به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سهروردی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سهروردی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدتقی خمر، بهروز رومیانی*، مصطفی سالاری

    نوآوری ها و بدیع گویی های مولانا، شاعر و عارف بلندآوازه ایرانی، موجب برجستگی خاص وی در میان شاعران ایران گردیده است. نمادپردازی شهرها، در آثار وی، از زیباترین هنرنمایی های اوست. در یک تقسیم بندی کلی، می توان شهرهای نمادین مطرح شده در آثار مولانا را به دو دسته "شهر نور" و "شهر ظلمت" دسته بندی کرد. در آثار سهروردی نیز می توان همین رویه را در قالب تمثیل ها و نمادهای اختصاصی سهروردی ملاحظه نمود. این پژوهش که بر مبنای نظریه ادبیات تطبیقی انجام گرفته است، نشان می دهد که دو اندیشمند برجسته ایرانی، ضمن بهره مندی از آبشخورهای ایرانی و اسلامی، بسترهای متفاوتی از منظر نمادپردازی به وجود آورده اند. ملک و ملکوت، دو بخش اصلی آفرینش محسوب می شود که یکی نمود عالم نور و دیگری نمود عالم ظلمت است. از نام های خاص، جهت معرفی این دو شهر استفاده شده است که عامل شکل گیری نمادپردازی شهر نور و ظلمت گشته است. رهایی سالک از عالم ظلمت و رسیدن به سرزمین نور، منوط به دست یافتن به عالم واسطه است. عالم واسطه، در عین حفظ کردن خصوصیات اساطیری خود؛ به ویژه پیوستگی با کوه؛ یعنی عام ترین نماد عالم واسطه در جهان، توانسته است با اعمال نمادین سلوک ارتباط برقرار کرده و به همسانی برسد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با تطبق نمادهای عالم نور در آثار مولانا و سهروردی، به صورت کتابخانه ای انجام شده است.

    کلید واژگان: مولانا, عرفان اسلامی, شهر نور, شهر ظلمت, سهروردی, هورقلیا}
    Mohammadthaghi Khammar, Behrouz Romiani *, Mostafa Salari

    The innovations and innovations of Rumi, the famous Iranian poet and mystic, have made him especially prominent among Iranian poets. The symbolism of cities, in his works, is one of his most beautiful works. In a general division, the symbolic cities mentioned in Rumi's works can be classified into two categories: "City of Light" and "City of Darkness". In Suhrawardi's works, the same procedure can be seen in the form of Suhrawardi's allegories and specific symbols. This research, which is based on the theory of comparative literature, shows that two prominent Iranian thinkers, while benefiting from Iranian and Islamic sources, have created different contexts from the perspective of symbolism.

    Keywords: Rumi, Islamic Mysticism, City Of Light, City Of Darkness, Suhrawardi, Horqlia}
  • کاظم هانی*
    سهروردی و دکارت ضمن تعلق به دو فرهنگ فکری مختلف و اتخاذ مبانی فلسفی متفاوت بر نقش خودشناسی در معرفت تاکید دارند. در فلسفه دکارت من می اندیشم، پس هستم به عنوان پایه معرفت در نظر گرفته می شود که شناخت سایر مراتب وجود مانند خداوند و عالم خارج از دل آن استنتاج می شود. در فلسفه سهروردی نیز نفس انسانی نوری از انوار الهی است که در پرتو خودشناسی می تواند انوار مافوق خود، نورالانوار و اشیاء مادی را بشناسد. البته سهروردی و دکارت از دو منظر متفاوت به مسئله نفس و خودشناسی توجه می کنند. سهروردی از منظر معرفت شهودی و دکارت از منظری عقلی-استدلالی به این مسئله می پردازد. اکنون با توجه به این مقدمه مسائل مهمی مطرح می شود: چه تفاوتی میان دیدگاه سهروردی و دکارت راجع به خودشناسی وجود دارد؟ نگاه متفاوت این دو فیلسوف به مسئله خودشناسی چه تاثیری بر دیدگاه آنها راجع به سایر معارف دارد؟ این نوشتار با روشی توصیفی-تحلیلی درصدد است این نکته را تبیین کند که چگونه تلقی های متفاوت سهروردی و دکارت از نفس انسانی و مسئله خودشناسی سبب می شود این دو فیلسوف نگاهی متفاوت به شیوه گذر از خودشناسی به شناخت غیر داشته باشند.
    کلید واژگان: دکارت, سهروردی, خودشناسی, نفس, نور, معرفت}
    Kazem Hani *
    While belonging to two different intellectual cultures and adopting different philosophical principles Suhrawardi and Descartes emphasize the role of self-knowledge in acquiring knowledge. In Descartes' philosophy, Cogito, ergo sum is considered as the basis of knowledge, from which the knowledge of other levels of Being, such as God and the world, are deduced. In Suhrawardi's philosophy, the human soul is a light of divine lights, which in the light of self-knowledge can apprehend the superior lights, the light of lights and material things. Of course, Suhrawardi and Descartes pay attention to the issue of soul and self-knowledge from two different viewpoints. Suhrawardi deals with this issue from the viewpoint of intuitive knowledge and Descartes from the rational-reasoning viewpoint. Now, according to this introduction, important issues arise: What is the difference between Suhrawardi's and Descartes' viewpoints on self-knowledge? How do the different viewpoints of these two philosophers on the issue of self-knowledge affect their views on other knowledge? This article, with a descriptive-analytical method, tries to explain how the different perceptions of Suhrawardi and Descartes about the human soul and self-knowledge cause these two philosophers to have a different view of the way to pass from self-knowledge to the knowledge of others.
    Keywords: Descartes, Suhrawardi, Self-Knowledge, Soul, Light, Knowledge}
  • کاظم هانی*
    یکی از براهین جدید و معروف در انکار خداوند برهان اختفای الهی است. بر مبنای این برهان، که نخستین بار جان شلنبرگ، فیلسوف معاصر کانادایی، آن را طرح کرده است، اختفاء و پنهان بودن خداوند با عاشق مطلق بودن او در تضاد است. در پرتو توجه به این تضاد، مدافعان برهان اختفای الهی وجود خداوند را انکار کرده اند. شیخ شهاب الدین سهروردی با اتخاذ رویکردی نو به مسائل هستی و معرفت، دیدگاهی متفاوت از نظریه فوق ارائه کرده است. سهروردی خداوند را نورالانوار می نامد. در نظر او، ذات خداوند چیزی جز نوریتش نیست و نور نیز امری ظاهر و آشکار است. بنابراین لازم می آید که ذات خداوند نیز ظاهر و آشکار باشد. البته سهروردی نیز به بحث اختفای الهی و نسبت آن با نفس انسانی توجه کرده است. در نگاه سهروردی، اختفای الهی به دلیل عدم توجه انسان به مبدا عالم (نورالانوار) و غفلت او از وجه وجودی (نورانی) خودش است. اما در نظر شلنبرگ، عامل پنهان بودن و خفای الهی خود خداوند است و مسئولیت کمتری متوجه انسان است. این نوشتار با روشی توصیفی-تحلیلی، ضمن مقایسه آرای سهروردی و شلنبرگ در باب اختفای الهی، درصدد است این امر را تبیین کند که چگونه ذات خداوند در عین ظهور و آشکارگی می تواند مخفی باشد، اما این اختفاء به ذات او برنگردد.
    کلید واژگان: شلنبرگ, اختفای الهی, سهروردی, نور, نورالانوار, نفس, آشکارگی}
    Kazem Hani *
    One of the new and famous arguments in denying the existence of God is the Divine hiddenness argument. Based on this argument that was first proposed by John Schellenberg, a contemporary Canadian philosopher, God’s hiddenness is in conflict with his attribute of perfectly loving. Considering this conflict, defenders of the hiddenness argument have denied the existence of God. By adopting a new approach to the issues of being and knowledge, Shihab al-Din Suhrawardi (1154–1191) has presented a different point of view. Suhrawardi calls God the Light of all lights. In his opinion, God’s essence is nothing but his light, and light is that which is manifest (Ẓāhir). Therefore, it is necessary that God’s essence be also manifest. Of course, Suhrawardi also has paid attention to the issue of divine hiddenness and its relationship with the human soul. In Suhrawardi's view, divine hiddenness is due to man's lack of attention to the origin of the universe (i.e. the Light of all lights) and his neglect of his own existential (luminous) aspect. Nevertheless, in Schellenberg's view, God itself is the cause of divine hiddenness, and man has less responsibility. While comparing the viewpoints of Suhrawardi and Schellenberg on divine hiddenness, this article, using a descriptive-analytical method, tries to explain how God’s essence can be hidden while it is manifest, but this hiddenness should not return to his essence.
    Keywords: Schellenberg, Divine Hiddenness, Suhrawardi, Light, Light Of All Lights, Soul, Manifestation}
  • آذرنوش گیلانی *

    تقریبا کمترشاعر، حکیم یا فیلسوفی را در طول تاریخ می توان سراغ گرفت که پیرامون موضوع موسیقی و سماع در آثار منظوم، منثور خود اشارات و عباراتی را نیاورده باشند. شهاب الدین سهروردی نیز به عنوان یکی از فلاسفه جهان اسلام، نگاه خاصی به حالات شنوده (مخاطب) در هنگام نواختن موسیقی و سماع داشته است.او پرسش خود را در بحث موسیقی و سماع با مفهوم مخاطب وحالت در هنگام شنیدن آغاز می کند. این نوع نگاه به سماع در نوع خود کم نظیر است. هنر پرفورمنس (اجرا) نیز از جنجالی ترین و جذاب ترین گرایش های هنر معاصر در عرصه ی هنر می باشد که هنرمند اثر خود را در برابر مخاطب بصورت زنده به اجرا در می آورد. هنر اجرا همیشه در کنار ادبیات، شعر، موسیقی، معماری و نقاشی رشد می کند. برای این منظور،. در این پژوهش تلاش شده به پرسش ذیل پاسخ داده شود: ماهیت مخاطب در موسیقی و سماع در نگاه سهروردی و پیوند آن با مخاطب در پرفورمنس (اجرا) چگونه است ؟

    کلید واژگان: حالت, مخاطب, پرفورمنس, سماع, سهروردی}
    Azarnoosh Gilani *

    Throughout history, there have been few poets, philosophers, or sages who have not mentioned music and Sama' in their written works. Shahab al-Din Sohrevardi, as one of the philosophers of the Islamic world, also had a special view of the states of the listener (audience) while listening to music and Sama'. He begins his discussion of music and Sama' with the concept of the audience and state. This approach to Sama' is unique. Performance art is one of the most controversial and fascinating trends in contemporary art. In performance art, the artist performs his/her work live in front of the audience. Performance art has always developed alongside literature, poetry, music, architecture, and painting. This research attempts to answer the following question: What is the nature of the audience in music and Sama' in Sohrevardi's view, and how is it connected to the audience in performance art?

    Keywords: Music, Sama', Sohrevardi, State, Audience, Performance Art}
  • صفورا فضل اللهی*، امیرحسین چیت سازیان

    مفهوم زشتی در جهان اسلام، مفهومی وابسته به زیبایی است و هنگامی در عرفان اسلامی هویت می یابد که عارف، قصد توضیح مفهوم زیبایی را داشته باشد و اشاراتی به همتای مخالف زیبایی یعنی زشتی کند. سهروردی از جمله حکمای مسلمان است که علاوه بر توضیح و تفسیر زیبایی به توصیف عالم خیال و قوه متخیله می پردازد که نقش عمده ای در آفرینش زیبایی و به تعبیر دیگر در توصیف مفهوم زشتی دارد. در نوشتار پیش رو ضمن بررسی مصنفات شیخ اشراق به جست و جوی مفهوم زشتی در آثار شیخ پرداخته ایم. در ادامه به مظاهر و نمودهای مختلف زشتی در آثار سهروردی پرداخته و انواع زشتی از قبیل زشتی های محسوس، زشتی های معقول و زشتی های خیالی را در دستگاه فکری وی مشخص کرده و در پایان نشان داده ایم که چگونه زشتی به مثابه ظلمت و تاریکی، با نور در جدال است. نوری که در بنیان های فلسفی سهروردی از مصادیق آشکار زیبایی و حسن به شمار می رود.

    کلید واژگان: زشتی, زیبایی, صور ظلمانی, سهروردی, حکمت اشراق}
    Safora Fazlellahi *, AmirHossein Chitsazian

    In this exploration, we delve into the profound concept of beauty and its antithesis—ugliness—through the lens of the philosopher Suhrawardī. Renowned for his emphasis on Illuminationism and the boundless realm of imagination, Suhrawardī’s discourse extends beyond the luminous to encompass the very essence of ugliness. Our purpose is to unravel the enigma of what Shaikh-i-Ishraq truly meant by ugliness and how he articulated it within the framework of his philosophical tenets. Through meticulous analysis, we discern various facets of ugliness: the palpable, the perceptible, and the ethereal, all interwoven within Suhrawardī’s literary tapestry. Ultimately, we witness how ugliness, akin to darkness, stands in stark contrast to the radiant light—a symbol of beauty and virtue—pervading Suhrawardī’s profound philosophy.

    Keywords: ugliness, beauty, Dark, Illuminated Suspended Images (Suwar Mu‘allaq Zulmaniyya), Suhrawardi, Illuminationism (Hikmat al-Ishrāq)}
  • حسین خوردوستان*، محمد انتظام
    چگونگی دریافت محسوسات همواره در فلسفه اسلامی مورد بحث بوده است. چهار نظریه در تبیین فرایند ادراک حسی پایه ریزی شده است. پیش از شیخ اشراق، مشاییان در ادراکات حسی به انطباع و ریاضی دانان در خصوص ادراک بصری به خروج شعاع قایل بودند. سهروردی با نقد نظریات پیش از خود در خصوص ادراک بصری، بر اضافه اشراقی و ارتباط مستقیم نفس انسانی با مبصرات خارجی تاکید دارد. او گرچه درباره کیفیت ادراک بصری به تفصیل سخن گفته است، اما به طور آشکار درباره کیفیت ادارک در دیگر حواس ظاهری سخنی به میان نیاورده است. این امر موجب شده است عده ای در تعمیم نظریه او به دیگر ادراکات حسی تردید کنند. ما در نوشتار پیش رو کوشیده ایم شواهدی بر تعمیم نظریه ابصار سهروردی به دیگر حواس ظاهری اقامه کنیم. و برای آنکه میزان اثر گذاری این نظریه را در نظام فلسفی او نشان دهیم، برخی از کارکردهای این نظریه را در نظام فلسفی او مورد مطالعه قرار داده ایم. در این نوشتار، سه شاهد بر تعمیم نظریه او به دیگر حواس ظاهری اقامه می کنیم که از میان این سه شاهد، دو شاهد از نوآوری های این نوشتار به شمار می رود. و در پایان،کارکردها این نظریه را در نظام الهیاتی فلسفی سهروردی مورد کنکاش قرار خواهیم داد.
    کلید واژگان: ادراک بصری, ادراک حسی, اضافه اشراقی, سهروردی, علم حضوری}
    Hossein Khordoustan *, Mohammad Entezam
    The process of sense perception has been a subject of discussion in Islamic philosophy, and four theories have been proposed to explain the sense perception process. Before Sheikh Ishraq, mystics focused on impressions in sense perceptions, and mathematicians considered the emergence of rays in visual perception. Suhrawardī, through criticizing the theories before him regarding visual perception, emphasizes the relation of illuminational relation (al-iḍāfa al-ishrāqiyya) and the direct connection of the human soul with external agents. Although he extensively discusses the quality of visual perception, he has not explicitly addressed the quality of perception in other sense faculties. This has led some to doubt the generalization of his theory to other sense perceptions. In this paper, we attempt to provide evidence for the generalization of Suhrawardī's theory to other sense faculties. To demonstrate the effectiveness of this theory in his philosophical system, we study some of its functions within his philosophical system. In this article, we present three pieces of evidence for the generalization of his theory to other sense faculties, and among these three pieces of evidence, two are considered innovations in this paper. Finally, we will examine the functions of this theory in Suhrawardī's theological-philosophical system.
    Keywords: Sense perception, visual perception, Illuminational Relation (al-iḍāfa al-ishrāqiyya), Suhrawardī, presence knowledge}
  • مهدی عباس زاده، زینب شکری *

    شهاب الدین سهروردی و مارتین هایدگر، در بحث از معرفت (علم) و در نقد سنت های فلسفی پیش از خود، هر دو بر این باورند که ادراک اصیل، قسمی علم حضوری و بی واسطه به حقیقت و ذات امور است، نه حصول صورت یا مفهوم شیء در ذهن. سهروردی با تکیه بر هویت نوری نفس و معرفت، جمله مراتب و اقسام ادراک را از سنخ علم بی واسطه حضوری و شهودی می داند. هایدگر نیز با طرح انسان (دازاین) همچون «هستنده در جهان»، ضمن تاکید بر گشودگی ذاتی انسان، بر آن است که او در راستای ارتباطی عملی، از خود، هستندگان و جهان رفع حجاب می کند و لذا فهم اصیل از سنخ حضوری و وجودی است. اگرچه هر دو متفکر بر خصوصیت پیشامفهومی ادراک اصیل تاکید دارند، لیکن در مرحله پس از آن، ادراک مفهومی (حصولی) را نیز می پذیرند. با این حال، با نظرداشت تفاوت در فرهنگ و سنت فکری این دو متفکر، طبعا اختلاف نظرهایی نیز میان آن دو وجود دارد. نوشتار حاضر، با روش تحلیلی مقایسه ای، مشابهت ها و اختلاف نظرهای این دو فیلسوف را در بحث از ادراک بی واسطه مشخص کرده است.

    کلید واژگان: سهروردی, هایدگر, شهود, علم حضوری, ادراک پیشامفهومی}

    In their discussion of knowledge (science) and the criticism of the philosophical traditions before them, both Shahabu al-Din Suhrawardi and Martin Heidegger argue that the authentic perception is a part of direct and intuitive knowledge of the truth and the very essences of things, rather than the impression of the form or concept of an object in the mind. Relying on the luminous-natured identity of self and knowledge, Suhrawardi considers the entire states and types of perception to be of direct and intuitive knowledge. With his theory of man (Dasein) as a "being in the world", while emphasizing the inherent openness of man, Heidegger holds that in the course of practical communication, man removes the veils from himself, the beings and the world and thus man's authentic understanding is of intuitive existence and of presence cognation. While both thinkers emphasize the pre-conceptual nature of the authentic perception, they also embrace conceptual (acquired) perception at a later stage. However, viewing the difference in culture and intellectual tradition of the two thinkers, there naturally are differences of opinion between them. Through an analytical-comparative method, this article has determined the similarities and differences of the two philosophers as to direct perception.

    Keywords: Suhrawardi, Heidegger, intuition, knowledge by presence, preconceptual perception}
  • میکائیل جمال پور*
    فلسفه اسلامی از زمان تاسیس و شکل گیری خود به وسیله فلاسفه متقدم به ویژه حکیم ابونصر فارابی، تحولات مختلف را تجربه کرده است که یکی از آن ها «تغییر مکان» است که معمولا این تغییر جغرافیایی همراه با تغییرات محتوایی هم بوده است؛ مثلا فلسفه در دوره بغداد دارای ویژگی هایی است که در دوره خراسان به ویژگی های دیگر مبدل می شود. به همین نحو فلسفه اسلامی در حوزه سرزمینی آذربایجان (قرون ششم تا هشتم قمری) دارای مختصات دیگری می گردد که یکی از آن ها تمایل محسوس نویسندگان متون فلسفی به زبان فارسی است. امروز در سایه همین میل و علاقه به فارسی نویسی فلاسفه آن عصر و دیار، میراث دار آثار ارزشمند تحقیقی ای هستیم که هم از حیث استحکام بخشی به زبان فارسی و هم از جهت استفاده از ظرفیت آن زبان در انتقال مفاهیم و موضوعات فلسفی، جزء گنجینه های فاخر فرهنگ عقلی ما محسوب می شوند. تحقیق حاضر بر اساس روش کتابخانه ای به سامان رسیده است. یافته های زیر حاصل این تحقیق و بررسی است: 1) فارسی نویسی فلاسفه مکتب آذربایجان معطوف به وجود قابلیت های این زبان در انتقال مفاهیم عقلی است؛ 2) نویسندگان رسالات و کتب فلسفی به زبان فارسی در کنار استفاده از زبان عربی به دنبال بهره مند ساختن عموم مردم از دانش های عقلی بودند؛ 3) حفظ هویت ملی با مولفه ای به نام زبان فارسی، یکی دیگر از انگیزه های صاحبان آثار فلسفی به زبان فارسی است.
    کلید واژگان: زبان فارسی, مکتب فلسفی آذربایجان, سهروردی, خواجه نصیرالدین طوسی, تبریز, مراغه}
    Mikael Jamalpour *
    Since its establishment and formation by the advanced philosophers, especially Hakim Abu Nasr Farabi, Islamic philosophy has experienced various changes, one of which is "change of location" which is usually accompanied by content changes; For example, philosophy in the Baghdad period has characteristics that change into other characteristics in the Khorasan period. In the same way, Islamic philosophy in the territory of Azerbaijan (6th to 8th lunar centuries) has other coordinates, one of which is the noticeable tendency of the writers of philosophical texts in Persian language. Today, in the shadow of this desire and interest in the Persian writing of the philosophers of that era and country, we have a legacy of valuable research works, which both in terms of strengthening the Persian language and in terms of using the capacity of that language in conveying philosophical concepts and issues, are part of the precious treasures of our intellectual culture. Are considered The present research has been organized based on the library method and the following findings are the result of this research and investigation: 1- The Persian writing of philosophers of the Azerbaijani school is focused on the existence of the capabilities of this language in transmitting intellectual concepts; 2- The authors of treatises and philosophical books in Persian, along with the use of Arabic language, sought to benefit the general public from intellectual knowledge; 3- Preservation of national identity with a component called Persian language is another motivation of the authors of philosophical works in Persian language.
    Keywords: Persian language, Azerbaijan philosophical school, Sohrevardi, Khajeh Nasiruddin Tusi, Tabriz, Maragheh}
  • طاهره کمالی زاده*، محمد کمالی زاده
    اندیشه ورزی و تاملات نظری پیرامون «انسان کامل» در بین متفکران جهان اسلام، اعم از نظریه پردازی پیرامون حقیقت انسان و سعادت قصوای او یا توصیف ویژگی های حکمران آرمانی و خلیفه الهی، در حضور یا غیاب خلافت حاکم حقیقی و خلیفه الهی، یکی از مهم ترین مباحث مورد مطالعه در حوزه فلسفه است که با نام بزرگانی چون فارابی، خواجه نظام الملک، سهروردی، ملاصدرا و دیگران پیوند خورده است. در همین زمینه، این پژوهش در رهیافتی تطبیقی به دنبال بررسی و تحلیل آرای فارابی و سهروردی در مورد انسان کامل و حاکم آرمانی با رویکردی حکمی است. بر مبنای چنین رویکردی، فارابی سعادت حقیقی و غایت قصوای کمال انسانی را در تجرد عقلی و اتصال به عقل فعال می داند، و سهروردی در مقام حکیمی متاله از تاله و خداگونگی و تجرد از ماده و توانایی بر خلع بدن سخن می گوید. نزد هر دو اندیشمند، توانایی عقل انسانی در غلبه بر وجود مادی معیار سعادت و کمال است. اتصال به عقل فعال یا اشراق عقل فعال، علاوه بر افاضه معرفت حقیقی، سبب و علت غلبه بر بدن عنصری و سلطه بر جهان عناصر است. لذا اشراقات انوار الهی اکسیر علم و قدرت است. همچنین سعادت غایی نیل به مرتبه عقل فعال است. «حاکم آرمانی» و «قطب» هر دو به این مقام نایل می شوند. بر مبنای نتایج این پژوهش، به رغم تفاوت در روش و رویکرد فلسفی این دو حکیم مسلمان، هر دو در صدد ارایه حقیقت واحدی هستند، یکی به اجمال و دیگری به تفصیل. این امر حاکی از سیر تکاملی اندیشه های فلسفی در تاریخ فلسفه اسلامی است. مهم ترین وجوه شباهت و افتراق این دو دیدگاه را باید در مضامین و مفاهیمی چون نسبت حکمت نظری و عملی، سعادت قصوا، انسان کامل و حاکم آرمانی جستجو کرد.
    کلید واژگان: فارابی, سهروردی, اندیشه اشراقی, انسان کامل, حاکم آرمانی, قطب, فیلسوف کامل, رئیس اول}
    Tahereh Kamalizadeh *, Muhammad Kamalizadeh
    Thoughts and theoretical reflections about “governance” in Islamic society, whether theorizing about the desired structure of government or describing the characteristics of an ideal ruler, is one of the most important topics studied in the field of political thought and philosophy in Islam, to which great names such as Farabi, etc. are connected. In this context, this research, through a comparative approach, seeks to examine and analyze the views of Farabi and Sohrawardi about the ideal ruler from the perspective of a judicial approach. Based on such an approach, a philosopher like Farabi considers the different ways of connecting to the active intellect as the separation of the theoretical intellect from matter and the connection to the active intellect, and a divine sage like Sohrawardi also speaks of the separation of the theoretical intellect and the separation of the power of imagination, which is manifested in a prophet. In the eyes of both thinkers, human reason has the ability to overcome material existence. This type of excellence is a condition for achieving complete metaphysical knowledge and theoretical perfection. The ultimate happiness is the achievement of the active intellect. “The Absolute First Leader” and “Quṭb (Imam or pole)” have both achieved this position.
    Introduction
    The ideal government and ruler, in the system of Islamic philosophy, are based on the approach of philosophers to wisdom and their opinions and ruling foundations. The philosophers’ approach to wisdom and intellect in the system of Islamic philosophy has changed and developed from Farabi to Sohrawardi and later. Based on this change in the method and approach to wisdom of the sages, philosophical issues and topics including the issue of government and the ideal ruler, have also undergone changes and transformations.
    Despite the significant evolution of Islamic philosophy in the two Peripatetic and Illuminative systems, it seems that the ideal ruler in Sohrawardi’s philosophy, which he refers to as “the pole/Imam (quṭb),” is compatible with the first leader of al-Farabi’s utopia. The problem of this research is to investigate the characteristic features of “Qutb” and “First Leader/Philosopher” in the Peripatetic and Illuminative systems of philosophy based on Sohrawardi and Farabi’s approach to wisdom and its types.
    “Qutb” in Sohrawardi’s thought
    In the wisdom of enlightenment, the perfect human being and the “Qutb” to whom the position of caliph belongs, is perfect in intuitive and argumentative wisdom, and in other words, he is both adept in reflection and adept in discussion.
    In Sohrawardi’s thought, the rulers must know wisdom as well be practical wayfarers, that is, they must possess a combination of theoretical and practical wisdom. On the one hand, Sohrawardi’s theory is influenced and consistent with Plato’s theory, both of which emphasize the “ruling sage,” and on the other hand, it is influenced by the Iranian tradition and the benefit of the ideal kings from wisdom and intellect, and “Khurra-yi Kiani”[1] and the approval of God, which is in the interpretation Religious and close to Sufism and Shiism, it is interpreted as Qutb and divine sage. A Qutb or an Imam is one who is connected with the active intellect, receives grace from the higher realm, and spreads goodness, prosperity, knowledge, justice, and virtue among religions with a divine plan.
    “The First Leader” in Farabi’s thought
    The First Leader is someone who does not need the guidance of another human being; rather, all sciences and knowledge are obtained by him in esse and he is able to infer appropriate actions and behavior from general reasoning. He can also best guide others to perform these meritorious deeds; the same actions and actions that bring a person to happiness. These abilities are realized in people of great and outstanding nature by connecting to the active intellect. Such a person, in fact, in the eyes of the ancients, is a king and ruler and worthy of revelation. The rule of such a person is the first rule and his leadership is the first leadership, and the rule of others that is through his rule will be the subordinate rule, and people under the rule of this leader and leader are virtuous people, the chosen ones, and the fortunate ones.
    Conclusion
    In examining and comparing the two viewpoints, it should be said that a philosopher like Farabi considers the different ways of connecting to the active intellect to be the separation of the theoretical intellect from matter and the connection to the active intellect, and a Godly sage like Sohrawardi also speaks of the separation of the theoretical intellect and the power of imagination, which manifests itself in a prophet, where we witness detachment from matter and the ability to remove the soul from the body.
    In the eyes of both thinkers, human reason has the ability to overcome material existence. This type of excellence is a condition for achieving complete metaphysical knowledge and theoretical perfection. The ultimate happiness is the achievement of the active intellect.”First Leader”and “Qutb” have both achieved this position. Based on this, the complete transcendence of material existence is possible for certain people.
    Keywords: Farabi, Sohrawardi, Illuminative thought, perfect human being, Qut, ideal ruler, perfect philosopher, first ruler}
  • مرتضی متولی*، مهدی عظیمی

    با اینکه ما بسیاری از آگاهی ها و معرفت های خود را از گواهی گرفته ایم، آن هیچ گاه به صورت جدی در معرفت-شناسی مطرح نبوده است مگر در چند دهه ی اخیر. اما در جهان اسلام گواهی به ضرورت بیشتر محل توجه بوده است، و در این میان سهروردی باز هم به ضرورت بیشتر به آن پرداخته است. او در سه موضع از گواهی سخن گفته است: در منطق (شامل معرفت شناسی گذشتگان)، در اصول فقه، و در الهیات. در این جستار، با دو رویکرد تحلیلی و تاریخی مساهمت سهروردی در این بحث را نشان خواهیم داد. در منطق، او بر شانه ی فارابی و ابن سینا ایستاده است، اما تفاوت های جدی با آنها دارد و توگویی می خواهد یقین را در متواترات برآمده از تراکم ظنون بداند. در اصول فقه، سراسر از غزالی متاثر است و این تاثیر به منطق او نیز راه یافته است. در الهیات، اما، نوآورانه و برای نخستین بار بحث از گواهی را پیش می کشد تا ارزش معرفت شناختی تجربه ی دینی برای غیرتجربه گر را اثبات کند.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, گواهی, سهروردی, متواترات, تجربه ی دینی}
    Morteza Motavalli *, Mahdi Azimi
    Introduction

    It is only in the last few decades that testimony has been seriously studied in epistemology. But in the Islamic world, testimony by necessity has been paid attention earlier. Epistemology of testimony, in Islamic tradition, began by jurists, who had nothing in their hand but the testimony of others for understanding religion and legal injunctions of God. Another line of study were philosophers and logicians, who regarded testimony as one of the principles of judgement. At the same time that he was participating in these two lines of studies, Suhrawardī initiated a third line of study in his theology. In this paper, we will show Suhrawardī's contribution in this topic with two analytical and historical approaches.

    Suhrawardī's Epistemology of Testimony:

    Suhrawardī has spoken about testimony in three places of his works: in logic when enumerating the principles of judgements, in methodology of jurisprudence when discussing religious proofs, and in theology when talking about the doctrine of the nobler contingent to prove platonic forms.

    Testimony in Suhrawardī's Logic:

    al-Fārābī and Avicenna had talked about propositions taken from the testimony of others in their logic when discussing the first principles. With this in his hand, Suhrawardī begins to contemplate on the issue. He identifies two kinds of propositions that are related to testimony: accepted premises (maqbūlāt) and widely transmitted propositions (mutawātirāt). Accepted premises are propositions that we accept from someone we have good opinion of. In al-Talwīhāt, he adds that this good opinion is because of something celestial in that person or because he is more intelligent or religious. Widely transmitted premises are propositions that we become certain of because of the plethora of the testimonies of others. He, against others, does not require for what is testified to be perceptual/sensible. This is a smart move because he demonstrates the credibility of religious experience for the non-experiencer using exactly the widely transmitted propositions.Suhrawardī makes four important movements that are contrary to the Avicennan peripatetic tradition-four movements that cannot be simply passed by. They become clearer only when they are considered in the historical context and with regard to al-Ghazālī's statements. First of all, he eliminates Peripatetics’ intuitive propositions and innate propositions from the list of certain principles. Second, he brings widely transmitted and experiential propositions under one title. Thirdly, he gives them the name of intuitive propositions, while what he means by intuition is its literal meaning, not its peripatetic terminological meaning. And the fourth is that he attends to the role of evidences in them.It seems, from what we have said so far in addition to what will come in the next section from al-Ghazālī and his influence on Suhrawardī, that he thinks of the accumulated opinions as the reason why widely transmitted propositions are certain.

    Testimony in Suhrawardī's Methodology of Jurisprudence:

    One of religious proofs for understanding religion and legal injunctions of God is what is transmitted by testimony. Here, Suhrawardī takes one of al-Ghazālī's books-i.e., al-Mustaṣfā-and writes accordingly. One of al-Ghazālī's contributions in this discussion is that he eliminates intuitive propositions from the six self-evident propositions and introduces another sixth way to knowledge base on evidences. Suhrawardī takes the idea of evidences and their role in knowledge firmly. It is from here that we can see the idea of evidences in his philosophical works.He also mentions some requirements for the one who gives testimony such as being just and having good vision. This, and other things, could show that he is not totally individualist and internalist about testimony.

    Testimony in Suhrawardī's Theology:

    In theology, Suhrawardī, innovatively and for the first time, brings forward the discussion of testimony to prove the epistemological credibility of religious experience for the non-experiencer. Sometimes, testimony is in important matters and by experts. When that is the case, Suhrawardī says, one or two testimony is enough to become certain about what is testified. For example, when one or two astronomers testify about something related to their specialty, that brings us knowledge and certainty about that thing. This is the way of science. He continues that when this is so, the testimony of religious experiencers should also bring us knowledge. Here, testimony is as valuable as testimony in science, and even more valuable. This is because the number of testifiers here are more, they are sages and prophets that moral truth is certain in them, and their testimony is about what they have seen directly not what they have inferred from their observations.

    Conclusion

    Although Suhrawardī relies heavily on al-Fārābi, Avicenna, and al-Ghazālī, he makes a great contribution to the epistemology of testimony. His point that the certainty of widely transmitted propositions is because of the accumulated opinions developed by Shahīd Ṣadr later on. His brilliant innovation is that he brings forward the discussion of testimony to prove the epistemological credibility of religious experience for the non-experiencer.

    Keywords: Epistemology, Testimony, Suhrawardī, Widely Transmitted Propositions, Religious Experience}
  • محمداسلم رئیسی، مرتضی کشاورز، محمد علی اخگری*
    زمینه

    از نوآوری های سهروردی در علم اخلاق در این است که ضمن بحث درباره حکمت ذوقی و شهود در جهت استکمال نفس و سعادت انسان گام برمی دارد، امری که توسط ملاصدرا نیز در ارتباط مراتب استکمال در عقل نظری و عملی پیگیری شده است. این مقاله با هدف بررسی دیدگاه اخلاقی سهروردی و ملاصدرا، در راستای تاثیر عقل عملی در استکمال عقل نظری انجام یافته است.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق نشان می دهد که برخلاف شباهتهای دیدگاه این دو متفکر در پذیرش تاثیر عقل عملی در استکمال عقل نظری، سهروردی این نظریه را در راستای نظریه خود درباره شهود و علم شهودی و حکمت ذوقی پرورش می دهد. در حالی که نظریه ملاصدرا در راستای نظریه خود درباره کمال نفس از طریق حرکت جوهری آن را بکار می برد؛ بنابراین این موضوع در نظریه ملاصدرا برای اثبات تاثیر عمل در پدید آمدن صورت جسمانی آن در عالم قیامت است. روش تحقیق روش کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا است. در این مورد تحلیل منطقی برای پاسخ به مسایل اصلی تحقیق مدنظر است.

    کلید واژگان: علم اخلاق, عقل عملی, عقل نظری, حکمت ذوقی, سهروردی, ملاصدرا}
    Background

    One of Sohrawardi's innovations in ethics is that while discussing the wisdom of taste and intuition, he takes steps towards the perfection of the soul and the happiness of man, a matter that was also pursued by Mulla Sadra in relation to the perfection levels in theoretical and practical reason. This article is done with the aim of investigating the ethical views of Suhravardi and Mulla Sadra, in line with the effect of practical reason in the completion of theoretical reason.

    Conclusion

    The results of the research show that, contrary to the similarities of the views of these two thinkers in accepting the influence of practical reason in the completion of theoretical reason, Sohrvardi develops this theory in line with his theory about intuition, intuitive science and taste wisdom. While Mulla Sadra's theory uses it in line with his theory about the perfection of the soul through essential movement; Therefore, in Mulla Sadra's theory, this issue is to prove the effect of action in the emergence of its physical form in the world of resurrection. The research method is a qualitative method based on content analysis. In this case, logical analysis is considered to answer the main research questions.

    Keywords: Ethics, Practical reason, Theoretical reason, Taste wisdom, Suhravardi, Mulla Sadra}
  • محمد روستم
    مترجم: سعید انواری

    سهروردی دارای تعدادی رساله تمثیلی و رمزی است. این داستان ها دارای تاثیرات تعلیمی و تربیتی هستند. افراد با خواندن آنها، گام به گام در معنای باطنی رمزها سلوک می کنند و با پرده برداشتن از معنای باطنی متن، به خود واقعی خویش دست می یابند. در این مقاله رساله آواز پرجبرییل از این منظر مورد بررسی قرار گرفته و با ترجمه «آواز» به «پژواک و طنین»، معنای جدیدی از نمادپردازی بال فرشته بیان شده است. همچنین داستان به صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار گرفته و نمادهای به کار رفته در آن مورد تحلیل و رمزگشایی قرار گرفته اند و نشان داده شده است که چگونه این نمادها به کسانی که در این عالم هستند، جایگاه حقیقیشان را تفهیم می کنند. بر این اساس این سخن ابوعلی فارمدی که گفته است: «از جمله آوازهای پر جبرییل یکی تویی» تبیین شده است.

    کلید واژگان: سهروردی, آواز پر جبرئیل, داستانهای رمزی, داستانهای تمثیلی, تعلیم و تربیت}
  • مصطفی وثاقتی، محسن حبیبی*

    سهرودی براساس حکمت خالده (حکمت جاویدان، جاویدان خرد) معتقد است حکمت حقیقی در همه زمان ها و مکان ها امری واحد است. بر همین اساس، سهروردی از برخی حکمت ها و آیین های پیش از خود مانند آیین مهرپرستی بهره برده است. در این پژوهش با نگاهی دوباره به تاثیر آیین مهرپرستی بر آراء سهروردی، مسئله جایگاه «مهر» در نظام هستی شناسی سهروردی و تبیین آفرینش براساس مهر و قهر در پرتو حکمت خالده بررسی شده است. همچنین، نشان داده شده است سهروردی براساس گرایش به حکمت خالده از مفاهیمی همچون مهر، عشق، هورخش و خره کیانی استفاده کرده و معتقد است حقیقت واحد با تعابیر مختلف در میان اقوام و ملت ها ظهور کرده است. او خود را میراث دار حکمای ایران و یونان و مصر باستان و... می داند و در سایه تعالیم اسلامی تلاش کرده است حقیقت واحد که در طول تاریخ با تعابیر گوناگون مطرح شده است را در قاب زمانه خویش بیان کند.

    کلید واژگان: مهر, سهروردی, حکمت خالده, هورخش, خورشید, کیان خره}
    Mostafa Vesaghati, Mohsen Habibi *

    Suhrawardi posits that genuine wisdom remains constant across time and space, referring to it as ‘Khaleda wisdom’ or ‘eternal wisdom’. In accordance with this belief, he draws upon ancient rituals and wisdom, such as the ritual of love. This study re-examines the influence of the ritual of love on Suhrawardi's philosophies, focusing on the role of love within his ontological system. It explores the concept of creation through the lenses of love and violence, illuminating the significance of Khaleda's wisdom. Suhrawardi's inclination towards Khaleda's wisdom led him to incorporate notions such as love, Horakhsh, and Khare Kiani into his philosophy. He argues that the pure truth has been revealed with diverse interpretations among various ethnicities and nations. Suhrawardi perceives himself as the intellectual heir of sages hailing from Iran, Greece, ancient Egypt, and other cultures. With the guidance of Islamic teachings, he endeavors to communicate the historical, unified truth that has been subject to myriad interpretations throughout the ages, contextualizing it within the framework of his era.

    Keywords: Mehr (Love), Suhrawardi, Khaleda Wisdom, Horakhsh, Sun, Khare Kiani}
  • ابراهیم بازرگانی

    «خیال» یکی از قوای ادراکی انسان است که در داشتن آن با حیوانات اشتراک دارد. این مفهوم که از فلسفه یونان به تراث فلسفی مسلمانان منتقل شده، در نفس شناسی فیلسوفان مسلمان، از فارابی تا صدرالمتالهین شیرازی، مسیله یی بسیار مهم و پرکاربرد بوده و حتی برخی از پرسشهای کلامی از رهگذر همین مسیله پاسخ داده شده اند. از همان آغاز، فیلسوفان مسلمان بخشی از جستارهای خود را به بررسی و تبیین چیستی و چگونگی مفهوم خیال اختصاص داده اند. البته این مفهوم در روند تاریخ فلسفه، ثابت و بدون تغییر نمانده و در هر یک از نظامهای فلسفی، مفهومی متمایز پیدا کرده است. حکمتهای سه گانه در تاریخ فلسفه اسلامی (حکمت مشاء، حکمت اشراق و حکمت متعالیه) هر یک نگره یی خاص به این موضوع دارند که با دو قرین دیگرش متفاوت است. پژوهش حاضر بر آن است نظریات برخی از بزرگان فلسفه اسلامی درباره چیستی قوه خیال را بررسی کند و تفاوتهای موجود میان آنها را آشکار نماید. نتیجه این بررسی آنست که دیدگاه فیلسوفان در باب مفهوم خیال، در طول تاریخ (از فارابی تا صدرالمتالهین شیرازی) ثابت و یکسان نبوده و هر یک مطابق نظام فلسفی خود، تبیینی خاص و بدیع درباره این مفهوم داشته اند؛ از فارابی که این قوه را یک جزء مادی از نفس دانسته تا دوره صدرالمتالهین شیرازی که به عالم مثال تبدیل شده است. روش انجام تحقیق پیش رو، توصیفی تطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانه یی است.

    کلید واژگان: خیال, متخیله, عالم مثال, صور محاکی, محاکات, فارابی, ابن سینا, سهروردی, ملاصدرا}
    Ibrahim Bazargani *

    Imagination is one of the human perceptive faculties that is shared with animals. This concept, which has been transferred from Greek philosophy to Muslims’ philosophical tradition, has always been a very important problem with various functions in the self-knowledge of Muslim philosophers from Fārābī to Mullā Ṣadrā. It has even been used in responding to some kalāmī inquiries. Since the very beginning, Muslim philosophers have continuously devoted some of their studies to the investigation and explanation of the whatness and howness of the concept of imagination. However, this concept has not remained immune against change and has developed a distinct meaning in each philosophical system. In the history of Islamic philosophy, the three-fold schools of philosophy (Peripatetic philosophy, Illuminationist philosophy, and the Transcendent Philosophy) have each adopted a particular and different approach to this problem. The present study intends to examine the theories of some great figures of Islamic philosophy regarding the whatness of the faculty of imagination and reveal the existing differences among them. The findings indicate that philosophers’ views of the concept of imagination have not been fixed and similar in the course of history, and each has presented a specific and innovative explanation of this concept in conformity with their own philosophical system. For example, Fārābī considered this faculty to be a material component of the soul, while Mullā Ṣadrā changed it into the world of Ideas. This study was conducted following a descriptive-comparative method using library resources.

    Keywords: Imagination, imagined, world of Ideas, imitative forms, mimesis, Fārābī, Ibn Sīnā, Suhrawardī, Mullā Ṣadrā}
  • طیبه رضایی ره*، بهرام علیزاده، سید محمود یوسف ثانی

    پاره ای از صدراییان مدعی اند که سهروردی معقول های ثانی فلسفی را با منطقی خلط می کند، به این معنا که آنها را وصف اشیای خارجی نمی داند. قراین موافق این مدعا را می توان در دو دسته جای داد: الف) تصریح سهروردی به اعتباری بودن اوصاف فلسفی؛ ب) تاکید او بر فاعلیت ذهن در اتصاف اشیای خارجی به اوصاف فلسفی. اما اولا، این قراین برای اثبات مدعایشان کافی نیست و ثانیا، قراین روشنی علیه آن مدعا هست. خود ملاصدرا به شکلی دیگر خلط این دو دسته معقول را به سهروردی نسبت می دهد و می گوید سهروردی اوصاف منطقی (مثل جزییت) را با اینکه از مفاهیم منطقی است، همچون اوصاف فلسفی وصف اشیای خارجی دانسته است. این اشکال نیز وارد نیست. مراد سهروردی از «جزییت» در عبارت موردنظر صدرا معنای دیگری است که از مفاهیم فلسفی است. بنابراین سهروردی معقول های ثانی فلسفی و منطقی را به هیچ یک از دو معنای مذکور با هم خلط نمی کند.

    کلید واژگان: سهروردی, معقول های ثانی فلسفی, معقول های ثانی منطقی, ملاصدرا, عروض, اتصاف}
    T. Rezaeirah*, B. Alizade, S.M. Yousofsani

    According to Some Ṣadrian researchers, Suhrawardī confuses philosophical secondary intelligibles with logical ones and rejects the idea that philosophical concepts are attributes of external objects. The main supporting evidence for this claim could be divided into two categories; A) Suhrawardī’s assertions that philosophical attributes are mental, and B) his assertions that the mind ascribes philosophical attributes to external beings. But first, the evidence is not sufficient to prove their claim, and second, there is clear evidence against it. Ṣadrā himself accuses Surawardī of confusing the two types of intelligibles in another way. He reads one of Surawardī’s statements as claiming that logical attributes like “particularity” are attributes of objective beings. This objection is also unfounded since Suhrawardī employs “particularity” in a different sense referring to a philosophical concept in that context. Therefore, Suhrawardī does not confuse the two types of secondary intelligibles, in either of the two mentioned senses.

    Keywords: Suhrawardī, Philosophical Secondary Intelligibles, Logical Secondary Intelligibles, Mullā Ṣadrā, Occurrence, Qualification}
  • علی صداقت*، حسن فتح زاده
    در نظام فیض سهروردی، یکی از کلیدی ترین مفاهیم، بحث انوار سانحه است. او با معرفی این انوار و نحوه اشراق آنها، و نقشی که در ایجاد ارباب انواع دارند، کثرت های عرضی عقول را به نحو بدیعی توجیه کرد و نشان داد که این ارباب انواع، یا سلسله عرضی عقول، نقش اصلی را در پیدایش موجودات در عوالم مادون عقل، یعنی عالم ملکوت و عالم ماده دارند. ملاصدرا که در آثارش، به کرات از مثل افلاطونی یاد می کند و خود را مدافع این نظریه می داند، در مواجهه با نظام فیض سهروردی و خصوصا بحث ارباب انواع که معادل همان مثل افلاطونی هستند، به شدت متاثر بوده و به دفعات، از این ایده دفاع می کند و در حقیقت نظام فیض خود را تا حد زیادی از نظام فیض سهروردی به عاریه می گیرد. لکن صدرا در مواجهه با بحث انوار سانحه، که اساس ایجاد ارباب انواع است، پذیرش آن را در تعارض با اصل فعلیت تام عقول و تجرد محض آنها می داند. در این مقاله نشان داده خواهد شد که اولا چنانچه اصل موضع صدرا درخصوص فعلیت تام عقول پذیرفته شود، باز هم می توان ارباب انواع را قبول کرد و با قایل شدن به حیثیت های مختلف در عقول سلسله طولی، ایجاد سلسله عرضی عقول را توجیه نمود و ثانیا نگارندگان معتقدند که اساسا صدرا در قایل شدن به فعلیت تام عقول، موجه نبوده و این موضوع، نه تنها یکی از اصول حکمت متعالیه محسوب نمی شود، بلکه می تواند در تعارض با سایر مبانی اصلی این دستگاه فلسفی باشد.
    کلید واژگان: ملاصدرا, سهروردی, انوار سانحه, ارباب انواع, عقول متکافئه, نظام فیض, مثل افلاطونی}
    Ali Sedaghat *, Hassan Fathzadeh
    Clarifying the nature of accidental lights is one of the main parts of Suhrawardi’s emanative structure. Having elaborated the way these lights illuminate and the role they play in creating Lords of Species (archetypes), he innovatively explained parallel (horizontal) multiplicities of intellects whose presences make all entities possible in all worlds lie below the world of Power (Alam al-Jabarut), i.e., alam al-malakut and alam al-mulk.Mulla-Sadra, who has often mentioned Platonic Ideas in his works and considered himself as a defender of this theory, was intensely influenced by Suhrawardi’s emanative structure and especially his theory of Lords of Species (archetypes), which are equivalent to Platonic Ideas. Although Mulla-Sadra mostly owes his ontological structure to Suhrawardi’s emanative one, he, when dealt with the problem of accidental lights, which provides a basis for Lords of the Species to be possible, presumes that believing in accidental lights is in conflict with the principle of complete actuality of intellects and their pure incorporeity. In this article, firstly, we make it clear why even if someone adheres to Mulla-Sadra's position regarding complete actuality of intellects, he can still accept Lords of the Species. He can explain the creation of parallel (horizontal) order of intellects by referring to different aspects of intellects lie in ascending (vertical) order. Secondly, we show that Mulla-Sadra was not justified in believing in complete actuality of intellects. Because it is not one of the principles of Transcendent Wisdom (Al-Hikma al-muta ‘aliya), nor does it cohere with other main principles of this philosophical system.
    Keywords: Mulla-Sadra, Suhrawardi, Accidental Lights, Lords of Species (Archetypes), Parallel Intellects, Emanative Structure, Platonic Ideas}
  • روح الله عشریه، عباس بخشنده بالی*

    عشق از معدود مباحث مشترک موثر در فلسفه ، هنر ، عرفان می باشد. می توان باور داشت بزرگ ترین فیلسوف یونان که به جد و وسیع در مورد عشق سخن گفت افلاطون است. نگاه او نه تنها بر فلسفه جهان غرب ، بلکه بر فلسفه اسلامی نیز تاثیر مستقیم نهاد. در فلسفه اسلامی نیز عشق ، در آثار سهروردی نقش محوری دارد. آنها نقش معرفت شناسانه نیز به عشق داده اند. اهمیت دیگر این موضوع از این وجه است که عشق در دین و اندیشه غرب و شرق توسط هر دو فیلسوف بسیار وارد گشته و ایفای نقش نموده است. هر دو فیلسوف شهر مطلوبی ارایه نموده اند که بدون درک مفاهیمی نظیر عشق ، قابل تصور و درک درست نیستند. از سویی دیگر ، بخش قابل توجهی از عشق ورزی های کنونی مسیری انحرافی سپری نموده و موجب فاصله زیاد شهرهای کنونی و شهر مطلوب در منزلت انسان شده که ارایه الگویی صحیح را می طلبد. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا روشن نماید افلاطون و سهروردی در مبحث عشق به چه می اندیشیدند ، چگونه می اندیشیدند ، چه نتیجه می گیرند و عشق ورزی در شهر مطلوب آنان چگونه است و چه اشتراکات و تفاوت هایی دارد؟

    کلید واژگان: افلاطون, سهروردی, شهر مطلوب, «ضیافت», «فی حقیقه العشق», عشق ورزی}
    Rouhollah Oshriyyeh, Abbas Bakhshandeh Bali *

    Love is one of the few effective common topics in philosophy, art, mysticism. It can be believed that the greatest Greek philosopher who spoke extensively about love is Plato. His view had a direct impact not only on the philosophy of the Western world, but also on Islamic philosophy. In Islamic philosophy, love also plays a central role in Suhrawardi's works. They have also given an epistemological role to love. Another importance of this topic is that love has been introduced and played a role in the religion and thought of the West and the East by both philosophers., Both philosophers have presented an ideal city that cannot be imagined and understood correctly without understanding concepts such as love. On the other hand, a significant part of the current love affairs has taken a deviant path and caused a great distance between the current cities and the desired city in terms of human dignity, which requires the presentation of a correct model. Present research with a descriptive-analytical method aims to clarify what Plato and Suhrawardi thought about love, how they thought, what conclusions they made, and what lovemaking is like in their ideal city, and what are the commonalities and differences?

    Keywords: Plato, Sohrawardi, the desired city, Syposium, Fi Haqiqat al-Eshgh, making love}
  • سید مهدی موسوی درچه*، محمد ملکی

    سهروردی و جان هیک به عنوان  فیلسوفان اسلامی و غربی هرکدام با نظریه ها و مبانی خاصی به بحث درباره مسیله شر پرداخته اند؛ «نظریه عدمی بودن شر، ملازمه شر و خیرهای برتر، ملازمه شر و عالم ماده، ملازمه شر و اختیار انسان» را می توان از جمله راه حل های سهروردی در مسیله شر دانست. جان هیک نیز با تیودیسه «پرورش روح»، اختیار و نسبی بودن شر، درصدد ارایه پاسخ مناسب به این مسیله و اثبات عدم تنافی بین شر و صفات خداست. هرکدام راه حل هایی را برای رفع اشکالات درباره معضل شر در عالم ارایه کرده اند. روش تحقیق دراین پژوهش، روش توصیفی و تحلیلی و شیوه داده پردازی کتابخانه ای و بررسی آراء این دو اندیشمند می باشد؛ تبیین و بررسی تطبیقی مبانی فکری و نوع رویکرد هر دو فیلسوف به مسیله شر، مسیله تحقیق و مقایسه و ارزیابی راه حل های خاص آن دو فیلسوف با حفظ قضایای اصلی به طوری که هیچ گونه تناقض و ناسازگاری بین قضایای مذکور در آن مشاهده نشود از جمله یافته های تحقیق می باشد.

    کلید واژگان: سهروردی, جان هیک, خیر, شر, اختیار}
    Seyyed Mehdi Moosavi Dorcheh*, Mohammad Maleki

    Suhrawardi and John Hick, as Islamic and Western philosophers respectively, have discussed the problem of evil with specific theories and foundations; "The theory of the nothingness of evil, the necessary additional state of evil with regard to the superior good, the natural world, and the human free will" can be considered as one of Suhrawardi's solutions to the problem of evil. John Hick, with the theodicy "Education of the Soul", free will and relativity of evil, tries to provide an appropriate answer to this problem and prove the noncontradiction between evil and God's attributes. Each has offered solutions to the problem of evil in the world. The research method in this study is the descriptive-analytical librarian method. The method for data-processing is librarian and surveying the two thinkers views. Explanation and comparative study of their intellectual foundations and their approaches to the problem, the problem of research and comparison and evaluation of their specific solutions, while maintaining the main theorems, made it clear that no contradictions and inconsistencies may be found between their essential views.

    Keywords: Suhrvardi, John Hick, good, evil, freedom}
  • اصغر سلیمی نوه*، مهسا شمس الدینی

    سهرورودی و برگسون،دو فیلسوف متعلق به حوزه تفکرات فلسفه اشراقی، مساله"کشف" و "شهود" را بگونه ای در فلسفه خود مطرح نموده اند که جهان شناسی آنها تحت تاثیر نوع نگاهشان به این مساله شکل گرفته است. شیخ اشراق انسانی است که علاوه بر اینکه در حوزه نظر و استدلال فردی برجسته است ، در مراتب عرفانی نیز گام نهاده است و بسیاری از نظرات و یافته های خود را رهاورد مقام شهود علمی خود می داند .شیخ اشراق مهمترین اثر خود یعنی حکمت الاشراق را که نماینده تفکر اشراقی اوست، محصول یک کشف می داند و فلسفه برگسون بر دو مساله اساسی زمان حقیقی یا "دیرند" و "شهود"(Intuition) استوار گشته است و پیوند عمیقی میان مفاهیم سه گانه "زمان"، "حرکت" و"شهود" برقرارنموده است. وی معتقد بودکه فلسفه حقیقی مبتنی بر شهود است نه "هوش"، و متعلق این شهود، "حرکت"، "شدن" و "استمرار" است؛ یعنی چیزی که فقط می توان از راه آگاهی بی واسطه یا شهودی شناخت نه از طریق هوش که تداوم را از بین می برد.شهود برگسون علاوه بر جنبه درون نگری بیشتر جنبه « برون شد » دارد . در این اتحاد شهودی محض ، انسان در خود محبوس و اسیر نمی شود ، بلکه با هستی و واقعیت سیلانی نوعی همدلی و همرازی (sympathies) پیدا می کند . در اینجا « برون شد » رهایی از محدودیت ها و انجماد است.

    کلید واژگان: شهود, حرکت, اضافه اشراقیه, سهروردی, برگسون}
    Asghar Salimi Naveh *, Mahsa Shamsodini

    Bergson's philosophy is based on the two basic issues of real time or "Dirand" and "intuition" and there is a deep connection between the trinity of "time", "movement" and "intuition". Bergson believed that true philosophy is based on intuition. In this pure intuitive union, man does not get locked up and captured in himself, but finds a kind of sympathy and harmony with the existence and reality of Ceylon. Here, "came out" means freedom from limitations and freezing. In Suhrawardi's philosophy, the problem of intuition is as a way to find the truth, which is preferable to reasoning and proof. Therefore, compared to other methods of discovering the truth, originality with receiving inner things, discovery and intuition, and for this reason, Sohrawardi's philosophy can be called "authenticity of intuition". The authenticity of Sohrawardi's intuition is based on a view of intuition as a means and an end. Sohrawardi's intuition is heart intuition, which is distinct and superior to intellectual intuition; something that In Bergson's philosophy, it has received less attention. For both, "intuition" is the highest form of consciousness. Suhravardi, intuitive knowledge is a special thing that some people are deprived.

    Keywords: Intuition, movement, additional illumination, Sohrvardi, Bergson}
  • سعید انواری*
    ابن سینا نحوه مشاهده موجودات غیرمادی (عقلی) را دارای فرآیندی معکوس مشاهده موجودات مادی دانسته است. پس از وی شیخ اشراق به کمک این فرآیند، نحوه مشاهده موجودات عالم مثال را نیز از همین طریق تبیین کرده است. در این فرآیند به جای آنکه حسگرهای پنج گانه بیرونی اطلاعاتی به حس مشترک ارسال کنند، این اطلاعات از نفس و یا مستقیما از متخیله به حس مشترک منتقل می شوند. شرط لازم برای این اتفاق، آن است که قوای ظاهری و باطنی مشغول نباشند و این فرصت وجود داشته باشد که ادراک نفسانی بر مغز و حس مشترک تاثیر گذاشته و از این طریق موجود مجرد برای فرد متمثل شود. این فرآیند در مواردی نیازمند تعبیر یا تاویل است که در این مقاله شرایط و نحوه تبیین ایشان بررسی شده است. همچنین این فرآیند کاربردهای مختلفی در فلسفه اسلامی دارد و به کمک آن نحوه مشاهده و تمثل فرشتگان، اجنه و شیاطین و نیز نحوه الهام و نزول وحی و مشاهده رویای صادقه و انجام سحر و جادو و اطلاع از علم غیب و نیز هذیان گویی برخی از بیماران تبیین شده است. همچنین می توان از این طریق مشاهدات و ادراکات حسی و شنیدن اصواتی را که شیخ اشراق در مراحل سلوک توصیف کرده است، تبیین کرد. در این مقاله فرآیند معکوس و کاربردهای آن بیان و نقد و بررسی شده و نشان داده شده است که شیخ اشراق در این بحث تحت تاثیر ابن سینا قرار دارد.
    کلید واژگان: ابن سینا, سهروردی, مشاهده امور غیبی, موجودات غیرمادی, فرآیند معکوس}
    Saeed Anvari *
    Ibn Sina considered the way of viewing non-material (rational) beings to have a reverse process of viewing material beings. After him, Sheikh Eshraq (Suhrawardi) also explained how to observe the creatures of the imaginal world with the help of this process. Instead of the five external senses that send information to common sense, this information is transferred from the soul or the imagination in the opposite direction to common sense. The necessary condition for this is that the external and internal powers are not busy, and there is an opportunity for sensual perception to affect the brain and common sense. In this way, an unseen being is represented by the person. This process happens in two states: sleep and wakefulness. Those whose souls are strong or whose bodies are weak succeed in such an observation. Since sensual perception reaches a common sense through inner powers and imagination, sometimes imagination interferes, takes possession of it, and turns what the soul has observed into its likeness or opposite. In this case, we need an interpretation of the conditions and methods examined in this article. However, in some cases, what has been observed reaches the common sense without interference, and the person observes them. The criterion for such an observation is that closing the eyes does not prevent it from being seen. In some cases, this process requires an interpretation, and this article examines the conditions. Also, this process has various applications in Islamic philosophy. With its help, the method of observing and representing angels, jinn, and demons, as well as the method of inspiration and seeing a veridical dream, and some types of magic and knowledge of the occult have been explained. In this way, it is also possible to explain the observations and sensory perceptions and hear the sounds described by Sheikh Eshraq in the stages of treading a path of mystical conduct. The types of revelation that happen through seeing the angel of revelation and hearing his voice can also be explained in this way. In some patients, the origin of these observations is purely imaginary, and the person suffers from hallucinations and observes things that have no origin other than his brain. In this way, the delusions of some patients can also be explained. This article describes and criticizes the reverse process and its applications. It has been shown that Avicenna influences Suhrawardi in this discussion, and both philosophers have proposed similar applications for this theory, with the difference that Suhrawardi extended Avicenna's thesis, which was about rational beings, to the imaginal world.
    Keywords: Ibn Sina, Suhrawardi, Observing Occult Matters, immaterial beings, reverse process}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال