به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حسین نصر » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حسین نصر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رفیع الدین اسماعیلی
    دین و هنر از آغاز تاریخ همراه و هم عنان هم بوده اند. هنر را با محتوای فرامادی و هویت آسمانی آن، نمی توان جدای از دین فرض نمود. به همین دلیل، رابطه میان آن دو همواره چالش برانگیز بوده است. اندیشمندان و متفکران مسلمان، تلاش زیادی برای بررسی ارتباط میان این دو انجام داده اند. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه رابطه دین و هنر از منظر سیدحسین نصر و شهید آوینی می باشد. این مقاله تلاش دارد با بررسی مبانی این دو اندیشمند، دیدگاه های آنان را در این موضوع بیان کند. سیدحسین نصر، با توجه به تعریفی که از سنت و حکمت خالده دارد، تلاش کرده است منشا هنر اسلامی را مطابق با تعریف سنت، ریشه در آموزه های وحیانی بداند. بر همین اساس، به هنر قدسی اعتقاد دارد که درون هنر سنتی است. شهید آوینی نیز با تاثیرپذیری از فردید و هایدگر، مکتب انتقادی فرانکفورت و به طور جدی تر نگاه حکمی و عرفانی امام خمینی ره، رویکرد جدیدی را در عرصه هنر در ایران پایه ریزی می کند.
    کلید واژگان: هنر, دین, حسین نصر, مرتضی آوینی, هنر دینی}
    Rafial, Din Ismaeili
    Since the beginning of history religion and art have existed side by side. Art with its meta-material content and divine identity cannot be considered as separate from religion. For this reason the relationship between them has always been challenging. Muslim scientists and thinkers have made great efforts to investigate the relationship between them. The aim of this paper is to investigate and compare the relationship between religion and art in the light of Seyyed Hossein Nasr and Seyyed Morteza Avini’s views. This paper seeks to explain the views of these two thinkers by investigating the principles to which they adhere. Given his definition of Perennial Philosophy and Sunnah, Seyyed Hossein Nasr tends to consider the root of divine doctrines as the source of Islamic art, basing his view on the definition of Sunnah. Therefore, he supports the idea of divine art which is detected in traditional art. Impressed by Fardid, Heidegger, the critical school of Frankfurt and, deeply by Imam Khomeini’s philosophical and mystical view, Shahid Avini establishes a new approach in the field of the art in Iran.
    Keywords: art, religion, Hossein Nasr, Morteza Avini, religious art}
  • اسحاق طاهری سرتشنیزی*
    این مقاله نزاع کربن و حائری پیرامون اطلاق فیلوسوفی و تئوسوفی بر فلسفه اسلامی در محافل غربی را می کاود؛ از نظر کربن و پیروانش اطلاق فلسفه به معنای غیردینی و مصطلح آن در غرب بر فلسفه اسلامی رسا نیست و با بخش مهمی از آموزه های آن در تعارض است. بدین منظور واژه تئوسوفی نظر به معنا و موارد کاربرد آن از آغاز فلسفه در یونان تاکنون ترجیح دارد. در طرف مقابل، حائری که فلسفه اسلامی را در اصل هلنیکی و کار فیلسوفان مسلمان را شرح و تفسیر فلسفه ارسطو و ارائه استشهادات قرآنی و روایی می داند، بین گونه های مختلف فلسفی به نوعی همگونی قائل است. بر این اساس، از نظر وی عنوان فیلوسوفی به همان معنایی که بر فلسفه های غربی اطلاق می گردد بر فلسفه اسلامی نیز صادق است و تئوسوفی چنین اعتباری را ندارد. این قلم نه ادله حائری را کافی می داند و نه فلسفه اسلامی را در برابر فلسفه هلنیکی قرار می دهد. در فلسفه اسلامی مایه های استوار یونانی، حفظ و افزون بر آن، ابداعات فراوانی نیز بر آن افزوده شده است. از این رو مقاله آوانویسی «حکمت اسلامی» را ارجح می داند.
    کلید واژگان: تئوسوفی, سوفیا, فیلوسوفی, حکمت الهی, فلسفه اسلامی, حسین نصر, هانری کربن, مهدی حائری, توشیهیکو ایزوتسو}
    Eshaq Taheri Sarteshnizi*
    The present paper is concerned with the study of a controversy over the application of the term theosophy to Islamic philosophy. From the point of view of Corbin and his followers, the application of the term philosophy in its current secular meaning to the Islamic philosophy is misleading and in contradiction with some significant elements of this philosophy and its teachings. They prefer the term theosophy due to its meaning and application since the beginning of the Hellenic philosophy. On the other hand, Ha’iri considers Islamic philosophy similar to Hellenic philosophy and from his point of view Islamic philosophers have provided commentaries on and interpretations of Aristotle’s philosophy along with Quranic references and narratives. On this basis, for him the term philosophy rather than theosophy is applicable to the Islamic tradition in philosophy. The present paper argues for the insufficiency of Ha’iri’s reasoning and Corbin’s reasoning for distinguishing between Hellenic philosophy and Islamic philosophy. The conclusion is that the Islamic philosophy is substantially based on the Hellenic philosophy but it includes a lot of innovatory additions. For this reason it is more appropriate to use the transliterated form of ‘Al-Hikmah al-Ilahiyyah’ or ‘Islamic Hikmah’ to refer to Islamic philosophy.
    Keywords: theosophy, Sophia, philosophy, Islamic philosophy, Hikmah al Ilahiyyah, Islamic Hikmah, Henry Corbin, Mahdi Hairi, Hossein Nasr, Toshihiko Izutsu}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال