به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حیات اخروی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حیات اخروی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالرضا جمال زاده*، نفیسه فیاض بخش، فاطمه مقدری
    هدف

    پژوهش پیش رو، با هدف بررسی و تبیین شفاعت از دیدگاه ملاصدرا و از منظر آیات و روایات انجام شده است.

    روش

    این پژوهش به روش توصیفی و تحلیل اسنادی با رویکرد استفاده از ابزار کتابخانه ای انجام شده است.

    یافته ها و نتیجه

    مسیله شفاعت را حکمای مسلمان، از جمله عارف و فیلسوف شیعه، صدرالمتالهین شیرازی بر مبنای قاعده امکان اشرف فیوضات الهی به عالم ممکنات تبیین کرده و آن را نوری می داند که از حضرت الهیه بر جواهر می تابد. این نور و فیض الهی باید از طریق و به واسطه ممکن الوجود اشرف به ممکنات اخس در سیر مراتب و در قوس نزولی بر مبنای قاعده فوق، نور شفاعت از طریق واسطه ها از اشرف به مادون تجلی می یابد در این سیر، واسطه ها در سلسله آفرینش عبارتند از: عقول و نفوس و طبایع کلی و در سلسله بازگشت و عود عبارتند از: انبیا و اولیا و علما. همان طور که قوام اشخاص به طبیعتشان است، قوام طبایع به نفوس و قوام نفوس به عقول است. پس از این منظر، حکما امر شفاعت ذومراتب است. ملاصدرا تحکیم ارتباط با جوهر نبوت را به واسطه شدت محبت و کثرت مواظبت بر سنن و فزونی ذکر و نماز و صلوات معرفی می کند. ایشان معتقد است حقیقت شفاعت به وجود واسطه در دریافت نور و فیض الهی مربوط است و در مراتب مختلف به یک حقیقت بازمی گردد. بین واسطه نخست و ثانی، تفاوت ماهیتی وجود ندارد؛ جز آنکه تفاوت از نظر قوت و ضعف یا به اصالت و تبعیت است.

    کلید واژگان: شفاعت, حیات اخروی, حکمت الهی, فیض الهی, ملاصدرا}
    A Jamalzadeh *, N. Faiyaz Bakhsh, Fatemeh Moghadari

    The purpose of this article is to study and explain intercession from Mulla Sadra's point of view in the perspective of verses and hadiths, which was done by descriptive method and documentary analysis with a library approach. The world of possibilities is explained and considers it as a light that shines on the jewel from the Divine God, and from the possible existence of Ashraf to the possibilities of Akhs in the descending arc and in the descending arc, the light of intercession is manifested through Ashraf to the sub-mediators. They are the intellects,The result of the discussion is that; The rulers introduce intercession as hierarchical. Mulla Sadra introduces the strengthening of the connection with the essence of prophecy due to the intensity of love and the multiplicity of care for the traditions and the increase of remembrance, prayers and blessings. He believes that the truth of intercession is related to the existence of a mediator in receiving divine light and grace and returns to a truth in different levels. There is no essential difference between the first and second intermediaries. Except that the difference is in terms of strengths and weaknesses or in terms of originality and obedience.

    Keywords: Intercession, the Hereafter, Divine Wisdom, Divine Grace, mulla sadra}
  • حسن پناهی آزاد*، فرشته منانی

    فرهنگ و حکمت اسلامی، اعمال انسان را همانند ذات او جاودانه و منشا سعادت یا شقاوت اخروی می داند. بنابراین، اعمال اخلاقی، یعنی اعمال منطبق با معیارهای اخلاق دینی (اسلامی) منشا سعادت اخروی انسان خواهند بود. بانو امین اصفهانی، مشهور به بانوی مجتهده ایرانی، پیرو تبیین دو مفهوم جاودانگی و اتحاد اعمال با ذات انسان، به این نتیجه رهنمون گشته است که معیار عمل اخلاقی، سعادت اخروی انسان است؛ سعادتی که جاودانگی ویژگی ذاتی آن است. طبق بیان قرآن کریم، اتحاد عمل اخلاقی و ذات انسان، در حیات دنیوی حقیقتی در پرده بطون است که در حیات اخروی به ظهور خواهد رسید. اگر انسان به جاودانگی ذات خود و به تبع آن اعمال خویش عقیده یابد، همه اعمال خود را بر اساس آن معیار، یعنی جاودانگی سامان بخشیده و منطبق بر معیارهای دینی عمل خواهد کرد. این پژوهش، با توجه به تکیه دیدگاه های بانو امین بر فرهنگ قرآن و حکمت اسلامی، به شیوه تبیینی و تحلیلی، رابطه جاودانگی انسان با عمل اخلاقی را سنجیده و به این نتیجه رسیده است که بانو امین اصفهانی، جاودانگی انسان و اعمال او را، معیار عمل اخلاقی می داند. این معیار، منطبق بر معارف قرآن و سنت بوده و نسبت به دیگر معیارها، برتری دارد.

    کلید واژگان: بانو امین اصفهانی, جاودانگی, حیات اخروی, عمل اخلاقی, سعادت ابدی}
    Hassan Panahiazad*, Fereshteh Mannani

    Islamic culture and wisdom deem human deeds to be eternal like his essence, and the source of happiness or unhappiness in the hereafter. Therefore, moral actions, namely, deeds in accordance with the standards of religious (Islamic) morality, will be the source of human happiness in the hereafter. Following the explanation of the two concepts of immortality and union of deeds with human nature, Lady Amin Isfahani, known as the Iranian Mujtahida, has been led to the conclusion that the criterion of moral action is the afterlife happiness of man; happiness whose inherent characteristic is immortality. According to the Holy Koran, the union of moral action and human nature in worldly life is a truth under the veil that will appear in the hereafter. If man believes in the immortality of his essence and consequently his deeds, he will organize all his deeds according to that criterion, namely, immortality, and will act in accordance with religious criteria. Given the reliance of Lady Amin on the culture of the Koranic and Islamic wisdom, this study measured the relationship between human immortality and moral action in an explanatory and analytical manner, and concluded that Lady Amin Isfahani identified human immortality and his actions as a criterion. This criterion is in accordance with the teachings of the Koran and tradition and is superior to other criteria.

    Keywords: Lady Amin Isfahani, immortality, the afterlife, moral action, eternal happiness}
  • فروغ سادات رحیم پور، زهرا حیدری
    در مصاحبت بدن با نفس در حیات دنیوی شکی وجود ندارد اما همراهی بدن دنیوی با نفس در حیات اخروی، محل بحث و اختلاف است. مطابق مبانی بوعلی سینا، بدن دنیوی نمیتواند حیات اخروی داشته باشد اما برخی آثار ناشی از حیات دنیوی بدن، تا ابد با نفس باقی میماند و بر حیات اخروی و ابدی انسان تاثیر میگذارد. بدن در نظر ابن سینا، نقش اساسی در وقوع مرگ دارد چراکه تغییر و انحلال ترکیب آن، عامل مفارقت نفس از بدن و در نتیجه خاتمه یافتن حیات دنیوی میگردد. با شروع مرحله اخروی حیات، اگرچه پیوند نفس با بدن مادی قطع می شود اما آثار ناشی از برخی افعال و ملکات دنیوی بدن زایل نمیشود و بنحوی بر کیفیت سرنوشت نهایی انسان و زندگی ابدی او تاثیر میگذارد. تحقق اتصال تام به عقل فعال که با رفع موانع و محدودیتهای بدنی صورت میگیرد، ادراک حقیقی لذات معنوی و ادراک حقیقی ذات نفس، از جمله این آثار است. ملکات ناشی از هیئات بدنی که در نفس رسوخ یافته اند، تا حیات بعدی باقی میمانند و در فراهم کردن بستر سعادت و شقاوت نفس و تعیین کم و کیف ثواب و عقاب اخروی آن دخالت میکنند.
    کلید واژگان: بدن, ملکات اخلاقی, مرگ, حیات اخروی, ابن سینا}
    Furugh Al Sadat Rahimpoor, Zahra Heidary
    There is no doubt about the co-existence of the body and the soul in worldly life. However, there are some debates on the accompaniment of worldly body and the soul in other worldly life. Based on Ibn Sina’s principles, worldly life cannot have an otherworldly life; however, some effects of the worldly life of the body stay with the soul until eternity and affect Man’s otherworldly and eternal life. In Ibn Sina’s view, the body plays an essential role in the occurrence of death. This is because its change and annihilation are the reasons behind the separation of the soul from the body and, as a result, the end of worldly life. Upon the beginning of the otherworldly stage of life, the unity of the soul with the material body is ruptured; however, the effects of some of the worldly acts and behaviors of the body are not destroyed and, rather, affect the quality of the final destiny of human beings and their lives in some way. The actualization of complete connection with the Active Intellect, which becomes possible through overcoming all physical barriers and limitations and the true perception of spiritual pleasures and the essence of the soul are among such effects. The behaviors rooted in the bodily configurations that have penetrated the soul remain until the next life and play a role in providing the context for the happiness and misery of the soul and determining the quantity and quality of its otherworldly rewards and punishments.
    Keywords: Body, moral habits, Death, otherworldly life, Ibn Sina}
  • سیده زهرا حسینی، کریم آتشگر، نرگس نظرنژاد
    یکی از مسائل مهمی که در حوزه فلسفه دین مورد توجه قرار گرفته است، مساله وجود شرور در عالم هستی است. در این مقاله ضمن بررسی مساله شر از دیدگاه فیلسوف معاصر، جان هیک، ابعاد مختلف استدلالات او در عدم وجود منافات بین مساله شر با وجود خدای قادر و عالم مطلق، مورد بررسی قرار می گیرد. مقاله حاضر با بررسی تحلیلی رابطه موجود میان شر و اختیار از دیدگاه جان هیک، نشان می دهد که وی، ضمن نفی وجود شر جبران ناپذیر، معتقد است که وجود شرور نه تنها نمی تواند از منظر فلسفی به عنوان مانعی در تکامل انسان محسوب شود؛ بلکه با وجود حیات اخروی، آن دسته از قابلیت های انسان که به واسطه وجود شرور در حیات دنیوی به فعلیت نرسیده است، در آن جهان فعلیت خواهد یافت.
    کلید واژگان: شر, اختیار, قادر مطلق, عالم مطلق, حیات اخروی, جان هیک}
    Seyedeh Zahra Hosseini, Karim Atashgar, Narges Nazarnejad
    The problem of evil is one of the important problems considered in the philosophy of religion. This paper considers the problem of evil from the viewpoint of the contemporary philosopher, John Hick, and explores his arguments for proving the compatibility between the evil in the world and the existence of an omnipotent and omniscient God. By analyzing Hick’s viewpoint about the relationship between evil and free will, this paper demonstrates that Hick negates irreparable evil, and emphasizes not only that the existence of evil cannot be considered as a barrier to human evolution from the philosophical perspective, but also that those human capabilities which cannot be activated because of the existence of evil in the earthly life will be activated in the afterlife.
    Keywords: evil, free will, the Omnipotent, the Omniscient, afterlife, John Hick}
  • صباح توکلی، سیمین اسفندیاری
    علامه طباطبایی ضمن تعریف پذیر دانستن دین از زوایای گوناگون به تعریف مفهومی، ساختاری و غایت گرایانه دین پرداخته اند. بر این اساس دین در نظر علامه نوعی روش زندگی اجتماعی است که انسان اجتماعی آن را برای نیل به سعادت اتخاذ می کند و چون حیات بشر محدود به دنیا نیست این روش مشتمل بر معارف و قوانینی است که از یک سو، سعادت دنیوی و از سوی دیگر سعادت اخروی او را تامین می نماید. چرایی و ضرورت دین در نظر علامه، همسو با تحلیل دین شناختی او و مبتنی بر نظریه انسان فطری، هویت اجتماعی بشر و حیات اخروی او تبیین می گردد. تبیین علامه گرچه بر اساس انسان شناسی فلسفی و تحلیل جامعه شناختی بشر وافی است، اما مستند و ملهم از متون دینی است. دین رافع اختلافات بشر، و تنها تامین کننده قانون سعادت بشر، و مشتمل بر نظام اخلاقی است که با اعتقاد به مبدا و ایمان به معاد از ضمانت اجرایی مطمئن برخوردار است.
    کلید واژگان: طباطبایی, دین وحیانی, حیات اخروی, انسان, اجتماع, قانون}
    Sabah Tavakkoli, Simin Esfandeyari
    Allamah Tabatabaei considers religion as a definable fact from different aspects, and pays attention to its conceptual, structural and teleological definition. Based on this, for Tabatabaei, religion is a kind of method concerning social life that Human as social being takes it for getting happiness, and since, human’s life is not restricted to mundane life, this method is included of knowledge and laws that cover human mundane life and the hereafter happiness. The reason and necessity of religion, for Tabatabaei, is explained by his analysis of religion based on theory of human innate, human social identity and the hereafter life. Tabatabaei’s explanation, although, is adequate based on philosophical anthropology and human’s sociological analysis but is referred and inspired by religious texts. Therefore, religion is as the removing people’s disputes, and as the only provider of the laws of human’s happiness and encompassing of moral rules that have confidential guarantee through believing in divine origin and resurrection.
    Keywords: Tabatabaei, Revealed Religion, The Hereafter, Human, Society, Law}
  • سید حسن بطحایی گلپایگانی
    مسئله معاد، به ویژه معاد جسمانی، از دیرباز مورد توجه فلاسفه و متکلمان مسلمان بوده است؛ و از آن رو که حیات اخروی انسان از امور غیبی است برای تبیین عقلانی آن با دشواری روبه رو بوده اند، به گونه ای که برخی از متکلمان مرگ را نابودی و معاد را مصداق اعاده عین معدوم پنداشته، از آن رو که به حیات اخروی باور داشته اند آن را جایز شمرده اند. برخی دیگر نیز مرگ را تفرق اجزای مادی بدن دانسته، با تمسک به آیاتی که ظهور در فنای عالم دارد پذیرش معاد جسمانی را در گرو امکان اعاده مثل معدوم پنداشته اند. در این پژوهش، پس از یادآوری دیدگاه متکلمان درباره اعاده معدوم و رابطه آن با حیات اخروی انسان بیان خواهیم کرد که از منظر وحی مرگ نابودی نیست، بلکه انتقال از نشئه ای به نشئه دیگر است، و منظور از هلاکت و فنای انسان ها و پدیده ها در دنیا، تفرق اجزا و ناپایداری آنها در حیات دنیوی و بازگشت نهایی آنها به سوی خداست، از این رو پذیرش حشر جسمانی با جواز یا امتناع اعاده معدوم ارتباطی ندارد.
    کلید واژگان: اعاده, معاد جسمانی, توفی, هلاک, مرگ, حیات اخروی}
    Seyyed Hassan Bathaii Golpaigani
    Muslim philosophers and theologians have long taken into consideration the question of resurrection, especially bodily resurrection, and have faced some problems in providing rational explanations for it, because man's afterlife is an unseen matter. As a result, some theologians conceived death as nonexistence and resurrection as the instance of bringing back an annihilated thing exactly, and considered it possible because they believed in afterlife. Others conceived death as dispersion of material parts of body and, referring to Quranic verses which show the annihilation of universe, believed that accepting bodily resurrection is contingent upon the possibility of bringing back the similar of an annihilated thing. Reminding theologian's view about the idea of bringing back of an annihilated thing and its relationship with man's afterlife, the present paper explains that death is not nonexistence, according to revelation; rather, it is a kind of transition from one mode of being to another mode of being, and that the annihilation and destruction of men and phenomena in the world means dispersion and instability of their bodily parts in worldly life and their final return to God. Therefore, accepting bodily resurrection is not related to accepting or rejecting the bringing back of an annihilated thing.
    Keywords: bringing back, bodily resurrection, death, destruction}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال