به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شهودگرایی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شهودگرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • لیلی حیدریان، انشاالله رحمتی*، جمشید جلالی شیجانی

    در این مقاله با تحلیل آراء ابن سینا و مور ضمن آنچه درباره تعریف ناپذیری خوب و بد اخلاقی مطرح است، نگرش آنها از جهت معرفت شناختی تبیین شده و آراء این دو متفکر بر اساس شیوه گفتگو مقایسه می شود. مسیله اصلی تحقیق نگرش ابن سینا و مور درباره نقد ملاک و معیار طبیعت گرایانه برای حمل خاصه های اخلاقی نظیر خوب و بد در موضوعات اخلاقی است. ابن سینا در آراء خویش بیان می دارد که اعتدال به عنوان امری مابعدالطبیعی و طبیعی نمی تواند در همه زمینه ها معیار و ملاک برای خوب یا بد بودن موضوعات اخلاقی باشد، مور نیز با تحلیل مغالطه طبیعت گرایانه لذت یا هماهنگی با طبیعت را ملاک و معیار حمل خوب و بد بر موضوعات اخلاقی نمی داند. نتایج تحقیق نشان می دهند که رویکرد این دو متفکر برای اثبات مدعای خویش توجه به ایراد منطقی ای است که در مساوق دانستن خوب و بد با اموری نظیر اعتدال، لذت و هماهنگی با طبیعت رخ می دهد. ابن سینا و مور برای پاسخ به مسیله، از واقع گرایی غیرطبیعت گرایانه گزاره های اخلاقی دفاع می کنند، در این میان تاکید بر شهود خاصه ها در شهود عقلای قوم برای یافتن ملاک و معیار برای صدق و کذب پذیری گزاره های اخلاقی امکان گفتگو در آراء این دو متفکر را میسر می سازد. روش انجام پژوهش تحلیل محتوای آراء این دو فیلسوف در جهت پدید آمدن نوعی گفتگو برای مقایسه آراء ایشان است.

    کلید واژگان: مغالطه طبیعت گرایانه, شهودگرایی, واقع گرایی, اخلاق, ابن سینا, مور}
    Leili Heydarian, Enshaallah Rahmati *, Jamshid Jalali Sheyjani

    In this article, by analyzing the opinions of Avicenna and Moore, about the indefinability of good and bad morals, their attitude is explained from the epistemological point of view, The main problem of the research is Avicenna and Moore's attitude about criticizing the naturalistic criterion and criteria for carrying moral characteristics such as good and bad in moral issues. Avicenna states in his opinions that moderation as a metaphysical and natural matter cannot be a criterion for the good or badness of moral issues in all fields, and Moore, by analyzing the naturalistic fallacy, considers pleasure or harmony with nature as the criterion and criterion for carrying good and bad. He does not know moral issues. The results of the research show that the approach of these two thinkers to prove their claim is to pay attention to the logical problem that occurs in the comparison of knowing good and bad with things such as moderation, pleasure, and harmony with nature. To answer the problem, Avicenna and Moore defend the non-naturalistic realism of moral propositions, in the meantime, emphasizing the intuition of the characteristics in the intellectual intuition of the people to find criteria and criteria for the truth and falsity of moral propositions makes it possible to discuss the opinions of these two thinkers. The research method is to analyze the content of the opinions of these two philosophers in order to create a dialogue to compare their opinions.

    Keywords: Naturalistic fallacy, intuitionism, realism, Ibn Sina, Moore}
  • مصطفی رضازاده *، حبیب الله حلیمی جلودار

    بدیهی است ظهور یا افول مکاتب فکری تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشند.با نگاه به تاریخ تالیف متون عرفانی در طول قرون متمادی، شاهد افزایش یا کاهش کمی و کیفی این متون هستیم. نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به گزارشات تاریخی، در پی پاسخ به این سوال است که چرا در دوره تاریخی مدنظر (460 تا 638 ق) بسامد متون عرفانی افزایش چشمگیری داشته است؟آنچه در این دوره باعث رشد متون عرفانی گردید گسترش مکتب اشاعره و توجه خاص آن ها به «قلب» به عنوان ابزاری کاربردی در معرفت شناسی است که می توان آن را ذیل تحولات فرهنگی دسته بندی کرد. هر چند معتزله نیز به حیات فکری خود ادامه داد اما غلبه بعضی از اصول اشعری را می توان در تالیفات معتزله نیز مشاهده کرد. از جمله این اصول «شهودگرایی و اتکاء به قلب» به عنوان ابزار شناخت است.پشتیبانی خلفای عباسی از این مکتب نیز در روند فراگیر شدن آن و همچنین وجود ارتباط بین علمای سرآمد این مکتب با حکام عباسی یا حکام تحت نفوذ آن ها از جمله دلایل سیاسی بود که بر گسترس مکتب اشاعره کمک شایانی کرد.

    کلید واژگان: اشاعره, شهودگرایی, خلفایعباسی, عرفان}
    Mustafa Rezazadeh*, Habibullah Halimi Jolodar

    The rise or fall of schools of thought is influenced by various factors. Looking at the history of the creation of mystical texts over many centuries, the quantitative and qualitative increase or decrease of these texts can be seen.Using the descriptive and analytical method and referring to historical reports, the present research seeks to answer the question of why the frequency of mystical texts has increased significantly in the historical period from 460 to 638 AH. What caused the growth of mystical texts in this period is the expansion of the Ash'ari school and their special attention to the "heart" as a practical tool in epistemology, which can be categorized under cultural developments. Although Mu'tazila school also continued this intellectual life, the dominance of some Ash'ari principles can also be seen in Mu'tazila's writings. Among these principles is "intuitionism and relying on the heart" as a tool of knowledge. The support of the Abbasid caliphs for this school was also in the process of its spread. The existence of a relationship between the leading scholars of this school with the Abbasid rulers or the rulers under their influence was also among the political reasons that greatly contributed to the expansion of the Ash'ari school.

    Keywords: Ash'ari, Intuitionalism, Abbasid Caliphs, Mysticism}
  • لیلی حیدریان، انشاءالله رحمتی*، جمشید جلالی شیجانی

    در این نوشتار آراء ابن سینا و جرج ادوارد مور در زمینه ی اخلاق واقع گرا و ضمن بحث درباره ی روش شهودگرایی در تشخیص خاصه های اخلاقی تبیین و مقایسه می شود. واقع گرایی در اخلاق به معنای عینیت پذیری گزاره های اخلاقی است و از این رو خاصه های اخلاقی شهود پذیرند. مسیله ی اصلی تحقیق صورت بندی آراء ابن سینا ضمن اصول واقع گرایی و روش شهودگرایی است، این که آیا گزاره های اخلاقی ذیل آراء مشهوره از همان اصولی تبعیت می کنند که مور آن ها را در مبحث واقع گرایی در اخلاق مطرح کرده است و این که چگونه می توان آن ها را شهود کرد. واقع گرایی اخلاقی نزد مور بر اساس شهودگرایی خاصه های اخلاقی نظیر خوب و بد است، اموری که غیرقابل تحویل به امور طبیعی یا مابعدالطبیعی است. نزد ابن سینا واقع گرایی اخلاقی بر اساس نفس الامری بودن محمول های اخلاقی نظیر حسن و قبیح تعریف و قابل شهود می شود. در این نگرش حسن و قبیح برای نفس، به عنوان موجودی که اعتلا و سعادت آن امری واقعی است، تبیین شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که نزد مور ارتباط میان موضوعات اخلاقی و محمول هایی نظیر خوب و بد امری شهودی است که آنرا ارتباط خوب با بیشترین خیر ممکن تعریف کرده است و این تلازم و درک آن مستلزم تامل و بلوغ عقلی فاعل اخلاقی است. نزد ابن سینا ارتباط میان موضوعات اخلاقی و محمول های اخلاقی نظیر حسن و قبیح بر اساس شهرت گزاره های اخلاقی و شهود عقلاء قوم تبیین شده است.

    کلید واژگان: واقع گرایی, شهودگرایی, مشهورات, ابن سینا, مور}
    Leili Heydarian, Enshaallah Rahmati *, Jamshid Jalali Sheyjani

    This article explains and compares the views of Ibn Sina and G.E. Moore in the field of realist ethics and while discussing the method of intuition in recognizing moral characteristics. Realism in ethics means the objectivity of moral propositions, and therefore moral properties are intuitive. The main issue of research on the formulation of Ibn Sina's views, along with the principles of realism and the method of intuition, is whether the moral propositions under popular opinion follow the same principles that Moore put forward in the discussion of realism in ethics and how they can be intuitive. Moore's moral realism is based on the intuitionism of moral qualities such as good and evil, which are unacceptable to the natural or metaphysical. According to Ibn Sina, moral realism is defined and intuitive based on the moral presuppositions such as good and bad. In this attitude, the good and the bad for the soul are explained as a being whose exaltation and happiness is a real thing. The results of this study show that for Moore, the relationship between moral issues and predicates such as good and bad is an intuitive thing, which is defined as a good relationship with the greatest possible good, and this combination and understanding requires reflection and intellectual maturity of the moral agent. According to Ibn Sina, the relationship between moral issues and moral presuppositions such as good and bad is explained on the basis of the reputation of moral propositions and the intuitions of the wise of the people.

    Keywords: realism, Intuitionism, Famous, Ibn sina, Moore}
  • رمضان مهدوی آزادبنی*، محمود دیانی، آیناز بخشی آجقان بخشی آجقان

    شیوه های کسب معرفت خدا همواره از دغدغه های فیلسوفان بوده است. در فلسفه اسلامی ابن سینا در آثار خود معرفت خداوند را مورد بررسی قرار می دهد و بخصوص در کتاب اشارات شیوه متفاوتی را در باره معرفت خداوند ارایه می نماید به نحوی که خود در نمط چهارم فصل بیست و نهم بدان عنوان صدیقین می دهد. هدف پژوهش حاضر دفاع از شیوه صدیقین سینوی است که به اشتباه به برهان صدیقین معروف گشته است. پرسشی که در این پژوهش بدان پاسخ داده می شود این است آیا  روش جدیدی را که ابن سینا درباره معرفت واجب  در کتاب الاشارات و التنبیهات معرفی نموده است از خطای استنباط مصداق از مفهوم رنج می برد؟ در این رابطه نویسنده با تکیه بر آثار ابن سینا ضمن ارایه تقریری شهودگرایانه نشان خواهد داد که ابن سینا در تحلیل شهودی هستی ، وجود واجب را به عنوان نتیجه تحلیل خود  نشان می دهد و در این طریق او دچار خطای استنباط مصداق شی از مفهوم ، نمی گردد. همچنین آشکار می گردد که  ابن سینا در تحلیل شهودی خود بی واسطه و بدون نیاز به مقدمات معرفت هستی واجب را نشان می دهد. نتیجه و دستاورد پژوهش حاضر، این است که ارزش فلسفی شیوه ای - شیوه صدیقین -که ابن سینا در کتاب اشارات در رابطه با معرفت واجب ارایه نموده است درقالب تفکر فلسفی که با تکیه بر مفاهیم نظری مدعیات ،  مورد تحلیل قرار داده می شود شیوه ای معتبر است. و در چهارچوب مفاهیم نظری گامی موفق و رو به جلو بوده است.

    کلید واژگان: ابن سینا, صدیقین, خدا, شهودگرایی}
    Ramezan Mahdavi Azadboni *, Mahmood Dayyani, Ainaz Bakhshi Ajgan

    Philosophical knowledge regarding God always was among main concern for philosophers. In Islamic philosophy the great philosopher, Avicenna has presented in his latest book Al- Esharat a unique way to display how we can come to know the existence of God. Calling this particular way as Seddigin his new approach provoked many discussions. Many thinkers have accepted his new way while putting forward some critiques against his approach. The aim in this research is to deal with Avicenna`s new approach and the writer attempt to defend Avicenna`s new approach by fulminating it on the basis of intuition. The question that is answered in this research is whether the new method that Ibn Sina has introduced about the God in the aforementioned book suffers from the error of inferring an example from the concept? In this regard, relying on the works of Ibn Sina, while presenting an intuitive account, the author will show that Ibn Sina in the intuitive analysis of existence shows the necessary being as the result of his analysis, and in this way he does not make the mistake of inferring an instance of the object from the concept. The result of this research is that the philosophical value of the method that Ibn Sina has presented in this book in relation to the knowledge of God is valid in the form of philosophical thinking and relying on theoretical concepts and has been a successful step within the framework of theoretical concepts.

    Keywords: Avicenna, Seddigin, Argument, God, intuition}
  • بیتا نخعی، حسین کلباسی اشتری*

     یکی از مفاهیم مورد بحث در فرااخلاق که در سیاق های اخلاقی بسیار به کار می رود و نقش مهمی در صدور داوری اخلاقی دارد، مفهوم الزام یا وظیفه است که از مفاهیم هنجاری محسوب می شود. از فیلسوفانی که به این مفهوم پرداخت و آن را غیر قابل تقلیل و متمایز از مفاهیم ارزشی می دانست، ویلیام دیوید راس است. او بسیاری از مباحث اخلاقی خود را تحت تاثیر اندیشه های پریچارد بیان داشت؛ از این جهت تبیین دقیق دیدگاه پریچارد در فهم نظریه اخلاقی راس دارای اهمیت بسیار است. لذا، نوشتار حاضر در صدد است تا دیدگاه فرااخلاقی و شهودگرایی راس را در پرتو اندیشه پریچارد به روش تطبیقی- توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای مورد مداقه قرار دهد که در چه مواردی از او تاثیر پذیرفته و آیا می توان به رغم این تاثیرها نظر او را دیدگاهی بدیع محسوب نمود. در نهایت تحقیق حاضر نتیجه می گیرد راس علیرغم تاثیر زیادی که از پریچارد پذیرفته، سعی کرده مشکلات آن دیدگاه را برطرف کند و بر اساس مبانی فلسفی خود نظریه وظیفه در نگاه نخست را ارائه و تمایز میان الزام و خوب اخلاقی را توجیه کند.

    کلید واژگان: راس, شهودگرایی, الزام, پریچارد, وظیفه در نگاه نخست}
    Bita Nakhaei, HOSSEIN Kalbasi Ashtari *

    One of the concepts discussed in meta ethics which is applied in moral situations and has an important role in moral judgments, is obligation or duty which is normative. William David Ross was a philosopher who talked about this subject in detail and differentiated this concept with that of value. He was highly influenced by Prichard’s thoughts, therefore it is important to scrutinize his moral ideas. This paper tries to examine his intuitionism and meta ethical view in light of Prichard’s thoughts. The method of this research is comparative- analytic, and has used books and on line resources in order to see in what extent he accepted Prichard’s ideas and in what extent we can call his thought new. Finally, this research concludes that although Ross was was highly influenced by Prichard, he could overcome his difficulty and bring up his new idea about primafacie duties and differentiate the concept of obligation with that of good according to his meta ethical views.

    Keywords: Ross, intuitionism, obligation, Prichard, prima facie duty}
  • حسین کلباسی اشتری*، بیتا نخعی
    یکی از مفاهیم مورد بحث در فرا اخلاق مفهوم خوبی است که در سیاق های اخلاقی بسیار به کار می رود و نقش مهمی در صدور داوری اخلاقی دارد از فیلسوفانی که به این مفهوم پرداخت و آن را غیرقابل تقلیل به دیگر مفاهیم اخلاقی می دانست، ویلیام دیوید راس است. با این حال پیشینیان وی از جمله کانت و مور هم در باب خوبی نظریه پردازی کرده اند که نظرات آن ها بر او تاثیر داشته است. نوشتار حاضر در صدد است تا دیدگاه فرا اخلاقی او را در پرتو دو نظریه مور و کانت به روش تطبیقی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای مورد مداقه قرار دهد که در چه مواردی راس از این دو فیلسوف تاثیر پذیرفته است و آیا می توان به رغم این تاثیرها نظر راس را دیدگاهی بدیع محسوب نمود. در نهایت تحقیق حاضر نتیجه گیری می نماید راس علیرغم تاثیری که از پیشینیان پذیرفته سعی کرده تا مشکلات آن ها را برطرف کند و با ترکیب نظرات کانت و مور و اضافه کردن عناصر دیگر به آن ها نظریه شخصیت خوب اخلاقی را ارائه نماید.
    کلید واژگان: خوب, فعل اخلاقی, شهودگرایی, راس, فضیلت}
    HOSSEIN Kalbasi Ashtari *, Bita Nakhaei
    One of the most important concepts in meta-ethics which are used in moral contexts and has a significant role in moral judgments is the concept of goodness, which is a value concept. William David Ross was a philosopher who scrutinized this concept and said it is not analyzable to other moral concepts such as ought, right, duty and responsibility. Although other philosophers preceded him including Kant and Moore theorized about goodness and had different accounts about this concept, their views had a deep influence on Ross. This paper tries to examine his meta-ethical view in the light of Kant and Moore’s thoughts and their ethical theories. The method of this research is comparative and descriptive and has used books and online sources in order to see in what cases he was influenced by them and to what extent we can call his view new. Finally, this research concludes that though Ross was influenced by them, he could overcome their difficulties and bring up his new theory about this subject. And although he criticized their thoughts, he tried to unite some elements of their views and added other elements to them in order to express his final theory about the goodness of character.
    Keywords: good, moral action, intuitionism, Ross, virtue}
  • عبدالله صلواتی*
    علامه طباطبایی در المیزان، روایتی از نسبی گرایی اخلاقی را مطرح کرده، به نقد و بررسی آن می پردازد؛ نسبی نگری ای که به هیچ اصل اخلاقی جهان شمولی باور ندارد و اخلاق را تابع اهداف و شرایط متغیر اجتماعی و فرهنگی می داند. پرسش پایه این جستار این است: علامه طباطبایی چگونه و بر پایه چه پایگاه فکری ای نسبی نگری اخلاقی را نقد می کند؟ دستاورد پژوهش حاضر این است که علامه سه نوع مغالطه را در ادعای نسبی گرایان تشخیص می دهد که عبارت اند از: 1. مغالطه خلط میان اصل اخلاقی و امور ناظر به واقع؛ 2. مغالطه خلط میان اطلاق مفهومی (=کلیت) و اطلاق وجودی (= دوام)؛ 3. مغالطه خلط میان امر عینی و فرضی. همچنین، به نظر می رسد: پایگاه فکری علامه طباطبایی در نقد نسبی گرایان اخلاقی، شهودگرایی اخلاقی مستند به فطرت است؛ شهودگرایی ای که از سوی عقل و نقل، تایید و تفسیر و تبیین شده است و نقل و عقل در حل تعارض میان شهودات متعارض به ما کمک می کنند.
    کلید واژگان: نسبی گرایی اخلاقی, شهودگرایی, فطرت, علامه طباطبایی}
    Abdollah Salavati*
    Moral relativism does not acknowledge any universal moral principle and regards ethics as subject to the cultural purposes and changing circumstances. Allameh Tabatabaei reviews and critiques an account of moral relativism in Al-Mizan. The question this paper addresses is the way Tabatabaei critiques moral relativism. The paper surveys the three types of fallacy elaborated by Tabatabaei to reject relativists’ claim: 1. Fallacy of confusion between moral principle and matters of fact; 2. Fallacy of confusion between generalization and continued existence; 3. Fallacy of confusion between objective and hypothetical. Also, it seems that Tabatabaei’s stand in critiquing moral relativists, is moral intuitionism which is based on the innate disposition. This Intuitionism is confirmed, interpreted and elaborated by reason and religion.
    Keywords: Moral Relativism, Moral Intuitionism, Innate Disposition, Allameh Tabatabaei}
  • معصومه سلیمان میگونی، رهام شرف، محمد سعیدی مهر
    نظریه اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از مهم ترین و قابل تامل ترین نظریات در حوزه اخلاق فلسفی اسلامی است. در این نوشتار، نظریه اخلاقی وی را از منظر معرفت شناسی اخلاق که خود یکی از شاخه های اصلی فرااخلاق است بررسی می کنیم. مسئله ابتدایی، امکان معرفت اخلاقی در نظریه اوست. با توجه به اینکه وی حسن و قبح افعال را عقلی می داند، می توان نتیجه گرفت که معرفت به درستی یا نادرستی، احکام اخلاقی را امکان پذیر لحاظ می کند. دومین مسئله ، روش توجیه احکام اخلاقی است. بر مبنای یافته های این پژوهش، وی درباره توجیه گزاره های اخلاقی، تعریف گرای طبیعت گرا است. درنهایت نیز با توجه به اهمیت مسئله نسبی گرایی در معرفت شناسی اخلاق، مطلق یا نسبی بودن نظریه اخلاقی خواجه نصیر ارزیابی خواهد شد. بر اساس مبانی اصلی نظریه اخلاقی وی می توان نتیجه گرفت که وی نسبی گرایی اخلاقی را رد می کند و کلیت و جهان شمولی احکام اخلاقی را می پذیرد.
    کلید واژگان: خواجه نصیرالدین طوسی, معرفت شناسی اخلاق, هستی شناسی اخلاق, معناشناسی اخلاق, توجیه, ناطبیعت گرایی, شهودگرایی}
    Masoumeh Soleyman Migouni, Roham Sharaf, Mohammad Saeedimehr
    Khajeh Nasiroddin Tusi’s ethical theory is one of the most important and noteworthy theories about Islamic philosophical ethics. In this paper we analyze his ethical theory from an ethical epistemology perspective−which is itself one of the main branches of meta-ethics. The primary issue in his theory is the possibility of ethical epistemology. According to the fact that he believes the good and evil actions are rational¡ it can be concluded that knowledge will make the ethical precepts possible correctly or incorrectly. The second issue is the method of justifying ethical precepts. According to the findings of the study¡ about justifying the ethical propositions¡ he is a naturalist in terms of definition. At the end¡ due to the significance of relativism in epistemology of ethics¡ absoluteness or relativity of Tusi’s ethical theory will be evaluated. Based on the main principles of his ethical theory it could be concluded that he rejects ethical relativism and accepts the generality and universality of ethical precepts.
    Keywords: Khajeh Nasiroddin Tusi, Epistemology of Ethics, Oncology of Ethics, Semantics of Ethics, Justification, Non Naturalism, Intuitivism.}
  • محمد ضیایی موید، محمدرضا شرفی
    یکی از مباحث جدی در نظریه های تربیت اخلاقی، مبنای فلسفی آنها درباره «شناخت اخلاقی» است که هریک براساس فلسفه اخلاق خاص خود، «مفاهیم و گزاره های اخلاقی» را تفسیر می کند و ماهیت شناخت اخلاقی انسان را نیز با ماهیت فلسفی این مفاهیم و گزاره ها مرتبط می داند. مقاله حاضر با مرور آرای دیوید راس و لارنس کلبرگ، نگاهی تطبیقی بین مبانی فلسفه اخلاق دو رویکرد شهودگرایی و استدلال گرایی و دلالت آن در تربیت اخلاقی دارد. شهودگرا معتقد است احکام اخلاقی، مستقل از یکدیگر اعتبار دارند و درک شهودی برای موجه بودن آنها کفایت می کند. استدلال گرا نیز احکام اخلاقی را وقتی معتبر می داند که استنتاج آنها از یکدیگر و ارتباطشان، مستدل ارائه شود. همچنین در تبیین شناخت اخلاقی انسان، شهودگرا معتقد است مفاهیم اخلاقی ماهیت شهودی دارند و گزاره های اخلاقی مستقل از یکدیگر نیز معتبر هستند و در نتیجه انسان با شهود خود، احکام اخلاقی را درک می کند، نه با قدرت تفکر و استدلال؛ اما استدلال گرا اعتبار احکام اخلاقی را به مستدل بودن ارتباط یک حکم با اصول عام اخلاقی می داند و درنتیجه تفکر استدلالی، ابزار شناخت اخلاقی است، نه شهود. با تطبیق شهودگرایی و استدلال گرایی، می توان به «شهودگرایی انتقادی» رسید که براساس آن، در هر موقعیت اخلاقی، ابتدا به صورت شهودی به قضاوتی می رسیم که باید اطلاعات و عواطف خود را نسبت به آن موقعیت سنجید. با پذیرش این مبنای فلسفی، باید از دو اصل در تربیت اخلاقی تبعیت کرد: 1. متربی با شنیدن، دیدن و تجربه کردن تجربه های اخلاقی متذکر شود؛ 2. متربی باید تفکر انتقادی نسبت به قضاوت های اخلاقی را یاد بگیرد.
    کلید واژگان: فلسفه اخلاق, تربیت اخلاقی, شناخت اخلاقی, شهودگرایی, استدلال گرایی}
    Mohammad Ziaeimoayed, Mohammadreza Sharafi
    One of the serious topics in theories of ethical education is about their philosophical basis about “ethical knowledge” that each one deals with interpretation of “ethical concepts and propositions” based on its own specific philosophy and makes relations between the nature of human ethical knowledge and philosophical nature of these concepts and propositions. Having a review on the ideas of David Ross and Lawrence Kohlberg¡ this paper has a comparative approach between principles of the philosophy of ethics in two intuitionism and ratiocination approaches and their implications in ethical education. Intuitionists believe that the ethical precepts are valid independent of each other and intuitive understanding would be enough to justify them. For ratiocination¡ ethical precepts are valid when their deduction from each other and their relations are proposed reasonably. Also¡ when explaining the human ethical recognition¡ the intuitionism approach believes that ethical concepts are naturally intuitive and the ethical propositions being independent of each other are valid either and consequently¡ human will understand ethical precepts by his own intuition not by the power of thought and reasoning. On the other hand¡ for ratiocination approach¡ the validity of ethical precepts is due to a reasonable relation between a precept and ethical common principles and consequently¡ the discursive thinking is the ethical recognition tool¡ not intuition. By adapting intuitionism and ratiocination¡ we can achieve “critical intuitionism” based on which we will intuitively come to a judgment in each ethical situation that we need to measure our information and emotions in relation to that situation. Acceptance of this philosophical principle leads to following two principles in ethical education: 1. By hearing¡ seeing and experiencing the ethical experiences the trainee will be noted. 2. The trainee should learn critical thinking in regard to ethical judgments.
    Keywords: Ethical Philosophy, Ethical Education, Ethical Recognition, Intuitionism. Ratiocination}
  • لطف الله نبوی، سید محمدعلی حجتی، حمید علایی نژاد
    منطق شهودی، به عنوان منطقی فلسفی و غیر کلاسیک، بیش از همه بر فلسفه شهودگرایی براوئر (Brouwer) و نظریات فلسفی او در مورد ریاضیات و منطق بنا شده است. این نظریات، رویکردی کاملا متفاوت را با رویکرد کلاسیک به منطق و ریاضیات عرضه می دارد. شهودگرایی براوئری، منطق را مقدم بر ریاضیات نمی شمرد و آن را نتیجه ای برساخته از روندهای ساخت هویات و براهین ریاضی می داند. در مقاله حاضر، به تبیین مبانی نظری منطق شهودی پرداخته خواهد شد. این نظریات شامل انتقادهای براوئر به ریاضیات و منطق کلاسیک و رویکرد خاص خود او به ریاضیات و منطق است.
    کلید واژگان: براوئر, منطق شهودی, شهودگرایی, ساخت گرایی براوئری, اصل طرد شق ثالث}
    L. Nabavi, Ma Hojati, H. Alaeenezhad
    Intuitionistic logic, as a non-classical logic, encompasses the principles of logical reasoning which were used by L. E. J. Brouwer in developing his intuitionistic mathematics. Brouwer rejected the principle of the excluded middle on the basis of his philosophy. In his philosophical view, logic is the application of mathematics to the language of mathematics. In other words, logic studies the patterns that characterize valid inference. The resulting linguistic system of logic may be studied mathematically, even independently of the mathematical activities that it was originally abstracted from. In this paper, the philosophical basis of Brouwer’s view about Logic and Mathematics is explained.
    Keywords: Brouwer, intuitionistic logic, intuitionism, Brouwer's constructionism, law of excluded middle}
  • علی حسین خانی
    اصطلاح «ضد واقع گرایی» نخستین بار توسط مایکل دامت، فیلسوف معاصر تحلیلی، معرفی شد. اما بحث وی نه در باب وجود یا عدم وجود طبقه ای خاص از اشیاء، بلکه پیرامون احکام و تصدیقات زبانی است. در نگاه او، برای حل منازعات متافیزیکی، به ویژه مناقشه میان واقع گرایی و ضد واقع گرایی، ابتدا باید نظریه معنایی باکفایت در باب معانی احکام، و نیز مفهوم مناسبی از صدق را انتخاب کرد. در این صورت، می توان نزاع میان این دو رهیافت را به منازعه ای در باب معنای احکام مذکور تبدیل کرد. دامت با انتقاد از موضع واقع گرایان معتقد است که نمی توان در باب معنا و نیز صدق و کذب احکام زبانی قضاوتی داشت مگر آنکه پیشاپیش، شواهد مناسبی برای این کار در دست داشته باشیم. فهم یک جمله، در نظر دامت، عبارت است از ظرفیت و توانایی تشخیص اینکه چه چیزی شاهدی له یا علیه آن جمله محسوب می شود. به همین دلیل، در رهیافت ضد واقع گرایانه، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر جمله ای، به طور متعین، صادق یا کاذب باشد. به عبارتی، نمی توان تایید کرد که هر حکمی، مستقل از معرفت و توانایی های انسانی در وارسی شواهد، لزوما یا صادق است یا کاذب، ادعایی که مدافعان واقع گرایی بر آن تاکید می کنند. در نگاه واقع گرایان، جهان یا به گونه ای است که حکمی مفروض بر آن اساس صادق است و یا نه، که در این صورت حکم مذکور کاذب خواهد بود، و این صادق یا کاذب بودن مستقل از معارف ما در این باره است. در این نوشته، پس از معرفی دو رهیافت واقع گرایی و نا-واقع گرایی، و نیز طرح موضع ضد واقع گرایانه دامت، رابطه آن را با نظریه معنای مورد نظر وی بررسی و تبیین خواهیم کرد.
    کلید واژگان: مایکل دامت, واقع گرایی, ضد واقع گرایی, شهودگرایی, نظریه معنای تحقیق گرایانه}
    A. Hossein Khani
    Anti-realism was first introduced by Michael Dummett, the contemporary analytic philosopher. He has always preferred to discuss about statements and assertions (instead of entities), such as statements in the past tense, statements about the physical world, and so on. Based on his approach to metaphysical problems, we should initially choose an appropriate model of meaning and a proper conception of the notion of truth applicable to the statements. By doing so, the dispute between realism and anti-realism can be rendered to a disagreement on the kind of meaning the statements may have. After criticizing the realist approach, he goes on to claim that without having proper evidence, we cannot judge on meaning and truth or falsity of linguistic statements. To understand a sentence, Dummett says, is to have the capacity of recognizing what would be counted as evidence for or against it. Therefore, an anti-realist believes that there is no guarantee for every sentence to be certainly true (or false). Or, it cannot be approved for each statement to be necessarily true or false, independently of our knowledge and relevant abilities. An adherent of realism, by contrast, admits the principle of bivalence and acknowledges that sentences are true or false because of the reality existing independently of us. In this essay, after introducing Dummett’s anti-realist approach and his criticisms on realism, I am going to discuss about and explain the correlation between his desired theory of meaning and anti-realism.
    Keywords: Michael Dummett, realism, anti, realism, intuitionism, verificationist theory of meaning}
  • محسن جوادی، حسین اترک
    قاضی عبدالجبار گرچه به عنوان متکلم معتزلی مشهور است، با توجه به نظرات اخلاقی او در کتب کلامی بی شک می توان او را یک فیلسوف اخلاق نیز نامید. در این مقاله ما در صدد هستیم تا نظرات اخلاقی او را در باب اخلاق هنجاری و فرا اخلاق بیان کنیم. عبدالجبار یک فیلسوف اخلاق عقل گرا است که منشا الزامات اخلاقی را عقل دانسته و درستی و نادرستی اعمال را به وسیله عقل قابل کشف می داند. او یک ذات گراست یعنی درستی و نادرستی اعمال را ناشی از ذات اعمال می داند نه عوامل خارجی. او یک وظیفه گرای قاعده نگر است و معتقد به قواعد و وظایف اخلاقی است که انسانها موظف به انجام آنها هستند. او یک شهودگرا و مبناگرای اخلاقی است یعنی معتقد به قضایای پایه اخلاقی است که قابل شهود عقلانی هستند. این قضایا که بیانگر اصول اخلاقی اند، بدیهی وضروری بوده و مبنای تعیین وظایف دیگر (نظری و اکتسابی) هستند.
    کلید واژگان: فلسفه اخلاق, وظیفه گرایی, مبناگرایی, شهودگرایی, حسن, قبح, وجوه, عبدالجبار}
  • Michael Detlefsen, Trans By. Abolfazl Haghiri Qazvini
    In the philosophy of mathematics, there are three important schools: intuitionism, formalism and logicism. Founded by Brouwer, intuitionism puts importance on mathematician's intuition, takes it as the basis, and try to free mathematics of the pure logical relations. Intuitionism takes mental processes as the basis of mathematics. In this part of his article, the author discusses intuitionism and its history.
    Keywords: intuitionism, intuition, mathematical intuition, Frege, Gauss, Kronecker, Non, Euclidean Geometries, Logicism, Principle of Creation}
  • حسین شریفی
    معنای حسن و قبح اخلاقی، به عنوان کلیدی ترین مفاهیم اخلاقی، دیدگاه های متعددی را در میان اندیشمندان به میان آورده است. در این مقاله ضمن دسته بندی و توضیح انواع دیدگاه ها، به بررسی و نقد آنها می پردازیم. بر این اساس، ابتدا نظریه احساس گرایی را، به عنوان یکی از مشهورترین نظریات غیرشناختی، نقد کرده ایم و سپس به توضیح و نقد دیدگاه شهود گرایانه ج. ای. مور، پرداخته ایم. در ادامه نظریات تعریف گرایانه در باب حسن و قبح را به دو دسته طبیعت گرایی و متافیزیکی تقسیم کرده و ضمن معرفی و نقد دیدگاه های طبیعت گرایانه، که طیف وسیعی از نظریات اندیشمندان مسلمان و غربی را شامل می شود، و همچنین ضمن نقد برخی از نظریات متافیزیکی، دیدگاه مورد قبول را ارائه کرده ایم.درنهایت طرح و نقد مغالطه طبیعت گرایانه می آید. طراح این مغالطه، ج. ای. مور، مدعی است که هرگونه تعریفی از حسن و قبح، اعم از تعاریف طبیعی یا متافیزیکی، تعریفی مغالطی است که وی آن را مغالطه طبیعت گرایانه می نامد.
    کلید واژگان: غیر شناخت گرایی, اصل تحقیق پذیری, شهودگرایی, تعریف گرایی, امر الهی, مغالطه طبیعت گرایانه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال