به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تفسیر » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تفسیر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم علیزاده*، حمیدرضا حاج بابایی، وحید واحد جوان

    پیش فرض ها و باورهای ذهنی مفسر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تفسیر او از متون تاثیرگذار است. برخی از مفسران تاثیر پیش فرض ها در تفسیر متون را نمی پذیرند و برخی دیگر آن را ضروری می دانند. آقای مجتهدشبستری بر اساس هرمنوتیک فلسفی، وجود پیش فرض را در تفسیر قرآن ضروری می داند و معتقد است بدون آن، فهم هیچ متنی محقق نمی شود. از مهم ترین پیش فرض های مجتهدشبستری در برداشت از قرآن، پیش فرض های خداشناسی اوست. وی با سه پیش فرض اساسی درباره خداوند، به سراغ فهم قرآن رفته؛ خداوند اثبات ناپذیر است؛ انسان در مواجهه با خدای نامتشخص قرار دارد؛ به دلیل عدم وجود ساحت زبانی در خدا نمی توان اعتقاد به وحی زبانی داشت. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی، نقدهای وارد بر سه پیش فرض خداشناسی مجتهدشبستری را بررسی می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که پیش فرض های وی به دلیل تناقض درونی و مخالفت با عقل قابل پذیرش و تعمیم به تفسیر صحیح قرآن کریم نیست.

    کلید واژگان: پیش فرض, خداشناسی, مجتهدشبستری, قرآن کریم, تفسیر}
    Maryam Alizadeh*, HamidReza Hajbabaei, Vahid Vahed Javan

    The interpreter's presuppositions and mental beliefs directly or indirectly influence his interpretation of the texts. Some commentators do not accept the influence of presuppositions in the interpretation of texts, while some others consider it as being unavoidable. Based on philosophical hermeneutics, Mr. Mojtahdshabastri considers the existence of a presupposition to be necessary in the interpretation of the Qur'an and believes that without it, the understanding of any text cannot be achieved. One of the most important presuppositions of Mujtahad Shabastri in understanding the Qur'an is his theological presuppositions. With three basic presuppositions about God, he went to understand the Qur'an. These consist in: God is unprovable, Man is facing an unknown God and Due to the lack of God`s language, one cannot believe in any linguistic revelation. This research examines the criticisms of the three presuppositions of Mojtahedshabastri's theology with a descriptive, analytical and critical method. The findings of this research show that his presuppositions cannot be accepted and generalized to the correct interpretation of the Holy Quran due to internal contradictions and opposition to reason.

    Keywords: Presupposition, Theology, Mujtahad Shabastri, Holy Qur'an, Exegesis}
  • روح الله نجفی*

    ظاهرگرایان در مقام فهم خدای قرآن، او را ابرانسانی انگاشته اند که در آسمان، سکونت دارد و بر تخت پادشاهی نشسته است، از روح خود به پیکر آدم دمیده است، در میان آتش بر موسی متجلی شده است، به روز قیامت همراه فرشتگان بر ابر می آید و برای اهل ایمان، رویت او در آن روز میسر است. اما تاویل گرایان، این سنخ گزاره ها را باور ندارند و برای آیات بیانگر آن ها، معانی خلاف ظاهر پیشنهاد می کنند. در این میان، تحقیق حاضر بر آن است که تصویر خدا در کتاب مقدس را به خدمت فهم خدای قرآن درآورد و در داوری میان ظاهرگرایان و تاویل گرایان، از آن پیشینه تاریخی، مدد جوید. فرضیه آن است که کتاب مقدس، موید برداشت های انسان وار از خدای قرآن است و سبب تضعیف رویکرد تاویلی می شود. بر این مبنا، فهم ظاهرگرایانه از خدای قرآن تعین می یابد، گرچه در فرجام امر می توان بر آن شد که آن چه قرآن درباره خداوند اظهار می کند، تصویری از او برای آدمیان و متناسب با درک انسان وار ایشان از خدا است.

    کلید واژگان: خدا, تصویر خدا, قرآن, تفسیر, ظاهرگرایی, تاویل گرایی, کتاب مقدس}
    RUHALLAH NAJAFI*

    In their understanding of the God of the Qur'an, Those who agree with the appearance of the text, consider Him to be a superman who resides in the sky and sits on the throne. He breathed his soul into the body of Adam, and He appeared to Moses in the middle of the fire, He will come on the cloud with the angels on the Day of Judgment, and for the people of faith, it will be possible to see him on that day.
    However, the opponents of appearanceism do not believe these types of propositions and suggest more distant meanings for the verses expressing them. In this situation, the present research aims to use the image of God in the Bible to understand the God of the Qur’an and seek help from that historical background in the judgment between the apparentists and the interpretationists. The hypothesis is that the Holy Bible supports the humanistic conceptions of God in the Qur'an and weakens the approach of opponents of the appearance of the text. Based on this, the human-like understanding of God in the Qur’an is the only correct understanding. Of course, in the end, it can be concluded that what the Qur’an says about God is a picture of Him for humans and is in accordance with their human understanding of God.

    Keywords: God, the Image of God, Quran, Interpretation, Appearanceism, Interpretationism, the Bible}
  • عبدالله امینی *

    کانون بحث هرمنوتیک فلسفی گادامر مسیله فهم و به نحو دقیق تر، نحوه رخداد فهم در مواجهه ما با جهان همچون یک «متن» است. گادامر درصدد پدیدارشناسی فهم، بیان شرایط امکان فهم و چگونگی رخ دادن آن است. ادعای تحریک برانگیز او این است که «هرگونه» مواجهه ما با جهان، که از آن به فهم (یا تفسیر) تعبیر می کنیم، با وساطت زبان انجام می شود. فرایند تفسیر همانا فهم زبانی ما از جهان است. جهانشمولی این درک زبانی از جهان تا آنجاست که حتی در مواقعی که به ظاهر زبان «تعلیق» می شود، باز برای بحث از این نارسایی ناچاریم که به خود زبان پناه ببریم. این یکی از ابعاد «رازآلود» زبانمندی آدمی است. بعد دیگر به این واقعیت بازمی گردد که زبان همانند جهان هیچ گاه به طور کامل تن به «عینیت بخشی» نمی دهد و به مث5ابه یک کل یکپارچه به آگاهی ما داده نمی شود، چراکه خودش شرط هرگونه آگاهی و فهم است. پرسش هایی که محور بحث این نوشتار را تشکیل می دهند، بدین قرار  است: آیا گادامر با تاکید بر درهم تنیدگی زبان و فهم (زبانمندی فهم)، صرفا می کوشد همان ادعای دیرینه در باب نسبت زبان و تفکر را به ما یادآوری کند، یا ادعای بنیادی تری در ذهن دارد؟ آیا او با تمرکز بر زبانمندی ذاتی فهم آدمی می خواهد ناکرانمندی مرزهای زبان را به ما گوشزد کند یا بر مرزها و محدودیت های آن تاکید دارد؟ نهایتا اینکه این ناسازگاری ظاهری در عبارات گادامر را چگونه می توان حل کرد که یک بار فهم زبانی و ویژگی زبانمندی را به خود انسان هنگام مواجهه با جهان نسبت می دهد و یک بار به شیوه پدیدارشناختی، زبان را «زبان خود چیزها» می داند؟ ما در طی این نوشتار، ضمن روشن نمودن دلالت زبان و فهم و نسبت آنها با هم نزد گادامر، کوشیده ایم به پرسش های مذکور به نحو ضمنی پاسخ دهیم با تاکید بر اینکه مقصود گادامر از زبانمندی به صرف به قالب کلمات درآوردن (به بیان درآوردن) تجربه ها محدود نمی شود، بلکه این امر تنها نمود بیرونی و انضمامی بعد زبانمندی فهم ما را شامل می شود.

    کلید واژگان: زبان, فهم, زبانمندی فهم, تفسیر, هرمنوتیک فلسفی, گادامر}
    Abdollah Amini *

    The focus of Gadamer's philosophical hermeneutics is the issue of understanding, and more precisely, the way understanding occurs in our encounter with the world as a "text". Gadamer tries to phenomenologizing the understanding, to express the conditions of the possibility of understanding and how it occurs. His provocative claim is that "any" encounter with the world, is mediated by language. The process of interpretation is the same our linguistic understanding of the world. The universality of this linguistic understanding of the world is to the extent that, even when language seems to be "suspended", we still have to take refuge in language itself to discuss this inadequacy. This is one of the "mysterious" aspects of human linguisticality. Another aspect comes back to the fact that language, like the world, never fully acquiesce to "objectification" and is not given to our consciousness as a unified whole, because language is preceding any understanding. The main questions of this article are as follows: By emphasizing the interconnectedness of language and understanding, Gadamer simply is trying to remind us the same long-standing claim about the relationship between language and thinking, or does he have a more fundamental claim? Does he, by focusing on the linguistic nature of human understanding, want to show us the limitlessness of the boundaries of language, or emphasize on its limitations? In this article, while clarifying the meaning of language and understanding and their relationship in Gadamer's thought, we have tried to answer the mentioned questions implicitly by emphasizing that the significance of language in Gadamer's hermeneutics is not simply limited to putting experiences into words, but this is the mere external and concrete manifestation of the linguisticality of our understanding.

    Keywords: Language, Understanding, Linguisticality Of Understanding, Interpretation, Philosophical Hermeneutics, Gadamer}
  • فاطمه احمدی، زهره منصوری

    سلفیه از فرقه های تازه ای است که خود را تابع سلف صالح می دانند و اهتمام بر احیای سنت و شیوه سلف صالح و تبعیت از پیامبراسلام (ص) ، صحابه و تابعین دارند. جریان سلفیه به گمان خود تهذیب گرایی و اصلاح طلبی عقیدتی را در سرلوحه تفسیر و عقاید خود قرار داده است. زدودن پیرایه ها و تعقیدات عقل گرایانه از ساحت نصوص دینی را رسالت خود دانسته است و بر ظاهر گروی و فهم بسیط قرآن و سنت مبتنی بر آرای سلف صالح و بدون لحاظ نمودن منطق و اصول تفهم صحیح تاکید دارند. ناهماهنگی تفسیری مفسران جریان سلفیه، مانند ابن تیمیه، ابن کثیر و آلوسی در طیف وسیعی، نشانه تزلزل ساختار عقیدتی این جریان است. برای تبیین و روشن ساختن خطای آرای تفسیری آن ها، پرداختن به رویکرد تفسیری سلفیه ضرورت دارد. فهم روش های تفسیری و انتخاب روش های صحیح و چگونگی استفاده از احادیث به شیوه درست از اهداف مهم این پژوهش می باشد. از مهم ترین یافته های این تحقیق آن است که سلفیه در تفسیر آیات قرآن و از جمله آیات رویت خداوند، خود را پایبند به اقوال صحابه و تابعین می دانند. از نظرآن ها، عقل جایگاهی ندارد و برای آن حجیتی قایل نیستند. سلفی ها پیوسته به ظاهر آیات تمسک می کنند که ساختار تفسیری آن ها احادیث است. ظاهرگرایی و جمود آن ها بر ظاهر قرآن، از اصلی ترین عوامل نقصان روش آنان است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و استناد به کتب معتبر تدوین شده است، تا به تفصیل به بیان دلایل و نقد آن از درون آیات قرآن و روایات بپردازد.

    کلید واژگان: سلفیت, تفسیر, رویکرد تفسیری, آیات رویت, عقل}
    fatemeh ahmadi, zohreh Mansouri

    Salafiyyeh is one of the new sects that consider themselves subordinate to Salaf Salih and are interested in reviving the tradition and style of Salaf Salih and following the Prophet of Islam (PBUH), his companions and followers. The Salafi movement, in its own opinion, has placed religious reformism and ideological reformism at the forefront of its interpretations and beliefs. He considers it his mission to remove rationalistic beliefs and restrictions from the field of religious texts, and they emphasize the superficiality and simple understanding of the Qur'an and the Sunnah based on the opinions of the Salaf Salih without considering the logic and principles of correct understanding. The interpretative inconsistency of the commentators of the Salafi movement, such as Ibn Taymiyyeh, Ibn Kathir and Alousi in a wide range, is a sign of the weakening of the ideological structure of this movement. In order to explain and clarify the error of their interpretive votes, it is necessary to deal with the interpretive approach of Salafiyyeh. Understanding the interpretation methods and choosing the right methods and how to use the hadiths in the right way is one of the important goals of this research. One of the most important findings of this research is that the Salafists consider themselves to adhere to the sayings of the Companions and followers in the interpretation of the verses of the Qur'an, including the verses of the vision of God. According to them, reason has no place and they don't value it. Salafis constantly insist on the appearance of verses, whose interpretive structure is hadiths. Their appearance orientation and fixation on the appearance of the Qur'an is one of the main factors of the weakness of their method. This article has been compiled with a descriptive-analytical method and referring to authentic books, in order to explain in detail, the reasons and critique it from within the Qur'anic verses and hadiths

    Keywords: Salafism, Tafsir, Tafsir approach, Vision verses, Intellect}
  • اوزر تورکر*
    هم نوع علم گرایانه و هم نوع غیرعلم گرایانه طبیعی گرایی منکر آن هستند که ارزش ها، دلایل و معانی ای که به عنوان معیارهای هنجاری فهم می شوند، بخشی از محتوای تبیین های علی و موضوعاتی برای تحقیق علمی اند. این دیدگاه ناشی از این فرض هرمنوتیکی است که مقوله های هنجاری جوهری که حیات انسان را می سازند فقط می توانند نوعی کار تفسیری داشته باشند و به این ترتیب نمی توانند بخشی از تبیین های علمی باشند. با این حال، با ظهور علوم اجتماعی مبتنی بر مدل، نیروی این فرض در حال تضعیف است. در این مقاله، من استدلال می کنم اگر علم یگانه فعالیتی است که می تواند فهمی کامل از جهان انسان به دست دهد، نسخه مناسب طبیعی گرایی باید به گونه ای باشد که اهمیت تبیینی معیارهای هنجاری را در خود بگنجاند. برای رسیدن به این هدف، من از سه مدل مبتنی بر عامل (ABM) در مطالعات علوم مربوط به اعتیاد کمک می گیرم تا نشان دهم هنجارهایی که از تفسیر ارزش ها، دلایل کنش و معانی زندگی معتادان در سطح فردی اخذ می شوند برای مکانیسم های اجتماعی تبیینی ای که به نحوی دینامیک پدیده های تبیین خواه را ایجاد می کنند، ناگزیرند. سپس با شرح بیشتر این استدلال نشان می دهم نسخه های غالب طبیعی گرایی یا دچار تناقض اند یا پیش پاافتاده اند. با توجه به این نتیجه غیرمنتظره، مسلما نیازمند تلقی ای بسنده تر از طبیعی گرایی هستیم که به جد بتواند هنجاریت جهان انسان را لحاظ کند.
    کلید واژگان: طبیعی گرایی لیبرال, طبیعی گرایی علمی, انگاره های هنجاری, تبیین علمی, تفسیر, علوم اجتماعی مبتنی بر مدل}
    Özer Türker *
    Both scientific and nonscientistic varieties of naturalism reject that values, reasons and meanings understood as normative standards appear as part of the content of causal explanations and are objects of scientific research. This view follows from the hermeneutic assumption that substantive normative categories comprising the human life can only do some sort of interpretive work and thus cannot be part of scientific explanations. However, with the advent of model-based social science, this assumption has been losing its force. In this paper, I argue that if science is the only activity that can give a complete understanding of the human world, the proper version of naturalism must accommodate the explanatory significance of normative standards. To this end, I will draw on three agent-based model (ABM) studies in addiction science to illustrate how norms that derive from interpretation of the values, action reasons, and life meanings of substance users at the individual level are indispensable to the explanatory social mechanisms that dynamically generate the explanandum phenomenon. Then I expand on this argument to show that the dominant versions of naturalism either contain a contradiction or are trivial. Given this surprising conclusion, we would surely need a more adequate conception of naturalism that can seriously consider the normativity of the human world.
    Keywords: liberal naturalism, scientific naturalism, normative notions, scientific explanation, interpretation, model-based social science}
  • فرید رهنما*، امیر نصری
    آرتور دانتو (2013-1924) فیلسوف معاصر، برای دستیابی به تعریف هنر، ضمن رد دیدگاه های پیشین و مخالفت صریح با ذات گرایی مفهوم هنر، با نگاه کاملا متفاوتی، درصدد تبیین رویکردی جدید در مواجهه با آثار هنری چالش برانگیز معاصر است. او با روی گردانی از دیدگاه کانتی مسلط بر نظریه های هنر تا اواسط قرن بیستم، نظریه خود را تحت تاثیر هگل و بر مبنای زمینه تاریخی روند ارتقای شیء عادی به اثر هنری بنا می نهد. بر این اساس، زمینه ای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی لازم است تا ابژه ها، مشروعیت اثر هنری بودن را کسب کنند. از نظر او به واسطه نوع نگاه هنرمند (در بستر تاریخی) به شی عادی و نحوه ارایه او، روایت تازه ای از یک امر معمولی پدید می آید و آن را به عنوان مفهوم و معنایی متجسد درمی آورد که منجر به استحاله به یک اثر هنری می شود. از آنجا که درک محتوای فکری اثر و دستیابی به معنای اثر، کنشی فعالانه از سوی ناظر اثر را می طلبد، تاکید بیش از حد نظریه او بر سوژه محوری، تفاسیر شخصی را سبب می شود. همچنین با توجه به اینکه نظریه هنر دانتو بر فاصله اثر هنری از دنیای واقعی تمرکز دارد (اثر هنری، ابژه واقعی نیست)، نسبت اثر با جهان واقع، زیر سوال می رود و با خصایصی که برای اثر هنری قایل می شود، خود به نوعی گرفتار ذات گرایی می شود. این مقاله در پی سوال چه چیزی اثر هنری را اثر هنری می کند؟ با بررسی و توصیف آرای دانتو، ضمن اشاره به آثار هنری مورد ارجاع وی، عوامل موثر در نظریه او را واکاوی می کند تا نهایتا به تحلیل برخی ایرادات این تلقی از مفهوم هنر بپردازد.
    کلید واژگان: آرتور دانتو, زمینه اجتماعی-فرهنگی, تفسیر, تاریخ گرایی, سوژه محوری, ذات گرایی, اثر هنری}
    Farid Rahnama *, Amir Nasri
    Arthur Danto in order to achieve the definition of art, while rejecting previous views and clearly opposing the essentialism of the concept of art, seeks a new explanation in challenging contemporary artworks with a completely different view. By turning away from Kant's point of view, which dominated the theories of art until the middle of the 20th century, he bases his theory under the influence of Hegel and based on the historical context of the process of transfiguration of the ordinary object to an artwork. Based on this, a historical, cultural, and social context is necessary for the objects to acquire the legitimacy of being an artwork. From his point of view, a new narrative of an ordinary thing emerges through the artist's way of looking at the ordinary thing (in the historical context) and the way he presents it, and he transforms it into an embodied concept and meaning, which leads to the transformation into a work of art. The excessive emphasis of his theory on subjectivism causes personal interpretations and relativism. This article follows the question of “what makes a work of art, a work of art?”, by examining and explain Danto's opinions, while pointing to the works of art referred to by him, I try to describe the factors influencing his theory to finally analyze some of the flaws in this perception of the concept of art.
    Keywords: Arthur Danto, Socio-cultural context, interpretation, Historicism, Subjectivism, Essentialism, Artwork}
  • محمود واعظی، محمد آسائی

    مفسران قرآن، نظر به رسالتشان در تبیین معنا و مقصود آیات قرآنی، از دواعی کافی برای کنجکاوی بیشتر در عقاید نصاری که مورد طعن قرآن هم قرار گرفته است، برخوردار بودند. ازاین‌رو شماری از ایشان هم احساس نیاز کرده و به بیان و سپس رد این تعالیم یا مراجعه به کتب عهد جدید اقدام کرده‌اند. این تحقیق، با روش کتابخانه‌ای و اسنادی در استخراج و روش تحلیلی در پردازش، به جست‌وجوی عملکرد و دستاوردهای مفسران قرآن در اعصار پیش از معاصر در زمینه شناخت مفاهیم اساسی الهیات مسیحی پرداخته است. براساس یافته‌های تحقیق، پنج تن از مفسران، یعنی وزیر مغربی، برهان‌الدین بقاعی، قرطبی، ابن‌تیمیه و آلوسی در این نوع از مطالعات شاخص بودند گرچه دیگر مفسران قرآن، اطلاع مناسبی از این موضوعات نداشتند و مطالعات تطبیقی بین قرآن و کتاب مقدس در ادوار پیشین توسعه نیافت. با وجود اینکه گسترش آن می‌توانست به فواید مهمی بیانجامد. ضمنا نباید نادیده انگاشت که اثر منفی ناشی از رواج اسراییلیات در تفاسیر در این موضوع بی‌تاثیر نیست.

    کلید واژگان: تفسیر, مسیحیت, کتاب مقدس, عهدین, تثلیث}
  • محمد عرب صالحی، فریده پیشوایی

    جریان فکری «تفکیک» که از حیث زمانی به دو دوره متقدم و متاخر تقسیم می شود، ضمن نگاه سلبی به عقل فلسفی در فهم قرآن، صرفا تفسیر بر اساس سنت صحیح را می-پذیرد. معاصران این جریان نسبت به متقدمان، رویکرد متعادل‌تری درپیش گرفته، با تعریف خاصی از عقل، کارکردهایی برای آن در تفسیر قایلند. مقاله حاضر به روش اسنادی در گردآوری اطلاعات و با رویکرد انتقادی، مبانی و روش تفسیری ایشان را با محوریت آثارشان به صورت مصداقی ارزیابی کرده و درصدد اثبات این فرضیه است که مبنا و روش تفسیری تفکیکیان معاصر باوجود امتیازاتی مانند اهتمام ویژه به فهم الهی قرآن یا به کارگیری عقل تحلیل گر، با کاستی ها وآسیب هایی مواجه است. مهمترین نقد، تقلیل معارف عمیق قرآنی به دلالت تطابقی و ظاهری، حجت دانستن ظهورات شخصی و مانع تراشی در معرفت-بخشی برخی آیات است. این جریان همچنان که مخالفان خود را متهم به تحمیل یافته های بشری در تفسیر قرآن می کند، خود نیز بدون ارایه نظام دقیق از رویکرد معرفت شناختی و الزامات منظومه فکری ش، با پیش فرض های تفکیکی در مبنا و روش تفسیری، فهم خود از قرآن را همان معنای مستفاد از عقل فطری می داند. این امر وزانت علمی این جریان را فروکاسته و آن را در جایگاهی فروتر از سایر رهیافت های تفسیری قرار می دهد.

    کلید واژگان: تفکیکیان معاصر, نقد, عقل, مبانی, روش, تفسیر}
  • محمدمهدی بهرامی*، علی نقی باقرشاهی

    اسطوره گیلکمش اولین متن نگاشته شده توسط بشر می باشد که تاکنون اکتشاف شده و در اهمیت آن همین بس؛ که این متن مکتوب _گل نوشت_ سرچشمه مدنیت را بین النهرین معرفی می کند. اما مهم تر از این مسیله، فهم مصادیق شگفتی است که ما را به نوع نگرش آدمی؛ به حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح پیوند می زند! از همین رو مواجهه ای هرمنوتیکی به این متن می تواند، ره یافت روشنی را برای درک عمیق تر این اسطوره به دست دهد. نظریه هرمنوتیک پل ریکور، تفسیر را ره آورد دیالکتیک تبیین و فهم می داند و از نظر او زبان را می توان موضوع مطالعه قرار داد. ریکور، میان اندیشه منطقی و استدلالی که رویکرد ابزاری دارد و اندیشه شاعرانه که به صورت نمادین و استعاری است تفاوت قایل می شود. از همین رو به اسطوره ها، بوطیقا و روایت نظر داشته و باور دارد که در واقع تخیل انسانی ضمن بسط درعمق زبان به او این امکان را می بخشدکه واژگانی تازه بیافریند یا آنها را برای بیان آنچه به زبان نمی آید به شکلی تازه ترکیب و ارایه نماید. ریکور، با تعریف خاصی که از استعاره ارایه می دهد برآن است تا ارتباط موثر میان تفسیروگفتمان را آشکارسازد. زیرا استعاره، آن جنبه از تجربیات ما که انگیزه آشکار شدن دارند؛ اما درزبان هر روزه ما دیده نمی شوند را به بیان در می آورد.این پژوهش قصد دارد براساس رویکرد ریکور به استعاره، به خوانشی دوباره از اسطوره گلیگمش پرداخته و به فهم تازه تری از آن دست یابد.

    کلید واژگان: اسطوره گیلگمش, پل ریکور, هرمنوتیک, استعاره, تفسیر}
    Mohammadmahdi Bahrami *, Ali Naqi Baqershahi

    The myth of Gilgamesh is the first text written by man that has ever been discovered, and that's enough in importance; This written text - the flower of writing - introduces the origin of Mesopotamian civilization. But more important than this is understanding the examples of wonder that lead us to the kind of human attitude; They are linked to about 3000 BC! Hermeneutical encounters with this text, therefore, can provide a clear approach to a deeper understanding of this myth. Paul Ricoeur's theory of hermeneutics sees interpretation as a dialectical approach to explanation and understanding, and in his view language can be studied. Ricoeur distinguishes between logical and argumentative thought, which has an instrumental approach, and poetic thought, which is symbolic and metaphorical. Therefore, he looks at myths, rhetoric and narratives and believes that in fact, human imagination, while expanding in the depths of language, allows him to create new words or to combine and present them in a new way to express what is not spoken. Ricoeur, with his particular definition of metaphor, seeks to reveal the effective connection between interpretation and discourse. Because metaphor is that aspect of our experience that is motivated to be revealed; But in everyday language we express the invisible. Based on Ricoeur's approach to metaphor, this study intends to re-read Gligom's myth and gain a newer understanding of it.

    Keywords: Gilgamesh myth, Paul Ricoeur, Hermeneutics, Metaphor, Interpretation}
  • روح الله شاکری زواردهی*، محمدعلی مهدوی راد، علی هابطی نژاد

    اعتقاد به امامت منصوص و بلافصل امیرالمومنینG به عنوان شاخصه اصلی اعتقاد امامیه به شمار می رود و عالمان امامیه از دیرباز به تثبیت آن از مسیر تفسیر آیات توجه داشته اند. مسیله اصلی این پژوهش تحلیل و بررسی رویکرد شیخ طوسی در تفسیر آیات امامت و ولایت است که با مقایسه تفسیر شیخ با تفسیر همفکران وی در مکتب کلامی امامیه بغداد همچون سید مرتضی و شیخ مفید و نیز روش تفسیری سابق مفسران امامیه همچون قمی و عیاشی انجام پذیرفته است. برای رسیدن به این هدف با روش تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای، همه آثار شیخ مطالعه و تفسیر وی از این آیات از جهاتی همچون جایگاه روایت در تعیین مراد از آیات، رویکرد تاویلی مبتنی بر روایات، نگاه تقریبی در استدلال ها و جایگاه اقوال مفسران در تفسیر شیخ تحلیل شده است. تفسیر شیخ طوسی از آیات ولایت و امامت را می توان تفسیری اجتهادی مبتنی بر فهم عقلایی از کلام وحی و با لحاظ تراث روایی امامیه و امتداد مکتب تفسیری امامیه بغداد دانست که با توجه به جایگاه ویژه موضوع امامت در مرزبندی مذاهب اسلامی تلاش دارد تا با رویکردی تعاملی در عین دفاع از مبانی قرآنی اندیشه امامت و لزوم نص برای تعیین ولی، زمینه طرح دیدگاه تفسیری شیعه و ارایه مبانی قرآنی امامیه در موضوع امامت را در محیط فکری جامعه اسلامی آن دوران فراهم کند.

    کلید واژگان: تفسیر, امامت, ولایت, آیات امامت و ولایت, شیخ طوسی}
    Roohollah Shakeri *, MohammadAli Mahdavirad, Ali Habeti Nejad

    Belief in the assignment by narration and immediate Imamate of the Amir al-Mu'minin (as) is considered as the main feature of the Imamate belief and Imami scholars have long paid attention to its establishment through the interpretation of verses of Quran. The main subject of this research is the analysis of Sheikh Tusi's approach in interpreting these verses. To achieve this goal through analytical methods and library studies, all of Sheikh's works have been studied and his viewpoint about these verses from aspects such as the position of narration in determining the meaning of verses, interpretive approach( taʾwīl or the allegorical interpretation of the Quran) based on narrations, establishing his argument based on the principle of proximity between Islamic sects and the position of commentators in Sheikh interpretation has been analyzed. Sheikh Tusi's interpretation of the verses of Wilayah and Imamate can be considered as a deductive interpretation based on a rational understanding of the revelation and in terms of the narrative heritage of Imamite school of thought and the extension of the Imamite school of Baghdad, which tries to take an interactive approach due to the special place of Imamate While defending the Qur'anic principles of the idea of Imamate and the necessity of narrations for determination of the Imam (Wali or guardian).in this situation, he provides the basis for the Shiite interpretive view and the presentation of the Qur'anic principles of the Imamate on the subject of Imamate in the intellectual environment of Islamic society at that time.

    Keywords: tafsir, Imamate, Velayat, verses of Imamate, Sheikh Tusi}
  • فاطمه صادق زاده*

    هر یک از مکاتب تفسیری برای فهم متشابهات قرآنی شیوه ای دارند. ملاصدرا پیش از طرح نظریه خود، روش های متداول بین سایر اندیشمندان را به دقت بررسی و ارزیابی می کند. او در حرکتی سلبی، روش تشبیهی ظاهرگرایان را به جهت نادیده گرفتن احکام عقل و بی توجهی به مقام قدس الهی نمی پذیرد و شیوه تنزیهی اهل اعتزال و فیلسوفان را که این گونه آیات را با کنار نهادن معنای ظاهری، به نحو بی ضابطه تاویل می کنند، بیش از روش اهل ظاهر مورد انتقاد قرار می دهد. وی با متکلمان اشعری که در برخی آیات به تشبیه و در برخی دیگر به تنزیه گرایش دارند نیز مخالفت می کند. وی سپس در حرکتی ایجابی روش راسخان در علم را معرفی می کند. در این روش پس از حذف خصوصیات مربوط به مصادیق عرفی و مادی، جان معنا استنباط می شود. به این ترتیب، ارواح معانی اموری چون قلم، دست، صورت و کرسی در مورد امور معقول و الهیاتی نیز ملاحظه می شود. از این رو اطلاق این نام ها برای اوصاف و افعال الهی به نحو حقیقت است. ملاصدرا افزون بر ایده پردازی، در عمل نیز با کمک نظریه خود توانسته است در موارد بسیاری بدون دست شستن از معنای ظاهری، تفسیری از آیات متشابه ارایه دهد. برای داوری درباره حرکت ملاصدرا در این مسیر، لازم است که نوع تاثیر اندیشه های عرفانی و فلسفی وی در تفسیر متشابهات، میزان توجه او به معنای ظاهری و نگاه داشت آن و مراجعه او به روایات مورد ارزیابی قرار گیرد. ملاحظه آثار صدرا نشان می دهد که وی برای فهم متشابهات، گاهی مطابق روش پیشنهادی خود عمل نکرده است.

    کلید واژگان: تفسیر, متشابهات, معنای ظاهری, تاویل, ظاهرگرایی, راسخان در علم, روح معنا}
    Fatemeh Sadeqzadeh Qamsari *

    Each school of interpretation has its own way of understanding Qur'anic similarities. Before formulating his theory, Mulla Sadra carefully examines and evaluates the common methods among other scholars. In a negative move, he does not accept the metaphorical method of the superficialists in order to ignore the rules of reason and disregard the status of the divine holiness, and he does not accept the method of purification of the people of Etzal and the philosophers who reject such verses by abandoning the apparent meaning. Discipline interprets more than the method of the apparent criticizes. Mulla Sadra believes that the method of the superficialists in keeping the meanings of the Qur'anic words is closer to the truth than the method of interpretation and purification of the second group. He also opposes Ash'arite theologians who tend to similize in some verses and purify in others. Sadr al-Muta'allehin then introduces the firm method in science in a positive move. In this method, the commentator, after removing the excesses and inferring the spirit of meaning, considers the Quranic interpretations to be a true expression and not a permissive one.In addition to ideation, Mulla Sadra, in practice, with the help of his thoughts and the theory of the spirit of meaning, has been able to provide interpretation of similar verses in many cases without losing the apparent meaning. To judge Mulla Sadra's movement in this direction, it is necessary to evaluate the effect of his mystical and philosophical thoughts on the interpretation of analogies, the extent of his attention to the apparent meaning and its maintenance, and his reference to narrations. Consideration of Sadra's works shows that he sometimes didn’t use this method to understand similarities.

    Keywords: Interpretation, similarities, apparent meaning, interpretation, superficiality, firm in science, spirit of meaning}
  • جانمحمد دهقان پور، بابک عباسی*، مهرداد عباسی، سید محمدعلی ایازی

    هرمنوتیک آوردگاه نظریه های جدید در حوزه فهم و تفسیر است. شناخت مبانی نظریه های هرمنوتیکی از آن رو اهمیت دارد که بستر مناسبی برای نقد و تحلیل فراهم می کند. فهم و تفسیر به عنوان محور کانونی مباحث هرمنوتیکی بر ارکان چهارگانه مولف، متن، مفسر و زمینه استوار است. تمایز رویکرد های هرمنوتیکی به میزان نقش هریک از ارکان چهارگانه در فرایند فهم و تفسیر بستگی دارد. در این مقاله مبانی آرای هرمنوتیکی اندیشمند معاصر اسلامی، محمد مجتهد شبستری، و هرمنوتیست معاصر غربی، هانس گیورگ گادامر، بررسی و تحلیل شده است. بررسی تطبیقی در محور های چهارگانه یادشده نشان می دهد اختلاف آرای شبستری و گادامر در اولین رکن از ارکان چهار گانه فهم و تفسیر، یعنی نقش مولف، قطعی و مطلق است؛ ولی مبانی آن دو در سه رکن دیگر، هم وجوه اشتراک دارد و هم افتراق. اهم اشتراکات شبستری و گادامر در مقوله های قرایت پذیری متن، تاریخ مندی فهم، ضرورت استنطاق، دور هرمنوتیکی و تاثیر پیش دانسته ها در فرایند فهم و تفسیر است و اهم اختلافاتشان بر سر تاثیر نقش قصد مولف یا حذف آن در فرایند فهم و روش مندی یا ناروش مندی فرایند فهم است.

    کلید واژگان: مبانی, فهم, تفسیر, هرمنوتیک, شبستری, گادامر}
    Jan Mohammad Dehghanpour, Babak Abbasi *, Mehrdad Abbasi, Seyed MohammadAli Ayazi

    Hermeneutics is the battleground of new theories in the field of understanding and interpretation. The study of the principles of hermeneutic theories is important because it provides a suitable ground for critique and analysis. Understanding and interpretation as the central point of hermeneutic discussions is founded on the four pillars of author, text, interpreter and context. The distinction of hermeneutic approaches depends on the role of each of the four pillars in the process of understanding and interpretation. In this article, the foundations of the hermeneutical views of the contemporary Islamic thinker, Mohammad Mojtahed Shabestari, and the contemporary Western hermeneuticist, Hans-Georg Gadamer, are scrutinized and analyzed. A comparative study of the four pillars of understanding and interpretation shows that the difference between Shabestari and Gadamer’s views in the first pillar, i.e., the role of the author, is definite and absolute; the principles of their views in the other three pillars, however, have both commonalities and differences. The most important commonalities are pluralism in text interpretation, the fact that understanding is affected by history, the necessity of interrogating the text, the hermeneutic cycle and the effect of presuppositions in the process of understanding and interpretation, and their main differences are over the effect of the role of the author’s intention or its elimination in the process of understanding and the methodicalness or unmethodicalness of the process of understanding.

    Keywords: Principles, Understanding, interpretation, Hermeneutics, Shabestari, Gadamer}
  • ابراهیم نوری*، حسین خاکپور، محمد بزرگ زاده

    تفسیر مفاتیح الغیب فخر رازی و روح المعانی آلوسی، از تفاسیر برجسته اهل سنت به شمار می روند. برخی پژوهشگران، تفسیر روح المعانی آلوسی را نسخه دوم تفسیر کبیر فخر رازی  به ویژه در مسایل کلامی دانسته اند. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، مسئله «کلام الهی» را از دیدگاه این دو اندیشمند ارزیابی نموده و دریافته است که هر دو مفسر، خداوند را متکلم، و کلام را دو نوع می دانند و علی رغم اشتراک در مبانی کلامی، تفاوت هایی در فهم و روش دارند. فخر رازی از دلایل عقلی در اثبات یا توجیه مدعیاتش بهره می گیرد؛ ولی آلوسی بیشتر سلوک علمای سلف را ترجیح می دهد. رازی «کلام» را دو گونه می داند: لفظی، که مرکب از حروف و اصوات و حادث است، و نفسی، که قایم به ذات الهی و قدیم است. آلوسی معنای مصدری کلام را سخن گفتن و حاصل آن را سخن معنا نموده است. وی معنای دوم را حقیقی دانسته و آن را به دو نوع لفظی و نفسی تقسیم کرده و هر دو را قدیم می داند. از نگاه آلوسی، کلام لفظی، تجلی کلام نفسی و مجرد است که خداوند آن را در صورت های خیالی و حسی ظاهر نموده است.

    کلید واژگان: تفسیر, کلام الهی, فخر رازی, آلوسی}
    Ebrahim Noori *, Hussein Khakpour, Muhammad Bozorgzadeh

    Fakhr Razi’s Quran commentary, Mafatih al-Ghayb and Alusi’s Quran commentary, Rouh al-Ma'ani, are of the prominent exegeses in Sunni Islam. Some researchers believe that Alusi’s Quran commentary, Rouh al-Ma'ani, is the second volume of Fakhr al-Din Razi’s Tafsir Kabir, especially in theological subjects. With the analytic-descriptive method and comparative approach the present paper has assessed the “divine word” from the view of these two scholars’ attitudes and has found that the two exegetes think that God is a speaker and believe that word is two kinds. In spite of sharing a common view on the theological bases, there are differences in perception and method. Fakhr applies the rational proofs for proving or justification his claims but Alusi prefers the earlier scholars. Razi believes that “word” is two types: Articulated speech (kalam al-lafzi) which is composed of letters, sounds and created in time and Interior -mental- speech (kalam al-nafsi) which is divine self-existing (Qaim bil dhat illahi). Alusi has defined that the infinitive meaning of the word is to speak and its gerund is speech. He believes that the second meaning is real and has divided into two types: articulated speech (kalam al-lafzi) and interior -mental- speech (kalam al-nafsi) and thinks both are eternal. From Alusi’s look articulated speech is a manifestation of interior -mental- speech and mujarrad (immaterial, abstract, disengaged) which God has shown in the imaginative and sensory forms.

    Keywords: Exegesis (tafsir), Divine Word, Fakhr Razi, Alusi}
  • محمود ایزدپناه، بیژن عبدالکریمی*، رضا داوری اردکانی، بابک عباسی
    نیچه معتقد بود اهل مابعدالطبیعه، باورهای خود را راستین پنداشته و برای پندارهای خود حقیقتی عینی قایل اند. نیچه مدعی است همه ارزش ها و باورهای آدمی از جمله باور به خدا، از چشم انداز خواست قدرت و به منظور حفظ و صیانت از زندگی و سودمندی آدمی به وجود آمده است؛ بی آنکه بتوان برای این پندارها وجودی عینی قایل شد. این دقیقا همان جایی است که نیچه مابعدالطبیعه غربی را آسیب پذیر می یابد زیرا متعاطیان این دانش، حقیقت فی نفسه ای را مطابق با تفسیر و برداشت خود درنظر گرفته و با این کار، نقش صیانت از زندگی را از کار ویژه های خداوند حذف کرده و آن را به ضد خود تبدیل کردند. نیچه در مقابل، برمبنایی پراگماتیستی ایده خدا را تحلیل و در گامی بعد، بازسازی کرده است. این نوشتار تلاش دارد با نظر به تحلیل تاریخ متافیزیک در اندیشه نیچه و ارتباط آن با ایده کلاسیک خداوند و همچنین تلاش برای طراحی دیگرگونه انسانی در جهان آینده، طرح این فیلسوف در باب خداوند را نشان دهد..
    کلید واژگان: خدا, تفسیر, چشم انداز, خواست قدرت, اخلاق}
    Mahmoud Izadpanah, Bijan Abdolkarimi *, Reza Davari Ardakani, Babak Abbasi
    Nietzsche believed that metaphysicians considered their beliefs to be true and gave their ideas an objective truth. Nietzsche claims that all human values and beliefs, including belief in God, arose from the perspective of the desire for power and in order to preserve and preserve human life and usefulness; Without being able to give an objective existence to these ideas. This is exactly where Nietzsche finds the Western metaphysics vulnerable, because the followers of this knowledge considered the personal truth according to their own interpretation, thus removing the role of preserving life from the attributes of God and turning it against themselves. . Nietzsche, on the other hand, analyzed the pragmatist basis of the idea of God and reconstructed it in the next step. This article tries to show the philosopher's plan for God by analyzing the history of metaphysics in Nietzsche's thought and its relation to the classical idea of God, as well as trying to design another human being in the world to come.
    Keywords: God, interpretation, Vision, Will to Power, Morality}
  • علی محمد قهرمانی، احمد بهشتی*، محمد سعیدی مهر

    بررسی نقش تاویل در فهم متون دینی و عدول از ظواهر الفاظ آیات قرآن، یکی از چالش‌برانگیزترین مسایل مسلمانان بوده است. در سده اخیر طرح مکتب تفکیک و مشخصا طرد تاویل و تاکید بر خالصمانی ظواهر متون قرآنی، نزد این مکتب، دو قطب طرفداران و مخالفان تاویل در حوزه دین‌پژوهی را بدنبال داشته است. این مقاله با روش کتابخانه‌ای و تحلیل و مقایسه آثار استاد حکیمی و علامه طباطبایی، این مسئله را موردبررسی قرار داده است که یافته‌ها، حاکی از نهایت افتراق و جدایی بین دو دیدگاه در نوع تبیین و روش اتخاذی آنان است. و نیز با توجه به ذوبطون بودن کلام وحی هیچ فرقه و مکتبی گریزی از تاویل نداشته و برخلاف مشی تفکیکیان و حکیمی فهم عمیق معانی دین و رسیدن به گوهر ناب و خالص کلام وحی، نه در عصری سازی آن متون، که مرهون بکارگیری تاویل است و طرح تفکیک ظواهر متون دینی برای پرهیز از تاویل در مقام یک ایده و رویای غیرعملی بازخواهد ماند.

    کلید واژگان: طباطبایی, حکیمی, تاویل, تفسیر, قرآن, حدیث}
    Ali Mohammad Ghahremani, Ahmad Beheshti*, Mohammad Saeedi Mehr

    Examining the role of ta`wīl in understanding religious texts and passing from the appearances of the words of Quranic verses has been one of the most challenging issues for Muslim scholars. In the last century, appearance of the school of tafkīk, and specifically denial of ta`wīl and emphasis on the necessity of the purity of the appearances of Qur'anic texts, has led to two poles of proponents and opponents of ta`wīl in the field of religious studies. This article examines the issue with an analytic method and library-based technique and compared of the works of professor Hakimi and Allameh Tabatabai in the field. The findings indicate maximum difference between the two views in the type and method of explanation. Also, due to the revelation`s state of being of various levels, no sect or school has escaped from ta`wīl. The way to separate the appearances of religious texts to avoid ta`wīl will remain an impractical idea and dream.

    Keywords: Tabatabai, Hakimi, Ta`wīl, Tafsir, Quran, Hadith}
  • جوادامین خندقی *

    در میان هنرها، فیلم به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فردش از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مسایل مهم در فلسفه فیلم، مسئله «ادراک» است. تبیین و بررسی چیستی و چگونگی ادراک فیلم، زمینه پرداختن به مسایل دیگر در زمینه نسبت فیلم و شناخت است. در میان نظریه های فیلم، جریانی با عنوان «نظریه شناختی» پدید آمده است که به مسایلی از این دست می پردازد. در این پژوهش، با بهره گیری از روش گردآوری کتابخانه ای و تحلیل کیفی محتوا، ادراک فیلم در بستر نظریه ادراک ابن سینا تبیین می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ادراک فیلم از مرتبه ادراک حسی آغاز و تا مرتبه ادراک عقلی متناسب با گونه های فیلم ادامه دارد. چیزی که تماشاگر می بیند، ترکیبی از نور رنگی و پرده است و زمان و مکان را نیز در همین قالب ادراک می کند. همچنین فلسفه ابن سینا قابلیت بحث فلسفی در باره فیلم را دارد و پژوهش هایی از این دست، می تواند بستر تدوین نظریه شناختی فیلم در زمینه فلسفه اسلامی باشد.

    کلید واژگان: ادراک فیلم, نظریه ادراک, ابن سینا, تفسیر, معنای فیلم}
    Javad Amin Khandaghi *

    Film perception is a more complex issue than other arts due to its unique characteristics and multifaceted nature. Among film theories, a movement called “cognitive theory” deals with such problems. However, despite all the capacities of Islamic philosophy in cognitive issues, no research has been done in the context of Islamic philosophy. But can this be pursued in the context of Islamic philosophy? The main question in this research is how does the viewer perceives the film? In this research, I use the method of qualitative content analysis and library collection. Based on the common interpretation of perception in Ibn Sina’s texts, perception is form acquisition. The film is a hand-made art, and its production is the photographic way. Display it on a surface or screen. Provides animated images, or at least it is possible. This research is the starting point for developing the philosophy of film and cognitive theory in Islamic philosophy. According to Ibn Sina’s view, film perception begins with the level of sensory perception by obtaining visual and auditory forms and continues to the level of intellectual perception appropriate to the form and content of each film. In the context of Ibn Sina’s philosophy, color exists in the real world. Instead, the viewer sees a combination of colored light and curtains that emit their light from the device’s light source. This study shows film perception’s challenging and critical context for designing and responding to film theory/philosophy issues.

    Keywords: film perception, theory of perception, Avicenna, interpretation, the meaning of the film}
  • حسین شقاقی*

    «عدم تعین از خانه آغاز می شود» مهم ترین نتیجه استدلال های کواین در دفاع از «عدم تعین ترجمه» است. این نتیجه گیری، که دیویدسون نیز از آن حمایت می کند، و به همین خاطر آن را تز کواینی-دیویدسونی خواهیم نامید، حاکی از فقدان تعین معنا در زبان مادری است. هانس گلاک که این تز را مشابه تز «اجتناب ناپذیری ترجمه» در هرمنوتیک فلسفی گادامر می داند، به این تز کواینی-دیویدسونی انتقاداتی را وارد کرده است و آن را قابل دفاع نمی داند. در اینجا اولا با مروری بر تز کواینی-دیویدسونی و نیز تز گادامری، شباهت ادعایی گلاک را تایید خواهم کرد، و در ثانی در رد انتقادات گلاک، سعی خواهم کرد با مرور شباهت و موازنه بین وضع مترجم ریشه ای کواین از یک سو و روایت کواین از وضع کودک در آستانه یادگیری زبان مادری، از سوی دیگر، از تز کواینی-دیویدسونی دفاع کنیم.

    کلید واژگان: ترجمه ریشه ای, عدم تعین ترجمه, اجتناب ناپذیری ترجمه, تفسیر, معنا}
    Hossein Shaqaqi *

    "Indeterminacy begins at home" is the most important result of Quine's arguments in defense of "translation indeterminacy". This conclusion, which is also supported by Davidson, and hence we will call it the Quinnie-Davidson thesis, indicates a lack of definition of meaning in the mother tongue. Hans Gluck, who likens this thesis to the "inevitability of translation" thesis in Gadamer's philosophical hermeneutics, criticizes Quine-Davidson's thesis and does not consider it defensible. Here, first, by reviewing Quinnie-Davidson's thesis as well as Gadamer, I will confirm Glock's alleged similarity, and secondly, in refuting Glock's criticisms, I will try to defend the Quine-Davidson thesis by reviewing the similarity and balance between the position of Quinn's root translator from one hand, and Quine's account of the situation of the child on the verge of learning the mother tongue, on the other hand.

    Keywords: Radical Translation, Indeterminacy of Translation, Indispensability of Translation, Interpretation, Meaning}
  • یعقوب فتح الهی، رحمت الله عبدالله زاده*، حمیدرضا فهیمی تبار

    در این مقاله با روش تحلیلی به منشا رفتار مفسران اهل سنت در مواجه با آیات فضایل اهل بیت (ع) پرداخته شد؛ مفسران بزرگ اهل سنت مانند فخر رازی و طبری و زمخشری که تقریبا موضع منصفانه‌تری نسبت به آیات فضایل اهل بیت (ع) در پیش گرفته و به مستندات تاریخی اکتفا کرده‌اند،گرچه معرفت شناسی اصیل آیات فضایل به دست نمی‌دهند و در بین برخی مفسران همچون قرمطی برخوردهای متفاوتی هم در تفسیر آیات فضایل اهل بیت (ع) به چشم می‌خورد که همگی ناشی از باورهای مذهبی و شرایط اجتماعی و اختلاف نسبت به تشیع است.البته شرایط اجتماعی و حاکمیت سیاسی یک فرقه نیز به این مسئله دامن زده است؛ سکوت در برابر برخی آیات مورد اجماع صحابه، تفسیر خلاف دیدگاه مشهور, غفلت از منابع و یا تحریف منابع، عوامل عقیدتی و توجیه تکلف آمیز آیات فضایل ،مهم‌ترین شیوه‌های این مفسران برای گذر از تفسیر این آیات است.

    کلید واژگان: آیات فضایل, تفسیر, اهل بیت, مباهله, مفسران اهل سنت}
  • محمد طاهری گندمانی، محمدرضا حاجی اسماعیلی*

    اصل ترادف و تکثر معانی الفاظ قرآن کریم بعنوان یک رویکرد زیبایی شناختی این کتاب مقدس همواره مورد توجه صاحب نظران بوده است. این رویکرد همواره در طول تاریخ دارای موافقین و مخالفین زیادی بوده است. مفسرین و قرآن پژوهان موافق تکثر معنایی سعی دارند با بهره گیری از آن مقبولترین، قابل پذیرش ترین و زیباترین مفهوم و تفسیر از آیات الهی را ارایه نمایند. این رویکرد بعضا با اتهاماتی همچون افتادن در دام تشتت، نسبیت گرایی و همین طور تفسیر به رای مواجه شده است. در مقاله حاضر سعی شده با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از شواهد قرآنی و دلایل متقن و علمی ضمن تبیین موضوع زیبایی و ابعاد مختلف آن به نقد و تحلیل آن پرداخته شود و ضمن پذیرش اصل عدم امکان ترادف برای واژگان قرآنی و محدودیت آنها از یک سوی و همچنین ضرورت ارایه موضوعات و مفاهیم فراوان دینی از سوی دیگر، آن را بعنوان اصلی مهم و کاربردی اثبات نماییم. نتایج تحقیق چنین است که در کاربردهای قرآنی واژگان زیبایی تفاوت‌هایی وجود دارد که در مجموعه برداشت‌های ما از آیات الهی تاثیر گذار است. در کاربردهای قرآنی واژگان زیبایی تفاوت‌هایی وجود دارد که در مجموعه برداشت‌های ما از آیات الهی تاثیر گذار است.

    کلید واژگان: تکثر معانی, زیبایی شناسی, معنا شناسی, تفسیر, ترادف}
  • سحر صدری*، کاوس روحی برندق، علی حاجی خانی، محمد سعیدی مهر

    یکی از نوآوری های علامه طباطبایی، نظریه اعتباریات است. این نظریه بر آراء ایشان در زمینه های مختلف تاثیر گذاشته است. یکی از این موارد، تفسیر آیات مربوط به مسایل اجتماعی است. علامه در این راستا حین بحث از مسایل اجتماعی به نظریه اعتباریات توجه داشته و بسیاری از آن ها را بر همین مبنا توجیه و تفسیر کرده است. این تحقیق با روش جستجوی کتابخانه ای و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی (توصیفی - تحلیلی) به بررسی تاثیر نظریه اعتباریات علامه در تفسیر آیات مربوط به مسایل اجتماعی در تفسیر المیزان پرداخته و به این نتیجه رسیده است که ایشان، در تبیین مسایلی چون پیدایش زندگی اجتماعی انسان، روابط اجتماعی چون اخوت و بنوت و زوجیت، کلام و زبان، قوانین اجتماعی و عقد و عهد و قسم، نظریه اعتباریات را دخالت داده و در برخی موارد دیدگاهی نو و برخلاف دیدگاه های مفسران ارایه کرده است.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, تفسیر, نظریه اعتباریات, مسائل اجتماعی}
    Sahar Sadri *, Kavoos Roohi Barandagh, Ali Hajikhani, Mohammad Saeedi Mehr

    One of the innovations of Allameh Tabatabai is the theory of "Non-realistic perception". This theory has influenced their views in various fields. One of these is the interpretation of verses related to social issues. In this regard, while discussing social issues, Allameh has paid attention to the theory of "Non-realistic perception" and has justified and interpreted many of them on this basis. This research has investigated the effect of Allameh "Non-realistic perception" Theory in the interpretation of verses related to social issues in the interpretation of Al-Mizan by using the library search method and using the qualitative content analysis method (descriptive-analytical) and has reached the conclusion that he, in explaining issues such as Genesis Human social life, social relations such as brotherhood, sonship and marriage, word and language, social laws and contracts and oaths, have introduced the theory of "Non-realistic perception" and in some cases has presented a new perspective and contrary to the views of commentators.

    Keywords: Allameh Tabatabai, Interpretation, Non-realistic perception Theory, Social Issues}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال