به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سیستم » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سیستم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید علی جعفریان خیرآبادی*، ده زار رستمی، سید مجید ظهیری

    منطق سیستماتیک چهارچوب فکری است که گسسته ای منطق تعریف ارسطویی را همراه ندارد و با جایگزینی آن در تعریف و تغییر نوع نگاه میتوان به گونه ای مطلوبتر به تعاریف لفظی و حقیقی پی برد. این نوشتار با آگاهی از معظلات منطق تعریف، میکوشد رویکرد منطق سیستماتیک را در مبحث تعریف بررسی کند. تعریف حقیقی را باید در شبکه ای از رویکردهای گوناگون پیدا کرد که این نوشتار به چگونگی نگرش سیستمی در منطق تعریف با روش کتابخانه ای و رویکرد توصیفی- تحلیلی پرداخته است. پرسش اصلی این است که روش تعریف سیستمی چیست؟ «تفکر سیستمی » بهعنوان یک روش منطقی کارآمد میتواند پاسخ این پرسش باشد. نتیجه آن که تعریف، شب های از رویکردهای که لازم برای شناخت در جوانب به هم پیوسته است؛ هر یک از رویکردها، زاویه ای از مجهول تصوری را روشن میکند و بر پایه این نگرش، تعریف حقیقی در سه سطح لفظی، مفهومی و مصداقی بررسی شده که در واقع الگویی نوین برای تعریف به شمار میرود.

    کلید واژگان: تعریف, رویکرد شبکه ای, سیستم, نگرش سیستمی}
    Sayyed Ali Jafarian Kheyrabadi*, Dehzar Rostami, Sayyed Majid Zahiri

    The systematic logic is a framework of thought that doesn't have the breaks of Aristotelian logic of definition. Considering the problems of the logic of definition, this research tries to investigate the systematic logic in the matter of definition. The real definition must be found in a network of various approaches and this research has dealt with the circumstance of systematic attitude to the logic of definition using library method and descriptive-analytic approach. The main question is'' what is the way of the systematic definition"? The result is that the definition is a network of necessary approaches for the knowledge in connected aspects. Each of the approaches clarifies one aspect of unknown conceptual and based on this attitude the real definition is examined in the three verbal, conceptual, and instance levels which in fact is considered as a new model for identification.

    Keywords: Definition, systematic approach, system, systematic attitude}
  • عبدالرضا ضرابی*
    هر جامعه ای متشکل از نهادهایی است که بر اساس وظایف و کارکردهای خود، نقش خاصی در مدیریت وحرکت جامعه به سوی رشد و توسعه ایفا می کنند. این کارکردها در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی،اقتصادی، و فرهنگی رخ می دهد. نهادهای اجتماعی زمانی می توانند نقش واقعی خود را به درستی ایفا کنندکه با توجه به کارکردها و وظایف نهادهای خود، در یک نگرش سیستمی و در ارتباط و تعامل با یکدیگرعمل کنند. این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی درصدد تبیین اجمالی کارکردها و وظایف هریک از ایننهادهای اجتماعی به طور مستقل، نقش آنها را در تعامل با یکدیگر برای تحقق جامعه دینی مورد تحلیلقرار داده است. روشن است اگر جامعه ای به دنبال تحقق اهداف متعالی دینی و الهی بود، سیاست ها وبرنامه های کلان و خرد آن باید به گونه ای تنظیم و تدوین شوند که با تربیت دینی افراد جامعه، به سوی تشکیل یک جامعه ولایی و توحیدی گام برداشته، به هدف نهایی جامعه دینی، یعنی قرب و رضوان الهی خود را نزدیک نماید. نتایج پژوهش نشان می دهد که هرچند هریک از نهادها بر اساس وظایف و کارکردهایخود، بخشی از وظایف جامعه را به عهده گرفته و انجام می دهند، اما زمانی جامعه در مسیر صحیح تحقق اهداف خود قرار خواهد گرفت و از آسیب های درونی و بیرونی مصون خواهد ماند که نهادها با یکدیگرتعامل و همکاری داشته و با هماهنگی امور جامعه را پیش ببرند.
    کلید واژگان: نهاد, سیستم, خانواده, حکومت, سیاست, اقتصاد, آموزش و پرورش, تعامل نهادها}
    Abdolreza Zarabi*
    Each society is formed with organizations that promote the community toward growth and development based on its own responsibilities and functions. These functions can be discussed in political, social, economic and cultural areas. Social organizations can play their role best when they act in a systematic spotlight, considering the functions and responsibilities of their ow organizations. The present paper seeks at exploring the functions and responsibilities of each of these social organization independently, and analyzes their roles in interaction with each other in order to manifest a religious society. In case a society is moving toward the manifestation of the divine purposes, the macro politics in that society must be formed in a way that by religiously educating the people, it moves toward monasticism and the ultimate goal of a society that is nearness to God would be met. The findings show that each organization based on its responsibility does a part of the duties in a society. A society is aligned in the true path of success and it is away from the internal and external harms once organizations are in complete agreement and harmony and they do the responsibilities in a society harmoniously. This is a descriptive-analytic paper.
    Keywords: organization, system, family, government, politics, economy, education, organization's interaction}
  • ابراهیم عباسپور
    عقلانیت یکی از عناصر اصلی مدرنیته به شمار می رود. هابرماس ازجمله متفکران حلقه انتقادی فرانکفورت است که درواقع، عقلانیت انتقادی را سوار بر عقلانیت ارتباطی می داند. راهکاری که او برای رهایی از تنگناهای مدرنیته ارائه می دهد، عقلانیت ارتباطی است. اما معیار رهایی و ارتباط آزاد او در عقلانیت ارتباطی بنابر محدودیت های معرفتی او نمی تواند چیزی جز فرهنگ عمومی یا عقل عرفی باشد؛ چراکه دست او از معیارهای عقل قدسی که بالاترین مراتب عقل است، خالی است و نمی تواند براساس عقل عملی معیارهای ارزشی و هنجاری براساس بالاترین ارزش ها و آرمان های انسانی ارائه دهد. در مکتب اسلام هم اگر ما نتوانیم بر پایه تعالیم وحی معیاری فراتر از عقل عرفی ارائه دهیم، ناچاریم همان معیارهای مورد نظر هابرماس را برای رهایی از این تنگناها بپذیریم. در این نوشتار ما با استفاده از مبانی معرفتی و هستی شناختی اسلام و براساس روش شناسی بنیادین، به نقد مبنایی نظریه کنش ارتباطی هابرماس می پردازیم و با نگاهی به مبانی نظریه او درصددیم ببینیم این نظریه در دیدگاه اسلام چه جایگاهی می تواند داشته باشد. به عبارتی دیگر، آیا از نظر اسلام معیارهایی که هابرماس در تفکر انتقادی خود از طریق کنش ارتباطی برای رهایی ارائه می دهد، پذیرفته اند یا نه.
    کلید واژگان: روش شناسی بنیادین, کنش عقلانی, کنش ارتباطی, زیست جهان, سیستم, جامعه, رهایی}
    Ibrahim Abbaspoor
    Rationality is considered as one of the main elements of modernity. Habermas is among the thinkers of Frankfurt Critical School who believes that critical rationality dominates communicative rationality. He proposes communicative rationality as a means for removing the restrictions of modernity. As for his criterion for removing these restrictions and gaining freedom in communicative rationality, due to his limitations, it can be no more that public culture or common sense. This is because he does not rely on the criteria of sacred intellect which the highest form of intellect and is unable to provide value and normative criteria based on practical intellect derived from sublime human values and ideals. So, we could not help accepting Habermas's criteria to free ourselves from these limitations if Islam had not provided a criterion which goes beyond common sense, based on divine teachings. Using the cognitive and ontological principles of Islam and applying principal methodology, the present paper criticizes Habermas's principles of communicative action and tries, through an overview of the principles of his theory to find what, according to Islam, position it has. In other words, does Islam accept the criteria proposed by Habermas in his critical ideas by using communicative action for obtaining freedom?
    Keywords: fundamental methodology, rational action, communicative action, life, world, system, society, freedom}
  • عبدالحمید واسطی
    موضوع این مقاله بررسی هویت سیستمی و استراتژیک دین و علت توجه به این موضوع فعال نشدن کارآمدی دین در زندگی امروز است. هدفی که این مقاله دنبال می کند، دستیابی به راهبرد فعال سازی کارآمدی دین است. نوع تحقیق در این نوشتار، بنیادی با رویکرد تعلیلی و روش تحقیق، کتابخانه ای با ابزار تحلیل تطبیقی است؛ به این ترتیب که شاخصه ها و خصلت های گزاره های دین از طرفی و شاخصه ها و خصلت های گزاره های استراتژیک و خصوصیات سیستم از سوی دیگر بررسی و هم پوشانی آن ها تعلیل شده است. فرضیه این تحقیق، ضرورت نگرش کلان و سیستمی به دین و استفاده از گزاره های دین در عرصه تدوین استراتژی ها است. مدل نهایی و نتیجه ای که از این تحقیق به دست آمد، عبارت است از این که دین، شبکه ای از استراتژی های لازم برای برنامه ریزی در جوانب به هم پیوسته زندگی را عرضه کرده است که اگر با دید استراتژیک به گزاره های دین توجه شود، ساختار لازم برای برنامه ریزی های اجرایی به دست می آید. راهکار اجرایی اولیه برای رسیدن به مدل بالا تدوین واحدهای درسی برای طلاب حوزه در مقوله «روش تحقیق خلاق»، «روش تحصیل خلاق» و «روش تدریس خلاق» برای ایجاد مهارت کلان نگری و پیدایش دید سیستمی به موضوعات و تحقق قابلیت تولید علم و نظریه است.حوزه های علمیه در صورتی موفق به تولید علم و نظریه پردازی بر اساس معادلات دین خواهند شد که طلاب حوزه بر اساس روش کاربردی و خلاق تحصیل و روش تحقیق کاربردی و خلاق را اجرا کنند و اساتید حوزه بر اساس روش کاربردی و خلاق تدریس کنند؛ همچنین حرکت تلخیص و ساده سازی متون درسی متوقف شده و متون به حداقل سطح فهم کاربردی تحلیلی از سطوح فهم و ادراک ارتقا یابد وحرکت «فقه پویا»از تلاش برای انطباق دین با وضعیت موجود، به «فقه شبکه ای استراتژی ساز» برای تغییر وضعیت موجود به سوی انطباق با دین، تغییر جهت داده، هویت آینده ساز و نه چاره ساز به خود بگیرد و الگوهای جایگزین ارائه کند.
    کلید واژگان: دین, سیستم, نگرش سیستمی, استراتژی, هویت استراتژیک, مدل های دینی, کارآمدی دین, راهبرد تولید الگوی دینی}
    Abdolhamid Vaseti
    This paper studies systematic and strategic identity of religion and the reason for this discussion is that efficiency of religion in managing affairs of everyday life has been largely ignored. The goal of this paper is achieving a strategy for activating efficiency of religion. The method of research is a basic method with an analytic approach and a library method of study using comparative analysis as the main tool. In this way, the indexes and characteristics of religious variables, on the one hand, and indexes and characteristics of strategic variables as well as systems characteristics, on the other hand, have been studies and their overlapping has been analyzed. The main assumption for this study is the necessity of a large-scale and systematic approach to religion and taking advantage of religious variables to draw up strategies. The final model and conclusion of this study is that religion has presented a network of needed strategies for planning in all interrelated aspects of life. If religious variables are looked upon from a strategic viewpoint, the needed structure for executive planning will ensue. Primary executive solution to attain the abovementioned model is compiling curricula for students of religious seminaries in such fields as “a creative study method”, “a creative educational method”, and “a creative teaching method” to establish needed skill for large-scale analysis and a systematic approach to various subjects as well as realization of potential capabilities for production of science and theory.Religious seminaries will be successful in producing science and theories according to religious tenets only when students use creative methods for study and research and instructors teach through a creative teaching method. Also, summarizing and simplification of textbooks should be stopped and studied texts should be promoted to the minimal applied and analytical level of understanding. At the same time, ‘dynamic fiqh (Islamic jurisprudence)’ must change course from efforts made to adapt religion to the status quo to ‘strategy-making network jurisprudence’ so as to change the current situation toward adaptation with religion. In this way, it will assume a new identity that would allow it to form the future and not solely seek solutions and to present alternative models.
  • یوسف شاقول
    هستیشناسی و جهانشناسی از جمله مباحث مهم و دیرینه فلسفی است که همواره ذهن فلاسفه را به خود مشغول داشته است. در دوره جدید، به ویژه پس از رواج فلسفه انتقادی کانت، تدریجا مسائل جهانشناسی کنار نهاده شد و توجه عمده متفکران به مسئله معرفتشناسی جلب شد.
    وایتهد از جمله فیلسوفان و اندیشمندان نادر قرن بیستم است که دوباره به احیای پرسشهای مهم مابعدالطبیعه میپردازد. او هر چند مسائل سنتی مابعدالطبیعه، مثل وحدت و کثرت، ثبات و حرکت و زمان و مکان را مطرح میکند، در ارائه راهحل برای آنها، به هیچ وجه در چارچوب نگرش فیلسوفان پیشین، مانند ارسطو، باقی نمیماند.
    ادعای اصلی وایتهد این است که میخواهد بر اساس یافته های ریاضیات، به ویژه فیزیک جدید، رویکردی دوباره و نوین به مسائل مهم و سنتی مابعدالطبیعه داشته باشد.وی ماحصل یافته های خود را در جهانبینی ارگانیکی اش سامان می دهد و در این جهانبینی موضوعاتی چون وحدت و کثرت، ثبات و حرکت و زمان و مکان، تبیین جدید و دوباره مییابند.
    کلید واژگان: ارگانیسم, پویش, واقعیت, زمان, مکان, وحدت, کثرت, سیستم, ثبات و حرکت}
    Yusuf Shaqul
    Ontology and cosmology have since long been in the center of philosophical questions preoccupying the minds of philosophers. In modern times, particularly after Kant's critical philosophy, those cosmological questions were steadily brushed aside, and intellectuals began mainly to deal with epistemology.Whitehead came from among those very few philosophers of the 20th century who revived the main questions of metaphysics. Although proposed traditional questions of metaphysics such as, unity, plurality, fixity, movement, time, and space, in giving his solutions, however, Whitehead remains faithful to no philosophical framework of his predecessor's views, like Aristotles.Whitehead's main challenge is that he wants to propose a new approach, according to the modern findings of mathematics and particularly modern physics, to the important traditional questions of metaphysics.He, then, organized his findings within his process world-view in the light of which he rephrased issues such as, unity, plurality, fixity, movement, time, and space.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال