perfect souls, because of the strength of the soul, the connection is stronger than in weaker souls and, on the other hand, regarding coexistence of the two during corporeal life,  in the initial time of disconnection of the soul interest from the body, this connection is stronger because of the connection between the soul and the body. In the early hours and days, the attention of the soul to the body is very intense.

    Keywords: Soul-Body Relationship, Soul, Body, Spirit, Death, Philosophy, Religion}
  • محمدمهدی کمالی، جواد پارسایی، احمد شه گلی

    تبیین علوم تجربی و فلسفه اسلامی از لذت و الم، و نقش نفس و بدن در پیدایش آن ها متفاوت است. دانشمندان تجربی، تبیینی کاملا فیزیکالیستی از نحوه حصول لذت و الم به دست داده و برخی بر این اساس، حالات نفسانی را به گونه هایی صرفا جسمانی فروکاسته اند. ابن سینا درخصوص لذات و آلام حسی، نقشی بالسویه برای نفس و بدن قایل شده؛ اما حصول لذات و آلام وهمی و خیالی را از اوصاف نفس متعلق به بدن دانسته است. ازنظر او تنها لذات و آلام عقلی از اوصاف نفس بما هی نفس هستند؛ اما طبق دیدگاه صدرالمتالهین، از آنجا که لذت و الم ازسنخ ادراک است و از طرفی همه قوای ادراکی، مجرد از ماده هستند، لذت و الم ناشی از هرکدام نیز مجرد از ماده است؛ از این روی، آنچه در علوم تجربی درباره سازوکار و فیزیولوژی حصول لذت و الم ذکر می شود، مربوط به حقیقت این دو مقوله نیست و درواقع، به مرحله زمینه سازی و اعداد آن ها بازمی گردد. در این مقاله، ضمن بررسی حقیقت لذت و الم، و تبیین مراحل پیدایش انواع آن ها نقش ایجابی و سلبی نفس و بدن در مراحل شکل گیری لذت و الم را با توجه به مبانی موردنظر ابن سینا و ملاصدرا تحلیل کرده ایم.

    کلید واژگان: نفس, بدن, لذت و الم, علوم تجربی, ابن سینا, ملاصدرا}
    Mohammadmahdi Kamali, Javad Parsaee, AHMAD SHAHGOLI

    Experimental sciences and Islamic philosophy have different explanations for pleasure and pain and the role of the soul and the body in perceiving them. Scientists’ explanation of pleasure and pain is completely physicalistic, and for this reason, they reduce sensual states to purely physical states. Regarding sensual pleasure and pain, Avicenna believes in the equal role of the soul and the body but considers illusory and imaginary pleasure and pain to be among the properties of the physical soul. From his point of view, only intellectual pleasure and pain are properties of the soul as such. On the other hand, according to Mulla Sadra, since pleasure and pain are kinds of perception, and all perceptive powers are abstracted from matter, pleasure and pain are also abstracted from matter. Therefore, what is said in the experimental sciences about the mechanism and physiology of pleasure and pain doesn’t have any relevance in the true explanation of pleasure and pain; they only provide requirements and occasional causes. Examining Avicenna and Mulla Sadra’s explanations of pleasure and pain, we will discuss the positive and negative roles of the soul and body in their formation.

    Keywords: body, soul, pleasure, pain, Avicenna, Mulla Sadra, experimental sciences}
  • لیلا نصرتی*، عباس شیخ شعاعی، محمدجواد رضایی ره

    دوگانه انگاری افراطی نفس و بدن در فلسفه ی دکارت مساله ی رابطه ی آن دو را پیش آورد. یکی از نقدهایی که مخالفان دوگانه انگاری بر این دیدگاه وارد کرده اند همین مساله بوده است. گیلبرت رایل نیز در کتاب مفهوم ذهن (1949) که در رد دوگانه انگاری دکارتی نوشته است این اشکال را مطرح کرده است. این مساله توسط خود دکارت و معاصرانش نیز مطرح و پاسخ داده شده است. اما راه حل هایی که دکارت برای حل این مساله ارایه داد قانع کننده نبودند و او در نهایت برای حل (منحل کردن) این مساله فکر نکردن به چگونگی این رابطه را پیشنهاد داد. صدرالمتالهین با برداشتن شکاف بین نفس و بدن و با استفاده از مبانی خاص خود از جمله اصالت و تشکیک وجود، حرکت جوهری و... و همچنین با مطرح کردن وسایطی چون روح بخاری و بدن مثالی به دنبال پاسخ مناسبی به این مساله بود. در این دیدگاه نفس و بدن دو موجود متمایز منفصل نیستند؛ بلکه آن دو مراتب یک حقیقت واحدند. اگرچه بر اساس دیدگاه صدرا می توان پاسخ بهتری به مساله ی تعامل نفس و بدن ارایه داد اما این دیدگاه نیز با اشکال ها و ابهام هایی مواجه است. به نظر می رسد فیلسوفان علی رغم همه ی تلا ش هایشان نتوانسته اند پاسخ در خوری به این مساله دهند اما این امر نمی تواند دلیلی بر انکار وجود نفس باشد.

    کلید واژگان: بدن, نفس, دوگانه انگاری, رایل, ملاصدرا}
    Leila Nosrati *, Abbas Sheikhsoaee, Mohammadjavad Rezaeirah

    The extreme dualism of soul and body in Descartes' philosophy raises the issue of the relationship between the two. One of the criticisms that opponents of dualism have made on the existence of the soul has been this issue. Gilbert Ryle also raised these issues in his book The Concept of Mind (1949), which he wrote in refuting Cartesian dualism. This issue has been raised and answered by Descartes himself and his contemporaries. But the solutions that Descartes offered to solve this problem were not convincing and finally, to solve (dissolution) this problem, he suggested not thinking about how this relationship is.By removing the gap between the soul and the body, and by using his own principles, such as the principality of existence, gradation of existence, substantial movement, etc., and also by propounding intermediaries such as steamy soul and the ideal body, Sadr al-Muti'allihīn sought an appropriate answer to this problem. In this view, the soul and the body are not separate two distinct entities; Rather, the two are levels of a single truth. Although, based on Sadra's point of view, a better answer can be given to the problem of interaction between soul and body, but this point of view also faces problems and ambiguities. It seems that philosophers, despite all their efforts, have not been able to give a proper answer to this problem, but this cannot be a reason to deny the existence of the soul.

    Keywords: body, soul, Dualism, Ryle, Mullā Sadrā}
  • محمدرضا نورمحمدی *، عبدالرسول عبودیت

    تقسیم موجودات به مادی و مجرد ازجمله آموزه‌های فیلسوفان پیش از صدرالمتالهین است که گرچه مورد ‌پذیرش او نیز واقع شد، در چارچوب مبانی فلسفی وی تفسیر تازه‌ای یافت. وی با تقسیم تجرد به برزخی و عقلی، برخی ادله فیلسوفان پیشین بر اثبات مغایرت نفس و بدن را برای اثبات تجرد برزخی نفس به کار برد که ازجمله آنها دلیلی از ابن‌سیناست که بر ثبات نفس و تغییر بدن مبتنی است. از این استدلال می‌توان دست‌کم سه تقریر ارایه داد که برخی از آنها در آثار صدرالمتالهین یافت می‌شود. با تحلیل استدلال، آشکار می‌شود که در مقام به‌کارگیری استدلال یادشده به منظور اثبات تجرد نفس، همه فروض محتمل توسط فیلسوفان بررسی نشده است. درعین‌حال با نظر به برخی آرای فیلسوفان می‌توان همچنان از این دلیل دفاع کرد. در نهایت گرچه این دلیل مستقیما نوعی خاص از تجرد را ثابت نمی‌کند، از دیدگاه صدرالمتالهین باید آن را صرفا مثبت تجرد برزخی نفس تلقی کرد؛ چراکه به باور او فقط کسانی از تجرد عقلی برخوردارند که کلی را درک کنند و افراد بسیار اندکی قادر به درک کلی‌اند. پس ادله‌ای که تجرد همه نفوس انسانی را ثابت می‌کنند، براساس دیدگاه صدرا، جز تجرد برزخی را شامل نمی‌شوند.

    کلید واژگان: صدرالمتالهین, نفس, بدن, تجرد برزخی, تجرد مثالی}
  • محمدکاظم علمی سولا، سید مرتضی حسینی شاهرودی، اکرم ساقی*

    در تعریف نفس و بیان ویژگی های آن در مباحث مربوط به نفس شناسی فلسفه صدرایی بحثی ویژه درباره جنسیت بیان نشده و این امر موجب شده است محققانی که در این زمینه پژوهش کرده اند، نفس را بدون جنسیت توصیف کنند؛ اما در این مقاله سعی شده است با توجه به مبانی حکمت صدرایی از قبیل وحدت نفس و بدن در مراحل متناظر وجودی خود و... جنسیت داشتن برای نفس تبیین شود. البته این ویژگی مختص نفس است و به سایر مجردات قابل اطلاق نیست؛ چراکه نفسانیت نفس به همراهی آن با بدن در تمام ساحات وجودی نفس است. با اثبات جنسیت داشتن نفس، درواقع انسان ها به دو نوع اصلی تقسیم خواهند شد. ارزش این تقسیم در رد نظر برخی مکاتب فمنیستی که احقاق حقوق زنان را در برابری زن و مرد در تمام شیون می دانند و نیز تبیین تفاوت های میان دو جنس بسیار روشن است. در این مقاله با استفاده از روش کتابخانه ای و تحلیل مبانی حکمت صدرایی جنسیت پذیری نفس تبیین شده است.

    کلید واژگان: حکمت متعالیه, جنس, جنسیت, نفس, بدن}
    MohammadKathem Elmi Sola, Seiid Morteza Hoseini Shahrudi, Akarm Saghi *

    In the ta’wīl (spiritual hermeneutic) of existence and text, facts that are hidden from the external view in the interpretation of the world and text are brought to the fore. As a philosopher, Mulla Sadra has well-founded foundations in ontology that have influenced his ta’wīl style, these foundations can be regulated and the purpose of this article is to deduce these rules and show their effect on the ta’wīl of text. The research method is Descriptive-analytical and based on Sadra's ontology and deals with the inference and investigation of five main rules and several sub-rules (which can be traced in the sub-branches of the main rules), and by mentioning examples of the ta’wīl of text, it shows the effect of ontological rules on the ta’wīl of text. The main rules extracted are the reference of essence to being, ta’wil capacities in being (levels of being), appearance, the ontological basis, compatibility of worlds in ta’wil and reference of plurality to unity. This article shows the philosophical logic of the ta’wil of text, it is considered a ta’wil theory of being, in the form of rules.

    Keywords: Ta’wil, Rules of Ta’wil, ontology, Qur'an, Mulla sadra}
  • لیلا نصرتی*، عباس شیخ شعاعی، محمدجواد رضایی ره

    گیلبرت رایل در کتاب مفهوم ذهن (1949) با رویکرد فیزیکالیستی و تحویل گرایی اش به انکار جوهریت نفس و این همانی نفس و حالات نفسانی پرداخت. او با مبنا قرار دادن دوگانه انگاری دکارتی، اعتقاد به وجود نفس در کنار حالات نفسانی را خطایی مقوله ای خواند که فیلسوفان گرفتار آن شده اند. به عقیده ی او نباید آنگونه که حالات فیزیکی را به بدن نسبت می دهیم حالات نفسانی را نیز به جوهری به نام نفس نسبت دهیم. نفس تنها نامی است که برای مجموعه حالات نفسانی وضع شده است و واقعیتی ورای زبان ندارد. در این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی - انتقادی دیدگاه او نقد و بررسی می شود.
    مشکل اصلی رایل تصور او از چگونگی پیدایش نفس و نحوه ی ارتباط آن با بدن است. به نظر می رسد با استناد به دیدگاه صدرا درباره نحوه ی پیدایش نفس و رابطه ی آن با بدن می توان تبیین متفاوتی ازجوهریت نفس وتمایز آن باحالات نفسانی ارایه داد که اشکالات رایل متوجه آن نباشد. بر این اساس جوهری به نام نفس وجود دارد که حالات نفسانی قایم به آن است.

    کلید واژگان: نفس, بدن, دوگانه انگاری, رایل, خطای مقوله ای, جوهر}
    Leila Nosrati*, Abas Sheikh Soaee, Mohammad Javad Rezaeirah

    Gilbert Ryle, in his book, The Concept of Mind (1949) discussed about denial of mind, identity of mind and mental states, through his physicalism and reductionism approaches. On a basis of Descartes’ dualism, he argued that believing in the existence of mind alongside mental states, is a category mistake that has baffled philosophers. He believed we should not relate mental states to a substance called mind, as we relate physical states to the body; Mind is but a name for a series of applied mental states and has no existence beyond words.
                Ryle’s main issue is his inaccurate understanding of mind’s inception and its connection to the body. It would appear that we can present a different explanation of substantiality of mind and its contrast with mental states by referring to Sadra’s viewpoint of mind’s inception and its connection to the body, which Ryle's problems are not directed towards. According to this information, a substance named mind exists which mental states are based upon.

    Keywords: mind, body, dualism, Ryle, category mistake, substance}
  • سید هادی سرکشیک*، محمدحسن فاطمی نیا، حمید رفیعی هنر

    .پژوهش حاضر با هدف تبیین فلسفی - روانشناختی - ارتباط نفس با بدن بر اساس اندیشه اسلامی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی انجام شد. یافته ها به روش تحلیل محتوای کیفی (توصیفی - تحلیلی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی ها نشان داده است که علامه طباطبایی در مباحث قرآنی نیز مبانی فلسفی را تکیه گاه اصلی بحث قرار داده است و در برخی از موارد از روش تفسیر قرآن به قرآن فاصله گرفته است. علامه طباطبایی به تبعیت از حکمت متعالیه، اعتقاد دارد تعلق و ارتباط نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی ذاتی و حقیقی بوده به گونه ای که هرگز قابل تفکیک و جدایی از هم نیستند. نفس و بدن با تمام ساختار عصبی و هورمونی دو جوهر با ماهیت متفاوت است. نفس غیر مادی و بدن جسمانی و دارای فعل و انفعالات مادی می باشد. واقعیت آدمی همان نفس او است و بدن نقش ابزاری برای نفس دارد. فعل و انفعالات در قلمرو موجود انسانی فعالیت های نفسانی است و فعالیت های جسم به عنوان ابزار و علت های زمینه ساز با فعالیت های نفس همراه می شوند نه اینکه امر مستقلی به نام فعالیت بدن وجود داشته باشد. در تحلیل روانشناختی رابطه نفس و بدن نیز، موارد متعدد تاثیرات نفس بر بدن و بدن بر نفس ذکر شد. فهم درست در این مقوله به علت یابی در پدیده های رفتاری و کنترل آنها کمک می کند. تفسیر و تحلیل درست از رابطه نفس و بدن و بررسی نظریه های متفاوت می تواند مبنای پایه گذاری اصول علمی در این زمینه باشد.

    کلید واژگان: نفس, بدن, ارتباط نفس و بدن, علامه طباطبایی}
    Seyed Hadi Sarkeshik *, MohammadHasan Fatemi Neia, Hamid Rafeii Honar

    The current research was conducted with the aim of philosophical-psychological explanation of the relationship between the soul and the body based on Islamic thought, emphasizing the view of Allameh Tabatabai. The findings were analyzed using qualitative content analysis (descriptive-analytical). Investigations have shown that Allameh Tabataba'i has made the philosophical foundations the main support of discussions in Quranic debates, and in some cases he has distanced himself from the method of interpreting the Quran to the Quran. Allameh Tabatabai, following the transcendental wisdom, believes that the relationship between the soul and the body is intrinsic and real from the point of view of Allameh Tabatabai, in such a way that they can never be separated from each other. The soul and the body with all the nervous and hormonal structure are two essences of different nature. The soul is immaterial and the body is physical and has material interactions. The reality of a person is his ego, and the body is a tool for the ego. Interactions in the realm of human existence are sensual activities, and the activities of the body as tools and underlying causes are associated with the activities of the soul, not that there is an independent thing called the activity of the body. In the psychological analysis of the relationship between the soul and the body, many cases of the effects of the soul on the body and the body on the soul were mentioned. Correct understanding in this category helps to find causes in behavioral phenomena and control them. The correct interpretation and analysis of the relationship between the soul and the body and the examination of different theories can be the basis for establishing scientific principles in this field.

    Keywords: soul, Body, Relationship between Soul, Allameh Tabatabai}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال