به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تفاوت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تفاوت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین کلباسی اشتری*، مهرداد احمدی
    هیدگر با فهم وجود انسان به مثابه دازاین، یعنی موجودی که طرح وجود خود را افکنده و خود را زمان مندانه بار می آورد، موفق می شود تا ازخود- تعینی نابازنمودی سخن بگوید. منظور از خود-تعینی بازنمودی مجموعه ای از قواعد و ضوابط است که به مثابه یک اپیستمه، هنجاریت و مانوسیت ویژه ای را پیشاپیش برای تعین فاعل انسانی تحمیل می کنند. از نظر هیدگر دازاین موجودی است که با ساحت خودیت خنثای خود نسبتی ذاتی دارد و چون این ساحت خودیت بالذات آینده سو است برای همین دازاین موجودی است که با رخ دادن از  آینده، به طور ساختاری نه تنها خود-تعین است بلکه این خود- تعینی، خود- دگرگون کننده بوده و دربرابر تصاویر ثابت یا تحمیل های بیرونی برای یک شکل زندگی عمومی  مقاومت می کند؛ اما به نظر چنین می رسد که این تنها هدف یا غایت هیدگر بوده و پروژه او در هستی و زمان به قسمی از استعلاگرایی دچار می شود. نتیجه این ابتلا تا میزان زیادی فهمی از اخلاق به مثابه اخلاق در-جهان-بودن یا همان خود-تعینی را قرین فهم خودتعینی صوری کانتی می کند.
    کلید واژگان: خودتعینی, هیدگر, آزادی, تفاوت, اضطراب}
    Hossein Kalbasi Ashtari *, Mehrdad Ahmadi
    For Heidegger Dasein as thrown projecting temporalize it's own being. Selfhood Dasein existing against is neutral to any apriori determination and as such it is ungraspable for any representation to assume an ideal self. On the other hand Dasein as disclosing is opened to future and through this openness it is the site of pure difference. For Heidegger the essential openness to difference is as primordial as occurring from the horizon of future and for the sake of itself. This existential for the sake of as the constitution of every average goal made possible by the fact that Dasein in its being is delivered to itself and there is no representational normativity to guarantee the life as a whole. Due to this the basic determination of an authentic self is being in accordance with the logic of neutral self namely difference. We will put it in the article self-transformation and argue that this basic determination of authenticity is made possible through being anxiety for being-in-the-world as such. This is what we will call Eudaimonia. We call the way of relating to the world through anxiety, Dasein's eudaimonia, and consider it the basis of selfhood. Selfhood as eudaimonia requires Dasein to acquire its inherent power for its self-transformation and align with the logic of its inherent realm, which is the place of absolute emergence of the difference of existence from beings. This conformity is the relation of the self to the realm of the self or the being-there of self.
    Keywords: self-determination, Self-transformation, Anxiety, freedom}
  • مهدی خبازی کناری*، ندا راه بار
    دریدا نقش به سزایی در معرفی سوسور به گفتمان فلسفی و زبان شناختی زمانه ما دارد. این مقاله ضمن پرداختن به بنیادهای فکری سوسور و تاثیر گذاری سوسور بر دریدا بر آن است که نقد ساختارزدایانه دریدا نسبت به سوسور در مساله نوشتار را مورد تحلیل قرار دهد. سوسور در کتاب دوره زبان شناسی عمومی، با تقسیم بندی قلمرو زبان به دو بخش بیرون و درون، نوشتار را از قلمرو درونی زبان بیرون رانده و آن بازنمایی زبان تلقی می کند. سوسور نوشتار را غاصب جایگاه گفتار دانسته و آن را امر حاشیه ای تلقی می کند. اما دریدا معتقد است سوسور با تعیین حدود درون و بیرون برای زبان و خروج نوشتار از قلمرو درونی زبان، نتوانست از متافیزیک میتنی بر حضور تخطی کند. وی با طرح مفهوم Differance به وجه مستقل نوشتار نسبت به گفتار اشاره داشته و نوشتار را از به انقیاد درآمدن گفتار خارج می کند. به باور دریدا، اختیاری بودن نشانه می تواند دال را از انقیاد مدلول بیرون آورده و دال های متکثر ایجاد کند. از نگاه وی، Differance نشان دهنده امکانی برای شدن های مستمر در متن است و این شدن ها زنجیره بی پایانی از دال ها را به همراه خواهد داشت.
    کلید واژگان: سوسور, دریدا, تفاوت, نوشتار, غاصب}
    Mehdi Khabbazi Kenari *, Neda Rahbar
    Derrida plays a significant role in introducing Saussure to the philosophical and linguistic discourse of our time. While dealing with Saussure's intellectual foundations and Saussure's influence on Derrida, this article aims to analyze Derrida's deconstructive criticism of Saussure on the issue of writing. Saussure, in the book of General Linguistics, by dividing the realm of language into two parts outside and inside, pushes writing out of the inner realm of language and considers it as the representation of language. Saussure considers writing to usurp the place of speech and considers it a marginal matter. Derrida believes that Saussure could not violate the metaphysics of presence by determining the limits of the inside and outside for language and the exit of writing from the inner realm of language. By proposing the concept of Difference, he refers to the independent aspect of writing compared to speech and removes writing from the subjugation of speech. According to Derrida, the arbitrariness of the sign can bring the signifier out of the subjugation of the signified and create multiple signifiers. According to Derrida, Difference indicates the possibility of continuous becomings in the text, and these becomings will bring an endless chain of signifiers.
    Keywords: Saussure, Derrida, difference, Text, usurper}
  • حسین مصباحیان*
    این مقاله تلاش کرده است تا از طریق برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و امانویل لویناس نشان دهد که جوهر سیاست را باید در فراسوی «سیاست واقعی» و کارگزار آن یعنی دولت جستجو کرد و چون چنین است، سیاست را باید نیازمند بازاندیشی ریشه ای، رادیکال و جدی دانست. این بازاندیشی ولی هم باید از طریق گشودن ساخت سیاست برای مهیا ساختن آن جهت ظهور امکانات جدید صورت پذیرد، هم از طریق ساخت گشایی اخلاق و تعمیق و توسعه آن از سطح فردی و نصیحت الملوکی به سطح «من در ما»ی معاصر و هم از طریق باز تفسیر رابطه سیاست و اخلاق که پیشاپیش در فرایند داوری ساخت گشایانه قرار گرفته اند و مهیای برقراری رابطه ای شده اند که خادم و مخدوم ندارد. در نتیجه چنین تاملات همزمانی، احتمالا مبانی آنچه در این مقاله سیاست اخلاقی خوانده شده است، می تواند در حد کلیات روشن گردد. مقاله بدین ترتیب، بر پایه خطوطی که بیان شد، سه پرسش دیرین را بار دیگر به میدان می آورد: سیاست چیست؟ اخلاق چیست؟ سیاست اخلاقی چیست؟ پرسش اول را مقاله بر پایه آراء آرنت و برجسته ساختن مفاهیمی مانند کثرت به جای وحدت، حوزه عمومی به جای حوزه خصوصی و صلح به جای جنگ پیش برده است؛ پرسش دوم را با تکیه بر فلسفه ورزی لویناس پیرامون اخلاق و تاکید بر مفاهیمی مانند تقدم فهم بر شناخت، تقدم دیگری بر من و تقدم فرد بر سرزمین سامان داده است و در نهایت پرسش سوم را از طریق برقراری نوعی نسبت بین آراء دو متفکر مذکور و مفاهیم مشترکی مانند مسیولیت در قبال دیگری، تقدم منافع انسانی بر منافع ملی و مفهوم جدیدی از دولت صورت بندی کرده است.
    کلید واژگان: آرنت, لویناس, تکثر, حوزه عمومی, تفاوت, دیگری, سیاست اخلاقی}
    Hossein Mesbahian *
    This article seeks to demonstrate, through a hypothetical dialogue between Hannah Arendt and Emmanuel Levinas, that the essence of politics must be sought beyond "real politics" and its agent, namely, the state. For this reason, politics requires a fundamental, radical and serious rethinking. This rethinking, however, must be carried out by first deconstructing politics to prepare it for emerging new possibilities; second deconstructing Ethics and extending it from the individual level to the level of "I in the We"; third reinterpreting the relationship between politics and ethics, which are already in the process of constructive judgment and are ready for a relationship that has no master or servant. As a result of such simultaneous reflections, the foundations of what this article views as Ethical politics could probably be clarified in general terms. This essay thus raises three long-standing questions: What is politics? What is ethics? What is ethical politics? The response to the first question is founded on Arendt's views. This paper draws attention to concepts such as plurality instead of unity, public realm instead of private realm, and peace instead of war. Relying on Levinas's philosophy of ethics, the second question is answered by emphasizing the primacy of understanding over cognition, the other over self, and the person over the land. Last but not least, the third question is addressed by establishing a link connection between the mentioned thinkers’ views and their shared ideas such as responsibility for the other, the primacy of the interest of humans over national interests and a new concept of state.
    Keywords: Arendt, Levinas, Plurality, The Public Realm, difference, the Other, Ethical Politics}
  • عارف دانیالی، حسین گلچینی *، زین العابدین فرامرزی
    ابن حبیب نیشابوری در کتاب خویش – که ذیل ادبیات صوفیانه دسته بندی می شود- اقسام معانی جنون را برمی شمرد؛ در این طبقه بندی، هرگز جنون، بیماری پنداشته نمی شود و نقطه مقابل خردمندی نیست. دیوانه کسی است که سبکی متفاوت از زندگی همگانی را برمی گزیند و هنجارهای رسمی را زیر پا می نهد. بدین ترتیب، دیوانه همچون نقاد اجتماعی-سیاسی بازنمایی می شود. دیوانگی، زبان حاشیه نشینان و مطرودان است. از این روست که همواره شکل طنز و هجو به خود می گیرد و سلسله مراتب معرفتی-اخلاقی را باژگونه می سازد. فوکو نیز گفتمان روانپزشکی که تحت کردارهای شکاف انداز، دوقطبی «عقل-جنون» را برمی سازد و کردار اندیشیدن به شیوه متفاوت را منتفی می سازد، به نقد می کشد. از دید فوکو، روانپزشکی ابزار کنترل اجتماعی و حذف سوژه های تکین است. این رهیافت، نگاه فوکو را به فهم ابن حبیب نیشابوری از جنون نزدیک می کند. البته برخلاف ابن حبیب نیشابوری، فوکو از هرگونه تفسیر رمانتیک یا ذات گرایانه از یک باطن معصومانه امتناع می ورزد. فوکو، هرگونه بازگشت به گفتمان های پیشامدرن را همچون رهیافتی ارتجاعی نفی می کند. او به مفهوم جنون توجه می نماید از این حیث که شکلی از سیاست ورزی غیررسمی را ممکن می کند: نوعی اعمال قدرت از پایین به بالا، فراروی از کردارهای تقسیم کننده. به عبارتی دیگر: فراسوی نیک-بد یا صدق-کذب. اما ابن حبیب نیشابوری، در چارچوب گفتمان صوفیانه، از زبان شیدایان یک گفتمان هژمونیک علیه گفتمان فلسفی می سازد. مقاله حاضر با مقایسه دیدگاه ابن حبیب نیشابوری با فوکو می کوشد از شباهت های ظاهری به تفاوت های گفتمانی برسد.
    کلید واژگان: ابن حبیب نیشابوری, فوکو, جنون, کردارهای تقسیم کننده, تفاوت, قدرت, ذات گرایی}
    Aref Danily, Hossien Golchini *, Zinolabedin Framarzi
    Ibn Habib Neyshaboory in self' book –that it is classified as sufi literature- considers the kinds of madness. In this classification, never madness isn't conceived as illness and it isn't the contrast with rationality. A madman is a man who he chooses different style with public life and refuses formal normal. At a conclusion, a madman is representated as critic of society and politics. Madness is language of outcasts and isolated persons. Therefore, it is irony and overturne ethics-knowledge regime.Foucault, also, criticizes psychiatry' dividing practices that constitutes reason-madness polarity and denies a different ways of thinking. In view of Foucault, psychiatry is a apparatus for social control and rejaction of singular subjects. In this approach, Foucault's perpective becomes similar to Ibn Habib's.But, Foucault, against Ibn Habib, avoids romantic or essentialist interpretation about a innocent essence. Foucault considers refrence to pre-modern discourses as a regressive approach. He pays attention to madness concept because it make possible forms of informal politics: ways of practicing power down to up and pass out of dividing practices. It is beyond of good-bad or truth-false. But Ibn Habib, in sufi discourse, constitutes madness language as hegemonic discourse against philosophical discourse. This article make a comparison between Foucault and Ibn Habib and it transfers superficial similarity to discoursive difference.
    Keywords: Ibn Habib Neyshaboory, Foucault, madness, dividing practices, difference, power, essentialism}
  • قاسم پورحسن، مهرداد احمدی
    هایدگر باور داشت که مفهوم پردازی متافیزیکی از نسبت اینهمانی و تفاوت نااصیل است و معتقد بود بنیاد این فراموشی در این واقعیت است که متافیزیک «تفاوت بماهو»، بمثابه گشودگی ناب را فراموشی کرده است. در نظر وی یونانیان تصویر روشنتری از نسبت تفاوت و اینهمانی داشتند. او در تفسیر گفته های آناکسیماندروس نشان میدهد که در عین اینکه آناکسیماندروس به هستندگان بمثابه یک کل می اندیشید اما تفاوت هستندگان را از میان نمیبرد. برابر تفسیر هایدگر، آناکسیماندروس با شناساندن آپیرون و زمان همچون دو عامل بنیادین توانسته بود تا به مواجهه آغازینتری با نسبت اینهمانی و تفاوت دست یابد. هایدگر این نسبت را «بهره مندی» مینامد و معتقد است همین مفهوم بهره مندی میتواند ما را به تفاوت بنیادی رهنمون سازد، چرا که برخلاف نظریه های متافیزیکی بسته به عاملی بیرونی نیست که همبستگی درگرو آن باشد، بلکه به خود هستی هستندگان بستگی دارد. آپیرون و زمان فضای نابی را میگشایند که در گشودگی آن فضا، هستندگان نهادشان را یافته و در عین حال چنان به هم وابسته میشوند که از این تعلق دوجانبه، کل برساخته شود.
    کلید واژگان: هایدگر, آناکسیماندروس, تفاوت, اینهمانی, بهره مندی}
    Ghasem Pourhasan Darzi, Mehrdad Ahmadi
    Heidegger believed that a metaphysical conceptualization of the relationship between identity and difference is not original and maintained that such negligence is rooted in the fact that metaphysics has forgotten “difference as such” as pure unfoldedness. In his view, the Greeks had a clearer image of the above-mentioned relationship. In his interpretation of Anaximander’s view, Heidegger demonstrates that, while viewing all being as a whole, Anaximander does not ignore the differences among them. Based on Heidegger’s interpretation, through introducing apeiron and time as two fundamental elements, Anaximander managed to have an early encounter with the relationship between identity and difference. Heidegger called this relationship “participation” and maintained that this concept can lead one to fundamental difference. This is because, unlike metaphysical theories, it does not depend on external elements, upon which correlation relies; rather, it depends on the being of beings. Apeiron and time open the door to a pure space in the unfoldedness of which beings find their essence and, at the same time, depend so much on each other that the whole is created based on their mutual relation.
    Keywords: Heidegger, Anaximander, difference, identity, participation}
  • محمد باقر قمی
    این مقاله در صدد آن است تا راه حلی متفاوت برای فهم نحوه وجود آنچه هم هست و هم نیست در کتاب پنجم جمهوری فراهم سازد، مفهومی که تاکنون بحث ها و اختلافات بسیاری را برانگیخته است. براساس این راه حل، نظریه وجود در جمهوری باید بر مبنای رابطه وجود و لاوجود با مفهوم «تفاوت» در سوفیست تفسیر شود. افلاطون در این رساله تلاش می کند وجود را از بند مفهوم «همسانی» رها سازد و آن را به «تفاوت» پیوند بزند. این پیوند به بهترین شکل به مفهوم تصویر و رابطه آن با اصل می انجامد و نحوه وجود یک تصویر به عنوان آنچه هم اصل هست و هم نیست، در حل مساله وجود و لاوجود کارساز می شود. به واسطه آنکه معتقدیم نظریه پولاخوس لگتای ارسطو در ساختار خود شبیه به این رابطه خاص مبتنی بر تفاوت میان اصل و تصویر در اندیشه افلاطون است، ضمن آنکه نظریه وجود افلاطون در جمهوری و سوفیست را پولاخوس استی می خوانیم، این نظریه را به عنوان راه حل پیشنهادی مان برای فهم وجود در کتاب پنجم ارائه می کنیم. آنچه هم هست و هم نیست قابل فهم خواهد بود چراکه این «هست» نه یکسان بلکه متفاوت است.
    کلید واژگان: وجود, تفاوت, تصویر, پولاخوس لگتای, پولاخوس استی}
  • فریبرز احمدی نژاد، مرضیه اخلاقی، سیدعلی علم الهدی، افلاطون صادقی
    پیامبر شناسی در حکمت متعالیه متمایز از دیگر نظر ها و مکاتب است. ملاصدرا هم بسان سایر متفکران پیامبر را از نوع بشر می داند اما سوال اصلی نگارنده این است که پیامبر اسلام (ص) که از نوع بشر است چگونه با سایر ابناء بشر از جهت معرفتی و وجودی متمایز می گردد؟ ملاصدرا با استفاده از اصول فلسفی خود نظیر: اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و اتحاد عاقل و معقول ثابت می کند که پیامبر از جهت وجودی در قوس نزول، صادر اول است و در قوس صعود نیز همه مراتب هستی به او ختم می گردد. هر چند او در تعین اولیه با سایر ابناء بشر در طبیعت انسانی مشترک است اما با علم و عمل مراتب تکامل را یکی پس از دیگری طی می کند بطوریکه با صعود به مرحله ای، آن مرحله جزء ذات او می گردد و نهایتا او در جمیع مراتب سه گانه عقلی و نفسی و حسی به کمال می رسد و مجمع انوار عقلیه و نفسیه و حسیه می گردد. و از جهت تعین ثانی با دیگر انسان ها متخالف الحقیقه می گردد البته این تفاوت آنقدر زیاد است که گویی اساسا وجود بر انسان عادی و انسان کامل که مصداق اتم آن نبی اسلام (ص) می باشد به اشتراک لفظ است.
    کلید واژگان: پیامبر, تفاوت, شباهت, معرفت شناختی, هستی شناختی, انسان}
    Fariborz Ahmadinezhad
    In transcendent theosophy, the science of knowledge of prophet of Islam (PBUH) is different from other schools. Although Mulla Sadra, just like the other thinkers, considers the prophet of Islam like an ordinary human being, but on the base of substantial motion theory, suggests that he has a unique status. Therefore, the main question of this paper is: how we can explain differences and similarities of the prophet of Islam with other human beings from epistemological and ontological point of view? Using his philosophical principles such as the Originality of existence, graduation of the existence, substantial motion and union of knower and Knowledge, Mulla Sadra proves that from ontological perspective, the prophet of Islam is the initial creation in the curve of descent and also all the degrees of existence leads to him in the curve of ascent. Although in the primary determinations, he has the same human nature as other human beings, he traverses the degrees of perfection by knowledge and practice, so that by ascending to each level, that level becomes a part of his essence and eventually he reaches perfection in all triple degrees of reason, soul and sense; and becomes the centralization of intellectual, spiritual and Sensory lights. In the secondary personal qualities, he is completely different comparing to other human beings. Of course, this difference is so deep as if the similarity between the existence of an ordinary human being and a perfect human being, whose best example is the prophet of Islam (PBUH), is just share literal.
    Keywords: Prophet of Islam (PBUH)_Difference – Similarity_Epistemology –Ontology_Human being}
  • علی زارعی
    مقاله ی حاضر نشان می دهد که بررسی خوانش انتقادی هگل از سوی ژرژ باتای بر اساس دیدگاه های ژاک دریدا، به فراروی از دیالکتیک و ورود به پارادایم فکری جدیدی برگرفته از مفهوم «تفاوت» منجر می شود. زمانی که مخالفان جدی هگل – مانند میشل فوکو – دشواری های رهایی از سلطه ی هگل را مورد تاکید قرار می دهند، اهمیت این موضوع بیشتر خود را نشان می دهد. پرداختن به مساله ی نفی و مرگ در اندیشه ی دیالکتیکی، هگل را به فیلسوف ممتازی تبدیل کرده است که متفکران معاصر را به خود جذب می کند. پرداختن به نفی و مرگ امتیازی برای دیالکتیک محسوب می شود، با این حال نحوه ی مواجهه ی هگل با این موضوع قابل نقد است. ژاک دریدا در جستاری که به دیدگاه های ژرژ باتای درباره ی دیالکتیک خدایگان-بنده اختصاص یافته است، نقدهای باتای به دیدگاه های هگل درباره ی مرگ و نفی را در چارچوب تفکر واسازانه ی خود از نوسامان می بخشد. هر دو طرف رسیدن به ایجاب را در مواجهه با امر سلبی مورد تاکید قرار می دهند، اما به این دلیل که هگل لوازم و نتایج اندیشیدن به نفی و مرگ را تا انتها دنبال نمی کند با انتقاداتی روبه رو می شود که نهایتا به گذر از دیالکتیک هگلی می انجامد. ارزیابی ما این است که مفهوم «تفاوت» در اندیشه ی دریدا گام مهمی در راه دست یابی به اسلوبی غیردیالکتیکی از تفکر است که دریدا موفق شده است با الهام از کسانی چون نیچه، هایدگر و باتای آن را محقق سازد.
    کلید واژگان: دیالکتیک, تفاوت, اقتصاد عام, نوشتار, دریدا, هگل, باتای}
    This article tries to show how the philosophy of difference comes out of the dialectical philosophy at the time of "writing" when Bataille's reading of Hegel comes complete with some Derridean meditations. The importance of the move from dialectic to difference is realized well when serious critics of Hegel, such as Michel Foucault, assert the difficulties of releasing ourselves of the dialectical thinking. Bringing in the concepts of negation and death to the philosophical discourse has given Hegel an outstanding place in the history of philosophy. These crucial issues could even attract the contemporary critical thinkers. Even though Hegel's treatment of negation and death is considered as the distinct merit of his thought, his approach in this regard has provoked some severe criticisms. Both Hegel and Derrida aim at "affirmation" in their encounter with the negation, however, it seems that in attaining affirmative thinking, Hegel could not remain faithful to his own insight regarding the significance of negation and death. Bataille and Derrida are not satisfied with Hegelian determinate negation at all. That is why they seek another kind of affirmation. Taking some of Hegelian achievements much seriously, which leads to Hegelianism without reserve according to Derrida, can provide us with a new mode of thinking which is non-dialectical. Referring to the Derridean description of Hegel as "the last philosopher of the book and the first thinker of the writing", we start our article and then try to show what it is meant by Hegelianism without reserve in details. We demonstrate how Hegelianism without reserve is accomplished through placing Nietzsche at the hub of dialectic. Inspired by Nietzsche, Bataille challenges Hegelian tragedy, seriousness, systematic thinking and conceptualization with comedy, play, chance and poetry or myth in his encounter with death and negativity. However, Bataille has faced some problems in accomplishing his non-dialectical project. Indeed, it is difficult to criticize conceptual thinking without conceptualization. Derrida's reorganization of Bataille's reading of Hegel according to his conception of writing and difference can overcome the problems of Bataille's approach to Hegel and pave the way for the move from dialectic to difference. Derrida's difference is an influential attempt in overcoming dialectic and introducing a non-dialectical mode of thinking that eventually breaks with Hegelian dialectic.
    Keywords: dialectic, difference, general economy, writing, Derrida, Hegel, Bataille}
  • عارف دانیالی
    مقاله حاضر به تقابل فلسفه و روان شناسی در اندیشه فوکو می پردازد. روایت فوکو از روان شناسی از همان آثار نخستین، واضح و روشن است، به نحوی که فوکو به عنوان یک منتقد سرسخت روان شناسی مطرح شده است. فوکو همواره درباره روان شناسی به شکل سلبی سخن گفته است. سیمای بدبینانه فوکویی از اتخاذ چنین مواضعی ناشی شده است. اما فوکو، در مواجهه با فلسفه باستان، روایتی خوشبینانه عرضه می کند؛ فلسفه، برخلاف روان شناسی، سوژه های خودآیین می آفریند، بر تفاوت و تکینه گی سوژه تاکید می کند، جامعه ای مبتنی بر روابط متقارن و متقابل را می سازد و از هرگونه مرجعیت معرفتی اجتناب می ورزد. بدین ترتیب، فلسفه، نوعی مراقبت معطوف به آزادی است، اما روان شناسی به روابط سلطه منتهی می شود. در واقع، فلسفه میان«خودآفرینی» و «با دیگران بودن» تلائم و هماهنگی ایجاد می کند. مقاله حاضر می کوشد تا نشان دهد که براساس اندیشه فوکو، در فلسفه باستانی می توان برای نقاط تاریک روان شناسی، بدیلی جستجو کرد.
    کلید واژگان: روان شناسی, فلسفه, مراقبت از دیگران, مراقبت از خود, تفاوت, رابطه متقارن و متقابل}
  • احمدعلی نیازی
    مقایسه آموزه های مربوط به یک دین با آموزه های مشابه آن در ادیان دیگر و کشف تشابهات و تمایزات آنها، به فهم عمیق باورهای دینی کمک می کند. یکی از ارکان ادیان شرقی، آموزه تناسخ به معنای باور به تولد مکرر انسان یا هر موجود زنده است. در مذهب شیعه، آموزه رجعت با مفهوم بازگشت زندگی به مجموعه ای از درگذشتگان مقارن یا پس از نهضت جهانی امام مهدی مطرح است. گاهی گمان می شود که این دو آموزه یک منشا دارند و اعتقاد به رجعت، از ادیان دیگر به برخی از مسلمانان سرایت کرده است. ازاین رو، برای بررسی این ادعا لازم است نسبت رجعت و تناسخ مورد تامل و بررسی و بازخوانی قرار گیرد. این مسئله ابعاد گوناگون دارد و بررسی شباهت ها و تفاوت های این دو آموزه، مقصود مقاله پیش روی است. تحقیق حاضر روشن می سازد که آن دو، از حیث مبانی، ارکان و اهداف تفاوت دارند. این مقاله به روش تطبیقی به تحلیل مبانی و لوازم دو آموزه می پردازد.
    کلید واژگان: تناسخ, رجعت, کارمه, هندو, شیعه, تفاوت, تشابه}
    Ahmad Ali Niyazi
    Comparing doctrines of one religion with similar doctrines of other religions and pointing out the similarities and differences between them can contribute to deep understanding of religious beliefs. One of the main beliefs in eastern religions is reincarnation, which means belief in rebirth of souls in new bodies in this world. The Shiite school advocates the doctrine of Return, in the sense that some of the dead decedents will be brought back to the life at the time or after Imam Mahdi's universal uprising. It is sometimes thought that these two doctrines are of the same origin and that the doctrine of return which some Muslims advocate has been taken from other religions. Therefore, it is necessary to contemplate on, and re-examine the relationship between return and reincarnation in order to comment on this claim. This issue has different dimensions so the present paper tries to study the similarities and differences between the two doctrines. It elaborates on the fact that these two doctrines differ in terms of foundations, principles, and aims. Using a comparative method, the author analyzes the principles and implications of these two doctrines.
    Keywords: reincarnation, return, karma, Hindu, Shiite, difference, similarity}
  • مهدی عبداللهی پور، محمدعلی مهدوی راد
    یکی از مهم ترین نیازهای آدمی، رزق و روزی است و ادامه زندگی بدون برآورده شدن این نیاز امکان پذیر نیست. خداوند عهده دار روزی رسانی شده و در قرآن کریم به تضمین روزی ها وعده داده است؛ ازسوی دیگر، درنگ در زندگی انسان ها این حقیقت را آشکار می سازد که گونه ای نابرابری در میزان بهره مندی از روزی میان آنها وجود دارد. ناشناخته ماندن فلسفه وجودی این امر، شبهه هایی را ایجاد کرده و باعث لرزش پایه های ایمان به عدل الهی در این گروه شده است. ازآنجاکه پرداختن به این مسئله بدون بررسی پیوند این تفاوت ها با عدالت الهی نافرجام خواهد ماند، در این نوشتار افزون بر بیان مفهوم رزق و ارائه تفسیر صحیح از وعده تکفل روزی ها، فلسفه گونه گونی روزی ها و سازگاری این مقوله با عدالت الهی بررسی شده می شود.
    کلید واژگان: رزق, تفاوت, عدالت, حکمت, مصلحت, قرآن کریم}
    Mahdi Abdollahipour, Mohammadali Mahdavirad
    Human life is in vital need of daily bread, and, as is said in Quran, God has guaranteed human daily bread. Yet, as is seen, there is not equality in daily bread of people. How can we explain such a disparity with regard to the absolute justice of God? Without a reasonable answer to this question, Divine justice would remain unexplained. Regarding the close relation between daily bread and Divine justice, the paper has presented a reasonable explanation on human daily bread and Divine justice. In this way, the differences in daily bread have been philosophically justified.
    Keywords: daily bread, difference, justice, reason, interest, Holey Quran}
  • سیدباقر سیدی
    از آنجا که مساله ی جواز و عدم جواز قضاوت توسط زنان یکی از مسائل مطرح کنونی است و دشمنان نیز آن را دستاویز حمله به اسلام و ارزشهای آن قرار می دهند، و در محافل فرهنگی و علمی نیز مورد توجه است، شایسته می نماید، نظریه قائلین به جواز قضاوت زن به تفصیل پیگیری شود، تا روشن گردد که جایگاه فقهی و ارزش و قوت علمی آن فتوا چیست؟ و آیا می توان این نظریه را همراهی نمود؟
    در این تحقیق با رجوع به اکثر کتب فقهی مشهور از قدما و متاخرین که در دسترس بود، به نقل و نقد دیدگاه های آنان پرداخته و سعی در جهت تبیین خدشه ای که قائلین بر جواز قضاوت زن، اجمالا در ادله ی عدم جواز تصدی مقام قضاوت توسط زنان وارد ساخته و آن را جایز شمرده اند، می شود.
    اصولا، قائلین بر اشتراط ذکورت به ادله ی چندچون، آیات، روایات، اصل و بویژه اجماع استدلال و استشهاد نموده اند، اما با تحلیل و ارزیابی انجام شده درباره ادله ای که در کلمات فقهاء عظام آمده می توانیم با اطمینان بیشتر بگوییم که اگر بدون پیش داوری در خصوص خاستگاه انسانی و جایگاه اجتماعی زنان و بدون منظور ساختن اصلی ظنی و تا اندازه ای سلیقه ای به عنوان مذاق شرع، همچون دیگر مسائل اجتماعی و تنها در چهارچوب ادله یاد شده، به بررسی شرط ذکورت در تصدی کار قضاوت نگریسته شود خواهیم دید دلیلی که بتواند عمومات و اطلاقات جواز قضاوت را تخصیص یا تقیید بزند در دست نداریم، و از این رو زن در صورتی که سایر شرایط مربوطه را دارا باشد، قضاوت او از نظر شرعی معنی ندارد بلکه عدم تصدی آن، به عنوان ترک وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، امری خلاف احتیاط خواهد بود.
    کلید واژگان: قضاوت زن, ذکورت, تفاوت, نقصان}
    Sayyed Bagher Sayyedi
    This study is an attempt to investigate women’s permission to pass a judgment in the court which is a current trend and has always been important for Islam’s opponents to refer to it targeting Islamic values. Here we have investigated the scientific and legal bases of this religious order (women are not authorized to judge) and we want to see whether this view can be followed. We have considered different important sources available to critically analyze literature in this regard. Those who believe in the necessity of masculinity of a person who passes a judgment refer to various sources, narrations, consensus of arguments to support their own claim. However, analyses made on the arguments of religious authorities revealed that there is no logical reason disallowing women to pass judgment. We can conclude that taking an unbiased look at this issue, for women possessing the related requirements, judgment cannot be denied. Rather we can allow them to pass a judgment to fulfill their responsibility of “joining the right and forbidding the wrong”.
    Keywords: Women's Judgment, Masculinity, Difference, Deficiency}
  • مرضیه اخلاقی

    فیلسوفان پیش از صدرا با تعریف انسان به عنوان حیوان ناطق، نطق را فصل حقیقی و کمال اول و ادراکات و فعالیتهای ارادی بالفعل را کمال ثانی انسان میدانند که عارض بر ماهیت نوعیه او میگردد؛ از این رو تعدد و تغایر افراد انسان از ناحیه کمالات ثانی های است که نفس انسانی در مسیر استکمال واجد آنها میشود.
    ملاصدرا با به میان کشیدن مساله ماده و صورت برای تعریف انسان، بر خلاف فیلسوفان سلف، صورت انسانی را برزخی میان دو عالم جسمانیت و روحانیت دانسته و با مبنا قرار دادن استکمال تدریجی مبتنی بر حرکت جوهری، انسان را حقیقت ذو مراتبی میداند که به موازات استکمال وجودیاش ماهیات گوناگونی می یابد و مراتب وجودی مختلفی را سپری مینماید. وی با استناد به آیات و روایات، تفاوت ذاتی نفوس انسانی را قطعی دانسته و شدیدا تاکید مینماید که هرگز بهترین و برگزیدهترین مردم نمیتواند در حقیقت نوعی، همتراز بدترین و فرومایهترین آنها باشد؛ آن دو نه تنها در حالات، که در اصل ذات و ماهیت نوعیه نیز متفاوت از یکدیگرند. پس از بررسی این دو نگرش کاملا متفاوت از یکدیگر که ناشی از تفاوت در مبانی و اصول است، علت تنوع و تفاوت ذاتی افراد انسانی و نیز رمز و راز مقامات حاصل از این تنوع بیان میشود.

    کلید واژگان: افراد انسان, تنوع, تفاوت, مقامات, ملاصدرا}
    Marzieh Akhlaghi

    Philosophers before Sadra by a definition of man as rational animal regard reason as true differentia and first perfection and perceptions and actual volitional activities as second perfection which occurs to his specific quiddity; therefore, the plurality and difference of human beings is from the second perfections that human souls in the course of their spiritual perfection get access to them.
    Mulla Sadra by discussing the problem of matter and form for a definition of man, unlike previous philosophers regards human form as a purgatory between two worlds of corporeality and spirituality and by basing gradual perfection on substantial motion, regards human being as having different degrees that along with his existential perfection finds different quaddities. By appealing to divine verses and reports, he regards the essential difference of human soul as definitive and emphasizes that the best and most distinguished people can never be at the same plane with the worst and most degraded ones; these two, not only in essential unity but also in specific unity, are different with each other. In this article, after a review of these two completely different views that are deriving from a difference based on principles and foundations, the reason for diversity and essential difference between individual persons as well as the mystery of stations resulting from this diversity will be explained.

    Keywords: Individual persons, Diversity, Difference, stations, Mulla sadra}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال