به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حدوث جسمانی نفس » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حدوث جسمانی نفس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حمیده انصاری *، حسن فتحی، مرتضی شجاری

    فلاسفه درباره چیستی و حقیقت نفس، آراء متعددی مبتنی بر دوگانه انگاری (تجرد نفس مبتنی بر قدم، حدوث پیش از بدن یا همراه با آن) یا وحدت انگاری (حدوث جسمانی نفس) ارایه کرده اند. ملاصدرا نفس را حادث جسمانی میداند. اصول حکمت متعالیه، همچون حرکت جوهری و اصالت و تشکیک وجود، به انضمام نظریه حدوث جسمانی نفس، قدرت و امکان اثبات معاد جسمانی را یافته اند. ارسطو نیز حدوث نفس را جسمانی دانسته است. اما اینکه ملاصدرا در این بحث تا چه اندازه متاثر از آراء ارسطوست، تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این نوشتار آنست که ریشه های ارسطویی بحث حدوث جسمانی نفس نزد ملاصدرا را تبیین کند و برای رسیدن به مقصود از روش تحلیل و مقایسه دیدگاه ها بهره میبرد. دستاورد مقاله حاضر اینست که ملاصدرا در تعریف نفس به «صورت جسم طبیعی آلی» و بتبع این تعریف، جوهر صوری بودن نفس، کمال اول بودن نفس برای بدن، ترکیب اتحادی نفس و بدن و وحدت قوای نفس که همگی دال بر حدوث جسمانی نفسند، متاثر از ارسطوست. اما دیدگاه ارسطو بدلیل التباس در بعضی از اقوالش و نداشتن موضعی درباب اصالت وجود یا ماهیت و عدم تصریح به حرکت در جوهر و تشکیک وجود، دارای ابهام است.

    کلید واژگان: حدوث جسمانی نفس, جوهر صوری, کمال بدن, ترکیب اتحادی نفس و بدن, وحدت قوای نفس, ارسطو, ملاصدرا}
    Hamideh Ansari *, Hassan Fathi, Morteza Shajari

    Philosophers have presented different views about the whatness and truth of the soul based on dualism (immateriality of the soul based on the pre-eternity and origination of the soul before the existence of the body or along with it) or monism (corporeal origination of the soul). Mullā Ṣadrā believes that the soul is corporeally originated. The principles of the Transcendent Philosophy, including the trans-substantial motion, the principiality and gradedness of being, and the corporeal origination of the soul, have made it possible to demonstrate corporeal resurrection. Aristotle also believes that the origination of the soul is corporeal. However, the extent to which Mullā Ṣadrā is influenced by Aristotle’s ideas in this regard has never been studied so far. This paper is intended to explain the Aristotelean roots of Mullā Ṣadrā’s discussion of corporeal origination following a comparative-analytic method. The findings of this study indicate that in defining the soul as a “natural and organic body” and, following it, considering the soul as a formal substance and a primary perfection of the body, as well as believing in the unitary synthesis of the body and the soul and the unity of the faculties of the soul, all indicating the corporeal origination of the soul, Mullā Ṣadrā is under the influence of Aristotle. Nevertheless, Aristotle’s approach suffers from some ambiguity because of the existing implicitness in some of his words and not referring to an explicit standpoint regarding the principiality of existence or quiddity, presence of motion in substance, and gradedness of existence.

    Keywords: corporeal origination of the soul, formal substance, perfection of body, unitary synthesis of the soul, body, unity of the soul’s faculties, Aristotle, Mullā Ṣadrā}
  • مهدی همازاده ابیانه*
    این مقاله با هدف بررسی مقایسه‏ ای نظریه حکمت متعالیه درباره حدوث و نحوه وجود نفس، با یکی از نظریات فلسفه ذهن معاصر در این‏باره، در ابتدا به تفصیل، نظریه ‏ای جدید در فلسفه ذهن را مورد توجه و واکاوی قرار می‏دهد که در میان فیلسوفان معاصر به «نوظهورگرایی» شهرت دارد. نویسنده با تفکیک دو نسخه قوی و ضعیف این نظریه، دو چالش مهم تبیینی که فیلسوفان فیزیکالیست علیه این نظریه اقامه کرده‏ اند را نیز توضیح داده است.در ادامه ضمن مروری اجمالی بر تئوری صدرالمتالهین درباره حدوث و مراتب نفس، شباهت و تفاوت آن با نسخه قوی نوظهورگرایی، بررسی شده است. مقاله سپس ضمن تاکید بر جنبه ‏های اساسی شباهت و برخی تفاوت‏ها بین این دو نظریه، چالش‏های پیش روی نوظهورگرایی که از سوی فیزیکالیست‏ها مطرح شده را نیز قابل بازسازی در برابر نظریه صدرا می‏داند.وی در انتها با اشاره به برخی توضیحات فیلسوفان صدرایی درباره رابطه نفس - بدن، آن را در مواجهه با اشکالات و ابهامات فیزیکالیست‏های معاصر کافی نمی‏ بیند و فلسفه صدرا را نیازمند تکمیل در راستای چالش تبیینی مذکور، می‏داند. بیان نقاط اشتراک و افتراق این دو دیدگاه و تشریح برخی کاستی‏ها و ابهامات نظریه حکمت متعالیه جهت مواجهه با اشکالات فیزیکالیستی معاصر، از نوآوری‏های این مقاله است.
    کلید واژگان: نوظهورگرایی, حدوث جسمانی نفس, فیزیکالیسم, علیت ذهنی, رابطه نفس - بدن}
    Mahdi Homazadeh
    This paper - in order to make a comparative study between Sadra ,s theory and a new western theory about soul s occurrence - first focus on studying and explaining the new theory in philosophy of mind; which called “Emergentism” by contemporary philosophers. The author distinguishes between two version of Emergentism: strong and weak, and describes two challenges against the strong version which have adduced by physicalists.He, then, makes a brief review of Sadra ,s theory about soul ,s occurrence and its ranks, and thus considers the similarity and difference between Sadra ,s view and strong emergentism. The paper by referring to the common aspects of these two theories, believes that most challenges which have made against strong emergentism are reformable versus Sadraism. He, finally, implicates some explications of Sadraist philosophers about mind – body connection, and shows their inefficiency to meet the objections and ambiguities of physicalist philosophers. He believes that Sadra ,s philosophy of mind needs further completion to satisfy this requirement. The main contribution of this paper is explaining the intersections and dissociations of these two theory, and some deficiencies and ambiguities of Sadra ,s view in deal with physicalism.
    Keywords: Emergentism, Bodily occurrence of soul, Physicalism, Mental causation, Mind body problem}
  • محمدصالح طیب نیا*

    ملاصدرا با ارائه ی نظریه ی جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن نفس، تحولی شگرف در مباحث نفس پدید آورد. بر اساس این نظریه مبدا تکون نفس، ماده جسمانی است که بر اثر حرکت جوهری به موجودی غیر مادی تبدیل می گردد. مساله خلقت ارواح قبل از پیدایش ابدان – که ظاهر برخی از روایات آن را تایید می کند- چالش بزرگی است که این نظریه با آن روبروست. ملاصدرا با استناد به دلایل عقلی، تقدم نفوس را بر ابدان به صورت متکثر مردود دانسته و روایاتی که دلالت بر خلقت ارواح پیش از ابدان دارد را تاویل می کند در صورتی که نیاز به تاویل روایات نیست.
    در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به تبیین مفهوم روح و نفس و تفاوت های میان آن دو در قرآن و روایات پرداخته شود. بر اساس نتایج حاصله از این تحقیق، روح امری مجرد و مربوط به عالم امر است که می تواند قبل از خلق بدن موجود باشد در صورتی که نفس نمود روح در عالم خلق بوده و با پیدایش بدن پدید می آید و بدین ترتیب تعارض بین نظریه ملاصدرا مبنی بر جسمانیه الحدوث بودن نفس و روایاتی که وجود ارواح را قبل از پیدایش ابدان می داند، حل می گردد بدون آن که نیاز به تاویل روایات باشد.
    کلید واژگان: روح, نفس, حدوث جسمانی نفس, عالم امر, عالم خلق, ملاصدرا}
    Mohammad Saleh Tayebnia*

    Mullā Sadrā presented a theory regarding “Self” that based on, the origin source of change and development of the self is the physical mater which undergoes various changes based on “the movement of Essence” and its developments that finally change to spiritual existence. Mullā sadra’s view presents a challenge to a view partly supported by some hadiths which believe in the pre-existence of souls before the bodies. Appealing to rational reasons, Mulla Sadrā refutes the existence of souls before bodies and begins to interpret the creation of souls prior to bodies. He believes that these statements only make clear the existence of reasoning “selves” before emerging the material world.
    This article by descriptive-analytical method attempts to present the concept of “Soul” and “self” in the Qurān and in the Hadiths, and to state that soul is an abstract entity related to the domain of commandment; therefore, it can have existence before the creation of body. Where as, “Self” is a representation of “Soul” in the material world. Accordingly, the controversy between the theory of the occurance of “self” and the existence of the souls before bodies is solved
    Keywords: Soul, Self, corporeality origination of Self, Commandment world, Creation world, Mulla Sadra}
  • ابوالحسن غفاری *
    مسئله بقای نفس پس از مفارقت از بدن، یکی از چالش برانگیزترین مسائل فلسفی است. این مسئله، هم از سوی حکمایی که نفس را قدیم و مجرد میدانند و هم از سوی حکمایی که به حدوث روحانی نفس معتقد هستند، مورد بحث واقع شده و استدلالهای گوناگون در اینباره اقامه شده است. خواجه طوسی که به سنت حکمت مشاء تعلق دارد، این پرسش را مطرح کرده است که چرا بعقیده حکما، بدن و استعداد بدنی در ابتدای حدوث نفس لازم و ضروری است اما در مرحله بقا و مفارقت شرط نیست؟ او پاسخ این پرسش را در رساله یی که درباره بقای نفس نوشته، بررسی کرده است و در عین حال آن را از حکیم معاصر خویش، شمس الدین خسروشاهی نیز پرسیده ولی پاسخی دریافت نکرده است. همین پرسش را ملامظفر حسین کاشانی، حکیم معاصر ملاصدرا از او پرسیده است زیرا بنظر میرسد که ظاهرا مسئله بقای نفس با نظریه حدوث جسمانی ملاصدرا قابل جمع نیست. صدرالمتالهین پرسش خواجه و ملامظفر را هم بر اساس مبنای قوم و هم اصول فلسفه خویش پاسخ داده و از مسئله بقای نفس پس از مفارقت بدن دفاع کرده است.
    کلید واژگان: نفس, بقای نفس, حدوث جسمانی نفس, خواجه نصیرالدین طوسی, ملا مظفر حسین کاشانی, ملاصدرا}
    Abollhasan Ghafari *
    The subsistence of the soul after its parting with the body is one of the most challenging problems in the field of philosophy. This problem has been discussed by both philosophers who consider the soul to be pre-eternal and immaterial and philosophers who believe in the spiritual origination of the soul, and both groups have adduced various arguments in this regard. Khwajah Nasir al-Din Tusi, who is a Peripatetic philosopher, has posed the following question: Why, in the view of philosophers, are the body and bodily preparedness concomitant at the beginning of the origination of the soul but not at the stage of subsistence and separation? He has probed the response to this question in a treatise which he wrote about the subsistence of the soul. At the same time, he asked this question from his contemporary philosopher, Shams al-Din Khusrawshahi, but he did not receive a response. Mulla Muzaffar Hossein Kashani, who was contemporary with Mulla Sadra, asked him the same question, since it seems that the problem of the subsistence of the soul is apparently inconsistent with Mulla Sadra’s theory of corporeal origination. He provided a response to the question of Khwajah Nasir al-Din Tusi and Mulla Muzaffar on the basis of the fundamental principles of his own philosophy and defended the problem of the subsistence of the soul after its separation from the body.
    Keywords: soul, corporeal origination of the soul, Mulla Muzaffar Hossein Kashani, subsistence of the soul, Khwajah Nasir al-Din Tusi, Khwajah Nasir al-Din Tusi}
  • محمدحسین زاده، اعظم قاسمی، محسن جوادی، هادی وکیلی
    قواعد حکمت متعالیه و همچنین مشاهدات تجربی بیان میکنند که انسانها در سرشت اولیه با یکدیگر متفاوتند و همین، سبب تفاوت در اراده ها و افعال ارادی انسانها میشود. این مقاله به بررسی دیدگاه ملاصدرا درباره تاثیر سرشت انسان بر افعال اختیاری میپردازد و نقش سرشت انسان را در مسئولیت پذیری بررسی میکند. شکلگیری سرشت انسان در فلسفه ملاصدرا با مکاتب فلسفی دیگر متفاوت است؛ در حکمت متعالیه، سرشت انسان برآمده از حیثیت مادی نفس میباشد و اختلاف سرشت انسانها، از اختلاف مواد جسمانی نشئت میگیرد. ضمیمه شدن این امر به رابطه ضروری علت و معلول موجب شده تا مسئولیت اخلاقی در فلسفه او قابل تبیین نباشد. این مسئله، حکمت عملی صدرایی را با چالشهایی روبرو میکند که مهمترین آنها، چالش در تبیین نظام تکلیف و جزاست.
    کلید واژگان: سرشت انسان, مسئولیت اخلاقی, حدوث جسمانی نفس, امکان بدیل, نظام تکلیف و جزا, ملاصدرا}
    Mohammad Hosseinzadeh, Azam Ghasemi, Mohsen Javadi, Hadi Vakili
    The principles of the Transcendent Philosophy as well as empirical observations indicate that people are different from each other in their primary nature. This explains why they are different in terms of their free will and voluntary acts. The present paper investigates Mulla Sadra’s view of the effects of human nature on their voluntary acts and examines its role in accepting responsibility. The formation of human nature in Mulla Sadra’s philosophy is different from that in other schools of philosophy. In the Transcendent Philosophy, the human nature originates in the material mode of the soul, and the differences among the natures of different human beings are rooted in the differences among corporeal substances. The attachment of this affair to the necessity of the cause-effect relation is the reason why moral responsibility is not explainable in Mulla Sadra’s philosophy. This problem poses certain challenges to Sadrian practical wisdom, the most important of which is the challenge of explaining the system of duty and recompense.
    Keywords: human nature, moral responsibility, corporeal origination of the soul, alternative possibility, system of duty, recompense, Mulla Sadra}
  • مهدی نجفی افرا، مریم سادات زیارتی
    حرکت نشان از اشتداد هستی موجود متحرک دارد. لذا در تفکر صدرایی، حرکت امری وجودی است، نه ماهوی، ولی به دلیل اتحاد ماهیت با وجود، حرکت به جوهر نسبت داده می شود. معنای حرکت جوهری این است که هر صورت حادث، مشتمل بر آثار و کمالات صور قبلی نیز هست و جریان حرکت به نحو «لبس بعد از لبس» است. اثبات حدوث جسمانی نفس، وحدت نفس با قوای آن و جامع اکوان ثلاثه بودن انسان، از دست آوردهای حرکت جوهری است. صدرا بر مبنای «حدوث جسمانی نفس» و «حرکت اشتدادی جوهری»، نفس انسانی را در آغاز، جسمانی می داند که با حرکت تکاملی، مادی- مثالی و سپس مثالی محض خواهد شد و سرانجام به مرتبه تجرد عقلی می رسد. نفس حقیقتی ذومراتب است که بدن، مرتبه نازله آن است و هر فعل و انفعالی که در یک مرتبه رخ دهد، با فعل و انفعال در مراتب دیگر مرتبط است.
    کلید واژگان: حرکت جوهری, حدوث جسمانی نفس, عقل نظری, عقل عملی}
    Mehdi Najafiafra, Maryam Sadat Ziaraty
    According to Mulla Sadra, motion is passing from potentiality to actuality gradually. He has not meant of substantial movement, the substance is moving, but the movement has been devoted to the being, not to the quiddity, because the essence unified with the being externally. According to Mulla Sadra’s philosophy all originated things are moving in a manner such as covering after covering. Approving the corporeal origination of soul, unity of the soul with its faculties and regarding human beings as the comprehensive being, is the results of substantial motion. He, on the basis of corporeal generation of the soul and substantial gradational motion, regards the human as a corporeal substance at the beginning which then can elevate from matter to quantitative ideas and then to intellectual truths. Accordingly, human souls have many gradations which the lowest is the body, so the souls are changing from one stage to the other.
    Keywords: Substantial Motion, Corporeal Generation of the Soul, Theoretical Reason, Practical Reason}
  • محمود شکری، یارعلی کرد فیروزجایی
    تعبیر «جسمانیت نفس» در آثار صدر المتالهین براساس دو نظریه متفاوت از وی قابل تفسیر است: نظریه اول، حدوث جسمانی نفس است که براساس آن، نفس در مراحل ابتدایی وجود خود امری منطبع و حال در ماده است و نظریه دوم، ذاتی بودن «اضافه نفسیت» است که طبق آن، نفس دارای کون تعلقی بوده و در نتیجه از لحاظ وجودی وابسته به ماده است. ملاصدرا گاهی برمبنای نظریه اول و گاهی برمبنای نظریه دوم واژه های مادی و جسمانی را بر نفس اطلاق می کند. به نظر می رسد بدون تبیین و تفکیک این دو نظریه نمی توان به مفهوم روشنی از اطلاقات واژه های مادیت و جسمانیت نفس در کلام ملاصدرا رسید. افزون بر این، با تفکیک این دو نظریه می توان به دو تفسیر متفاوت از نظریه حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس نیز دست یافت که به نظر می رسد هردو مورد تاکید ملاصدرا بوده است.
    کلید واژگان: حرکت جوهری نفس, مادیت نفس, حدوث جسمانی نفس, کون تعلقی نفس, نفسیت نفس}
    Mahmoud Shokri, Yarali Kordfiroozjae
    The expression “corporeality of Soul” in Sadra’s works can be interpreted on the basis of two different views: that of corporeality origination of soul according to which the soul in its initial stages of existence is “imprinted’’ and immanent in matter. In the second view, however, the soul is of “essential relatedness” in virtue of which it has a relative being and thus is existentially related to matter. It seems that without distinguishing between these two views one cannot have a clear understanding of the term “corporeality” as it is used in Mulla Sadra. Moreover, with this distinction one can reach two different interpretations of corporeal origination and spiritual immortality of soul of Sadra both of which seem to have been emphasized by him.
    Keywords: Substantial motion of soul, corporeality, corporeal origination of soul, relative being of soul, soul, ness of soul}
  • محمود شکری، یارعلی کرد فیروزجایی
    ملاصدرا و دکارت دو فیلسوف هم عصر اند و بر جوهریت نفس و بدن تاکید کرده، انسان را متشکل از این دو جوهر که یکی مجرد و دیگری مادی است می دانند. آنچه دیدگاه این دو فیلسوف را در مقابل هم قرار می دهد، نحوه تمایز نفس و بدن است. براساس دیدگاه دکارت، باید گفت تمایز نفس و بدن ذاتی است، اما طبق دیدگاه ملاصدرا، که بر مبنای آن، نفس و بدن هرکدام مرتبه ای از مراتب دیگری محسوب می شوند، تمایز میان آن دو همانند تمایز و تباین موجودات هستی، ذاتی نیست، بلکه مرتبه ای است. نگارنده بر همین اساس در مقام مقایسه، ثنویت نفس و بدن را بر مبنای دیدگاه دکارت «ثنویت ذاتی» و بر مبنای دیدگاه ملاصدرا «ثنویت تشکیکی» نام نهاده و در آخر به این نتیجه می رسد که طبق دیدگاه ملاصدرا ثنویت نفس و بدن به معنای دکارتی آن، ذهنی و اعتباری است، نه خارجی و حقیقی.
    کلید واژگان: نفس, بدن, غده صنوبری, حدوث جسمانی نفس, حرکت جوهری, ترکیب اتحادی}
    Mahmood Shokri, Yar, Ali Korde Phiroozjai
    Molla Sadra and Descartes are two contemporary philosophers who emphasize on the fact that soul and body are substances and believe that human being is constituted from both substances – yet one is abstract and the other is materialistic. But the way they distinguish between the soul and the body makes their ideas converse. Descartes believes soul and body are intrinsically different and Molla Sadra believes their difference is not intrinsic – unlike the difference between other beings in the universe - rather they are different in their degrees; he believes that the soul and the body are both a degree of one another. Comparing the two perspectives, the author has named Descarte's view regarding the duality of soul and body 'intrinsic duality' and Molla Sadra's view in this regard 'graded duality'. Finally the author concludes that according to Molla Sadra's view, the duality of the soul and the body as pictured by Descartes is conceptual and hypostatized not real and external.
    Keywords: soul, body, pineal body, the corporeal contingency of soul, movement of substance, unitary combination}
  • یارعلی کردفیروزجایی
    در تاریخ فلسفه، درباره حقیقت نفس و چگونگی حدوث آن، دو گروه به طرح دیدگاه پرداخته اند: 1) مشاییان؛ 2) صدراییان. مشاییان «نفس» را روحانیه الحدوث و روحانیه البقاء می دانند، اما صدراییان آن را جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء می پندارند. تصور می شود فارابی نیز که یکی از مشاییان به حساب می آید، همین قول را پذیرفته است؛ ولی در حقیقت، این طور نیست و او را باید قائل به حدوث جسمانی نفس دانست. فارابی بر آن است که انسان یکی از اجسام، و مرکب از ماده و صورت است. از نظر او، نفس انسان در ابتدای تکون در ماده حادث می شود و تا زمانی که به مرتبه تعقل نرسد، همچنان مادی و جسمانی است. آن عده از انسان ها که به درک معقولات، و مرتبه تجرد می رسند، و دارای نفس غیرمادی اند، به عقول فناناپذیر می مانند؛ اما سایر نفوس نظیر بقیه صورت های هیولانی، با فروپاشی ماده و بدن، فاسد می شوند و سرانجام همچون جانوران نابود می گردند (از این رو، پس از مرگ، زنده نیستند و بهشت و جهنم ندارند.)
    کلید واژگان: فارابی, نفس, حدوث جسمانی نفس, بقای روحانی نفس}
    Yār-Ali Kord FĪrŪzjā'I
    There are two major theories, in the Islamic philosophy, regarding the reality of the soul and its origination. On the one hand, the Peripatetics believe in its incorporeal origination and survival, while the Sadraians consider it as being corporeal in its origination, and incorporeal in its survival. Normally, people think of Farabi, as a Peripatetic, to belong in the first camp, but it is not true. The authors of is article tries to show that Farabi considers human being as one of the bodies, comprised of matter and form. It remains corporeal before reaching the state of intellect. Only those who can comprehend rational concepts and intelligibles, attain immateriality and posses incorporeal souls. They resemble immortal intellects. Other souls, however, will perish with the corruption of their bodies and annihilate like other animals (and therefore, have no heaven or hell).
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال